24-TA-401: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 55 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 55 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk - VARAM) kā Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbildīgās iestādes iniciatīvas, ievērojot Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 13. punktu, kas nosaka Ministru kabinetam izstrādāt nosacījumus specifiskā atbalsta mērķa īstenošanai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt regulējumu, kas ir atbilstošs izmaiņām starptautiskajos normatīvajos tiesību aktos attiecībā uz de minimis atbalsta nosacījumiem un izmaiņām Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijā, vienlaikus paredzot izmaiņas, kas veicinātu ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadēji deklarējamo izdevumu minimālā mērķa (turpmāk – n+3 princips) izpildi kopumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2024. gada 16. janvāra noteikumos Nr. 55 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 55) ir:
1) noteikts, ka de minimis atbalsts tiek sniegts atbilstoši Eiropas Komisijas 2013. gada 18.decembra Regulai (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula Nr.1407/2013). 2024. gada 1. janvārī stājās spēkā Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Regula Nr. 2023/2831), kas aizvieto līdz šim spēkā esošo Regulu Nr. 1407/2013, uz kuru ir atsauce MK noteikumos Nr. 55;
2) iekļautas normas un atsauces atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijai (NACE 2. red.). Ar 2025. gada 1. janvāri tiks uzsākta Eiropas Komisijas (Eurostat) izstrādātā jaunā Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2.1. redakcijas (turpmāk – NACE 2.1. red.) lietošana, kas ir apstiprināta ar Eiropas Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģēto Regulu (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (turpmāk – Regula Nr.2023/137), un paredz izmaiņas NACE kodu klasifikācijā salīdzinājumā ar esošo klasifikāciju;
3) noteikts, ka tiesības veikt projekta ieguldījumus zemes īpašumā ir jānostiprina zemesgrāmatās līdz civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai, kā rezultātā var aizkavēties projektu īstenošanas uzsākšana, t.sk. kompleksajos projektos plānoto citu darbību īstenošana, kas nav saistīta ar ieguldījumiem attiecīgajā zemes īpašumā;
4) noteikts, ka līgumā par apbūves tiesību jāparedz nosacījums komersantam kā projekta sadarbības partnerim izpirkt publiskās personas zemes īpašumu. Saskaņā ar Civillikuma 1129.1 panta otro daļu uz apbūves tiesību neattiecas pirmpirkuma un izpirkuma tiesība, līdz ar to, neatkarīgi no apbūves tiesības līguma publiskas personas zemes īpašumu nepieciešams pārdot publiskā izsolē.
1) noteikts, ka de minimis atbalsts tiek sniegts atbilstoši Eiropas Komisijas 2013. gada 18.decembra Regulai (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Regula Nr.1407/2013). 2024. gada 1. janvārī stājās spēkā Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk - Regula Nr. 2023/2831), kas aizvieto līdz šim spēkā esošo Regulu Nr. 1407/2013, uz kuru ir atsauce MK noteikumos Nr. 55;
2) iekļautas normas un atsauces atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijai (NACE 2. red.). Ar 2025. gada 1. janvāri tiks uzsākta Eiropas Komisijas (Eurostat) izstrādātā jaunā Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2.1. redakcijas (turpmāk – NACE 2.1. red.) lietošana, kas ir apstiprināta ar Eiropas Komisijas 2022. gada 10. oktobra Deleģēto Regulu (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju (turpmāk – Regula Nr.2023/137), un paredz izmaiņas NACE kodu klasifikācijā salīdzinājumā ar esošo klasifikāciju;
3) noteikts, ka tiesības veikt projekta ieguldījumus zemes īpašumā ir jānostiprina zemesgrāmatās līdz civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanai, kā rezultātā var aizkavēties projektu īstenošanas uzsākšana, t.sk. kompleksajos projektos plānoto citu darbību īstenošana, kas nav saistīta ar ieguldījumiem attiecīgajā zemes īpašumā;
4) noteikts, ka līgumā par apbūves tiesību jāparedz nosacījums komersantam kā projekta sadarbības partnerim izpirkt publiskās personas zemes īpašumu. Saskaņā ar Civillikuma 1129.1 panta otro daļu uz apbūves tiesību neattiecas pirmpirkuma un izpirkuma tiesība, līdz ar to, neatkarīgi no apbūves tiesības līguma publiskas personas zemes īpašumu nepieciešams pārdot publiskā izsolē.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu projektā plānoto grozījumu apstiprināšana ir nepieciešama pēc iespējas ātrāk, lai noteikumu projektā iekļautos labvēlīgākos nosacījumus projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem varētu piemērot ES kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 5.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Vietējās teritorijas integrētās sociālās, ekonomiskās un vides attīstības un kultūras mantojuma, tūrisma un drošības veicināšana pilsētu funkcionālajās teritorijās" 5.1.1.1. pasākuma "Infrastruktūra uzņēmējdarbības atbalstam" (turpmāk - 5.1.1.1. pasākums) otrās atlases kārtas pirmajam uzsaukumam, kurš ir izsludināts 2024. gada 21. februārī un kurā projektu iesniegumu iesniegšana plānota līdz 2024. gada 21. jūnijam, tādējādi paātrinot ieguldījumu ienākšanu tautsaimniecībā un n+3 principa izpildi kopumā. Projektu iesniedzēji ir uzsākuši aktīvu darbu pie projektu iesniegumu sagatavošanas, tai skaitā projektu darbību plānošanas, projektēšanas, iepirkumu organizēšanas, izmaksu un ieguvumu aprēķinu veikšanas, īpašumtiesību dokumentu sakārtošanas, kā arī citu dokumentu sagatavošanas, kas nepieciešami projektu iesniegšanai. Vienlaikus noteikumu projekta apstiprināšana dos iespēju piešķirt de minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831, ņemot vērā, ka pēc 2024. gada 30. jūnija de minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013 piešķirt nav iespējams.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā iekļautās izmaiņas paredz kopumā labvēlīgākus nosacījumus projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem, kas veicinātu 5.1.1.1. pasākuma ietvaros plānoto budžeta mērķu sasniegšanu, t.i. n+3 principa izpildi.
Noteikumu projekts:
1) paredz precizēt de minimis atbalsta nosacījumus:
Ņemot vērā, ka pēc 2024. gada 30. jūnija de minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013 piešķirt nav iespējams, noteikumu projekts paredz, ka 5.1.1.1. pasākumā de minimis atbalsts tiks sniegts saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831, kura ir stājusies spēkā ar 2024. gada 1. janvāri un aizvieto Regulu Nr. 1407/2013. Regula Nr. 2023/2831 paredz labvēlīgākus nosacījumus de minimis atbalsta saņēmējiem, jo līdzšinējais pieejamais de minimis atbalsta apjoms palielinās no 200 000 EUR uz 300 000 EUR, t.i., viens vienots uzņēmums jebkurā triju gadu periodā var saņemt vienā dalībvalstī de minimis atbalstu 300 000 EUR apmērā. Trīs gadu laikposms noteikts kā slīdošs periods un turpmāk de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķir vienam vienotam uzņēmumam no de minimis atbalsta piešķiršanas brīža nedrīkst pārsniegt 300 000 EUR. Atbilstoši MK noteikumiem Nr. 55 de minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi. Ja de minimis atbalsts tiek piešķirts projekta īstenošanas laikā, par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad tiek parakstīti attiecīgie civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu grozījumi. Piemērs: Ja de minimis atbasltu ir plānots piešķirt 2024. gada 19. augustā, pārbauda, lai potenciālajam de minimis atbalsta saņēmējam trīs kalendāro gadu laikā piešķirtais de minimis atbalsts kopā ar plānoto de minimis atbalstu nepārsniedz 300 000 EUR, t.i., skatās periodu no 2021. gada 19. augusta līdz 2024. gada 19. augustam.
Vienlaikus noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 55 67.1. apakšpunkta nosacījumus, lai informācija nedublētu MK noteikumu Nr. 55 67.3. apakšpunktā minēto par de minimis atbalsta apmēru.
2) paredz MK noteikumos Nr. 55 integrēt atbilstošus nosacījumus attiecībā uz NACE 2.1. red., kura tiks piemērota no 2025. gada 1. janvāra, tā nodrošinot savlaicīgu pāreju uz jauno regulējumu saskaņā ar Regulu Nr. 2023/137. NACE 2.1.red. paredz, piemēram, jaunas sadaļas "K – telekomunikācija, datorprogrammēšana, konsultēšana, datošanas infrastruktūras nodrošināšana un citi informācijas pakalpojumi" izveidi, kurā ietilpstošās tautsaimniecības nozares ir atbalstāmas projekta rādītāju ieskaitīšanā, attiecīgi tiek mainīta visu turpmāko sadaļu numerācija. Salīdzinājumam – NACE 2. red. sadaļā "K" ietilpst "Finanšu un apdrošināšanas darbības", kas ir tautsaimniecības nozare, kurā radītos rādītājus, atbilstoši MK noteikumu Nr. 55 nosacījumiem, projektā nevar ieskaitīt.
3) paredz labvēlīgākus nosacījumus attiecībā uz brīdi, līdz kuram zemesgrāmatās ir nostiprināmas tiesības veikt projekta ieguldījumus zemes īpašumā. Turpmāk tiesības veikt projekta ieguldījumus zemes īpašumā nostiprināmas zemesgrāmatās līdz projekta noslēguma maksājumam, tādejādi tiek paātrināta civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšana, projekta darbību uzsākšana (īpaši kompleksajos projektos, kuros paredzēta ceļu satiksmes infrastruktūras un uzņēmējdarbībai paredzēto ēku infrastruktūras attīstīšana),kā rezultātā tas rada iespēju projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim ātrāk saņemt finanšu resursus avansa veidā, ja tam ir pamatojums, un kopumā sekmē n+3 principu sasniegšanu.
4) tiesiskās skaidrības nodrošināšanai precizē nosacījumu par apbūves tiesību. Atbilstoši Tieslietu ministrijas publicētajam skaidrojumam (https://www.tm.gov.lv/lv/skaidrojums-apbuves-tiesiba-un-brivpratiga-dalita-ipasuma-pastavesana-pec-01012017?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F) uz zemes uzceltas būves atbilstoši Civillikuma 968. pantā nostiprinātajam zemes un ēkas vienotības principam būs uzskatāmas par zemes daļu, tādejādi, beidzoties apbūves tiesībai, ēka, ko komersants kā sadarbības partneris apbūves tiesības līguma ietvarā būs izbūvējis uz finansējuma saņēmēja – publiskas personas zemes, paliks finansējuma saņēmēja – publiskās personas, kas ir šīs zemes īpašnieks, īpašumā. Publiskas personas zemes īpašumu var iegādāties vispārējā kārtībā publiskā izsolē.
5) ir tehniski precizēts, lai salāgotu MK noteikumu Nr. 55 70. un 71. punkta nosacījumus, konkrētāk skaidrojot rīcību gadījumos, kad piemēro projekta ietvaros plānotā komercdarbības atbalsta kumulāciju ar citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu.
Noteikumu projekts:
1) paredz precizēt de minimis atbalsta nosacījumus:
Ņemot vērā, ka pēc 2024. gada 30. jūnija de minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013 piešķirt nav iespējams, noteikumu projekts paredz, ka 5.1.1.1. pasākumā de minimis atbalsts tiks sniegts saskaņā ar Regulu Nr. 2023/2831, kura ir stājusies spēkā ar 2024. gada 1. janvāri un aizvieto Regulu Nr. 1407/2013. Regula Nr. 2023/2831 paredz labvēlīgākus nosacījumus de minimis atbalsta saņēmējiem, jo līdzšinējais pieejamais de minimis atbalsta apjoms palielinās no 200 000 EUR uz 300 000 EUR, t.i., viens vienots uzņēmums jebkurā triju gadu periodā var saņemt vienā dalībvalstī de minimis atbalstu 300 000 EUR apmērā. Trīs gadu laikposms noteikts kā slīdošs periods un turpmāk de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķir vienam vienotam uzņēmumam no de minimis atbalsta piešķiršanas brīža nedrīkst pārsniegt 300 000 EUR. Atbilstoši MK noteikumiem Nr. 55 de minimis atbalsta piešķiršanas brīdis ir diena, kad tiek pieņemts sadarbības iestādes lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu vai izdots atzinums par lēmumā noteikto nosacījumu izpildi. Ja de minimis atbalsts tiek piešķirts projekta īstenošanas laikā, par atbalsta piešķiršanas brīdi uzskata dienu, kad tiek parakstīti attiecīgie civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu grozījumi. Piemērs: Ja de minimis atbasltu ir plānots piešķirt 2024. gada 19. augustā, pārbauda, lai potenciālajam de minimis atbalsta saņēmējam trīs kalendāro gadu laikā piešķirtais de minimis atbalsts kopā ar plānoto de minimis atbalstu nepārsniedz 300 000 EUR, t.i., skatās periodu no 2021. gada 19. augusta līdz 2024. gada 19. augustam.
Vienlaikus noteikumu projekts paredz svītrot MK noteikumu Nr. 55 67.1. apakšpunkta nosacījumus, lai informācija nedublētu MK noteikumu Nr. 55 67.3. apakšpunktā minēto par de minimis atbalsta apmēru.
2) paredz MK noteikumos Nr. 55 integrēt atbilstošus nosacījumus attiecībā uz NACE 2.1. red., kura tiks piemērota no 2025. gada 1. janvāra, tā nodrošinot savlaicīgu pāreju uz jauno regulējumu saskaņā ar Regulu Nr. 2023/137. NACE 2.1.red. paredz, piemēram, jaunas sadaļas "K – telekomunikācija, datorprogrammēšana, konsultēšana, datošanas infrastruktūras nodrošināšana un citi informācijas pakalpojumi" izveidi, kurā ietilpstošās tautsaimniecības nozares ir atbalstāmas projekta rādītāju ieskaitīšanā, attiecīgi tiek mainīta visu turpmāko sadaļu numerācija. Salīdzinājumam – NACE 2. red. sadaļā "K" ietilpst "Finanšu un apdrošināšanas darbības", kas ir tautsaimniecības nozare, kurā radītos rādītājus, atbilstoši MK noteikumu Nr. 55 nosacījumiem, projektā nevar ieskaitīt.
3) paredz labvēlīgākus nosacījumus attiecībā uz brīdi, līdz kuram zemesgrāmatās ir nostiprināmas tiesības veikt projekta ieguldījumus zemes īpašumā. Turpmāk tiesības veikt projekta ieguldījumus zemes īpašumā nostiprināmas zemesgrāmatās līdz projekta noslēguma maksājumam, tādejādi tiek paātrināta civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšana, projekta darbību uzsākšana (īpaši kompleksajos projektos, kuros paredzēta ceļu satiksmes infrastruktūras un uzņēmējdarbībai paredzēto ēku infrastruktūras attīstīšana),kā rezultātā tas rada iespēju projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim ātrāk saņemt finanšu resursus avansa veidā, ja tam ir pamatojums, un kopumā sekmē n+3 principu sasniegšanu.
4) tiesiskās skaidrības nodrošināšanai precizē nosacījumu par apbūves tiesību. Atbilstoši Tieslietu ministrijas publicētajam skaidrojumam (https://www.tm.gov.lv/lv/skaidrojums-apbuves-tiesiba-un-brivpratiga-dalita-ipasuma-pastavesana-pec-01012017?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F) uz zemes uzceltas būves atbilstoši Civillikuma 968. pantā nostiprinātajam zemes un ēkas vienotības principam būs uzskatāmas par zemes daļu, tādejādi, beidzoties apbūves tiesībai, ēka, ko komersants kā sadarbības partneris apbūves tiesības līguma ietvarā būs izbūvējis uz finansējuma saņēmēja – publiskas personas zemes, paliks finansējuma saņēmēja – publiskās personas, kas ir šīs zemes īpašnieks, īpašumā. Publiskas personas zemes īpašumu var iegādāties vispārējā kārtībā publiskā izsolē.
5) ir tehniski precizēts, lai salāgotu MK noteikumu Nr. 55 70. un 71. punkta nosacījumus, konkrētāk skaidrojot rīcību gadījumos, kad piemēro projekta ietvaros plānotā komercdarbības atbalsta kumulāciju ar citu komercdarbības atbalstu un de minimis atbalstu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Ja netiks veikti grozījumi MK noteikumos Nr. 55, 5.1.1.1. pasākuma ietvaros nebūs iespējams piešķirt de minimis atbalstu, kuru piemēro projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksām, kas saistītas ar tām būvniecības darbībām, kurām plānots komercdarbības atbalsts saskaņā ar Eiropas Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu 14., 41., 45. un 56. pantu, ņemot vērā, ka pēc 2024. gada 30. jūnija de minimis atbalstu saskaņā ar Regulu Nr. 1407/2013 piešķirt nav iespējams. Vienlaikus, neveicot noteikumu projektā iekļautos grozījumus, var tikt ietekmēta atklātā projektu iesniegumu atlases gaita (konkurss). Projektu iesniegumu atlases beigu termiņš ir noteikts 2024. gada 21. jūnijs. Tā kā projektu iesniedzēji šobrīd izstrādā projektu iesniegumus, tai skaitā gan tehnisko dokumentāciju, gan izmaksu un ieguvumu analīzi, ir būtiski apstiprināt noteikumu projekta grozījumus, lai tos savlaicīgi iekļautu projektu iesniegumu atlases nolikumā, tādejādi, izvairoties no projektu atlases termiņa pagarināšanas, kas varētu paaugstināt risku nesasniegt n+3 principa ietvaros plānotos finansējuma apguves mērķus.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- 5.1.1.1.pasākuma projektu iesniedzēji, sadarbības partneri un Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (turpmāk - CFLA)
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz pozitīvu ietekmi uz 5.1.1.1. pasākuma projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem, jo paredz labvēlīgākus nosacījumus projektu iesniegšanai un izmaksu attiecināšanai. CFLA kā ES fondu sadarbības iestādei būs nepieciešams veikt izmaiņas 5.1.1.1. pasākuma projektu iesniegumu atlases nolikuma dokumentācijā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz izmaiņas, kas sekmē Eiropas Reģionālā attīstības fonda finansējuma nonākšanu tautsaimniecībā. Ieguvēji ir privātā sektora komersanti, kas nodrošina gan projektēšanas un būvdarbu pakalpojumus, gan arī komersanti kā tiešie vai netiešie labuma guvēji no projektu ietvaros attīstītās uzņēmējdarbībai nepieciešamās publiskās infrastruktūras, piemēram, satiksmes infrastruktūras, nomas ēku infrastruktūras, industriālajiem pieslēgumiem uzņēmējdarbības teritorijām.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Nē2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R2831
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. decembra Eiropas Komisijas Regula Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R0137
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2022. gada 10. oktobra Eiropas Komisijas Deleģētā Regula (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2023. gada 13. decembra Eiropas Komisijas Regula Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta 1.punkts
Noteikumu projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
2.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
3.panta 2.punkts
Noteikumu projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
6.panta 4.punkts
Noteikumu projekta 7.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
8. pants
Noteikumu projekta 8.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2022. gada 10. oktobra Eiropas Komisijas Deleģētā Regula (ES) 2023/137, ar kuru groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Pielikums
Noteikumu projekta 3. un 4.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr.970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktu institūcija piemēro sabiedrības līdzdalības kārtību to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt regulējumu, kas ir atbilstošs izmaiņām Eiropas Komisijas tiesību aktos attiecībā uz de minimis atbalsta nosacījumiem un izmaiņām Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijā, vienlaikus paredzot izmaiņas, kas veicinātu ieguldījumu straujāku ienākšanu tautsaimniecībā un Eiropas Komisijas noteiktā ikgadēji n+3 princips izpildi kopumā. Tas būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā iepriekš minēto, publiskā apspriede par noteikumu projektu netiek veikta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
- 5.1.1.1.pasākuma projektu iesniedzēji un sadarbības partneri
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi