Anotācija (ex-ante)

22-TA-2382: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 14. maija rīkojumā Nr. 264 "Par valsts pētījumu programmu "Ilgtspējīga teritorijas attīstība un racionāla zemes resursu izmantošana""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 14. maija rīkojumā Nr. 264 "Par valsts pētījumu programmu "Ilgtspējīga teritorijas attīstība un racionāla zemes resursu izmantošana"" (turpmāk – projekts) paredz valsts pētījumu programmas "Ilgtspējīga teritorijas attīstība un racionāla zemes resursu izmantošana” (turpmāk - programma), kas apstiprināta ar Ministru kabineta 2020. gada 14. maija rīkojumu Nr. 264 "Par valsts pētījumu programmu "Ilgtspējīga teritorijas attīstība un racionāla zemes resursu izmantošana"" (turpmāk – rīkojums Nr. 264), īstenošanas laika pagarināšanu, to nosakot no 2020. - 2023. gadam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir atbilstoši rīkojuma Nr. 264 9. punktam pagarināt programmas īstenošanas laiku par vienu gadu bez papildu finansējuma piešķiršanas, lai nodrošinātu programmas rezultātu nostiprināšanu un publiskošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Programmas projekta īstenotājs publiska atvasināta persona "Agroresursu un ekonomikas institūts" (turpmāk - APP AREI) 2022. gada 25. jūlijā Latvijas Zinātnes padomei (turpmāk – LZP), kas  saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu Nr. 560 "Valsts pētījumu programmu projektu īstenošanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 560) 7. punktu veic programmas administrēšanu, iesniedza iesniegumu Nr. 1.2-11/N197BEN "Par projekta Nr. VPP-VARAM-ITAZRI-2020/1-0002 īstenošanas termiņa pagarinājumu" (turpmāk - iesniegums), pamatojoties uz vairāku projekta īstenošanā iesaistīto ekspertu ilgstošu darbnespēju Covid-19 pandēmijas ietekmē, kā arī nepieciešamību ainavu novērtējumu dabā veikt veģetācijas sezonā. Iesniegumā lūgts pagarināt projekta īstenošanas (pabeigšanas) laiku līdz 2023. gada 1. jūlijam, lai nodrošinātu pilnvērtīgu programmas rezultātu publiskošanu un nostiprināšanu.
Iesniegums 2022. gada 26. jūlijā tika izskatīts programmas Īstenošanas un uzraudzības komisijas (turpmāk - ĪUK), kas ir apstiprināta ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) 2020. gada 9. jūnija rīkojumu Nr. 1-2/85 "Par valsts pētījumu programmas "Ilgtspējīga teritorijas attīstība un racionāla zemes resursu izmantošana" īstenošanas un uzraudzības komisijas nolikuma un personālsastāva apstiprināšanu", sanāksmē, pieņemot lēmumu atbalstīt iesniegumu un projekta īstenošanas (pabeigšanas) laiku pagarināt līdz 2023. gada 1. jūlijam.
Ņemot vērā noteikumos Nr. 560 noteikto kārtību par programmas projekta noslēguma pārskatu iesniegšanu, to ekspertīzi un novērtēšanu (turpmāk – ekspertīzes kārtība), kā arī līguma par valsts pētījumu programmas "Ilgtspējīga teritorijas attīstība un racionāla zemes resursu izmantošana" projekta īstenošanu, kas noslēgts starp LZP un APP AREI 2020. gada 1. decembrī, nosacījumus, noslēguma maksājums APP AREI tiek veikts pēc pozitīvu projekta ekspertīzes un ĪUK vērtējumu saņemšanas, kas kalpo par pamatojumu pieņemšanas nodošanas akta parakstīšanai starp APP AREI un LZP. Projekta ekspertīzes rezultātu un ĪUK vērtējuma saņemšanai pēc projekta pabeigšanas ir vajadzīgi trīs līdz četri mēneši, līdz ar to ir nepieciešams pagarināt arī kopējo programmas īstenošanas laiku, to nosakot no 2020.-2023. gadam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma Nr. 264 1. un 3. punktā norādīts, ka programmas īstenošanas laiks ir 2020.-2022.gads.  To nepieciešams grozīt, norādot, ka programmas īstenošanas laiks ir 2020.-2023.gads, jo pieņemšanas nodošanas akta parakstīšana starp LZP un APP AREI, kā arī noslēguma maksājuma pārskaitīšana APP AREI ir jāveic 2023. gadā.  
Risinājuma apraksts
Programmas īstenošana tiek finansēta no VARAM valsts budžeta programmas 30.00.00 "Attīstības nacionālie atbalsta instrumenti” prioritārā pasākuma “Nozaru valsts pētījuma programmas" līdzekļiem 405 000 euro apmērā. VARAM garantē, ka, pagarinot rīkojumā Nr. 264 noteikto programmas īstenošanas laiku, papildus finansējums programmas īstenošanai piešķirts netiek. Lai nodrošinātu APP AREI paredzēto noslēguma maksājumu 2023. gadā, pēc likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam” stāšanās spēkā VARAM Finanšu ministrijai (turpmāk - FM) iesniegs pieprasījumu ar lūgumu palielināt 2023. gada pamatbudžeta apropriāciju  38 330 euro apmērā. Pēc FM rīkojuma saņemšanas par VARAM pieprasījuma akceptu likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam” tiks veikta noteiktās apropriācijas pārdale 38 330 euro apmērā, lai nodrošinātu LZP un APP AREI līguma saistību izpildi. Atbilstoši minētajām apropriācijas izmaiņām 2023. gadā VARAM pārskaitīs LZP 38 330 euro. Savukārt LZP no minētās summas 2023. gadā nodrošinās projekta ekspertīzi, veicot divu ekspertu darba apmaksu kopsummā par 675 euro, kā arī noslēguma maksājumu 37 655 euro apmērā projekta īstenotājam APP AREI.
Noslēguma maksājums APP AREI tiks veikts pēc pozitīvu ekspertīzes un ĪUK vērtējumu saņemšanas un pieņemšanas un nodošanas akta parakstīšanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Pēc projekta apstiprināšanas tiks veikti attiecīgi grozījumi "VIENOŠANĀS Nr. REĢ/21/2020 par valsts pētījumu programmas "Ilgtspējīga teritorijas attīstība un racionāla zemes resursu izmantošana" īstenošanas nodrošināšanai piešķirto valsts budžeta līdzekļu transferta pārskaitīšanas kārtību", kas starp VARAM un LZP tika noslēgta 2020. gada 25. septembrī. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
38 330
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
38 330
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
38 330
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
38 330
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ņemot vērā 2022. gadā neizlietoto finansējumu programmas "Ilgtspējīga teritorijas attīstība un racionāla zemes resursu izmantošana" finansēšanai, VARAM 2023. gada 3. martā iesniedza Finanšu ministrijai pieprasījumu par līdzekļu pārdali no programmas “Apropriācijas rezerve” (par 2022. gadā neizlietotiem asignējumiem), pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9.1 pantā, 3. un 4. daļā noteikto, t.sk. arī par prioritārā pasākuma “Nozaru valsts pētījumu programmas” ietvaros īstenoto valsts pētījumu programmas projektu 38 330 euro apmērā, lai minētā prioritārā pasākuma ietvaros nodrošinātu pētījumu projekta pabeigšanu un mērķa sasniegšanu, pilnīgu saistību izpildi un noslēguma maksājuma veikšanu 2023. gadā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saskaņā ar LZP sniegto informāciju noslēguma norēķinu kopējo summu 2023. gadā 38 330 euro apmērā sastāda:
37 655 euro noslēguma maksājums projekta īstenotājam, kas ir 10 % no projekta īstenošanai piešķirtā finansējuma;
675 euro divu ekspertu darba apmaksa. Saskaņā ar ekspertīzes kārtību programmas starptautiskai ekspertīzei 2023. gadā ekspertus piesaistīs LZP.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Nav nepieciešama sabiedrības līdzdalība. Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 5. punkts noteic, ka institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību arī to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Tā kā konkrētais projekts būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, secināms, ka sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Zinātnes padome
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Atvasināta publiska persona "Agroresursu un ekonomikas institūts"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi