Anotācija (ex-ante)

22-TA-3064: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 391 "Eiropas Savienības un valsts ārkārtas pielāgošanas atbalsta piešķiršanas kārtība cūkkopības, mājputnu audzēšanas un segto platību dārzeņkopības nozarē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Atbalstam,  kas noteikts  Ministru kabineta 2022. gada 28. jūnija noteikumos Nr. 391 “Eiropas Savienības un valsts ārkārtas pielāgošanas atbalsta piešķiršanas kārtība cūkkopības, mājputnu audzēšanas un segto platību dārzeņkopības nozarē” (turpmāk –MK noteikumi Nr. 391), tikai daļēji tika izmantots pieejamais valsts budžeta finansējums. Tādēļ nepieciešams veikt grozījumus, lai precizētu nepieciešamā finansējuma apmēru un novirzītu  neizmantoto finansējumu citu atbalsta pasākumu finansēšanai. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt kopējo un no valsts budžeta nepieciešamo finansējumu MK noteikumos Nr.391, lai tas atbilstu faktiski izmantotajam finansējumam. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ieviešot Eiropas Savienības piešķirto ārkārtas pielāgošanas atbalstu ražotājiem lauksaimniecības nozarēs un daļēji sedzot resursu un izejvielu izmaksu pieaugumu, ko izraisīja Krievijas iebrukums Ukrainā, par 2022. gada februāra – jūnija laikposmu primārajiem ražotājiem cūkkopības, mājputnu audzēšanas un segto platību dārzeņkopības nozarēs bija pieejams ārkārtas pielāgošanas atbalsts ar kopējo budžetu 9 235 161 euro, no kā 5 000 000 euro veidoja valsts budžeta līdzfinansējums.

Ņemot vērā Komisijas 2022. gada 23. marta deleģētās regulas (ES) 2022/467, ar ko sniedz ārkārtas pielāgošanas atbalstu ražotājiem lauksaimniecības nozarēs, ārkārtas pielāgošanas atbalsts bija jāizmaksā līdz 2022. gada 30. septembrim. Atbalstam tika noteikts ierobežojums jeb maksimālais atbalsta apmērs saistītām personām, proti, 840 000 euro. Atbalsta griesti tika noteikti, ņemot vērā prognozi par to, ka atbalsta kopējā nepieciešamība pārsniegs pieejamo finansējumu atbalstam.
Ārkārtas pielāgošanas atbalsts tika izmaksāts par kopējo summu 7 132 441,85 euro, apgūstot 77,2% no pasākuma kopējā piešķirtā budžeta un 57,9% (t.i., 2 897 281,49 euro) no valsts budžeta līdzfinansējuma. Līdz ar to neapgūtais valsts budžeta finansējums šajā atbalsta pasākumā ir 2 102 718,51 euro.
Līdz ar to, daļa no pieejamā 5 000 000 euro finansējuma netika apgūta. Tas skaidrojams galvenokārt ar apstākli, ka, saskaņā ar Lauku atbalsta dienesta apkopoto informāciju par iesniegtajiem atbalsta pieteikumiem, kopējais atbalsttiesīgo izmaksu apmērs sasniedza 15,8 milj. euro un daļai atbalsta pretendentu tika piemērots maksimālā atbalsta apmēra limits 840 000 euro. Kā arī, atsevišķos gadījumos atbalsta apmērs tika samazināts saskaņā ar atbalsta nosacījumiem, ja bija pārsniegts atbalsttiesīgā resursu apjoma limits, vai citos gadījumos atbalsts netika izmaksāts, jo aprēķinātā atbalsta summa nesasniedza 100 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai neizmantoto valsts budžeta finansējumu varētu izmantot citu atbalsta pasākumu finansēšanai  nepieciešams veikt grozījumus  MK noteikumos Nr. 391, tā lai kopējais un valsts budžeta finansējums atbilstu faktiski izmantotajam. 
Risinājuma apraksts
Precizēts  MK noteikumu  Nr. 391 3.punktā pieejamais kopējais un valsts budžeta finansējums atbilstoši faktiski izmantotajam finansējuma apmēram. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
4 235 161
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
4 235 161
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
7 132 443
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
7 132 443
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-2 897 282
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-2 897 282
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-2 897 282
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins

 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
MK noteikumu Nr. 391 ietvaros neapgūto atbalsta finansējumu 2 102 718 euro apmērā Zemkopības ministrija pārdalīs tās budžeta apakšprogrammas 64.08.00. "Izdevumi Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) projektu un pasākumu īstenošanai (2014-2020)" esošā finansējuma ietvaros, veicot pārdali starp pasākumiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0702
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (turpmāk - regula 702/2014)
Apraksts
regula 702/2014 noteic nosacījumus valsts atbalsta piešķiršanā lauksaimniecībai un lauku attīstībai.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regula (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (turpmāk - regula 702/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/467 2. pants 
1.punkts
Pārņemtas pilnībā

Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts paredz papildu valsts atbalsta piešķiršanu 2897282 EUR apmērā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi