Anotācija (ex-ante)

22-TA-265: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 3. aprīļa noteikumos Nr. 233 "Finanšu sektora attīstības padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Deklarācijā par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktas šādas valdības prioritātes: finanšu sistēmas sakārtošana, tautsaimniecības konkurētspējas, produktivitātes un investīciju apjoma paaugstināšana. Valdība deklarē tādas finanšu tirgus politikas īstenošanu, kas veicina finanšu sektora konkurētspēju, digitālu attīstību un atbalsta tautsaimniecības izaugsmi.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 22. marta rīkojumu Nr. 180 “Par Finanšu sektora attīstības plānu 2021.-2023. gadam”, ilgtspējīgas finanses ir viens no prioritāriem attīstības virzieniem finanšu tirgus politikas jomā. Līdz ar to nepieciešams aktualizēt Finanšu sektora attīstības padomes (turpmāk - FSAP) funkcijas atbilstoši valdības prioritātēm un spēkā esošajiem politikas plānošanas dokumentiem.
Lai efektīvi īstenotu FSAP funkcijas, nepieciešams tehniski precizēt tiesības sasaukt padomes sēdi, piedaloties tikai valsts institūciju pārstāvjiem, lai šādu sēdi varētu sasaukt ne tikai jautājumu par uzraugošās un kontrolējošās iestādes vai tiesībaizsardzības iestādes uzsāktu pārbaudi vai izmeklēšanu, bet pēc nepieciešamības arī citu iemeslu dēļ. Piemēram, ar institūciju savstarpējo sadarbību saistītu vai citu jautājumu izskatīšanai.
Vienlaikus nolikums aktualizējams atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos. Ar 2019. gada 13. jūnija likumu "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā" likuma nosaukums tika mainīts uz Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums, kā arī padomes sastāvā esošā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta nosaukums mainīts uz Finanšu izlūkošanas dienests. Papildus nepieciešams tehniski precizēt terminu lietojumu nolikumā. Savukārt ar 2021. gada 23. septembrī pieņemto Latvijas Bankas likumu 2023. gada 1. janvārī Finanšu un kapitāla tirgus komisija tiek pievienota Latvijas Bankai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt nolikumu atbilstoši valdības prioritātēm, spēkā esošajiem politikas plānošanas dokumentiem un izmaiņām normatīvajos aktos. Precizēts terminu lietojums, FSAP funkcijas un tiesības, aktualizēts FSAP sastāvs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021.gada 22.martā ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 180 “Par Finanšu sektora attīstības plānu 2021.-2023. gadam” apstiprināts Finanšu sektora attīstības plāns 2021.-2023. gadam. Plānā ietverto pasākumu mērķis ir turpināt atbalstīt inovatīvu un pieejamu finanšu sektoru, kas sekmē un atbalsta ilgtspējīgu tautsaimniecības attīstību, un tajā noteikti šādi prioritārie attīstības virzieni:
• Finansējuma pieejamība un investīciju iespējas;
• Digitalizācija un inovatīvu pakalpojumu pieejamība;
• Ilgtspējīgas finanses.
Ar tiesību akta projektu paredzēts pārskatīt FSAP funkcijas atbilstoši valdības prioritātēm un spēkā esošajiem politikas plānošanas dokumentiem, nosakot, ka FSAP funkcija ir veicināt finanšu sektora konkurētspēju un ilgtspējīgu attīstību.
Lai efektīvi īstenotu FSAP funkcijas, nepieciešams tehniski precizēt tiesības sasaukt sēdi, piedaloties tikai 5.1.-5.7.1 apakšpunktā minētajām personām, lai pēc nepieciešamības varētu sasaukt šādas sēdes, izskatot, piemēram, ar institūciju savstarpējo sadarbību saistītus jautājumus.
Nepieciešams aktualizēt FSAP sastāvu atbilstoši pieņemtajiem grozījumiem normatīvajos aktos. Ar 2019. gada 13. jūnija likumu "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likumā" likuma nosaukums tika mainīts uz Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likums, kā arī padomes sastāvā esošā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta nosaukums mainīts uz Finanšu izlūkošanas dienests. Papildus nepieciešams tehniski precizēt terminu lietojumu nolikumā. 2023. gada 1. janvārī stāsies spēkā Latvijas Bankas likums, un līdz ar šā likuma stāšanos spēkā Finanšu un kapitāla tirgus komisija tiks pievienota Latvijas Bankai. Atbilstoši Latvijas Bankas likuma Pārejas noteikumu 4.punktam Latvijas Banka ir Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mantas, finanšu līdzekļu, tiesību un saistību pārņēmēja.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
FSAP funkcijas nav atbilstošas valdības prioritātēm un spēkā esošajiem politikas plānošanas dokumentiem.
Risinājuma apraksts
Aktualizēt FSAP funkcijas, nosakot, ka FSAP funkcija ir veicināt finanšu sektora konkurētspēju un ilgtspējīgu attīstību.
Problēmas apraksts
Pārāk šauri definētas FSAP tiesības sasaukt padomes sēdi tikai ar 5.1.-5.7.1 apakšpunktā minēto personu dalību, kas ierobežo iespējas sasaukt FSAP sēdes, kurās būtu izskatāmi ar institūciju savstarpējo sadarbību saistīti vai citi jautājumi, kuru izskatīšanā lietderīga vienīgi valsts sektora pārstāvju dalība.
Risinājuma apraksts
Tehniski precizētas FSAP tiesības sasaukt padomes sēdi tikai ar 5.1.-5.7.1 apakšpunktā minēto personu dalību, lai sēdi varētu sasaukt ne tikai jautājumu par uzraugošās un kontrolējošās iestādes vai tiesībaizsardzības iestādes uzsāktu pārbaudi vai izmeklēšanu, bet pēc nepieciešamības arī citu iemeslu dēļ, piemēram, ar institūciju savstarpējo sadarbību saistītu un citu jautājumu izskatīšanai.
Problēmas apraksts
Notikušas un gaidāmas izmaiņas FSAP sastāvā: mainīts Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas novēršanas dienesta nosaukums uz Finanšu izlūkošanas dienests, Finanšu un kapitāla tirgus komisija ar 2023.gada 1.janvāri tiek pievienota Latvijas Bankai.
Risinājuma apraksts
Aktualizēts FSAP sastāvs atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības līdzdalība tiks nodrošināta, izmantojot Tiesību aktu portāla sadaļu "Sabiedrības līdzdalība".
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu un kapitāla tirgus komisija
  • Latvijas Banka
  • Finanšu ministrija
  • Ekonomikas ministrija
  • Ārlietu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Latvijas Republikas prokuratūra
  • Finanšu izlūkošanas dienests
  • Latvijas Finanšu nozares asociācija
  • Latvijas Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas iestāžu asociācija
  • Latvijas Alternatīvo finanšu pakalpojumu asociācija
  • Latvijas Darba devēju konfederācija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiks precizētas FSAP funkcijas.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicina finanšu sektora konkurētspēju un ilgtspējīgu attīstību. Ilgtspējīga finansēšana attiecas uz visa veida finanšu pakalpojumiem, kas integrē vides, sociālos un pārvaldības kritērijus uzņēmējdarbībā vai investīciju lēmumos, lai klienti un sabiedrība ilgtermiņā iegūtu, nodrošinot ilgtspējīgu attīstību. 

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts veicina finanšu sektora konkurētspēju.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi