25-TA-2314: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumos Nr. 1600 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2026. gada budžeta izstrādes procesā saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam"" 2. punktu ir atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" 2026. gadā un turpmāk ik gadu, kas ietver arī atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu.
Papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir pārskatīt atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēru, lai uzlabotu atbalstu ģimenēm, kuras paņēmušas aizbildnībā bērnu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts. Likums "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī). Likums "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" paredz atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" paredz atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēra pārskatīšanu, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijā spēkā esošais vecāku un bērnu attiecību tiesiskais regulējums ir vērsts uz to, lai nodrošinātu bērnam ģimenes jeb vecāku aprūpi. Šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe, t.i., bērnam primāri tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, bet bērnu aprūpes iestādē bērns var atrasties līdz brīdim, kad viņam tiek nodrošināta piemērota aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē.
Saskaņā ar Civillikuma 222. pantu bez vecāku aizgādības palikušam bērnam ieceļams aizbildnis, kas atvieto saviem aizbilstamajiem vecākus un pārstāv bērnu personiskajās un mantiskajās attiecībās. Ja bērns palicis bez aizgādības, ikvienam, bet it īpaši bērna tuvākajiem radiniekiem, ir pienākums vērsties bāriņtiesā par aizbildņa iecelšanu. Par aizbildņiem bāriņtiesa izrauga no vienādi tuviem radiniekiem piemērotākos, bet, ja tuvākie izrādītos nepiemēroti, tad tālākos. Ja starp nepilngadīgo radiniekiem neatrodas spējīgi vai spējīgie nevar uzņemties aizbildnību, vai viņus atlaiž no aizbildņu amata likumisku iemeslu dēļ, kā arī, ja nepilngadīgajiem nemaz nav radinieku, aizbildņus ieceļ bāriņtiesa no citu personu vidus. Līdz ar to aizbildņa pienākumu pildīšana atbilstoši likumdevēja gribai pamatā ir saistāma ar vēlmi rūpēties par sev tuvu bērnu, kurš palicis bez vecāku gādības.
Lai gan saskaņā ar Civillikuma 245. pantā noteikto aizbildņa amats ir sabiedrisks pienākums, no kura neviens nevar atteikties bez likumiska iemesla, tomēr aizbildnim par aizbildņa pienākumu pildīšanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra no valsts pamatbudžeta līdzekļiem izmaksā atlīdzību.
Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 10. pantu atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu piešķir personai, kura likumā noteiktajā kārtībā iecelta par aizbildni. Personai ir tiesības saņemt šo atlīdzību no dienas, kad tā iecelta par aizbildni. Ja aizbildnība tiek atcelta, šīs atlīdzības izmaksu izbeidz ar aizbildnības atcelšanas dienu. Atlīdzības apmērs nav atkarīgs no aizbildnībā esošo bērnu skaita. Atlīdzību nepiešķir taisnās līnijas radiniekiem, ja aizbildnības nodibināšanas iemesls atbilstoši bāriņtiesas lēmumam ir vecāku darba apstākļi, kuru dēļ viņi nevar bērnu aprūpēt (aizgādības tiesības vecākam netiek pārtrauktas vai atņemtas).
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1600 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu" (turpmāk - MK noteikumi) 2. punktam atlīdzības apmērs ir 54,07 euro mēnesī. Saskaņā ar MK noteikumu 3. punktu atlīdzības apmēru pēc labklājības ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto strādājošo mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugumu.
Šis apmērs nav mainīts kopš 1996. gada, kad atlīdzība tika noteikta 100% apmērā no valstī noteiktās minimālās darba algas. Sākotnēji atlīdzību nepiešķīra aizbildņiem, kuri bija bērna taisnās līnijas radinieki, kā arī brāļiem un māsām, ja aizbildnībā esošais bērns dzīvoja aizbildņa ģimenē. 1998. gadā tika paplašināts personu loks, kurām ir tiesības saņemt atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu, kā rezultātā no 1998. gada novembra atlīdzību saņēma arī taisnās līnijas radinieki (vecmāmiņas, vectēvi), bet no 1999. gada 1. janvāra – brāļi un māsas.
Saskaņā ar Civillikuma 222. pantu bez vecāku aizgādības palikušam bērnam ieceļams aizbildnis, kas atvieto saviem aizbilstamajiem vecākus un pārstāv bērnu personiskajās un mantiskajās attiecībās. Ja bērns palicis bez aizgādības, ikvienam, bet it īpaši bērna tuvākajiem radiniekiem, ir pienākums vērsties bāriņtiesā par aizbildņa iecelšanu. Par aizbildņiem bāriņtiesa izrauga no vienādi tuviem radiniekiem piemērotākos, bet, ja tuvākie izrādītos nepiemēroti, tad tālākos. Ja starp nepilngadīgo radiniekiem neatrodas spējīgi vai spējīgie nevar uzņemties aizbildnību, vai viņus atlaiž no aizbildņu amata likumisku iemeslu dēļ, kā arī, ja nepilngadīgajiem nemaz nav radinieku, aizbildņus ieceļ bāriņtiesa no citu personu vidus. Līdz ar to aizbildņa pienākumu pildīšana atbilstoši likumdevēja gribai pamatā ir saistāma ar vēlmi rūpēties par sev tuvu bērnu, kurš palicis bez vecāku gādības.
Lai gan saskaņā ar Civillikuma 245. pantā noteikto aizbildņa amats ir sabiedrisks pienākums, no kura neviens nevar atteikties bez likumiska iemesla, tomēr aizbildnim par aizbildņa pienākumu pildīšanu Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra no valsts pamatbudžeta līdzekļiem izmaksā atlīdzību.
Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma 10. pantu atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu piešķir personai, kura likumā noteiktajā kārtībā iecelta par aizbildni. Personai ir tiesības saņemt šo atlīdzību no dienas, kad tā iecelta par aizbildni. Ja aizbildnība tiek atcelta, šīs atlīdzības izmaksu izbeidz ar aizbildnības atcelšanas dienu. Atlīdzības apmērs nav atkarīgs no aizbildnībā esošo bērnu skaita. Atlīdzību nepiešķir taisnās līnijas radiniekiem, ja aizbildnības nodibināšanas iemesls atbilstoši bāriņtiesas lēmumam ir vecāku darba apstākļi, kuru dēļ viņi nevar bērnu aprūpēt (aizgādības tiesības vecākam netiek pārtrauktas vai atņemtas).
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumu Nr. 1600 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu" (turpmāk - MK noteikumi) 2. punktam atlīdzības apmērs ir 54,07 euro mēnesī. Saskaņā ar MK noteikumu 3. punktu atlīdzības apmēru pēc labklājības ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto strādājošo mēneša vidējās bruto darba samaksas pieaugumu.
Šis apmērs nav mainīts kopš 1996. gada, kad atlīdzība tika noteikta 100% apmērā no valstī noteiktās minimālās darba algas. Sākotnēji atlīdzību nepiešķīra aizbildņiem, kuri bija bērna taisnās līnijas radinieki, kā arī brāļiem un māsām, ja aizbildnībā esošais bērns dzīvoja aizbildņa ģimenē. 1998. gadā tika paplašināts personu loks, kurām ir tiesības saņemt atlīdzību par aizbildņa pienākumu pildīšanu, kā rezultātā no 1998. gada novembra atlīdzību saņēma arī taisnās līnijas radinieki (vecmāmiņas, vectēvi), bet no 1999. gada 1. janvāra – brāļi un māsas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Aizbildņu atlīdzības apmērs nav mainījies kopš 1996. gada, kad atlīdzība tika noteikta 100% apmērā no valstī noteiktās minimālās darba algas (2025. gadā šis apmērs veido 7,3 % no minimālās darba algas).
Ņemot vērā to, ka Latvijā ir nepietiekošs ģimeņu skaits, kuras spētu uzņemties bērna aprūpi, kad viņš tiek šķirts no ģimenes, kā arī iedzīvotāju, jo īpaši ģimeņu ar bērniem, kopumā zemo materiālo nodrošinātības līmeni, nereti personas nav pārliecinātas, vai spēs ikdienā nodrošināt ārpusģimenes aprūpē esošu bērnu finansiālu apsvērumu dēļ. Šos apstākļus īpaši ietekmē, ja ģimenē jau ir savi bioloģiskie bērni vai aizbildnis ir pensijas vecumā esošs vecvecāks. Tāpat būtiski ietekmējošs faktors personu izvēlei uzņemties ārpusģimenes aprūpē esoša bērna aprūpi ir apstāklis, ka ārpusģimenes aprūpē esošie bērni ir piedzīvojuši emocionāli smagas situācijas savā pagātnē, viņiem nepieciešams specifisks, tai skaitā dažādu speciālistu, sniegts atbalsts.
Nereti nepietiekošs atbalsts aprūpētājam, tostarp aizbildnim, noved pie situācijas, ka viņš atsakās no turpmākas aizbildņa pienākuma pildīšanas un bērnam nākas mainīt aprūpes formu. Atkārtota ārpusģimenes aprūpes formas maiņa jau traumētam bērnam var radīt būtisku emocionālu kaitējumu un kavēt viņa spēju veidot veselīgas attiecības un integrēties sabiedrībā. Katrs nākamais aprūpes maiņas gadījums var padziļināt bērna traumu, izjaucot veidojošās emocionālās saites ar jauno aprūpētāju. Jāuzsver, ka no ģimenēm šķirtie bērni ir pakļauti īpaši lielam ļaunprātīgas izmantošanas un ekspluatācijas riskam (cilvēktirdzniecībai) (https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2014-guardianship_lv.pdf), tāpēc aizbildņi ir jo sevišķi svarīgi bērnu aizsardzības nodrošināšanā. Tāpēc būtiski ir atbalstīt esošos vai potenciālos aizbildņus, lai viņi spētu ilgtermiņā nodrošināt bērnam aprūpi.
Aizbildņi bieži ir radinieki, kuri bērnam nodrošina emocionālu stabilitāti, pazīstamu vidi un nepārtrauktību attiecībās. Aizbildņi bieži uzņemas bērna aprūpi ilgtermiņā, nodrošinot bērnam stabilu dzīvesvietu un attīstības iespējas. Aizbildņi ne tikai rūpējas par bērna ikdienas vajadzībām, bet arī pārstāv viņa intereses, pārvalda mantu, nodrošina izglītību un veselības aprūpi. Šie pienākumi ir salīdzināmi ar vecāku atbildību, taču bieži tiek veikti bez pietiekama finansiāla atbalsta.
Palielinot atlīdzību, tas motivētu uzņemties aizbildņu pienākumu pildīšanu, ja atteikšanās to veikt bija finansiālu apsvērumu dēļ. Tas veicinātu jaunu aizbildņu iesaisti, vienlaikus tas palīdzētu novērst bērnu nonākšanu institucionālā aprūpē, kas ir dārgāka un mazāk efektīva emocionālajā ziņā. Veicinot aizbildnību ar adekvātu atlīdzību, iespējams samazināt bērnu skaitu ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs, kas ir viens no valsts izvirzītajiem mērķiem.
Vienlaikus spēkā esošajā MK noteikumu redakcijā ir nepieciešami tehniska rakstura grozījumi. MK noteikumu 8.3 punktā norādīta vairs neeksistējoša VSAA tīmekļvietnes adrese, kā arī norādītā prasība iesniegt informāciju par deklarētās dzīvesvietas adresi vairs nav aktuāla, jo šo informāciju VSAA elektronisku datu apmaiņas veidā saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes. Tāpat MK noteikumos šobrīd nav ietverti visi šobrīd atlīdzības pieprasītājam pieejamie pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanāli. Līdz ar to ir nepieciešams veikt tehniska rakstura grozījumus MK noteikumu 4. punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un papildināt noteikumus ar 4.2 punktu, nosakot visus atbilstošos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, vienlaikus svītrojot 8.1 un 8.3 punktus.
Ņemot vērā to, ka Latvijā ir nepietiekošs ģimeņu skaits, kuras spētu uzņemties bērna aprūpi, kad viņš tiek šķirts no ģimenes, kā arī iedzīvotāju, jo īpaši ģimeņu ar bērniem, kopumā zemo materiālo nodrošinātības līmeni, nereti personas nav pārliecinātas, vai spēs ikdienā nodrošināt ārpusģimenes aprūpē esošu bērnu finansiālu apsvērumu dēļ. Šos apstākļus īpaši ietekmē, ja ģimenē jau ir savi bioloģiskie bērni vai aizbildnis ir pensijas vecumā esošs vecvecāks. Tāpat būtiski ietekmējošs faktors personu izvēlei uzņemties ārpusģimenes aprūpē esoša bērna aprūpi ir apstāklis, ka ārpusģimenes aprūpē esošie bērni ir piedzīvojuši emocionāli smagas situācijas savā pagātnē, viņiem nepieciešams specifisks, tai skaitā dažādu speciālistu, sniegts atbalsts.
Nereti nepietiekošs atbalsts aprūpētājam, tostarp aizbildnim, noved pie situācijas, ka viņš atsakās no turpmākas aizbildņa pienākuma pildīšanas un bērnam nākas mainīt aprūpes formu. Atkārtota ārpusģimenes aprūpes formas maiņa jau traumētam bērnam var radīt būtisku emocionālu kaitējumu un kavēt viņa spēju veidot veselīgas attiecības un integrēties sabiedrībā. Katrs nākamais aprūpes maiņas gadījums var padziļināt bērna traumu, izjaucot veidojošās emocionālās saites ar jauno aprūpētāju. Jāuzsver, ka no ģimenēm šķirtie bērni ir pakļauti īpaši lielam ļaunprātīgas izmantošanas un ekspluatācijas riskam (cilvēktirdzniecībai) (https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2014-guardianship_lv.pdf), tāpēc aizbildņi ir jo sevišķi svarīgi bērnu aizsardzības nodrošināšanā. Tāpēc būtiski ir atbalstīt esošos vai potenciālos aizbildņus, lai viņi spētu ilgtermiņā nodrošināt bērnam aprūpi.
Aizbildņi bieži ir radinieki, kuri bērnam nodrošina emocionālu stabilitāti, pazīstamu vidi un nepārtrauktību attiecībās. Aizbildņi bieži uzņemas bērna aprūpi ilgtermiņā, nodrošinot bērnam stabilu dzīvesvietu un attīstības iespējas. Aizbildņi ne tikai rūpējas par bērna ikdienas vajadzībām, bet arī pārstāv viņa intereses, pārvalda mantu, nodrošina izglītību un veselības aprūpi. Šie pienākumi ir salīdzināmi ar vecāku atbildību, taču bieži tiek veikti bez pietiekama finansiāla atbalsta.
Palielinot atlīdzību, tas motivētu uzņemties aizbildņu pienākumu pildīšanu, ja atteikšanās to veikt bija finansiālu apsvērumu dēļ. Tas veicinātu jaunu aizbildņu iesaisti, vienlaikus tas palīdzētu novērst bērnu nonākšanu institucionālā aprūpē, kas ir dārgāka un mazāk efektīva emocionālajā ziņā. Veicinot aizbildnību ar adekvātu atlīdzību, iespējams samazināt bērnu skaitu ilgstošas sociālās aprūpes iestādēs, kas ir viens no valsts izvirzītajiem mērķiem.
Vienlaikus spēkā esošajā MK noteikumu redakcijā ir nepieciešami tehniska rakstura grozījumi. MK noteikumu 8.3 punktā norādīta vairs neeksistējoša VSAA tīmekļvietnes adrese, kā arī norādītā prasība iesniegt informāciju par deklarētās dzīvesvietas adresi vairs nav aktuāla, jo šo informāciju VSAA elektronisku datu apmaiņas veidā saņem no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes. Tāpat MK noteikumos šobrīd nav ietverti visi šobrīd atlīdzības pieprasītājam pieejamie pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanāli. Līdz ar to ir nepieciešams veikt tehniska rakstura grozījumus MK noteikumu 4. punktā, nosakot VSAA iesniedzamo informāciju, un papildināt noteikumus ar 4.2 punktu, nosakot visus atbilstošos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, vienlaikus svītrojot 8.1 un 8.3 punktus.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu esošo nevienlīdzību starp dažādām aprūpes formām un nodrošinātu vienlīdzīgāku attieksmi pret aizbildņiem, atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmērs tiek pielīdzināts atlīdzības apmēram audžuģimenei par viena bērna aprūpi, t.i., 35 % apmērā no minimālo ienākumu mediānas.
Līdz ar to grozījumi MK noteikumos paredz noteikt, ka atlīdzības apmērs ir 35 procentu apmērā (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī. Ņemot vērā ierobežoto fiskālo telpu un aizsardzības jomas stiprināšanas prioritāti, šobrīd ir rasta iespēja atlīdzības apmēru pārrēķināt katru otro gadu. Līdz ar to grozījumi MK noteikumos paredz, ka VSAA atlīdzības apmēru pārrēķina katru otro gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu. Ja pārrēķina gadā piemērojamā ienākumu mediāna nemainās vai samazinās, atlīdzības apmērs paliek iepriekš noteiktajā apmērā.
Tādējādi 2026.gadā atlīdzības apmērs palielināsies no 54,07 euro uz 298 euro mēnesī (piemērojot faktisko Centrālās statistikas pārvaldes publicētās minimālās ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī apmēru - 850,02 euro - atlīdzības apmēra noteikšanai 2026. un 2027.gadā). Nākamā atlīdzības apmēra pārrēķināšana notiek ar 2028. gada 1. janvāri, piemērojot Centrālās statistikas pārvaldes publicēto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (apmēra pārrēķināšanai piemērojamais ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī apmērs plānots 1002,41 euro).
Grozījumi MK noteikumos paredz tehniski precizēt noteikumu 3. punktu attiecībā uz atlīdzības pārskatīšanas nosacījumiem, atbilstoši kādiem ekonomiskajiem rādītājiem valstī vai atkarībā no citiem faktoriem tā var tikt pārskatīta. Proti, atlīdzības apmēru pēc labklājības ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī.
Vienlaikus tiek veikti tehniska rakstura grozījumi MK noteikumu 4. punktā, nosakot atlīdzības pieprasīšanai VSAA iesniedzamo informāciju, kā arī papildinot noteikumus ar 4.2 punktu, nosakot visus atbilstošos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, vienlaikus svītrojot 8.1 un 8.3 punktus.
Līdz ar to grozījumi MK noteikumos paredz noteikt, ka atlīdzības apmērs ir 35 procentu apmērā (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī. Ņemot vērā ierobežoto fiskālo telpu un aizsardzības jomas stiprināšanas prioritāti, šobrīd ir rasta iespēja atlīdzības apmēru pārrēķināt katru otro gadu. Līdz ar to grozījumi MK noteikumos paredz, ka VSAA atlīdzības apmēru pārrēķina katru otro gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu. Ja pārrēķina gadā piemērojamā ienākumu mediāna nemainās vai samazinās, atlīdzības apmērs paliek iepriekš noteiktajā apmērā.
Tādējādi 2026.gadā atlīdzības apmērs palielināsies no 54,07 euro uz 298 euro mēnesī (piemērojot faktisko Centrālās statistikas pārvaldes publicētās minimālās ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī apmēru - 850,02 euro - atlīdzības apmēra noteikšanai 2026. un 2027.gadā). Nākamā atlīdzības apmēra pārrēķināšana notiek ar 2028. gada 1. janvāri, piemērojot Centrālās statistikas pārvaldes publicēto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (apmēra pārrēķināšanai piemērojamais ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī apmērs plānots 1002,41 euro).
Grozījumi MK noteikumos paredz tehniski precizēt noteikumu 3. punktu attiecībā uz atlīdzības pārskatīšanas nosacījumiem, atbilstoši kādiem ekonomiskajiem rādītājiem valstī vai atkarībā no citiem faktoriem tā var tikt pārskatīta. Proti, atlīdzības apmēru pēc labklājības ministra ierosinājuma pārskata Ministru kabinets, izvērtējot ekonomisko situāciju valstī, kā arī ņemot vērā valsts budžeta iespējas un Centrālās statistikas pārvaldes noteikto aktuālo minimālo ienākumu mediānu uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī.
Vienlaikus tiek veikti tehniska rakstura grozījumi MK noteikumu 4. punktā, nosakot atlīdzības pieprasīšanai VSAA iesniedzamo informāciju, kā arī papildinot noteikumus ar 4.2 punktu, nosakot visus atbilstošos atlīdzības pieprasījuma iesniegšanai VSAA kanālus, vienlaikus svītrojot 8.1 un 8.3 punktus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Rokasgrāmata par aizbildnības sistēmu stiprināšanu nolūkā nodrošināt cilvēku tirdzniecībā cietušu bērnu īpašās vajadzības
Apraksts
https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-2014-guardianship_lv.pdf
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
2 957 808
0
2 575 427
0
3 359 251
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 586 150
0
1 552 236
0
1 534 627
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
0
1 824 624
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
2 957 808
0
2 575 427
7 182 097
3 359 251
7 086 654
8 537 331
2.1. valsts pamatbudžets
1 586 150
0
1 552 236
7 159 833
1 534 627
7 086 654
8 537 331
2.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
22 264
1 824 624
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-7 182 097
0
-7 086 654
-8 537 331
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-7 159 833
0
-7 086 654
-8 537 331
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-22 264
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-7 182 097
-7 086 654
-8 537 331
5.1. valsts pamatbudžets
0
-7 159 833
-7 086 654
-8 537 331
5.2. speciālais budžets
0
-22 264
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
* kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīti valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu (ieņēmumi atbilst izdevumiem) un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" izdevumi pamatkapitāla veidošanai (ieņēmumi atbilst izdevumiem); 2025.gads ar FM 13.10.2025. rīkojumu Nr. 1.1-1/12/347 "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins saistībā ar atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēra palielināšanu pievienots anotācijas pielikumā.
Vienlaikus, lai veiktu atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu izmaksas paaugstinātā apmērā, 2026.gadā nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) pielāgošanu.
VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 22 264 euro (40 c/d * 556,60 euro ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Noteikumu projekta ietekmē palielinās:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu) 2026. gadā 7 159 833 euro apmērā, 2027. gadā 7 086 654 euro apmērā, 2028. gadā 8 537 331 euro apmērā un 2029. gadā 8 448 252 euro apmērā.
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta 2026.gadā 22 264 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 22 264 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā noteikumu projekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 7 182 097 euro apmērā, 2027. gadā 7 086 654 euro apmērā, 2028. gadā 8 537 331 euro apmērā un 2029. gadā 8 448 252 euro apmērā.
Vienlaikus, lai veiktu atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu izmaksas paaugstinātā apmērā, 2026.gadā nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) pielāgošanu.
VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 22 264 euro (40 c/d * 556,60 euro ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".
Noteikumu projekta ietekmē palielinās:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu) 2026. gadā 7 159 833 euro apmērā, 2027. gadā 7 086 654 euro apmērā, 2028. gadā 8 537 331 euro apmērā un 2029. gadā 8 448 252 euro apmērā.
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta 2026.gadā 22 264 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 22 264 euro apmērā.
Līdz ar to kopējā noteikumu projekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 7 182 097 euro apmērā, 2027. gadā 7 086 654 euro apmērā, 2028. gadā 8 537 331 euro apmērā un 2029. gadā 8 448 252 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta ietekme uz valsts budžetu ir iekļauta arī likuma "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī) anotācijā.
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts) tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2026. gadā 7 182 097 euro apmērā, 2027. gadā 7 086 654 euro apmērā, 2028. gadā 8 537 331 euro apmērā un 2029. gadā 8 448 252 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2027. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
Papildus noteikumu projekts paredz, ka atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēru pārrēķina katru otro gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu.
Līdz ar to Labklājības ministrija nepieciešamo papildu finansējumu atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu 2028. gadam un turpmāk reizi divos gados pārrēķinās un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši aktualizētajai un prognozētajai minimālo ienākumu mediānai mēnesī (atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 7. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 41 66. § "Likumprojekts "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā"" 5. punktam) un, ja paredzēto pasākumu īstenošanas fiskālā ietekme pārsniegs likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas procesa aprēķināto fiskālo ietekmi, tad fiskālo noteikumu ievērošanas nodrošināšanai turpmāko likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā var būt nepieciešami izdevumu pieaugumu kompensējošie (izdevumus samazinoši vai ieņēmumus palielinoši) pasākumi.
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts) tika atbalstīts LM priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta pilnveidošana ārpusģimenes aprūpē esošiem bērniem" īstenošanai. Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2026. gadā 24 168 498 euro apmērā, 2027. gadā 26 440 801 euro apmērā, 2028. gadā 30 177 077 euro apmērā un 2029. gadā 30 173 568 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2026. gadā 7 182 097 euro apmērā, 2027. gadā 7 086 654 euro apmērā, 2028. gadā 8 537 331 euro apmērā un 2029. gadā 8 448 252 euro apmērā.
Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2027. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
Papildus noteikumu projekts paredz, ka atlīdzības par aizbildņa pienākumu pildīšanu apmēru pārrēķina katru otro gadu 1. janvārī, ņemot vērā aktuālo ienākumu mediānu.
Līdz ar to Labklājības ministrija nepieciešamo papildu finansējumu atlīdzībai par aizbildņa pienākumu pildīšanu 2028. gadam un turpmāk reizi divos gados pārrēķinās un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši aktualizētajai un prognozētajai minimālo ienākumu mediānai mēnesī (atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 7. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 41 66. § "Likumprojekts "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā"" 5. punktam) un, ja paredzēto pasākumu īstenošanas fiskālā ietekme pārsniegs likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" sagatavošanas procesa aprēķināto fiskālo ietekmi, tad fiskālo noteikumu ievērošanas nodrošināšanai turpmāko likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas procesā var būt nepieciešami izdevumu pieaugumu kompensējošie (izdevumus samazinoši vai ieņēmumus palielinoši) pasākumi.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts paredz pārskatīt atlīdzības apmēru atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē atbalstītajam informatīvajam ziņojumam "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", papildus komunikācijas aktivitātes par Ministru kabineta noteikumu projektu nav veiktas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Atlīdzības apmēra pārrēķināšanu, piešķiršanu un izmaksu nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos aizbildņu finansiālo situāciju.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos personu, kuras ņēmušas aizbildnībā bērnu, materiālo situāciju, tādā veidā rodot iespēju nodrošināt bērna vajadzības.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
