Anotācija (ex-ante)

23-TA-599: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumos Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumu projekts) ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva, kas izstrādāta saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu projekta mērķis ir veikt izmaiņas 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – 9.3.1.1. pasākums) īstenošanas nosacījumos, kas saistīti ar pašvaldību projektu kopējo attiecināmo izmaksu apmēra izmaiņām.
Spēkā stāšanās termiņš
28.03.2023.
Pamatojums
Atbilstoši MK noteikumu Nr.871[1] 11.1 punktam 9.3.1.1. pasākuma ietvaros pašvaldības projekta kopējo attiecināmo izmaksu (Eiropas Reģionālā attīstības fonda, valsts budžeta finansējuma, valsts budžeta dotācijas pašvaldībām un pašvaldības finansējumu) apmēru var mainīt līdz 2022. gada 31. decembrim, ja tas atbilst plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānā (turpmāk – DI plāns) pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām.
Ņemot vērā, ka vēl 2022.gada nogalē Labklājības ministrija veica Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) un valsts budžeta finansējuma ietaupījuma un papildu sasniedzamo 9.3.1.1.pasākuma uzraudzības rādītāju pārdali pašvaldībām, atsevišķos gadījumos pašvaldības dažādu apstākļu un sakritību dēļ (darbinieku prombūtnes, darba nespējas lapas, citi steidzami uzdevumi) nav paspējušas Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā 2014. - 2020. gadam (turpmāk – KP VIS) ierosināt 9.3.1.1.pasākuma projekta grozījumus, kas paredz projektā iekļaut pašvaldībai papildu piešķirto 9.3.1.1.pasākuma finansējumu un uzraudzības rādītājus.
Līdz ar to ir nepieciešams pagarināt termiņu, līdz kuram pašvaldības var palielināt projekta kopējo attiecināmo izmaksu (ERAF, valsts budžeta finansējuma, valsts budžeta dotācijas pašvaldībām un pašvaldības finansējumu) apmēru. Šī termiņa pagarinājums līdz 2023.gada 30. aprīlim ir nepieciešams steidzami, lai KP VIS būtu iespējams apstiprināt visus pašvaldību ierosinātos projekta grozījumus saistībā ar plānošanas reģionu DI plānos pašvaldībām papildu piešķirto 9.3.1.1.pasākuma finansējumu un papildu sasniedzamajiem uzraudzības rādītājiem un tādējādi pašvaldības varētu noslēgt un īstenot būvniecības vai piegāžu līgumus par papildu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidi līdz 2023.gada 31.decembrim.

[1] MK 2016. gada 20. decembra noteikumi Nr. 871 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt pakalpojumu infrastruktūru bērnu aprūpei ģimeniskā vidē un personu ar invaliditāti neatkarīgai dzīvei un integrācijai sabiedrībā" 9.3.1.1. pasākuma "Pakalpojumu infrastruktūras attīstība deinstitucionalizācijas plānu īstenošanai" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi"

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd 9.3.1.1.pasākuma ietvaros pašvaldības varēja mainīt (gan palielināt, gan samazināt) 9.3.1.1.pasākuma projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru (ERAF finansējums, valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldības finansējums), ja kopējā attiecināmā finansējuma apmērs atbilda plānošanas reģiona DI plānā pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām. Šādas kopējā attiecināmā finansējuma apmēra izmaiņas projektos bija iespējams veikt līdz 2022.gada 31. decembrim, ierosinot attiecīgus grozījumus 9.3.1.1.pasākuma projektos KP VIS. Šāds nosacījums MK noteikumos Nr.871 tika paredzēts, lai savlaicīgi varētu veikt 9.3.1.1.pasākuma finansējuma un uzraudzības rādītāju pārdales starp pašvaldībām.
Savukārt šī brīža MK noteikumu Nr.871 11.1 punkta paredz, ka no 2023. gada var palielināt pašvaldības projekta attiecināmo izmaksu apmēru, ja pašvaldības papildu ieguldījums sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei nav uzskatāms par neattiecināmajām izmaksām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan 2023. gadā vairs netiek plānotas un netiks veiktas atbrīvotā finansējuma (ERAF, valsts budžeta un valsts budžeta dotācijas pašvaldībām) pārdales starp pašvaldībām 9.3.1.1.pasākuma ietvaros, šī brīža MK noteikumu Nr.871 nosacījums par projekta attiecināmo izmaksu apmēra izmaiņām nepieļauj iespēju pēc 2022. gada 31. decembra projektā palielināt 9.3.1.1. pasākuma finansējumu, ja tas jau ir bijis paredzēts plānošanas reģiona DI plānā līdz 2022.gada 31.decembrim.
Ņemot vērā, ka vēl 2022. gada nogalē Labklājības ministrija, izpildot MK 2022. gada 8. marta sēdes protokola lēmumu (protokols Nr. 13, 32§, 4. punkts) par 9.3.1.1. pasākuma atbrīvotā finansējuma (gan ar papildu uzraudzības rādītājiem, gan faktisko finansējuma atlikumu) pārdalēm, veica Eiropas Reģionālā attīstības fonda (turpmāk – ERAF) un valsts budžeta finansējuma ietaupījuma un papildu sasniedzamo 9.3.1.1.pasākuma uzraudzības rādītāju pārdali pašvaldībām, tai skaitā Ķekavas novada pašvaldībai piešķirot papildu 9.3.1.1.pasākuma finansējumu 1 milj. euro apmērā jauna grupu dzīvokļa izveidei 10 personām ar garīga rakstura traucējumiem. Jauna grupu dzīvokļa izveide Ķekavas novada pašvaldībā un tā izveidei papildu piešķirtais 9.3.1.1.pasākuma finansējums tika apstiprināts Rīgas plānošanas reģiona DI plānā ar 2022. gada 28. oktobra Sociālo pakalpojumu attīstības padomes  lēmumu Nr.52  par Rīgas plānošanas reģiona DI plāna 2017. – 2020.gadam grozījumu Nr.11 apstiprināšanu. Diemžēl Ķekavas novada pašvaldība dažādu apstākļu un sakritību dēļ (darbinieku prombūtnes, darba nespējas lapas, citi steidzami uzdevumi) neiesniedza KP VIS 9.3.1.1.pasākuma projekta grozījumus, kas paredz projektā iekļaut pašvaldībai papildu piešķirto 9.3.1.1.pasākuma finansējumu un papildu uzraudzības rādītājus (jauna grupu dzīvokļa izveide) līdz MK noteikumu Nr.871 11.1 punktā noteiktajam termiņam – 2022.gada 31.decembris, neskatoties uz to, ka papildu piešķirtais 9.3.1.1.pasākuma finansējums un papildu uzraudzības rādītāji tika iestrādāti Rīgas plānošanas reģiona DI plānā (Ķekavas novada pašvaldība projekta grozījumus par papildu piešķirto 9.3.1.1.pasākuma finansējumu un papildu projektā izveidojamo grupu dzīvokļu infrastruktūras izveidi KP VIS ierosināja 2023.gada 3. janvārī).
Līdz ar to šobrīd ir radusies situācija, kad Centrālā finanšu un līgumu aģentūra kā sadarbības iestāde (turpmāk - sadarbības iestāde) MK noteikumu Nr. 871 11.1 punktā noteiktā termiņa dēļ vairs nevar KP VIS apstiprināt Ķekavas novada pašvaldības ierosinātos projekta grozījumus, kas saistīti ar pašvaldībai papildu piešķirto 9.3.1.1.pasākuma finansējumu un papildu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides ieplānošanu projektā.
Jāatzīmē, ka Ķekavas novada pašvaldība jau ir īstenojusi darbības plānotā jaunā pakalpojuma – grupu dzīvokļa 10 personām ar garīga rakstura traucējumiem – izveidei. Ir noslēdzies iepirkums grupu dzīvokļa projektēšanai un izbūvei, lēmums par līguma tiesību piešķiršanu pieņemts 20.03.2023. Līgumu par projektēšanu un būvdarbiem Ķekavas novada pašvaldība slēgs tikai pozitīva lēmuma par šo MK noteikumu grozījumu gadījumā. Atbilstoši plānotajam būvdarbu līgumam projektēšanas darbus un būvdarbus paredzēts pabeigt līdz 30.11.2023., savukārt aprīkojuma iegādi un uzstādīšanu paredzēts pabeigt līdz 31.12.2023. Sadarbības iestādes  vērtējumā pastāv risks nepabeigt projektu līdz 31.12.2023. gadījumā, ja  projektēšanas gaitā tiek atklātas iepriekš nezināmas tehniskas problēmas (piemēram, nesošo konstrukciju nestspēja), kā rezultātā būs nepieciešams papildu laiks gan projektēšanai, gan būvniecībai. Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības sniegtajai informācijai sadarbības iestādei, Ķekavas novada pašvaldība apzinās termiņu riskus un šo risku iestāšanās gadījumā radīs iespēju projektu pabeigt par pašvaldības budžeta līdzekļiem. Papildus jāuzsver, ka arī tad, ja projekta grozījumi būtu iesniegti līdz 31.12.2022., projekta īstenošanas stadija būtu tādi pati kā šobrīd. Ķekavas novada pašvaldība bez projekta grozījumiem ir veikusi nepieciešamās darbības tiktāl, ciktāl tas neprasa finanšu saistību uzņemšanos.

Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams pagarināt termiņu, līdz kuram pašvaldības var mainīt (gan palielināt, gan samazināt) 9.3.1.1.pasākuma projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru (ERAF finansējums, valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldības finansējums).
Risinājuma apraksts
Lai risinātu iepriekšminēto problēmu, MK noteikumu projekts paredz precizēt MK noteikumu Nr.871 11.1 punktu, nosakot, ka 9.3.1.1.pasākuma ietvaros pašvaldības projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru var mainīt līdz 2023. gada 30. aprīlim, ja tas atbilst plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānā pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām. Savukārt no 2023. gada 1. maija var palielināt pašvaldības projekta attiecināmo izmaksu apmēru, ja pašvaldības papildu ieguldījums sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveidei nav uzskatāms par neattiecināmajām izmaksām atbilstoši MK noteikumu Nr.871 28.4. apakšpunktam un 36. punktam.
Ierosinātie grozījumi neietekmēs uzsākto 9.3.1.1.pasākuma projektu īstenošanu un noslēgtos līgumus par projektu īstenošanu. Ierosinātais termiņa pagarinājums ir attiecināms tikai uz tām pašvaldībām, kurām piešķirtais papildu 9.3.1.1.pasākuma finansējums un papildu sasniedzamie uzraudzības rādītāji ir iekļauti attiecīgā plānošanas reģiona DI plānā līdz 2022.gada 31.decembrim (faktiski tikai uz Ķekavas novada pašvaldību).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Kā alternatīvs risinājums būtu MK noteikumu Nr.871 11.1 punktā minētā termiņa nepagarināšana. Nepagarinot termiņu, līdz kuram pašvaldības var mainīt (palielināt) 9.3.1.1.pasākuma projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru (ERAF finansējums, valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldības finansējums), atsevišķas pašvaldībās nebūs iespējams izveidot Rīgas plānošanas reģiona DI plānā ieplānoto papildu grupu dzīvokļu infrastruktūru pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas ar invaliditāti
  • Pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras no valsts finansētām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijām (turpmāk – valsts ilgstošas aprūpes institūcijas) pāriet uz dzīvi sabiedrībā, kā arī pilngadīgas personas ar garīga rakstura traucējumiem, kuras potenciāli var nonākt valsts ilgstošas aprūpes institūcijā un kurām ir noteikta smaga vai ļoti smaga invaliditāte (I vai II invaliditātes grupa).
Ietekmes apraksts
Nepagarinot termiņu, līdz kuram pašvaldības var mainīt (palielināt) 9.3.1.1.pasākuma projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru (ERAF finansējums, valsts budžeta finansējums, valsts budžeta dotācija pašvaldībām un pašvaldības finansējums), atsevišķas pašvaldībās nebūs iespējams izveidot Rīgas plānošanas reģiona DI plānā ieplānoto papildu grupu dzīvokļu infrastruktūru pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības kā 9.3.1.1.pasākuma finansējuma saņēmējas
Ietekmes apraksts
Pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās pašvaldības 9.3.1.1. pasākuma ietvaros projekta kopējo attiecināmo izmaksu apmēru varēs mainīt līdz 2023. gada 30. aprīlim, ja vien tas atbilst plānošanas reģiona deinstitucionalizācijas plānā pašvaldībai noteiktajām plānotajām kopējām attiecināmajām sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu infrastruktūras izveides izmaksām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ierosinātas izmaiņas ir saistošas tikai tām pašvaldībām, kurām 2022.gada nogalē Labklājības ministrija veica papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējuma un papildu sasniedzamo 9.3.1.1.pasākuma uzraudzības rādītāju pārdali, bet kuras līdz 2022.gada 31. decembrim nav paguvušas plānošanas reģionu DI plānos iestrādāto papildu 9.3.1.1. pasākuma finansējumu un uzraudzības rādītājus ieplānot 9.3.1.1.pasākuma projektā, ierosinot attiecīgus projekta grozījumus KP VIS.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi