Anotācija (ex-ante)

24-TA-1709: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Limbažu novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1 un 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. pants, Limbažu novada domes 2024. gada 23. maija lēmums Nr. 381 (protokols Nr. 9, 54.) "Par  pašvaldībai piekrītošo zemes vienību Salacgrīvā, Limbažu novadā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Limbažu novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstams Limbažu novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra numurs 6615 004 0328) Salacgrīvā, Limbažu novadā. 
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai publiskās lietošanas autoceļa izveidei un autoceļu valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Limbažu novada domes 2024. gada 23. maija lēmumu Nr. 381 (protokols Nr. 9, 54.) "Par  pašvaldībai piekrītošo zemes vienību Salacgrīvā, Limbažu novadā nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā". 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Salacgrīvā, Limbažu novadā, kadastra numurs 6615 004 0328, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 6615 004 0322 un 6615 004 0323 izveidotas, pamatojoties uz Limbažu novada pašvaldības centrālās pārvaldes nekustamā īpašuma un teritorijas plānojuma nodaļas  2024. gada 17. janvāra lēmumu Nr. 8.16/24/13 "Par pašvaldībai piekritīgo zemes vienību Limbažu novadā, Salacgrīvā "Baznīcas iela", "Lašu iela" un "Meldru iela" sadali un robežu pārkārtošanu", sadalot nekustamā īpašuma Limbažu novadā, Salacgrīvā "Baznīcas iela" (kadastra Nr. 6615 004 0213) sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0226 un nekustamā īpašuma Limbažu novadā, Salacgrīvā "Meldru iela" (kadastra Nr. 6615 004 0204) sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0257.
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0226 (kadastra apzīmējums pirms tās sadales) piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Salacgrīvas novada domes 2009. gada 19. novembra lēmumu Nr. 336 "Par Salacgrīvas pašvaldībai piekritīgām ielām un ceļiem" (prot. Nr. 9, 8. §.).
Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0257 (kadastra apzīmējums pirms tās sadales) izveidota, sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0204, kas  piekrīt pašvaldībai, pamatojoties uz Salacgrīvas novada domes 2009. gada 19. novembra lēmumu Nr. 336 "Par Salacgrīvas pašvaldībai piekritīgām ielām un ceļiem” (prot. Nr. 9, 8. §.).

Nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Salacgrīvā, Limbažu novadā, kadastra numurs 6615 004 0328, sastāvā esošās zemes vienības nav rezerves zemes fonda zemes gabali, jo tās piekrīt Limbažu novadu pašvaldībai, pamatojoties uz attiecīgajiem pašvaldības pieņemtajiem lēmumiem.

Zemes vienību  (zemes vienību kadastra apzīmējumi 6615 004 0226 un 6615 004 0257) sadales un robežu pārkārtošanas rezultātā izveidots nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6615 004 0328) Salacgrīvā, Limbažu novadā, kura sastāvā iekļautas divas zemes vienības, kas nepieciešamas Rail Baltica projekta īstenošanai:
1. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0322 0,9712 ha platībā;
2. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0323 0,0604 ha platībā.
Saskaņā ar Valsts zemes dienesta Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas teksta datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) (dati skatīti 2024. gada 8. oktobrī) zemes vienībām reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0322:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju       0,1334 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0203 ha platībā;
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija 0,9712 ha platībā.
2) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0323:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar elektronisko sakaru tīklu gaisvadu līniju 0,0009 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0068 ha platībā;
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem 0,0025 ha platība;
- biosfēras rezervāta neitrālās zonas teritorija 0,0604 ha platībā;
- dabas parka neitrālās zonas teritorija 0,0604 ha platībā.

Nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Salacgrīvā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6615 004 0328, tiks ierakstīts zemesgrāmatā, nostiprinot īpašuma tiesības uz Limbažu novada pašvaldības vārda vienlaikus ar īpašuma tiesību nostiprināšanu valstij Satiksmes ministrijas personā.
Nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Salacgrīvā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6615 004 0328, sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0322 nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes autoceļa izbūvei un tā turpmākajai ekspluatācijai, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6615 004 0323 nepieciešama pašvaldības nozīmes autoceļa izbūvei un tā turpmākajai ekspluatācijai.
Uz zemes vienībām esošo Limbažu novada pašvaldībai piekrītošo autoceļu posmi Rail Baltica projekta ietvaros tiks demontēti, vienlaikus nodrošinot paliekošo autoceļu posmu funkcionalitāti.
Zemes vienība, kurā plānota valstij piederoša pašvaldības nozīmes autoceļa izbūve, kopā ar autoceļu pēc būvdarbu pabeigšanas plānots atdot pašvaldības īpašumā Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteiktā kārtībā.  
Pārņemot nekustamo īpašumu valsts īpašumā, vienlaikus panākama vienošanās ar pašvaldību par autoceļu posmu uzturēšanas turpināšanu vienota pašvaldības autoceļu tīkla ietvaros līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai, par to vienojoties nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Salacgrīvā, Limbažu novadā, kadastra numurs 6615 004 0328 nodošanas - pieņemšanas aktā vai slēdzot sadarbības vai zemes vienību lietošanas līgumu.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt nekustamos īpašumus un apgrūtināt to ar hipotēku bez atsevišķas Limbažu novada pašvaldības piekrišanas.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemto nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Limbažu novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija nekustamos īpašumus nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Izbeidzoties nepieciešamībai nekustamos īpašumus izmantot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras uzturēšanai, tā atdošana atpakaļ Limbažu novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām. 
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Limbažu novada pašvaldībai piekrītošo nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt nekustamo īpašumu valsts īpašumā bez atlīdzības.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība valsts funkciju īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
  • Limbažu novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk