Anotācija

24-TA-3237: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.¹ un 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa un likuma “Par autoceļiem” 4. pants, Ķekavas novada domes 2024. gada 5. decembra lēmums Nr. 7 (protokols Nr. 26) “Par pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija”, kadastra numurs 8025 002 0514, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.

 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”.
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības “RB Latvija” izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstams Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” (nekustamā īpašuma kadastra numurs 8025 002 0514) Baldones pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk – Nekustamais īpašums), ar sastāvu: zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8025 002 0511, 8025 002 0530, 8025 007 0301, 8025 007 0303, 8025 011 0686 (turpmāk – Zemes vienības) un būves ar kadastra apzīmējumiem 8025 002 0511 001, 8025 002 0530 001, 8025 007 0301 001,  8025 007 0303 001, 8025 011 0686 001 (turpmāk - Būves).
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai, izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai, kā arī atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai. Būves tiek  pārņemtas, nodrošinot Civillikuma 968. pantā noteikto, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 5. decembra lēmumu Nr. 7 (protokols Nr. 26) “Par pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija”, kadastra numurs 8025 002 0514, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
Neksutamais īpašums atrodas pamattrasē, posmā “Vangaži-Salaspils -Misa”, kas nepieciešams Rail Baltica 1.kārtas scenārija realizācijai.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra numurs 8025 002 0514, sastāvā esošās zemes vienības:
- ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0511 izveidota, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2023. gada 7. jūnija lēmumu Nr. 17, protokols Nr.12. “Par nekustamā īpašuma “Reiskatu ceļš” zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0227, Baldones pagastā, Ķekavas novadā, sadalīšanu”, sadalot nekustamā īpašuma “Reiskatu ceļš” (kadastra numurs 8025 007 0187) Baldones pagastā, Ķekavas novadā, sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0227. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0227 (kadastra apzīmējums pirms sadales) piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Latvijas Republikas Baldones novada domes 2009. gada 7. oktobra sēdes protokola pielikumu Nr.7 1.§ “Par zemju piederības izvērtēšanu”;
- ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0530 izveidota, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2023. gada 11. oktobra lēmumu Nr. 9, protokols Nr.22. “Par nekustamā īpašuma “Lapsēnu ceļš” zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0195, Baldones pagastā sadalīšanu Rail Baltica projekta īstenošanai”, sadalot nekustamā īpašuma “Lapsēnu ceļš” (kadastra numurs 8025 007 0184) Baldones pagastā, Ķekavas novadā, sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0195. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0195 (kadastra apzīmējums pirms sadales) piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Latvijas Republikas Rīgas rajona Baldones pilsētas ar lauku teritoriju domes 2008. gada 10. septembra sēdes protokolu Nr.15 19.§ “Par pašvaldībai piekrītošo zemi lauku apvidos zem ceļiem”;
- ar kadastra apzīmējumiem 8025 007 0301 un 8025 007 0303 izveidotas, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 10. aprīļa lēmumu Nr. 5, protokols Nr.9. “Par nekustamā īpašuma “Vārpu ceļš” zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0185, Baldones pagastā sadalīšanu Rail Baltica projekta īstenošanai”, sadalot nekustamā īpašuma “Vārpu ceļš”, Baldones pagastā, Ķekavas novadā, sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0185. Ar Ķekavas novada domes 2024. gada 22. augusta lēmumu Nr. 11., protokols Nr.18. “Par nekustamā īpašuma “Vārpu ceļš” zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0301 iekļaušanu nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” sastāvā” zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0301 iekļauta Nekustamā īpašuma sastāvā. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0185 (kadastra apzīmējums pirms sadales) piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Latvijas Republikas Rīgas rajona Baldones pilsētas ar lauku teritoriju domes 2008. gada 10. septembra sēdes protokolu Nr.15 19 § “Par pašvaldībai piekrītošo zemi lauku apvidos zem ceļiem”;
- ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0686 izveidota, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2023. gada 11. oktobra lēmumu Nr. 8., protokols Nr.22. “Par nekustamā īpašuma “Galiņu ceļš” zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0559, Baldones pagastā sadalīšanu Rail Baltica projekta īstenošanai” (ar Ķekavas novada domes 2023. gada 23. novembra lēmuma Nr. 11., protokols Nr.25. “Par precizējumiem Ķekavas novada domes 2023. gada 11. oktobra domes lēmumā Nr. 8” grozījumiem), sadalot nekustamā īpašuma “Galiņu ceļš” (kadastra numurs 8025 011 0559) Baldones pagastā, Ķekavas novadā, sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0559. Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0559 (kadastra apzīmējums pirms sadales) piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Latvijas Republikas Rīgas rajona Baldones pilsētas ar lauku teritoriju domes 2008. gada 10. septembra sēdes protokolu Nr.15 19.§ “Par pašvaldībai piekrītošo zemi lauku apvidos zem ceļiem”.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) Būves reģistrētas Nekustamā īpašuma sastāvā, Būvju tiesiskais valdītājs – Ķekavas novada pašvaldība. Rail Baltica projekta ietvaros Būves paredzēts nojaukt.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem (dati skatīti 2024. gada 4. decembrī) Zemes vienībām reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0511:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,08 ha platībā.
2) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0530:
          -  ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,17 ha platībā.
3) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0301:
          -  ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,48 ha platībā.
4) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0303:
          -  ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,12 ha platībā.
5) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0686:
          -  ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos - 0,2 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem – 0,0013 ha platībā.
Nekustamais īpašums tiks ierakstīts zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Ķekavas novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībām noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0511 atrodas Kadastra  sistēmas datos reģistrēta Būve ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0511 001 (nosaukums “Reiskatu ceļš (C-2)”), kura izveidota, sadalot inženierbūvi, kuras kadastra apzīmējums pirms sadales  ir 8025 002 0197 001.  Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 30. maija izziņu Nr.1-12/23/206 Būve atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Būves galvenais lietošanas veids noteikts “Ielas, ceļi un laukumi” (kods 2112).
Uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0530 atrodas Kadastra  sistēmas datos reģistrēta Būve ar kadastra apzīmējumu 8025 002 0530 001 (nosaukums “Lapsēnu ceļš (C-1)”), kura izveidota, sadalot inženierbūvi, kuras kadastra apzīmējums pirms sadales  ir 8025 007 0184 001.  Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 10. augusta izziņu Nr.1-12/23/292 Būve atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Būves galvenais lietošanas veids noteikts “Ielas, ceļi un laukumi” (kods 2112).
Uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0301 atrodas Kadastra  sistēmas datos reģistrēta Būve ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0301 001 (nosaukums “Vārpu ceļš - 2.posms (C-5), Baldones pagasts, Ķekavas novads”), kura izveidota, sadalot inženierbūvi, kuras kadastra apzīmējums pirms sadales ir  8025 008 0239 001.  Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 16. aprīļa izziņu Nr. 1-12/24/121 Būve atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Būves galvenais lietošanas veids noteikts “Ielas, ceļi un laukumi” (kods 2112).
Uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0303 atrodas Kadastra  sistēmas datos reģistrēta Būve ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0303 001 (nosaukums “Vārpu ceļš - 4.posms (C-5), Baldones pagasts, Ķekavas novads”), kura izveidota, sadalot inženierbūvi, kuras kadastra apzīmējums pirms sadales  ir 8025 008 0239 001.  Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2024. gada 16. aprīļa izziņu Nr. 1-12/24/121 Būve atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Būves galvenais lietošanas veids noteikts “Ielas, ceļi un laukumi” (kods 2112).
Uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0686 atrodas Kadastra  sistēmas datos reģistrēta Būve ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0686 001, kura izveidota, sadalot inženierbūvi, kuras kadastra apzīmējums pirms sadales  ir 8025 011 0559 001.  Saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 10. augusta izziņu Nr. 1-12/23/293 Būve atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē. Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Būves galvenais lietošanas veids noteikts “Ielas, ceļi un laukumi” (kods 2112). 
Nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8025 002 0514, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8025 002 0511, 8025 002 0530, 8025 007 0303, 8025 011 0686 nepieciešamas publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izbūvei un ekspluatācijai, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0301 nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes autoceļa posma izbūvei un tā turpmākajai ekspluatācijai.
Uz pārņemamām Zemes vienībām Ķekavas novada pašvaldības bilancē esošo autoceļu posmi Rail Baltica projekta ietvaros tiks nojaukti, vienlaikus nodrošinot paliekošo autoceļu posmu funkcionalitāti.  
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 007 0301, kurā plānota valstij piederoša pašvaldības nozīmes autoceļa izbūve, kopā ar autoceļu pēc būvdarbu pabeigšanas plānots nodot atpakaļ bez atlīdzības pašvaldībai tās valstij nodoto nekustamā īpašuma daļu. Satiksmes ministrija šobrīd strādā pie risinājuma (attiecīgu grozījumu normatīvajos aktos un/ vai informatīvā ziņojuma sagatavošana un iesniegšana izskatīšanai valdībā par esošo situāciju), lai nākotnē pēc pašvaldības nozīmes ceļa izbūves šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būtu nododams pašvaldības īpašumā, jo, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma “Par autoceļiem” 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu, pašvaldību nozīmes ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.  
Pārņemot Nekustamo īpašumu valsts īpašumā, vienlaikus panākama vienošanās ar pašvaldību par uz pārņemamām Zemes vienībām esošo autoceļu posmu uzturēšanas turpināšanu vienota pašvaldības autoceļu tīkla ietvaros līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai, par to vienojoties nekustamā īpašuma “Rail Baltica dzelzceļa teritorija” Baldones pagastā, Ķekavas novadā, kadastra numurs 8025 002 0514, nodošanas – pieņemšanas aktā vai slēdzot sadarbības vai Zemes vienību lietošanas līgumu.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa cita starpā paredz, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi. Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, un Satiksmes ministrijas pienākumu pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu vai tā daļu. Rīkojuma projektā paredzētā atzīme ir nepieciešama, lai reģistrējot minēto Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā, tiktu ierakstīta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu vai tā daļu, tādejādi efektivīzējot un nodrošinot, ka nākotnē tiks izpildīts Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā noteiktais pienākums atdot atpakaļ pašvaldībai nekustamo īpašumu, kas ir nodots uz laiku konkrētas funkcijas īstenošanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamo īpašumu izmantot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām. 
 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.

 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamo īpašumu valsts īpašumā bez atlīdzības.
 

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
 

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
 

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
 

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
 

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
 

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
 

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamā īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību “EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS”.

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
 

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi