Anotācija (ex-ante)

23-TA-424: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumos Nr. 614 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2022.gada 27.septembra pieņemto Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 13. marta noteikumos Nr. 172 "Noteikumi par uztura normām izglītības iestāžu izglītojamiem, sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem un ārstniecības iestāžu pacientiem"" (turpmāk- grozījumi MK noteikumos Nr.172.) (22-TA-1476) protokollēmuma 4.punkts paredz, ka "jautājums par finansējuma piešķiršanu 2023.gadam un turpmāk ik gadu, lai nodrošinātu valsts budžeta līdzekļu apmēra palielināšanu brīvpusdienu nodrošināšanai vienam izglītojamam, ir izskatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” izstrādes procesā kopā ar visu ministriju iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem, ņemot vērā valsts budžeta finansiālās iespējas".

Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk- IZM) iesniedza prioritāro pasākumu "Finansējuma palielināšana izglītojamo ēdināšanai no 1. līdz 4. klasei (no 2,15 euro uz 3,09 euro)", kurš tika atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē- prot. Nr.2 1.§. "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam"" 2. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Dažādu iemeslu dēļ būtiski pieaugušas izmaksas par pārtikas produktiem un energoresursiem, kā arī ir palielinājušās darbinieku algas u.c. izdevumi, līdz ar to šobrīd noteiktais finansējuma apmērs viena izglītojamā ēdināšanai ir nepietiekams.

Tiesību akta projekta mērķis ir paaugstināt valsts budžeta līdzekļu apmēru vienam izglītojamam dienā nosakot, ka valsts budžeta līdzekļu apmērs vienam izglītojamam valsts izglītības iestādēs ir 3,09 euro dienā, bet pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs – 1,545 euro dienā.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Grozījums šo noteikumu 3. punktā stājās spēkā vienlaikus ar grozījumiem MK noteikumos Nr.172.

2022.gada 27.septembrī apstiprinātie grozījumi MK noteikumos Nr.172. paredz, ka noteikumi stājas spēkā 30 dienas pēc tam, kad Veselības ministrija nosūtīs publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" attiecīgu paziņojumu par to, ka ir pieņemts likums "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" un noteikumu īstenošanai ir piešķirts nepieciešamais finansējums. 

Ir pieņemts un stājies spēkā "Likums par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam". Pamatojoties uz to piešķirts finansējums apakšprogrammā 01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem”, lai nodrošinātu, ka kopējās pašvaldības un valsts budžeta ēdināšanas izmaksas uz vienu izglītojamo dienā 3,09 euro. Ņemot vērā, ka MK noteikumi Nr.614 nosaka valsts budžeta līdzekļu apmēru viena izglītojamā ēdināšanai dienā, nepieciešams salāgot MK noteikumu Nr.172 un grozījumu MK noteikumos Nr.614 spēkā stāšanās laiku, lai nodrošinātu, ka grozījumu MK noteikumos Nr.172 īstenošanai faktiski ir pieejams nepieciešamais finansējums.


Pēc grozījumu MK noteikumos Nr.614 pieņemšanas Ministru kabinetā, IZM par to informēs Veselības ministriju un pēc tam Veselības ministrija, atbilstoši grozījumu MK noteikumos Nr.172 2.punktam, nosūtīs attiecīgu paziņojumu  oficiālajam izdevumam "Latvijas Vēstnesis" .


 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2019.gada 10.decembra noteikumu Nr.614 “Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai” (turpmāk- MK noteikumi Nr.614) 3.punkts nosaka, ka valsts budžeta līdzekļu apmērs vienam izglītojamam valsts izglītības iestādēs ir 2,15 euro dienā, bet pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs – 1,075 euro dienā.
Saskaņā ar Izglītības likuma 59.panta 3.1 daļu pašvaldības piedalās 1.-4.klašu izglītojamo ēdināšanas izmaksu segšanā, paredzot finansējumu viena izglītojamā ēdināšanai dienā ne mazākā apmērā, kā to nodrošina valsts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi MK noteikumos Nr.172 paredz veikt izmaiņas noteiktajos pārtikas produktu daudzumos nedēļas ēdienkartē, piemēram, augļu un dārzeņu, piena un piena produktu, gaļas daudzumā.

Dažādu iemeslu dēļ ir pieaugušas izmaksas par pārtikas produktiem un energoresursiem, kā arī ir palielinājušās darbinieku algas u.c. izdevumi.
Risinājuma apraksts
2022.gada 13.aprīlī starpinstitucinālā sanāksmē vienojās ka, pamatojoties uz Veselības ministrijas izstrādāto grozījumu MK noteikumos Nr.172 projektu, Zemkopības ministrija, kura saskaņā ar Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumiem Nr. 187 “Zemkopības ministrijas nolikums” izstrādā valsts politiku pārtikas tirgus un pārtikas aprites jomā, sadarbībā ar izglītības iestāžu ēdinātājiem, kā arī atbilstoši kompetencei piesaistot Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, veiks faktisko izmaksu aprēķinu viena izglītojamā ēdināšanai dienā. Savukārt IZM saskaņā ar Izglītības likuma 14. panta 44. punktā doto deleģējumu veiks izglītojamo ēdināšanai nepieciešamā papildus finansējuma aprēķināšanu un sniegs priekšlikumus par finansējuma avotiem.  IZM 2022.gada 17.jūnija saņēma vēstuli no Zemkopības ministrijas  par izglītojamo ēdināšanas finansējumu, kurā tika lūgts IZM veikt aprēķinus par papildus nepieciešamo finansējumu izglītojamo ēdināšanai, lai nodrošinātu kopējās ēdināšanas izmaksas uz vienu izglītojamo dienā 3,09 euro apmērā.

Ņemot vērā iepriekšminēto IZM veica aprēķinus un iesniedza prioritāro pasākumu 2023. līdz 2025. gadam "Finansējuma palielināšana izglītojamo ēdināšanai no 1. līdz 4. klasei (no 2,15 uz 3,09 euro)", kurš tika atbalstīts Ministru kabineta 2023.gada 13.janvāra sēdē. 

Vienlaikus jāņem vērā, ka Izglītības likuma 59.panta 3.1 daļa nosaka, ka pašvaldībām papildus valsts piešķirtajam finansējumam ir jāpiedalās 1.-4.klašu izglītojamo ēdināšanas izmaksu segšanā, paredzot finansējumu viena izglītojamā ēdināšanai dienā ne mazākā apmērā, kā to nodrošina valsts finansējuma apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Ar veiktajām izmaiņām normatīvajā regulējumā tiktu veicināts tas, ka 1. līdz 4.klašu izglītojamie uzturā lieto veselīgāku pārtiku, kas nodrošinātu izglītojamo pilnvērtīgu attīstību
Juridiskās personas
  • Pašvaldības, izglītības iestādes un uzņēmumi, kas sniedz ēdināšanas pakalpojumu
Ietekmes apraksts
Juridiskajām personām un iestādēm, ievērojot Ministru kabineta 2012. gada 13. marta noteikumus Nr. 172 "Noteikumi par uztura normām izglītības iestāžu izglītojamiem, sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem un ārstniecības iestāžu pacientiem"" būs iespēja pagatavot uzturvielām bagātu un vienlaikus dažādāku ēdienu, kuru piedāvāt izglītojamajiem maltītēs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
36 507 188
-3 365 793
37 726 999
-361 317
37 745 734
-282 009
-282 009
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
21 562 555
-3 365 793
22 283 385
-361 317
22 295 135
-282 009
-282 009
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
14 944 633
0
15 443 614
0
15 450 599
0
0
2. Budžeta izdevumi
36 507 188
-702 747
37 726 999
6 030 670
37 745 734
6 193 000
6 193 000
2.1. valsts pamatbudžets
21 562 555
-3 365 793
22 283 385
-361 317
22 295 135
-282 009
-282 009
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
14 944 633
2 663 046
15 443 614
6 391 987
15 450 599
6 475 009
6 475 009
3. Finansiālā ietekme
0
-2 663 046
0
-6 391 987
0
-6 475 009
-6 475 009
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
-2 663 046
0
-6 391 987
0
-6 475 009
-6 475 009
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-2 663 046
-6 391 987
-6 475 009
-6 475 009
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
-2 663 046
-6 391 987
-6 475 009
-6 475 099
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Grozījums šo noteikumu 3. punktā stājās spēkā vienlaikus ar Ministru kabineta 2022. gada 27. septembra noteikumiem Nr. 606 "Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 13. marta noteikumos Nr. 172 "Noteikumi par uztura normām izglītības iestāžu izglītojamiem, sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem un ārstniecības iestāžu pacientiem"".

Aprēķins nosūtīts Finanšu ministrijai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Par ietekmi uz valsts budžetu.

Noteikumu projekts tiks īstenots piešķirtā finansējuma ietvaros.
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts likumprojektā «Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam»  budžeta apakšprogrammā 01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem” plānotais finansējums, tai skaitā atbalstītais finansējums prioritārajam pasākumam “Finansējuma palielināšana izglītojamo ēdināšanai no 1. līdz 4. klasei (no 2,15 uz 3,09 euro)”.


2023.gada 26.aprilī tika pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (23-TA-1059). Lai nodrošinātu finansējumu akadēmiskā personāla zemākās mēneša darba algas likmes paaugstināšanai 2023. gada 4 mēnešiem nepieciešams papildu finansējums 2 821 222 euro 15. resors "Izglītības un zinātnes ministrija". Nepieciešamais finansējums 2023.gadam tiks nodrošināts no IZM atbalstītā prioritārā pasākuma “Finansējuma palielināšana izglītojamo ēdināšanai no 1.līdz 4.klasei (no 2,15 uz 3,09 euro)”, precizējot Ministru kabineta 21.04.2023. ārkārtas sēdes protokola Nr. 21 1. § noteikto finansēšanas avotu.

Anotācijas 3.sadaļas 1.1. un 2.1.apakšpunktā norādītais finansējuma ietaupījums 3 365 793 euro apmērā 2023. gadā tiks:
-  pārdalīts 2 821 222 euro apmērā uz IZM apakšprogrammām 03.01.00 "Augstskolas" un 03.11.00 "Koledžas".
-  pārdalīts 544 571 euro apmērā uz 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" budžeta programmu 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Turpmākajos gados tiks precizēti un samazināti Izglītības un zinātnes ministrijas bāzes izdevumi apakšprogrammā 01.07.00 "Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem" 2024.gadā 361 317 euro apmērā, 2025. un 2026.gadā 282 009 euro apmērā.

Izdevumi budžeta apakšprogrammā 01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem” samazināti no prioritārā pasākuma "Finansējuma palielināšana izglītojamo ēdināšanai no 1. līdz 4. klasei (no 2,15 uz 3,09 euro)", ņemot vērā, ka finansējuma izmaiņas izglītojamo ēdināšanai no 1.līdz 4.klasei no 2,15 euro uz 3,09 euro plānotas sākot ar 01.06.2023 nevis ar 01.01.2023.

2024., 2025. un 2026. gadā ietaupījums veidojas no izglītojamo skaita izmaiņām, ņemot vērā, ka aprēķinā tika iekļautas Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanas izmaksas.

Ailēs "izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts finansējuma ietaupījums, ievērojot, ka finansējums 2023.gadā tiek piešķirts arī nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanai, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, savukārt 2024.gadā un turpmāk tas netiek ņemts vērā, ievērojot, ka pasākumu plāns atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā šobrīd ir līdz 2023. gadam. Ja minētais atbalsts turpināsies arī nākamajos gados, tad turpmākajā periodā ietaupījums neveidosies un iespējams būs nepieciešams papildu finansējums.

Par ietekmi uz pašvaldību budžetu.

Atbilstoši Izglītības likuma 59.panta 3.1 daļai, pašvaldībām papildus valsts piešķirtajam finansējumam ir jāpiedalās 1.-4.klašu izglītojamo ēdināšanas izmaksu segšanā, paredzot finansējumu viena izglītojamā ēdināšanai dienā ne mazākā apmērā, kā to nodrošina valsts finansējuma apmērā.
Pašvaldību budžeta finansējuma apmērs ailē "Saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" 2023.gadam., 2024., un 2025.gadam  ir aprēķināts ņemot vērā budžeta ietekmes aprēķinu 2022.gada 30.augusta pieņemtajiem grozījumiem Ministru kabineta 2019. gada 10. decembra noteikumos Nr. 614 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai" (22-TA-2358).


 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Izglītības un zinātnes ministrija, Veselības ministrija, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldības, izglītības iestādes un uzņēmumi, kas sniedz ēdināšanas pakalpojumu

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
1. līdz 4.klašu izglītojamajiem tiks veicināti veselīga uztura paradumi un izglītojamo veselība.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta ekonomiskās ietekmes rezultātā paredzams, ka tiks uzlabota ēdināšanas pakalpojumu kvalitāte izglītojamajiem no 1. līdz 4.klasei.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi