Anotācija

25-TA-790: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024.gada11.jūnija sēdes protokola Nr.24, 45. § " Likumprojekts "Nodokļu un muitas policijas likums"" 5.3. apakšpunktā dotais uzdevums Finanšu ministrijai  sagatavot un finanšu ministram līdz 2025. gada 1. jūnijam noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā noteikumu projektu “Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumi”.
Saskaņā ar Saeimā 2024.gada 31.oktobrī pieņemto Nodokļu un muitas policijas  likuma, kas stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī, 10.panta desmito daļu, Nodokļu un muitas policijas ierēdņu rīcībā esošo šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumus un kārtību nosaka Ministru kabinets. Ministru kabineta noteikumu projekts "Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumi ” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir viens no tiesību aktu projektiem, kas izstrādāts, lai īstenotu Ministru kabineta atbalstīto Valsts ieņēmumu dienesta reorganizāciju un Nodokļu un muitas policijas izveidi.

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts, lai noteiktu kārtību, kādā Nodokļu un muitas policijas ierēdņi glabā un nēsā Nodokļu un muitas policijas rīcībā esošos šaujamieročus.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Stājas spēkā vienlaikus ar Nodokļu un muitas policijas likumu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd nodokļu un muitas policija ir viena no Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) struktūrvienībām un spēkā esošs ir:
likums “Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kura 16.2 panta otrajā daļā un 16.6 panta trešās daļas 5 1. punktā  ir noteiktas VID Iekšējās drošības pārvaldes un nodokļu un muitas policijas ierēdņa tiesības patstāvīgi glabāt un nēsāt šaujamieroci, kas tai izsniegts dienesta vajadzībām. Šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumus un kārtību nosaka Ministru kabinets;
Ministru kabineta 2020. gada 4. februāra noteikumi Nr. 66 “Valsts ieņēmumu dienesta ierēdņu (darbinieku) dienesta šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 66), kas nosaka Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes ierēdņu un Valsts ieņēmumu dienesta Iekšējās drošības pārvaldes ierēdņu (turpmāk – ierēdnis) rīcībā esošo dienesta šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas kārtību.  Noteikumi Nr. 66 izdoti saskaņā ar likuma “Par Valsts ieņēmumu dienestu” 16.2 panta otro daļu un 16.6 panta trešās daļas 5 1 . punktu.
Ministru kabineta 2024. gada 6. februāra sēdē (protokols Nr. 6, 33.§, 1., 3., 4., 5. punkts) Ministru kabinets izskatīja un pieņēma zināšanai informatīvo ziņojumu “Par Valsts ieņēmumu dienesta darbības pilnveides pasākumiem” un nolēma atbalstīt VID reorganizāciju un VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes funkcijas un uzdevumus nodot finanšu ministra pārraudzībā izveidotajai tiešās pārvaldes iestādei Nodokļu un muitas policijai.
Pamatojoties uz Ministru kabineta doto uzdevumu ir izstrādāts un 2024. gada 31. oktobrī Saeimā pieņemts Nodokļu un muitas policijas likums, kas stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024.gada 31.oktobrī Saeimā pieņemti likumi - Valsts ieņēmumu dienesta likums un Nodokļu un muitas policijas likums, kuri stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī. Valsts ieņēmumu dienesta likuma pārejas noteikumi noteic, ka ar šī likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par Valsts ieņēmumu dienestu". Abi minētie likumi stājas spēkā 2026. gada 1. janvārī. Tādējādi Noteikumi Nr. 66 zaudē spēku ar dienu, kad spēku zaudējusi likuma norma, uz kuras pamata noteikumi ir izdoti, savukārt saskaņā ar Nodokļu un muitas policijas likuma 10.panta desmito daļu, Ministru kabinetam dots pilnvarojums noteikt Nodokļu un muitas policijas ierēdņu rīcībā esošo šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumus un kārtību.  
Ņemot vērā, ka ar 2026.gada 1.janvāri no VID tiks atdalīta Nodokļu un muitas policija, to izveidojot kā atsevišķu valsts pārvaldes iestādi, ir nepieciešams VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldei normatīvajos aktos noteiktās tiesības un pienākumus attiecināt uz Nodokļu un muitas policiju, kas ir uzdevumu un funkciju pārņēmēja.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Nodokļu un muitas policijas likuma 10.panta desmitajā daļā noteikto pilnvarojumu, un, lai noteiktu kārtību, kādā Nodokļu un muitas policijas ierēdņi nēsā un glabā Nodokļu un muitas policijas rīcībā esošos šaujamieročus, izstrādāts noteikumu projekts “Nodokļu un muitas policijas ierēdņu dienesta šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas noteikumi”. Noteikumu projektā saglabāts vispārējais tiesiskais regulējums atsaucoties uz Noteikumos Nr. 66  noteikto Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu un muitas policijas pārvaldes ierēdņu rīcībā esošo dienesta šaujamieroču glabāšanas un nēsāšanas kārtību, precizējot atļauto šaujamieroču veidus saskaņā ar Ieroču aprites likumā noteikto ieroču un munīcijas tehnisko klasifikāciju. Noteikumu projektā  precizēti gadījumi, kuros Nodokļu un muitas policijas ierēdnis (turpmāk – ierēdnis) drīkst nodot dienesta šaujamieroci citai personai, papildinot tos ar punktu, ka dienesta šaujamieroci drīkst nodot šaušanas instruktoram treniņšaušanas nodarbības laikā. Izmaiņas ierosinātas, lai nodrošinātu kvalitatīvu un drošu treniņšaušanas procedūru, ļaujot šaušanas instruktoram treniņnodarbību laikā novērst ierēdņa dienesta šaujamieroča tehniskās kļūmes un garantēt apmācību procesa drošību.
Noteikumos precizēti dienesta šaujamieroču glabāšanas noteikumi, nosakot, ka dienesta šaujamieroci glabā Nodokļu un muitas policijas īpaši aprīkotā ieroču un munīcijas glabātavā vai citā dienesta šaujamieroča atļaujā norādītā vietā.


 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nodokļu un muitas policijas ierēdņi
Ietekmes apraksts
Projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neskar sabiedrībai nozīmīgas iniciatīvas un procesus, sabiedriskā apspriešana nav nepieciešama.
Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā jeb TAP portālā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodokļu un muitas policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi