Anotācija (ex-ante)

24-TA-204: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 418 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 5.jūlija noteikumos Nr. 418 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai veiktu tehniskus precizējumus ar mērķi, novērst normu interpretēšanas riskus, kā arī nodrošinātu pārizdotās de minimis regulas normu iekļaušanu, precizētu sasniedzamos rādītājus un datu uzskaiti.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt viedās specializācijas datu ievadi un sasniedzamos rādītājus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu investīcijas ieviešanu, kā arī pārņemt jaunās de minimis regulas nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023.gada 31.decembri izbeidz savu darbību un 2024.gada 1.janvārī stājās spēkā Komisijas 2023. gada 13. decembra Regula (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 2023/2831).

Ministru kabineta 2022. gada 5.jūlija noteikumos Nr. 418 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1.r. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments inovāciju klasteru attīstībai" īstenošanas noteikumi kompetences centru ietvaros"" (turpmāk – Noteikumi Nr.418) šobrīd nav ietverta nepieciešamība uzskaitīt viedās specializācijas datus, bet, ņemot vērā, ka Ekonomikas ministrijai (turpmāk – nozares ministrija) Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) ietvaros jānodrošina monitoringa ziņojumu izstrāde pat katru no viedās specializācijas (turpmāk – RIS3) jomām, tad nepieciešams precizēt Noteikumus Nr. 418.

Ņemot vērā, ka Noteikumi Nr. 418 ir saistīti ar AF rādītāja Nr. 158 "Finansējuma saistību uzņemšanās" sasniegšanu, tad pašreizējās Noteikumu Nr.418 rādītāju sasniegšanas termiņš ir 2026.gada 30.jūnijs, kas neatbilst ar Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra rīkojumu Nr. 635 “Par Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna papildinājumu” apstiprinātajiem AF plāna grozījumiem (turpmāk – AF plāna grozījumi).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 418 iekļautas de minimis atbalsta normas, kuras pēc būtības zaudēja spēku 2023. gada 31.decembrī, jo Komisijas Regula Nr. 1407/2013 zaudē spēku 2023. gada 31. decembrī sakarā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 stāšanos spēkā 2024. gada 1. janvārī.  
Risinājuma apraksts
MK noteikumu projekts paredz:

1. Pārņemt jaunās de minimis regulas nosacījumus
Lai nodrošinātu atbilstošu Noteikumos Nr.418 paredzētā atbalsta (turpmāk – Atbalsts) sniegšanu, nepieciešams precizēt de minimis atbalsta nosacījumus atbilstoši pārizdotajai de minimis regulai (Komisijas Regulai Nr. 2023/2831). Vienlaikus, lai nodrošinātu pilnvērtīgu Noteikumos Nr.418 paredzētās atbalsta programmas (turpmāk – atbalsta programma) ieviešanu, nepieciešams precizēt sasniedzamos rādītājus, atbalstāmā darbības un viedās specializācijas (RIS3) datu uzkrāšanu un iesniegšanu nozares ministrijai. Lai nodrošinātu Atbalsta piešķiršanu atbilstoši Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 nosacījumiem, ar MK noteikumu projektu tiek veikti precizējumi Noteikumos Nr.418. Pēc būtības Atbalsta programmas ietvaros de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumi nemainās. Komisijas Regulā Nr.2023/2831, salīdzinot to ar Komisijas Regulu Nr.1407/2013, ir šādas atšķirības – robežlielums de minimis atbalstam, kuru viens vienots uzņēmums jebkurā triju gadu periodā var saņemt vienā dalībvalstī, ir palielināts no 200 000 EUR līdz 300 000 EUR, trīs gadu laikposms noteikts kā slīdošs periods, tas ir, turpmāk de minimis atbalsta kopsumma, ko viena dalībvalsts piešķir vienam vienotam uzņēmumam, nevienā trīs gadu periodā no tā piešķiršanas brīža nedrīkst pārsniegt noteikto robežlielumu.
Vienlaikus, lai nodrošinātu atbilstošu Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 piemērošanu un skaidru tiesību normu piemērošanu, ar MK noteikumu projektu Noteikumi Nr. 418 tiek papildināti ar jaunu punktu, kas paredz, ka komercdarbības atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības, gan ar to īstenošanu saistītās finanšu plūsmas no citu darbības nozaru darbībām un finanšu plūsmām.

2. Papildināt finansējuma saņēmēja uzkrājamo datus 
Lai nodrošinātu efektīvu finansējuma saņēmēja sasniegto rezultātu izvērtējumu, tai skaitā RIS3 jomu monitoringu, Noteikumi Nr. 418 tiek papildināti ar šādiem uzkrājamajiem datiem: jaunradīto tehnoloģiju skaits, jaunradīto produktu (preces un pakalpojumi, kas nav tehnoloģijas) skaits, patentu un patentu pieteikumu skaits, licences un licences līgumu skaits, preču zīmju (ieskaitot kolektīvās zīmes) un sertifikācijas zīmju skaits, reģistrētu dizainparaugu skaits. Vienlaikus, lai atvieglotu informācijas apriti, finansējuma saņēmēja uzkrātos datus iesniedz Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmā kopā ar progresa pārskatiem, nodrošinot informācijas periodiskumu un vieglu pieejamību. Nozares ministrija minētos datus izmanos ikgadējā monitoringa sagatavošanā, tādējādi vērtējot ar Ministru kabineta 2021. gada 16. februāra rīkojumu Nr. 93 “Par Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021.-2027. gadam” atbalstīto Nacionālās industriālās politikas pamatnostādņu 2021.-2027.gadam īstenošanas gaitu un turpmāk attīstāmos virzienus.

3. Precizēt sasniedzamo rādītāju termiņu
Lai nodrošinātu AF plāna grozījumu īstenošanu, kas ietver izmaiņas rādītāja Nr.158 "Finansējuma saistību uzņemšanās" sasniegšanā un savlaicīgu atskaišu iesniegšanu Eiropas Komisijai, nepieciešams mainīt Noteikumu Nr.418 6.1. apakšpunktā paredzēto sasniedzamo rādītāju (attiecībā uz apstiprināto projektu kopējo summu vismaz 22 500 000 euro) termiņu no 2026. gada 30. jūnija uz 2025.gada 30.jūniju. Rādītāja ietvaros tiek uzskaitītas saistības, kas tiek uzņemtas noslēgtajos līgumos starp finansējuma saņēmēju uz Centrālo finanšu un līgumu aģentūru (turpmāk – CFLA), un starp finansējuma saņēmēju un sadarbības partneri. Papildus MK noteikumu projekts paredz precizēt uzraudzības rādītājus, atbilstoši AF plāna grozījumiem.

4. Tehniskus grozījumus
1) Lai nodrošinātu atbilstību principam "nenodari būtisku kaitējumu" un piemērotu vienādas prasības visās nozares ministrijas izstrādātajās atbalsta programmās, MK noteikumu projekts paredz Noteikumos Nr. 418 iekļaut jaunu 18.1 punktu, kas atrunā, kādas darbības un nozares ir saistītas ar principu "nenodari būtisku kaitējumu":
"18.11. darbībām, kas saistītas ar fosilo kurināmo, tostarp tā pakārtotu izmantošanu, tai skaitā projektiem elektroenerģijas vai siltuma ražošanā, kā arī saistīto pārvades un sadales infrastruktūru, izmantojot dabasgāzi;
18.12. darbībām, kas saistītas ar siltumnīcefekta gāzu emisiju radīšanu (izņemot gadījumus, ja projekta iesniedzējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai);
18.13. darbībām, kas saistītas ar atkritumu poligoniem (izņemot gadījumus, ja projekta iesniedzējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai), sadedzināšanas iekārtām un mehāniski bioloģiskās apstrādes iekārtām;
18.14. darbībām, kas saistītas ar atkritumu savākšanas, uzglabāšanas, apstrādes, pārstrādes un apglabāšanas iekārtu un to programmatūru iegādi un nomu;
18.15. darbībām, kas kaitē labam ūdensobjektu stāvoklim vai labam to ekoloģiskajam potenciālam, ieskaitot virszemes ūdeņus un gruntsūdeņus, vai labam jūras ūdeņu vides stāvoklim (izņemot gadījumus, ja projekta iesniedzējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai);
18.16. darbībām, kas kaitē aprites ekonomikai, tostarp atkritumu rašanās novēršanai un reciklēšanai, vienā vai vairākos produktu aprites cikla posmos radot būtiskus efektivitātes trūkumus materiālu izmantošanā vai tādu dabas resursu tiešā vai netiešā izmantošanā kā neatjaunojami energoresursi, izejvielas, ūdens un zeme, tostarp produktu ilgizturības, remontējamības, modernizējamības, atkārtotas lietojamības vai reciklējamības ziņā (izņemot gadījumus, ja projekta iesniedzējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai);
18.17. darbībām, kas kaitē vides piesārņojuma novēršanai un kontrolei (izņemot gadījumus, ja projekta iesniedzējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai);
18.18. darbībām, kas kaitē bioloģiskās daudzveidības un ekosistēmu aizsardzībai un atjaunošanai, ja minētā darbība kaitē labam ekosistēmu stāvoklim un izturētspējai, vai kaitē dzīvotņu un sugu, tostarp Eiropas Savienības nozīmes dzīvotņu un sugu, aizsardzības statusam (izņemot gadījumus, ja atbalsta saņēmējs ir saņēmis atļauju šo darbību veikšanai);
18.19. darbībām saskaņā ar kvotu tirdzniecības sistēmu, lai sasniegtu prognozētās CO2 emisijas."
2) Lai precizētu sadarbības partneru pienākumus, MK noteikumu projekts paredz Noteikumos Nr. 418 iekļaut jaunu 55.7. apakšpunktu, kas nosaka, ka ne retāk kā reizi sešos mēnešos sadarbības partnerim nepieciešamas publicēt savā tīmekļvietnē un, ja iespējams, finansējuma saņēmēja tīmekļvietnē aktuālo informāciju par pētniecības projekta īstenošanas gaitu, nodrošinot informācijas un publicitātes pasākumus saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 12. februāra Regulas Nr. 2021/241, ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 34. pantu un Eiropas Komisijas un Latvijas Republikas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansēšanas nolīguma 10. pantu;
3) Ar MK noteikumu projektu tiek precizēti Noteikumos Nr.418 iekļautie nosacījumi par neatbalstāmajām darbībām finansējuma saņēmējam, ja tas darbojas kādā no Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 1.panta 1. punktā noteiktajām nozarēm.
4) Ar MK noteikumu projektu Noteikumos Nr.418 tiek precizēts, ka Atbalstu sadarbības partnerim nepiešķir neatbalstāmajām nozarēm un darbībām, kas minētas Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunktā un 1. panta 3. punktā;
5) Lai nodrošinātu vienotu pieeju visos nozares ministrijas pētniecības projektu īstenošanas pasākumos, ar MK noteikumu projektu paredzēts Noteikumos Nr.418 iekļaut nosacījumu, ka Atbalstu projekta iesniedzējam un sadarbības partnerim nepiešķir šādām nozarēm un darbībām: ieroču un munīcijas tirdzniecībai (Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā 2. redakcijas (turpmāk – NACE 2. red.) grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. 92. nodaļa "Azartspēles un derības"); tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. 12. nodaļa "Tabakas izstrādājumu ražošana", grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. grupa 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. L sadaļa "Operācijas ar nekustamo īpašumu", grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu"); atkritumu savākšanai, apstrādei un izvietošanai, materiālu pārstrādei (NACE 2. red. grupa 38.21 "Atkritumu apstrāde un izvietošana (izņemot bīstamos atkritumus)" un grupa 38.22 "Bīstamo atkritumu apstrāde un izvietošana").
6) Ar MK noteikumu projektu paredzēts Noteikumos Nr. 418 atrunāt, ka 10 gadi jānodrošina ne tikai informācijas pieejamībai, bet arī dokumentu glabāšanai;
7) Ņemot vērā, ka pētniecības projektu atlases padome nepieņem lēmumu, bet sniedz vērtējumu par pētniecības projektiem, ar MK noteikumu projektu tehniski tiek precizēts Noteikumu Nr. 418 13.1. un 68.1.apakšpunkts.
8) Ar MK noteikumu projektu tiek precizēts Noteikumu Nr. 418 66.punkts, atrunājot, ka finansējuma saņēmēja izveidotajai pētniecības projektu atlases padomei investīcijas ietvaros nepieciešams veikt vairākas aktivitātes nevis uzdevumus, lai nerastos interpretācijas par iesaistīto pušu pienākumiem finansējuma saņēmēja projekta ieviešanai.

MK noteikumu projektā tiek noteikts, ka aģentūras lēmums par finansējuma saņēmēja apstiprināšanu ir lēmums, kas paredz publiskā finansējuma sadali. Attiecīgi ar šo tiek noteikts, ka amatpersonas statuss tiek noteikts aģentūras amatpersonām. Turklāt, finansējuma saņēmēja izveidotā pētniecības projektu atlases padome veic sadarbības partneru izvērtējumu un finansējuma saņēmēja pārstāvis sagrupē un virza pētniecības projektu sarakstu aģentūrai, kas pieņem lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu sadarbības partnerim. Par atbalsta piešķiršanas dienu uzskatāma diena, kad aģentūra ir pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam un diena, kad aģentūra pieņēmusi lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu sadarbības partnerim. Lēmuma pieņemšanas brīdis ir aģentūras un finansējuma saņēmēja līguma slēgšanas diena.

MK noteikumu projektā paredzētās normas ir izstrādātas, balstoties uz Ekonomikas ministrijas (kā nozares ministrijas) sarunām ar nozares pārstāvošo uzņēmumu organizācijām ar mērķi pilnveidot Atbalsta nosacījumus. Papildus, lai nodrošinātu informācijas pieejamību un vienādus nosacījumus visiem projekta iesniedzējiem pēc MK noteikumu projekta apstiprināšanas, nozares ministrija atkārtoti informēs projekta iesniedzējus par grozījumiem. Turklāt jāņem vērā, ka MK noteikumu projekts paredz papildu Atbalsta iespējas par labu finansējuma saņēmējam, t.i., atbilstoši Komisijas Regulai Nr. 2023/2831 būs pieejams lielāks de minimis atbalsta apmērs. Vienlaikus, de minimis atbalsta apmēra palielinājums neietekmēs Noteikumu Nr. 418 ietvaros noteikto mērķu un uzraudzības rādītāju sasniegšanu, ņemot vērā, ka atbalsts pētniecības projektu īstenošanai tiek piešķirs atbilstoši Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulai (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Projekta iesniedzējs (komersants vai biedrība)
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekta ietvaros de minimis atbalsta kopsumma finansējuma saņēmējam ir palielinājusies līdz 300 000 EUR, kas radīs ietekmi finansējuma saņēmējiem, nodrošinot iespēju saņemt Atbalstu. Atbalstu varēs saņemt arī tie komersanti, kas iepriekš kvalificējās Atbalstam saskaņā ar Komisijas Regulu Nr. 1407/2013 (Atbalsta kopsumma līdz 200 000 EUR) ar nosacījumu, ka trīs gadu periodā Atbalsta kopsumma nepārsniedz 300 000 EUR.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
-
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
-
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
-
-
-
-
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi