23-TA-1038: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā Valsts vides dienests veic kontrolpirkumus" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai izpildītu Atkritumu apsaimniekošanas likuma 14.panta pirmajā daļā ietverto deleģējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts atbilstoši atkritumu apsaimniekošanas normatīvajam regulējumam, lai Valsts vides dienests (turpmāk - Dienests) veiktu kontrolpirkumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd nav noteikta kārtība kādā Dienests veic kontrolpirkumus atkritumu apsaimniekošanas jomā.
Izvērtējot publiski pieejamo informāciju, ir konstatēts, ka pastāv “pelēkais” tirgus, t.i., komersantiem un privātpersonas, kuras sludinājumu portālos un savās mājaslapās piedāvā atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus bez atbilstošas atļaujas, tādējādi atkritumus apsaimniekojot neatbilstoši vides aizsardzības prasībām, radot riskus apkārtējai vides stāvokļa pasliktināšanai.
Atbilstoši spēkā esošajai kārtībai Vides aizsardzības likuma 21.panta pirmās daļas 5.punktu Dienesta inspektoram ir pienākums kontrolēt dabas resursu ieguves, lietošanas, vides piesārņošanas apjomu, iepakojuma plūsmu, atkritumu apsaimniekošanu, būvniecību un citas vidi ietekmējošas darbības, kā arī kontrolēt atkritumu apsaimniekotāja darbību un komersantus, kas rada atkritumus.
Dienesta inspektoram ir tiesības un pienākumi, lai veiktu pasākumus vides piesārņojuma mazināšanā, bet nav tiesības veikt kontrolpirkumus. Lai Dienesta amatpersonas varētu operatīvāk novērst un pārtraukt neatbilstošu atkrituma apsaimniekošanu praksē bieži rodas nepieciešamība izdarīt kontrolpirkumus.
Pašreiz Dienesta amatpersonām nav izstrādāta kārtībā kādā tiek veikti kontrolpirkumi, līdz ar to nav iespējams konstatēt juridiskas vai fiziskas personas negodprātīgu rīcību pret vidi. Līdz ar to noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi uzlabot un atvieglot Dienesta amatpersonas darbu, nodrošinot iespēju veikt kontrolpirkumus.
Izvērtējot publiski pieejamo informāciju, ir konstatēts, ka pastāv “pelēkais” tirgus, t.i., komersantiem un privātpersonas, kuras sludinājumu portālos un savās mājaslapās piedāvā atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus bez atbilstošas atļaujas, tādējādi atkritumus apsaimniekojot neatbilstoši vides aizsardzības prasībām, radot riskus apkārtējai vides stāvokļa pasliktināšanai.
Atbilstoši spēkā esošajai kārtībai Vides aizsardzības likuma 21.panta pirmās daļas 5.punktu Dienesta inspektoram ir pienākums kontrolēt dabas resursu ieguves, lietošanas, vides piesārņošanas apjomu, iepakojuma plūsmu, atkritumu apsaimniekošanu, būvniecību un citas vidi ietekmējošas darbības, kā arī kontrolēt atkritumu apsaimniekotāja darbību un komersantus, kas rada atkritumus.
Dienesta inspektoram ir tiesības un pienākumi, lai veiktu pasākumus vides piesārņojuma mazināšanā, bet nav tiesības veikt kontrolpirkumus. Lai Dienesta amatpersonas varētu operatīvāk novērst un pārtraukt neatbilstošu atkrituma apsaimniekošanu praksē bieži rodas nepieciešamība izdarīt kontrolpirkumus.
Pašreiz Dienesta amatpersonām nav izstrādāta kārtībā kādā tiek veikti kontrolpirkumi, līdz ar to nav iespējams konstatēt juridiskas vai fiziskas personas negodprātīgu rīcību pret vidi. Līdz ar to noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi uzlabot un atvieglot Dienesta amatpersonas darbu, nodrošinot iespēju veikt kontrolpirkumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Dienesta sniegtajai informācijai 2022.gadā 46% no kopējiem piemērotajiem administratīvajiem sodiem par pretlikumīgām darbībām ar atkrituma apsaimniekošanu, piemēroti par darbībām bez atbilstošas atkritumu apsaimniekošanas atļaujas. Pēc VIDES SOS (http://www.videssos.lv/) pieejamās informācijas, sūdzības par nelikumīgām darbībām ar atkritumiem ir viens no biežāk saņemtajiem iesniegumiem, aptuveni 120 sūdzības gadā. Sūdzībās galvenokārt tiek saņemtas par:
1.nelikumīgu atkritumu pārvadāšanu un uzglabāšanu, bez atkritumu apsaimniekošanas atļaujas;
2.būvniecības atkritumu nelikumīgu pārvadāšanu, uzglabāšanu, apglabāšanu vai teritorijas uzbēršanu;
3.sadzīves atkritumu apglabāšanu mežā, karjeros;
4.naftas produktu atkritumu, plastmasas saturošu atkritumu un sadzīves atkritumu dedzināšanu;
5.nelikumīgiem atkritumu pārrobežu sūtījumiem.
Izvērtējot publiski pieejamo informāciju, ir konstatēts:
1. ka atsevišķi uzņēmēji (komersanti) un privātpersonas, kuras sludinājumu portālos un savās mājaslapās piedāvā atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus to veic bez atbilstošas atļaujas, tādējādi atkritumus apsaimniekojot neatbilstoši vides aizsardzības prasībām, radot riskus pasliktināties apkārtējam vides stāvoklim. Tāpēc tika veikti grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.2 pantā Komercdarbību ar atkritumiem ir atļauts reklamēt tikai pēc tam, kad atkritumu apsaimniekotājs ir saņēmis atļauju piesārņojošu darbību veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu vai atkritumu apsaimniekošanas atļauju atbilstoši šā likuma 12. pantam, vai pēc tam, kad Valsts vides dienests ir pieņēmis lēmumu par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju. Komersants reklāmā norāda saņemtās atļaujas numuru un izsniegšanas datumu vai Valsts vides dienesta lēmuma numuru un pieņemšanas datumu. Līdz ar to tika noteikta prasība uzņēmējiem (komersantiem) atkritumu reklamēšanai norādīt saņemtās atkritumu apsaimniekošanas atļaujas numuru, izsniegšanas datumu vai arī Dienesta lēmumu par atkritumu apsaimniekošanas tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju numuru un lēmuma pieņemšanas datumu.
2. ka sludinājumos galvenokārt tiek norādīts telefona numurs vai e-pasts, līdz ar to pēc šīs informācijas nav iespējams uzzināt pakalpojuma sniedzēju. Vienīgā iespēja ir sazināties ar pakalpojuma sniedzēju un nolīgt pakalpojumu atkritumu izvešanai, saņemšanai. Tādējādi ir nepieciešams veikt faktisku atkritumu izvešanas pakalpojuma pieprasījumu, lai noskaidrotu faktisko pakalpojuma sniedzēju, kā arī izsekot (noskaidrot) atkritumu galamērķi, kur tas tiek nogādāts pēc pakalpojuma sniegšanas.
Dienests regulāri konstatē vietas un teritorijas, kur prettiesiski normatīvajiem aktiem tiek uzglabāti vai apglabāti atkritumi. Pēc šādu vietu konstatēšanas Dienestam ir gandrīz neiespējami konstatēt faktisko personu, kura ir ievedusi atkritumus īpašuma teritorijā un nodarījusi kaitējumus videi.
Gadījumos, kad tiek konstatēta nelikumīga atkritumu uzglabāšana un nav konstatēta persona, kura veikusi pretlikumīgās darbības Dienests rīkojas atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 15.panta ceturtajā daļā noteiktajam Zemes īpašnieks, kura īpašumā tiek prettiesiski novietoti sadzīves, bīstamie un ražošanas atkritumi tam neparedzētā vietā, nodod tos atkritumu apsaimniekotājam, kurš ir saņēmis atļauju attiecīgo atkritumu apsaimniekošanai, sedz šo atkritumu apsaimniekošanas izmaksas un ir tiesīgs prasīt zaudējumu atlīdzību no šo atkritumu radītāja. Ja attiecīgo atkritumu radītājs ir noskaidrots, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz šis attiecīgo atkritumu radītājs.
1.nelikumīgu atkritumu pārvadāšanu un uzglabāšanu, bez atkritumu apsaimniekošanas atļaujas;
2.būvniecības atkritumu nelikumīgu pārvadāšanu, uzglabāšanu, apglabāšanu vai teritorijas uzbēršanu;
3.sadzīves atkritumu apglabāšanu mežā, karjeros;
4.naftas produktu atkritumu, plastmasas saturošu atkritumu un sadzīves atkritumu dedzināšanu;
5.nelikumīgiem atkritumu pārrobežu sūtījumiem.
Izvērtējot publiski pieejamo informāciju, ir konstatēts:
1. ka atsevišķi uzņēmēji (komersanti) un privātpersonas, kuras sludinājumu portālos un savās mājaslapās piedāvā atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus to veic bez atbilstošas atļaujas, tādējādi atkritumus apsaimniekojot neatbilstoši vides aizsardzības prasībām, radot riskus pasliktināties apkārtējam vides stāvoklim. Tāpēc tika veikti grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.2 pantā Komercdarbību ar atkritumiem ir atļauts reklamēt tikai pēc tam, kad atkritumu apsaimniekotājs ir saņēmis atļauju piesārņojošu darbību veikšanai atbilstoši normatīvajiem aktiem par piesārņojumu vai atkritumu apsaimniekošanas atļauju atbilstoši šā likuma 12. pantam, vai pēc tam, kad Valsts vides dienests ir pieņēmis lēmumu par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju. Komersants reklāmā norāda saņemtās atļaujas numuru un izsniegšanas datumu vai Valsts vides dienesta lēmuma numuru un pieņemšanas datumu. Līdz ar to tika noteikta prasība uzņēmējiem (komersantiem) atkritumu reklamēšanai norādīt saņemtās atkritumu apsaimniekošanas atļaujas numuru, izsniegšanas datumu vai arī Dienesta lēmumu par atkritumu apsaimniekošanas tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju numuru un lēmuma pieņemšanas datumu.
2. ka sludinājumos galvenokārt tiek norādīts telefona numurs vai e-pasts, līdz ar to pēc šīs informācijas nav iespējams uzzināt pakalpojuma sniedzēju. Vienīgā iespēja ir sazināties ar pakalpojuma sniedzēju un nolīgt pakalpojumu atkritumu izvešanai, saņemšanai. Tādējādi ir nepieciešams veikt faktisku atkritumu izvešanas pakalpojuma pieprasījumu, lai noskaidrotu faktisko pakalpojuma sniedzēju, kā arī izsekot (noskaidrot) atkritumu galamērķi, kur tas tiek nogādāts pēc pakalpojuma sniegšanas.
Dienests regulāri konstatē vietas un teritorijas, kur prettiesiski normatīvajiem aktiem tiek uzglabāti vai apglabāti atkritumi. Pēc šādu vietu konstatēšanas Dienestam ir gandrīz neiespējami konstatēt faktisko personu, kura ir ievedusi atkritumus īpašuma teritorijā un nodarījusi kaitējumus videi.
Gadījumos, kad tiek konstatēta nelikumīga atkritumu uzglabāšana un nav konstatēta persona, kura veikusi pretlikumīgās darbības Dienests rīkojas atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 15.panta ceturtajā daļā noteiktajam Zemes īpašnieks, kura īpašumā tiek prettiesiski novietoti sadzīves, bīstamie un ražošanas atkritumi tam neparedzētā vietā, nodod tos atkritumu apsaimniekotājam, kurš ir saņēmis atļauju attiecīgo atkritumu apsaimniekošanai, sedz šo atkritumu apsaimniekošanas izmaksas un ir tiesīgs prasīt zaudējumu atlīdzību no šo atkritumu radītāja. Ja attiecīgo atkritumu radītājs ir noskaidrots, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas sedz šis attiecīgo atkritumu radītājs.
Risinājuma apraksts
2023.gadā 11.aprīlī stājās spēkā grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likuma (https://likumi.lv/ta/id/340552) 14.panta pirmajā daļā, kurā tiek noteikts, ka Dienesta amatpersonai ir tiesības veikt kontrolpirkumus, kas novērstu vai pārtrauktu vides piesārņošanu un neatbilstošu atkritumu apsaimniekošanu.
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi novērst vides kvalitātes pasliktināšanos un atkritumu nonākšanu vidē.
Noteikumu projekta 1.punkts paredz noteikt kārtību, kādā Dienests veiks kontrolpirkumus, lai novērstu normatīvo aktu pārkāpumus atkritumu apsaimniekošanas jomā.
Noteikuma projekta 2., 3. un 4. punkts paredz kārtību kādā Dienests plāno un veic kontrolpirkumus. Kontrolpirkumu var veikt tikai Dienesta amatpersona, civilajā apģērbā. Kontrolpirkuma veikšanā iesaistās vismaz divas amatpersonas, pārkāpuma fiksēšanai tiek izmantoti tehniskie līdzekļi, lai var pierādīt pārkāpumu atkritumu apsaimniekošanas jomā, kas nav ievērojusi normatīvo aktu prasības.
Dienesta amatpersona pirms kontrolpirkuma izvērtē visus apstākļus, kas neapdraud amatpersonas drošību un pieņem lēmumu par kontrolpirkuma veikšanu.
Noteikuma projekta 5., 6. un 7. punktā noteikts, ka amatpersona, kura veic kontrolpirkumu tiek pārtraukts brīdī, ka ir iegūta nepieciešamā informācija, kas pierāda, ka persona (uzņēmējs, komersants), kas sniedz atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neievēro normatīvo aktu prasības. Dienesta amatpersona pēc kontrolpirkuma veikšanas sastāda ziņojumu, kurā detalizēti apraksta kā veikts kontrolpirkums. Ziņojumam pievieno dokumentu par atkritumu nodošanu atkritumu apsaimniekotājam. Pirms kontrolpirkuma veikšanas Dienestam jānoslēdz līgums ar atkritumu apsaimniekotāju par attiecīgo atkritumu apsaimniekošanu.
Noteikuma projekta 8. punkts paredz, ka Dienests nodrošina nepieciešamos finanšu līdzekļus kontrolpirkuma veikšanai no sava budžeta.
Dienests kontrolpirkumus veiks atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, kā arī var izstrādāt iekšējo kārtību.
Noteikumu projekts sekmēs aktīvu sabiedrības līdzdalību likumpārkāpumu novēršanā, pozitīvi ietekmēs valsts un sabiedrības tiesiskās un sociālās vides veidošanu, nodrošinot vides aizsardzību un mazinās riskus apkārtējās vides stāvokļa pasliktināšanai.
Normatīvā akta projekta pieņemšana uzlabos apkārtējās vides stāvokli un veicinās sabiedrību atkritumus apsaimniekot atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi novērst vides kvalitātes pasliktināšanos un atkritumu nonākšanu vidē.
Noteikumu projekta 1.punkts paredz noteikt kārtību, kādā Dienests veiks kontrolpirkumus, lai novērstu normatīvo aktu pārkāpumus atkritumu apsaimniekošanas jomā.
Noteikuma projekta 2., 3. un 4. punkts paredz kārtību kādā Dienests plāno un veic kontrolpirkumus. Kontrolpirkumu var veikt tikai Dienesta amatpersona, civilajā apģērbā. Kontrolpirkuma veikšanā iesaistās vismaz divas amatpersonas, pārkāpuma fiksēšanai tiek izmantoti tehniskie līdzekļi, lai var pierādīt pārkāpumu atkritumu apsaimniekošanas jomā, kas nav ievērojusi normatīvo aktu prasības.
Dienesta amatpersona pirms kontrolpirkuma izvērtē visus apstākļus, kas neapdraud amatpersonas drošību un pieņem lēmumu par kontrolpirkuma veikšanu.
Noteikuma projekta 5., 6. un 7. punktā noteikts, ka amatpersona, kura veic kontrolpirkumu tiek pārtraukts brīdī, ka ir iegūta nepieciešamā informācija, kas pierāda, ka persona (uzņēmējs, komersants), kas sniedz atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumus neievēro normatīvo aktu prasības. Dienesta amatpersona pēc kontrolpirkuma veikšanas sastāda ziņojumu, kurā detalizēti apraksta kā veikts kontrolpirkums. Ziņojumam pievieno dokumentu par atkritumu nodošanu atkritumu apsaimniekotājam. Pirms kontrolpirkuma veikšanas Dienestam jānoslēdz līgums ar atkritumu apsaimniekotāju par attiecīgo atkritumu apsaimniekošanu.
Noteikuma projekta 8. punkts paredz, ka Dienests nodrošina nepieciešamos finanšu līdzekļus kontrolpirkuma veikšanai no sava budžeta.
Dienests kontrolpirkumus veiks atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai, kā arī var izstrādāt iekšējo kārtību.
Noteikumu projekts sekmēs aktīvu sabiedrības līdzdalību likumpārkāpumu novēršanā, pozitīvi ietekmēs valsts un sabiedrības tiesiskās un sociālās vides veidošanu, nodrošinot vides aizsardzību un mazinās riskus apkārtējās vides stāvokļa pasliktināšanai.
Normatīvā akta projekta pieņemšana uzlabos apkārtējās vides stāvokli un veicinās sabiedrību atkritumus apsaimniekot atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- mazie uzņēmumi
- vidējie uzņēmumi
- lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
fiziskas un Juridiskas personas, kas pārkāpj vides aizsardzības prasības
Nozare
Ūdens apgāde; notekūdeņu, atkritumu apsaimniekošana un sanācija, Būvniecība, Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība; automobiļu un motociklu remonts, Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Projekts skar nozares kurās tiek pārkāptas vides aizsardzības prasības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekta normu izpildi Dienests nodrošinās tam piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/f15701df-3b0c-4b24-8dca-d1fdb98142e1
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Nav saņemti iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Institūcijas funkcijas uzdevumi tiks paplašināti- tiks veikti kontrolpirkumi
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projektam ir paredzama pozitīva ietekme uz vidi, jo tas palīdzēs atklāt nelikumīgu atkritumu uzglabāšanu, šķirošanu vai atkritumu apsaimniekošanu bez Dienesta izsniegtas atkritumu apsaimniekošanas atļaujas.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi