Anotācija (ex-ante)

22-TA-1835: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Attīstības komitejas (koalīcijas partneru sadarbības formāts) sēdēs 1., 3. un 7.jūnijā pieņemtie lēmumi

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt vienādu primāri sniedzamo atbalstu - izmitināšanu visiem Ukrainas civiliedzīvotājiem - līdz 120 dienām, taču ne ilgāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim. Otrkārt, noteikt, ka arī atlīdzību par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu fiziskās un juridiskās personas varēs saņemt par periodu līdz 120 dienām, taču ne ilgāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim.
Papildus likumprojekts paredz iespēju saņemt izmitināšanas atbalstu arī pēc 120 dienu perioda (taču ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim) tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas nespēj nodrošināt sev izmitināšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Ņemot vērā, ka daļai līdz šim uzņemto Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas periods beidzas jau jūnija mēnesī, nepieciešams gan šīm personām, gan pašvaldībām, kuras organizē izmitināšanu, sniegt tiesisko prognozējāmību un stabilitāti attiecībā uz tālāko primāri sniedzamā valsts atbalsta nodrošināšanas apjomu un ilgumu. 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz spēkā esošais regulējums  paredz, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu - izmitināšanu līdz 90 dienām un pārtiku līdz 30 dienām (personām, kuras bija pieteikušās atbalstam līdz 24.maijam (ieskaitot), atbalsts tika pagarināts vēl par 30 dienām), kā arī paredz tiesības fiziskām un juridiskām saņemt atlīdzību par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu (neprasot par to samaksu no pašiem Ukrainas civiliedzīvotājiem) par periodu līdz 90 dienām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreiz spēkā esošais regulējums  paredz, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu - izmitināšanu līdz 90 dienām un pārtiku līdz 30 dienām (personām, kuras bija pieteikušās atbalstam līdz 24.maijam (ieskaitot), atbalsts tika pagarināts vēl par 30 dienām), kā arī paredz tiesības fiziskām un juridiskām saņemt atlīdzību par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu (neprasot par to samaksu no pašiem Ukrainas civiliedzīvotājiem) par periodu līdz 90 dienām.
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem tiek noteikts, ka: 1) primāri sniedzamais atbalsts - izmitināšana un ēdināšana -  kā atbalsta mehānisms tiek terminēts laikā, proti, valsts to nodrošina ne ilgāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim; 2) primāri sniedzamais atbalsts - izmitināšana - visiem Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek nodrošināts līdz 120 dienām (taču ne ilgāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim), tātad saņemt izmitināšanu minētajā apmērā būs tiesības visiem Ukrainas civiliedzīvotājiem neatkarīgi no tā, kad laika periodā no 2022.gada 24.februāra persona ir ieradusies Latvijā; 3) primāri sniedzamais atbalsts - ēdināšana - Ukrainas civiliedzīvotājiem, kas pieteikušies primāri sniedzamā atbalsta - ēdināšanas saņemšanai no 2022.gada 25.maija, tiek nodrošināta līdz 30 dienām (taču ne ilgāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim).

Ar grozījumiem tiek noteikts, ka fiziskā vai juridiskā persona, kura sev piederošā mājoklī bez maksas izmitina vienu vai vairākus Ukrainas civiliedzīvotājus, līdzšinējā izmitināšanas perioda līdz 90 dienām vietā var saņemt atlīdzību par katra Ukrainas civiliedzīvotāja izmitināšanu par periodu līdz 120 dienām, taču ne ilgāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim. Tas nozīmē, ka gan tie izmitinātāji, kuri ir uzsākuši izmitināt personas līdz šo grozījumu spēkā stāšanās brīdim, gan pēc to spēkā stāšanās brīža, var pieteikties atlīdzības saņemšanai par izmitināšanas periodu, ne ilgāku par 120 dienām, bet ne ilgāk kā līdz 2022.gada 31.decembrim. Vienlaikus jāņem vērā, ka netiek atcelts Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktais, ka pieteikums par atlīdzības saņemšanu jāiesniedz pašvaldībā 14 dienu laikā no izmitināšanas sākuma dienas, kā arī pārejas noteikumu 13.punktā noteiktais par pieteikuma iesniegšanas termiņu tām personām, kuras piesakās atlīdzības saņemšanai par periodu līdz atlīdzības par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu regulējuma ieviešanas spēkā stāšanās brīdim. Tām fiziskām un juridiskām personām, par kurām lēmumu par atlīdzības izmaksāšanu pašvaldības būs pieņēmušas līdz šo grozījumu spēkā stāšanās brīdim, pēc pieteikumā norādītā termiņa (līdz 90 dienām) ir tiesības atkārtoti pieteikties atlīdzības maksājumam par to pašu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu 7.1 panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā, pieteikumā par izmitināšanas sākuma dienu norādot nākamo dienu pēc tās dienas, kura bija norādīta kā izmitināšanas perioda pēdējā diena sākotnējā pieteikumā (pieņemot, ka izmitināšana netiek pārtraukta).

Tāpat kā līdz šim tie Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri ir izmitināti pie fiziskām un juridiskām personām, kuras par to saņem atlīdzību saskaņā ar 7.1 pantu, vienlaikus netiek nodrošināts primāri sniedzamais atbalsts – pārtika.
Vienlaikus ar grozījumiem tiek redakcionāli precizēta 7.1 panta otrās daļas 5.punkta un sestās daļas redakcija, svītrojot atsauci uz likuma “Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā” 16.panta trešo daļu, tā vietā, uzskaitot konkrētas pazīmes, kādām ir jāatbilst mājoklim.
 
Problēmas apraksts
Ne visi Ukrainas civiliedzīvotāji, iestājoties spēkā esošajam primāri sniedzamā atbalsta sniegšanas gala termiņam, objektīvu iemeslu dēļ būs spējuši atrast risinājumu kā nodrošināt sev un savai ģimenei mājokli. Tāpat arī tiek prognozēts, ka tās fiziskās personas un juridiskās personas, kuras brīvprātīgi, bez samaksas pieprasīšanas no Ukrainas civiliedzīvotājiem, tos izmitina savos mājokļos, būtu gatavas personas izmitināt arī ilgāk par 90 dienu periodu. 
Risinājuma apraksts
Ar grozījumiem tiek noteikts, ka valsts turpina nodrošināt izmitināšanu, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim, tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri nespēj patstāvīgi nodrošināt sev izmitināšanu un kuriem tā nepieciešama arī pēc minētā 120 dienu perioda, ja persona uz atbalsta pagarināšanas pieteikšanās brīdi:
1) ir ar invaliditāti;
2) nodrošina personas ar invaliditāti aprūpi;
3) ir pensijas vecumā atbilstoši Latvijā noteiktajam pensionēšanās vecumam;
4) Latvijā iegūst izglītību klātienē pirmsskolas, pamatizglītības, vispārējās vidējās vai profesionālās vidējās izglītības iestādē vai ir pilna laika studējošais augstākās izglītības iestādē;
5) ir sieviete grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma laikā;
6) ir viens no bērna vecākiem bērna kopšanas periodā;
7) nodrošina pirmsskolas vecuma bērna kopšanu, aprūpi un bērnam nav iespējas apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi.

Tāpat arī tām fiziskajām un juridiskajām personām, kuras bez maksas izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus, ir paredzētas tiesības saņemt atlīdzību par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu arī par periodu, kas pārsniedz 120 dienas, bet ne ilgāk kā līdz 2022. gada 31. decembrim, ja izmitināmā persona pieteikuma iesniegšanas brīdī:
1) ir ar invaliditāti;
2) nodrošina personas ar invaliditāti aprūpi;
3) ir pensijas vecumā atbilstoši Latvijā noteiktajam pensionēšanās vecumam;
4) Latvijā iegūst izglītību klātienē pirmsskolas, pamatizglītības, vispārējās vidējās vai profesionālās vidējās izglītības iestādē vai ir pilna laika studējošais augstākās izglītības iestādē;
5) ir sieviete grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma laikā;
6) ir viens no bērna vecākiem bērna kopšanas periodā;
7) nodrošina pirmsskolas vecuma bērna kopšanu, aprūpi un bērnam nav iespējas apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi.
Lai saņemtu atlīdzību par izmitināšanas periodu, kas pārsniedz minētās 120 dienas, izmitinātājs vai viņa pilnvarota persona iesniedz jaunu pieteikumu atlīdzības saņemšanai noteiktajā kārtībā, papildus pievienojot dokumentus, kas apliecina izmitināmā Ukrainas civiliedzīvotāja atbilstību kādai no minētajām personu grupām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
7 873 000
0
964 900
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
7 873 000
0
964 900
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-7 873 000
0
-964 900
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-7 873 000
0
-964 900
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
7 873 000
0
964 900
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Izmitināšana
Atlīdzība pašvaldībām par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu
Līdz gada beigām jāizmitina 8 000 Ukrainas civiliedzīvotāju.
Pieņemot, ka viena mājokļa telpā uzturas vidēji 2,5 cilvēki (citur 2, citur 3)
8 000/2,5=3 200 mājokļi x 300 euro x 6 mēn. = 5 760 000 euro, t.sk.2022.gadā 4 800 000 euro un 2023.gadā 960 000 euro

Atlīdzība  fiziskām un juridiskām personām, kuras izmitina Ukrainas civiliedzīvotājus pagarināta par vienu mēnesi
1)    vienas mājsaimniecības vidējais lielums ir 4 cilvēki;
2)    Latvijas mājsaimniecībās provizoriski plānots, ka dzīvos ~ 5000 personas 
Personu skaits *pabalsta apmērs mēnesī = nepieciešamais finansējums 1 mēnesim
5000 personas / 4 (vid. m/s lielums) = 1250 mājsaimniecības
1250 personas x 100 euro + 3750 x 50 euro = 312 500 euro mēnesī


Ar 22-TA-1845, kas tiek virzīts atbalstīšanai Ministru kabinetā vienlaikus ar šo tiesību aktu, tiek paredzēts, ka attiecībā uz personām ar kustību traucējumiem var nepiemērot noteikumos par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu noteiktos izmaksu ierobežojumus. Pieņemot, ka mēnesī Ukrainas civiliedzīvotāji ar kustību traucējumiem un viņus pavadošās personas kopā varētu būt līdz 10 personām. Vienas diennakts izmaksas varētu veidot apmēram 35 euro (ņemot vērā, ka tā varētu būt izmitināšanas vieta ar paaugstinātu komfortu, t.sk., ietverot piekļūstamības prasības) un vidējais izmitināšanas ilgums varētu būt 14 dienas (dienu skaits, kuru laikā pašvaldībai jāatrod cilvēkam patstāvīga vieta). Tādējādi viena mēneša indikatīvās izmaksas šīs mērķa grupas izmitināšanai piekļūstamās izmitināšanas vietās varētu būt: 
10 (personas) x 35  (euro par personu) x 14 (dienas)=4 900 euro mēnesī.
Līdz 2022. gada 31.decembrim 4 900 euro X 6 mēn.=29 400 euro t.sk.2022.gadā 24 500 euro un 2023.gadā 4 900 euro

Atlīdzība pašvaldībām par jauniebraukušu Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu uz 4 mēnešiem
Līdz gada beigām jāizmitina 3 700 Ukrainas civiliedzīvotāju.
Pieņemot, ka viena mājokļa telpā uzturas vidēji 2,5 cilvēki (citur 2, citur 3)
3 700/2,5=1 480 mājokļi x 300 euro x 4 mēn. = 1 776 000 euro,

Kopā 7 877 900 euro

Pārtikas nodrošināšana jauniebraukušajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem
Pieņemot, ka 30 dienas 2 700 Ukrainas civiliedzīvotāji tiek ēdināti līdz 10 euro dienā,
2 700 x 10 x 30 dienas = 810 000 euro
Pieņemot, ka 30 dienas 1 000 Ukrainas civiliedzīvotāji saņem produktu paku līdz 5 euro dienā,
1000 x 5 x 30 dienas = 150 000 euro
Kopā 960 000 euro

Aprēķinā tiek pieņemts, ka 1.jūlijā stāsies spēkā Ministru kabinetā iesniegtais Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" (22-TA-1845), kurā paredzēts grozīt spēkā esošos izmitināšanas un pārtikas izmaksu ierobežojumus.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija

Šobrīd kopējais prognozētais no valsts budžeta nepieciešamais finansējums Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamajam atbalstam – izmitināšanai un ēdināšanai – saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr. 302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā” ir 21 625 867 euro, no kuriem 5 524 244 euro ir atbalstīti ar Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumu Nr. 307 “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””.

Papildu finansējums, kas nepārsniedz 8 837 900 euro tiks pārdalīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai no 74.resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi