Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
22-TA-2684: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Patvertņu būvnormatīvs LBN 210-25" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra sēdes protokols Nr. 26, 95. § 4. punkts nosaka līdz 2024. gada 30. novembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā patvertņu būvnormatīva projektu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta (turpmāk - būvnormatīvs) mērķis ir noteikt tehniskās prasības patvertnēm, kas būtu izmantojamas drošam cilvēku patvērumam militārā uzbrukuma gadījumā un kurās būtu nodrošināta nepieciešamā infrastruktūra, lai cilvēki varētu uzturēties patvertnē arī ilgstoši.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijā kopš neatkarības atgūšanas nav pievērsta pietiekama uzmanība civilās aizsardzības būvju būvniecībai, tai skaitā nav veikta bumbu patvertņu būvniecība. Krievijas militārā agresija Ukrainā izgaismoja problēmas, kuras rada nepietiekams patvertņu skaits. Ukrainā cilvēki no bombardēšanas un raķešu apšaudēm slēpjas ēku pagrabos, kuros vairuma gadījumu nav pieejams ūdens, kanalizācija, kontaktligzdas saziņas līdzekļu uzlādēšanai, vai elektrisko iekārtu darbināšanai un, līdz ar to, tas neder ilgstošai uzturēšanai.

Lai nodrošinātu cilvēku aizsardzību no dažādiem ieročiem, būvnormatīvā nosakāmas prasības patvertnēm aizsardzībai no sprādziena triecienviļņa, šķembām un jonizējošā starojuma un prasības patvertnēm aizsardzībai no ķīmiskajām kaujas vielām un radioaktīvajiem putekļiem.

Būvnormatīvā jānosaka tehniskās prasības patvertņu konstrukcijām un inženiersistēmām. Ņemot vērā jauno ēku būvniecības tempus Latvijā, cilvēku patveršanai efektīvā un pietiekama infrastruktūra tiks attīstīta vairāku desmitu gadu laikā, šāda pieeja uzlabos situāciju attiecībā uz iedzīvotāju glābšanu kara gadījumā, taču pašas par sevi šīs aktivitātes nav un nebūs pietiekamas, lai nodrošinātu efektīvu iedzīvotāju patveršanos (dzīvojamo māju struktūra Latvijā, novecojuši mājokļi, mājokļu stāvoklis).
Būvnormatīvs izstrādāts balstoties uz Somijas pieredzi. Tomēr jāatzīmē, ka Somijas regulējumā prasības ir atkarīgas no patvertnes klases, proti, zemākai klasei mazākas prasības, bet augstākai klasei lielākas prasības. Savukārt būvnormatīvā nav paredzēts patvertņu iedalījums klasēs vai kategorijās. Būvnormatīva prasības veidotas atkarībā no patvertņu spējas aizsargāt cilvēkus no dažādiem ieročiem. Tāpat patvertnes var tikt izmantotas citam lietošanas veidam, piemēram, noliktavas, sporta zāles. Būvnormatīvs pats par sevi neparedz pienākumu izbūvēt patvertnes. Papildus vēršam uzmanību uz to, ka jautājums par ēkas vai tās daļas atzīšanu vai neatzīšanu par III kategorijas patvertni atbilstoši plānotajiem grozījumiem civilās aizsardzības regulējumā (likumprojekts “Grozījumi Civilās aizsardzības un katastrofas pārvaldīšanas likumā” (861/Lp14)), nav šī būvnormatīva jautājums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No būvniecības tehnisko prasību aspekta šobrīd Latvijā nav īpašas prasības attiecībā uz patvertņu izbūvi.
Latvijā netiek paredzēta centralizēta patvertņu tīkla izbūve cilvēku drošai patveršanai militārās agresijas un uzbrukuma gadījumā. Uzsākoties karam, Latvijā cilvēkiem nav nodrošināta iespēja patverties īslaicīgi (uzlidojumu un apšaužu gadījumā) vai ilgstoši (līdz evakuācijai) regulārās karadarbības gadījumā. Patvertnēm ir jānodrošina tajā palikušajiem aizsardzība pret militāriem efektiem un ēku sabrukšanu, kā arī pret toksiskām vielām. Patvertnes temperatūrai, gaisa kvalitātei un higiēniskajam aprīkojuma līmenim jābūt pietiekamam, ņemot vērā telpas mērķi. Patvertnēs esošais aprīkojums jāuztur tādā stāvoklī, lai patvertni varētu izmantot 12 stundu laikā.
Lai spētu nodrošināt pilnvērtīgu aizsardzību ķīmisko ieroču pielietošanas gadījumā, patvertnēm jābūt aprīkotām ar attiecīgiem filtriem, nodrošinot gaisa pārspiedienu (spiediens patvertnē ir nedaudz lielāks par spiedienu ārpusē, kas neļauj ieplūst piesārņotajam gaisam un dūmiem).
Liela uzmanība pievēršama patvertņu konstrukcijām, lai iedarbojoties spiediena slodzēm patvertnes nesabruktu, tāpēc būvspeciālistiem ir liela atbildība izvēlēties atbilstošas slodzes patvertņu konstrukciju aprēķiniem. Tāpat būvnormatīvā jānosaka prasības inženiersistēmām. Atbilstoši patvertnes aizsardzības līmenim patvertnes aprīko ar ventilācijas, gaisa attīrīšanas un filtrēšanas sistēmu, kā arī elektrības un ūdens padeves sistēmām.
Risinājuma apraksts
Būvnormatīvā ir noteiktas tehniskās prasības patvertnēm aizsardzībai no sprādziena triecienviļņa, šķembām un jonizējošā starojuma un prasības patvertnēm aizsardzībai no ķīmiskajām kaujas vielām un radioaktīvajiem putekļiem.

Normatīvais regulējums nosaka patvertnes minimālo platību, minimālo griestu augstumu, durvju platumu. Būvnormatīvā noteikta prasība izbūvēt avārijas izeju izkļūšanai no patvertnes uz āru. Tas ir nepieciešams, lai nodrošinātu cilvēku izglābšanos ēkas sabrukšanas gadījumā.
Ja patvertne, kas tiks uzcelta ražošanas ēkā, būtu nevajadzīgi liela tiem, kas pastāvīgi nodarbināti un uzturas ēkā vai uz tā paša zemes gabala, vai ja patvertne, kas tiks uzcelta izglītības vai aprūpes ēkā, būtu pārāk maza attiecībā pret skolēnu vai aprūpes vietu skaitu, patvertnes lielums būtu nosakāms atbilstoši maksimālajam ēkā esošo personu skaitam.
Patvertnes lielumu nosaka atbilstoši personu skaitam, patvēruma vieta, neskaitot tehniskās telpas, ir 0,75 kvadrātmetri vienai personai. Daudzstāvu dzīvojamās ēkās personu skaitu nosaka atbilstoši dzīvojamo istabu skaitam - 1 persona uz 1 dzīvojamo istabu. Vairāku telpu izveidošana ir atļauta neatkarīgi no patvertnes platības. Patvertni var paredzēt kā ēkas daļu vai kā atsevišķu ēku.

Skaidrības labad vēršam uzmanību uz to, ka būvnormatīvs neparedz pienākumu patvertni kādā ēkā izvietot tikai un vienīgi pazemes vai pagrabstāvā. Patvertni var izvietot arī, piemēram, otrajā un trešajā stāvā, paredzot atbilstošus alternatīvos risinājumus un nodrošinot atbilstošu būvkonstrukciju noturību no ēkas pamatiem līdz patvertnei. Atsevišķi būtu jānorāda, ka būvprojekta izstrādātājs būvprojektā norāda telpas, kuras tiek projektētās kā patvertne. Patvertne var izvietot arī vairākās atsevišķās telpās dažādās ēkas daļās, nodrošinot atbilstošu būvkonstrukciju noturību.

Patvertnēs, kas nodrošina aizsardzību no ķīmiskajām kaujas vielām, jonizējošā starojuma un radioaktīvajiem putekļiem, izvieto pirmās palīdzības un lazarešu telpas, kuru platība ir vismaz 10 % no patvertnes platības. Šo telpu minimālā platība ir 6 m2.
Patvertnes griestu minimālais brīvais augstums ir 2,00 metri. Tas attiecas uz griestu augstumu no grīdas līdz konstrukcijai, kas ietekmē telpas augstumu, piemēram, ventilācijas vadiem, gaismekļiem, vadu penāļiem utt.
Gadījumā, ja A un B kategorijas kritiskās infrastruktūras objektam ir noteikts VI būves lietošanas veids atbilstoši būvnormatīvam par ugunsdrošību, tad patvertnes telpas izbūvē atbilstoši ugunsdrošības prasībām, kas ir noteiktas IV lietošanas veida telpām. Ja netiek paredzēta patvertnes telpu izmantošana nevienai citai funkcijai, patvertnes telpām piemēro  ugunsdrošības prasībām, kas ir noteiktas IV lietošanas veida telpām. Gadījumā, ja būvē vai tās daļā paredzēta patvertne un tai ir cits lietošanas veids vai funkcionalitāte, tad jāievēro visas prasības, kas ir šajā būvnormatīvā, kā arī prasības, kas ir noteiktas attiecīgajam lietošanas veidam vai funkcijai, tik tālu cik tās nav pretrunā šā būvnormatīva prasībām.

Būvnormatīva III. nodaļā "Prasības patvertnēm aizsardzībai no sprādziena triecienviļņa un šķembām" ir noteiktas prasības konstrukcijām, uzņemot ārkārtas iedarbju slodzes un veicot konstrukciju aprēķinus, aprēķinot nepieciešamos konstrukciju izmērus, kā arī noteiktas minimālās prasības konstrukciju biezumam, stiegrojumam. Patvertņu konstrukcijas tiek aprēķinātas pēc Eirokodeksa standartiem. Sadarbībā ar būvkonstrukciju projektēšanas ekspertiem no Latvijas Būvkonstrukciju projektētāju asociācijas rūpīgi tika apskatīti jautājumi par patvertņu būvnormatīvā noteikto būvkonstrukciju aprēķināšanu. No projektēšanas viedokļa šī ir avārijas situācija, ko rēķina saskaņā ar Eirokodeksa standartiem. Aprēķinus veic atbilstoši Eirokodeksa standartos dotajai aprēķinu metodikai avārijas situācijām. Būvkonstrukciju projektēšanā ir pieļaujams izmantot alternatīvus risinājumus, kas atšķiras no šā būvnormatīva noteikumiem, ar nosacījumu, ka tiek pamatots, ka izmantotie alternatīvie risinājumi atbilst Eirokodeksā iestrādātajiem principiem un tie garantē būvkonstrukcijām vismaz tādu pašu drošuma un ilgizturības līmeni. Konstrukcijās var izmantot alternatīvos risinājumus, izmantojot disperso stiegrojumu, tēraudbetonu un fibrobetonu. Patvertnēs aizsardzību no šķembām nodrošina siena ar biezumu 300 mm vai divas ar atstarpi izveidotās sienas ar summāro sienu biezumu 300 mm.
Tāpat aprēķinos pamatu konstrukcijām tiek ņemta vērā ¼  no vertikālā spiediena un trieciena slodzēm. Pieļaujams rēķināties ar to ka šī ir īslaicīga sprādziena radīta slodze, tad ja aprēķins tiek veikts ar pilnu slodzi. Vertikālās slodzes uz pamatni jāņem ceturtā daļa no kopējās slodzes, savukārt horizontālās slodzes uz pamatni jāņem pilnā apmērā. Tas ir būtiski, lai nodrošinātu konstrukcijas stabilitāti un novērstu deformācijas. Patvertņu ieejas un avārijas izejas mezglu var veidot ar 90 grādu pagriezienu.
Dzelzsbetona stiegrojuma aizsargslāņa biezumu nosaka atbilstoši Eirokodeksa standartu prasībām.
Vājās gruntīs īslaicīgā nespēja var būt lielāka, un tas jāņem vērā, projektējot pamatnes.
A un B kategorijas kritiskās infrastruktūras objektu patvertņu gadījumā projektētājiem būtu nepieciešams rūpīgi iepazīties ar dokumentu “Calculation of Blast Loads for Application to Structural Components JRC 32253-2011” un atkarībā no to papildus apdraudējumu potenciālajiem apstākļiem aprēķināt atbilstošas konstrukcijas.

Būvnormatīvā noteiktas prasības patvertņu durvīm, tai skaitā minimālajam izmēram un blīvējumam. Patvertnēm, kas paredzētas mazāk kā 500 cilvēkiem, minimālais ieejas durvju un avārijas izejas durvju platums ir 900 mm, bet patvertnēm, kas paredzētas 500 un vairāk cilvēkiem, minimālais ieejas un avārijas izejas durvju platums ir 1200 mm. Patvertņu durvīm noteiktais minimālais platums ir brīvais platums. Durvju brīvo platumu mēra, kad durvis ir pilnībā atvērtā stāvoklī. Ar blīvējumu aprīkotas durvju vērtnes slodzi nedrīkst pārnest uz durvju aplodu caur blīvējumu. Blīvējumam ir jāiztur nepārtraukta lietošana pat normālos apstākļos, un tam jābūt viegli nomaināmam. Gadījumā, ja patvertni ierīko pagrabstāvā, kas primāri ir paredzēts auto stāvvietas vajadzībām, patvertnē var ierīkot aizbīdāmas durvis. Būvnormatīva IV. nodaļā "Prasības patvertnēm aizsardzībai no ķīmiskajām kaujas vielām, jonizējošā starojuma un radioaktīvajiem putekļiem" noteiktās prasības durvīm attiecināmas arī uz avārijas izejas durvīm. Ārējo durvju ugunsreakcijas klase ir A1.

Būvnormatīva IV. nodaļā "Prasības patvertnēm aizsardzībai no ķīmiskajām kaujas vielām, jonizējošā starojuma un radioaktīvajiem putekļiem" noteiktas prasības ventilācijas sistēmām. Lai nodrošinātu aizsardzību, patvertnēs ierīko mehāniskās ventilācijas sistēmu, patvertnes ventilācijai jābūt projektētai tā, lai tā nodrošinātu nepieciešamās iekārtas toksisko vielu noteikšanu un identificēšanu. Patvertnēm jābūt atsevišķām gaisa ieņemšanas vietām un gaisa izmešanas vietām. Caur spiediena vārstu jānodrošina iepriekš filtrēts gaiss vismaz 9,7 m3/st. uz faktiskās patvertnes telpas kvadrātmetru, bet filtrēšanas laikā – vismaz 3,2 m3/st. uz faktiskās patvertnes telpas kvadrātmetru. Gaisam patvertnē jābūt vienmērīgi sadalītam. Spiediena vārsts nodrošina gaisa padevi patvertnē, kur tiek uzturēts vismaz 50 Pa pārspiediens.

 Tāpat būvnormatīvā noteiktas prasības ūdensapgādei, kanalizācijai un dzeramā ūdens tvertnēm. Patvertnēs ūdens ņemšanas vieta atrodas patvertnes iekšpusē. Pie ūdens ņemšanas vietas patvertnē pievieno izlietni un grīdas noteku vai citu ūdens novadīšanas sistēmu. Tāpat patvertnē jābūt iespējai uzglabāt ne mazāk kā 5 litrus dzeramā ūdens uz vienu cilvēku. Patvertnēs izvieto tualetes, kuru skaitu nosaka atbilstoši patvertnē paredzētajam cilvēku skaitam – viena tualete uz 50 cilvēkiem. Ja patvertnē izvieto sausās tualetes, to skaitu nosaka pēc aprēķina - viena tualete uz 20 cilvēkiem.

Būvnormatīvā noteiktas prasības elektroapgādei, apgaismojumam un elektronisko sakaru tīkliem. Visām patvertnes telpām un ejām jābūt aprīkotām ar stacionāru apgaismojumu, kontaktligzdām un avārijas apgaismojumu. Stacionārais apgaismojums tiek nodrošināts no pastāvīgas vai rezerves elektroapgādes. Avārijas apgaismojums ieslēdzas pastāvīgās elektroapgādes pārtraukuma gadījumā. Rezerves elektroapgādes avota minimālais darbības laiks patvertnēs ir 12 stundas. Autonomās ierīces jauda ir atkarīga no patvertnes lieluma un ierīcēm (piemēram, ierīcēm, kas nodrošina telpas ventilāciju un apgaismojumu), kuras strāvas padeves pārtraukuma gadījumā pārslēdz uz rezerves barošanu. 
Patvertnēm ir saistošas arī citu būvnormatīvu tehniskās prasības.

Pēc nepieciešamības Ekonomikas ministrija sagatavos vadlīnijas vai skaidrojumus par būvnormatīva prasību izpildi publicēšanai Būvniecības informācijas sistēmā.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • būvspeciālisti
  • būvniecības ierosinātāji
Ietekmes apraksts
Būvnormatīvs nosaka tehniskās prasības patvertnēm un radīs nepieciešamību būvniecības iecerēs paredzēt atbilstošus risinājumus. Šie jauni risinājumu būvniecības ierosinātājiem radīs papildus izmaksas nākotnes būvniecības iecerēs. Būvspeciālistiem regulējuma izmaiņas nerada acīmredzamas papildus izmaksas, tomēr, šie jauni risinājumi būs paredzami un realizējami nākotnes būvniecības iecerēs. Jaunu objektu gadījumā patvertņu izbūves izmaksas, ciktāl tas attiecas uz viena stāva pārseguma pastiprināšanu sastādīs aptuveni 50 %. Piemēram, 5 stāvu ēkas gadījumā ēkas konstrukciju kopējās izmaksas var pieaugt par 10 %.
 
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • būvniecības procesa dalībnieki (izņemot būvniecības ierosinātāju)
Ietekmes apraksts
Būvnormatīvs nosaka tehniskās prasības patvertnēm un radīs nepieciešamību būvniecības iecerēs paredzēt atbilstošus risinājumus. Šie jauni risinājumu būvniecības ierosinātājiem radīs papildus izmaksas nākotnes būvniecības iecerēs. Pārējiem būvniecības procesa dalībniekiem regulējuma izmaiņas nerada acīmredzamas papildus izmaksas. Jaunu objektu gadījumā patvertņu izbūves izmaksas, ciktāl tas attiecas uz viena stāva pārseguma pastiprināšanu sastādīs aptuveni 50 %. Piemēram, 5 stāvu ēkas gadījumā ēkas konstrukciju kopējās izmaksas var pieaugt par 10 %.
 
Nozare
Būvniecība
Nozaru ietekmes apraksts
Jaunu objektu gadījumā patvertņu izbūves izmaksas, ciktāl tas attiecas uz viena stāva pārseguma pastiprināšanu sastādīs aptuveni 50 %. Piemēram, 5 stāvu ēkas gadījumā ēkas konstrukciju kopējās izmaksas var pieaugt par 10 %. Līdz ar to, plānotais regulējums vismaz par 10% sadārdzinās būvizmaksas jaunu objektu gadījumā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Ar viedokļu pārskatu var iepazīties Tiesību akta lietas pielikumā.
 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības viedokļu pārskatā iekļauti Nekustamā īpašuma attīstītāju alianses un D.Ņikiforova sniegtie priekšlikumi par noteikumu projektu. Lielākā daļa no priekšlikumiem ir ņemti vērā un iestrādāti noteikumu projektā.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi