Anotācija (ex-ante)

24-TA-1050: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts datu apstrādes mākoņa noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
          Ministru kabineta (turpmāk - MK) noteikumu projekts "Valsts datu apstrādes mākoņa noteikumi" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts, pamatojoties uz MK 2023. gada 31. oktobra sēdes protokollēmuma (Nr.54, 22.§) "Noteikumu projekts "Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi"" (22-TA-2640)1  5. punktu, kas paredz Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai2 (turpmāk -  VARAM) sadarbībā ar Satiksmes ministriju, Kultūras ministriju, Iekšlietu ministriju un Zemkopības ministriju līdz 2024.gada 1.martam izstrādāt un viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministram iesniegt izskatīšanai noteikumu projektu, kurā noteikt:
- valsts datu apstrādes mākoni veidojošo valsts platformu pārziņus, to pienākumus un atbildību, kā arī funkcijas un uzdevumus, kuru izpildei nepieciešama valsts platformas izmantošana;
- valsts datu apstrādes mākoni veidojošo valsts platformu darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtību.

 1  MK 2023.gada 31.oktobra sēdes protokols (Nr.54, 22.§) "Noteikumu projekts "Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi"" (22-TA-2640), skat: https://tapportals.mk.gov.lv/meetings/protocols/aa6aba94-f5ed-485e-9e3f-92a415d67299#meeting-protocol-preview-54
MK 2024. gada 7. jūnija rīkojums Nr.446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” https://likumi.lv/ta/id/352636-par-vides-aizsardzibas-un-regionalas-attistibas-ministrijas-un-klimata-un-energetikas-ministrijas-reorganizaciju 3.punktā noteikto ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt:
    - valsts datu apstrādes mākoni veidojošo mākoņdatošanas platformu (turpmāk – valsts mākoņdatošanas platforma) un mākoņdatošanas pakalpojumu pārvaldības platformas (turpmāk – valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platforma) pārziņus, to pienākumus un atbildību, kā arī funkcijas un uzdevumus, kuru izpildei nepieciešama valsts mākoņdatošanas platformu un valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformas izmantošana; 
    - valsts mākoņdatošanas platformu un valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformas darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
           Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) konsolidāciju iezīmē MK jau 2021.gadā izskatītais informatīvais ziņojums “Par valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un kompetenču konsolidāciju”3  (turpmāk - Konsolidācijas ziņojums), ieskicējot izmaiņas IKT pārvaldības organizācijā,  īpašu uzmanību pievēršot IKT infrastruktūras pakalpojumu konsolidācijai. Saskaņā ar Konsolidācijas ziņojumā formulētajām prasībām, izstrādāts plāns skaitļošanas infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem, kā arī prasībām IKT pakalpojumu koplietošanas pakalpojumu plānošanai un finansēšanai.
          Turpinot IKT konsolidācijas ceļu un izmaiņas IKT pārvaldības organizācijā, tika izstrādāts informatīvais ziņojums “Par valsts datu apstrādes mākoņa attīstības plānu”4  (turpmāk – Valsts datu apstrādes mākoņa attīstības plāns),  kas sniedz informāciju par valsts datu apstrādes mākoņa attīstības nākotnes redzējumu un tiek attīstīts, lai sasniegtu Konsolidācijas ziņojumā formulētos mērķus attiecībā uz valsts pārvaldes rīcībā esošo IKT resursu un kompetenču racionālu izmantošanu arvien pieaugošo tehnoloģiskā atbalsta prasību apmierināšanai, skaitļošanas energoefektivitātes uzlabojumiem, prasībām, ko valsts datu apstrādes videi izvirza valsts pārvaldes darba procesu digitālā transformācija un klimata ietekmes ierobežošanas uzdevumi, kā arī, ņemot vērā kiberdrošības un darbības nepārtrauktības nodrošināšanas prasības, kuru izpildes kritiskums jaunajā ģeopolitiskajā situācijā ir būtiski pieaudzis.
Valsts datu apstrādes mākoņa attīstība, darbība un pārvaldība tiek nodrošināta saskaņā ar Konsolidācijas ziņojuma 5. sadaļā ”Valsts datu apstrādes mākoņa attīstība” definētajiem minimālajiem kritērijiem un atbilstoši attiecīgo nozaru ministriju lēmumiem par skaitļošanas infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu sniegšanas saistību uzņemšanos, ko nodrošinās šā noteikumu projekta 4. punktā minētās institūcijas. Katra no tām papildus savas pamatdarbības nodrošināšanas IKT pakalpojumiem, pamata pakalpojumu ietvarā nodrošinās dažādu drošības pakāpju informācijas sistēmu izmitināšanu, arī savām kompetencēm atbilstošus specializētos IKT pakalpojumus, kā arī mākoņdatošanas platformas pārziņa individuāli izstrādātus pakalpojumus.
         Ņemot vērā iepriekš minēto, pamatojoties uz MK 2023. gada 31. oktobra sēdes protokollēmuma (Nr.54, 22.§) "Noteikumu projekts "Datu izplatīšanas un pārvaldības platformas noteikumi"" (22-TA-2640) 5. punktu, tiek izstrādāta vienota valsts mākoņdatošanas platformas darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtība, kā arī noteikti valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa pienākumi un atbildība, kā arī funkcijas un uzdevumi, kuru izpildei nepieciešama valsts mākoņdatošanas platformas izmantošana. Papildus minētajam noteikumu projekts paredz institūciju, kas veic valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformas pārziņa funkciju, nosakot tās funkcijas, uzdevumus un finansēšanas kārtību.


pieņemts MK 2021.gada 19.oktobra sēdē (21-TA-331), prot. Nr.70, 34.§, skat.: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/cafd09bc-845f-4609-8672-3e4b1fe903c3
pieņemts MK 2024. gada 26. marta sēdē, TA-22-TA-3764 (IP),  prot. Nr. 13, 64.§, skat.: IP statuss
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
       Institūciju savrupi izkliedēto informācijas sistēmu konsolidācija paredz migrāciju uz valsts datu apstrādes mākoni, kura ietvaros tiks ilgtspējīgi nodrošināti efektīvi skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumi, tādi kā – drošības, pieejamības, dublēšanas, rezervēšanas, konfidencialitātes, pārraudzības un avārijas atkopes spēju uzlabošana, arī drošu un no produkcijas vidēm atdalītu izstrādes un testa vižu nodrošināšana datu apstrādes mākoņa resursos u.c.
         Kā minēts iepriekš un tika norādīts Konsolidācijas ziņojumā, skaitļošanas infrastruktūras koplietošanas pakalpojumus sniedz tās institūcijas, kuras kvalificējas šo pakalpojumu sniegšanai, balstoties uz esošajiem resursiem, spējām un kompetencēm, kā arī plānotajām investīcijām skaitļošanas infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu attīstībā, kļūstot par perspektīviem skaitļošanas infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem. 
         Saskaņā ar Konsolidācijas ziņojumā minēto, lai paātrinātu pāreju uz koplietošanas pakalpojumu izmantošanu skaitļošanas infrastruktūras jomā, uz ministrijām un to padotības iestādēm, kuras nav saņēmušas VARAM saskaņojumu par IKT infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu attīstības perspektīvu vai pakāpeniskas pārejas plānu, mainot koplietošanas pakalpojumu specializāciju, attiecas ierobežojums - pārtraukt investīcijas datu centru skaitļošanas iekārtās – serveros, datu krātuvēs un citā datu centru aprīkojumā, izņemot neatliekamas avārijas situācijas, šīs ārkārtas investīcijas saskaņojot ar VARAM, kā arī Konsolidācijas ziņojumā minētos citos izņēmuma gadījumos. Līdz ar to valsts pārvaldes iestādes saņemt mākoņdatošanas pakalpojumus var, izmantojot kādu no noteikumu projektā minēto valsts datu apstrādes mākonī ietilpstošo valsts mākoņdatošanas platformu pārziņu pakalpojumiem, neizslēdzot iespēju izmantot publiskos - komersantu sniegtos mākoņdatošanas pakalpojumus, ja to atļauj kompetentās iestādes, kas tika atrunāts jau Konsolidācijas ziņojumā, tajā definējot, ka mūsdienīgas arhitektūras sistēmas var efektīvi darbināt gan, izmantojot publiskos - komersantu sniegtos mākoņdatošanas pakalpojumus, gan gadījumos, kad datu drošības prasības nepieļauj ārpus valsts pārvaldes tiešas kontroles esošu pakalpojumu izmantošanu, atbilstoši attīstītus valsts skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumus.
Risinājuma apraksts
Valsts datu apstrādes mākonis ir tehniskās infrastruktūras un koplietošanas pakalpojumu kopums, kas nodrošina valsts pārvaldes iestādēm valsts pārvaldes funkcijas vai deleģēta valsts pārvaldes uzdevuma veikšanai drošu valsts datu un infrastruktūras izmitināšanu un kuru veido četru valsts mākoņdatošanas platformu pārziņi - valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk - LVRTC),  Latvijas Nacionālā bibliotēka (turpmāk – LNB), Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs (turpmāk – IC) un Lauku atbalsta dienests  (turpmāk – LAD).

Saskaņā ar Valsts informācijas sistēmu likuma 1.panta 15.punktā noteikto par valsts platformu un Valsts informācijas sistēmu likuma 18.panta piektās daļas 1.punktā ietverto universālo deleģējumu jebkurai platformai, noteikumu projekts paredz, ka katra atsevišķā valsts mākoņdatošanas platforma (LVRTC,  LNB, IC un LAD) ir valsts platforma  un katrai no tām ir savs pārzinis. Savukārt visas četras mākoņdatošanas platformas kopā veido valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformu, kura ir valsts platforma un kuras pārzinis ir Valsts digitālās attīstības aģentūra (turpmāk – Aģentūra). Noteikumu projekts apraksta šo valsts platformu – valsts mākoņdatošanas platformas un valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformas - pārziņus, to funkcijas un uzdevumus, kā arī darbības, finansēšanas un izmantošanas kārtību. 

Noteikumu projekta mērķis ir noteikt vienveidīgu un nepārprotamu regulējuma ietvaru valsts pārvaldes iestāžu savstarpējai sadarbībai tām valsts pārvaldes iestādēm, kuras ekonomisku, valsts drošības iestāžu noteiktu vai sistēmu sadarbspējas apsvērumu vadītu iemeslu dēļ ir izvēlējušās konkrēto datu apstrādes vajadzību apmierināšanai izmantot valsts pārvaldes iekšējos koplietošanas pakalpojumus, taču vienlaikus neierobežojot mākoņdatošanas platformas lietotāja tiesības izmantot privātpersonu nodrošinātus mākoņdatošanas pakalpojumus, ja tie atbilst normatīvajam regulējumam kiberdrošības jomā. Attiecībā uz minēto, ir paskaidrojams, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 1. panta 11. punktu privātpersona ir fiziskā persona, privāto tiesību juridiskā persona vai šādu personu apvienība. Saskaņā ar Komerclikuma 1.panta pirmajā daļā noteikto komersants ir komercreģistrā ierakstīta fiziskā persona (individuālais komersants) vai komercsabiedrība (personālsabiedrība un kapitālsabiedrība).  Izrietoši, privātpersonas jēdziens ietver gan fizisko personu, gan privāto tiesību juridisko personu.

Institūcijas, kas nodrošinās valsts datu apstrādes mākoņa darbību un pārvaldību  jau tika definētas Valsts datu apstrādes mākoņa attīstības plānā, nosakot, ka tās ir:
     - LVRTC, turpinot izpildīt Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (turpmāk – VESPC) deleģēto funkciju, t.sk. tās izpildes ietvaros attīstot un sniedzot datu pārraides, kiberdrošības tehniskā nodrošinājuma un mākoņdatošanas pakalpojumus skaitļošanas infrastruktūras un platformu kā pakalpojumu līmeņos, kā arī papildinot savā rīcībā esošo infrastruktūru un pakalpojumu loku, kļūstot par vienu no četriem valsts datu apstrādes mākoņa pakalpojumu sniedzējiem, kas papildus pamata skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumam sniedz un attīsta pakalpojumus, kas noteikti VESPC pakalpojumu sniegšanas kārtībā5.
     - LNB, turpinot sniegt datu centru un mākoņdatošanas pakalpojumus, attīsta tās rīcībā esošo IKT infrastruktūru un sniedzamos pakalpojumus, kļūstot par vienu no četriem valsts datu apstrādes mākoņa pakalpojumu sniedzējiem, kas papildus pamata skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumiem specializējas lielu digitālu objektu uzkrāšanas (t.sk. ilgtermiņa glabāšanas) pakalpojumu sniegšanā, kā arī pārresoru sadarbības ietvaros nodrošinās valsts datu apstrādes mākoņa savienojumu ar Latvijas Akadēmisko datu pārraides tīklu specializēto pakalpojumu ietvaros.
    - IC, turpinot sniegt datu centru un skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumus, attīsta tā rīcībā esošo IKT infrastruktūru un sniedzamos pakalpojumus, kļūstot par vienu no četriem valsts datu apstrādes mākoņa pakalpojumu sniedzējiem.
    - LAD, turpinot sniegt datu centru un skaitļošanas infrastruktūras pakalpojumus Zemkopības ministrijas nozares institūcijām, un ņemot vērā LAD un IC rīcībā esošās infrastruktūras tehnoloģisko saderību, tiks izvērtētas iespējas LAD un IC tehnoloģisko platformu ciešākai integrācijai savstarpējai papildus skaitļošanas jaudas piesaistei un  vienota mākoņdatošanas pašapkalpošanās risinājuma ieviešanai un nodrošināšanai.

Papildus savas pamatdarbības nodrošināšanas IKT pakalpojumiem, katrs no valsts mākoņdatošanas platformas pārziņiem pamata pakalpojumu ietvarā nodrošinās dažādu drošības pakāpju informācijas sistēmu izmitināšanu, kā arī savām kompetencēm atbilstošus specializētos (piemēram, valsts mākoņdatošanas platformas lietotāju resursu administrēšanas un pārvaldības pakalpojums) un valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja vajadzībām pielāgotus individuāli izstrādātus pakalpojumus. 
    
Valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs var būt publiska persona, publiskas personas kapitālsabiedrība, publiskas personas kontrolēta kapitālsabiedrība, publiskas personas zinātniskā vai kultūras institūcija, publiskas personas izglītības iestāde.

Šo noteikumu projekts paredz, ka tiks nodrošināti šādi valsts mākoņdatošanas pakalpojumi:
      - 3.11. apakšpunktā minētie mākoņdatošanas pamatpakalpojumi, kas tiek nodrošināti saskaņā ar Valsts datu apstrādes mākoņa attīstības plāna 1. pielikumu “Valsts datu apstrādes mākoņa skaitļošanas infrastruktūras pamata pakalpojumu tehnoloģiskais ietvars, pamata rādītāji un atbalsta nodrošinājums”;
     - 3.12. apakšpunktā minētie mākoņdatošanas specializētie pakalpojumi, kas tiek nodrošināti saskaņā ar Valsts datu apstrādes mākoņa attīstības plāna 2. pielikumu “Valsts datu apstrādes mākoņa specializētie pakalpojumi”;
     - 3.13. apakšpunktā minētie valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa vai privātpersonas, kas nodrošina mākoņdatošanas pakalpojumus, individuāli izstrādāti mākoņdatošanas pakalpojumi, kuru sniegšanas nosacījumi tiek noteikti individuāli starp valsts mākoņdatošanas platformas pārzini vai privātpersonu, kas nodrošina mākoņdatošanas pakalpojumus, un valsts mākoņdatošanas pakalpojumu lietotāju, kā arī atrunāti vienošanās vai līgumā par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu.

Saskaņā ar noteikumu projekta 5. punktu valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa funkcija ir valsts pārvaldes kontrolētu mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšana valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam valsts pārvaldes funkcijas īstenošanai, izpildot šādus uzdevumus:
    - informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk - IKT) infrastruktūras resursu pārvaldība;
    - IKT infrastruktūras resursu uzturēšana;
    - IKT infrastruktūras resursu nodrošināšana atbilstoši kopējam pieprasījumam;
    - datu aprites nodrošināšana;
    - valsts mākoņdatošanas platformas un mākoņdatošanas pakalpojumu veiktspējas uzraudzība;
    - valsts mākoņdatošanas platformas lietotāju atbalsta nodrošināšana;
    - atbilstošas kvalifikācijas personāla nodrošināšana.

IKT infrastruktūras resursu uzturēšana ir process, kas ietver visas darbības, kas nepieciešamas, lai nodrošinātu datu centra infrastruktūras drošu, efektīvu un nepārtrauktu darbību, aizsargātu kritisko informāciju un saglabātu augstu datu centra darbspējas līmeni. Lai datu centrs darbotos efektīvi, ir svarīgi uzturēt gan fizisko infrastruktūru, gan informācijas tehnoloģiju sistēmas. Uzturēšanas galvenie aspekti ietver: aparatūras uzturēšanu, datu drošību un aizsardzību, veiktspējas un kapacitātes pārvaldību, fiziskās drošības uzturēšanu, atbilstības un regulējumu ievērošanu.

Valsts mākoņdatošanas platformas pārziņu pienākumi un atbildība ir aprakstīti noteikumu projekta II. sadaļā “Valsts mākoņdatošanas platformu pārziņi, to pienākumi, atbildība, tiesības, funkcijas un uzdevumi”.

Saskaņā ar šo noteikumu projekta 6. punktu valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa pienākumi ir:
    1. noteikt valsts mākoņdatošanas pakalpojumu lietotāja un valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa savstarpējo funkciju, pienākumu un atbildību sadalījumu vienošanās par mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošināšanu;
    2. nodrošināt valsts mākoņdatošanas platformas lietotājiem pieeju mākoņdatošanas pakalpojumiem, pielāgojot mākoņdatošanas pakalpojumu izvēli specifiskām iestāžu prasībām, ja tas ir tehniski iespējams, kā arī piešķirt nomnieka līmeņa administratīvās piekļuves tiesības; 
    3. nodrošināt valsts mākoņdatošanas platformas darbību un uzturēšanu, kā arī valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa pakalpojumu katalogā minētos mākoņdatošanas pakalpojumus;
    4. nodrošināt valsts mākoņdatošanas platformas darbības nodrošināšanai nepieciešamās programmatūras licences, ražotāja atbalstu un uzturēšanu;
    5. reģistrēt un pastāvīgi aktualizēt valsts datu apstrādes mākoņa funkcijas nodrošināšanā iesaistītos resursus un pakalpojumus Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (turpmāk – sistēma VIRSIS) saskaņā ar sistēmas VIRSIS darbību reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem;
    6. reģistrēt darbības, kas saistītas ar pieejas slēgšanu valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam mākoņdatošanas pakalpojumiem vai to apturēšanu sistēmā VIRSIS ar norādi par mākoņdatošanas pakalpojuma pārtraukuma ietekmi, ilgumu un plānoto mākoņdatošanas pakalpojuma atjaunošanas laiku, kā arī nekavējoties informēt par to valsts mākoņdatošanas platformas lietotāju un VARAM;
    7. atjaunot piekļuvi mākoņdatošanas pakalpojumiem šādos gadījumos: 
       7.1. pēc šo noteikumu 7.1. apakšpunktā minētā incidenta novēršanas;
       7.1. pēc šo noteikumu 7.2. apakšpunktā minēto plānoto darbu veikšanas;
       7.2. pēc šo noteikumu 8. punktā noteiktā attiecīgās drošības institūcijas pieprasījuma atcelšanas; 
    8. izstrādāt un publicēt sistēmā VIRSIS mākoņdatošanas pakalpojumu sniegšanas un lietošanas kārtību, kā arī mākoņdatošanas pakalpojumu katalogu, kas ietver pieejamo mākoņdatošanas pakalpojumu uzskaiti, aprakstu, īpašības, cenu un citu būtisku ar mākoņdatošanas pakalpojumu saistītu informāciju, kā arī izmaiņu gadījumā nekavējoties, bet ne vēlāk kā viena mēneša laikā no izmaiņu iestāšanās, aktualizēt sistēmā VIRSIS; 
    9. izstrādāt un aktualizēt mākoņdatošanas pakalpojumu izmaksu veidošanas metodiku;
   10. katru gadu līdz 1.martam par iepriekšējo kalendāro gadu un līdz 1. septembrim par tekošajiem sešiem mēnešiem iesniegt datus Aģentūrai par šo noteikumu 5. punktā minēto uzdevumu  izpildi, tostarp ietverot arī datus par:
    10.1.  mākoņdatošanas platformas pakalpojuma lietotājam sniegtajiem valsts mākoņdatošanas pakalpojumiem un to pieejamību;
    10.2. valsts mākoņdatošanas platformas IKT infrastruktūras, kā arī mākoņdatošanas platformas lietotāju kopējo, izmantoto un rezervēto resursu kapacitāti;
    10.3. energoefektivitātes rādījumiem atbilstoši standartam LVS EN 50600-4-2 “Informācijas tehnoloģija. Datu centru ierīces un infrastruktūras. 4-2.daļa: Enerģijas izmantošanas efektivitāte”;
    10.4. ārējo auditu rezultātiem un konstatētām ievainojamībām;
    11. atbildēt par valsts mākoņdatošanas platformas virtualizācijas vidē apstrādātajiem datiem, nodrošinot to pieejamību, integritāti un konfidencialitāti;
    12. veikt personas datu apstrādi personas identifikācijas nolūkos, lai izpildītu uz mākoņdatošanas platformas pārzini attiecināmu juridisku pienākumu un sabiedrības interesēs veiktu uzdevumu vai, īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras, kas ietver valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja nodarbināto un piesaistīto trešo pušu valsts mākoņdatošanas platformā reģistrēto datu pārvaldību vai administrēšanu, izpildot datu pārziņa lomu;     
    13. nodrošināt mākoņdatošanas pakalpojumus, uzglabājot un pārraidot valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja datus, izpildot datu apstrādātāja lomu;
    14. nodrošināt ar mākoņdatošanas pakalpojumu attīstības nodrošināšanu saistīto pamatlīdzekļu un izdevumu uzskaiti, lai nodalītu informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūras koplietošanas pakalpojumu sniegšanas izmaksu caurskatāmību un nodalījumu no pārējām darbības izmaksām;
     15.  sadarboties ar valsts mākoņdatošanas platformas pārziņiem saskaņā ar vienotu savstarpējās sadarbības kārtību (saskaņā ar MK sēdes protokollēmuma projekta 3.1.apakšpunktu minēto kārtību Aģentūrai sadarbībā ar Iekšlietu ministriju, Kultūras ministriju, Satiksmes ministriju, Zemkopības ministriju un mākoņdatošanas platformas pārziņiem uzdots izstrādāt un ieviest līdz 2025.gada 1. jūlijam).
    
VARAM skaidro, ka sistēmas VIRSIS funkcionalitāte, lai varētu izpildīt šo noteikumu 6.6. apakšpunktā minēto valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa pienākumu reģistrēt sistēmā VIRSIS mākoņdatošanas pakalpojuma pārtraukuma ilgumu un plānoto mākoņdatošanas pakalpojuma atjaunošanas laiku ar norādi par mākoņdatošanas pakalpojuma pārtraukuma ietekmi, tiks izstrādāta Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenoto projektu ietvaros. 

Attiecībā uz personas datu apstrādi ir norādāms, ka tiks apstrādāti šādi valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja pārziņā esošie personas dati:
     - valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja vārds, uzvārds, e-pasts;
     - iestāde, kuras darbinieks ir valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs.

Atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (turpmāk - Vispārīgā datu aizsardzības regula)  5.panta 1.punkta e) apakšpunktam personas dati tiek glabāti veidā, kas pieļauj datu subjektu identifikāciju, ne ilgāk kā nepieciešams nolūkiem, kādos attiecīgos personas datus apstrādā (datu glabāšanas ierobežojums), lietotāja piekļuves datus dzēšot līdz ar lietotāja tiesību anulēšanu.

Prasības, kas ir ievērojamas kiberdrošības jomā, kā arī apstrādājamo datu glabāšanas termiņš noteikts normatīvajos aktos kiberdrošības jomā, piemēram, MK 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 442 "Kārtība, kādā tiek nodrošināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju sistēmu atbilstība minimālajām drošības prasībām" (turpmāk - noteikumi Nr. 442). Ievērojot to, ka līdz ar Nacionālā kiberdrošības likuma spēkā stāšanos, 2024. gada 18. oktobrī spēku zaudēja MK noteikumi Nr.442, šobrīd Aizsardzības ministrija ir sagatavojusi jaunus MK noteikumus par minimālajām kiberdrošības prasībām, kas Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā ir nodoti saskaņošanai (22-TA-3183), skat.: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/c5fc4f2b-630e-4319-bdf6-bfea39deaa0a). Tāpat, pamatojoties uz Nacionālā kiberdrošības likuma 30. panta otrās daļas 1. punkta deleģējumu izstrādāt datu centru drošības prasības, datu centru atbilstības novērtēšanas, reģistrācijas un uzraudzības kārtību, kā arī datu centra operatora pienākumus, Aizsardzības ministrija pašlaik izstrādā vēl vienu tiesību akta projektu “Informācijas sistēmu izvietošanas un datu centru drošības prasības” (24-TA-3243), skat: https://vktap.mk.gov.lv/structuralizer/data/nodes/e0f8e34c-7af0-43b0-9db0-e57615783357. Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.punkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas un dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, kā arī, ievērojot, ka valsts mākoņdatošanas platformas pārzinim ir saistoši visi normatīvie akti, kas attiecas uz konkrēto darbības jomu, tad normatīvos aktus neuzskaita tiesību aktā.

Noteikumu projekta 7. punkts paredz valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa tiesības plānoto darbu ietvaros apturēt mākoņdatošanas pakalpojumu, par to savlaicīgi informējot valsts mākoņdatošanas platformas lietotāju un valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformas pārzini. Pakalpojuma apturēšana tiek veikta saskaņā ar valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa iekšējām procedūrām, kuras ir atrunājamas vienošanās par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu, nosakot tajā arī valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja informēšanas kārtību (ja vien tas nav pretrunā ar drošības apsvērumiem), un ir ievērojamas pirms mākoņdatošanas pakalpojuma pārtraukšanas. VIRSIS funkcionalitāte nodrošinās, ka par mākoņdatošanas pakalpojuma apturēšanu tiek informēti valsts mākoņdatošanas platformas lietotāji  un VARAM.

Pēc Nacionālā kiberdrošības centra, Satversmes aizsardzības biroja, Militārās izlūkošanas un drošības dienesta vai Valsts drošības dienesta (turpmāk - drošības institūcijas) pieprasījuma valsts mākoņdatošanas platformas pārzinis slēdz mākoņdatošanas pakalpojumu vai liedz valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam iespēju piekļūt mākoņdatošanas pakalpojumam, ja drošības institūcijas konstatē, ka valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs neievēro normatīvo aktu kiberdrošības jomā prasības. 

Noteikumu projektā termins “kiberdincidents” tiek lietots Nacionālā kiberdrošības likuma 1. panta 11. punkta izpratnē, kas noteic, ka kiberdrošības incidents (turpmāk — kiberincidents) ir notikums, kas apdraud apstrādātus datus vai tādu pakalpojumu pieejamību, autentiskumu, integritāti vai konfidencialitāti, kurus piedāvā tīklu un informācijas sistēmas vai, kuri pieejami ar tīklu un informācijas sistēmu starpniecību.

Valsts mākoņdatošanas platformas pārzinis incidentu pārbaudei var pieprasīt un ir tiesīgs saņemt no valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja informāciju, kas saistīta ar programmnodrošinājumu un tā darbināšanas specifiku mākoņdatošanas platformā.

Vienlaikus norādāms, ka valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa pienākumos ietilpst spēja nodrošināt datu pārnesi no viena datu centra uz citu datu centru, lai pēc informācijas sistēmas “pārnešanas” tā spētu darboties citā datu centrā. Valsts  mākoņdatošanas platformas pārzinim jānodrošina arī valsts mākoņdatošanas platformas lietotājiem vienkāršu un efektīvu pieeju mākoņdatošanas pakalpojumiem, tādējādi iespējami samazinot administratīvo slogu.

Šo noteikumu projekts paredz, ka valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformas pārziņa funkciju - valsts mākoņdatošanas platformas pārziņu un privātpersonas nodrošinātu mākoņdatošanas pakalpojumu  pārvaldība -  veic Aģentūra, izpildot šādus šo noteikumu projekta III. sadaļā “Valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformas pārzinis, tā funkcijas, uzdevumi un finansēšanas kārtība”,  minētos uzdevumus:
     1. centralizēti sniedz metodisko un tehnisko atbalstu valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam atbilstošākā valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa vai privātpersonas nodrošinātu mākoņdatošanas pakalpojumu un risinājuma izvēlē, ņemot vērā tā tehniskās prasības, pieejamību un izmaksas, kā arī konsultē par vienošanās vai līguma par mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošināšanu slēgšanu (valsts mākoņdatošanas platformas  pārziņa vai privātpersonas, kas nodrošina mākoņdatošanas pakalpojumu, izvēles process ir aprakstīts anotācijas pielikumā “Mākoņdatošanas pakalpojumu izvēles ceļa karte”);
     2. uzrauga un centralizēti uztur valsts mākoņdatošanas platformu pārziņu pakalpojumu kataloga izveides, satura un izmaiņu procesu;
     3. nodrošina valsts mākoņdatošanas platformu pārziņu sniegto mākoņdatošanas pakalpojumu kvalitātes uzraudzību;
     4. sadarbībā ar valsts mākoņdatošanas platformu pārziņiem:
         4.1. izstrādā valsts mākoņdatošanas platformas darbības un izmantošanas kārtību;
         4.2. pieprasa, apkopo un analizē informāciju par valsts mākoņdatošanas platformu incidentiem, problēmām un to risināšanas gaitu;
         4.3. pieprasa, apkopo un analizē informāciju par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanai pieejamiem valsts mākoņdatošanas platformu pārziņu resursiem;
     5. katru gadu līdz 30. jūnijam par iepriekšējo kalendāro gadu un līdz 31. decembrim par tekošā gada pirmo pusgadu iesniedz VARAM datus par valsts mākoņdatošanas platformu pārziņu šo noteikumu 5.punktā minēto uzdevumu izpildi, tostarp ietverot datus arī par šo noteikumu 6.10.1.-6.10.4. apakšpunktos minēto;
6. nodrošina valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam piekļuvi privātpersonu nodrošinātiem mākoņdatošanas pakalpojumiem, centralizēti organizējot to izmantošanas iespējas, ar to saprotot mākoņdatošanas pakalpojumu platformas pārziņa (Aģentūras) pienākumu ar iepirkuma procedūras rezultātā uzvarējušo pretendentu  - privātpersonu, kas nodrošina mākoņdatošanas pakalpojumus - slēgt līgumu, tādējādi nodrošinot mākoņdatošanas platformas lietotājam iespēju saņemt arī privātpersonas nodrošinātus mākoņdatošanas pakalpojumus. 

Attiecībā uz finansēšanas kārtību ir norādāms, ka valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platforma tiek finansēta no valsts budžeta līdzekļiem.

Valsts datu apstrādes mākonī ietilpstošo valsts mākoņdatošanas platformu darbības, izmantošanas un finansēšanas kārtība ir noteikta noteikumu projekta IV. sadaļā “Valsts mākoņdatošanas platformas darbības, izmantošanas un finansēšanas kārtība”.

Šo noteikumu projekta 11. punktā ir atrunātas valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja (saskaņā ar šo noteikumu projekta 3. punktu valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs var būt publiska persona, publiskas personas kapitālsabiedrība, publiskas personas kontrolēta kapitālsabiedrība, publiskas personas zinātniskā vai kultūras institūcija, publiskas personas izglītības iestāde), darbības, kas noteic, ka valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs:
    - piesakās mākoņdatošanas pakalpojumiem, slēdz vienošanos ar valsts mākoņdatošanas platformas pārziņiem par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu sistēmā VIRSIS; 
    - atbild par valsts mākoņdatošanas platformā izvietoto informācijas sistēmu pieejamību tiktāl, cik tā nav atkarīga no valsts mākoņdatošanas platformas pieejamības, datu integritātes, konfidencialitātes un datu pārvaldības, kā arī nodrošina informācijas sistēmas darbības nodrošināšanai nepieciešamās programmatūras licences, izņemot valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa sniegtajos mākoņdatošanas un citos pakalpojumos iekļautās, ražotāja atbalstu, uzturēšanu, darbības uzraudzību un drošību;
    - piesaka valsts mākoņdatošanas platformas darbības problēmas un incidentus valsts mākoņdatošanas platformas pārzinim nekavējoties, izmantojot atbilstošās valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa incidentu un problēmu pieteikšanas sistēmu;
- ir tiesības izgūt šo noteikumu 6.10.1. apakšpunktā minētos datus;
    - katru gadu līdz 30. jūnijam iesniedz sistēmā VIRSIS esošo un plānoto informācijas sistēmu darbināšanai un attīstībai nepieciešamo valsts mākoņdatošanas platformas pakalpojumu resursu apjomus un to plānotās izmaiņas nākamajam gadam, norādot pamatojumu.

Valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs saņem pakalpojumus atbilstoši savstarpēji noslēgtās vienošanās par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu nosacījumiem un neveic darbības, kas var traucēt valsts mākoņdatošanas platformas darbību vai ietekmēt tās kopējo pieejamību un drošību. Specializētā pakalpojuma un individuāli izstrādāta pakalpojuma gadījumā valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs ar valsts mākoņdatošanas platformas pārzini vai privātpersonu, kas nodrošina mākoņdatošanas pakalpojumus, saskaņo nepieciešamos mākoņdatošanas pakalpojuma nosacījumus un iekļauj tos vienošanās vai līgumā par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu.

VARAM skaidro, ka vienošanās par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu tiek slēgta sistēmā VIRSIS, bet izmaiņas pakalpojumā (piemēram, jaunu virtuālo serveru nepieciešamība vai resursu izmaiņu veikšana esoša pakalpojuma ietvaros) nosaka pušu vienošanās, līdz ar to šādos gadījumos nav nepieciešams pārslēgt vienošanos par mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošināšanu. Savukārt, piesakot jaunu pakalpojumu vai atsakoties no kāda pakalpojuma, ir slēdzama jauna vienošanās (piemēram, pielikums pie esošās vienošanās).

    Norēķinu kārtību regulē šo noteikumu projekta 12. punkts, kas noteic, ka valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs norēķinās par informācijas sistēmu un ar tām saistīto tehnoloģisko risinājumu izvietošanu valsts mākoņdatošanas platformā un tās sniegtajiem mākoņdatošanas pakalpojumiem atbilstoši savstarpēji noslēgtās vienošanās par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu nosacījumiem, piemērojot šādu norēķinu kārtību:
    - pieejamo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, veicot finansējuma pārdali no valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja budžeta uz valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa budžetu;
    - valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja budžeta ietvaros, veicot ikmēneša norēķinus saskaņā ar valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa rēķinu par valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam sniegto pakalpojumu apjomu.
    
Ja mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošinošās komponentes tiek finansētas Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansējuma ietvaros, valsts mākoņdatošanas platformas pārzinis proporcionāli mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošināšanā ieguldītajam Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības finansējumam samazina valsts mākoņdatošanas platformas pakalpojuma izmaksas valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam.
    
     Slēdzot vienošanos par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu, ir jānorāda mākoņdatošanas pakalpojumu apjoms un tā nodrošināšanas nosacījumi, pakalpojuma cena, pakalpojuma sniegšanas laika periods, pakalpojumu apmaksas avots, kā arī, ja attiecināms - Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības vai valsts budžeta līdzfinansējuma daļa, kas ar MK lēmumu ir piešķirta valsts mākoņdatošanas platformas pārzinim, mākoņdatošanas pakalpojumu, skaitļošanas un datu glabāšanas, kā arī infrastruktūras attīstībai, lai nodrošinātu valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa pakalpojumu izmaksu samazinājumu noteiktā apjomā un laika periodā. 

Sistēmā VIRSIS ir norādāma pilna pakalpojuma cena, un, ja attiecināms - arī pakalpojuma finansējuma apjoms, ko veido līdzfinansējuma daļa no valsts budžeta vai Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības finansējuma līdzekļiem.

Attiecībā uz šo noteikumu projekta 12. punktā minēto ir paskaidrojams, ka:
- apropriācijas pārdali vai ikgadējā finansējuma nodrošināšanu norēķiniem ar valsts mākoņdatošanas platformas pārzini par pakalpojumiem saskaņā ar Likumu par budžetu un finanšu vadību un no tā izrietošajiem normatīvajiem aktiem sadarbībā ar nozares ministriju organizē un nodrošina institūcija, kurai mākoņdatošanas pakalpojums nepieciešams;
- minētā norēķinu kārtība neattiecas uz tiem valsts mākoņdatošanas platformu pārziņiem, kas savas nozares resora ietvaros ir noteikti kā nozares datu centra pakalpojumu sniedzēji un norēķinās par mākoņdatošanas pakalpojumiem saskaņā ar nozares ietvaros noteikto norēķinu kārtību.

Vienlaikus noteikumu projekts paredz, ka gadījumā, ja tiek konstatēts, ka netiek ievērotas normatīvajos aktos kiberdrošības jomā noteiktās minimālās drošības prasības, kas ietekmē droša mākoņdatošanas pakalpojuma sniegšanu, kā arī, ja mākoņdatošanas pakalpojuma kvalitāte vairākkārtīgi netiek nodrošināta atbilstoši vienošanās par mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošināšanu noteiktajām prasībām, lēmumu par valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa statusa zaudēšanu pieņem MK.

Noteikumu projekta 16. punkts noteic, ka valsts datu apstrādes mākoņa ietvaros tiek darbināta Datu izplatīšanas un pārvaldības platforma (turpmāk – DAGR). DAGR pārzinis informē  datu devēju par konkrētā valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa izvēli, kurš nodrošina virtuālās skaitļošanas vidi un rezerves kopijas, publicējot atbilstošu informāciju DAGR pašapkalpošanās portālā. DAGR (tīmekļvietnes adrese  www.dagr.gov.lv) ir valsts platforma un paaugstinātas drošības sistēma, kas piemērota datu (tai skaitā personas datu) izplatīšanai un glabāšanai, un kuras pārzinis ir Aģentūra. 
     
Aģentūra atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likumam ir DAGR pārzinis, kuram kā personas datu apstrādātājam ir saistošs Vispārīgā datu aizsardzības regulas  28. panta 2. punkts, kas nosaka, ka apstrādātājs nedrīkst piesaistīt trešo pusi (apakšapstrādātāju), lai tas veiktu personas datu apstrādi, ja vien pārzinis nav devis rakstisku piekrišanu; apstrādātājam ir arī jānodrošina, ka apakšapstrādātājs ievēro tos pašus datu aizsardzības standartus. Tādēļ, lai izpildītu minēto prasību un, lai DAGR pārzinim kā personas datu apstrādātājam nevajadzētu ikreiz katrā līgumā ar datu devējiem, kuri izvieto savus datus izplatīšanai DAGR un kuri ir attiecīgo personas datu pārziņi, norādīt, kāda datu centra pakalpojumi tiek izmantoti DAGR darbināšanai, šo noteikumu projektā ir iekļauts 16. punkts.

Šo noteikumu projekta 6.5., 6.6., 6.8., 11.1., un 11.5. apakšpunktos minētā sistēmas VIRSIS funkcionalitāte tiks nodrošināta ar 2026. gada 1.janvāri, kad valsts mākoņdatošanas platformas pārzinis varēs veikt darbības sistēmā VIRSIS. Līdz brīdim, kad tiks nodrošināta sistēmas VIRSIS funkcionalitāte, tas ir, līdz 2026. gada 1. janvārim, puses sadarbojas vispārpieņemtajā kārtībā. 

Šo noteikumu projekta 6.15. apakšpunktā minētā kārtība stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā un tās ieviešanu un izpildi nodrošina valsts mākoņdatošanas pakalpojumu platformas pārzinis.

    Saskaņā ar MK sēdes protokollēmuma projektu valsts mākoņdatošanas platformu pārziņiem līdz 2025. gada 1. jūlijam uzdots sagatavot:
    - mākoņdatošanas pakalpojumu katalogu, kā arī vienošanos par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu, saskaņojot iepriekšminēto ar nozares ministriju, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM) un Valsts digitālās attīstības aģentūru (turpmāk – Aģentūra), kā arī publicēt minēto dokumentāciju Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā (VIRSIS), nodrošinot tajā informācijas aktualitāti; 
    - mākoņdatošanas pakalpojumu izmaksu veidošanas metodiku, saskaņojot to ar nozares ministriju, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministriju (turpmāk – VARAM) un Aģentūru, nepieciešamības gadījumā to aktualizējot.

Savukārt Aģentūrai MK sēdes protokollēmuma projektā uzdots:
    1) līdz 2025. gada 1. jūlijam:
    - sadarbībā ar Iekšlietu ministriju, Kultūras ministriju, Satiksmes ministriju, Zemkopības ministriju un valsts mākoņdatošanas platformas pārziņiem izstrādāt un ieviest vienotas savstarpējās sadarbības ar valsts mākoņdatošanas platformu pārziņiem kārtību;  
    - izstrādāt valsts mākoņdatošanas platformas darbības un izmantošanas kārtību;
    - sadarbībā ar VARAM sagatavot grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr.  375 "Valsts digitālās attīstības aģentūras nolikums", papildinot Aģentūras funkcijas ar mākoņdatošanas pakalpojumu platformas pārziņa funkciju un VARAM līdz 2025.gada 1. augustam noteiktā kārtībā iesniegt tos izskatīšanai Ministru kabinetā.
    2) līdz 2026. gada 1. jūlijam nodrošināt piekļuvi privātpersonu nodrošinātiem mākoņdatošanas pakalpojumiem, centralizēti organizējot to izmantošanas iespējas.

5 MK 2022.gada 8.novembra instrukcija Nr.5 ”Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra nodrošināšanas kārtība”, skat: https://likumi.lv/ta/id/337251-valsts-elektronisko-sakaru-pakalpojumu-centra-nodrosinasanas-kartiba     
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Mākoņdatošanas platformas lietotājs par informācijas sistēmu un ar tām saistīto tehnoloģisko risinājumu izvietošanu valsts mākoņdatošanas platformā un tās sniegtajiem mākoņdatošanas pakalpojumiem norēķinās atbilstoši savstarpēji noslēgtās vienošanās par mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu nosacījumiem, piemērojot šādu norēķinu kārtību:
     - pieejamo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, veicot finansējuma pārdali no valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja budžeta uz valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa budžetu;
    - valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja budžeta ietvaros, veicot ikmēneša norēķinus saskaņā ar valsts mākoņdatošanas platformas pārziņa rēķinu par valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam sniegto pakalpojumu apjomu.
Ja mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošinošās komponentes tiek finansētas Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansējuma ietvaros, valsts mākoņdatošanas platformas pārzinis proporcionāli mākoņdatošanas pakalpojuma nodrošināšanā ieguldītajam Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības finansējumam samazina valsts mākoņdatošanas platformas pakalpojuma izmaksas valsts mākoņdatošanas platformas lietotājam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Pasākumi nav plānoti, ņemot vērā, ka noteikumu projekts attiecas uz valsts pārvaldes institūcijām, noteikumu projekts nemaina esošo regulējumu, kā arī neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināti standartizēti, augstas kvalitātes, droši informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumi.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks apstrādāti šādi valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja pārziņā esošie personas dati:
- valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja vārds, uzvārds, e-pasts;
- iestāde, kuras darbinieks ir valsts mākoņdatošanas platformas lietotājs.

Personas datu apstrāde tiks veikta saskaņā ar  Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) 6.panta pirmās daļas c) un e) apakšpunktu, lai izpildītu uz mākoņdatošanas platformas pārzini attiecināmu juridisku pienākumu un sabiedrības interesēs veiktu uzdevumu vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras, kas ietver:
   - valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja nodarbināto un piesaistīto trešo pušu valsts mākoņdatošanas platformā reģistrēto datu pārvaldību vai administrēšanu, izpildot datu pārziņa lomu;
   - mākoņdatošanas pakalpojumu nodrošināšanu, uzglabājot un pārraidot valsts mākoņdatošanas platformas lietotāja datus, izpildot datu apstrādātāja lomu.

Mākoņdatošanas pakalpojumu sniedzēju infrastruktūra tiek veidota tā, lai tiktu nodrošināta atbilstoša datu aizsardzība.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Resoru un iestāžu mākoņdatošanas pakalpojumu izvēles ceļa karte
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk