Anotācija

25-TA-1476: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts pētījumu programmu "Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – Ministrija) ir izstrādājusi tiesību akta projektu “Par valsts pētījumu programmu “Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai”” (turpmāk –  Rīkojuma projekts) pamatojoties uz:
Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina valsts pētījumu programmas;
Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība" 4. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Apstiprināt valsts pētījumu programmu “Letonika latviskas un eiropeiskas sabiedrības attīstībai” (turpmāk – Programma), nosakot tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu, piešķirto finansējumu un sasniedzamos rezultātus. Apstiprinot rīkojuma projektu Ministrija varēs īstenot un finansēt Programmas ietvaros valodas, kultūras, latviskās identitātes starpdisciplināru pētniecību, kā arī nodrošināt cilvēkkapitāla attīstību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekts sagatavots saskaņā ar:
1)Zinātniskās darbības likuma 13. panta otrās daļas 3. punktu, kas nosaka, ka Ministru kabinets apstiprina valsts pētījumu programmas;
2)Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, kas nosaka, ka valsts pētījumu programmu mērķus un uzdevumus nosaka attiecīgās nozaru ministrijas, konsultējoties ar Latvijas Zinātņu akadēmiju un Latvijas Zinātnes padomi. Ministrija vai citas nozaru ministrijas valsts pētījumu programmu projektu konkursa kārtībā var piešķirt valsts pētījumu programmu projektiem finansējumu no zinātnes finansēšanai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Valsts pētījumu programmu projektu konkursu organizē un īsteno Latvijas Zinātnes padome;
3)Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība” 4. punktu;
4)Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021-2027 rīcības virziena “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” 140. un 143. uzdevumu un rīcības virziena “Saliedētība” 409. uzdevumu;
5)Ministru kabineta 2021. gada 14. aprīļa rīkojuma Nr. 246 “Par Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” rīcības virzienu “Sadarbība starp pētniecības un publisko sektoru”, turpinot 2021.-2024. gadā iesākto 2.3.1. uzdevumu;
6)Ministru kabineta 2021. gada 25. augusta rīkojuma Nr. 601 “Par Valsts valodas politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” rīcības virziena “Attīstība un drošumspēja” 1.1.-1.5. uzdevumus, rīcības virziena “Resursi un ilgtspēja” 2.4. uzdevumu;
7)Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojuma Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” rīcības virziena “Mašīntulkošana un valodu tehnoloģijas” U4.4.7.-3 uzdevumu;
8)Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” 9.8. pasākumu, lai nodrošinātu tā rezultāta sasniegšanu;
9)Ministru kabineta 2024. gada 18. jūnija noteikumu Nr. 386 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Uzlabot izglītības un mācību sistēmu kvalitāti, iekļautību, efektivitāti un nozīmīgumu darba tirgū, tostarp ar neformālās un ikdienējās mācīšanās validēšanas palīdzību, lai atbalstītu pamatkompetenču, tostarp uzņēmējdarbības un digitālo prasmju, apguvi, un sekmējot duālo mācību sistēmu un māceklības ieviešanu” 4.2.2.8. pasākuma “Latviešu valodas apguves piedāvājuma paplašināšana” īstenošanas noteikumi” protokollēmuma 4. punktu.

Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 35. panta pirmo un otro daļu un, ievērojot Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība"  3., 4. un 6.punktu, programmu izstrādāja Ministrija, sadarbojoties ar Ministrijas izveidotu Programmas stratēģiskās vadības padomi (turpmāk – Stratēģiskā padome). Stratēģiskās padomes kompetencē ir sniegt viedokli un konsultatīvu atbalstu Ministrijai programmas izstrādes un īstenošanas gaitā (tajā skaitā sniegt priekšlikumus programmas stratēģiskajos virzienos un pētniecības jautājumos, sniegt priekšlikumus programmas pilnveidei un sniegt viedokli par programmas rezultātiem pēc tās pabeigšanas).

Stratēģiskās padomes locekļu sastāvā ir pārstāvji no Ministrijas, Valsts kancelejas, Kultūras ministrijas, Tieslietu ministrijas, SIA “Tilde”, Latvijas Jauno zinātnieku apvienības, Latvijas cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas “SUSTENTO”, kā arī nozares eksperti. Stratēģiskās padomes sēdēs 2025. gada 31. janvārī, 20. februārī, 13. martā tās locekļi konsultēja Ministriju par programmā iekļaujamajiem stratēģiskās pētniecības virzieniem, diskutēja par Programmas uzdevumu formulējumiem, pētījumu rezultātu ietekmi uz mērķa grupām, kā arī sasniedzamajiem rezultātiem. 2025. gada 31. martā – 3. aprīlī rakstiskās procedūras ietvaros Stratēģiskā padome sniedza saskaņotu priekšlikumu Programmas ietvaram, tajā skaitā Programmas pētniecības jautājumiem (uzdevumiem).

Programma ir izstrādāta, ņemot vērā iepriekš uzskaitītos dokumentus, Stratēģiskās padomes sniegtos priekšlikumus, iepriekšējā Programmas posma rezultātus un attiecīgo jomu aktuālos pētniecības jautājumus. Tika ņemts vērā arī tas, ka kopš 2021. gada, kad tika izstrādāta iepriekšējā Programma, ir izveidotas vairākas jaunas valsts pētījumu programmas – “20.-21. gadsimta vēstures pētniecība un cilvēkkapitāla ataudze”, “Izglītība”, “Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstība” –, kuras arī risina sociālo un humanitāro zinātņu jautājumus. Līdz ar to, lai būtu skaidra demarkācija starp dažādu valsts pētījumu programmu pētniecības uzdevumiem, šim jautājumam Rīkojuma projekta izstrādē tika pievērsta sevišķa uzmanība.

Rīkojums Ministrijai dos iespēju uzsākt Programmas īstenošanu un tās projektu konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, izsludināt Programmas projektu pieteikumu atklāto konkursu, veikt projekta pieteikumu atlasi un noslēgt projektu īstenošanas līgumus, kā to paredz Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumi Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sociālās un humanitāras zinātnes ir daļa no nacionālās pētniecības un inovāciju sistēmas, tās sniedz horizontālu pienesumu piecām Latvijas Viedās specializācijas stratēģijas (RIS3) jomām. Pieprasījumu pēc sociālo un humanitāro zinātņu pētniecības un pētījumu rezultātiem galvenokārt veicina globāli un nacionāla līmeņa sabiedrības izaicinājumi – sabiedrības polarizācija un dezinformācija, valodas un kultūras saglabāšana un līdzāspastāvēšana, sociālās nevienlīdzība, reģionālās attīstības īpatnības u.tml. Vienlaikus tās rada padziļinātu zināšanu bāzi par tādiem procesiem un izpausmēm, kas ļauj izprast un stiprināt sabiedrības identitāti un tās kolektīvo piederību vienotai kultūrtelpai. Tematisko grupu griezumā Latvijā ir attīstīta kapacitāte tādos sociālo un humanitāro zinātņu virzienos kā valodniecība un literatūrzinātne, datorlingvistika, vēsture un arheoloģija, kultūras mantojums, migrācijas un diasporas pētniecība u.c. Ņemot vērā sociālo un humanitāro zinātņu pētniecības nozīmi identificēt un pētīt Latvijas ilgtspējai un attīstībai nozīmīgus jautājumus ir būtiski ieguldīt to attīstībā un cilvēkkapitālā.

Rīkojuma projekts ir nepieciešams, lai Ministrijai atļautu īstenot Programmu, izsludinot Programmas projektu pieteikumu (turpmāk – projekts) konkursu (turpmāk – konkurss), veikt projektu atlasi un noslēgt projektu īstenošanas līgumus, pamatojoties uz Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumi Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība". Programma kā valsts pasūtījums ir politikas īstenošanas mehānisms, ar kura palīdzību tiek identificēti un pētīti Latvijas ilgtspējai un attīstībai nozīmīgākie jautājumi, kuru risināšanai ir nepieciešams fokusēt Latvijas zinātnisko institūciju darbu, veicinot nozares attīstību. Programmas īstenošana ir nepieciešama, jo tā attīstīs cilvēkkapitālu un radīs jaunu zināšanu bāzi valodas, kultūras un latviskās identitātes pētniecības jomā, kam ir būtisks pienesums valsts ilgtspējīgai attīstībai.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts ir sagatavots, lai apstiprinātu Programmu un noteiktu tās virsmērķi, mērķi, uzdevumus, īstenošanas termiņu, finansējumu un galvenos sasniedzamos rezultātus.

Programmas virsmērķis ir Latvijā veidot iekļaujošu latvisku un eiropeisku zināšanu sabiedrību, kuras pamats ir demokrātiskās vērtības, latviešu valoda un kultūra. Programmas mērķis ir radīt jaunas zināšanas un risinājumus, lai sekmētu ilgtspējīgu Latvijas sabiedrības un valsts attīstību. Tas ietver valodas, kultūras, latviskās identitātes starpdisciplināru pētniecību, kā arī nepieciešamā cilvēkkapitāla attīstību.

Programma paredz nozares attīstībai un Latvijas ilgtspējīgai attīstībai aktuālus uzdevumus. Projekts nosaka, ka Programmas mērķi sasniedz ar sešiem uzdevumiem (Rīkojuma projekta 6. punkts), kas skar mūsdienu latviešu valodas attīstības, lietojuma un tehnoloģiju izpēti un attīstību, lībiešu valodas pētniecību un digitālo resursu attīstību, demogrāfijas, migrācijas un reemigrācijas procesu izpēti, latviešu literatūras un poētikas izpēti un latviskās identitātes izpēti. Īstenojot programmu, projektu īstenotājiem būs jāizpilda tostarp arī pieci kopīgie (horizontālie) uzdevumi (Rīkojuma projekta 7. punkts), nodrošinot pētniecības procesa un pētījuma rezultātu ietekmi uz dažādām mērķa grupām, attīstot inovatīvus risinājumus un veicinot to plašāku izmantošanu, nodrošinot pētniecības rezultātu publisku pieejamību, kā arī nodrošinot projektā radīto zināšanu pārnesi sabiedrībā.

Programma paredz tādus sasniedzamos rezultātus (Rīkojuma projekta 8. punkts) kā, pirmkārt, izstrādāti vai pielāgoti inovatīvi, galalietotāju mērķa grupu vajadzībām atbilstoši rīki un risinājumi, otrkārt, veicinātas zinātniskajās atziņās un faktos balstītas izmaiņas rīcībpolitikā, treškārt, izveidoti starpdisciplināri un transdisciplināri konsorciji, iesaiste starptautiskās sadarbības tīklos un konsorcijos, projektu pieteikumi Eiropas Savienības un citās starptautiskās programmās, ceturtkārt, attīstīts cilvēkkapitāls, iesaistot pētniecībā jaunos un diasporas zinātniekus, nodrošinot prakses un darba iespējas studējošajiem un zinātniskā doktora grāda pretendentiem, kā arī attīstot ar programmu saistītus maģistrantūras un doktorantūras studiju moduļus, piektkārt, zinātniskās monogrāfijas un oriģināli zinātniskie raksti Web of Science, SCOPUS (A vai B) vai ERIH+ datubāzēs iekļautajos žurnālos vai konferenču rakstu krājumos, sestkārt, populārzinātniski raksti par veiktajiem pētījumiem, to rezultātiem un sabiedrības ieguvumiem, tostarp papildinot nozīmīgākos populārzinātniskās informācijas resursus latviešu valodā.
Programmas īstenošanai 2025.-2028. gadam plānots piešķirt kopējo finansējumu 6 200 000 euro apmērā. Programmu paredzēts finansēt no Ministrijas valsts budžeta programmas 05.00.00 "Zinātne" apakšprogrammas 05.01.00 "Zinātniskās darbības nodrošināšana" līdzekļiem.

Rīkojuma projekts dos iespēju Ministrijai uzsākt Programmas īstenošanu un tās projektu konkursa nolikuma izstrādi sadarbībā ar Latvijas Zinātnes padomi, izsludināt Programmas projektu pieteikumu atklāto konkursu, veikt projektu pieteikumu atlasi un noslēgt projektu īstenošanas līgumus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Zinātniskajās institūcijās un augstskolās nodarbinātie; zinātnieki; studējošie un doktora zinātniskā grāda pretendenti, Latvijas izcelsmes pētnieki un studējošie diasporā, uzņēmēji, Latvijas Zinātnes padomes nodarbinātie, ārvalstu zinātniskie eksperti.
Ietekmes apraksts
Zinātniskajās institūcijās un augstskolās nodarbinātajiem, studējošajiem, zinātniskā doktora grāda pretendentiem un zinātniekiem būs papildu slogs saistībā ar projektu pieteikumu sagatavošanu projektu konkursam un projektu īstenošanu.
Stratēģiskās padomes locekļiem ir papildu darbs, konsultējot Ministriju Programmas izstrādes un īstenošanas gaitā.
Zinātniskajiem ekspertiem radīsies papildu slogs, vērtējot projektu pieteikumus un sagatavojot vērtējuma ziņojumus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas tautsaimniecības stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tās rezultātā tiks radītas darbavietas (zinātniekiem un studējošajiem), kā arī tautsaimniecības stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 240 000
0
1 860 000
0
1 860 000
0
1 240 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 240 000
0
1 860 000
0
1 860 000
0
1 240 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 240 000
0
1 860 000
0
1 860 000
0
1 240 000
2.1. valsts pamatbudžets
1 240 000
0
1 860 000
0
1 860 000
0
1 240 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Rīkojuma projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Programmas īstenošanai 2025. – 2028. gadam ir piešķirts finansējums 6 200 000 euro apmērā. Programmu finansē no Ministrijas valsts budžeta programmas 05.00.00 "Zinātne" apakšprogrammas 05.01.00 "Zinātniskās darbības nodrošināšana" līdzekļiem:
2025. gadā – 1 240 000 euro
2026. gadā – 1 860 000 euro
2027. gadā – 1 860 000 euro
2028. gadā – 1 240 000 euro.

Programmas īstenošanai piešķirto kopējo finansējumu ir plānots sadalīt viena projektu konkursa ietvaros, pie nosacījuma, ja projektu pieteikumi novērtēti virs kvalitātes sliekšņa. Katrs Rīkojuma projekta 6. punktā minētais uzdevums atbilst vienam projektam (seši uzdevumi = seši projekti). Gadījumā, ja projektu pieteikumu skaits būs nepietiekošs un tie netiks novērtēti virs kvalitātes sliekšņa, tiks organizēts atkārtots projektu pieteikumu konkurss.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktu, Ministrija Rīkojuma projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalību iepriekš minētā normatīvā akta izpratnē neveica, ņemot vērā Programmas specifiku – nepieciešamību noteikt zinātniski aktuālus pētniecības virzienus, kas saskan ar vidējā termiņa plānošanas dokumentos saistošajiem uzdevumiem un citiem normatīvajiem aktiem. Rīkojuma projekta specifikas dēļ, Programmas izstrādē tika iesaistīti eksperti no valsts institūcijām un nevalstiskajām organizācijā, kā arī nozares eksperti:
saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība" 6. punktu projekta izstrādē tika iesaistīta Programmas Stratēģiskā padome. Tās sastāvā ir pārstāvji no Ministrijas, Valsts kancelejas, Kultūras ministrijas, Tieslietu ministrijas, SIA “Tilde”, Latvijas Jauno zinātnieku apvienības, Latvijas cilvēku ar īpašām vajadzībām sadarbības organizācijas “SUSTENTO”, kā arī nozares eksperti.  Stratēģiskās padomes sēdēs 2025. gada 31. janvārī, 20. februārī, 13. martā tās locekļi konsultēja Ministriju par Programmā iekļaujamajiem stratēģiskās pētniecības virzieniem, diskutēja par Programmas uzdevumu formulējumiem, pētījumu rezultātu ietekmi uz mērķa grupām, kā arī sasniedzamajiem rezultātiem. 2025. gada 31. martā – 3. aprīlī rakstiskās procedūras ietvaros Stratēģiskā padome sniedza saskaņotu priekšlikumu Programmas ietvaram, tajā skaitā Programmas pētniecības jautājumiem (uzdevumiem).
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma 35. panta otro daļu, Programmas mērķis un uzdevumi tika izstrādāti, konsultējoties ar Latvijas Zinātņu akadēmiju un Latvijas Zinātnes padomi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Valsts zinātniskās institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Izglītības un zinātnes ministrija – Programmas īstenošanas uzraudzība tiks nodrošināta, izmantojot Ministrijas rīcībā esošos cilvēkresursus un ņemot vērā viņu noslodzi.

Latvijas Zinātnes padome – šajā Rīkojuma projekta virzības laikā ietekmi nav iespējams aprēķināt, jo izmaksas būs zināmas un būs atkarīgas no projektu konkursa rezultātiem, no kuriem varēs identificēt projektu pieteikumu skaitu, nepieciešamo neatkarīgo ārvalstu ekspertu skaitu, kā arī administrējamo projektu skaitu Programmas īstenošanas posmā.

Zinātniskās institūcijas – šajā Rīkojuma projekta virzības laikā ietekmi nav iespējams aprēķināt. To varēs identificēt brīdī, kad būs apstiprināts projektu finansējums un kad izmaksas tiks atspoguļotas projektu īstenošanas aprēķinos un tāmēs.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi tautsaimniecībai, jo tā rezultātā tiks radītas tautsaimniecības stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls. Programmas ietvaros paredzēts radīt arī zinātniski pamatotas rekomendācijas rīcībpolitikas plānošanai un izvērtēšanai. Programma ir izstrādāta, ievērojot Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021-2027 rīcības virziena “Zinātne sabiedrības attīstībai, tautsaimniecības izaugsmei un drošībai” 140. un 143. uzdevumu un rīcības virziena “Saliedētība” 409. uzdevumu.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts radīs pozitīvu ietekmi uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību, jo tās rezultātā tiks radītas šo jomu stiprināšanai nozīmīgas zināšanas un cilvēkkapitāls. Programmas ietvaros paredzēts īstenot arī sabiedrības līdzdalības un zinātnes komunikācijas iniciatīvas, tostarp sabiedriskās zinātnes iniciatīvas, kā arī radīt zināšanas uz demokrātiskām vērtībām balstītas pilsoniskās sabiedrības stiprināšanai. Programmas ietvaros paredzēts radīt arī zinātniski pamatotas rekomendācijas rīcībpolitikas plānošanai un izvērtēšanai saistītajās jomās.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
No Rīkojuma projekta tieši neizriet datu aizsardzības regulējuma pielietojuma nepieciešamība. Taču, ņemot vērā pētījumu projektu specifiku, lai izpildītu rīkojuma projektā iekļautos uzdevumus, tās īstenotājiem – zinātniskajām institūcijām -  būs jāizmanto dati uz kuriem, iespējams, attiecās datu aizsardzība. Tāpēc, gan Programmas projektu pieteikumu atklātā konkursa nolikumā, gan līgumā ar projekta īstenotājiem tiks iekļauts punkts par datu aizsardzību. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Programmas konkursa ietvaros plānots piesaistīt arī zinātniekus un studējošos no diasporas.

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi