24-TA-287: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra sēdes protokollēmumā dotais uzdevums (prot. Nr.1, 95.§ ”Informatīvais ziņojums ”Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā” (23-TA-687), 3. punkts), Ministru prezidentes Evikas Siliņas 2024. gada 5. augusta rezolūcijas Nr. 7.8.5./2024-DOC-1545-2269 2. punkts un Valsts sekretāru sanāksmes 2024. gada 17. oktobra sēdes lēmuma “Informatīvais ziņojums “Par Krīzes vadības padomes 2024. gada 30. jūlija sēdes protokola 2.3. apakšpunktā dotā uzdevuma izpildi”” (prot. Nr. 33, 5. §) 4. punkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir ieviest iedzīvotāju aizsardzības veidu – patveršanās patvertnēs, lai nodrošinātu aizsardzību no bīstamiem faktoriem vai mazinātu to ietekmi katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā, kā arī noteikt tiesisko regulējumu saistībā ar pašvaldību tiesībām organizēt katastrofas rezultātā radušos bojājumu novēršanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas teritorijā Padomju Savienības pastāvēšanas laikā tika izbūvētas civilās aizsardzības aizsargbūves (patvertnes), kas bija paredzētas cilvēku aizsardzībai no masu iznīcināšanas ieroču postošajiem faktoriem. Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (turpmāk – VUGD) 2008.gadā apzināja situāciju saistībā ar patvertnēm, ko atspoguļoja informatīvajā ziņojumā ”Par civilās aizsardzības aizsargbūvju turpmāko izmantošanu”. VUGD bija noskaidrojis, ka valstī ir 311 patvertnes, no kurām 24% aizsargbūvju ir uzkrājies ūdens, 25% - konstatēti nesošo konstrukciju bojājumi, 36% - drenāžas sistēmas bojājumi, 35% - demontēti hermētiskie aizsargslēģi, 28% - demontētas durvis, 37% - demontēta apkures sistēma, 44% - demontēta ventilācijas sistēma, 38% - demontēta kanalizācijas sistēma, 40% - demontēta elektroapgādes sistēma, 100% - nav nomainīti filtrācijas – ventilācijas iekārtu absorbcijas filtri. Minētajās patvertnēs, ņemot vērā to ietilpību, varētu patverties mazāk kā 5% Latvijas iedzīvotāju. Jāatzīmē, ka savulaik patvertnes tika būvētas galvenokārt republikas pilsētās ar attīstītu ražošanu un ievērojamu iedzīvotāju skaitu, turklāt tās bija paredzētas lielo uzņēmumu strādājošo lielākās maiņas un svarīgu iestāžu nodarbināto aizsardzībai. Ministru kabinets 2008.gada 28.oktobrī skatīja minēto informatīvo ziņojumu (prot.Nr.76, 37.§) un lēma par atteikšanos no civilās aizsardzības aizsargbūvju uzturēšanas.
2023.gada 1.janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2022.gada 8.novembra noteikumi Nr.689 ”Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 7.novembra noteikumos Nr. 658 ”Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju””, kas noteic, ka pašvaldību sadarbības teritoriju civilās aizsardzības plāni jāpapildina ar sadaļu par rīcību kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā, tai skaitā ar informācija par pašvaldības teritorijā esošajām patvertnēm un citām ēkām, kas atbilst patvertnes prasībām.
Atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam nekustamajā īpašumā katastrofas rezultātā nolauztie koki ir nekustamā īpašuma īpašnieka īpašums. Tādejādi nekustamā īpašuma īpašnieks ir atbildīgs par tā īpašumā augušajiem kritušajiem kokiem. Ņemot vērā to, ka ne visos gadījumos nekustamā īpašuma īpašnieks ir spējīgs veikt nolauzto koku sazāģēšanu un savākšanu, nepieciešams rast risinājumu, lai pašvaldība varētu sniegt atbalstu iedzīvotājiem. Līdzīga situācija ar privātīpašumā nonākušiem objektiem, kurus nepieciešams aizvākt, var rasties ne tikai dabas katastrofu, bet arī citu – cilvēka izraisīto jeb antropogēno katastrofu rezultātā.
Katastrofu gadījumā būtu atbalstāms, ka pašvaldības kompetences ietvaros ietilptu arī atbalsta pasākumu sniegšana iedzīvotājiem privāto teritoriju sakārtošanā, kuriem tas ir pamatoti nepieciešams, lai sazāģētu un savāktu vienkopus vētrā nolauztos kokus. Atbilstoši Pašvaldību likuma 2. panta pirmajai daļai pašvaldība ir atvasināta publiska persona — vietējā pārvalde —, kurai ir iedzīvotāju ievēlēta lēmējinstitūcija — dome — un kura patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to. Savukārt minētā likuma 73. panta pirmā daļa noteic, ka pašvaldības manta izmantojama pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs atbilstoši pašvaldības kompetencei
2023.gada 1.janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2022.gada 8.novembra noteikumi Nr.689 ”Grozījumi Ministru kabineta 2017.gada 7.novembra noteikumos Nr. 658 ”Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju””, kas noteic, ka pašvaldību sadarbības teritoriju civilās aizsardzības plāni jāpapildina ar sadaļu par rīcību kara, militāra iebrukuma vai to draudu gadījumā, tai skaitā ar informācija par pašvaldības teritorijā esošajām patvertnēm un citām ēkām, kas atbilst patvertnes prasībām.
Atbilstoši spēkā esošajam normatīvajam regulējumam nekustamajā īpašumā katastrofas rezultātā nolauztie koki ir nekustamā īpašuma īpašnieka īpašums. Tādejādi nekustamā īpašuma īpašnieks ir atbildīgs par tā īpašumā augušajiem kritušajiem kokiem. Ņemot vērā to, ka ne visos gadījumos nekustamā īpašuma īpašnieks ir spējīgs veikt nolauzto koku sazāģēšanu un savākšanu, nepieciešams rast risinājumu, lai pašvaldība varētu sniegt atbalstu iedzīvotājiem. Līdzīga situācija ar privātīpašumā nonākušiem objektiem, kurus nepieciešams aizvākt, var rasties ne tikai dabas katastrofu, bet arī citu – cilvēka izraisīto jeb antropogēno katastrofu rezultātā.
Katastrofu gadījumā būtu atbalstāms, ka pašvaldības kompetences ietvaros ietilptu arī atbalsta pasākumu sniegšana iedzīvotājiem privāto teritoriju sakārtošanā, kuriem tas ir pamatoti nepieciešams, lai sazāģētu un savāktu vienkopus vētrā nolauztos kokus. Atbilstoši Pašvaldību likuma 2. panta pirmajai daļai pašvaldība ir atvasināta publiska persona — vietējā pārvalde —, kurai ir iedzīvotāju ievēlēta lēmējinstitūcija — dome — un kura patstāvīgi nodrošina tai tiesību aktos noteikto funkciju un uzdevumu izpildi savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs un ir atbildīga par to. Savukārt minētā likuma 73. panta pirmā daļa noteic, ka pašvaldības manta izmantojama pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs atbilstoši pašvaldības kompetencei
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ģeopolitiskā situācija un militārie konflikti pēdējo gadu laikā, it īpaši ņemot vērā Krievijas izraisīto karu Ukrainā, prasa pievērst papildu vērību jautājumiem, kas saistīti ar civilās aizsardzības sistēmas funkcionēšanu kara vai militāra iebrukuma gadījumā, tostarp jautājumiem par patvertņu izveidošanu esošo ēku pagrabstāvos vai pazemes stāvos, kā arī jaunu patvertņu būvēšanu. Šobrīd nav spēkā esoša Latvijas Republikas normatīvā akta, kas regulētu patvertņu izveidošanu, pielāgošanu un izmantošanu militāra konflikta, kara vai katastrofas gadījumā.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā tiek skaidrots termins ”patvertne”, proti, tā ir būve vai būves daļa, kas paredzēta cilvēku aizsardzībai no bīstamiem faktoriem, kas rodas katastrofas, militāra iebrukuma vai kara gadījumā. Bīstamie faktori var būt dažādi: sprādziena triecienvilnis, siltumstarojums, šķembas, radioaktīvais starojums un radioaktīvais piesārņojums (putekļi), kaujas ķīmisko vielu un toksisko vielu tvaiki u.c.
Likumprojekts paredz, ka patvertnes tiek iedalītas trīs kategorijās.
I kategorijas patvertnes paredzētas aizsardzībai no sprādziena triecienviļņa, ķīmisko kaujas vielu, jonizējošā starojuma un radioaktīvo putekļu iedarbības, šķembām. I kategorijas patvertnēm būtu jābūt aprīkotām ar attiecīgiem filtriem, nodrošinot gaisa pārspiedienu (spiediens patvertnē ir nedaudz lielāks par spiedienu ārpusē, kas neļauj ieplūst piesārņotajam gaisam) un iekārtām, kas var nodrošināt elpošanai piemērotu vidi gadījumā, ja netiek pievadīts gaiss no ārpuses.
II kategorijas patvertnes paredzētas aizsardzībai no sprādziena triecienviļņa un jonizējošā starojuma iedarbības, šķembām. Atšķirībā no I kategorijas patvertnēm, II kategorijas patvertnes tiktu būvētas ar mazāku sienu un pārsegumu biezumu, līdz ar to nodrošinātu aizsardzību no sprādziena triecienviļņa ar mazāku pārspiedienu, kā arī netiktu aprīkotas ar filtriem aizsardzībai no kaujas ķīmiskajām vielām un toksiskām vielām un iekārtām, kas var nodrošināt elpošanai piemērotu vidi gadījumā, ja netiek pievadīts gaiss no ārpuses.
Savukārt III kategorijas patvertnes, kas izveidotas, pielāgojot esošas būves vai to daļas, paredzētas, lai mazinātu ietekmi no sprādziena triecienviļņa, šķembām.
Likumprojekts paredz, ka I kategorijas patvertnes izbūvētu jaunbūvējamās ēkās, kur paredzēts izvietot A un B kategorijas kritiskās infrastruktūras objektus un kur ikdienā paredzēts nepārtraukti uzturēties personālam.
II kategorijas patvertnes izbūvētu, veicot jaunu būvniecību šādos objektos - daudzdzīvokļu māja ar vairāk kā pieciem virszemes stāviem, publiskā ēka - vispārējās izglītības iestāde, profesionālās izglītības iestāde, augstskola, stacionārā ārstniecības iestāde, cita publiskā ēka ar kopējo platību no 2500 kvadrātmetriem.
Likumprojektā ar objektiem (pirmsskolas izglītības iestāde, pamatizglītības izglītības iestāde, vidējās izglītības iestāde, profesionālās izglītības iestāde, augstskola, stacionārā ārstniecības iestāde) ir domātas ēkas, kuru galvenais lietošanas veids saskaņā ar Būvju klasifikāciju ir 1263 vai 1264.
Objekta īpašnieks vai valdītājs, uz kuru neattiecas obligātās prasības par I vai II kategorijas patvertnes izveidi, būtu tiesīgs ierīkot III kategorijas patvertni atbilstoši telpu pielāgošanas prasībām, vai augstākas – I vai II kategorijas patvertni (tas attiektos arī iepriekšējos gados uzbūvētajām patvertnēm, kas ir saglabājušās labā stāvoklī un īpašnieks vēlētos tās atjaunot).
III kategorijas patvertnes izveidotu, pielāgojot ēkas vai tās daļas, kas atrodas pagrabstāvā vai pazemes stāvā.
Patvertnes, iespēju robežās, būtu jāveido tā, lai tās var izmantot kā dubultas pielietošanas nozīmes objektus, piemēram, pazemes autostāvvietas, saimnieciskās telpas u.c. telpas, lai mazinātu patvertnes būvniecības un izveidošanas izmaksas.
Patvertnes var tikt izmantotas kā divējādas lietošanas būves vai tās daļa, kuras ikdienas apstākļos tās var izmantot objekta īpašnieka vajadzībām, piemēram, kā pazemes auto stāvvietas vai citas telpas, kuras atbilst spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. Tajā pašā laikā šīs telpas ir paredzētas, lai nodrošinātu aizsardzību iedzīvotājiem kara vai katastrofas gadījumos, veicot nepieciešamos pasākumus telpu piemērošanai aizsardzības vajadzībām saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Likumprojekts paredz, ka prasība izbūvēt jaunas I un II kategorijas patvertnes, attiecas uz būvniecības iecerēm, kas ierosinātas pēc 2026. gada 1. janvāra. Likumprojektā termins "būvniecība" tiek lietots atbilstoši Būvniecības likuma regulējumam.
Likumprojekts paredz, ka patvertnes īpašniekam nepieciešams nodrošināt patvertnes uzturēšanu, kas ietvertu tajā esošā aprīkojuma darbspējas regulāras pārbaudes, savukārt apdraudējuma gadījumā patvertnes īpašniekam būtu jāgādā, lai patvertne būtu pieejama – atslēgtas ieejas durvis.
Pašvaldībām paredzēts uzdevums, kas neprasa papildus finanšu līdzekļus – uzturēt informāciju par tās administratīvajā teritorijā esošo patvertņu izvietojumu.
Likumprojekts paredz tiesības pašvaldībām, pamatojoties uz domes lēmumu, ņemt dalību patvertņu izbūvē vai ierīkošanā un nodrošināšanā ar nepieciešamo aprīkojumu, tajā skaitā privātās ēkās un telpās, to darot brīvprātīgi un atbilstoši finansiālajām spējām. Pašvaldību piedalīšanās minētā atbalsta sniegšanā arī liecinātu par attiecīgās pašvaldības rūpēm un atbildību par savu iedzīvotāju aizsardzību un sakārtotu drošības vidi. Pašvaldības mantu nodos, ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā un Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto regulējumu.
Likumprojektā noteikts, ka vietējā pašvaldība izdod saistošos noteikumus, kuros nosaka kārtību, kādā ēkas vai telpu īpašnieks vai valdītājs saņem pašvaldības atbalstu patvertnes izbūvei vai ierīkošanai un aprīkošanai.
Saistošajos noteikumos būtu nepieciešams noteikt, kādi objekti var pretendēt uz atbalsta saņemšanu, kas ietvertu kritērijus, kādiem jāatbilst attiecīgajam objektam, kas un kā ierosina jautājumu par atbalsta nepieciešamību konkrētajam objektam, kārtību, kādā pretendents uz atbalstu iesniedz iesniegumu pašvaldībā, kā notiek iesniegumu izvērtēšana, kādos gadījumos atbalstu nepiešķir, noteiktu atbalsta apjomu un atbalsta sniegšanas kārtību.
Pilnvarojums pašvaldības domei izdot saistošos noteikumus, nosakot pašvaldības atbalsta piešķiršanas kārtību patvertnes izbūvei vai ierīkošanai un aprīkošanai, ir nepieciešams, jo personas tiesības prasīt un saņemt atbalstu no pašvaldības nosakāmas ārējā normatīvā aktā.
Paredzamais deleģējums pašvaldības domei saistošajos noteikumos noteikt kārtību, kādā piešķir pašvaldības atbalstu patvertnes izbūvei vai ierīkošanai un aprīkošanai, ir nepieciešams, lai pašvaldībai un privātpersonai būtu noteiktība par iesniegumu izskatīšanu (administratīvo procesu iestādē) un patvertnes izveidi.
Pilnvarojums saistošo noteikumu izdošanai nepieciešams, jo pašvaldībām var būt dažādas finansiālās iespējas atbalstīt patvertņu izbūvi vai ierīkošanu un aprīkošanu, turklāt jāparedz, ka pilnvarojums saistošo noteikumu izdošanai dod tiesības pašvaldības domei izdot attiecīgus saistošos noteikumus, taču neparedz pienākumu tos izdot.
Likumprojekts paredz noteikt izņēmumus, ka pašvaldības izpilddirektors, pamatojoties uz būvniecības ierosinātāja iesniegumu, lemj par to, ka II kategorijas patvertne nav jāizbūvē, ja patvertnes izbūve rada būvniecības izmaksas, kas pārsniedz 50% no kopējām ēkas būvniecības izmaksām, vai arī 300 metru rādiusā ap būvējamo objektu jau ir patvertnes, kas nodrošina 100% patvērumu deklarētajiem iedzīvotājiem, kā arī nodrošina 100% patvērumu būvējamajā objektā paredzētajam cilvēku skaitam. Šāds regulējums iekļauts, ņemot vērā to, ka pašvaldība vislabāk pārzina savu teritoriju, tajā esošo iedzīvotāju skaitu un to izvietojumu atbilstoši deklarētajām dzīves vietām, kā arī teritorijas attīstību.
Lai tērētu lietderīgi finanšu līdzekļus, likumprojektā iekļauta norma, kas paredz, ka pašvaldības izpilddirektors lemj par atļauju būvēt kopīgu patvertni divām vai vairākām ēkām, ja patvertnes izvietojums nodrošina tās sasniedzamību attiecīgajās ēkās esošajiem cilvēkiem, nepārsniedzot 300 metru distanci līdz patvertnei. Kopīgajai patvertnei būtu jānodrošina arī cilvēkietilpība, kas atbilstu ēkās esošo cilvēku skaitam.
Likumprojekts paredz, ka, veicot būves ar patvertni atjaunošanu vai pārbūvi, tai skaitā lietošanas veida maiņu, patvertne ir jāsaglabā. Ar būves atjaunošanu vai pārbūvi jāsaprot darbības, kas atrunātas Būvniecības likumā.
Likumprojekts paredz, ka patvertnes tiek iedalītas trīs kategorijās.
I kategorijas patvertnes paredzētas aizsardzībai no sprādziena triecienviļņa, ķīmisko kaujas vielu, jonizējošā starojuma un radioaktīvo putekļu iedarbības, šķembām. I kategorijas patvertnēm būtu jābūt aprīkotām ar attiecīgiem filtriem, nodrošinot gaisa pārspiedienu (spiediens patvertnē ir nedaudz lielāks par spiedienu ārpusē, kas neļauj ieplūst piesārņotajam gaisam) un iekārtām, kas var nodrošināt elpošanai piemērotu vidi gadījumā, ja netiek pievadīts gaiss no ārpuses.
II kategorijas patvertnes paredzētas aizsardzībai no sprādziena triecienviļņa un jonizējošā starojuma iedarbības, šķembām. Atšķirībā no I kategorijas patvertnēm, II kategorijas patvertnes tiktu būvētas ar mazāku sienu un pārsegumu biezumu, līdz ar to nodrošinātu aizsardzību no sprādziena triecienviļņa ar mazāku pārspiedienu, kā arī netiktu aprīkotas ar filtriem aizsardzībai no kaujas ķīmiskajām vielām un toksiskām vielām un iekārtām, kas var nodrošināt elpošanai piemērotu vidi gadījumā, ja netiek pievadīts gaiss no ārpuses.
Savukārt III kategorijas patvertnes, kas izveidotas, pielāgojot esošas būves vai to daļas, paredzētas, lai mazinātu ietekmi no sprādziena triecienviļņa, šķembām.
Likumprojekts paredz, ka I kategorijas patvertnes izbūvētu jaunbūvējamās ēkās, kur paredzēts izvietot A un B kategorijas kritiskās infrastruktūras objektus un kur ikdienā paredzēts nepārtraukti uzturēties personālam.
II kategorijas patvertnes izbūvētu, veicot jaunu būvniecību šādos objektos - daudzdzīvokļu māja ar vairāk kā pieciem virszemes stāviem, publiskā ēka - vispārējās izglītības iestāde, profesionālās izglītības iestāde, augstskola, stacionārā ārstniecības iestāde, cita publiskā ēka ar kopējo platību no 2500 kvadrātmetriem.
Likumprojektā ar objektiem (pirmsskolas izglītības iestāde, pamatizglītības izglītības iestāde, vidējās izglītības iestāde, profesionālās izglītības iestāde, augstskola, stacionārā ārstniecības iestāde) ir domātas ēkas, kuru galvenais lietošanas veids saskaņā ar Būvju klasifikāciju ir 1263 vai 1264.
Objekta īpašnieks vai valdītājs, uz kuru neattiecas obligātās prasības par I vai II kategorijas patvertnes izveidi, būtu tiesīgs ierīkot III kategorijas patvertni atbilstoši telpu pielāgošanas prasībām, vai augstākas – I vai II kategorijas patvertni (tas attiektos arī iepriekšējos gados uzbūvētajām patvertnēm, kas ir saglabājušās labā stāvoklī un īpašnieks vēlētos tās atjaunot).
III kategorijas patvertnes izveidotu, pielāgojot ēkas vai tās daļas, kas atrodas pagrabstāvā vai pazemes stāvā.
Patvertnes, iespēju robežās, būtu jāveido tā, lai tās var izmantot kā dubultas pielietošanas nozīmes objektus, piemēram, pazemes autostāvvietas, saimnieciskās telpas u.c. telpas, lai mazinātu patvertnes būvniecības un izveidošanas izmaksas.
Patvertnes var tikt izmantotas kā divējādas lietošanas būves vai tās daļa, kuras ikdienas apstākļos tās var izmantot objekta īpašnieka vajadzībām, piemēram, kā pazemes auto stāvvietas vai citas telpas, kuras atbilst spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. Tajā pašā laikā šīs telpas ir paredzētas, lai nodrošinātu aizsardzību iedzīvotājiem kara vai katastrofas gadījumos, veicot nepieciešamos pasākumus telpu piemērošanai aizsardzības vajadzībām saskaņā ar normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
Likumprojekts paredz, ka prasība izbūvēt jaunas I un II kategorijas patvertnes, attiecas uz būvniecības iecerēm, kas ierosinātas pēc 2026. gada 1. janvāra. Likumprojektā termins "būvniecība" tiek lietots atbilstoši Būvniecības likuma regulējumam.
Likumprojekts paredz, ka patvertnes īpašniekam nepieciešams nodrošināt patvertnes uzturēšanu, kas ietvertu tajā esošā aprīkojuma darbspējas regulāras pārbaudes, savukārt apdraudējuma gadījumā patvertnes īpašniekam būtu jāgādā, lai patvertne būtu pieejama – atslēgtas ieejas durvis.
Pašvaldībām paredzēts uzdevums, kas neprasa papildus finanšu līdzekļus – uzturēt informāciju par tās administratīvajā teritorijā esošo patvertņu izvietojumu.
Likumprojekts paredz tiesības pašvaldībām, pamatojoties uz domes lēmumu, ņemt dalību patvertņu izbūvē vai ierīkošanā un nodrošināšanā ar nepieciešamo aprīkojumu, tajā skaitā privātās ēkās un telpās, to darot brīvprātīgi un atbilstoši finansiālajām spējām. Pašvaldību piedalīšanās minētā atbalsta sniegšanā arī liecinātu par attiecīgās pašvaldības rūpēm un atbildību par savu iedzīvotāju aizsardzību un sakārtotu drošības vidi. Pašvaldības mantu nodos, ievērojot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā un Publiskas personas mantas atsavināšanas likumā noteikto regulējumu.
Likumprojektā noteikts, ka vietējā pašvaldība izdod saistošos noteikumus, kuros nosaka kārtību, kādā ēkas vai telpu īpašnieks vai valdītājs saņem pašvaldības atbalstu patvertnes izbūvei vai ierīkošanai un aprīkošanai.
Saistošajos noteikumos būtu nepieciešams noteikt, kādi objekti var pretendēt uz atbalsta saņemšanu, kas ietvertu kritērijus, kādiem jāatbilst attiecīgajam objektam, kas un kā ierosina jautājumu par atbalsta nepieciešamību konkrētajam objektam, kārtību, kādā pretendents uz atbalstu iesniedz iesniegumu pašvaldībā, kā notiek iesniegumu izvērtēšana, kādos gadījumos atbalstu nepiešķir, noteiktu atbalsta apjomu un atbalsta sniegšanas kārtību.
Pilnvarojums pašvaldības domei izdot saistošos noteikumus, nosakot pašvaldības atbalsta piešķiršanas kārtību patvertnes izbūvei vai ierīkošanai un aprīkošanai, ir nepieciešams, jo personas tiesības prasīt un saņemt atbalstu no pašvaldības nosakāmas ārējā normatīvā aktā.
Paredzamais deleģējums pašvaldības domei saistošajos noteikumos noteikt kārtību, kādā piešķir pašvaldības atbalstu patvertnes izbūvei vai ierīkošanai un aprīkošanai, ir nepieciešams, lai pašvaldībai un privātpersonai būtu noteiktība par iesniegumu izskatīšanu (administratīvo procesu iestādē) un patvertnes izveidi.
Pilnvarojums saistošo noteikumu izdošanai nepieciešams, jo pašvaldībām var būt dažādas finansiālās iespējas atbalstīt patvertņu izbūvi vai ierīkošanu un aprīkošanu, turklāt jāparedz, ka pilnvarojums saistošo noteikumu izdošanai dod tiesības pašvaldības domei izdot attiecīgus saistošos noteikumus, taču neparedz pienākumu tos izdot.
Likumprojekts paredz noteikt izņēmumus, ka pašvaldības izpilddirektors, pamatojoties uz būvniecības ierosinātāja iesniegumu, lemj par to, ka II kategorijas patvertne nav jāizbūvē, ja patvertnes izbūve rada būvniecības izmaksas, kas pārsniedz 50% no kopējām ēkas būvniecības izmaksām, vai arī 300 metru rādiusā ap būvējamo objektu jau ir patvertnes, kas nodrošina 100% patvērumu deklarētajiem iedzīvotājiem, kā arī nodrošina 100% patvērumu būvējamajā objektā paredzētajam cilvēku skaitam. Šāds regulējums iekļauts, ņemot vērā to, ka pašvaldība vislabāk pārzina savu teritoriju, tajā esošo iedzīvotāju skaitu un to izvietojumu atbilstoši deklarētajām dzīves vietām, kā arī teritorijas attīstību.
Lai tērētu lietderīgi finanšu līdzekļus, likumprojektā iekļauta norma, kas paredz, ka pašvaldības izpilddirektors lemj par atļauju būvēt kopīgu patvertni divām vai vairākām ēkām, ja patvertnes izvietojums nodrošina tās sasniedzamību attiecīgajās ēkās esošajiem cilvēkiem, nepārsniedzot 300 metru distanci līdz patvertnei. Kopīgajai patvertnei būtu jānodrošina arī cilvēkietilpība, kas atbilstu ēkās esošo cilvēku skaitam.
Likumprojekts paredz, ka, veicot būves ar patvertni atjaunošanu vai pārbūvi, tai skaitā lietošanas veida maiņu, patvertne ir jāsaglabā. Ar būves atjaunošanu vai pārbūvi jāsaprot darbības, kas atrunātas Būvniecības likumā.
Problēmas apraksts
Finanšu ministrijas izstrādātajā informatīvajā ziņojumā “Par Krīzes vadības padomes 2024. gada 30. jūlija sēdes protokola 2.3. apakšpunktā dotā uzdevuma izpildi” (24-TA-2299) norādīts, ka pašvaldībām kopumā ir paredzēta kompetence katastrofu seku likvidēšanas un atjaunošanas pasākumu īstenošanā, veicot Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 11. pantā noteiktos uzdevumus un realizējot piešķirtās tiesības, taču šobrīd spēkā esošajā normatīvajā regulējumā pašvaldībām nav paredzēta iespēja sniegt atbalstu privātpersonām atjaunošanas pasākumu veikšanā tām piederošajās teritorijās, jo ārējos normatīvajos aktos nav noteikts tiešs un nepārprotams deleģējums pašvaldībām izdot saistošos noteikumus, nosakot gan regulējumu par atbalsta sniegšanu iedzīvotājiem katastrofu (dabas stihiju) seku likvidēšanai un atjaunošanas pasākumu veikšanai (t.sk. privātpersonai (iedzīvotājam) piederošajā teritorijā), gan to personu grupas, kurām sniedzams minētais atbalsts.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 1. panta 2. punktu katastrofa ir notikums, kas izraisījis cilvēku upurus un apdraud cilvēku dzīvību vai veselību, nodarījis kaitējumu vai radījis apdraudējumu cilvēkiem, videi vai īpašumam, kā arī radījis vai rada būtiskus materiālos un finansiālos zaudējumus un pārsniedz atbildīgo valsts un pašvaldības institūciju ikdienas spējas novērst notikuma postošos apstākļus. Minētā likuma 4. panta pirmā daļa atbilstoši katastrofas cēloņiem izšķir dabas katastrofas un cilvēku radītās jeb antropogēnās katastrofas, kuru rezultātā var tikt nodarīti postījumi apkārtējā vidē. Savukārt saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” 2.21. apakšpunktu publiskā ārtelpa ir sabiedrībai brīvi vai daļēji pieejamas teritorijas un telpa, ko veido ceļi, ielas, bulvāri, laukumi, publisku ēku pagalmi, pasāžas, krastmalas, promenādes, parki, dārzi, skvēri, meži, publiskie ūdeņi un citas vietas, kas nodotas publiskai lietošanai. Publiskā ārtelpa var aptvert gan publiskām personām, gan privātpersonām piederošus īpašumus.
Lai novērstu katastrofas rezultātā radušos bojājumus un veiktu vides sakārtošanas pasākumus publiskajā ārtelpā un apdraudējumu cilvēku drošībai un veselībai, atjaunotu publiskās ārtelpas pieejamību un sanitāro tīrību, paredzēts noteikt pašvaldības domei tiesības pēc katastrofas organizēt vides sakārtošanas pasākumus publiskajā ārtelpā, kā arī, pamatojoties uz personas iesniegumu, – fiziskai personai piederošā nekustamajā īpašumā.
Vides sakārtošanas pasākumi jāsaprot kā sakārtošanas vai sakopšanas pasākumi pēc katastrofas, pārvietojot vai aizvācot katastrofas rezultātā attiecīgajā teritorijā atrodošas kustamas lietas, tai skaitā bojātas, iznīcinātas vai bīstamas lietas, piemēram, sagāztus kokus, atlūzas u.tml. Tāpat šādi pasākumi varētu ietvert, piemēram, ūdens novadi (izsūknēšanu) no vietas, kur tas parasti neuzkrājas un var radīt kaitējumu.
Minētie pasākumi savukārt tāpat būs vērtējami individuāli, proti, tie saskaņā ar paredzēto pilnvarojumu būtu atbalstāmi tādā gadījumā, ja to neveikšana (lietu neaizvākšana) radītu apdraudējumu cilvēku drošībai un veselībai (piemēram, nolūzis koks ir uzkritis uz ēkas jumta vai cita objekta un pastāv draudi, ka attiecīgais objekts var neizturēt koka svaru un sagrūt, traumējot cilvēkus), ierobežotu publiskās ārtelpas pieejamību (piemēram, nolūzuša koka vai vētras norautas ēkas jumta daļas dēļ ir ierobežota transporta vai gājēju kustība) vai nenodrošinātu tās sanitāro tīrību (piemēram, pēc spēcīgām lietavām ir izveidojušies ūdens uzplūdumi, kurus nelikvidējot – nenovadot vai neizsūknējot – var veidoties labvēlīga vide tādu mikroorganismu attīstībai, kas var kaitēt augiem vai citiem objektiem, kas ir saskarē ar šo ūdeni; kritušajos kokos vai dažādu augu sanesumos var iemājot nevēlami dzīvnieki vai kukaiņi u.tml.).
Vienlaikus pašvaldības domei paredzētas tiesības izdot saistošos noteikumus, nosakot to personu kategorijas, kuru īpašumā pašvaldība organizē vides sakārtošanas pasākumus, un kārtību, kādā pašvaldība izskata šo personu iesniegumus, kā arī kārtību, kādā tā pēc katastrofas organizē vides sakārtošanas pasākumus citai personai piederošā īpašumā. Sava īpašuma sakārtošana, ja tā neskar citu personu intereses, pašvaldībai nav jāregulē ārējā normatīvajā aktā (saistošajos noteikumos).
Likumprojektā ietvertais pilnvarojums pašvaldības domei izdot saistošos noteikumus, nosakot personu kategorijas, kuru īpašumā pašvaldība organizē vides sakārtošanas pasākumus, ir nepieciešams, jo personas tiesības prasīt un saņemt palīdzību no pašvaldības var būt noteiktas tikai ārējā normatīvā aktā. Savukārt ietvertais deleģējums pašvaldības domei saistošajos noteikumos noteikt kārtību, kādā pašvaldība izskata šo personu iesniegumus, kā arī kārtību, kādā tā pēc katastrofas organizē vides sakārtošanas pasākumus citai personai piederošā īpašumā, ir nepieciešams, lai pašvaldībai un privātpersonai būtu noteiktība par iesniegumu izskatīšanu (administratīvo procesu iestādē) un vides sakārtošanas pasākumu organizēšanu (administratīvā akta izpildi). Likumprojekta ietvertā deleģējuma pašvaldības domei izdot saistošos noteikumus apjoms ietver tiesības noteikt personu kategorijas pēc pašvaldības ieskatiem, pašvaldības tiesības noteikt kārtību, kādā tā izskata personu iesniegumus administratīvā procesa ietvaros, kā arī veikt vides sakārtošanas pasākumus citai personai piederošā īpašumā, tai skaitā saskaņā ar pieņemto lēmumu par pasākumu veikšanu privātpersonai piederošā īpašumā.
Pilnvarojums saistošo noteikumu izdošanai nepieciešams tāpēc, ka pašvaldībām var būt atšķirīgas pieredzes ar katastrofām pašvaldības administratīvajā teritorijā un katastrofu seku likvidēšanu, kā arī atšķirīgas finansiālās iespējas nodrošināt vides sakārtošanas pasākumus citām personām piederošos īpašumos, tāpat arī atšķirīga sociālās palīdzības sistēma un apmērs, kas var ietekmēt fizisko personu nepieciešamību pēc likumprojektā paredzētajiem papildu atbalsta pasākumiem teritorijas sakopšanai. Pilnvarojums ir izvēles – tas dod tiesības pašvaldības domei izdot attiecīgus saistošos noteikumus, bet neparedz pienākumu tos izdot.
Risinājums daļēji attiecas uz atjaunošanas pasākumiem, kas saskaņā ar Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 1. panta 12. punktu ir tādu pasākumu kopums, kuri tiek veikti, lai pēc iespējas savlaicīgi un samērīgi palīdzētu cietušajiem cilvēkiem un pēc iespējas atjaunotu vidi un īpašumu tādā stāvoklī, kāds tas bija pirms katastrofas.
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 12. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka pašvaldības sociālā dienesta pienākumi ir sniegt personai psihosociālu vai materiālu vai psihosociālu un materiālu palīdzību, lai sekmētu krīzes situācijas pārvarēšanu un veicinātu šīs personas iekļaušanos sabiedrībā. Savukārt krīzes situācija ir situācija, kurā katastrofas vai citu ārēju notikumu dēļ personai vairs nav iespēju izmantot ierastos problēmu risināšanas veidus, pati saviem spēkiem tā nespēj pārvarēt šo notikumu radītās sekas un tai ir nepieciešama psihosociāla vai materiāla palīdzība (Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1. panta 39. punkts). Attiecībā uz sociālās palīdzības mērķi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 32. pants noteic, ka sociālās palīdzības mērķis ir sniegt materiālu atbalstu zemu ienākumu mājsaimniecībām, lai nodrošinātu ienākumus garantētā minimālā ienākumu sliekšņa līmenī un segtu ar mājokļa lietošanu saistītos izdevumus, kā arī sniegt atbalstu atsevišķu izdevumu apmaksai un krīzes situācijās. Tajā pašā laikā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrās daļas 2. punkts noteic, ka papildu sociālās palīdzības pabalsti ir pabalsts krīzes situācijā — operatīvi sniegts materiāls atbalsts ārēju notikumu radītu seku novēršanai vai mazināšanai. Ievērojot iepriekš minēto, sociālu atbalstu krīzes situācijā reglamentē Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums, uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi un pašvaldību saistošie noteikumi, un likumprojekta risinājums nav saistāms ar sociālās palīdzības sniegšanu fiziskām personām, jo paredz sniegt nevis finansiālu vai psihosociālu atbalstu, bet materiālu palīdzību praktisku pasākumu formā, piemēram, aizvākt nokritušus kokus un citus objektus no fiziskai personai piederošas teritorijas.
Lai gan risinājums paredz pašvaldībām rīcības brīvību noteikt saistošajos noteikumos personu kategorijas, kurām tiks sniegti atbalsta pasākumi vides sakopšanai, pašvaldībām būtu vēlams primāri izskatīt jautājumu par atbalsta sniegšanu trūcīgās un maznodrošinātās mājsaimniecībās esošu personu, kā arī mazaizsargātu personu īpašumu sakopšanai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 32 “Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām” 2. punktu sociāli mazaizsargāto personu grupas ir, piemēram, ģimenes, kuras audzina trīs un vairāk bērnus, nepilnās ģimenes, personas ar invaliditāti, personas virs darbaspējas vecuma.
Lai novērstu katastrofas rezultātā radušos bojājumus un veiktu vides sakārtošanas pasākumus publiskajā ārtelpā un apdraudējumu cilvēku drošībai un veselībai, atjaunotu publiskās ārtelpas pieejamību un sanitāro tīrību, paredzēts noteikt pašvaldības domei tiesības pēc katastrofas organizēt vides sakārtošanas pasākumus publiskajā ārtelpā, kā arī, pamatojoties uz personas iesniegumu, – fiziskai personai piederošā nekustamajā īpašumā.
Vides sakārtošanas pasākumi jāsaprot kā sakārtošanas vai sakopšanas pasākumi pēc katastrofas, pārvietojot vai aizvācot katastrofas rezultātā attiecīgajā teritorijā atrodošas kustamas lietas, tai skaitā bojātas, iznīcinātas vai bīstamas lietas, piemēram, sagāztus kokus, atlūzas u.tml. Tāpat šādi pasākumi varētu ietvert, piemēram, ūdens novadi (izsūknēšanu) no vietas, kur tas parasti neuzkrājas un var radīt kaitējumu.
Minētie pasākumi savukārt tāpat būs vērtējami individuāli, proti, tie saskaņā ar paredzēto pilnvarojumu būtu atbalstāmi tādā gadījumā, ja to neveikšana (lietu neaizvākšana) radītu apdraudējumu cilvēku drošībai un veselībai (piemēram, nolūzis koks ir uzkritis uz ēkas jumta vai cita objekta un pastāv draudi, ka attiecīgais objekts var neizturēt koka svaru un sagrūt, traumējot cilvēkus), ierobežotu publiskās ārtelpas pieejamību (piemēram, nolūzuša koka vai vētras norautas ēkas jumta daļas dēļ ir ierobežota transporta vai gājēju kustība) vai nenodrošinātu tās sanitāro tīrību (piemēram, pēc spēcīgām lietavām ir izveidojušies ūdens uzplūdumi, kurus nelikvidējot – nenovadot vai neizsūknējot – var veidoties labvēlīga vide tādu mikroorganismu attīstībai, kas var kaitēt augiem vai citiem objektiem, kas ir saskarē ar šo ūdeni; kritušajos kokos vai dažādu augu sanesumos var iemājot nevēlami dzīvnieki vai kukaiņi u.tml.).
Vienlaikus pašvaldības domei paredzētas tiesības izdot saistošos noteikumus, nosakot to personu kategorijas, kuru īpašumā pašvaldība organizē vides sakārtošanas pasākumus, un kārtību, kādā pašvaldība izskata šo personu iesniegumus, kā arī kārtību, kādā tā pēc katastrofas organizē vides sakārtošanas pasākumus citai personai piederošā īpašumā. Sava īpašuma sakārtošana, ja tā neskar citu personu intereses, pašvaldībai nav jāregulē ārējā normatīvajā aktā (saistošajos noteikumos).
Likumprojektā ietvertais pilnvarojums pašvaldības domei izdot saistošos noteikumus, nosakot personu kategorijas, kuru īpašumā pašvaldība organizē vides sakārtošanas pasākumus, ir nepieciešams, jo personas tiesības prasīt un saņemt palīdzību no pašvaldības var būt noteiktas tikai ārējā normatīvā aktā. Savukārt ietvertais deleģējums pašvaldības domei saistošajos noteikumos noteikt kārtību, kādā pašvaldība izskata šo personu iesniegumus, kā arī kārtību, kādā tā pēc katastrofas organizē vides sakārtošanas pasākumus citai personai piederošā īpašumā, ir nepieciešams, lai pašvaldībai un privātpersonai būtu noteiktība par iesniegumu izskatīšanu (administratīvo procesu iestādē) un vides sakārtošanas pasākumu organizēšanu (administratīvā akta izpildi). Likumprojekta ietvertā deleģējuma pašvaldības domei izdot saistošos noteikumus apjoms ietver tiesības noteikt personu kategorijas pēc pašvaldības ieskatiem, pašvaldības tiesības noteikt kārtību, kādā tā izskata personu iesniegumus administratīvā procesa ietvaros, kā arī veikt vides sakārtošanas pasākumus citai personai piederošā īpašumā, tai skaitā saskaņā ar pieņemto lēmumu par pasākumu veikšanu privātpersonai piederošā īpašumā.
Pilnvarojums saistošo noteikumu izdošanai nepieciešams tāpēc, ka pašvaldībām var būt atšķirīgas pieredzes ar katastrofām pašvaldības administratīvajā teritorijā un katastrofu seku likvidēšanu, kā arī atšķirīgas finansiālās iespējas nodrošināt vides sakārtošanas pasākumus citām personām piederošos īpašumos, tāpat arī atšķirīga sociālās palīdzības sistēma un apmērs, kas var ietekmēt fizisko personu nepieciešamību pēc likumprojektā paredzētajiem papildu atbalsta pasākumiem teritorijas sakopšanai. Pilnvarojums ir izvēles – tas dod tiesības pašvaldības domei izdot attiecīgus saistošos noteikumus, bet neparedz pienākumu tos izdot.
Risinājums daļēji attiecas uz atjaunošanas pasākumiem, kas saskaņā ar Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likuma 1. panta 12. punktu ir tādu pasākumu kopums, kuri tiek veikti, lai pēc iespējas savlaicīgi un samērīgi palīdzētu cietušajiem cilvēkiem un pēc iespējas atjaunotu vidi un īpašumu tādā stāvoklī, kāds tas bija pirms katastrofas.
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 12. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka pašvaldības sociālā dienesta pienākumi ir sniegt personai psihosociālu vai materiālu vai psihosociālu un materiālu palīdzību, lai sekmētu krīzes situācijas pārvarēšanu un veicinātu šīs personas iekļaušanos sabiedrībā. Savukārt krīzes situācija ir situācija, kurā katastrofas vai citu ārēju notikumu dēļ personai vairs nav iespēju izmantot ierastos problēmu risināšanas veidus, pati saviem spēkiem tā nespēj pārvarēt šo notikumu radītās sekas un tai ir nepieciešama psihosociāla vai materiāla palīdzība (Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 1. panta 39. punkts). Attiecībā uz sociālās palīdzības mērķi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 32. pants noteic, ka sociālās palīdzības mērķis ir sniegt materiālu atbalstu zemu ienākumu mājsaimniecībām, lai nodrošinātu ienākumus garantētā minimālā ienākumu sliekšņa līmenī un segtu ar mājokļa lietošanu saistītos izdevumus, kā arī sniegt atbalstu atsevišķu izdevumu apmaksai un krīzes situācijās. Tajā pašā laikā Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 35. panta otrās daļas 2. punkts noteic, ka papildu sociālās palīdzības pabalsti ir pabalsts krīzes situācijā — operatīvi sniegts materiāls atbalsts ārēju notikumu radītu seku novēršanai vai mazināšanai. Ievērojot iepriekš minēto, sociālu atbalstu krīzes situācijā reglamentē Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums, uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi un pašvaldību saistošie noteikumi, un likumprojekta risinājums nav saistāms ar sociālās palīdzības sniegšanu fiziskām personām, jo paredz sniegt nevis finansiālu vai psihosociālu atbalstu, bet materiālu palīdzību praktisku pasākumu formā, piemēram, aizvākt nokritušus kokus un citus objektus no fiziskai personai piederošas teritorijas.
Lai gan risinājums paredz pašvaldībām rīcības brīvību noteikt saistošajos noteikumos personu kategorijas, kurām tiks sniegti atbalsta pasākumi vides sakopšanai, pašvaldībām būtu vēlams primāri izskatīt jautājumu par atbalsta sniegšanu trūcīgās un maznodrošinātās mājsaimniecībās esošu personu, kā arī mazaizsargātu personu īpašumu sakopšanai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2005. gada 11. janvāra noteikumu Nr. 32 “Noteikumi par sociāli mazaizsargāto personu grupām” 2. punktu sociāli mazaizsargāto personu grupas ir, piemēram, ģimenes, kuras audzina trīs un vairāk bērnus, nepilnās ģimenes, personas ar invaliditāti, personas virs darbaspējas vecuma.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Likumprojektā ietverts jauns tiesiskais regulējums, lai ieviestu iedzīvotāju aizsardzības veidu – patveršanās patvertnēs, kā arī patvertņu izveidi. Minētajam ir būtiska ietekme uz iekšējo drošību, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Iekšlietu ministrija
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
60
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
Rezultāts
Izbūvētas patvertnes, veicot jaunu objektu būvniecību, kā arī pielāgojot esošas telpas un būves.
Rādītājs
Apdraudējuma gadījumā iespējama vismaz 30% iedzīvotāju patveršanās patvertnēs.
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Patvertņu izveidošana fizisko personu īpašumā esošajās būvēs. Paredzētās tiesības pašvaldībai, pamatojoties uz fiziskas personas iesniegumu, organizēt vides sakārtošanas pasākumus fiziskām personām piederošos nekustamajos īpašumos.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Patvertņu izveidošana juridisko personu īpašumā esošajās būvēs. Paredzētās tiesības pašvaldībai organizēt vides sakārtošanas pasākumus publiskā ārtelpā var skart arī juridiskām personām piederošu īpašumu, kas nodots publiskā lietošanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Patvertņu izveide prasīs finanšu līdzekļus – atbilstoši Ekonomikas ministrijas sniegtajai informācijai 2024.gada 24.oktobra Valsts sekretāru sanāksmē, I vai II kategorijas patvertnes izbūve varētu sadārdzināt attiecīgā objekta būvniecību par 10%.
Vienlaikus jāatzīmē, ka I un II kategorijas patvertnes izbūve paredzēta kā pienākums, veicot jaunu būvniecību. Minētais būs jāīsteno pēc noteikta perioda pēc likumprojekta spēkā stāšanas datuma. Līdz ar ko šobrīd nav iespējams aprēķināt un pieprasīt papildus finansējumu par ēkām, kurām pēc vairākiem gadiem tiks uzsākta būvniecība. Savukārt III kategorijas patvertņu izveide, pielāgojot telpas, likumprojektā ir noteikta kā tiesības.
Izpildot Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā”” (prot. Nr. 1, 95.§) 6. punktā doto uzdevumu - Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju sagatavoja informatīvā ziņojuma projektu ”Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” (24-TA-1044), kurā iekļauta informācija par indikatīvo finansējuma apjomu patvertņu (atbilst III kategorijai) un vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidošanai.
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu visām iesaistītajām institūcijām skatāms Ministru kabinetā, valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Papildus jāatzīmē, ka Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas sistēmas tematiskā komitejas 2024.gada 27.augusta sēdē (prot.Nr.1., 2. §, Par civilās aizsardzības patvertņu izveidi, 3.p.) attiecībā uz jautājumu par papildu nepieciešamo finansējumu esošo būvju pielāgošanai patvertnēm panākta vienota izpratne un vienošanās, ka tai fiskāla ietekme netiek paredzēta.
Pašvaldības tiesības pēc katastrofas organizēt vides sakārtošanas pasākumus privātpersonām piederošos īpašumos ietekmē pašvaldības budžetu, tajā pašā laikā ietekme uz pašvaldību budžetiem nav nosakāma, jo ir atkarīga no katras pašvaldības gribas izmantot likumā noteiktās tiesības.
Vienlaikus jāatzīmē, ka I un II kategorijas patvertnes izbūve paredzēta kā pienākums, veicot jaunu būvniecību. Minētais būs jāīsteno pēc noteikta perioda pēc likumprojekta spēkā stāšanas datuma. Līdz ar ko šobrīd nav iespējams aprēķināt un pieprasīt papildus finansējumu par ēkām, kurām pēc vairākiem gadiem tiks uzsākta būvniecība. Savukārt III kategorijas patvertņu izveide, pielāgojot telpas, likumprojektā ir noteikta kā tiesības.
Izpildot Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra protokollēmuma “Informatīvais ziņojums “Par tālāko rīcību patvertņu jautājumā”” (prot. Nr. 1, 95.§) 6. punktā doto uzdevumu - Iekšlietu ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju, Ekonomikas ministriju un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju sagatavoja informatīvā ziņojuma projektu ”Iespējamie risinājumi motivējošiem finanšu mehānismiem patvertnes vai vietas, kur var patverties, atjaunošanai vai izveidošanai” (24-TA-1044), kurā iekļauta informācija par indikatīvo finansējuma apjomu patvertņu (atbilst III kategorijai) un vietu, kur patverties, atjaunošanai vai izveidošanai.
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu visām iesaistītajām institūcijām skatāms Ministru kabinetā, valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām.
Papildus jāatzīmē, ka Civilās aizsardzības un katastrofu pārvaldīšanas sistēmas tematiskā komitejas 2024.gada 27.augusta sēdē (prot.Nr.1., 2. §, Par civilās aizsardzības patvertņu izveidi, 3.p.) attiecībā uz jautājumu par papildu nepieciešamo finansējumu esošo būvju pielāgošanai patvertnēm panākta vienota izpratne un vienošanās, ka tai fiskāla ietekme netiek paredzēta.
Pašvaldības tiesības pēc katastrofas organizēt vides sakārtošanas pasākumus privātpersonām piederošos īpašumos ietekmē pašvaldības budžetu, tajā pašā laikā ietekme uz pašvaldību budžetiem nav nosakāma, jo ir atkarīga no katras pašvaldības gribas izmantot likumā noteiktās tiesības.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Minimālās prasības telpu pielāgošanai III kategorijas patvertnei, kārtība, kādā pielāgota būve vai tās daļa atzīstama par patvertni, un kārtība, kādā veic patvertņu pārbaudes.
Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 3.pants paredz, ka Ministru kabinets nosaka minimālās prasības telpu pielāgošanai III kategorijas patvertnei, kārtību, kādā pielāgota būve vai tās daļa atzīstama par patvertni, un kārtību, kādā veic patvertņu pārbaudes.
Minimālās prasības telpu pielāgošanai III kategorijas patvertnei tiktu noteiktas, balstoties uz jau izstrādātajām vadlīnijām ”Vadlīnijas par minimālajām tehniskajām prasībām ēkās esošo telpu vai telpu grupu piemērotībai patvertnes vai vietas, kur var patverties, izveidošanai”.
Kārtība, kādā pielāgota būve vai tās daļa atzīstama par patvertni, saturētu šādas normas:
- būves īpašnieks, ierīkojot III kategorijas patvertni, iesniegtu iesniegumu VUGD, lai tas veiktu ierīkotās patvertnes apsekošanu;
- VUGD pēc apsekošanas apliecinātu, ka ierīkotā patvertne atbilst III kategorijai un nodotu Valsts zemes dienestam informāciju par to, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā izdarāma atzīme, ka objektā ir III kategorijas patvertne;
- gadījumā, ja ierīkotā patvertne neatbilstu III kategorijai, VUGD objekta īpašniekam sniegtu ieteikumus patvertnes uzlabošanai;
- būves īpašnieks, uz kuru neattiecas obligātās prasības par I vai II kategorijas patvertnes izveidi, brīvprātīgi ierīkojot (vai atjaunojot iepriekšējos gados būvētu patvertni) I vai II kategorijas patvertni, iesniegtu iesniegumu būvvaldē vai Būvniecības valsts kontroles birojā, lai tā veiktu ierīkotās patvertnes apsekošanu un pieņemšanu ekspluatācijā;
- būvvalde vai Būvniecības valsts kontroles birojs pēc ) I vai II kategorijas patvertnes pieņemšanas ekspluatācijā nodotu Valsts zemes dienestam informāciju par to, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā izdarāma atzīme, ka objektā ir I vai II kategorijas patvertne;
Kārtība, kādā veic patvertņu pārbaudes, saturētu šādas normas:
- patvertņu pārbaudes veiktu periodiski, piemēram reizi trijos gados;
- patvertņu pārbaudēs tiktu veikta esošā aprīkojuma darbspējas pārbaude, iedarbinot attiecīgās sistēmas un tehniku;
- I un II kategorijas patvertnēs pārbaudes veiktu VUGD amatpersonas;
- III kategorijas patvertnēs pārbaudes veiktu pašvaldību institūcijas;
- pirms pārbaudes pārbaudošā institūcija informētu patvertnes īpašnieku par gaidāmo pārbaudi;
- pārbaudes rezultāti tiktu fiksēti pārbaudes aktā.
Minimālās prasības telpu pielāgošanai III kategorijas patvertnei tiktu noteiktas, balstoties uz jau izstrādātajām vadlīnijām ”Vadlīnijas par minimālajām tehniskajām prasībām ēkās esošo telpu vai telpu grupu piemērotībai patvertnes vai vietas, kur var patverties, izveidošanai”.
Kārtība, kādā pielāgota būve vai tās daļa atzīstama par patvertni, saturētu šādas normas:
- būves īpašnieks, ierīkojot III kategorijas patvertni, iesniegtu iesniegumu VUGD, lai tas veiktu ierīkotās patvertnes apsekošanu;
- VUGD pēc apsekošanas apliecinātu, ka ierīkotā patvertne atbilst III kategorijai un nodotu Valsts zemes dienestam informāciju par to, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā izdarāma atzīme, ka objektā ir III kategorijas patvertne;
- gadījumā, ja ierīkotā patvertne neatbilstu III kategorijai, VUGD objekta īpašniekam sniegtu ieteikumus patvertnes uzlabošanai;
- būves īpašnieks, uz kuru neattiecas obligātās prasības par I vai II kategorijas patvertnes izveidi, brīvprātīgi ierīkojot (vai atjaunojot iepriekšējos gados būvētu patvertni) I vai II kategorijas patvertni, iesniegtu iesniegumu būvvaldē vai Būvniecības valsts kontroles birojā, lai tā veiktu ierīkotās patvertnes apsekošanu un pieņemšanu ekspluatācijā;
- būvvalde vai Būvniecības valsts kontroles birojs pēc ) I vai II kategorijas patvertnes pieņemšanas ekspluatācijā nodotu Valsts zemes dienestam informāciju par to, ka Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā izdarāma atzīme, ka objektā ir I vai II kategorijas patvertne;
Kārtība, kādā veic patvertņu pārbaudes, saturētu šādas normas:
- patvertņu pārbaudes veiktu periodiski, piemēram reizi trijos gados;
- patvertņu pārbaudēs tiktu veikta esošā aprīkojuma darbspējas pārbaude, iedarbinot attiecīgās sistēmas un tehniku;
- I un II kategorijas patvertnēs pārbaudes veiktu VUGD amatpersonas;
- III kategorijas patvertnēs pārbaudes veiktu pašvaldību institūcijas;
- pirms pārbaudes pārbaudošā institūcija informētu patvertnes īpašnieku par gaidāmo pārbaudi;
- pārbaudes rezultāti tiktu fiksēti pārbaudes aktā.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.2. Civilās aizsardzības zīmju saraksts un izvietošanas prasības.
Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 3.pants paredz, ka Ministru kabinets nosaka civilās aizsardzības zīmju sarakstu un izvietošanas prasības.
Minētie noteikumi ietvertu civilās aizsardzības jomā izmantojamo zīmju sarakstu un to izvietošanas prasības, piemēram, iekļaujot zīmes ”Patvertne” tehniskās prasības (lielums, krāsa, izgatavošanas materiāls) un aprakstot zīmes izvietošanas vietas (kādos gadījumos izvieto zīmi, tās augstumu, izvietošanas regularitāti utt.).
Minētie noteikumi ietvertu civilās aizsardzības jomā izmantojamo zīmju sarakstu un to izvietošanas prasības, piemēram, iekļaujot zīmes ”Patvertne” tehniskās prasības (lielums, krāsa, izgatavošanas materiāls) un aprakstot zīmes izvietošanas vietas (kādos gadījumos izvieto zīmi, tās augstumu, izvietošanas regularitāti utt.).
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.1.3. 2017. gada 7. novembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 658 "Noteikumi par civilās aizsardzības plānu struktūru un tajos iekļaujamo informāciju".
Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā Likumprojektā noteikto uzdevumu pašvaldībām plānot patvertņu izvietojumu pašvaldības teritorijā, ir nepieciešams noteikt vienotu pieeju visām pašvaldībām, ka informācija par patvertņu izvietojumu un citus ar tām saistošos jautājumus ir jāiekļauj pašvaldību sadarbību teritoriju civilās aizsardzības plānos, kur atspoguļo:
- patvertņu izvietojumu un kapacitāti;
- patvertnes tehniskā stāvokļa novērtējumu;
- patvertņu apziņošanas kārtību.
- patvertņu izvietojumu un kapacitāti;
- patvertnes tehniskā stāvokļa novērtējumu;
- patvertņu apziņošanas kārtību.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/577743e9-342b-4bff-b448-f2a8235d637b
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības rezultātā saņemtie sabiedrības viedokļi ir apkopoti viedokļu pārskatā (datne: viedoklu_parskats_24-TA-287.docx), kas ir pievienoti likumprojektam. Iesniegtais viedoklis izvērtēts, nav ņemts vērā, jo nav attiecināms uz likumprojektu.
Sabiedrības līdzdalība ir nodrošināta saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktu, sabiedrības pārstāvjus aicinot līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par likumprojektu tā izstrādes stadijā.
Sabiedrības līdzdalība ir nodrošināta saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktu, sabiedrības pārstāvjus aicinot līdzdarboties, rakstiski sniedzot viedokli par likumprojektu tā izstrādes stadijā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests
- Pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
