25-TA-1201: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par pilnvarojumu pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas 2011. gada Vīnes dokumentā par uzticēšanos un drošību veicinošiem pasākumiem noteiktajās bruņojuma kontroles vizītēs un 1992. gada 24. marta Atvērto debesu līguma novērošanas lidojumos un diplomātisko pasu izsniegšanu amatpersonām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2023. gada Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību I sadaļa “Droša Latvija” nosaka, ka drošība, valsts aizsardzība un pašaizsargājoša demokrātija ir priekšnoteikums ilgtspējīgai valsts attīstībai. Tāpat paredzēta apņemšanās turpināt uzsākto darbu valsts aizsardzības, sabiedriskās kārtības un drošības finansējuma palielināšanai un šo nozaru spēju stiprināšanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Pilnvarot amatpersonas pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas 2011. gada Vīnes dokumentā par uzticēšanos un drošību veicinošiem pasākumiem (turpmāk – Vīnes dokuments) noteiktajās bruņojuma kontroles vizītēs un 1992. gada 24. marta Atvērto debesu līguma novērošanas lidojumos, izsniegt diplomātiskās pases amatpersonām, lai nodrošinātu dalību militāro aktivitāšu kontroles inspekcijās, novērtējuma vizītēs un novērošanas lidojumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvija ir divu bruņojuma kontroles līgumu – Vīnes dokumenta un Atvērto debesu līguma dalībvalsts, kas uzliek par pienākumu piedalīties militāro aktivitāšu kontroles inspekcijās, novērtējuma vizītēs un novērošanas lidojumos par militāro parametru atbilstību attiecīgās līguma dalībvalsts sniegtajiem datiem ikgadējā informācijas apmaiņā. Abi līgumi paredz vizīšu veikšanu līguma dalībvalstu starpā.
Lai nozīmētais personāls varētu efektīvi veikt savus pienākumus Vīnes dokumenta un Atvērto debesu līguma ieviešanas nolūkos, Vīnes dokumenta (VI panta 54.p., IX panta 92. un 125.p.) un Atvērto debesu līguma (XIII panta otrās daļas 1.p.) nosacījumi paredz, ka novērošanas lidojumu, inspekciju un novērtējuma vizīšu laikā novērotājiem tiek piešķirtas privilēģijas un imunitātes saskaņā ar Vīnes konvenciju par diplomātiskajām attiecībām.
Praktiski minētās inspekcijas un vizītes lielākoties tiek veiktas valstīs, kas ir bijušās Padomju Savienības republikas, iebraukšanai kurās ir nepieciešamas vīzas.
Šajās vizītēs pārsvarā piedalās vairāku valstu pārstāvji un citu valstu pieredze apliecina, ka, lai atvieglotu vīzu saņemšanu un iebraukšanu, personālam, kas piedalās bruņojuma kontroles vizītēs, ir piešķirtas diplomātiskās pases.
Ņemot vērā iepriekš minēto, 2014. gadā ar Ministru kabineta 11. novembra rīkojumu Nr. 650, 2018. gadā ar Ministru kabineta 4. aprīļa rīkojumu Nr. 144, 2021. gadā ar Ministru kabineta 29. janvāra rīkojumu Nr. 61, 2021. gadā ar Ministru kabineta 25. novembra rīkojumu Nr. 864 “Par pilnvarojumu pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas 2011.gada Vīnes dokumentā noteiktajās bruņojuma kontroles vizītēs un Atvērto debesu līguma novērošanas lidojumos un diplomātisko pasu izsniegšanu amatpersonām” un 2023. gadā ar Ministru kabineta 31. augusta rīkojumu Nr. 535 “Par pilnvarojumu pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas 2011. gada Vīnes dokumentā par uzticēšanos un drošību veicinošiem pasākumiem noteiktajās bruņojuma kontroles vizītēs un 1992. gada 24. marta Atvērto debesu līguma novērošanas lidojumos un diplomātisko pasu izsniegšanu amatpersonām” attiecīgajiem Latvijas pārstāvjiem tika izsniegtas diplomātiskās pases, kas atviegloja savlaicīgu ierašanos vizītes valstī un viennozīmīgi pozitīvi ietekmēja noteikto uzdevumu un līgumos atrunāto saistību izpildi.
Lai nozīmētais personāls varētu efektīvi veikt savus pienākumus Vīnes dokumenta un Atvērto debesu līguma ieviešanas nolūkos, Vīnes dokumenta (VI panta 54.p., IX panta 92. un 125.p.) un Atvērto debesu līguma (XIII panta otrās daļas 1.p.) nosacījumi paredz, ka novērošanas lidojumu, inspekciju un novērtējuma vizīšu laikā novērotājiem tiek piešķirtas privilēģijas un imunitātes saskaņā ar Vīnes konvenciju par diplomātiskajām attiecībām.
Praktiski minētās inspekcijas un vizītes lielākoties tiek veiktas valstīs, kas ir bijušās Padomju Savienības republikas, iebraukšanai kurās ir nepieciešamas vīzas.
Šajās vizītēs pārsvarā piedalās vairāku valstu pārstāvji un citu valstu pieredze apliecina, ka, lai atvieglotu vīzu saņemšanu un iebraukšanu, personālam, kas piedalās bruņojuma kontroles vizītēs, ir piešķirtas diplomātiskās pases.
Ņemot vērā iepriekš minēto, 2014. gadā ar Ministru kabineta 11. novembra rīkojumu Nr. 650, 2018. gadā ar Ministru kabineta 4. aprīļa rīkojumu Nr. 144, 2021. gadā ar Ministru kabineta 29. janvāra rīkojumu Nr. 61, 2021. gadā ar Ministru kabineta 25. novembra rīkojumu Nr. 864 “Par pilnvarojumu pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas 2011.gada Vīnes dokumentā noteiktajās bruņojuma kontroles vizītēs un Atvērto debesu līguma novērošanas lidojumos un diplomātisko pasu izsniegšanu amatpersonām” un 2023. gadā ar Ministru kabineta 31. augusta rīkojumu Nr. 535 “Par pilnvarojumu pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas 2011. gada Vīnes dokumentā par uzticēšanos un drošību veicinošiem pasākumiem noteiktajās bruņojuma kontroles vizītēs un 1992. gada 24. marta Atvērto debesu līguma novērošanas lidojumos un diplomātisko pasu izsniegšanu amatpersonām” attiecīgajiem Latvijas pārstāvjiem tika izsniegtas diplomātiskās pases, kas atviegloja savlaicīgu ierašanos vizītes valstī un viennozīmīgi pozitīvi ietekmēja noteikto uzdevumu un līgumos atrunāto saistību izpildi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd ir notikušas izmaiņas Latvijas pārstāvju, kas tiks iesaistīti bruņojuma kontroles vizītēs, sarakstā. Līdz ar to, lai arī turpmāk nepieļautu sarežģījumus vizas saņemšanai un saīsinātu robežu šķērsošanas laiku, ir nepieciešama diplomātisko pasu izsniegšana jaunajiem minēto vizīšu un lidojumu dalībniekiem.
Likums “Par diplomātisko pasi” (3. panta 5. punkts) paredz diplomātiskās pases izsniegšanu personām, kuras Ministru kabinets pilnvarojis pārstāvēt Latvijas valdību ārvalstīs.
Likums “Par diplomātisko pasi” (3. panta 5. punkts) paredz diplomātiskās pases izsniegšanu personām, kuras Ministru kabinets pilnvarojis pārstāvēt Latvijas valdību ārvalstīs.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams likumā “Par diplomātisko pasi” (3. panta 5. punkts) paredzētais Ministru kabineta pilnvarojums, līdz ar ko Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi rīkojuma projektu “Par pilnvarojumu pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Eiropas Drošības un sadarbības organizācijas 2011. gada Vīnes dokumentā par uzticēšanos un drošību veicinošiem pasākumiem noteiktajās bruņojuma kontroles vizītēs un 1992. gada 24. marta Atvērto debesu līguma novērošanas lidojumos un diplomātisko pasu izsniegšanu amatpersonām”.
Atsevišķām personām no rīkojuma projekta pielikumā minētajām jau izsniegtas diplomātiskās pases, balstoties uz Ministru kabineta 2023. gada 31. augusta rīkojumu Nr. 535.
Pēc šo pasu derīguma termiņa beigām tas, pamatojoties uz šo rīkojumu, tiks pagarināts personām, kas turpina dalību minētajās kontroles vizītēs. Personas, kas neturpinās dalību vizītēs, saņemtās diplomātiskās pases iesniegs Ārlietu ministrijai 30 dienu laikā no brīža, kad zudis tiesiskais pamats lietot diplomātisko pasi.
Aizsardzības ministrija pēc rīkojuma spēka stāšanās iesniegs Ārlietu ministrijai detalizētu informāciju rīkojuma pielikumā norādīto personu identificēšanai.
Atsevišķām personām no rīkojuma projekta pielikumā minētajām jau izsniegtas diplomātiskās pases, balstoties uz Ministru kabineta 2023. gada 31. augusta rīkojumu Nr. 535.
Pēc šo pasu derīguma termiņa beigām tas, pamatojoties uz šo rīkojumu, tiks pagarināts personām, kas turpina dalību minētajās kontroles vizītēs. Personas, kas neturpinās dalību vizītēs, saņemtās diplomātiskās pases iesniegs Ārlietu ministrijai 30 dienu laikā no brīža, kad zudis tiesiskais pamats lietot diplomātisko pasi.
Aizsardzības ministrija pēc rīkojuma spēka stāšanās iesniegs Ārlietu ministrijai detalizētu informāciju rīkojuma pielikumā norādīto personu identificēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
N/A
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
N/A
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Jā
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Atvērto debesu līgums
Apraksts
N/A
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Vīnes dokuments
Apraksts
N/A
5.3. Cita informācija
Apraksts
N/A
5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Atvērto debesu līgums
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
XIII panta otrās daļas 1. punkts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz nodrošināt pilnvarojumu rīkojuma projektā noteiktajām personām pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Atvērto debesu līgumā paredzēto darbību veikšanai. Projekts paredz diplomātisko pasu izsniegšanu minētajām personām atbilstoši Atvērto debesu līguma XIII pantā paredzētajam.
-
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Atvērto debesu līguma XIII panta otrās daļas 1.punktā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
Nav
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Vīnes dokuments
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
VI panta 54.punkts, IX panta 92. un 125.punkts.
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz nodrošināt pilnvarojumu rīkojuma projektā noteiktajām personām pārstāvēt Latvijas Republikas valdību Vīnes dokumentā paredzēto darbību veikšanai. Projekts paredz diplomātisko pasu izsniegšanu minētajām personām atbilstoši Vīnes dokumenta VI panta 54.punktā, IX panta 92. un 125.punktā paredzētajam.
-
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vīnes dokumenta VI panta 54.punktā, IX panta 92. un 125.punktā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
Nav
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
N/A
6.4. Cita informācija
N/A
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Nacionālo bruņoto spēku Apvienotais štābs
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta izpilde notiks esošo pārvaldes funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
