24-TA-3326: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 561 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības noteikumi intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" apakšpasākumā "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" un intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 3. oktobra noteikumos Nr. 561 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas, administrēšanas un uzraudzības noteikumi intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" apakšpasākumā "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" un intervencē "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto un septīto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
2023. gadā tika izdarīti un apstiprināti grozījumi Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā (KOMISIJAS ĪSTENOŠANAS LĒMUMS (7.9.2023), ar kuru apstiprina grozījumu Latvijas 2023.–2027. gada Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai CCI: 2023LV06AFSP001) un, ievērojot šos grozījumus, sagatavots minētais noteikumu projekts.
2023. gada nogalē tika ierosināti nākamie Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna grozījumi, kas skar atbalsta intervenču likmju apmēru un rosinātie grozījumi tika apstiprināti 13.11.2024. Grozījumi nepieciešami, lai Lauku atbalsta dienests varētu piemērot tādu atbalsta apmēru un intensitāti, kas ir spēkā lēmuma pieņemšanas brīdī par maksājuma pieprasījuma apstiprināšanu, arī attiecinot to uz atbalsta projektiem, kuri ir iesniegti 2024.gadā un kuros projekta īstenošana paredz meža kopšanu turpmākajos gados.
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115).
2023. gadā tika izdarīti un apstiprināti grozījumi Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā (KOMISIJAS ĪSTENOŠANAS LĒMUMS (7.9.2023), ar kuru apstiprina grozījumu Latvijas 2023.–2027. gada Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai CCI: 2023LV06AFSP001) un, ievērojot šos grozījumus, sagatavots minētais noteikumu projekts.
2023. gada nogalē tika ierosināti nākamie Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna grozījumi, kas skar atbalsta intervenču likmju apmēru un rosinātie grozījumi tika apstiprināti 13.11.2024. Grozījumi nepieciešami, lai Lauku atbalsta dienests varētu piemērot tādu atbalsta apmēru un intensitāti, kas ir spēkā lēmuma pieņemšanas brīdī par maksājuma pieprasījuma apstiprināšanu, arī attiecinot to uz atbalsta projektiem, kuri ir iesniegti 2024.gadā un kuros projekta īstenošana paredz meža kopšanu turpmākajos gados.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai precizētu kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu mežsaimniecībai attiecībā uz Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē, ievērojot Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā izdarītos grozījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2023. gada 1. janvārī stājas spēkā Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskais plāns un sākas jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā ir grozījumi. Grozījumi nepieciešami, lai Lauku atbalsta dienests varētu piemērot tādu atbalsta apmēru un intensitāti, kas ir spēkā lēmuma pieņemšanas brīdī par maksājuma pieprasījuma apstiprināšanu, arī attiecinot to uz atbalsta projektiem, kuri ir iesniegti 2024.gadā un kuros projekta īstenošana paredz meža kopšanu turpmākajos gados. Grozījumi nepieciešami, lai nodrošinātu projektu iesniegumu 2. kārtu izsludināšanu KLP SP intervencē LA 7.1. “Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai” un intervencē LA 8. “Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai” no 2025. gada 3. februāra līdz 2025. gada 3. martam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi nepieciešami, lai Lauku atbalsta dienests varētu piemērot tādu atbalsta apmēru un intensitāti, kas ir spēkā lēmuma pieņemšanas brīdī par maksājuma pieprasījuma apstiprināšanu, arī attiecinot to uz atbalsta projektiem, kuri ir iesniegti 2024.gadā un kuros projekta īstenošana paredz meža kopšanu turpmākajos gados.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 6. punkts paredz intervenču likmju apmēru, un, ievērojot minētajā punktā noteikto un Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna grozījumu saturu, atbilstoši ir precizēts noteikumu projekta 6. punkts, izsakot to jaunā redakcijā par atbalsta apmēra piemērošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums noteic kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu meža nozarei attiecībā uz Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē nozarē.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums noteic kārtību, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts un Eiropas Savienības atbalstu meža nozarei attiecībā uz Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plānā noteiktajām intervencēm meža nozarē nozarē.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsta intervences veicina nodarbinātību un ražošanu meža nozarē, un tas savukārt pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Tāpat kā iepriekšējā plānošanas periodā, arī šajā periodā atbalsts mežsaimniecībai veicinās CO2 piesaistes palielinājumu zemes izmantošanas, zemes izmantošanas maiņas un mežsaimniecības sektorā, kā arī palielinās mežaudžu noturību pret klimata pārmaiņām. Atbalstot meža ieaudzēšanu, atjaunošanu pēc katastrofām, ieaudzēto un atjaunoto mežaudžu agrotehnisko kopšanu, kā arī kopšanas darbību īstenošanu, lai ar tām būtiski uzlabotu mežaudzes sastāvu un tās kvalitāti nākotnē, kopumā tiks veicināta meža nozares attīstība un nozares konkurētspēja.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsta saņēmēji ir zemes un meža zemes īpašnieki.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Tā kā atbalsts meža nozarē sniedz ievērojamu ieguldījumu, pieejamais atbalsts veicina nozares konkurētspēju.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Stiprinot meža nozari, tiek veicināta nodarbinātība.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projektā iekļautā grozījuma būtība nerada ietekmi uz budžetu un projekts šo jomu neskar. Noteikumu projekts tiks īstenots intervences "Ieguldījumi ilgtspējīgai mežsaimniecībai" apakšpasākuma "Ieguldījumi meža ieaudzēšanai, nomaiņai, atjaunošanai un retināšanai" un intervencei "Atbalsts meža ekosistēmu noturības un ekoloģiskās vērtības uzlabošanai un uzturēšanai"" pieejamā finansējuma ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2021. gada 2. decembra Regula (EK) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 2. decembris, Nr. L 435), un ar to saistītie īstenošanas un deleģēšanas akti
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
32022R2472
Apraksts
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327)
5.3. Cita informācija
Apraksts
Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ) (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2022. gada 21. decembris, Nr. L 327)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
Noteikumu 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 73. pants
Noteikumu 1. un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 70. pants
Noteikumu 1. un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
32022R2472
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
Vispārīga atsauce uz regulu 2022/2472
Noteikumu 3. un 44. punkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 10. pants
Noteikumu 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 43. pants
Noteikumu 23.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 42. pants
Noteikumu 23.2. apakšpunkts un 25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 1. panta 5. punkts un 2. panta 59. punkts
Noteikumu 41.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu 41.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 13. pants
Noteikumu 41.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunkts un 3. punkts
Noteikumu 41.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 6. pants
Noteikumu 41.5. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 63. panta 4. punkts un 64. pants
Noteikumu 41.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472 8. panta 3., 4. un 7. punkts
Noteikumu 43. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Regulas 2022/2472I pielikumā dotā definīcija
Noteikumu 46. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests, Valsts meža dienestsNevalstiskās organizācijas
Latvijas Meža īpašnieku biedrībaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
- Valsts meža dienests
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
