Anotācija (ex-ante)

23-TA-3246: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 24. janvāra noteikumos Nr. 31 "Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 24. janvāra noteikumos Nr. 31 "Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem"" (turpmāk - projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4. panta 9. punktu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt iespēju atbrīvot no valsts pārbaudījumiem izglītojamos ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošajā normatīvajā regulējumā nav noteikta iespēja atbrīvot no valsts pārbaudījumiem izglītojamos ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vispārējās izglītības likuma 4.pantā ir noteikta Ministru kabineta kompetence, tostarp noteikt kārtību, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem (9.punkts). Šobrīd arvien vairāk izglītojamie ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem mācās vispārizglītojošās izglītības iestādēs, taču Ministru kabineta 2023. gada 24. janvāra noteikumu Nr. 31 "Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem" 4. punktā noteikts, ka izglītojamo pamatizglītības pakāpē ar garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem no valsts pārbaudījumiem par pamatizglītības ieguvi atbrīvo ar izglītības iestādes vadītāja rīkojumu, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu un valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu. Noteikumi Nr. 31 neparedz iespēju atbrīvot no valsts pārbaudījumiem izglītojamos ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem.
Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumu Nr. 709 "Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām" 2. punktā noteikta valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas kompetence – sniegt atzinumu par atbilstošāko speciālās pamatizglītības vai speciālās vidējās izglītības programmu izglītojamiem ar redzes vai dzirdes traucējumiem no 1. līdz 12. klasei. Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija atzinumu sniedz, pamatojoties uz izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu par izglītojamā intelektuālo spēju un veselības stāvokļa izvērtēšanu komisijā. Gadījumos, kad pilngadīgs izglītojamais atrodas aizgādnībā, iesniegumu sniedz likumiskais pārstāvis, kurš iecelts par pilngadīgas personas aizgādni atbilstoši Civillikuma 335.pantam. Izglītojamo, kuriem ir sniegts valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinums par atbilstošāko speciālās pamatizglītības vai speciālās vidējās izglītības programmu izglītojamiem ar redzes vai dzirdes traucējumiem, redzes traucējumi vai dzirdes traucējumi ierobežo spēju demonstrēt mācīšanās rezultātus 9. klases vai vidējās izglītības pakāpes valsts pārbaudījumos, tādējādi liedzot iespēju pabeigt 9. klasi, saņemot apliecību par pamatizglītību, vai 12. klasi, saņemot atestātu par vispārējo vidējo izglītību.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu izglītojamiem ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem iespēju iegūt pamatotu atbrīvojumu no valsts pārbaudījumiem, kā rezultātā izglītojamais, beidzot 9. klasi, varēs saņemt apliecību par pamatizglītību, vai, beidzot 12. klasi, atestātu par vispārējo vidējo izglītību, kas nodrošinās izglītojamam tiesības uz izglītību nākamajā pakāpē. Līdz ar to projektā noteikts, ka izglītojamo ar redzes vai dzirdes traucējumiem no valsts pārbaudījumiem atbrīvo ar izglītības iestādes vadītāja rīkojumu, pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai nepilngadīga izglītojamā likumiskā pārstāvja iesniegumu un spēkā esošu valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas atzinumu par izglītojamam ieteikto speciālās pamatizglītības vai speciālās vidējās izglītības programmu izglītojamiem ar redzes vai dzirdes traucējumiem. Projektā paredzēts, ka šāda kārtība ir spēkā 2023./2024. mācību gadā. Turpmākie risinājumi attiecībā uz izglītojamiem ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem tiks paredzēti, attīstot valsts pārbaudes darbu sistēmu un iekļaujošās izglītības un atbalsta pasākumu sistēmu izglītojamiem ar speciālām vajadzībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Izglītojamie ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem, izglītojamo likumiskie pārstāvji, izglītības iestāžu vadītāji
Ietekmes apraksts
Saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem 2022./2023.mācību gadā speciālās izglītības programmu no 1. līdz 12. klasei izglītojamiem ar redzes traucējumiem apguva 79 izglītojamie, tai skaitā 75 izglītojamie speciālās izglītības iestādēs, un speciālās izglītības programmu no 1. līdz 12. klasei izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem apguva 143 izglītojamie, tai skaitā 129 izglītojamie speciālās izglītības iestādēs.

2023./2024.mācību gadā speciālās izglītības programmu izglītojamiem ar redzes traucējumiem 9. klasē apgūst 24 izglītojamie, bet speciālās izglītības programmu izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem 9. klasē apgūst 15 izglītojamie un 12.klasē – 4 izglītojamie.
Juridiskās personas
  • Izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Jānodrošina iespēja saņemt atbrīvojumu no valsts pārbaudījumiem izglītojamiem ar redzes vai dzirdes traucējumiem. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts izglītības satura centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/191e3eb8-6daa-4259-8b21-2d10ab8b4aed

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā 23.01.2024. - 06.02.2024. sabiedrības pārstāvju viedokļi par projektu netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības iestādes, pašvaldību izglītības pārvaldes, Valsts izglītības satura centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības iestādes, pašvaldību izglītības pārvaldes, Valsts izglītības satura centrs
neietekmē
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Izglītības iestādes, pašvaldību izglītības pārvaldes, Valsts izglītības satura centrs
Kopā
0,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izglītojamam ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem vispārizglītojošās izglītības iestādēs tiek nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas saņemt pamatotu atbrīvojumu no valsts pārbaudījumiem, kā rezultātā izglītojamais pēc 9. vai 12. klases saņem izglītību apliecinošu dokumentu, kas nodrošina tiesības uz izglītību nākamajā pakāpē.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izglītojamiem ar redzes vai dzirdes traucējumiem tiks nodrošināta iespēja saņemt atbrīvojumu no valsts pārbaudījumiem. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izglītojamam ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem vispārizglītojošās izglītības iestādēs tiek nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas saņemt pamatotu atbrīvojumu no valsts pārbaudījumiem, kā rezultātā izglītojamais pēc 9. vai 12. klases saņem izglītību apliecinošu dokumentu, kas nodrošina tiesības uz izglītību nākamajā pakāpē.

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izglītojamam ar redzes traucējumiem vai dzirdes traucējumiem vispārizglītojošās izglītības iestādēs tiek nodrošinātas vienlīdzīgas iespējas saņemt pamatotu atbrīvojumu no valsts pārbaudījumiem, kā rezultātā izglītojamais pēc 9. vai 12. klases saņem izglītību apliecinošu dokumentu, kas nodrošina tiesības uz izglītību nākamajā pakāpē.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi