22-TA-2527: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 312 "Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumi projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 19.aprīļa noteikumos Nr. 312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots reaģējot uz aktuālajiem riskiem energoapgādes nozarē.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir:
- papildināt nodrošināmo lietotāju tvērumu;
- pilnveidot enerģijas patēriņa ierobežojumu regulējumu pie noteikta līmeņa enerģētiskās krīzes izsludināšanas;
- izveidot tiesisku ietvaru, kas nosaka, kā tiek organizēta dabasgāzes piegāde nodrošināmajiem lietotājiem enerģētiskās krīzes laikā, ja to esošais tirgotājs nespēj nodrošināt tirdzniecības pakalpojumu.
- papildināt nodrošināmo lietotāju tvērumu;
- pilnveidot enerģijas patēriņa ierobežojumu regulējumu pie noteikta līmeņa enerģētiskās krīzes izsludināšanas;
- izveidot tiesisku ietvaru, kas nosaka, kā tiek organizēta dabasgāzes piegāde nodrošināmajiem lietotājiem enerģētiskās krīzes laikā, ja to esošais tirgotājs nespēj nodrošināt tirdzniecības pakalpojumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Nodrošināto lietotāju ietvars
Ministru kabineta 2011. gada 19.aprīļa noteikumos Nr. 312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā" tiek noteikts enerģijas lietotāju kopums tiek sistematizēts četrās lietotāju grupās – nodrošinātie lietotāji un pirmās līdz trešās grupas lietotāji. Attiecīgi šo grupu dalījums tiek ņemts vērā nosakot enerģijas patēriņa ierobežojumu valsts enerģētiskās krīzes laikā.
Patēriņa ierobežojumu regulējums
Spēkā esošais regulējums, kurš nosaka, kārtību, kā enerģijas lietotājam tiek ierobežota enerģijas piegāde valsts enerģētiskās krīzes laikā, paredz ka tie noteikta līmeņa krīzes, noteiktu grupu lietotājiem tiek ierobežots patērējamās enerģijas apjoms.
Ministru kabineta 2011. gada 19.aprīļa noteikumos Nr. 312 “Enerģijas lietotāju apgādes un kurināmā pārdošanas kārtība izsludinātas enerģētiskās krīzes laikā un valsts apdraudējuma gadījumā" tiek noteikts enerģijas lietotāju kopums tiek sistematizēts četrās lietotāju grupās – nodrošinātie lietotāji un pirmās līdz trešās grupas lietotāji. Attiecīgi šo grupu dalījums tiek ņemts vērā nosakot enerģijas patēriņa ierobežojumu valsts enerģētiskās krīzes laikā.
Patēriņa ierobežojumu regulējums
Spēkā esošais regulējums, kurš nosaka, kārtību, kā enerģijas lietotājam tiek ierobežota enerģijas piegāde valsts enerģētiskās krīzes laikā, paredz ka tie noteikta līmeņa krīzes, noteiktu grupu lietotājiem tiek ierobežots patērējamās enerģijas apjoms.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lietuvas Nacionālās enerģētikas padome 2022.gada 5.augustā apstiprināja AB “Klaipedos Nafta” sašķidrinātās dabasgāzes termināļa lietošanas noteikumus, kas stāsies spēkā 2022.gada 5.septembrī, un kas paredz pretendentiem, kuri plāno piedalīties ilgtermiņa jaudas iesolīšanas procedūrā, noteikt papildu kvalifikācijas prasības.
Termināļa lietošanas noteikumu paredz, ka pretendentam ir jāiesniedz noteiktie dokumenti, kas apliecina pretendenta pieredzi liela apjoma darījumiem sašķidrinātās dabasgāzes tirgū pēdējo trīs gadu laikā, kā arī vismaz divus pirkšanas-pārdošanas līgumus, kas apliecina, ka darījums ar izvēlēto sašķidrinātās dabasgāzes tirgotāju noslēgts ne agrāk kā pirms sešiem mēnešiem, ja pretendents vēlās piedalīties ilgtermiņa jaudas izsoles procedūrā.
Latvijas nacionālo interešu vārdā termināļa lietošanas noteikumu regulējums par noteiktām kvalifikācijas prasībām, rada apstākļus, ka neviens no dabasgāzes tirgotājiem, kas primāri nodrošina Latvijas iedzīvotāju un uzņēmumu apgādi ar dabasgāzi nevar piedalīties termināļa ilgtermiņa jaudu izsoles procedūrā.
Termināļa lietošanas noteikumu paredz, ka pretendentam ir jāiesniedz noteiktie dokumenti, kas apliecina pretendenta pieredzi liela apjoma darījumiem sašķidrinātās dabasgāzes tirgū pēdējo trīs gadu laikā, kā arī vismaz divus pirkšanas-pārdošanas līgumus, kas apliecina, ka darījums ar izvēlēto sašķidrinātās dabasgāzes tirgotāju noslēgts ne agrāk kā pirms sešiem mēnešiem, ja pretendents vēlās piedalīties ilgtermiņa jaudas izsoles procedūrā.
Latvijas nacionālo interešu vārdā termināļa lietošanas noteikumu regulējums par noteiktām kvalifikācijas prasībām, rada apstākļus, ka neviens no dabasgāzes tirgotājiem, kas primāri nodrošina Latvijas iedzīvotāju un uzņēmumu apgādi ar dabasgāzi nevar piedalīties termināļa ilgtermiņa jaudu izsoles procedūrā.
Risinājuma apraksts
AB “Klaipedos Nafta” sašķidrinātās dabasgāzes termināļa lietošanas noteikumi paredz, ka pretendents var neiesniegt termināļa noteikumos izvirzītās prasības par pieredzes atbilstību veikt noteikta līmeņa LNG piegādes, ja pretendents ilgtermiņa jaudas izsoles procedūrā termināļa operatoram iesniedz dokumentus, kas apliecina, ka pretendents sniedz dabasgāzes apgādes pakalpojumu nodrošināmajiem lietotājiem vismaz viena konvenciāla LNG kuģa apmērā (1 TWh).
Ievērojot nacionālās intereses un, lai mazinātu dabasgāzes apgādes riskus, noteikumu projektā tiek papildināts nodrošināmo lietotāju kategorijas. Nodrošināmo lietotāju ietvarā tiek iekļauti energoapgādes komersanti, kas saskaņā ar normatīvo aktu par elektroenerģijas sistēmas vadības un lietošanas kārtību kontrolē dispečervadības grafika ģenerētājvienību ar jaudu virs 100MW un nodrošina elektroenerģijas jaudas ģenerācijas pieejamību vismaz 900 stundas gadā.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2017/1938 (2017. gada 25. oktobris) (turpmāk - Regula) par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem 2.panta 5)punkta b) apakšpunkts dod tiesības nodrošināto lietotāju kategorijā iekļaut arī būtisku sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju, kas ir pieslēgts dabasgāzes sadales tīklam. Šī regulējuma kontekstā būtiskais sabiedriskais pakalpojums ir elektroenerģijas ražošanas jaudu pieejamības nodrošināšana un šo jaudu izmantošana, tādejādi sniedzot sabiedrībai pakalpojumu, kas veicina enerģētisko drošību un elektroenerģijas pieejamību. Turklāt, lai nodrošinātu Regulas 2.panta 5) punktā noteikto ierobežojumu, ka uzņēmumi vai pakalpojumi, kas ietilpst nodrošināmo patērētāju kategorijās, kopā neveido vairāk kā 20 % no kopējā gāzes galapatēriņa gadā dalībvalstī, tad Valsts enerģētiskās krīzes centram būs jānosaka energoapagādes komersantamkas, kas saskaņā ar normatīvo aktu par elektroenerģijas sistēmas vadības un lietošanas kārtību kontrolē dispečervadības grafika ģenerētājvienību ar jaudu virs 100MW un nodrošina elektroenerģijas jaudas ģenerācijas pieejamību vismaz 900 stundas gadā, ierobežojumu dabasgāzes patēriņam uz katru objektu.
Tāpat noteikumu projektā tiek noteikts energoapgādes komersants, kurš nodrošina dabasgāzes apgādi nodrošināmajiem lietotājiem, ja tiek izsludinātā valsts enerģētiskā krīze un šo nodrošinātie lietotāju dabasgāzes tirgotājs nespēj nodrošināt dabasgāzes apgādi.
Šāds pilnveidots regulējums dos iespēju komersantam, kurš nodrošina elektroenerģijas sistēmai pieslēgtu elektroenerģijas ražošanas staciju apgādi ar dabasgāzi un kuram krīzes laikā ir pienākums veikt nodrošināto lietotāju apgādi piedalīties LNG termināļa ilgtermiņa jaudu izsoles procedūrā, kā arī tiek noteikti dabasgāzes sadales sistēma operatora un citu dabasgāzes tirgotāju pienākumi sadarboties ar energoapgādes komersants, kurš nodrošina dabasgāzes apgādi nodrošināmajiem lietotājiem valsts enerģētiskā krīzes situācijās.
Patēriņa ierobežojumu pilnveide
Noteikumu projekts paredz pilnveidot enerģijas patēriņa ierobežojumu regulējumu, tajā ieviešot principu, ka dabasgāzes lietotājiem, kuri glabā dabasgāzi Inčukalna pazemes gāzes krātuvē, dabasgāzes patēriņa ierobežojums netiek piemērots tādā apmērā, kādā šis lietotājs krātuvē glabā dabasgāzi.
Ievērojot nacionālās intereses un, lai mazinātu dabasgāzes apgādes riskus, noteikumu projektā tiek papildināts nodrošināmo lietotāju kategorijas. Nodrošināmo lietotāju ietvarā tiek iekļauti energoapgādes komersanti, kas saskaņā ar normatīvo aktu par elektroenerģijas sistēmas vadības un lietošanas kārtību kontrolē dispečervadības grafika ģenerētājvienību ar jaudu virs 100MW un nodrošina elektroenerģijas jaudas ģenerācijas pieejamību vismaz 900 stundas gadā.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2017/1938 (2017. gada 25. oktobris) (turpmāk - Regula) par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem 2.panta 5)punkta b) apakšpunkts dod tiesības nodrošināto lietotāju kategorijā iekļaut arī būtisku sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju, kas ir pieslēgts dabasgāzes sadales tīklam. Šī regulējuma kontekstā būtiskais sabiedriskais pakalpojums ir elektroenerģijas ražošanas jaudu pieejamības nodrošināšana un šo jaudu izmantošana, tādejādi sniedzot sabiedrībai pakalpojumu, kas veicina enerģētisko drošību un elektroenerģijas pieejamību. Turklāt, lai nodrošinātu Regulas 2.panta 5) punktā noteikto ierobežojumu, ka uzņēmumi vai pakalpojumi, kas ietilpst nodrošināmo patērētāju kategorijās, kopā neveido vairāk kā 20 % no kopējā gāzes galapatēriņa gadā dalībvalstī, tad Valsts enerģētiskās krīzes centram būs jānosaka energoapagādes komersantamkas, kas saskaņā ar normatīvo aktu par elektroenerģijas sistēmas vadības un lietošanas kārtību kontrolē dispečervadības grafika ģenerētājvienību ar jaudu virs 100MW un nodrošina elektroenerģijas jaudas ģenerācijas pieejamību vismaz 900 stundas gadā, ierobežojumu dabasgāzes patēriņam uz katru objektu.
Tāpat noteikumu projektā tiek noteikts energoapgādes komersants, kurš nodrošina dabasgāzes apgādi nodrošināmajiem lietotājiem, ja tiek izsludinātā valsts enerģētiskā krīze un šo nodrošinātie lietotāju dabasgāzes tirgotājs nespēj nodrošināt dabasgāzes apgādi.
Šāds pilnveidots regulējums dos iespēju komersantam, kurš nodrošina elektroenerģijas sistēmai pieslēgtu elektroenerģijas ražošanas staciju apgādi ar dabasgāzi un kuram krīzes laikā ir pienākums veikt nodrošināto lietotāju apgādi piedalīties LNG termināļa ilgtermiņa jaudu izsoles procedūrā, kā arī tiek noteikti dabasgāzes sadales sistēma operatora un citu dabasgāzes tirgotāju pienākumi sadarboties ar energoapgādes komersants, kurš nodrošina dabasgāzes apgādi nodrošināmajiem lietotājiem valsts enerģētiskā krīzes situācijās.
Patēriņa ierobežojumu pilnveide
Noteikumu projekts paredz pilnveidot enerģijas patēriņa ierobežojumu regulējumu, tajā ieviešot principu, ka dabasgāzes lietotājiem, kuri glabā dabasgāzi Inčukalna pazemes gāzes krātuvē, dabasgāzes patēriņa ierobežojums netiek piemērots tādā apmērā, kādā šis lietotājs krātuvē glabā dabasgāzi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Nodrošināmie lietotāji ar kurām dabasgāzes tirgotājs ir noslēdzis dabasgāzes piegādes līgumu
Ietekmes apraksts
Personai var tikt pārtraukta dabasgāzes piegādes valstī izsludinātā energoapgādes krīzes gadījumā
Juridiskās personas
- Nodrošināmie lietotāji ar kurām dabasgāzes tirgotājs ir noslēdzis dabasgāzes piegādes līgumu
Ietekmes apraksts
Dabasgāzes tirgotājam var rasties problēmas piegādāt dabasgāzi nodrošināmiem lietotājiem valstī izsludinātā energoapgādes krīzes gadījumā
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Projekts paredz pienākumu AS "Latvenergo" nodrošināt dabasgāzes piegādes nepārtrauktību nodrošinātiem lietotājiem energoapgādes krīzes gadījumā. Tāpat tiesību akts mazina energoapgādes krīzes iestāšanās varbūtību, nodrošinot AS "Latvenergo" iespējas ilgtermiņā piekļūt Klaipēdas sašķidrinātās dabasgāzes termināļa jaudām, nodrošinot alternatīvās dabasgāzes piegādes Latvijas lietotājiem.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 2017/1938
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) (2017. gada 25. oktobris) par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 994/2010
Apraksts
Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) 2017/1938 (2017. gada 25. oktobris) par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem 2.panta 5) punktam b) apakšpunktam paplašināts nodrošināmo lietotāju kategorijas iekļaujot būtiskos sabiedrisko pakalpojumu sniedzējus, kas ir pieslēgts dabasgāzes sadales tīklam.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) (2017. gada 25. oktobris) par gāzes piegādes drošības aizsardzības pasākumiem un ar ko atceļ Regulu (ES) Nr. 994/2010
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2.panta 5.punkts b)apakšpunkts
1.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Paplašināts nodrošināmo lietotāju kategorijas iekļaujot būtiskos sabiedrisko pakalpojumu sniedzējus, kas ir pieslēgts dabasgāzes sadales tīklam. Nodrošināmo lietotāju kategorijas ir jāiekļauj būtiskie sabiedrisko pakalpojuma sniedzēji, lai mazinātu elektroenerģijas apgādes riskus valstī izsludinātā enerģētikas krīzes laikā. Tāpat šāds regulējums ļaus šim noteiktajiem energoapgādes komersantam piedalīties Klaipēdas LNG termināļa ilgtermiņa jaudas izsoles procesa un nodrošināt dabasgāzes piegādi Latvijas patēriņam.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav nepieciešams
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
AS "Latvenergo", AS "Conexus Baltic Grid"6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriešana nav iespējams nodrošināta saistībā ar projekta steidzamību
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedriskā apspriešana nav iespējams nodrošināta saistībā ar projekta steidzamību
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Projekts paredz papildus pienākumus valsts enerģētikas krīzes centram nosakot katram energoapgādes komersanta, kas saskaņā ar normatīvo aktu par elektroenerģijas sistēmas vadības un lietošanas kārtību kontrolē dispečervadības grafika ģenerētājvienību ar jaudu virs 100MW un elektroenerģijas jaudas ģenerācijas pieejamību vismaz 900 stundas gadā, objektam ierobežojumus dabasgāzes patēriņam.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi