Anotācija (ex-ante)

22-TA-572: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 60 "Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu pasākumam "Ražotāju grupu un organizāciju izveide""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
1.Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5.panta ceturtā daļa;

2. Latvijas Lauku attīstības programma 2014.–2020. gadam, ņemot vērā Eiropas Parlamenta un Padomes 2020. gada 23. decembra Regulu (ES) 2020/2220, ar ko nosaka dažus pārejas noteikumus atbalstam no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) un Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) 2021. un 2022. gadā un ar ko attiecībā uz līdzekļiem un piemērošanu 2021. un 2022. gadā groza Regulas (ES) Nr. 1305/2013, (ES) Nr. 1306/2013 un (ES) Nr. 1307/2013, un attiecībā uz līdzekļiem un šāda atbalsta sadalījumu 2021. un 2022. gadā groza Regulu (ES) Nr. 1308/2013

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1.Precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus un biznesa plāna īstenošanas rezultātā sasniedzamos kritērijus, lai varētu izsludināt jaunu ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalsta pieteikšanās kārtu.
2.Precizēt atbilstīgām kooperatīvām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē, pieteikšanās termiņu pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.2021.gadā tika pagarināta plānošanas perioda 2014.–2020. gadam atbalsta programmu īstenošana, nosakot 2021. un 2022. gadu par pārejas periodu. 2021.gada nogalē tika izsludināta  pieteikšanās kārta ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam. Ņemot vērā, ka Latvijā ir dibinājušās jaunas kooperatīvās sabiedrības, kuras atbilstības statusu ir ieguvušas pēc 2020.gada 1.janvāra, gan tādas, kuras atbilstības statusu plāno iegūt līdz 2022.gada 15.aprīlim, ir nepieciešams precizēt izveides atbalsta saņemšanas nosacījumus, lai varētu izsludināt jaunu izveides atbalsta pieteikšanās kārtu.
2. Atbilstīgām kooperatīvām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un apvieno lauksaimniekus, mājražotājus, dzērienu ražotājus un amatniekus līdz 2021.gada jūnijam bija iespējams pieteikties atbalstam lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām. Atbalstu šajā programmā 2021.gadā saņēma divas kooperatīvās sabiedrības. Šajā programmā ir izveidojies līdzekļu trūkums. Abām šīm kooperatīvajām sabiedrībām potenciāli ir iespējas pieteikties ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1.Latvijā pēdējā laikā ir dibinājušās vairākas jaunas kooperatīvās sabiedrības, kā arī ir tādas, kuras atbilstības statusu ir ieguvušas pēc 2020.gada 1.janvāra vai atbilstības statusu plāno iegūt līdz 2022.gada 15.aprīlim.
2. Atbalstu programmā pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām" 2021.gadā saņēma divas kooperatīvās sabiedrības. Pieejamais publiskais finansējums šajā programmā ir nepietiekams, lai turpinātu šī atbalsta izmaksu.
 
Risinājuma apraksts
1.Precizēt ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalsta saņemšanas nosacījumus un sasniedzamos kritērijus atbilstīgo kooperatīvo sabiedrību izveidei, lai būtu iespējams izsludināt jaunu pieteikšanās kārtu;
 
2.Paredzēt, ka atbilstīgām kooperatīvajām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un apvieno lauksaimniekus, mājražotājus, dzērienu ražotājus un amatniekus vairs nebūs iespējams pieteikties uz atbalstu pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām". Kooperatīvajām sabiedrībām, kuras atbalstu šī pasākuma ietvaros saņēma līdz 2021.gadam, 2022.gadā būs iespējas pieteikties ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
1.Noteikumu projekts attiecas uz kooperatīvajām sabiedrībām, kas ir juridiskas personas un to biedriem - juridiskām un fiziskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu. 2022.gadā ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam varētu pieteikties piecas atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kas kopā apvieno apmēram 90 biedrus - juridiskas un fiziskas personas. 
2.Pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām" ietekme ir uz divām kooperatīvajām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un apvieno lauksaimniekus, mājražotājus, dzērienu ražotājus un amatniekus - gan fiziskas, gan juridiskas personas (apmēram 45 biedrus).
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
1.Noteikumu projekts attiecas uz kooperatīvajām sabiedrībām, kas ir juridiskas personas un to biedriem - juridiskām un fiziskām personām, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu. 2022.gadā ražotāju grupu un organizāciju izveides atbalstam varētu pieteikties piecas atbilstīgās kooperatīvās sabiedrības, kas kopā apvieno apmēram 90 biedrus - juridiskas un fiziskas personas. 
2.Pasākumā "Atbalsts lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām" ietekme ir uz divām kooperatīvajām sabiedrībām, kas darbojas pārtikas, dzērienu un amatniecības nozarē un apvieno lauksaimniekus, mājražotājus, dzērienu ražotājus un amatniekus - gan fiziskas, gan juridiskas personas - apmēram 45 biedrus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Projektam būs pozitīva ietekme uz tautsaimniecību, jo atbilstīgas kooperatīvās sabiedrības varēs saņemt ražotāju grupu izveides atbalstu, kas veicinās kooperatīvu attīstību pirmajā posmā pēc tā dibināšanas.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalsts attiecas arī uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi