Anotācija (ex-ante)

22-TA-2455: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 24. maija noteikumos Nr. 322 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Vides aizsardzības un resursu izmantošanas efektivitāte" 5.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt, aizsargāt un attīstīt nozīmīgu kultūras un dabas mantojumu, kā arī attīstīt ar to saistītos pakalpojumus" pirmās un otrās atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts sagatavots saskaņā ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.gada plānošanas perioda vadības likuma 20.panta 13.punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir pagarināt darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” prioritārā virziena „Vides aizsardzības un resursu izmantošanas efektivitāte” 5.5.1.specifiskā atbalsta mērķa „Saglabāt, aizsargāt un attīstīt nozīmīgu kultūras un dabas mantojumu, kā arī attīstīt ar to saistītos pakalpojumus” (turpmāk – 5.5.1.SAM) pirmās un otrās atlases kārtas projektu īstenošanas termiņu līdz 2023.gada 31.decembrim, kā arī konkretizēt valsts atbalsta kumulācijas normas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2014.gada 20.jūnijā apstiprināja Partnerības līgumu Eiropas Savienības investīciju fondu 2014.-2020.gada plānošanas periodam, kas nosaka, ka, veicot investīcijas saskaņā ar Tūrisma attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam, stratēģijas „Latvija 2030” telpiskās attīstības perspektīvu, Kultūrpolitikas pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam „Radošā Latvija” un Reģionālās politikas pamatnostādnēm 2013.-2019.gadam un pašvaldību integrētās attīstības programmām, tiks veicināta starptautiski nozīmīga kultūras un dabas mantojuma līdzsvarota attīstība un to izmantošana kā resurss uzņēmējdarbībai un reģionālajai attīstībai, radot jaunas darba vietas atbalstāmajās teritorijās. Veicot investīcijas atbilstoši pašvaldību integrētām attīstības programmām nacionāli un starptautiski nozīmīgu kultūras un dabas mantojuma objektu un saistītās infrastruktūras attīstībā, kā arī ar kultūras mantojuma objektu saistīto pakalpojumu izveidē, tiks rastas jaunas funkcijas pašlaik nepietiekami izmantotiem kultūras un dabas objektiem, attīstot ilgtspējīgus tūrisma produktus un pakalpojumus.

Attiecīgi Eiropas Komisijas 2014.gada 11.novembrī apstiprinātajā Latvijas izstrādātajā darbības programmā „Izaugsme un nodarbinātība” iekļauts 5.5.1.SAM, kura ietvaros paredzēts saglabāt, aizsargāt un attīstīt nozīmīgu kultūras un dabas mantojumu, kā arī attīstīt ar to saistītos pakalpojumus.
Atbilstoši darbības programmā „Izaugsme un nodarbinātība” noteiktajam 5.5.1.SAM ieviešana notiek šādu atlases kārtu ietvaros:
1) pirmā atlases kārta „Ieguldījumi kultūras un dabas mantojuma attīstībai visā Latvijas teritorijā (tai skaitā Rīgā), izņemot pārējās Baltijas jūras piekrastes pašvaldības” (turpmāk – pirmā atlases kārta);
2) otrā atlases kārta „Ieguldījumi kultūras un dabas mantojuma attīstībai pašvaldībās, kuru administratīvā teritorija robežojas ar jūru (izņemot Rīgu)” (turpmāk – otrā atlases kārta);
3) trešā atlases kārta „Ieguldījumi kultūras un dabas mantojuma attīstībai nacionālas nozīmes attīstības centru pašvaldībās" (turpmāk - trešās atlases kārtas);
4) ceturtā atlases kārta „Kultūras mantojuma saglabāšana, atjaunošana un ar to saistītās infrastruktūras attīstība Rīgas vēsturiskā centra teritorijā”(turpmāk - ceturtās atlases kārtas).

Atbilstoši Ministru kabineta 2016.gada 24.maija noteikumu Nr.322 „Darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” prioritārā virziena „Vides aizsardzības un resursu izmantošanas efektivitāte” 5.5.1.specifiskā atbalsta mērķa „Saglabāt, aizsargāt un attīstīt nozīmīgu kultūras un dabas mantojumu, kā arī attīstīt ar to saistītos pakalpojumus” pirmās un otrās atlases kārtas īstenošanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr.322) 29.punktā noteiktajam projektu īsteno saskaņā ar vienošanos par projekta īstenošanu, bet ne ilgāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ventspils valstspilsētas pašvaldības iestāde „Ventspils muzejs” (turpmāk – Ventspils muzejs) ar 2022.gada 24.maija vēstuli Nr.1-10/91 ir informējusi Kultūras ministriju par riskiem projekta Nr.5.5.1.0/17/I/003 „Ziemeļkurzemes kultūrvēsturiskā un dabas mantojuma saglabāšana, eksponēšana un tūrisma piedāvājuma attīstība” (turpmāk – projekts Nr.5.5.1.0/17/I/003) īstenošanā, norādot, ka projekta Nr.5.5.1.0/17/I/003 objekta „Kultūras piemineklis – Ventspils Piejūras muzeja apbūve” izbūves un ar to saistītās ekspozīcijas izveides īstenošanu ir ietekmējusi Covid-19 pandēmija un Krievijas karadarbība Ukrainā, radot ietekmi uz būvmateriālu un būvizstrādājumu pieejamību, attiecīgi radot riskus būvniecības ieceres īstenošanu plānotajā termiņā, līdz ar to nepieciešams līguma par būvdarbiem izpildes termiņa pagarinājums. Plānoto būvdarbu laika grafiks vienlaikus ietekmē arī ekspozīcijas izveides laika grafiku. Ņemot vērā minēto, Ventspils muzejs lūdz pagarināt 5.5.1.SAM pirmās un otrās atlases kārtas projektu īstenošanas termiņu līdz 2023.gada 31.decembrim.

Kuldīgas novada pašvaldība ar 2022.gada 19.aprīļa vēstuli Nr.KNP/2.14/22/1334 informējusi Centrālo finanšu un līgumu aģentūru par riskiem īstenot Kuldīgas novada pašvaldības projektu Nr.5.5.1.0/17/I/008 „Jēkaba ceļa kultūras mantojuma un mākslas jaunrades magnēti” (turpmāk – projekts Nr.5.5.1.0/17/I/008) līdz 2022.gada 31.decembrim, norādot, ka līdz ar administratīvi teritoriālo reformu Kuldīgas novada pašvaldībai, pārņemot Alsungas novada domes saistības attiecībā uz projekta īstenošanu, konstatēts, ka projekta Nr.5.5.1.0/17/I/008 darbības Nr.4.8.2. „Alsungas pils Dienvidu korpusa logu un durvju darbu veikšanas apraksta sagatavošana, restaurācija un nomaiņa” īstenošanai nepieciešama būvniecības ieceres izstrāde ar augstāku detalizācijas pakāpi. Rezultātā Kuldīgas novada pašvaldība 2022.gada 12.aprīlī ir izsludinājusi iepirkumu „Projektēšana un būvdarbi objektā „Alsungas viduslaiku pils Dienvidu korpusa un Dienvidrietumu torņa 1. un 2.stāva logu un ārdurvju restaurācija Pils ielā 1, Alsungā, Alsungas pagastā, Kuldīgas novadā”. Vienlaikus Kuldīgas novada pašvaldība vērš uzmanību uz būvniecības ieceres dokumentācijas saskaņošanas termiņa neprognozējamību, kā arī riskiem, kas saistīti ar restaurācijas procesu nodrošināšanu līdz 2022.gada 31.decembrim. Ņemot vērā minēto Kuldīgas novada pašvaldība lūdz pagarināt 5.5.1.SAM pirmās un otrās atlases kārtas projektu īstenošanas termiņu līdz 2023.gada 31.decembrim.

Vienlaikus Centrālā finanšu un līgumu aģentūra 2022.gada 5.maija vēstulē Nr.39-2-40/3065 lūdz Kultūras ministriju izvērtēt iespēju veikt grozījumus Noteikumos Nr.322, pagarinot 5.5.1.SAM pirmās un otrās atlases kārtas projektu īstenošanas termiņu.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to, izvērtējot Ventspils muzeja un Kuldīgas novada pašvaldības sniegto informāciju, kā arī Centrālās finanšu un līgumu aģentūras 2022.gada 5.maija vēstuli Nr.39-2-40/3065, Projekts paredz precizēt Noteikumu Nr.322 29.punkta redakciju, nosakot 5.5.1.SAM pirmās un otrās atlases kārtas projektu īstenošanas termiņu līdz 2023.gada 31.decembrim.

Projektu īstenošanas gala termiņš noteikts atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr.1303/2013 (2013.gada 17.decembris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr.1083/2006 (turpmāk – Regula Nr.1303/2013) III nodaļas 65.panta 2.punktā noteiktajam izdevumu atbilstības termiņam.

Nodrošinot projektu īstenošanas termiņa pagarinājumu, tiks mazināti riski Noteikumu Nr.322 9.1.apakšpunktā noteikto iznākuma rādītāju sasniegšanā.

Papildus Projekts paredz tehniski precizēt Noteikumu Nr.322 55.1 punkta redakciju, kurā noteiktas valsts atbalsta kumulācijas normas.
Kultūras ministrija ir izstrādājusi un 2021.gada 10.septembrī apstiprinājusi komercdarbības atbalsta piemērošanas metodiku kultūras nozares projektiem 5.5.1. SAM ietvaros “Komercdarbības atbalsta piemērošanas metodika kultūras nozares projektiem 5.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Saglabāt, aizsargāt un attīstīt nozīmīgu kultūras un dabas mantojumu, kā arī attīstīt ar to saistītos pakalpojumus” ietvaros”. Tās mērķis ir skaidrot komercdarbības atbalsta piemērošanas aspektus 5.5.1. SAM ietvaros īstenoto kultūras nozares projektu ieviešanā un uzraudzībā, kas iekļauti 5.5.1. SAM pirmās, otrās, trešās un ceturtās atlases kārtas spēkā esošajos Ministru kabineta noteikumos un izriet no Eiropas Komisijas skaidrojuma par komercdarbības atbalsta piemērošanu kultūras nozarē. Atbilstoši metodikai sadarbības iestāde projekta pārskata periodā (dzīves cikla laikā) katru gadu vērtē, vai kādā no objektiem varētu tikt konstatēts valsts atbalsts.

Ņemot vērā, ka valsts atbalstu 5.5.1. SAM ietvaros drīkst apvienot ar citu valsts atbalstu, Projekta 2.punkts nosaka, ja sadarbības iestāde atbilstoši Noteikumu Nr.322 60.punktam projektā konstatē valsts atbalstu komercdarbībai, tad tā par to informē finansējuma saņēmēju un finansējuma saņēmējam lūdz 10 darba dienu laikā iesniegt papildu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēja nosaukumu, atbalsta pasākumu, plānoto vai piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti, lai varētu izvērtēt, vai netiek pārsniegtas atbalsta apvienošanas normas.
Tehniskie precizējumi nepieciešami, lai padarītu valsts atbalsta kumulācijas normu vieglāku uztveramību.

Projektam nav ietekmes uz 5.5.1.SAM pirmās un otrās atlases kārtas projektu iesniegumu atlasi un finansējuma saņēmējiem, kā arī nav ietekmes uz darbības programmas „Izaugsme un nodarbinātība” prioritārā virziena „Vides aizsardzības un resursu izmantošanas efektivitāte” intervences kodiem. Pēc Projekta spēkā stāšanās nepieciešams izvērtēt grozījumu veikšanu līgumos par projektu īstenošanu, precizējot līgumus atbilstoši Projekta 1.punktā noteiktajam. Tāpat plānotie grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem Regulas Nr.1303/2013 71.panta izpratnē, tādējādi neietekmējot īstenošanā esošos projektus (grozījumus līgumā par projekta īstenošanu).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • 5.5.1.SAM pirmās un otrās atlases kārtas projektu iesniegumu iesniedzēji
Ietekmes apraksts
Vērtējot Projekta īstenošanas ietekmi uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām, ir identificējams administratīvā sloga palielinājums 5.5.1.SAM pirmās un otrās atlases kārtas projektu iesniegumu iesniedzējiem, ņemot vērā projektu iesniegumu īstenošanas pagarinājumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas regula Nr.651/2014
Apraksts
Ar Projektu tiks ieviestas Komisijas regulas Nr.651/2014 prasības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas regula Nr.651/2014
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas Regula Nr.651/2014 8.panta 3.punkts
Projekta 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta Noteikumu Nr.322 izstrādes laikā.
Projekts nosaka projektu īstenošanas termiņa pagarinājumu līdz 2023.gada 31.decembrim atbilstoši Regulas Nr.1303/2013 III nodaļas 65.panta 2.punktā noteiktajam izdevumu atbilstības termiņam.
Projekta īstenošanas termiņš pagarināts, pamatojoties uz projekta iesniedzēja Ventspils muzeja 2022.gada 24.maija vēstuli Nr.1-10/91, projekta iesniedzēja Kuldīgas novada pašvaldības 2022.gada 19.aprīļa vēstuli Nr.KNP/2.14/22/1334 un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras 2022.gada 5.maija vēstuli Nr.39-2-40/3065.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Kultūras ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk