Anotācija

25-TA-2127: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.3. prioritātes "Militārās mobilitātes stiprināšana – dzelzceļš un ostas" 3.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā" 3.3.1.2. pasākuma "Lielo ostu divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 3.3. prioritātes "Militārās mobilitātes stiprināšana – dzelzceļš un ostas" 3.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā" 3.3.1.2. pasākuma "Lielo ostu divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz  Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13.punktu.

Noteikumu projekts izstrādāts, lai noteiktu Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 3.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā" 3.3.1.2. pasākuma "Lielo ostu divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstība" (turpmāk – Pasākums) īstenošanas nosacījumus un nodrošinātu pasākuma mērķa sasniegšanu.

Pasākuma mērķis ir attīstīt divējāda lietojuma ostu publisko infrastruktūru, nodrošinot tās efektīvu, drošu un ilgtspējīgu izmantošanu gan civiliem, gan militāriem mērķiem. Lai nodrošinātu Pasākuma mērķa sasniegšanu, tiks veiktas investīcijas ostu publiskās infrastruktūras attīstībā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt Pasākuma iznākuma rādītāja sasniegšanu. Pasākuma ietvaros līdz 2029.gada 31.decembrim ir sasniedzams šāds iznākuma rādītājs – “Ostu skaits, kurās veiktas investīcijas divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstībā” – atbalstu saņēmušas divas ostas".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbalsts ostu publiskās infrastruktūras attīstībai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – Programma) ietvaros līdz šim bija paredzēts tikai 3.1. prioritātes "Ilgtspējīga TEN-T infrastruktūra" 3.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt ilgtspējīgu, pret klimatu izturīgu, inteliģentu, drošu un vairākveidu TEN-T infrastruktūru" 3.1.1.6. pasākuma "Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība"  ietvaros. Programmā apstiprinātais Eiropas Savienības Kohēzijas fonda līdzfinansējums minētajam pasākumam ir 8 113 999 euro.

Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu, ar ko groza Regulas (ES) 2021/1058 un (ES) 2021/1056 attiecībā uz īpašiem pasākumiem stratēģisko izaicinājumu risināšanai vidusposma pārskatīšanas kontekstā (REARM) (2025/0084(COD)), kohēzijas politikas ietvaros tiek ieviests jauns specifisks mērķis – divējāda lietojuma infrastruktūras attīstība, kas vienlaikus kalpo gan civilajām, gan aizsardzības vajadzībām. Regula paredz iespēju finansēt tādus projektus kā ostu un transporta mezglu pielāgošana militārās mobilitātes prasībām, kas vienlaikus uzlabo arī civilās loģistikas kapacitāti, krīzes reaģēšanas spējas un reģionālo savienojamību. Balstoties uz REARM regulu, tikuši ierosināti Programmas grozījumi, Kohēzijas fonda finansējumu 21 325 092 euro apmērā pārvirzot jaunizveidotā Programmas specifiskā atbalsta mērķa 3.3.1. "Attīstīt noturīgu aizsardzības infrastruktūru, veicinot militāro mobilitāti Eiropas Savienībā" pasākumam "Lielo ostu divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstība". Programmas grozījumi apstiprināti Ministru kabineta 2025.gada 7.oktobra sēdē. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā pašreizējo ģeopolitisko situāciju, ko raksturo ilgstošs karš Ukrainā un pieaugoši drošības riski NATO austrumu flangā, papildus atbalsts ir nepieciešams ne tikai jau esošajām atbalstāmajām darbībām, bet arī investīcijām divējāda lietojuma ostu infrastruktūras stiprināšanā – proti, risinājumu attīstībā, kas vienlaikus nodrošina gan civilo, gan militāro vajadzību apkalpošanu.

Esošais atbalsts Programmā ir vērsts uz videi draudzīgas ostu publiskās infrastruktūras izveidi, siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju mazināšanu un virzību uz ES Zaļā kursa mērķu sasniegšanu. Taču nepieciešams ir arī atbalsts militārās mobilitātes nodrošināšanai, tāpēc tiek veidots jauns pasākums programmas ietvaros, kas fokusējas uz divējāda lietojuma infrastruktūras attīstību un militārās mobilitātes stiprināšanu.

Ostu infrastruktūras stiprināšana, īpaši attīstot un atjaunojot divējāda lietojuma objektus (tiltus, piestātnes un drošības risinājumus), ir būtiska gan valsts, gan ES līmeņa prioritāte. Grozījumi REARM regulā paredz iespēju mērķtiecīgi novirzīt kohēzijas politikas finansējumu investīcijām, kas vienlaikus kalpo civilajām un aizsardzības vajadzībām, tādējādi stiprinot Savienības noturību pret ģeopolitiskiem un drošības izaicinājumiem.

Ostas šajā kontekstā ieņem stratēģisku lomu, jo tās ir būtiski transporta, loģistikas un drošības mezgli, kas nodrošina gan ekonomisko savienotību, gan militāro mobilitāti. Divējāda lietojuma infrastruktūra ostās nozīmē, ka tās elementi (tajā skaitā piestātnes un tilti) ir paredzēti gan civilajai, gan militārajai izmantošanai, tāpēc tiem jāatbilst ievērojami augstākiem tehniskajiem, drošības un izturības standartiem. Šāda infrastruktūra prasa lielāku slodzes izturību, jo tai jāspēj nodrošināt ne tikai ikdienas komerciālo kravu apriti, bet arī militārās tehnikas, smagās tehnikas un specializētu transportlīdzekļu kustību, kas būtiski pārsniedz parasto ostas un transporta objektu noslodzi. Tiltiem jābūt projektētiem tā, lai izturētu bruņutehnikas un militāro kolonnu pārvietošanos, savukārt piestātnēm un kravu laukumiem – lai spētu apkalpot kuģus ar lielāku iegrimi, smagāku kravu un specifiskām drošības prasībām. Papildus tam nepieciešama pastiprināta krasta stiprinājumu, segumu un nestspējas konstrukciju izturība, kā arī pielāgota inženiertehniskā infrastruktūra, tostarp elektroapgāde, ūdens un degvielas padeve, ugunsdrošības un kiberdrošības sistēmas.

Šādi risinājumi ne tikai uzlabo militāro mobilitāti un civilās aizsardzības spējas, bet arī palielina ostu kopējo noturību pret ārējiem traucējumiem, tostarp ekstremāliem laikapstākļiem un krīzes situācijām.
Vienlaikus šādas investīcijas rada tiešu ekonomisku ieguvumu – tās veicina ostu konkurētspēju, uzlabo loģistikas plūsmu, rada jaunas darbvietas un sekmē reģionālo attīstību. Atjaunoti transporta tīkli un drošības risinājumi veicina arī klimatnoturību un ilgtspējīgu mobilitāti, ļaujot ostām pielāgoties ekstremāliem apstākļiem un veicināt pāreju uz zaļo enerģiju.
Risinājuma apraksts
Plānotās papildu investīcijas Latvijas ostās galvenokārt vērstas uz divējāda lietojuma infrastruktūras attīstību, stiprinot to spēju vienlaikus nodrošināt civilo un militāro vajadzību apkalpošanu. Īpašs uzsvars tiek likts uz militārās mobilitātes nodrošināšanu – spēju uzņemt sabiedroto spēku kuģus, garantēt to drošu ienākšanu un iziešanu, kā arī operatīvu apkalpošanu ostas teritorijā. Vienlaikus modernizētā infrastruktūra nodrošinās arī nepārtrauktu kuģošanu un efektīvu kravu plūsmu nelabvēlīgos klimatiskajos apstākļos, tādējādi veicinot ostu noturību pret drošības un klimata izaicinājumiem.

Plānotie projekti ir mērķēti uz ostu atbalsta infrastruktūras uzlabošanu, kas nepieciešama dažāda izmēra kuģu efektīvai apkalpošanai. Ieguldījumu mērķis nav kapacitātes palielināšana, bet gan esošās infrastruktūras pilnvērtīga un efektīva izmantošana, kas saskan ar Eiropas Revīzijas palātas secinājumiem par ostu pārkapacitāti un nepietiekamu izmantošanu, īpaši tranzīta kravu apjoma samazināšanās apstākļos. Plānotās investīcijas palīdzēs novērst šos izaicinājumus, vienlaikus stiprinot valsts drošību un ekonomisko noturību.

Investīcijas ostu infrastruktūrā ir saskaņotas arī ar Latvijas lielo ostu attīstības Ceļa karti 2025.–2027. gadam (turpmāk – Ceļa karte), kur īpaši uzsvērta ostu kā kritiskās infrastruktūras un militārās mobilitātes centru loma valsts aizsardzībā. Ceļa karte paredz civilo un militāro infrastruktūru integrētu attīstību, tostarp piestātņu pārbūvi un to pielāgošanu militārām vajadzībām, smilšu sanešu kabatu izveidi ostās, lai nodrošinātu darbspēju krīzes apstākļos, kā arī NATO savietojamības nodrošināšanu ar ostu loģistikas sistēmām, ja tas ir nepieciešams.

Sākotnēji 2025.gada maijā Satiksmes ministrija sagatavoja grozījumus ES kohēzijas politikas programmā, kas paredzēja papildu  finansējuma 31,9 miljonu eiro apmērā pārdali pasākuma 3.1.1.6.“Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība”  īstenošanai.
Investīcijas sākotnēji bija plānotas visu lielo ostu infrastruktūras uzlabošanai, katrai ostai paredzot 10,6 miljonus eiro, kā finansējuma saņēmējus nosakot attiecīgās ostu pārvaldes: Liepājas SEZ, Rīgas brīvostas un Ventspils brīvostas pārvaldi.

Izvērtējot ierosināto pārdali, Eiropas Komisijas dienesti norādīja, ka investīcijas varētu tikt pieļautas tikai ostu divējāda lietojuma infrastruktūras attīstībā, kas stiprinātu militārās mobilitātes kapacitāti.

04.07.2025. notika tikšanās ar EK pārstāvjiem, kurā tika prezentētas plānotās investīcijas Rīgas, Liepājas un Ventspils ostās, tajā skaitā plānoto darbību atbilstība regulas 2021/1328 prasībām attiecībā uz divējāda lietojuma ostu infrastruktūru un atbilstību valstī noteiktajām militārās mobilitātes prioritātēm.

Diskusijas laikā EK dienestu pārstāvji vērsuši uzmanību, ka Rīgas brīvostā tiek plānoti ieguldījumi arī Ekonomikas ministrijas īstenotā investīciju 2.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Ieguldījumi, kas atbalsta STEP mērķu sasniegšanu" ietvaros. Minētā pasākuma atbalstāmās darbības cita starpā paredz attīstīt līdzīgu infrastruktūru (ro-ro rampu, paaugstinātas nestspējas piestātņu būvi), līdz ar to EK norādīja, ka ierobežota finansējuma apstākļos nevar paust atbalstošu nostāju savstarpēji līdzīgu aktivitāšu ieviešanai.

28.08.2025. notika MK ES fondu tematiskā komiteja, kurā kā viens no būtiskākajiem problēmjautājumiem minēts - EK dienestu rezervēts vērtējums par plānoto papildus finansējumu lielajām ostām, it īpaši Rīgas, tādejādi tika rosinātas šādas izmaiņas – precizēt militārās mobilitātes tvērumu un apjomu ieguldījumiem ostās, rodot finansējumu prioritārajai veselības infrastruktūrai - pārdalīt 10,6 milj. EUR (ES fondu daļa) finansējuma no Rīgas ostas projekta (SM 3.1.1.6. ostu infrastruktūra) uz Latvijas Onkoloģijas centru (VM 4.1.1.1. 1.k. veselības infrastruktūra).

Attiecīgi MK ES fondu tematiskās komitejas protokolā iekļauts lēmums – “Atbalstīt precizēto Programmas grozījumu (t.sk. atbalstot 10,6 milj. EUR pārdali no ostām uz LOC un 5 milj. EUR pārdali no bērnudārziem uz atbalstu uzņēmējdarbībai A-pierobežā un apvienojot ar REARM grozījumiem) virzību apstiprināšanai MK”.

Attiecīgi ar 08.10.2025. ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda Uzraudzības komitejas lēmumu Nr. 2025/5.2-6/16/53 apstiprināti ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam vidusposma grozījumu (Nr.3.) precizējumi, kas paredz “Precizēt militārās mobilitātes tvērumu un apjomu ieguldījumiem ostās, rodot finansējumu prioritārajai veselības infrastruktūrai - pārdalīt 10,6 milj. EUR (ES fondu daļa) finansējuma no Rīgas ostas projekta (SM 3.1.1.6. ostu infrastruktūra) uz Latvijas Onkoloģijas centru (VM 4.1.1.1. 1.k. veselības infrastruktūra)”.

Balstoties uz visu iepriekš minēto, MK noteikumos par 3.3.1.2. pasākuma "Lielo ostu divējāda lietojuma publiskās infrastruktūras attīstība" īstenošanu kā plānotie finansējuma saņēmēji ir noteikti Ventspils brīvostas pārvalde un Liepājas SEZ pārvalde.

Liepājas un Ventspils ostas ir stratēģiski nozīmīgas gan Latvijas, gan Eiropas mērogā, jo tās apvieno ģeogrāfiski izdevīgu novietojumu, attīstītu infrastruktūru un augstu militāri loģistisko potenciālu. Šīs ostas atrodas Baltijas jūras krastā, reģionā, kas drošības ziņā ir viens no jutīgākajiem Eiropas Savienībā un NATO teritorijā. Tās kalpo kā galvenie jūras vārti uz Ziemeļeiropu un Skandināviju, nodrošinot kritisku savienojamību gan civilajā, gan militārajā dimensijā. Liepājas un Ventspils ostām jau ir izveidota infrastruktūra, kas ļauj apkalpot lieltonnāžas kuģus, smagās kravas un specializētu tehniku, tādēļ tās ir īpaši piemērotas divējāda lietojuma infrastruktūras attīstībai. Piestātņu un tiltu nestspēja, plašie kravu laukumi un piekļuve dzelzceļa un autoceļu tīkliem nodrošina iespēju vienlaikus apkalpot gan komerciālos, gan militāros pārvadājumus, saglabājot efektīvu ostu darbību arī paaugstinātas slodzes apstākļos. Liepājas osta, kurā jau atrodas Jūras spēku bāze, ir īpaši nozīmīga NATO un nacionālās aizsardzības sistēmas kontekstā, jo tās infrastruktūra ļauj ātri nodrošināt militāro mobilitāti un sabiedroto spēku izvietošanu Baltijas reģionā. Arī Ventspils osta, pateicoties dziļūdens akvatorijai un plašajām loģistikas iespējām, var kalpot kā alternatīvs un rezerves atbalsta punkts militārām un humānām operācijām.

Projekti tiek īstenoti ar mērķi nodrošināt ostu publiskās infrastruktūras atbilstību Komisijas Īstenošanas regulas (ES) 2021/1328 (2021. gada 5. augusts), ar ko nosaka militārās mobilitātes infrastruktūras projektu piemērojamās prasības, kas vajadzīgas, lai atvieglotu civilās infrastruktūras pielāgošanu militārām vajadzībām (turpmāk - Regula (ES) 2021/1328), prasībām, vienlaikus izpildot nosacījumu, ka tie atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija regulas (ES)  2021/1153, ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un atceļ Regulas (ES) Nr. 1316/2013 un (ES) Nr. 283/2014 2. pantā dotajai divējāda lietojuma infrastruktūras definīcijai. Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2025. gada 18. septembra regulas (ES) 2025/1914, ar ko groza Regulas (ES) 2021/1058 un (ES) 2021/1056 attiecībā uz īpašiem pasākumiem stratēģisku problēmu risināšanai vidusposma pārskatīšanas kontekstā 1. pantā noteiktajam projektu īstenošana veicinās noturīgas aizsardzības infrastruktūras attīstību, prioritāti piešķirot divējāda lietojuma infrastruktūrai, tostarp nolūkā veicināt militāro mobilitāti ES.

Plānotie ieguldījumi Liepājas ostā

Liepājas ostā Pasākuma ietvaros plānota piestātnes Nr. 46 pārbūve.

Navigācijas process noslēdzas ar kuģa drošu pietauvošanos, kas ir vissvarīgākais un riskam pakļautākais posms. Kuģa pirmā kontakta brīdis ar piestātni nosaka, vai kinētiskā enerģija tiks absorbēta droši vai arī radīs bojājumus kuģim un piestātnei. Liepājas ostā šie riski ir īpaši nozīmīgi, jo piestātne Nr. 46 ir vienīgā, kur iespējams apkalpot kravas un kravas–pasažieru prāmjus, tostarp militāros RO-RO kuģus.

Piestātne uzbūvēta 1972.–1975. gadā padomju kara flotes vajadzībām, un mūsdienu prāmju radītās slodzes būtiski pārsniedz to, kādām konstrukcijas sākotnēji paredzētas. Neskatoties uz regulāriem remontdarbiem, piestātne pakāpeniski nolietojas, kas palielina jūras negadījumu riskus un apdraud regulāras prāmju satiksmes nodrošināšanu.

Drošas un nepārtrauktas satiksmes uzturēšanai nepieciešama piestātnes Nr. 46 pārbūve, ietverot papildu tauvošanas pāļus, konstrukciju modernizāciju, ūdens dziļuma palielināšanu no 10,5 līdz 12 metriem, kā arī krasta elektroapgādes pieslēguma un lokālu notekūdeņu un naftas produktu pieņemšanas iekārtu izbūvi. Pēc pārbūves piestātne nodrošinās vienlaicīgu divu prāmju ar garumu līdz 240 metriem un iegrimi līdz 11 metriem drošu apkalpošanu, kā arī militāro kuģu līdz 290 metru garumā uzņemšanu.

Liepājas ostas piestātnes Nr. 46 pārbūve jau ir uzsākta. No Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) projekta “Ro-Ro prāmju drošas pietauvošanās nodrošināšana Liepājas ostā” ietvaros piesaistīti 6 927 015 euro. Projekta kopējās izmaksas ir 23 090 050 euro, no kuriem nepieciešami 17 132 817 euro publiskā finansējuma, tādēļ papildu nepieciešamais publiskais finansējums pārsniedz 10 miljonus euro. Jāuzsver, ka 2022. gada 22. septembrī projektam tika saņemts Latvijas Aizsardzības ministrijas saskaņojums par atbilstību ES militārā transporta tīkla prasībām.

Atbilstoši Komisijas regulas (ES) Nr. 651/2014 56.b panta 5. punktam atbalsta intensitāte tiek noteikta atkarībā no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām. Tā kā konkrētā projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir 23 miljoni euro, kas pārsniedz 22 miljonu euro slieksni, bet ir mazākas par 55 miljoniem euro, maksimāli pieļaujamā atbalsta intensitāte ir līdz 80 % no attiecināmajām izmaksām. Šī atbalsta intensitāte nodrošina atbilstību vispārējā grupu atbrīvojuma regulas prasībām, vienlaikus ļaujot efektīvi īstenot infrastruktūras ieguldījumus sabiedrības interesēs, neveidojot pārmērīgu valsts atbalstu.

Papildus ir plānota Liepājas ostas navigācijas aprīkojuma (stacionārās navigācijas zīmes, bojas, uc.) atjaunošana un modernizēšana, kas nodrošinās augstāku kuģošanas drošības līmeni, tostarp militārās mobilitātes operāciju laikā, nodrošinot drošu un nepārtrauktu ostas darbību jebkuros laikapstākļos.

Nodrošinot, ka Pasākuma ietvaros plānotās darbības der gan civilām, gan aizsardzības vajadzībām, tās atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija regulas (ES)  2021/1153, ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un atceļ Regulas (ES) Nr. 1316/2013 un (ES) Nr. 283/2014 2. pantā dotajai divējāda lietojuma infrastruktūras definīcijai. To apliecina šādi pieņēmumi:

Liepājas osta atrodas atklātas jūras krastā un ir vienīgā Baltijas jūras osta, kas aprīkota ar trim ostas ieejām (vārtiem). Osta ir neaizsalstoša un nodrošina ostas operāciju nepārtrauktu darbību 24/7 režīmā, tādējādi atbilstot Regulas (ES) 2021/1328 2. pielikuma kritērijam Nr. 1. Ostā ir 68 piestātnes ar ūdens dziļumu no 3,8 līdz 14,0 metriem (atbilstība kritērijam Nr. 2), no kurām 37 piestātnes ir aprīkotas ar dzelzceļa atzariem vai dzelzceļa līnijas galapunktiem (atbilstība kritērijam Nr. 11).

 Ostā tiek apkalpoti dažādu tipu kuģi – liellaivas, ģenerālkravas kuģi, konteinerkuģi, pasažieru kuģi, Ro-Ro kuģi un tankkuģi (atbilstība kritērijam Nr. 8). Ostas vārtu ūdens dziļums ir 14,0 metri (atbilstība kritērijam Nr. 5), kas ļauj ienākt kuģiem ar iegrimi līdz 12,8 metriem (atbilstība kritērijam Nr. 4) un platumu līdz 32 metriem (atbilstība kritērijam Nr. 3). Pēc pārbūves piestātnes Nr. 46 ūdens dziļums sasniegs 12,0 metrus (atbilstība kritērijam Nr. 9).

Militārā mobilitāte ir Eiropas Savienības iniciatīva, kuras mērķis ir nodrošināt militārā personāla, materiālu un līdzekļu ātru un netraucētu pārvietošanos īsā laikā un plašā mērogā gan ES teritorijā, gan ārpus tās. Izmantojot jūras transporta ceļus, šāda pārvietošana notiek ar kuģiem, kuru apkalpošanai nepieciešama atbilstoša ostas infrastruktūra, tostarp piestātnes, kas piemērotas šādu kuģu pietauvošanai. Militārās mobilitātes nodrošināšanai īpaši nozīmīgi ir Ro-Ro tipa kuģi, kas konfliktu vai katastrofu seku likvidēšanas laikā piedāvā ātru un uzticamu veidu lielu aprīkojuma apjomu pārvietošanai. Šim nolūkam tiek izmantoti LMSR (Large, Medium-Speed Ro-Ro) kuģi, no kuriem lielākā daļa ir ASV Militārās jūras transporta pavēlniecības (Military Sealift Command, MSC) flotes vienības, kas būvētas vai pielāgotas militāro kravu pārvadājumiem. Šie kuģi nodrošina smagā aprīkojuma un transportlīdzekļu ātru izvietošanu, ir aprīkoti ar plašām rampām un kravas klājiem, kas ļauj efektīvi iebraukt un izbraukt ar tankiem, kravas automašīnām un citiem militārajiem transportlīdzekļiem. LMSR kuģi spēj pārvadāt lielu militārā aprīkojuma daudzumu lielos attālumos ar mērenu ātrumu un ir būtiski militārās loģistikas nodrošināšanai, ļaujot bruņotajiem spēkiem ātri un efektīvi mobilizēties operāciju atbalstam.

Ro-Ro termināļa piestātnes forma ir atkarīga no apkalpojamo kuģu rampas veida. Vairumā gadījumu pietiek ar taisnu piestātnes sienu, tomēr, ja kuģis izmanto priekšgala vai pakaļgala rampu, piestātnei nepieciešams izbūvēt paplašinājumu uz āru, lai nodrošinātu rampas savienojumu ar piestātnes konstrukciju. Šādu kuģu apkalpošana nav iespējama pie standarta taisnas piestātnes sienas, tāpēc to apkalpošanas iespējamību nosaka nevis piestātnes garums, bet gan konstruktīvais risinājums, kas nodrošina rampas savienojumu ar piestātni. Liepājas ostas piestātne Nr. 46 ir muliņa tipa piestātne, kas ir piemērota Ro-Ro kuģu ar priekšgala vai pakaļgala rampām apkalpošanai.

Projekta risinājums paredz esošā muliņa pārbūvi, palielinot tā ūdens dziļumu no 10,5 līdz 12,0 metriem un papildinot to ar kuģu drošai pietauvošanai nepieciešamām tauvošanās un kuģu atdures platformām. Pēc pārbūves piestātnē Nr. 46 apkalpojamo kuģu garums palielināsies no 176 līdz 290 metriem, kas atbilst 348 metru garai standarta taisnas piestātnes sienai (atbilstība kritērijam Nr. 6). Piestātnē Nr. 46 varēs apkalpot kuģus ar platumu līdz 32 metriem (atbilstība kritērijam Nr. 7), tostarp Ro-Ro, liellaivas, ģenerālkravas, konteineru un pasažieru kuģus (atbilstība kritērijam Nr. 8). Vienlaikus šajā piestātnē būs iespējams apkalpot līdz diviem kuģiem, nodrošinot efektīvu izkraušanas un iekraušanas operāciju veikšanu.

Liepājas ostas navigācijas aprīkojuma atjaunošana un modernizēšana nodrošinās nepārtrauktu gan civilo kuģu (t.sk. kravas – pasažieru prāmju apkalpošanu), gan militāro kuģu, t.sk. militārā transporta prāmju, apkalpošanu, ievērojami uzlabojot ar šo kuģu apkalpošanu saistīto kuģošanas drošību. Īstenojot ostas navigācijas aprīkojuma atjaunošanu un modernizēšanu, tiks nodrošināts, ka Liepājas osta pilnībā  atbildīs šādām Komisijas 2021. gada 5. augusta Īstenošanas regulas (ES) 2021/1328 prasībām:

Jūras ostas operāciju periods;
Pietauvošanās vietu skaits;
Platums;
Uzņemamo kuģu iegrime;
Ostas dziļums;
Pietauvošanās vietas garums;
Ostas pietauvošanās vietas platums;
Ostas pietauvošanās vietas veids;
Pietauvošanās vietas dziļums;
Izkraušanas spējas;
Dzelzceļa atzaru/līnijas galapunktu skaits.

Projekts “Ro-Ro prāmju drošas pietauvošanās nodrošināšana Liepājas ostā” (projekta akronīms 22-LV-TG-LPXRORO) tiek daļēji finansēts CEF2027 programmas ietvaros (tēmas ID - CEF-T-2022-COMPGEN-MARP-WORKS, projekta Nr.101122785). Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta ieguldījums sedz 30% no projekta attiecināmajām izmaksām 6 927 015 EUR. Projekta īstenošana bez papildus atbalsta saņemšanas nevar tikt veikta, kas pamato, ka piešķirtajam atbalstam  piemīt stimulējoša ietekme. Turpinot projekta “Ro-Ro prāmju drošas pietauvošanās nodrošināšana Liepājas ostā” īstenošanu, lai saņemtu Pasākuma ietvaros piešķirto finansējumu, finansējuma saņēmējs nodrošinās, ka līgums par Liepājas ostas piestātnes Nr. 46 pārbūves būvdarbu veikšanu tiek noslēgts pēc projekta iesnieguma par publiskā finansējuma saņemšanu iesniegšanas. Pasākuma ietvaros jebkurš līgums, kas atbilst "darbu sākums" definīcijai saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 651/2014 2.panta 23) punktu, tiek noslēgts pēc projekta iesnieguma par publiskā finansējuma saņemšanu iesniegšanas.

Finansējuma saņēmējs nodrošinās, ka kopējais projekta īstenošanai piešķirtais publiskā finansējuma apjoms kumulatīvi nepārsniedz projekta īstenošanai maksimāli atļauto publiskā finansējuma apjomu.

Liepājas ostas piestātnes Nr. 46 pārbūve pilnībā atbilst Komisijas 2014. gada 17. jūnija regulas (ES) Nr. 651/2014 ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, 2.panta 157. punktā dotās definīcijas “ostas infrastruktūra” (turpmāk – Komisijas regula Nr.651/2014) nosacījumiem, tā nav saistīta ar ostas un būvju (skatīt Komisijas 2014. gada 17. jūnija regulas (ES) Nr. 651/2014 2.panta 158. punktā doto definīciju) pārbūvi un ietver tikai tādas aktivitātes, kuras  attiecas tikai uz ar transportu saistītām darbībām.

Atbilstoši komunikācijai ar Eiropas Komisiju lietas SA.116227 (2024/N) - Providing of safe berthing of Ro-Ro ferries in the port of Liepaja /Applicability of Article 56b of the General Block Exemption Regulation) ietvaros (Eiropas Komisijas 2025. gada 21. marta vēstule Nr. Comp(2025)3938170) gadījumā, ja koncesijas vai cita veida pilnvarojums trešām personām ekspluatēt vai nomāt atbalstītu ostu infrastruktūru nav piešķirts konkurenci nodrošinošā, pārredzamā, nediskriminējošā un beznosacījumu procedūrā, ir jānodrošina, ka koncesijas vai cita veida pilnvarojuma saņēmējs par atbalstīto ostas infrastruktūru maksā tirgus apstākļiem atbilstošu cenu, ko apstiprina sertificēta nekustamo īpašumu vērtētāja atzinums, to pārskatot ne retāk kā vienu reizi piecu gadu periodā.

Ņemot vērā, ka tiesības nomāt Liepājas ostas piestātni Nr. 46 1994. gadā ir piešķirtas sabiedrībai LSEZ SIA “Terrabalt” un esošais zemes, t.sk piestātnes Nr. 46,  nomas līgums ir spēkā līdz 2035. gada 31. decembrim, finansējuma saņēmējs nodrošinās, ka piestātnes Nr. 46 nomnieks par atbalstīto ostas infrastruktūru maksā tirgus apstākļiem atbilstošu cenu, ko apstiprina sertificēta nekustamo īpašumu vērtētāja atzinums, to pārskatot ne retāk kā vienu reizi piecu gadu periodā.

Plānotie ieguldījumi Ventspils brīvostā

Ventspils brīvostas projekti risina vairākas būtiskas problēmas, kas saistītas ar ostas infrastruktūras drošumu, kuģošanas drošību un militārās mobilitātes nodrošināšanu. Pievedceļa attīstības projektā tiek risinātas nepietiekama piekļuves infrastruktūras nestspējas un nolietojuma problēmas, jo esošie tilti pār Ventas upi ir veci un to nesošās konstrukcijas vairs nenodrošina nepieciešamo kravnesību un drošību smagā transporta pārvietošanai. Tas ierobežoja militārās mobilitātes iespējas un apdraudēja transporta plūsmas nepārtrauktību uz un no ostas, īpaši smagā militārā aprīkojuma pārvietošanas gadījumā. Projekta ietvaros tiltu atjaunošana nodrošinās pilnu nestspēju, drošu kustību smagajam transportam un nepārtrauktu piekļuvi ostai visos laikapstākļos, vienlaikus novēršot ierobežojumus militārās mobilitātes nodrošināšanai.

Savukārt Ventspils brīvostas drošības un kuģošanas infrastruktūras modernizācijas projekts risina esošās ostas drošības un kuģošanas riska problēmas. Novecojušās metāla bojas un gaismas ierīces apdraud kuģu navigāciju, īpaši sarežģītos laikapstākļos, bet trūkstošs centralizēts drošības un dienestu centrs neļāva nodrošināt operatīvu reaģēšanu uz incidentiem un nepārtrauktu ostas darbību 24/7 režīmā. Papildus pludmales radara darbība bija atkarīga no nedroša privāta elektroapgādes pieslēguma, kas radīja papildu risku kuģošanas drošumam un situācijas uzraudzībai. Projekta īstenošana paredzēs neatkarīgu elektroapgādes sistēmu radarām, modernu detekcijas un uzraudzības sistēmu izveidi, drošības un dienestu centra modernizāciju, kā arī navigācijas drošības aprīkojuma nomaiņu uz mūsdienīgām polietilēna bojām un gaismas ierīcēm, tādējādi nodrošinot drošu un efektīvu ostas darbību ar divējāda lietojuma funkcionalitāti, atbalstot arī militārās mobilitātes vajadzības.

Ventspils brīvostas pievedceļa tiltu atjaunošana

Darbības mērķis ir uzlabot sauszemes savienojamību ar Ventspils ostu, padarot to piemērotu militārās mobilitātes transportam. Pievedceļš uz ostu šķērso divus stratēģiski nozīmīgus tiltus pār Ventu – apvedceļa tiltu un paceļamo tiltu. Tie ir būtiski militārās mobilitātes kravu piegādei uz Centrālo un Austrumu Latviju, tostarp pierobežas reģioniem. Projekta ietvaros plānots atjaunot vismaz vienu tiltu, nodrošinot tā nestspēju un piemērotību negabarīta kravām, un, paredzot, ka apvedceļa tiltam ir nepieciešama konstrukciju atjaunošana, savukārt paceļamajam tiltam – konstrukciju un pacelšanas elementu atjaunošana, kā arī vadības sistēmas modernizācija.

Ventspils brīvostas drošības stiprināšana, uzlabojot kuģošanas drošības apstākļus un izveidojot vienotu ostas drošības un dienestu centru ar paplašinātām novērošanas un brīdināšanas sistēmu iespējām

Plānotie ieguldījumi ietver vairākas savstarpēji saistītas aktivitātes, kas kopā veido kompleksu risinājumu kritiskās ostas infrastruktūras drošības un aizsardzības risku novēršanai, nodrošinot militārās mobilitātes un divējāda lietojuma infrastruktūras drošu un nepārtrauktu darbību. Plānotās darbības būtiski samazina risku, ka šādas infrastruktūras izmantošana varētu tikt ierobežota vai pat kļūt neiespējama drošības situāciju dēļ.

Pašlaik Ventspils ostā pastāv vairāki ievērojami trūkumi: nav iespējams identificēt nezināmas izcelsmes virsūdens vai zemūdens objektus, tostarp dronus, kas iekļūst vai iziet no ostas akvatorijas; pludmales radars ir pieslēgts nedrošam privātam elektrotīklam, kuru nekontrolē ne ostas pārvalde, ne valsts sadales sistēmas operators, tādējādi atstājot ostu ievainojamu pret drošības riskiem.

Lai novērstu šīs nepilnības, plānota neatkarīgas elektroapgādes izveide pludmales radaram, kas garantēs nepārtrauktu darbību un novērsīs atkarību no neuzticamiem trešo pušu pieslēgumiem. Šis risinājums novērsīs kritisku ievainojamību, jo elektroapgādes pārtraukuma gadījumā tiktu paralizēts kuģu satiksmes dienesta darbs – viens no ostas kritiskās infrastruktūras elementiem.

Vienlaikus tiks ieviestas sistēmas un infrastruktūra nezināmas izcelsmes gaisa dronu, kā arī bezpilota un pilotējamu virsūdens un zemūdens objektu detekcijai, monitorēšanai un reaģēšanai. To papildinās Ventspils brīvostas drošības un dienestu centra izveide, kas ietver degradēto ēku nojaukšanu, ostas pārvaldes flotes piestātnes rekonstrukciju un elektrifikāciju, kā arī jaunas drošības centra un dienestu ēkas būvniecību. Šīs aktivitātes nodrošinās ostas dienestu nepārtrauktu darbību 24/7 režīmā, būtiski paaugstinās reaģēšanas spējas un stiprinās ostas aizsardzību pret potenciālajiem draudiem kritiskajai infrastruktūrai.

Papildus plānota arī kuģošanas drošības aprīkojuma modernizācija, aizstājot metāla bojas ar izturīgām polietilēna bojām (32 bojas/bakas un 8 gaismas ierīces). Šis pasākums nodrošinās augstāku kuģošanas drošības līmeni, tostarp militārās mobilitātes operāciju laikā, garantējot drošu un nepārtrauktu ostas darbību jebkuros laikapstākļos.

Nodrošinot, ka pasākuma ietvaros plānotās darbības der gan civilām, gan aizsardzības vajadzībām, tās atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija regulas (ES)  2021/1153, ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un atceļ Regulas (ES) Nr. 1316/2013 un (ES) Nr. 283/2014 2. pantā dotajai divējāda lietojuma infrastruktūras definīcijai. To apliecina šādi pieņēmumi:

1) Ventspils brīvostas pievedceļa tiltu atjaunošana nodrošinās gan civilo, gan militāro kravu transportēšanu no/ uz Ventspils ostu. Īstenojot tiltu atjaunošanu, tiks nodrošināts, ka Ventspils osta pilnībā  atbildīs šādai Komisijas 2021. gada 5. augusta Īstenošanas regulas (ES) 2021/1328 prasībai:
Tiltu šķērsošanas bruto masas.

2) Ventspils brīvostas drošības stiprināšana, uzlabojot kuģošanas drošības apstākļus un izveidojot vienotu ostas drošības un dienestu centru ar paplašinātām novērošanas un brīdināšanas sistēmu iespējām nodrošinās nepārtrauktu gan civilo, gan militāro kuģu apkalpošanu. Īstenojot Ventspils brīvostas drošības stiprināšana, uzlabojot kuģošanas drošības apstākļus un izveidojot vienotu ostas drošības un dienestu centru ar paplašinātām novērošanas un brīdināšanas sistēmu iespējām, tiks nodrošināts, ka Ventspils osta pilnībā  atbildīs šādām Komisijas 2021. gada 5. augusta Īstenošanas regulas (ES) 2021/1328 prasībām:

Jūras ostas operāciju periods;
Pietauvošanās vietu skaits;
Platums;
Uzņemamo kuģu iegrime;
Ostas dziļums;
Pietauvošanās vietas garums;
Ostas pietauvošanās vietas platums;
Ostas pietauvošanās vietas veids;
Pietauvošanās vietas dziļums;
Izkraušanas spējas;
Dzelzceļa atzaru/līnijas galapunktu skaits.

Sasaiste ar politikas plānošanas dokumentiem

Plānotās investīcijas ir cieši sasaistītas ar nacionālajiem un Eiropas Savienības politikas plānošanas dokumentiem.

Tās atbilst Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam rīcības virziena “Drošība” 440. uzdevumam par sabiedrības drošības un tiesībaizsardzības iestāžu reaģēšanas spēju stiprināšanu, nodrošinot koordinētu rīcību apdraudējuma gadījumos un attīstot civilmilitāro sadarbību, kā arī moderno tehnoloģiju izmantošanu visaptverošas valsts aizsardzības ietvaros.

Tāpat investīcijas atbilst Latvijas Transporta attīstības pamatnostādnēm 2021–2027, kur 3. rīcības virziena “Loģistikas pakalpojumu konkurētspējas paaugstināšana” 3.5. uzdevumā uzsvērta nepieciešamība rekonstruēt hidrotehniskās būves un uzlabot navigācijas apstākļus ostās.

Projekti ir saskaņā arī ar Valsts aizsardzības koncepciju 2023–2027, kuras 52. punkts nosaka, ka privātajam sektoram ir jāturpina darbība arī valsts apdraudējuma laikā, nodrošinot kritisko funkciju un pakalpojumu nepārtrauktību, mobilizācijas uzdevumu izpildi un tautsaimniecības darbību kopumā.

Transporta infrastruktūras militārās kapacitātes attīstības nozīmīgums ir akcentēts arī Saeimas 28.09.2023. paziņojumā par Nacionālās drošības koncepcijas apstiprināšanu, kur vienlaikus norādīta nepieciešamība veicināt Latvijas ostu konkurētspēju.

Arī ES līmenī ostu divējāda lietojuma attīstība ir noteikta kā būtisks stratēģisks virziens. Eiropas Revīzijas palātas īpašajā ziņojumā Nr. 04 par ES militāro mobilitāti uzsvērts, ka ostas kā kritiski loģistikas mezgli ir jāpielāgo militāro spēku ātrai pārvietošanai, tostarp ar jaunu piestātņu izbūvi, intermodālo termināļu paplašināšanu un pievedceļu uzlabošanu.

Savukārt Padomes ģenerālsekretariāts ziņojumā par Stratēģisko Kompasu drošībai un aizsardzībai norāda, ka Krievijas militārā agresija pret Ukrainu ir apstiprinājusi steidzamu nepieciešamību būtiski stiprināt Eiropas Savienības bruņoto spēku militāro mobilitāti gan Savienības teritorijā, gan ārpus tās. Šim nolūkam ES stiprinās divējāda lietojuma transporta infrastruktūru, lai nodrošinātu ātru un nepārtrauktu militārā personāla, tehnikas un aprīkojuma pārvietošanu, cieši sadarbojoties ar NATO un citiem partneriem.

Valsts atbalsts komercdarbībai

Eiropas Komisijas Konkurences ģenerāldirektorāta izstrādātajos vadlīniju dokumentos par valsts atbalstu ostu infrastruktūrai noteikts, ka ostu infrastruktūras, kuru nav paredzēts komerciāli izmantot (tajā skaitā infrastruktūrai navigācijas kontroles un drošības uzlabošanai) finansēšanai nav piemērojami valsts atbalsta nosacījumi.

Pasākuma ietvaros gan Liepājas, gan Ventspils ostās iekļautas darbības drošu kuģošanas apstākļu nodrošināšanai un ostu darbības nepārtrauktības nodrošināšanai - finansējuma ieguldījumi šiem mērķiem netiks uzskatīti par valsts atbalstu komercdarbībai. Arī Ventspils ostā plānotā tiltu atjaunošana, kas nodrošina vispārēju piekļuvi ostai un uzlabo tās drošību un mobilitāti, pasākuma ietvaros nav uzskatāma par valsts atbalstu komercdarbībai, un šīm darbībām finansējuma piešķiršanai nav piemērojami valsts atbalsta nosacījumi.

 Infrastruktūrai, kas nav saņēmusi komercdarbības atbalstu, visā tās lietderīgās izmantošanas laikā tiks saglabāts nesaimniecisks raksturs.

Piestātnes atjaunošana, kas plānota Liepājas ostā, uzskatāma par atbalstu komercdarbībai. Atbalsts tiks sniegts saskaņā ar  Komisijas regulu Nr.651/2014 jeb vispārējā grupu atbrīvojuma regulu.  Komisijas regula Nr.651/2014 aptver dažādas atbalsta kategorijas, kas ir atbrīvotas no Līguma 108.panta 3.punktā ietvertā paziņošanas pienākuma, ja tiek ievēroti Komisijas regulas Nr.651/2014 Vispārīgās sadaļas un attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa (atbalsta kategorijas) nosacījumi.

Ņemot vērā, ka viens no Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem ir  atbalsta pretendenta neatbilstība grūtībās nonākuša uzņēmuma definīcijai, projektu iesniegumu atlases procesā tiek vērtēts kritērijs par projekta iesniedzēja neatbilstību grūtībās nonākuša uzņēmuma definīcijai, vērtējot projektu iesniedzēju uzņēmumu grupas līmenī. 

Iesniedzot projekta iesniegumu, projekta iesniedzējs projektu iesnieguma veidlapā sniedz informāciju par plānoto darbību atbilstību komercdarbības atbalsta pazīmēm. Par darbībām, kas kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta iesniedzējs iekļauj izvērtējumu par to atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumiem. 

Noteikumi paredz iespēju piemērot de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas Regulu (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam. De minimis atbalstu varēs izmantot projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksu segšanai (izņemot projekta iesnieguma veidlapas aizpildīšanu), tai skaitā izmaksu un ieguvumu analīzes, tehniski ekonomiskās priekšizpētes un pamatojuma izstrādei tajos projektos, kuros paredzēts valsts atbalsts komercdarbībai.

Intervences kategorija*

Visas Pasākuma ietvaros plānotās atbalstāmās darbības atbilst Programmas grozījumos noteiktajam intervences kodam – 198 “Aizsardzības infrastruktūra un divējāda lietojuma infrastruktūras būvniecība un modernizācija, citā starp militārās mobilitātes veicināšanai”.

Atbalsta veids: dotācija.
Teritoriālais īstenošanas mehānisms un teritoriālais aspekts: bez teritoriālā mērķa.
Eiropas Sociālais fonds Plus (ESF+) sekundārais temats: nepiemēro.
Dzimumu līdztiesības dimensija: dzimumu neitralitāte.

Citi projekti 

Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.-2027.plānošanas periodā ostu publiskās infrastruktūras atbalstam tiek īstenoti divi projekti:
 

Finansējuma saņēmējs
Projekta nosaukums Projekta numurs KF finansējums, euro
Ventspils brīvostas pārvalde Ventspils brīvostas kuģu satiksmes vadības centra atjaunošana un piestātņu elektrifikācija Nr.3.1.1.6/1/24/I/001 3 415 792.50
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (LSEZ) pārvalde Liepājas ostas kuģu satiksmes vadības centra atjaunošana Nr.3.1.1.6/1/24/I/002 3 415 792.50

3.1.1.6.pasākuma "Lielo ostu publiskās infrastruktūras attīstība" ietvaros noteiktais sasniedzamais rādītājs ir "Ostu skaits, kurās ir veikti ieguldījumi publiskās infrastruktūras attīstībā, tostarp videi draudzīgas ostu infrastruktūras izveidē, alternatīvo degvielu pieejamības nodrošināšanā, elektrotīkla pieslēgumu ierīkošanā pie piestātnēm, kā arī drošas kuģošanas apstākļu uzlabošanā - 2 ostas". 

Finansējuma saņēmējs nodrošina projektā plānoto darbu sasaisti, sinerģiju un demarkāciju ar citu atbalsta instrumentu investīcijām. Finansējuma saņēmējs nodrošina, ka projektā plānotās attiecināmās izmaksas netiek finansētas vai līdzfinansētas, kā arī tās nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts un ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem, un dubultā finansējuma neiestāšanos, kā arī nodrošina, atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējumam (ja attiecināms) atbalsta summēšanas (kumulācijas) nosacījumu ievērošanu.

Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.-2020.plānošanas periodā SAM 6.1.1. „Palielināt lielo ostu drošības līmeni un uzlabot transporta tīkla mobilitāti” ietvaros tika īstenoti šādi projekti:
 
Finansējuma saņēmējs
 
Projekta nosaukums Projekta numurs KF finansējums, euro Projekta iznākuma rādītāji
 
LSEZ pārvalde
 
Liepājas ostas sauszemes pievadceļu attīstība
 
6.1.1.0/17/I/002 

 

 




 
4 460 986.36







 
5.2 km







 
LSEZ pārvalde Liepājas ostas ūdens infrastruktūras uzlabošana 6.1.1.0/17/I/005 24 151 392.34
 
3 hidrotehniskās būves
 
LSEZ pārvalde Karaostas kanāla un Ziemeļu vārtu hidrotehnisko būvju atjaunošana 6.1.1.0/17/I/004 3 886 748.04 2 hidrotehniskās būves
Ventspils brīvostas pārvalde Pievadceļu attīstība Ventspils brīvostas teritorijā esošiem termināliem  un industriālajām zonām 6.1.1.0/17/I/001  15 296 235.83 13 km
Ventspils brīvostas pārvalde Ventspils brīvostas  hidrotehnisko būvju pārbūve un atjaunošana 6.1.1.0/17/I/003 15 381 108.97 8 hidrotehniskās būves

Ņemot vērā, ka SAM 6.1.1. „Palielināt lielo ostu drošības līmeni un uzlabot transporta tīkla mobilitāti” ietvaros īstenotie projekti nav saistīti ar Pasākuma ietvaros plānotajām atbalstāmajām darbībām, netiek konstatēts dubultās finansēšanas risks. 

Horizontālo principu ievērošana

Saskaņā ar principa “Nenodarīt būtisku kaitējumu” (turpmāk – NBK) novērtējumu Pasākumam:
Pasākumam ir netieša ietekme uz horizontālo principu “Nenodarīt būtisku kaitējumu”. Finansējuma saņēmējs investīciju īstenošanas laikā nodrošina nepieciešamos pasākumus un ievēro nosacījumus, kas identificēti horizontālā principa novērtējumā, lai mazinātu vai novērstu atbalstāmo darbību ietekmi uz vidi.
Plānotās investīcijas ostu infrastruktūras pielāgošanā divējāda lietojuma vajadzībām neizraisīs tiešu un būtisku SEG emisiju pieaugumu. Būvdarbu laikā paredzamas tikai īslaicīgas un lokālas emisijas, kas saistītas ar būvniecības tehnikas darbu un materiālu izmantošanu. Projekta rezultātā ostu ikdienas darbības emisiju apjoms nepalielināsies, savukārt infrastruktūras modernizācija, piemēram, avāriju un negadījumu risku samazināšana, var veicināt nelielu SEG emisiju samazinājumu, nodrošinot drošāku, efektīvāku un klimatnoturīgāku transporta sistēmu.

Investīcijas neizraisīs tiešu negatīvu ietekmi uz ūdens un jūras resursu ilgtspējīgu izmantošanu un aizsardzību. Būvdarbu laikā iespējamā īslaicīgā ietekme tiks mazināta, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos vides aizsardzības pasākumus.

Projektā paredzētās investīcijas neietekmēs negatīvi aprites ekonomiku. Būvniecības un demontāžas radītie atkritumi tiks šķiroti un nodoti pārstrādei vai atkārtotai izmantošanai saskaņā ar normatīvajām prasībām, tādējādi samazinot resursu patēriņu un atkritumu apjomu. Projekta rezultātā atkritumu rašanās ostu ikdienas darbībā netiks palielināta.

Projektā paredzētās infrastruktūras modernizācijas pasākumi sekmēs ūdens un jūras resursu ilgtspējīgu izmantošanu, samazinot ostas darbības riskus un uzlabojot kontroles iespējas. Modernizētā infrastruktūra uzlabos kuģošanas un kravu operāciju drošību, samazinot piesārņojuma avāriju un noplūžu risku, tādējādi netieši veicinot jūras vides aizsardzību un atbalstot ilgtspējīgas izmantošanas principus.
Projektā paredzēts, ka atkritumu rašanās būvniecības laikā tiks ierobežota saskaņā ar ES būvniecības un nojaukšanas atkritumu apsaimniekošanas protokolu. Tiks veicināta materiālu atkārtota izmantošana un augstas kvalitātes pārstrāde, izmantojot materiālu atlasi un labākās pieejamās šķirošanas sistēmas.
Jau projektēšanas stadijā projekta īstenotājam jāņem vērā klimata pārmaiņu radītie riski, kā arī ar būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju saistītie riski. Šāda pieeja ļauj pārvaldīt klimata pārmaiņu radītos riskus, izvērtējot gan esošos, gan potenciālos nākotnes klimata riskus. Vienlaikus tas nodrošina iespēju savlaicīgi identificēt finansiāli izdevīgākās adaptācijas iespējas, piemēram, temperatūras un nokrišņu ietekmi uz infrastruktūru, preventīvus pasākumus vētras bojājumu novēršanai un putekļu emisiju samazināšanu karstos un sausos laikapstākļos.

Plānotiajiem ieguldījumiem Liepājas piestātnes Nr. 46 pārbūvē un Ventspils brīvostas infrastruktūras attīstībā būs netieša  ietekme uz horizontālajiem principiem  “Klimatdrošināšana” un “Energoefektivitāte pirmajā vietā”.

Plānotajiem ieguldījumiem nav  ietekmes uz horizontālo principu “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana" - tie ietver piestātņu un tiltu konstrukciju modernizāciju, navigācijas aprīkojuma atjaunošanu, drošības centru izveidi, elektroapgādes nodrošināšanu un sistēmu ieviešanu kuģu un dronu detekcijai. Šīs darbības ir tehniskas un infrastruktūras rakstura, un to mērķis ir nodrošināt ostu drošu un nepārtrauktu darbību, tostarp militārās mobilitātes prasību izpildi. Projektos īstenojama vismaz viena vispārīgā horizontālā principa darbība attiecībā uz komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumiem, attiecībā uz projekta vadību un īstenošanu vai attiecībā uz publiskajiem iepirkumiem saskaņā ar Labklājības ministrijas izstrādātajām vadlīnijām "Horizontālais princips “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” vadlīnijas īstenošanai un uzraudzībai (2021-2027)".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Lai mazinātu administratīvo slogu un veicinātu raitāku Pasākuma uzsākšanu, kā arī ņemot vērā nepieciešamību publisko infrastruktūru pēc iespējas ātrāk pielāgot divējāda lietojuma prasībām, tādējādi sniedzot ieguldījumu kopējās drošības situācijas uzlabošanā un īstenojot sabiedrībai nozīmīgus projektus, projektu iesniegumu vērtēšanas atlases procedūrā tiek piemēroti tikai vienotie kritēriji un vienotie izvēles kritēriji, saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 „Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā” 16. punktā noteikto.

Vienlaikus, atbilstoši noteikumu projekta 13.punktam, Pasākuma ietvaros ir atbalstāmas ir tikai tādas darbības, kas vērstas uz Regulā (ES) 2021/1328 noteikto prasību īstenošanu. Līdz ar to projektu iesniegumu atlases nolikumā iekļaujams nosacījums, ka projekta iesniegumu veidlapā projekta iesniedzējs sniedz pamatojumu par plānoto darbību atbilstību Regulā (ES) 2021/1328 noteiktajām prasībām. Ņemot vērā, ka projektu iesniegumu atlases procesā tiks izvērtēts, vai plānotās projekta darbības atbilst Ministru kabineta noteikumos par Pasākuma īstenošanu noteiktajam, nav riska, ka Pasākuma ietvaros tiks atbalstītas darbības, kas neatbilst Regulas (ES) 2021/1328 prasībām. 

Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato, sniedzot skaidrojumu attīstības plānošanas dokumentā, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma vai paskaidrojuma rakstā. Satiksmes ministrija informē, ka publiskās apspriešanas procedūra netiek organizēta, ņemot vērā, ka Pasākuma mērķis ir valsts drošības stiprināšana un ostu infrastruktūras pielāgošana militārās krīzes situācijām.

Īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasību ievērošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu, kā arī finanšu noteikumus attiecībā uz šiem fondiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai, īpaši ievērojot minētās regulas 47. un 50. pantu, normatīvos aktus par Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistīto institūciju darbību 2021.–2027. gada plānošanas periodā, kā arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Divējāda lietojuma infrastruktūras attīstība Latvijas ostās pozitīvi ietekmē makroekonomiku, stiprinot valsts stratēģisko noturību, investīciju pievilcību un konkurētspēju. Šādas investīcijas veicina drošu un efektīvu loģistikas ķēžu darbību, eksportspēju un  augstākas pievienotās vērtības kravu plūsmu piesaistīšanu. Militārās mobilitātes integrācija civiltelpā stiprina Latvijas ģeopolitisko lomu un uzlabo ilgtermiņa ekonomisko drošību Baltijas reģionā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Divējāda lietojuma infrastruktūras attīstība Latvijas ostās būtiski paaugstina nozaru konkurētspēju, jo tā uzlabo loģistikas efektivitāti, piekļuvi starptautiskajiem tirgiem un nodrošina stabilu piegādes ķēžu darbību. Modernizēta un droša ostu infrastruktūra samazina transporta izmaksas, uzlabo pakalpojumu kvalitāti un ļauj uzņēmumiem elastīgāk reaģēt uz tirgus svārstībām. Šāda vide sekmē inovāciju un tehnoloģiju ieviešanu transporta, ražošanas, enerģētikas un aizsardzības nozarēs, kā arī piesaista privātās investīcijas un stratēģiskus partnerus. 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Divējāda lietojuma infrastruktūras attīstība Latvijas ostās uzlabo uzņēmējdarbības vidi, radot prognozējamu, drošu un efektīvu darbības telpu investoriem un uzņēmumiem. Modernizēta loģistikas un transporta infrastruktūra samazina operacionālos riskus, veicina starptautisko sadarbību un nodrošina piekļuvi jauniem tirgiem. Tā arī palielina privāto investīciju interesi, veicina inovāciju ieviešanu un sekmē jaunu uzņēmumu veidošanos saistītajās nozarēs. Vienlaikus uzlabotā sadarbība starp civilo un aizsardzības sektoru stiprina valsts drošības un ekonomiskās noturības aspektus, kas ir būtiski ilgtermiņa uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Divējāda lietojuma infrastruktūras attīstība Latvijas ostās rada būtiskas iespējas mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) izaugsmei, nodrošinot labāku piekļuvi eksporta tirgiem, kvalitatīviem loģistikas pakalpojumiem un modernai industriālajai infrastruktūrai. Uzlabotā ostu pieejamība un drošība samazina MVU transporta un piegādes izmaksas, kā arī veicina to integrāciju starptautiskās piegādes ķēdēs. 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Divējāda lietojuma infrastruktūras attīstība Latvijas ostās veicina konkurenci, radot efektīvāku, drošāku un prognozējamāku loģistikas vidi. Uzlabota piekļuve ostām un modernizēti pakalpojumi samazina ieviešanas un operacionālās izmaksas, ļaujot uzņēmumiem piedāvāt konkurētspējīgākus tarifus un ātrāku piegādes laiku. Tas stimulē gan vietējo, gan starptautisko uzņēmumu konkurenci, veicinot inovāciju ieviešanu, kvalitātes celšanu un jaunu pakalpojumu attīstību.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Divējāda lietojuma infrastruktūras attīstība Latvijas ostās tieši veicina nodarbinātību, radot gan tiešus, gan netiešus darba vietu ieguvumus. Tiek veicināta jaunu darba vietu radīšana būvniecības, inženierpakalpojumu, transporta un loģistikas sektoros, vienlaikus veicinot speciālistu pieprasījumu un kvalifikācijas celšanu. Uzlabota ostu infrastruktūra stimulē arī saistīto nozaru – ražošanas, IT, drošības un pakalpojumu sektoru – izaugsmi, nodrošinot plašāku darba tirgus aktivitāti.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
11 029 607
0
6 716 282
2 512 949
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
11 029 607
0
6 716 282
2 512 949
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
11 029 607
0
6 716 282
2 512 949
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
11 029 607
0
6 716 282
2 512 949
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Budžeta ieņēmumi ir Kohēzijas fonda finansējuma daļa. Kohēzijas fonda finansējums pasākumu īstenošanai tiks pieprasīts no valsts budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.

2029.gadā plānotais Kohēzijas fonda finansējums ir 1 066 254 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes a Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
Dokuments 32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1328
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2021/1328 (2021. gada 10. augusts), ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1153 precizē infrastruktūras prasības, kas piemērojamas konkrētām divējāda lietojuma infrastruktūras darbību kategorijām.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1153
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija regula (ES)  2021/1153, ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un atceļ Regulas (ES) Nr. 1316/2013 un (ES) Nr. 283/2014.
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32025R1914
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2025. gada 18. septembra regulas (ES) 2025/1914, ar ko groza Regulas (ES) 2021/1058 un (ES) 2021/1056 attiecībā uz īpašiem pasākumiem stratēģisku problēmu risināšanai vidusposma pārskatīšanas kontekstā.
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes a Regula (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) Nr. 2021/1060 47. un 50. pants
MK noteikumu projekta 45.8.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu Dokuments attiecas uz EEZ.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas (ES) Nr. 651/2014 56.b pants
MK noteikumu projekta 16.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 2.panta 18.punkts
MK noteikumu projekta 26.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 1.panta 4.a) punkts
MK noteikumu projekta 27.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 56.b) panta 5.a) punkts
MK noteikumu projekta 28.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 56.b) panta 4.punkts
MK noteikumu projekta 28.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 2.panta 26.punkts
MK noteikumu projekta 28.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības

Regulas (ES) Nr. 651/2014 2.panta 157.punkts
MK noteikumu projekta 29.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 5.panta 1.punkts
MK noteikumu projekta 29.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 5.panta 2.punkta a) apakšpunkts
MK noteikumu projekta 30.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 6.pants
MK noteikumu projekta 33.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 2.panta 23. punkts
MK noteikumu projekta 33.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 56.b panta 8.punkts 
MK noteikumu projekta 35.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 58.panta 4.punkts
MK noteikumu projekta 37.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 59.pants
MK noteikumu projekta 37.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 9.panta 1.punkta c) apakšpunkts
MK noteikumu projekta 38.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 9.panta 4.punkts
MK noteikumu projekta 38.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regulas (ES) Nr. 651/2014 12.panta 1.punkts
MK noteikumu projekta 39.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Satiksmes ministrija 20 darba dienu laikā no noteikumu projekta spēkā stāšanās elektroniski iesniedz atbalsta pasākuma paziņojumu Eiropas Komisijai, izmantojot Eiropas Komisijas pārziņā esošo elektronisko sistēmu (SANI2).
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. pants 1. punkts
MK noteikumu projekta 41.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. pants 1. punkts a), b), c) un d) apakšpunkts
MK noteikumu projekta 41.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
1. pants 2. punkts
MK noteikumu projekta 41.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2. pants 2. punkts
MK noteikumu projekta 41.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3. pants 2. punkts
MK noteikumu projekta 41.2.apakšpunkts un 42.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Īstenošanas regula (ES) 2021/1328 (2021. gada 10. augusts), ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2021/1153 precizē infrastruktūras prasības, kas piemērojamas konkrētām divējāda lietojuma infrastruktūras darbību kategorijām.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pants
MK noteikumu projekta 13.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021.gada 7.jūlija regula (ES)  2021/1153, ar ko izveido Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumentu un atceļ Regulas (ES) Nr. 1316/2013 un (ES) Nr. 283/2014.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.pants
MK noteikumu projekta 13.punkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2025. gada 18. septembra regulas (ES) 2025/1914, ar ko groza Regulas (ES) 2021/1058 un (ES) 2021/1056 attiecībā uz īpašiem pasākumiem stratēģisku problēmu risināšanai vidusposma pārskatīšanas kontekstā.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.pankts
MK noteikumu projekta 13.punkts
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato, sniedzot skaidrojumu attīstības plānošanas dokumentā, tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma vai paskaidrojuma rakstā. Satiksmes ministrija informē, ka publiskās apspriešanas procedūra netiek organizēta, ņemot vērā, ka pasākuma mērķis ir valsts drošības stiprināšana un ostu infrastruktūras pielāgošana militārās krīzes situācijām.

Projekta izstrādē iesaistītā institūcija - Satiksmes ministrija.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ventspils brīvostas pārvalde
  • Liepājas SEZ pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi