24-TA-2471: Noteikumu projekts (Groza manuāli)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumos Nr. 1111 "Noteikumi par dzīvnieku barībā un barības sastāvdaļās aizliegtajām vielām un barības nekaitīguma prasībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Komisijas 2016. gada 29. jūlija Ieteikums (ES) 2016/1319, ar ko attiecībā uz dezoksinivalenolu, zearalenonu un ohratoksīnu A lolojumdzīvnieku barībā groza Ieteikumu 2006/576/EK (turpmāk – ieteikums 2016/1319).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ieviest ieteikumā 2016/1319 noteikto dezoksinivalenola, zearalenona, ohratoksīna A, fumonizīna B1 + B2 un T-2 un
HT-2 toksīnu maksimāli pieļaujamo daudzumu barības sastāvdaļās un barības maisījumos.
HT-2 toksīnu maksimāli pieļaujamo daudzumu barības sastāvdaļās un barības maisījumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā noteikumi Nr. 1111, kuros ir ieviestas normas, kas izriet no
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 7. maija Direktīvas 2002/32/EK par nevēlamām vielām dzīvnieku barībā (turpmāk – direktīva 2002/32/EK);
2) Komisijas 2013. gada 4. novembra Ieteikuma Nr. 2013/637/ES, ar ko groza Ieteikumu 2006/576/EK attiecībā uz
T-2 un HT-2 toksīniem barības maisījumos kaķiem;
3) Komisijas 2006. gada 17. augusta Ieteikuma Nr. 2006/576/EK, par dezoksinivalenola, zearalenona, ohratoksīna A,
T-2 un HT-2 un fumonizīnu klātbūtni produktos, kas paredzēti dzīvnieku barošanai.
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 7. maija Direktīvas 2002/32/EK par nevēlamām vielām dzīvnieku barībā (turpmāk – direktīva 2002/32/EK);
2) Komisijas 2013. gada 4. novembra Ieteikuma Nr. 2013/637/ES, ar ko groza Ieteikumu 2006/576/EK attiecībā uz
T-2 un HT-2 toksīniem barības maisījumos kaķiem;
3) Komisijas 2006. gada 17. augusta Ieteikuma Nr. 2006/576/EK, par dezoksinivalenola, zearalenona, ohratoksīna A,
T-2 un HT-2 un fumonizīnu klātbūtni produktos, kas paredzēti dzīvnieku barošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 1111 pielikuma 2. punktā ir noteikts dezoksinivalenola maksimāli pieļaujamais līmenis papildbarībā un pilnvērtīgā barībā, tostarp suņu barībā, t. i., 5 mg/kg.
Ievērojot Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes (turpmāk – EFSA) 2004. gada 2. jūnija atzinumu par dezoksinivalenolu kā nevēlamu vielu dzīvnieku barībā (pieejams tīmekļvietnē https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2004.73), ir konstatēts, ka pašreizējais maksimāli pieļaujamais līmenis nenodrošina pietiekamas garantijas attiecībā uz suņu veselību, tāpēc Eiropas Komisija norāda, ka dezoksinivalenola maksimāli pieļaujamo līmeni suņu barībā ir jāsamazina līdz 2 mg/kg.
Ievērojot Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes (turpmāk – EFSA) 2004. gada 2. jūnija atzinumu par dezoksinivalenolu kā nevēlamu vielu dzīvnieku barībā (pieejams tīmekļvietnē https://efsa.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2004.73), ir konstatēts, ka pašreizējais maksimāli pieļaujamais līmenis nenodrošina pietiekamas garantijas attiecībā uz suņu veselību, tāpēc Eiropas Komisija norāda, ka dezoksinivalenola maksimāli pieļaujamo līmeni suņu barībā ir jāsamazina līdz 2 mg/kg.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1111 pielikuma 2. punktā nepieciešams noteikt dezoksinivalenola maksimāli pieļaujamo līmeni suņu barībā 2 mg/kg, kā arī jāizdara tehniski grozījumi, lai tabulā pārskatāmi iekļautu ieteikuma prasības.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 1111 pielikumā nav noteikts
1) zearalenona maksimāli pieļaujamais līmenis kaķu un suņu barībā. Eiropas Komisijas ir noteikusi zearalenona orientējošo līmeni kaķu un suņu barībā, lai nodrošinātu garantijas attiecībā uz kaķu un suņu veselību līdz EFSA atjaunināta riska novērtējuma sniegšanai par iespējamo dzīvnieku veselības risku, kas saistīts ar zearalenona klātbūtni barībā;
2) ohratoksīna A maksimāli pieļaujamais līmenis kaķu un suņu barībā. Pamatojoties uz EFSA 2004. gada 22. septembra zinātnes ekspertu grupas jautājumos par piesārņojumu pārtikas ķēdē [CONTAM] atzinumu par ohratoksīnu A (OTA) kā nevēlamu vielu dzīvnieku barībā (pieejams tīmekļvietnē https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/101) un tajā ietverto riska novērtējumu par ohratoksīna A toksiskumu attiecībā uz suņiem un kaķiem, Eiropas Komisija norāda, ka ir lietderīgi noteikt ohratoksīna A maksimāli pieļaujamo līmeni kaķu un suņu barībā.
1) zearalenona maksimāli pieļaujamais līmenis kaķu un suņu barībā. Eiropas Komisijas ir noteikusi zearalenona orientējošo līmeni kaķu un suņu barībā, lai nodrošinātu garantijas attiecībā uz kaķu un suņu veselību līdz EFSA atjaunināta riska novērtējuma sniegšanai par iespējamo dzīvnieku veselības risku, kas saistīts ar zearalenona klātbūtni barībā;
2) ohratoksīna A maksimāli pieļaujamais līmenis kaķu un suņu barībā. Pamatojoties uz EFSA 2004. gada 22. septembra zinātnes ekspertu grupas jautājumos par piesārņojumu pārtikas ķēdē [CONTAM] atzinumu par ohratoksīnu A (OTA) kā nevēlamu vielu dzīvnieku barībā (pieejams tīmekļvietnē https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/101) un tajā ietverto riska novērtējumu par ohratoksīna A toksiskumu attiecībā uz suņiem un kaķiem, Eiropas Komisija norāda, ka ir lietderīgi noteikt ohratoksīna A maksimāli pieļaujamo līmeni kaķu un suņu barībā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1111 pielikuma 3. un 4. punktā nepieciešams noteikt zearalenona un ohratoksīna A maksimāli pieļaujamo līmeni suņu un kaķu barībā.
Eiropas Komisija ir norādījusi, ka
a) kucēniem, kaķēniem un vaislas suņiem un kaķiem droša ir barība, kurā zearalenona daudzums nepārsniedz 0,1 mg/kg, bet pieaugušiem suņiem un kaķiem, kas nav paredzēti vaislai, – 0,2 mg/kg,
b) suņiem un kaķiem droša ir barība, kurā ohratoksīna A maksimāli pieļaujamais līmenis nepārsniedz 0,01 mg/kg.
Papildus ir jāizdara tehniski grozījumi, lai tabulā pārskatāmi iekļautu ieteikuma 2016/1319 prasības.
Pārējās pielikumā ietvertās prasības netiek mainītas un atbilst noteikumos Nr. 1111 jau noteiktajam maksimāli pieļaujamam daudzumam, turklāt ir svītrots noteikumu Nr. 1111 7. punkts, kurā noteikti nepārstrādātas labības un graudaugu produktu T-2 un HT-2 summas indikatīvie līmeņi dzīvnieku barībai un barības maisījumiem, jo Eiropas Komisija sadarbībā EFSA gatavo jaunas rekomendācijas un izvērtē EFSA sniegtos datus.
Eiropas Komisija ir norādījusi, ka
a) kucēniem, kaķēniem un vaislas suņiem un kaķiem droša ir barība, kurā zearalenona daudzums nepārsniedz 0,1 mg/kg, bet pieaugušiem suņiem un kaķiem, kas nav paredzēti vaislai, – 0,2 mg/kg,
b) suņiem un kaķiem droša ir barība, kurā ohratoksīna A maksimāli pieļaujamais līmenis nepārsniedz 0,01 mg/kg.
Papildus ir jāizdara tehniski grozījumi, lai tabulā pārskatāmi iekļautu ieteikuma 2016/1319 prasības.
Pārējās pielikumā ietvertās prasības netiek mainītas un atbilst noteikumos Nr. 1111 jau noteiktajam maksimāli pieļaujamam daudzumam, turklāt ir svītrots noteikumu Nr. 1111 7. punkts, kurā noteikti nepārstrādātas labības un graudaugu produktu T-2 un HT-2 summas indikatīvie līmeņi dzīvnieku barībai un barības maisījumiem, jo Eiropas Komisija sadarbībā EFSA gatavo jaunas rekomendācijas un izvērtē EFSA sniegtos datus.
Problēmas apraksts
Spēkā esošo noteikumu Nr. 1111 pielikumā nav noteikts fuminozīna maksimāli pieļaujamais līmenis teļu (< 4 mēnešiem) barībā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1111 pielikuma 5. punktā nepieciešams noteikt fuminozīna maksimāli pieļaujamo līmeni teļu (< 4 mēnešiem) barībā. Eiropas Komisija ir noteikusi, ka teļiem droša ir barība, kurā fuminozīna maksimālais daudzums nepārsniedz 20 mg/kg.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kas nodarbojas ar dzīvnieku barības primāro ražošanu
Ietekmes apraksts
Fiziskām personām, kas nodarbojas ar dzīvnieku barības primāro ražošanu, būs jāievēro noteiktais maksimāli pieļaujamais piesārņojuma līmenis dzīvnieku barībā, tostarp barības sastāvdaļās. Lauku atbalsta dienestā ir reģistrēts 1130 personu, kas nodarbojas ar barības primāro ražošanu.
Juridiskās personas
- Dzīvnieku barības apritē iesaistītie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Dzīvnieku barības apritē iesaistītajām juridiskajām personām būs jāievēro noteiktais maksimāli pieļaujamais piesārņojuma līmenis dzīvnieku barībā. Pašlaik Pārtikas un veterinārajā dienestā ir reģistrēts 18 lolojumdzīvnieku barības ražošanas uzņēmumu un 361 dzīvnieku barības izplatīšanas uzņēmums.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32016H1319
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2016. gada 29. jūlija Ieteikums (ES) 2016/1319, ar ko attiecībā uz dezoksinivalenolu, zearalenonu un ohratoksīnu A lolojumdzīvnieku barībā groza Ieteikumu 2006/576/EK (turpmāk – ieteikums 2016/1319)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R0068
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 16. janvāra Regula (ES) Nr. 68/2013, ar ko izveido barības sastāvdaļu reģistru
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2016. gada 29. jūlija Ieteikums (ES) 2016/1319, ar ko attiecībā uz dezoksinivalenolu, zearalenonu un ohratoksīnu A lolojumdzīvnieku barībā groza Ieteikumu 2006/576/EK (turpmāk – ieteikums 2016/1319)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Ieteikuma 2016/1319 pielikuma sadaļa "Dezoksinivalenols"
1. punkts. Pielikuma 2. punkts
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 2. punkts)
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 2. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības kā noteikts tiesību aktā
Ieteikuma 2016/1319 pielikuma sadaļa "Zearalenons"
1. punkts. Pielikuma 3. punkts
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 3. punkts)
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 3. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Ieteikuma 2016/1319 pielikuma sadaļa "Ohratoksīns A"
1. punkts. Pielikuma 4. punkts
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 4. punkts)
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 4. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Ieteikuma 2016/1319 pielikuma sadaļa "Fumonizīns B1 + B2"
1. punkts. Pielikuma 5. punkts
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 5. punkts)
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 5. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Ieteikuma 2016/1319 pielikuma sadaļa "T-2 + HT-2 toksīns"
1. punkts. Pielikuma 6. punkts
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 6. punkts)
(noteikumu Nr. 1111 pielikuma 6. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Ieteikumā 2016/1319 ietvertās normas Eiropas Savienības dalībvalsts var ņemt vai neņemt vērā.
Zemkopības ministrija, izvērtējot pastiprināto sabiedrības interesi par barības nekaitīguma prasībām, pieņēma lēmumu ieviest ieteikumā 2016/1319 noteikto.
Zemkopības ministrija, izvērtējot pastiprināto sabiedrības interesi par barības nekaitīguma prasībām, pieņēma lēmumu ieviest ieteikumā 2016/1319 noteikto.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts nesatur nacionālās tehniskās prasības un nav paziņojams Komisijai kā tehnisko noteikumu projekts atbilstoši Ministru kabineta 2010. gada 23. februāra instrukcijai Nr. 1 "Kārtība, kādā valsts pārvaldes iestādes sniedz informāciju par tehnisko noteikumu projektu".
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 16. janvāra Regula (ES) Nr. 68/2013, ar ko izveido barības sastāvdaļu reģistru
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 68/2013 pielikuma C daļas barības sastāvdaļu saraksta 1. sadaļa "Labības graudi un no tiem iegūti produkti".
1. punkts. Pielikuma otrā atsauce, termins "Labība un labības produkti"
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Regulas 68/2013 pielikuma C daļas barības sastāvdaļu saraksta 1. sadaļa "Labības graudi un no tiem iegūti produkti".
1. punkts. Pielikuma trešā atsauce, termins "Kukurūza un kukurūzas produkti"
Pārņemtas pilnībā
Noteikumu projekts neparedz stingrākas prasības, kā noteikts tiesību aktā.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienestsNevalstiskās organizācijas
Latvijas Dzīvnieku barības ražotāju un tirgotāju asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/fb03fde5-0e9f-48f8-a9ce-0a563c662dd4
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Par Ministru kabineta noteikumu projektu netika saņemti ne priekšlikumi, ne iebildumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārtikas un veterinārais dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
