Anotācija

25-TA-896: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumos Nr. 343 "Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi izstrādāti, lai pilnveidotu lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju izsniegšanas un saskaņošanas procesu, samazinot administratīvo slogu un uzlabojot lēmumu pieņemšanas ātrumu. Tie paredz īpašu kārtību militārajiem pārvadājumiem, nosaka “noklusējuma saskaņošanas” mehānismu, precizē sadarbību ar autoceļu un dzelzceļa īpašniekiem un regulē atļauju anulēšanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mērķis ir nodrošināt efektīvāku un ātrāku lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju saskaņošanas kārtību, tostarp paātrinot militāro pārvadājumu procesu, kas vienlaicīgi mazinātu kopējo birokrātiju. Tiek ieviesta "noklusējuma saskaņošanas" procedūra un precizētas prasības, kas saistītas ar dzelzceļa pārbrauktuvju šķērsošanu un atļauju anulēšanu pēc pārvadātāja pieprasījuma. Ieviesta norma, lai preventīvi novērstu iespējamos pārkāpumus, kas saistīti ar masas un asu noslodzes pārkāpumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2010. gada 6. aprīļa noteikumi Nr. 343 “Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem” (turpmāk - MK noteikumi Nr. 343) regulē atļauju izsniegšanas kārtību transportlīdzekļiem, kuru gabarīti vai masa pārsniedz normatīvajos aktos noteiktās robežvērtības. Atļaujas izsniedz VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC) pēc tam, kad ir veikti nepieciešamie saskaņojumi ar ceļu (ielu) īpašniekiem un citām iesaistītajām pusēm, piemēram, dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājiem.

Pašlaik arī Nacionālo bruņoto spēku organizētie militārie pārvadājumi tiek pakļauti šai pašai kārtībai, neraugoties uz to specifiku, nepieciešamību pēc operativitātes un vienlaicīgi informācija var būt ierobežotas pieejamības.

Nereti maršrutu saskaņošanas process ieilgst, jo saskaņojumi ar autoceļu īpašniekiem tiek saņemti ar aizkavēšanos vai netiek sniegti vispār.

Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 343 transportlīdzekļiem un to sastāviem, kas pārvadā dalāmas kravas, ir noteikts maksimālais pieļaujamais faktiskās masas un asu slodžu apjoms. Trīs asu piekabēm (puspiekabēm) maksimāli pieļaujamā visu 3 asu slodžu kopējā summa ir 24 tonnas. Šie ierobežojumi piemērojami visiem autoceļiem neatkarīgi no to tehniskā stāvokļa vai izbūves stiprības rezervēm.

Šobrīd Latvijā vērojams salīdzinoši augsts pārkāpumu īpatsvars, kad pārvadātāji, tostarp arī tie, kas saņēmuši lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas, pārkāpj atļautās transportlīdzekļu masas, nepieciešams ieviest tiesību normu ar preventīvu raksturu, kas veicinātu šo gadījumu skaita samazināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Militāro pārvadājumu īpašā kārtība nav definēta, radot lieku administratīvu slogu.
2) Aizkavēta atļauju izsniegšana, īpaši situācijās, kad nepieciešama ātra rīcība, piemēram, stratēģiski nozīmīgu kravu transportēšanā. Nav noteikta alternatīva vai automātiska piekrišanas procedūra, ja ceļu īpašnieks nesniedz atbildi noteiktā termiņā pēc LVC pieprasījuma autoceļa izmantošanai.
3) Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 343 punktus, kad pārvadājums šķērso elektrificētu dzelzceļa pārbrauktuvi, kur pastāv papildu drošības riski, piemēram, augstsprieguma kontakttīkli.
4) Nav skaidri regulēts process atļaujas anulēšanai vai pārtraukšanai, piemēram, transportlīdzekļa īpašnieka iesnieguma gadījumā.
5) Atsevišķi valsts autoceļu posmi ir izbūvēti ar augstāku slodzes noturību, nekā šobrīd tiek izmantota praksē, taču esošie noteikumi neparedz iespēju šajos konkrētajos posmos paaugstināt pieļaujamo noslodzi uz asīm 3 asu piekabēm (puspiekabēm), kas pārvadā dalāmu kravu. Tas ierobežo komersantu iespējas pilnvērtīgi izmantot transporta efektivitāti, lieki palielinot braucienu skaitu, degvielas patēriņu un radot vides piesārņojumu, vienlaikus neizmantojot esošās infrastruktūras potenciālu.
6) Šobrīd ir konstatēts salīdzinoši augsts pārkāpumu īpatsvars, kad pārvadātāji, tostarp arī tie, kas saņēmuši lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļaujas, pārkāpj atļautās transportlīdzekļu masas, kas nodara kaitējumu autoceļu infrastruktūrai un ceļu satiksmes drošībai kopumā.
Risinājuma apraksts
1) Nacionālo bruņoto spēku organizēto pārvadājumu un militāro transporta līdzekļu pavadīšanas kārtību nodot aizsardzības ministra kompetencē, tādējādi paātrinot militāro operāciju atbalstu.
2) Papildināt MK noteikumus Nr. 343 ar nosacījumu, ka, ja autoceļu (ielu) īpašnieka vai tā pilnvarotās personas kontaktpersona nesniedz atbildi vai iebildumus 8 (astoņu) stundu laikā pēc pieprasījuma nosūtīšanas darba laikā, saskaņojums tiek uzskatīts par piešķirtu "pēc noklusējuma". Pieprasījums tiek nosūtīts uz ceļu īpašnieka vai tā pilnvarotās personas kontaktpersonas norādīto e-pasta adresi.
Šāda pieeja ir vērtējama kā birokrātijas mazināšana un procesu vienkāršošana – noklusējuma saskaņojums ir uzskatāms par pilnvērtīgu saskaņojumu. Proti, ja iebildumi netiek sniegti, tas nozīmē, ka tādu nav; ja ir kādas pretenzijas vai riski attiecībā uz plānoto pārvadājumu, tie tiek iesniegti atbilstošajā termiņā.
Noklusējuma saskaņošanas princips dod iespēju pārvadātājiem savlaicīgi uzsākt atļauju kārtošanu, vienlaikus nezaudējot kvalitātes un drošības principus. Skaņojuma pieprasītājs ir LVC, kas ir kompetents izvērtēt plānotā pārvadājuma būtību un potenciālos riskus. Šī kompetence izriet no Autoceļu likuma 7. panta trešās daļas, kas noteic, ka LVC nodrošina valsts autoceļu pārvaldīšanu, tai skaitā ceļu uzturēšanas darbu plānošanu, organizēšanu un saskaņošanu. Tādējādi paredzētā kārtība nav uzskatāma par “nesaskaņošanu”, bet gan par efektīvu un normatīvi pamatotu procedūru.
Papildus tam LVC jāizstrādā iekšējā procedūra maršrutu saskaņošanas pieprasījumu nosūtīšanai un izsekojamībai, lai izslēgtu risku, ka pieprasījums netiek saņemts laicīgi un nepamatoti iestājas “noklusējuma saskaņojuma” termiņš.
Tāpat jānodrošina, lai personas, kas piedalās maršrutu saskaņošanā, būtu abpusēji kompetentas izvērtēt iespējamos riskus, kas saistīti ar ceļu infrastruktūras drošību, transportlīdzekļa parametriem un satiksmes drošības aspektiem.
3) Papildināt normatīvo aktu ar pienākumu saskaņot pārvadājumu maršrutu ar dzelzceļa infrastruktūras īpašnieku, ja pārvadājuma maršrutā ietilpst dzelzceļa pārbrauktuve un transportlīdzekļa parametri pārsniedz 12,0 t ass slodzi vai 4,5 m augstumu, šķērsojot elektrificētu dzelzceļu.
4) Noteikt, ka atļauju var anulēt vai pārtraukt pēc transportlīdzekļa īpašnieka iesnieguma, iesniedzot to LVC. Lēmums par anulēšanu vai pārtraukšanu tiek pieņemts 3 (trīs) darba dienu laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.
5) Lai veicinātu transporta efektivitāti un vienlaikus saglabātu ceļu ilgtspēju, MK noteikumi Nr.343 tiek papildināti ar 8. pielikumu, kurā norādīti konkrēti valsts autoceļu posmi ar paaugstinātu nestspēju. Šajos posmos tiks atļauts pārvadāt dalāmas kravas transportlīdzekļu sastāviem ar faktisko masu līdz 46 tonnām, pieļaujot trīs asu piekabēm (puspiekabēm) 30 tonnu kopējo slodzi uz 3 piekabes (puspiekabes) asīm. Šāda pieeja nodrošina sabalansētu risinājumu – tiek saglabāta ceļu aizsardzība un vienlaikus paaugstināta loģistikas efektivitāte atbilstoši tehniskajām iespējām. Vienlaikus tiek precizēts MK noteikumu Nr. 343 4.punkts, nosakot, ka pārvadājumu var veikt tikai ar tā specifikai atbilstošu transportlīdzekli vai transportlīdzekļu sastāvu (tostarp, kas aprīkots ar atbilstošām riepām), nepārsniedzot tā pilnu masu un izgatavotāja noteikto slodžu sadalījumu uz asīm.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Grozījumi pilnveidos atļauju izsniegšanas un saskaņošanas procesu, samazinot administratīvo slogu un uzlabojot lēmumu pieņemšanas ātrumu. Tie paredz īpašu kārtību militārajiem pārvadājumiem, nosaka “noklusējuma saskaņošanas” mehānismu, precizē sadarbību ar autoceļu un dzelzceļa īpašniekiem un regulē atļauju anulēšanas kārtību.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Tiks saīsināts laiks atļaujas saņemšanai, noteikta atļauju anulēšanas kārtība.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/8d32a441-fdbd-4dec-9a82-93fe55846363

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Valsts policija
  • Aizsardzības ministrija
  • Nacionālie Bruņotie Spēki

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Ņemot vērā Nacionālo bruņoto spēku militārās loģistikas specifiku un nepieciešamību nodrošināt operatīvu pārvadājumu plānošanu un izpildi, turpmāk Nacionālo bruņoto spēku organizēto lielgabarīta un smagsvara pārvadājumu atļauju izsniegšanas un militāro transporta līdzekļu pavadīšanas kārtības nodrošināšana deleģējama aizsardzības ministra kompetencē.
Šī deleģējuma ietvaros aizsardzības ministram tiek nodotas gan atbilstošas pilnvaras, gan arī atbildība par lēmumu pieņemšanas procesu, tostarp inženiertehnisko risku novērtējumu. Ņemot vērā, ka šie pārvadājumi skar valsts autoceļu un tiltu inženiertehnisko drošību, ir būtiski, lai pirms atļaujas izsniegšanas tiktu veikta maršruta izpēte un tehniskais izvērtējums, iesaistot speciālistus ar atbilstošu profesionālo kvalifikāciju.
Lūdzam Aizsardzības ministriju izstrādāt un apstiprināt iekšējos normatīvos aktus, kas nosaka kārtību, kādā turpmāk organizējama militāro pārvadājumu atļauju izsniegšana. Pirms minēto iekšējo noteikumu stāšanās spēkā, tie jāsaskaņo ar Satiksmes ministriju, lai nodrošinātu atbilstību valsts autoceļu politikas un infrastruktūras drošības prasībām.
Noteikumu projekta izpildē iesaistītās institūcijas to realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi