Anotācija (ex-ante)

23-TA-759: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabinets 2022.gada 15.novembra sēdē (Prot.nr.57, 46.§) izskatīja Ekonomikas ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu "Par privatizācijas un zemes izpirkšanas procesu gaitu un priekšlikumiem to pabeigšanai sapratīgā termiņā" (turpmāk – Ziņojums), kurā tika sniegta informācija par privatizācijas procesu gaitu, problēmām un priekšlikumi privatizācijas procesa pabeigšanai saprātīgā termiņā. Saistībā ar Ziņojumā sniegtajiem priekšlikumiem, Ekonomikas ministrija tika uzdots sagatavot nepieciešamos likumprojektus. Saistībā ar privatizācijas pabeigšanu nepieciešami risinājumi rīcībai ar valsts vai pašvaldības zemi zem privatizētajām mājām, ja tā netiks nodota īpašumā privatizācijas procesa pabeigšanas gaitā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir paredzēt regulējumu rīcībai ar valsts vai pašvaldību zemesgabaliem zem privatizētajām dzīvojamām mājām pēc dzīvojamo māju privatizācijas procesa pabeigšanas, lai nodrošinātu taisnīgumu un privatizēto dzīvojamo māju īpašnieku tiesības un leģitīmās intereses.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Dzīvojamo māju privatizācijas procesa pabeigšanas ietvaros paredzēts, ka likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" paredzētās kārtības piemērošana zemes nodošanai privātpersonām tiks terminēta un attiecināma tikai uz tādiem zemesgabaliem, kam atsavināšanas (privatizācijas) ierobežojumi izbeigti līdz 01.01.2026.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz ar Latvijas Republikas valstiskās neatkarības atgūšanu, lai tautsaimniecības interesēs panāktu pāreju uz tirgus ekonomiku, kuras pamatā ir privātīpašums, un vienlaikus uzlabotu valsts rīcībā esošo saimniecisko resursu izmantošanu, tika uzsākta īpašuma tiesību reforma, kas tika veikta atjaunojot nelikumīgi atņemtās īpašuma tiesības (denacionalizācija) un atsavinot valsts un pašvaldību īpašumus privātpersonām (privatizācija), kā arī uzsākot zemes reformu lauku apvidos un pilsētās.

Viens no privatizācijas pamatvirzieniem bija valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācija ar mērķi attīstīt nekustamā īpašuma tirgu un veicināt dzīvojamo māju sakopšanu, aizsargājot iedzīvotāju intereses. Dzīvojamās mājas tika privatizētas kopā ar valsts vai pašvaldības zemes gabaliem, uz kuriem tās atradās, ja vien nebija spēkā esoši likumiski ierobežojumi zemes privatizācijai (atsavināšanai).

2023.gada 1.janvārā spēkā stājās Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likums, kas nosaka kārtību, kādā izbeidzams piespiedu dalītais īpašums, kurā atrodas daudzdzīvokļu dzīvojamā māja un zemesgabals. Likuma 3.panta trešajā daļā noteikts, ja valstij vai pašvaldībai piederoša vai piekrītoša zeme ir zem privatizētas daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas, piespiedu dalīto īpašumu izbeidz atbilstoši Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā vai likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (turpmāk – Privatizācijas likums) noteiktajai kārtībai.

Gadījumos, kad pastāv zemes privatizācijas ierobežojumi, Privatizācijas likumā noteikts, ka privatizētā objekta īpašniekam ir valsts vai pašvaldības īpašumā esošā zemes gabala nomas tiesības uz 99 gadiem. Privatizācijas likuma 84.pants nosaka kārtību, kādā pēc zemesgabala privatizācijas ierobežojumu atcelšanas zemesgabalu nodod īpašumā privatizēto dzīvokļu īpašniekiem, proti:
1) zemes gabalu, uz kura pilnībā vai daļēji atrodas privatizācijai nodotā dzīvojamā māja, nodod īpašumā bez atlīdzības;
2) vienošanos par zemesgabala nodošanu īpašumā bez atlīdzības zem daudzdzīvokļu mājas slēdz atbilstoši katra privatizētā objekta (dzīvoklis) kopīpašuma domājamai daļai;
3) katram privatizētā objekta (dzīvokļa) īpašniekam tiek nosūtīts uzaicinājumu privatizēt zemes gabalu;
4) uzaicinājumā norāda privatizējamā zemes gabala platību, izdevumus par zemesgabala sagatavošanu privatizācijai (sk. 6.p.), kā arī termiņu, līdz kuram noslēdzama vienošanās par zemes gabala nodošanu īpašumā bez atlīdzības;
5) vienošanos par zemes gabala nodošanu īpašumā bez atlīdzības slēdz ar katru privatizētā objekta īpašnieku;
6) izdevumus par zemes gabala noteikšanu, zemes gabala iemērīšanu un tā reģistrāciju zemesgrāmatā sedz privatizētā objekta īpašnieks proporcionāli privatizētā objekta kopīpašuma domājamai daļai.
7) Ja dzīvokļu īpašnieki neizmanto tiesības iegūt zemesgabalu domājamās daļas īpašumā bez atlīdzības, tiek nodibinātas vai turpinātas zemes nomas tiesiskās attiecības.

Likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 27.panta otrās daļas 4.punktu privatizācijas objekta vērtību t.sk. veido arī tā zemes gabala kadastrālā vērtība, uz kura uzcelta dzīvojamā māja un 27.panta sestā daļa nosaka, ka maksa par valsts vai pašvaldības īpašumā esoša zemes gabala nomas tiesībām uz 99 gadiem ir ekvivalenta šā paša zemes gabala pirkuma maksai, iegādājoties to īpašumā. Tādējādi secināms, ka personas, kam noteikto ierobežojumu dēļ, nebija iespējams iegūt īpašumā, privatizācijas procesā par valsts vai pašvaldības īpašumā esoša zemes gabala nomas tiesībām uz 99 gadiem ir jau samaksājuši zemes gabala pirkuma maksai ekvivalentu vērtību.

Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā nav paredzēta īpaša kārtība zemes atsavināšanai zem privatizētajām dzīvojamām mājām.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 15.novembra sēdes protokollēmumā (Nr. 57/46.§) Ekonomikas ministrijai doto uzdevumu izstrādātajā Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likumprojektā paredzēts, ka valsts vai pašvaldības īpašumā esošajiem zemes gabaliem nodošana īpašumā privatizācijas kārtībā (likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 84.pants), tiek piemērota tikai gadījumos, ja  atcelti privatizācijas ierobežojumi zemei zem privatizētās dzīvojamās mājas līdz 2026.gada 1.janvārim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nosakot termiņus zemesgabalu privatizācijas pabeigšanai, uz kuras atrodas privatizētas dzīvojamās mājas, var saprātīgi prognozēt situācijas, kur ierobežojumi zemes privatizācijai (atsavināšanai) var tikt atcelti vēlāk, pēc privatizācijas procesa noslēguma, tāpēc ir nepieciešams risinājums ārpus privatizācijas procesa, kā šādās situācijās taisnīgā un nediskriminējošā veidā risināt dalītā īpašuma tiesiskās attiecību izbeigšanas jautājumu gadījumā, ja privatizētās dzīvojamās mājas pilnīgi vai daļēji atrodas uz valstij vai pašvaldībai piederošas zemes, ievērojot privatizētās dzīvojamās privatizēto dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašnieku tiesības un leģitīmās intereses.
Risinājuma apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā tiek atrunāta īpaša kārtība valsts vai pašvaldības zemesgabalu nodošanai īpašumā privatizēto dzīvojamo māju vai dzīvokļu īpašniekiem, pēc būtības saglabājot ar likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 84.pantu noteiktās iespējas zemes iegūšanai īpašumā zem privatizētas dzīvojamās mājas, tās integrējot publiskas personas mantas atsavināšanas regulējumā un kopējā pašlaik spēkā esošā tiesiskajā rāmī:
1) Tiek noteikts pamatnoteikums, ka valsts vai pašvaldības zemesgabali zem privatizētajām dzīvojamām mājām to (dzīvokļu) īpašniekiem tiek nodota īpašumā bez atlīdzības (2.1 panta (21) daļa);
2) Tiek papildināts likuma 4.pants ar personām, kas šajā situācijā var ierosināt publiskas personas mantas atsavināšanu – privatizētās viendzīvokļa mājas īpašnieks, bet privatizētajās daudzdzīvokļu mājās, tā ir dzīvokļu īpašnieku kopība (Dzīvokļa īpašuma likuma 15.pantā definēts jēdziens), analoģiski Piespiedu dalītā īpašuma privatizētajās daudzdzīvokļu mājās izbeigšanas likuma 5.panta pirmajā daļā noteiktajam, ka dzīvokļu īpašnieku kopība pieņem lēmumu par zemesgabala atsavināšanas tiesību īstenošanu gadījumos, kur zemesgabals nav valsts vai pašvaldības īpašumā.
3) Tā kā lēmumus par valsts dzīvojamo māju atsavināšanu privatizācijas ceļā sākotnēji jau pieņēma Ministru kabinets (likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 74.panta trešā daļa nosaka, ka valsts dzīvojamās mājas Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nododamas privatizācijai valsts dzīvojamo māju privatizāciju veicošajai institūcijai vai pašvaldībām un Ministru kabineta 1999.gada 19.janvāra noteikumi Nr.20 "Dzīvojamās mājas privatizācijai nepieciešamo dokumentu sagatavošanas noteikumi" 12.punkts nosaka, ka valsts dzīvojamā māja tiek nodota privatizācijai ar Ministru kabineta rīkojumu), tad dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamās zemes atsavināšanai atkārtoti piemērot Ministru kabineta atļaujas saņemšanas procedūru (Ministru kabineta rīkojuma izdošanu) būtu nesamērīgi un lieki. Zemes iekļaušana privatizējamā objektā tika noteikta pēc likumos noteiktiem kritērijiem, privatizējamā objektā tiek ietverta tikai dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamais zemesgabals, kas attiecīgi tika atsavināts vai kam tika dotas zemes nomas tiesības uz 99 gadiem, Ministru kabinets lemjot par dzīvojamās mājas nodošanu privatizācijai jau ir lēmis, kas dzīvojamo māju nav nepieciešams saglabāt valsts īpašumā, un zeme, kas ir funkcionāli izmantojam tikai dzīvojamās mājas vajadzībām, nevar tikt skatīta atrauti. Tādēļ jau šobrīd ir noteikts likuma "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" 84.panta pirmajā daļā, ka lēmums par zemesgabalu nodošanu īpašumā pēc tam, kad jau uzsākta dzīvojamās mājas privatizācija, pieņemt privatizāciju veicošā institūcija, nevis Ministru kabinets. Likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 75. un 84.pantā noteikts, ka lēmumus par valsts zemes atsavināšanu pieņem valsts dzīvojamo māju privatizācijas institūcija, līdzīgi tiek piedāvāts regulēt arī šādas zemes atsavināšanu, nosakot, ka lēmumu pieņem valsts īpašuma privatizāciju veicošā institūcija (SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor", kas pēc 01.01.2026. izbeigs likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" noteikto funkciju, izmantojot savu pieredzi un institucionālo atmiņu turpinās nodot zemi īpašumā bez atlīdzības pēc privatizācijas ierobežojumu atcelšanas jau pamatojoties uz grozītajām Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma normām, turpinot šo funkciju pildīt arī pēc citu privatizācijas normatīvajos aktos noteikto pārvaldes uzdevumu izpilde beigām 31.12.2026.) vai pašvaldības lēmējinstitūcija vai tās noteikta iestāde.
4) Papildinot likumu ar 44.2 pantu, tiek noteikta šādu zemesgabalu atsavināšanas kārtība, kas ir līdzīga Privatizācijas likuma 84.pantā noteiktajai kārtībai. Vienošanās tiek slēgta ar katru dzīvokļa īpašuma pašreizējo īpašnieku atbilstoši dzīvokļu īpašumā ietilpstošām kopīpašuma domājamām daļām, katram dzīvokļu īpašniekam tiek nosūtīts paziņojums par vienošanās slēgšanu (oferte civiltiesiskajā izpratnē), nosacījumiem un termiņiem, kā arī pienākumiem, kas iestājas, ja noteiktajā termiņā vienošanās netiek noslēgta, izdevumus par zemesgabala noteikšanu, zemesgabala iemērīšanu un tā reģistrāciju zemesgrāmatā sedz viendzīvokļa dzīvojamās mājas vai dzīvokļu īpašuma īpašnieks; tā kā likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 28.panta pirmās daļas 2. punkts paredz, ka privatizējamai dzīvojamai mājai funkcionāli nepieciešamā zemes gabala platību un robežas nosaka, ja valstij vai pašvaldībai piederošs zemes gabals šajā likumā noteiktajā kārtībā nododams nomā uz 99 gadiem, tad uzaicinājumā norādītā zemes platība būs vienāda ar iepriekš noteiktā funkcionāli nepieciešamā zemes gabala platību.
5) Ja viendzīvokļu mājas vai dzīvokļa īpašuma īpašnieks nenoslēdz vienošanos paziņojumā noteiktajā termiņā, tad viņš saglabā tiesības noslēgt šādu vienošanos arī pēc termiņa, bet viņam iestāja pienākums maksāt zemes lietošanas maksu atbilstoši vispārējai tobrīd spēkā esošajai kārtībai par zemes lietošanas maksas piemērošanu valsts vai pašvaldības īpašumā esošajai zemei. Nomas tiesību piešķiršana uz 99 gadiem mērķis bija iespējami vienlīdzīgā veidā noregulēt zemes lietošanu zem privatizētām dzīvojamām mājām gadījumos, kad zemes atsavināšana (privatizācija) nebija privatizācijas brīdī iespējama, t.sk. līdz brīdim, kad zemes atsavināšana (privatizācija) kļūs iespējama. Civillikuma 2165. pants nosaka, ka  nomas vai īres līgums, kas aprobežots ar tikai pārejošu mērķi, izbeidzas, kad sasniegts mērķis. Šajā gadījumā paziņojuma nosūtīšana par vienošanās noslēgšanu ir uzskatāma par oferti (gribas izteikums), piedāvājot personai iegūt īpašumā zemesgabalu, tādējādi tiek izpildīts nomas tiesību piešķiršanas kā pagaidu risinājuma sākotnējais mērķis, jo privatizētā objekta īpašnieks var iegūt zemi īpašumā, līdz ar to nomas attiecības uzskatāmas par izbeigtām. Tādēļ pēc priekšlikumā noteiktā termiņa, gadījumā ja vienošanās par zemes iegūšanu īpašumā tomēr nav noslēgta, turpmākās zemes lietošanas tiesības nosakāmas vispārējā kārtība.

Izvēlētais risinājums, tiesiskā institūta pārņemšana no speciālā likuma uz vispārējo likumu, uzskatāms par iespējami labāko veidu, kā risināt likumprojekta izstrādes pamatojoši problemātiku, jo, pirmkārt, tas nodrošina taisnīgu pienākumu un tiesību sadali, valsts neprasa personām maksā atkārtoti par zemes vērtību, ko personas jau sākotnēji privatizējot dzīvojamos objektus ir segušas, tomēr personām saglabājas pienākums piedalīties izdevumu segšanā par zemes nodošanas īpašumā procesu, otrkārt, tas ir risinājums, kas jau šobrīd darbojas, tātad ir pierādījis sevi kā praktiski īstenojamu, treškārt, meklējot iespējamās alternatīvas, nav atrasti citi risinājumi, kas varētu atrisināt problēmas, kas saistītas ar publiskas zemes zem privatizētām dzīvojamām mājām īpašumtiesību sakārtošanu.

Vienlaicīgi ir būtiski skaidrot šā izņēmuma regulējuma mijiedarbību ar privatizācijas tiesību normām, proti, ņemot vērā to, ka privatizācijas brīdī persona veica maksu par valsts vai pašvaldības īpašumā esoša zemes gabala nomas tiesībām uz 99 gadiem (kas bija ekvivalenta šā paša zemes gabala pirkuma maksai), tad izņēmuma kārtība attiecībā uz privatizētā dzīvokļa īpašnieku ir attiecināma tikai privatizācijas brīdī noteiktajā nomas tiesību periodā. Attiecīgi gadījumā, ja pēc 99 gadu nomas perioda beigām, joprojām valsts vai pašvaldību zeme nav nonākusi privatizētās dzīvojamās mājas (dzīvokļu) īpašnieku īpašumā, attiecībā uz zemes lietošanu vai atsavināšanu būs piemērojama tobrīd spēkā esošā vispārējā kārtība (pēc pašlaik esošā regulējuma lietošanas tiesību maksa vai atsavināšana gadījumā, pārdošana).

Likumprojekts stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī, vienlaicīgi ar termiņu, kurā vairs netiek piemērots likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” 84.pantā noteiktais regulējums, ļaujot novērst privatizēto dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašnieku diskrimināciju gadījumos, kad zemes privatizācijas (atsavināšanas) ierobežojumi tiek atcelti pēc noteiktā datuma. Attiecīgi regulējums ir piemērojams uz tiem zemesgabaliem, kam privatizācijas (atsavināšanas) ierobežojumi tiks atcelti pēc 2026.gada 1.janvāra.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Privatizēto dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašnieki, kas nevarēja iegūt zemi īpašumā līdz ar dzīvojamās mājas privatizāciju un priekšnosacījumi zemes iegūšanai īpašumā iestāsies pēc 01.01.2026.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Privatizēto dzīvojamo māju un dzīvokļu īpašnieki, kas nevarēja iegūt zemi īpašumā līdz ar dzīvojamās mājas privatizāciju un priekšnosacījumi zemes iegūšanai īpašumā iestāsies pēc 01.01.2026.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Likumprojekts "Valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas pabeigšanas likums" (23-TA-694), Grozījumu projekts likumā "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" (23-TA-695), Grozījumu projekts Valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas un privatizācijas sertifikātu izmantošanas pabeigšanas likumā (23-TA-575), Grozījumi likumā "Par privatizācijas sertifikātiem""

Pamatojums un apraksts
Likumprojektu pakete, ar ko īsteno priekšlikumus privatizācijas pabeigšanai pārskatāmā nākotnē
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/d2c42630-fd09-437a-8e2b-3a3798348f95

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-Publiskā apspriešanā no 24.03.2023. līdz 07.04.2023. nekādi iebildumi vai priekšlikumi par likumprojektu nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi