24-TA-1497: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi"" (turpmāk - Projekts) izstrādāts, lai aktualizētu noteikumus, novēršot nepilnības, precizējot jaudas sadales kārtību, deleģējot jaudas sadalītājam tiesības izstrādāt trūkstošo tiesisko regulējumu, kas mazinātu pārpratumus un domstarpības noteikumu piemērošanā, kā arī mazinātu administratīvo slogu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir aktualizēt Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 472), lai samazinātu iespējamos pārpratumus un domstarpības to piemērošanā, vienlaikus iekļaujot deleģējumu AS "LatRailNet" iestrādāt detalizētāku tiesisko regulējumu iekšējos AS "LatRailNet" 2016.gada 6.septembra izdotajos noteikumos Nr. JALP-7.6/01-2016 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales shēma" (turpmāk - Jaudas sadales shēma).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd tiek izstrādāts Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas par dzelzceļa infrastruktūras jaudas izmantošanu vienotajā Eiropas dzelzceļa telpā, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīvu 2012/34/ES, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 22. septembra Regulu (ES) Nr. 913/2010 par Eiropas dzelzceļa tīklu konkurētspējīgiem kravas pārvadājumiem (turpmāk – Regula) projekts. Pēc šīs Regulas apstiprināšanas būs jāpārskata un nepieciešamības gadījumā jāveic grozījumi MK noteikumos Nr. 472.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jaunā Regula varētu tikt pieņemta tikai 2025. gadā, un tās normas būs piemērojamas no 2029. gada, bet normu neprecizitātes, kas rada domstarpības un pārpratumus MK noteikumu Nr. 472 piemērošanā, nepieciešams novērst pēc iespējas ātrāk, lai varētu nodrošināt kvalitatīvu infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja darbu.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz veikt precizējumus MK noteikumos Nr. 472, lai izvairītos no pārpratumiem, domstarpībām un mazinātu administratīvo slogu.
Lai nodrošinātu pilna spektra informāciju un pārliecinātos par to, ka dzelzceļa pārvadātājam ir nepieciešamie dokumenti, kas ļauj tam piekļūt infrastruktūrai un iedalīt tam infrastruktūras jaudu (īpaši tas attiecināms uz ārvalstu pārvadātājiem), Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 472 ar jaunu 8.6. apakšpunktu.
Lai nodrošinātu objektīvāku piešķirtās infrastruktūras jaudas izmantošanas uzskaiti un atvieglotu infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja dispečeru darbu, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr. 472 16. punktu jaunā redakcijā.
Lai nodrošinātu pilna spektra informāciju un pārliecinātos par to, ka dzelzceļa pārvadātājam ir nepieciešamie dokumenti, kas ļauj tam piekļūt infrastruktūrai un iedalīt tam infrastruktūras jaudu (īpaši tas attiecināms uz ārvalstu pārvadātājiem), Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 472 ar jaunu 8.6. apakšpunktu.
Lai nodrošinātu objektīvāku piešķirtās infrastruktūras jaudas izmantošanas uzskaiti un atvieglotu infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja dispečeru darbu, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr. 472 16. punktu jaunā redakcijā.
Problēmas apraksts
Jaudas sadales shēmā šobrīd nav noteikta kārtība, kādā pēc pieteikuma iesniedzēju iniciatīvas iespējams pēc tam iesniegt pieteikumu grozījumus, kā arī kā būtisko funkciju veicējs pieņem pieteikumus, kas iesniegti pēc termiņa beigām. Nav noteikts arī, kā noteikt jaudas sadali pierobežas iecirkņos, ja tā ir atšķirīga no vispārējās kārtības. Šobrīd Jaudas sadales shēmā nav noteikta kārtība arī ārpusplāna vilcienu pieteikumu iesniegšanai.
Risinājuma apraksts
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību, kādā būtisko funkciju veicējs pieņem jaudas pieprasījuma pieteikumus par iecirkņiem, kuriem publiskās lietošanas infrastruktūras statuss piešķirts pēc normatīvajos aktos noteiktā termiņa beigām, Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.472 ar 11.1 punktu.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību, kādā tiek veikta jaudas sadale pierobežu iecirkņos, ja tā ir atšķirīga no vispārējās kārtības, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr.472 13.punktu jaunā redakcijā.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību, kādā tiek pieņemti jaudas pieprasījuma pieteikumi regulāriem pārvadājumiem pēc normatīvajos aktos noteiktā termiņa beigām, Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 472 ar 17.1 punktu.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību par ārpusplāna vilcienu pieteikumu iesniegšanu un veidlapas paraugu, Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.472 ar 58.1 punktu.
Projekts nav pretrunā ar MK noteikumu Nr.472 šobrīd spēkā esošo redakciju, ar Projektu tikai papildina atsevišķus punktus vai nodaļas, precizējot tajos esošās normas, lai izvairītos no pārpratumiem un gadījumiem, kad trūkst atbilstoša tiesiskā regulējuma vai arī nav īsti saprotams, kā jārīkojas. MK noteikumu Nr. 472. spēkā esošā redakcija izriet no Dzelzceļa likuma 27.panta desmitajā daļā noteiktā deleģējuma, kā arī ar deleģējumu atsevišķos MK noteikumu Nr. 472 punktos atsevišķus jautājumus regulēt pašā Jaudas sadales shēmā, kas ir infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja izdots normatīvais akts, kurš ir pakārtots MK noteikumiem Nr. 472.
Projektā iekļautais regulējums palīdz operatīvi un elastīgi panākt risinājumu, tādēļ ir veicami grozījumi atsevišķos MK noteikumu Nr. 472 punktos, kā arī atsevišķi punkti (pēc līdzīgas analoģijas, kā tas jau ir šobrīd, piemēram, MK noteikumu Nr. 472 12., 22., 25., 52., 56., 67., 72. punktā), ir papildināmi ar deleģējumu detalizētāku kārtību būtisko funkciju veicējam iekļaut Jaudas sadales shēmā. Līdz ar to, tas nekādā veidā nepārkāpj MK noteikumiem Nr. 472 Dzelzceļa likumā doto pilnvarojumu.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību, kādā tiek veikta jaudas sadale pierobežu iecirkņos, ja tā ir atšķirīga no vispārējās kārtības, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr.472 13.punktu jaunā redakcijā.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību, kādā tiek pieņemti jaudas pieprasījuma pieteikumi regulāriem pārvadājumiem pēc normatīvajos aktos noteiktā termiņa beigām, Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 472 ar 17.1 punktu.
Lai būtu tiesisks pamats un deleģējums Jaudas sadales shēmā atrunāt kārtību par ārpusplāna vilcienu pieteikumu iesniegšanu un veidlapas paraugu, Projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr.472 ar 58.1 punktu.
Projekts nav pretrunā ar MK noteikumu Nr.472 šobrīd spēkā esošo redakciju, ar Projektu tikai papildina atsevišķus punktus vai nodaļas, precizējot tajos esošās normas, lai izvairītos no pārpratumiem un gadījumiem, kad trūkst atbilstoša tiesiskā regulējuma vai arī nav īsti saprotams, kā jārīkojas. MK noteikumu Nr. 472. spēkā esošā redakcija izriet no Dzelzceļa likuma 27.panta desmitajā daļā noteiktā deleģējuma, kā arī ar deleģējumu atsevišķos MK noteikumu Nr. 472 punktos atsevišķus jautājumus regulēt pašā Jaudas sadales shēmā, kas ir infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja izdots normatīvais akts, kurš ir pakārtots MK noteikumiem Nr. 472.
Projektā iekļautais regulējums palīdz operatīvi un elastīgi panākt risinājumu, tādēļ ir veicami grozījumi atsevišķos MK noteikumu Nr. 472 punktos, kā arī atsevišķi punkti (pēc līdzīgas analoģijas, kā tas jau ir šobrīd, piemēram, MK noteikumu Nr. 472 12., 22., 25., 52., 56., 67., 72. punktā), ir papildināmi ar deleģējumu detalizētāku kārtību būtisko funkciju veicējam iekļaut Jaudas sadales shēmā. Līdz ar to, tas nekādā veidā nepārkāpj MK noteikumiem Nr. 472 Dzelzceļa likumā doto pilnvarojumu.
Problēmas apraksts
VAS "Latvijas dzelzceļš" 2023. gada 19. decembrī apstiprinātajā Tīkla pārskatā 2025. gadam (turpmāk - Tīkla pārskats) nav norādīti iecirkņi, kuros būtisko funkciju veicējs ir tiesīgs iedalīt jaudu.
Risinājuma apraksts
Lai infrastruktūras pārvaldītājam būtu tiesiskais pamats Tīkla pārskatā 2025. gadam norādīt iecirkņus, kuros būtisko funkciju veicējs ir tiesīgs iedalīt jaudu, Projekts paredz izteikt MK noteikumu Nr. 472 11. punktu jaunā redakcijā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicējs, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un pieteikumu iesniedzēji, tajā skaitā dzelzceļa pārvadātāji.
Ietekmes apraksts
Projekts neparedz jaunas prasības, tas aktualizē normas atbilstoši aktuālajai situācijai un novērš nesakritības, kas var radīt domstarpības, kā arī nodrošina daudzpusējāku/objektīvāku piešķirtās infrastruktūras jaudas izmantošanas uzskaiti un atvieglo gan jaudas sadalītāja, gan pārvadātāju darbu, mazinot administratīvo slogu un optimizējot izmaksas.
Juridiskās personas
- Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicējs, publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs un pieteikumu iesniedzēji, tajā skaitā dzelzceļa pārvadātāji.
Ietekmes apraksts
Projekts neparedz jaunas prasības, tas aktualizē normas atbilstoši aktuālajai situācijai un novērš nesakritības, kas var radīt domstarpības, kā arī nodrošina daudzpusējāku/objektīvāku piešķirtās infrastruktūras jaudas izmantošanas uzskaiti un atvieglo gan jaudas sadalītāja, gan pārvadātāju darbu, mazinot administratīvo slogu un optimizējot izmaksas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Šobrīd tiek izstrādāts Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas par dzelzceļa infrastruktūras jaudas izmantošanu vienotajā Eiropas dzelzceļa telpā, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Direktīvu 2012/34/ES, ar ko izveido vienotu Eiropas dzelzceļa telpu un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes 2010. gada 22. septembra Regulu (ES) Nr. 913/2010 par Eiropas dzelzceļa tīklu konkurētspējīgiem kravas pārvadājumiem projekts. Pēc šī projekta apstiprināšanas būs jāpārskata un nepieciešamības gadījumā jāveic grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 472 "Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadales noteikumi.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, AS "LatRailNet", VAS "Latvijas dzelzceļš"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/58eba3d2-a133-4df7-82a7-c1e010d01536
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- AS "LatRailNet"
- VAS "Latvijas dzelzceļš"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi