Anotācija (ex-ante)

25-TA-2282: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 726 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.5.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts paredz veikt grozījumus Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 726 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.5.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 726).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt sekmīgu rādītāju sasniegšanu noteiktajos termiņos, lai nodrošinātu saistību izpildi finansējuma saņemšanai no Eiropas Komisijas.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1.2.1.5.i. investīcijas "Elektroenerģijas pārvades un sadales tīklu modernizācija" (turpmāk - 1.2.1.5.i. investīcija) ietvaros 2023. gada 24. martā tika noslēgts līgums par projektu īstenošanu starp Ekonomikas ministriju un akciju sabiedrību "Sadales tīkls" un 2023. gada 27. martā - akciju sabiedrību "Augstsprieguma tīkls" par kopējo Atveseļošanas fonda finansējumu 80 mEUR apmērā, no tiem ar akciju sabiedrību "Sadales tīkls" 41,9 mEUR apmērā un akciju sabiedrību "Augstsprieguma tīkls" 38,1 mEUR apmērā.
1.2.1.5.i. investīcijas mērķis ir nodrošināt finansējumu elektroenerģijas pārvades un sadales sistēmu modernizācijas reformas komponentei, kas cita starpā ietver elektrisko transportlīdzekļu un izkliedētās ģenerācijas pieslēgšanai atbilstošas un efektīvas elektrotīkla infrastruktūras izveidi un projekta "Jāņciems" īstenošanu.
MK noteikumu Nr. 726 6. un 8. punktā ir noteikti 1.2.1.5.i. investīcijas ietvaros sasniedzamie rādītāji, cita starpā, 6.1.2. apakšpunktā noteikts sasniedzamais mērķa rādītājs - līdz 2026. gada 31. augustam – 2060 darba kārtībā esošu pieslēgumpunktu izveide, ko apliecina akciju sabiedrības "Sadales tīkls" izziņa un 8.1. apakšpunktā noteikts sasniedzamais nacionālais rādītājs - projekta "Jāņciems" I un II etapa īstenošana – mērķa izpildes datu uzskaiti sāk 2021. gada 19. februārī, mērķi paredzēts izpildīt līdz 2026. gada 31. augustam un anotācijā sniegts skaidrojums par rādītāju izpildes nosacījumiem.
Lai nodrošinātu 1.2.1.5.i. investīcijas īstenošanas darbību efektivitāti un rezultātu lietderīgu izmantošanu, nepieciešami grozījumi MK noteikumos Nr. 726.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr. 726 34. punktā kā projekta īstenošanas termiņš noteikts 2026. gada 31. maijs. Finansējuma saņēmēji snieguši informāciju attiecībā uz riskiem projektu īstenošanā, jo projekti ir apjomīgi un izaicinājumu pilni, piemēram, finansējuma saņēmēja akciju sabiedrības "Augstsprieguma tīkls" (turpmāk - AST) projekts nodrošina visu elektroenerģijas pārvades sistēmai nepieciešamo drošības un aizsardzības prasību ieviešanu, un, ņemot vērā projekta sarežģītību un darbu apjomu (projekta ietvaros tiek veikta gan esošo ēku nojaukšana un pārbūve, gan jaunu ēku būvniecība), pastāv risks, ka projektā var rasties kavējumi, tai skaitā tādu iemeslu dēļ, kurus AST un būvuzņēmējs nevar ietekmēt, piemēram, pastāv augsts risks atklāt iepriekš neparedzamus apstākļus, kas veicina nepieciešamību veikt būvprojekta, risinājumu vai tehnoloģiju maiņu, kas būtiski ietekmē plānoto projektu īstenošanas termiņu, piemēram, atzinumu izsniegšanas termiņi saistībā ar papildu, līdz šim nezināmu prasību piemērošanu tehnisko noteikumu izdevējinstitūcijām (Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas ūdens", Akciju sabiedrība "Rīgas siltums", Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests, Būvniecības valsts kontroles birojs u. c.); atsevišķu iekārtu nepieejamība tirgū un ilgāki piegādes termiņi; nedokumentētu inženiertīklu atklāšana (vecie spēka kabeļi, cauruļvadi u. tml.), kuru piederības noskaidrošana un demontāžas darbu veikšana prasa sākotnēji neparedzētu laika ieguldījumu; esošo ēku sliktāka tehniskā stāvokļa konstatēšana, nekā sākotnēji paredzēts, kas prasa papildu risinājumu izstrādi un īstenošanu. Savukārt akciju sabiedrības "Sadales tīkls" projekts nodrošina sadales sistēmas elastības un drošības paaugstināšanu savā infrastruktūrā un tiek īstenotas vairākas laikietilpīgas atbalstāmās darbības, tai skaitā pieslēgumpunktu izveide, par kuru izpildi ir jāziņo Eiropas Komisijai, attiecīgi pastāv risks projekta īstenošanas pabeigšanai noteiktajā termiņā.
Lai mazinātu šādus riskus un iegūtu papildu laika rezervi projektu rādītāju sasniegšanai, jēgpilnam Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk - Atveseļošanas fonds) plāna finansējuma izlietojumam un dokumentu sagatavošanai, ir nepieciešams pagarināt projektu īstenošanas termiņu līdz 2026. gada 31. jūlijam, kas pārsniedz Finanšu ministrijas izstrādāto vadlīniju Nr. 1 “Vadlīnijas informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu” (turpmāk -  FM vadlīnijas Nr. 1) 60. punktā noteikto termiņu 2026. gada 30. jūnijs, vienlaikus norādāms, ka termiņa pagarinājuma nepieciešamība ir būtiski nepieciešama sekmīgai projektu pabeigšanai un rādītāju sasniegšanai, izrietoši gala termiņu maksājumu veikšanai pakalpojumu sniedzējiem un piegādātājiem ir nepieciešams pagarināt līdz 2026. gada 31. jūlijam, savukārt noslēguma maksājuma pieprasījuma iesniegšanas termiņu Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmā (turpmāk - KP VIS) ir nepieciešams pagarināt līdz 2026. gada 10. augustam, lai nodrošinātu korektu projektu rādītāju izpildes pamatojošās dokumentācijas sagatavošanu un ievadi KP VIS. Ņemot vērā FM vadlīnijās Nr. 1 noteikto termiņu maksājumu veikšanai, līdz 2026. gada 31. augustam plānots apstiprināt finansējuma saņēmēju iesniegtos noslēguma progresa pārskatus un veikt noslēguma maksājumu finansējuma saņēmējiem.
Tāpat konstatēts, ka nepieciešami precizējumi MK noteikumos Nr. 726, pamatojoties uz Finanšu ministrijas 2025. gada 23. maija vēstulē Nr. 5.1-27/21/1573 “Par Atveseļošanas fonda uzraudzības rādītājiem” sniegto skaidrojumu attiecībā uz Atveseļošanas fonda uzraudzības rādītāju izpildes nodrošināšanu, proti, saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa noteikumiem Nr. 259 “Par Atveseļošanas fonda plāna Darbības kārtības otrajiem grozījumiem, par ko vienojas Eiropas Komisija un Latvija” (apstiprināti Eiropas Komisijā (turpmāk - EK) 2025. gada 7. maijā) ir svītrots Darbības kārtības 2. pielikums “Uzraudzības kārtība un grafiks”, līdz ar to Latvijai no EK vairs nav prasību par uzraudzības rādītājiem, tādēļ nacionāli nav pamats turpināt uzraudzības rādītāju datu uzkrāšanu un uzraudzīšanu. Finansējuma saņēmēji ir informēti, ka vairs nav nepieciešams uzkrāt datus par uzraudzības rādītāju.
2024. gada 30. septembrī stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk - Regula 2024/2509), un saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu tā atceļ iepriekšējo Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk - Regula 2018/1046), tādēļ ir nepieciešami precizējumi MK noteikumos Nr. 726.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts ietver šādus grozījumus MK noteikumos Nr. 726:

1. Pagarināt projektu īstenošanas termiņu no 2026. gada 31. maija uz 2026. gada 31. jūliju, kā arī gala termiņu noslēguma progresa pārskata iesniegšanai KP VIS no 2026. gada 30. jūnija līdz 2026. gada 10. augustam, lai mazinātu projektu īstenošanas riskus. Attiecīgi tiek precizēts noteikumu projekta 34. punkts un noteikumu projekta V.sadaļa "Noslēguma jautājumi" papildināta ar jaunu 44. punktu, kas nosaka termiņu noslēguma progresa pārskata iesniegšanai KP VIS, proti, finansējuma saņēmējs datus par 2026. gadu ievada līdz 2026. gada 10. augustam.
2. Svītrot nosacījumus attiecībā uz uzraudzības rādītāju, attiecīgi tiek svītrots noteikumu projekta 6.2. apakšpunkts.
3. Aizstāt Regulu 2018/1046 ar jauno, spēkā esošo Regulu 2024/2509. Saskaņā ar Regulas 2024/2509 279. pantu atsauces uz atcelto Regulu 2018/1046 uzskata par atsaucēm uz Regulu 2024/2509, un tās lasa saskaņā ar atbilstības tabulu Regulas 2024/2509 II pielikumā. Attiecīgi tiek precizēts noteikumu projekta 23.22. apakšpunkts.

Plānotie grozījumi uzskatāmi par būtiskiem, jo tiek pilnveidoti projektu īstenošanas nosacījumi, pagarinot projektu īstenošanas termiņu un noslēguma progresa pārskata iesniegšanas termiņu. Grozījumiem ir pozitīva ietekme uz projektu īstenošanu, jo tie sekmēs plānoto projektu rādītāju sasniegšanu. Pēc grozījumu spēkā stāšanās tik veikti attiecīgi grozījumi Ekonomikas ministrijas noslēgtajos līgumos ar finansējuma saņēmējiem par projektu īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Akciju sabiedrība "Sadales tīkls" un akciju sabiedrība "Augstsprieguma tīkls" kā finansējuma saņēmēji. Tiks veikti grozījumi Ekonomikas ministrijas un minēto finansējuma saņēmēju līgumos par 1.2.1.5.i. investīcijas projektu īstenošanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
138.pants
Noteikumu projekta 23.22.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka 1.2.1.5.i. investīcijas ietvaros ir ierobežota projektu iesniegumu atlase un tikai divi finansējuma saņēmēji un noteikumu projektā tiek plānots projektu īstenošanas termiņa pagarinājums un jaunas atbalstāmās darbības, izmaksas, papildus finansējums netiek paredzēts, sabiedrības līdzdalības process netiek piemērots.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta īstenošana radīs pozitīvu ietekmi uz progresa rādītāju "SEG emisiju intensitāte".

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi