22-TA-1018: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu 2023.-2025. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Projekts sagatavots, pamatojoties uz Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu likuma (turpmāk – Likums) 5.panta otro daļu un pārejas noteikumu 4.punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir apstiprināt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu 2022.-2023.gadam (turpmāk – Apsaimniekošanas programma 2022 un 2023), ievērojot to, ka Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padome (turpmāk – Padome) 2022.gada 1.jūnija un 15.jūnija sēdēs ir izvērtējusi un atbalstījusi Rīgas pašvaldības aģentūras “Rīgas pieminekļu aģentūra” (turpmāk – Aģentūra) izstrādāto Apsaimniekošanas programmu 2022 un 2023.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likuma 5.panta pirmā daļa nosaka, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanu, uzturēšanu un atjaunošanu nodrošina Ministru kabineta noteikts Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 21.decembra rīkojuma Nr.976 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja noteikšanu” (turpmāk – MK rīkojums Nr.976) 1.punktu atbilstoši Likuma 5.panta pirmajai daļai, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 40.panta pirmajai un trešajai daļai un likuma “Par pašvaldībām” 9.panta pirmajai daļai Rīgas valstspilsētas pašvaldībai (Aģentūrai) (turpmāk – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs) ir deleģēts valsts pārvaldes uzdevums – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana. Saskaņā ar MK rīkojuma Nr.976 2.punktu Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs nodrošina Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu, ievērojot Likumā, likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību”, Rīgas vēsturiskā centra saglabāšanas un aizsardzības likumā un citos normatīvajos aktos noteikto tiesisko regulējumu.
Likuma 5.panta otrā daļa nosaka, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana, izpēte un atjaunošana notiek saskaņā ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu (turpmāk – Apsaimniekošanas programma). Apsaimniekošanas programmu izstrādā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs un saskaņo to ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi. Apsaimniekošanas programmu apstiprina Ministru kabinets. Likuma pārejas noteikumu 4.punkts nosaka, Ministru kabinets apstiprina Apsaimniekošanas programmu līdz 2021.gada 31.jūlijam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojumu Nr.69 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi” tika apstiprināta Padome. Padomes sastāvs ir aktualizēts ar Ministru kabineta 2022.gada 5.maija rīkojumu Nr.286 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi”. Padome 2022.gada 1.jūnija un 15.jūnija sēdēs, pamatojoties uz Likuma 5.panta otro daļu un 8.panta ceturtās daļas 1.punktu, apstiprināja Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja izstrādāto Apsaimniekošanas programmu 2022 un 2023.
Likuma 5.panta otrā daļa nosaka, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana, izpēte un atjaunošana notiek saskaņā ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, izpētes un atjaunošanas programmu (turpmāk – Apsaimniekošanas programma). Apsaimniekošanas programmu izstrādā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs un saskaņo to ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi. Apsaimniekošanas programmu apstiprina Ministru kabinets. Likuma pārejas noteikumu 4.punkts nosaka, Ministru kabinets apstiprina Apsaimniekošanas programmu līdz 2021.gada 31.jūlijam.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojumu Nr.69 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi” tika apstiprināta Padome. Padomes sastāvs ir aktualizēts ar Ministru kabineta 2022.gada 5.maija rīkojumu Nr.286 “Par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padomi”. Padome 2022.gada 1.jūnija un 15.jūnija sēdēs, pamatojoties uz Likuma 5.panta otro daļu un 8.panta ceturtās daļas 1.punktu, apstiprināja Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja izstrādāto Apsaimniekošanas programmu 2022 un 2023.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai īstenotu Likuma 5.panta otrajā daļā un pārejas noteikumu 4.punktā noteikto, ka Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana, izpēte un atjaunošana notiek saskaņā ar Apsaimniekošanas programmu, kuru izstrādā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs, saskaņojot to ar Padomi un kuru apstiprina Ministru kabinets, nepieciešams virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā Apsaimniekošanas programmu 2022 un 2023.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz virzīt apstiprināšanai Ministru kabinetā Apsaimniekošanas programmu 2022 un 2023.
Atbilstoši Likuma 5.panta otrajai daļai Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana un atjaunošana notiek saskaņā ar Apsaimniekošanas programmu.
Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 1. – 4.nodaļā ir sniegta informācija par Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanas, uzturēšanas un atjaunošanas pamatojumu, Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu statusu un vēsturi, kā arī sniegts apraksts par minētajiem objektiem un to apsaimniekošanas vēsturi.
Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 5.nodaļa paredz Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanas darbus, ko veiks Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs.
Attiecībā uz Brīvības pieminekli un tā aizsardzības zonu Apsaimniekošanas programmā 2022 un 2023 ir noteikti šādi uzturēšanas darbi: koordinēt pasākumus pie Brīvības pieminekļa; organizēt un vadīt “Goda telpas” apmeklējumus un “Goda grāmatas” parakstīšanu; tīrīt un uzturēt kārtībā Brīvības pieminekļa augšējās un apakšējās terases virsmas – katru dienu, pasākumu laikā visu dienu; tīrīt un uzturēt kārtībā teritoriju piecu metru rādiusā ap Brīvības pieminekli – katru dienu; attīrīt no sniega terases un teritorijas piecu metru rādiusā ap Brīvības pieminekli; sakārtot un uzturēt ziedus uz Brīvības pieminekļa priekšējās terases; tīrīt Brīvības pieminekļa augšējās terases granīta apmales divas reizes mēnesī un pēc vajadzības; kopt un uzturēt kārtībā Brīvības pieminekļa iekštelpas; kopt Brīvības pieminekļa obeliska iekšpusi (stiklu tīrīšana, ekspozīcijas kopšana, kondensāta savākšana), savākt atkritumus; regulāri fiksēt Brīvības pieminekļa iekštelpās uzstādīto mēraparātu rādījumus; novērst konstatētos Brīvības pieminekļa bojājumus; ziņot par sabiedriskās kārtības traucējumiem; uzkopt ziedu vāzes pie Raiņa bulvāra (stādīšana, laistīšana, ravēšana).
Attiecībā uz Rīgas Brāļu kapu teritoriju un to aizsardzības zonu Apsaimniekošanas programmā 2022 un 2023 ir noteikti šādi uzturēšanas darbi: veikt memoriāla ikdienas uzturēšanas darbus (zālāju, krūmaugu, kokaugu, apstādījumu, grantēto betonu un šūņakmeņu celiņu, akmens virsmu, četru depozitāriju, publisko tualešu un citu objektu tīrīšana un uzturēšana kārtībā; apsardze); kopt zaļās zonas teritorijā gar Rīgas Brāļu kapu žogu Varoņu ielā un Aizsaules ielā (zāles pļaušana, krūmu izgriešana, lapu savākšana, sniega tīrīšana); uzkopt tehniskās novietnes teritoriju (zāles pļaušana, krūmu izgriešana, lapu savākšana, sniega tīrīšana); uzturēt un kopt noliktavu Varoņu ielā 13, Rīgā.
Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu aizsardzības zonu uztur citas Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienības tāpat, kā līdz šim. Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājam Apsaimniekošanas programmā 2022 un 2023 ir noteikts pienākums regulāri kontrolēt visas Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu aizsardzības zonas un ziņot attiecīgai Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienībai par bojājumiem.
Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 6.nodaļa sniedz informāciju par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu atjaunošanas/ restaurācijas darbiem. Attiecībā uz Brīvības pieminekli Apsaimniekošanas programmā 2022 un 2023 ir paredzēti šādi atjaunošanas/ restaurācijas darbi: Brīvības pieminekļa ikgadējā aprūpe – preventīvā restaurācija; apkope – restaurācija Brīvības pieminekļa cokola līmenī; pilna aprūpe – restaurācija (ieskaitot Brīvības tēlu un zvaigznes); Brīvības pieminekļa ziedu vāžu nomaiņa; ventilācijas sistēmas projektēšana; Brīvības pieminekļa iekštelpu kosmētiskais remonts; ikgadējā aprūpes restaurācija.
Attiecībā uz Rīgas Brāļu kapu atjaunošanas/ restaurācijas darbiem Apsaimniekošanas programma 2022 un 2023 paredz šādus pasākumus: videonovērošanas projekta izstrāde; Rīgas Brāļu kapu Varoņu terases un centrālā kapu lauka perimetrālo ceļu rekonstrukcijas projekta izstrāde; Rīgas Brāļu kapu apbedījuma plāksnīšu iegāde; zaļās zonas atjaunošana un pārapbedīšana; ūdens apgādes sistēmas uzlabošanas projektēšana; depozitāriju elektroinstalācijas sakārtošana un kosmētiskais remonts; Rīgas Brāļu kapu Svētās uguns terases perimetru ar uzejām restaurācija; Svētās uguns altāra restaurācija; Rīgas Brāļu kapu Centrālā kapu lauka A, C sektoru un Centrālo vārtu skulptūru “Ievainotie jātnieki” preventīvā restaurācija; Rīgas Brāļu kapu atsevišķu elementu (soliņi, ziedu vāzes, atkritumu urnas, informācijas zīmju u.c.) nomaiņa; zaļās zonas atjaunošana un pārapbedīšana; vēsturisko vārtu un žoga ar Meža kapiem rekonstrukcija; Gaisa izpalīgu loka un Birzenieka loka celiņa renovācija; Centrālo vārtu galu fasāžu un arkas restaurācija; Rīgas Brāļu kapu preventīvā restaurācija (optimālas kondīcijas uzturēšana).
Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 7.nodaļā noteikta Aģentūras kā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja darba organizācija – Aģentūras struktūra un darbu pienākumu sadale. Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 8.nodaļā ir sniegta informācija par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja ar Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 īstenošanu saistītajām izmaksām – darbinieku atlīdzība, preces un pakalpojumi. Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 9.nodaļā ir norādīts finansējuma kopsavilkums. Savukārt Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 10.nodaļā ir ietverti dažādi jautājumi – Komunistiskās partijas veterānu sektors; kapu plāksnes; pētniecība un popularizēšana.
Atbilstoši Likuma 5.panta otrajai daļai Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšana, uzturēšana un atjaunošana notiek saskaņā ar Apsaimniekošanas programmu.
Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 1. – 4.nodaļā ir sniegta informācija par Brīvības pieminekļa, tā aizsardzības zonas un Rīgas Brāļu kapu, to teritorijas un aizsardzības zonas saglabāšanas, uzturēšanas un atjaunošanas pamatojumu, Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu statusu un vēsturi, kā arī sniegts apraksts par minētajiem objektiem un to apsaimniekošanas vēsturi.
Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 5.nodaļa paredz Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu uzturēšanas darbus, ko veiks Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājs.
Attiecībā uz Brīvības pieminekli un tā aizsardzības zonu Apsaimniekošanas programmā 2022 un 2023 ir noteikti šādi uzturēšanas darbi: koordinēt pasākumus pie Brīvības pieminekļa; organizēt un vadīt “Goda telpas” apmeklējumus un “Goda grāmatas” parakstīšanu; tīrīt un uzturēt kārtībā Brīvības pieminekļa augšējās un apakšējās terases virsmas – katru dienu, pasākumu laikā visu dienu; tīrīt un uzturēt kārtībā teritoriju piecu metru rādiusā ap Brīvības pieminekli – katru dienu; attīrīt no sniega terases un teritorijas piecu metru rādiusā ap Brīvības pieminekli; sakārtot un uzturēt ziedus uz Brīvības pieminekļa priekšējās terases; tīrīt Brīvības pieminekļa augšējās terases granīta apmales divas reizes mēnesī un pēc vajadzības; kopt un uzturēt kārtībā Brīvības pieminekļa iekštelpas; kopt Brīvības pieminekļa obeliska iekšpusi (stiklu tīrīšana, ekspozīcijas kopšana, kondensāta savākšana), savākt atkritumus; regulāri fiksēt Brīvības pieminekļa iekštelpās uzstādīto mēraparātu rādījumus; novērst konstatētos Brīvības pieminekļa bojājumus; ziņot par sabiedriskās kārtības traucējumiem; uzkopt ziedu vāzes pie Raiņa bulvāra (stādīšana, laistīšana, ravēšana).
Attiecībā uz Rīgas Brāļu kapu teritoriju un to aizsardzības zonu Apsaimniekošanas programmā 2022 un 2023 ir noteikti šādi uzturēšanas darbi: veikt memoriāla ikdienas uzturēšanas darbus (zālāju, krūmaugu, kokaugu, apstādījumu, grantēto betonu un šūņakmeņu celiņu, akmens virsmu, četru depozitāriju, publisko tualešu un citu objektu tīrīšana un uzturēšana kārtībā; apsardze); kopt zaļās zonas teritorijā gar Rīgas Brāļu kapu žogu Varoņu ielā un Aizsaules ielā (zāles pļaušana, krūmu izgriešana, lapu savākšana, sniega tīrīšana); uzkopt tehniskās novietnes teritoriju (zāles pļaušana, krūmu izgriešana, lapu savākšana, sniega tīrīšana); uzturēt un kopt noliktavu Varoņu ielā 13, Rīgā.
Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu aizsardzības zonu uztur citas Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienības tāpat, kā līdz šim. Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotājam Apsaimniekošanas programmā 2022 un 2023 ir noteikts pienākums regulāri kontrolēt visas Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu aizsardzības zonas un ziņot attiecīgai Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienībai par bojājumiem.
Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 6.nodaļa sniedz informāciju par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu atjaunošanas/ restaurācijas darbiem. Attiecībā uz Brīvības pieminekli Apsaimniekošanas programmā 2022 un 2023 ir paredzēti šādi atjaunošanas/ restaurācijas darbi: Brīvības pieminekļa ikgadējā aprūpe – preventīvā restaurācija; apkope – restaurācija Brīvības pieminekļa cokola līmenī; pilna aprūpe – restaurācija (ieskaitot Brīvības tēlu un zvaigznes); Brīvības pieminekļa ziedu vāžu nomaiņa; ventilācijas sistēmas projektēšana; Brīvības pieminekļa iekštelpu kosmētiskais remonts; ikgadējā aprūpes restaurācija.
Attiecībā uz Rīgas Brāļu kapu atjaunošanas/ restaurācijas darbiem Apsaimniekošanas programma 2022 un 2023 paredz šādus pasākumus: videonovērošanas projekta izstrāde; Rīgas Brāļu kapu Varoņu terases un centrālā kapu lauka perimetrālo ceļu rekonstrukcijas projekta izstrāde; Rīgas Brāļu kapu apbedījuma plāksnīšu iegāde; zaļās zonas atjaunošana un pārapbedīšana; ūdens apgādes sistēmas uzlabošanas projektēšana; depozitāriju elektroinstalācijas sakārtošana un kosmētiskais remonts; Rīgas Brāļu kapu Svētās uguns terases perimetru ar uzejām restaurācija; Svētās uguns altāra restaurācija; Rīgas Brāļu kapu Centrālā kapu lauka A, C sektoru un Centrālo vārtu skulptūru “Ievainotie jātnieki” preventīvā restaurācija; Rīgas Brāļu kapu atsevišķu elementu (soliņi, ziedu vāzes, atkritumu urnas, informācijas zīmju u.c.) nomaiņa; zaļās zonas atjaunošana un pārapbedīšana; vēsturisko vārtu un žoga ar Meža kapiem rekonstrukcija; Gaisa izpalīgu loka un Birzenieka loka celiņa renovācija; Centrālo vārtu galu fasāžu un arkas restaurācija; Rīgas Brāļu kapu preventīvā restaurācija (optimālas kondīcijas uzturēšana).
Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 7.nodaļā noteikta Aģentūras kā Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja darba organizācija – Aģentūras struktūra un darbu pienākumu sadale. Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 8.nodaļā ir sniegta informācija par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekotāja ar Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 īstenošanu saistītajām izmaksām – darbinieku atlīdzība, preces un pakalpojumi. Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 9.nodaļā ir norādīts finansējuma kopsavilkums. Savukārt Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 10.nodaļā ir ietverti dažādi jautājumi – Komunistiskās partijas veterānu sektors; kapu plāksnes; pētniecība un popularizēšana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
597 129
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
597 129
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
597 129
0
0
1 124 774
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
597 129
0
0
1 124 774
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-1 124 774
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-1 124 774
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-1 124 774
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-1 124 774
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēti Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 īstenošanai paredzētie izdevumi un plānotais finansējums norādīts Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 pielikumā “Finansiālie aprēķini budžetam”.
Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei pēc Aģentūras rakstiska ierosinājuma saņemšanas ir tiesības pārskatīt un mainīt atsevišķiem darbiem paredzēto finanšu līdzekļu apmēru, nemainot Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes un Aģentūras 2022.gada 28.janvārī noslēgtā līguma Nr.B-SL-6 “Valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgums par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu” 2.1.punktā noteikto kopējo finansējuma apmēru. Šādā gadījumā puses noslēdz atsevišķu vienošanos pie valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līguma.
Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei pēc Aģentūras rakstiska ierosinājuma saņemšanas ir tiesības pārskatīt un mainīt atsevišķiem darbiem paredzēto finanšu līdzekļu apmēru, nemainot Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes un Aģentūras 2022.gada 28.janvārī noslēgtā līguma Nr.B-SL-6 “Valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līgums par Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošanu” 2.1.punktā noteikto kopējo finansējuma apmēru. Šādā gadījumā puses noslēdz atsevišķu vienošanos pie valsts pārvaldes uzdevuma deleģēšanas līguma.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Kultūras ministrija atbilstoši noteiktajai kārtībai ir iesniegusi 2023.gada prioritāro pasākumu pieteikumu, kurā ir iekļauts finansējuma pieprasījums Apsaimniekošanas programmas izpildei 2023.gadā. Prioritārā pasākuma aprēķinā norādīts, ka Apsaimniekošanas programmas 2022 un 2023 izpilde 2023.gadā Aģentūrai rada amata vietu skaita izmaiņas pret 2022.gadu, palielinot Aģentūras amata vietas par četrām amata vietām.
Deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – pildīšanā ir iesaistīta liela daļa no Aģentūras darbiniekiem. Aģentūrā 2022.gada sākumā tika izveidota atsevišķa nodaļa – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu nodaļa, kura nodarbojas tikai ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu objektiem. Aģentūrai deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – pildīšanā piedalās, bet ārpus Aģentūras nodaļas paliek: Aģentūras direktors (20% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); kancelejas vadītājs (25% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); galvenā ekonomiste (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); jurists (25% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); Saimniecības nodaļas vadītājs (35% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); galvenais restaurācijas speciālists (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); restaurators (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); pieminekļu aprūpes speciālisti (2 x 20% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai).
Deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – pildīšanā ir iesaistīta liela daļa no Aģentūras darbiniekiem. Aģentūrā 2022.gada sākumā tika izveidota atsevišķa nodaļa – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu nodaļa, kura nodarbojas tikai ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu objektiem. Aģentūrai deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – pildīšanā piedalās, bet ārpus Aģentūras nodaļas paliek: Aģentūras direktors (20% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); kancelejas vadītājs (25% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); galvenā ekonomiste (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); jurists (25% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); Saimniecības nodaļas vadītājs (35% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); galvenais restaurācijas speciālists (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); restaurators (50% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai); pieminekļu aprūpes speciālisti (2 x 20% no darba laika veltīts minētā deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma pildīšanai).
Cita informācija
Saskaņā ar Likuma 6.panta pirmo daļu Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas, atjaunošanas un apsaimniekošanas darbus finansē no valsts budžetā īpaši šim mērķim paredzētiem līdzekļiem un saskaņā ar Apsaimniekošanas programmu. Savukārt Likuma 6.panta otrā daļa nosaka, ka pašvaldībām ir tiesības piedalīties Likumā noteikto mērķu īstenošanā, tostarp piedalīties Apsaimniekošanas programmā paredzēto darbu finansēšanā.
Saskaņā ar likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 24.panta otro daļu pēc Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes ierosinājuma no valsts budžeta iedala līdzekļus kultūras vērtību apzināšanai, kultūras pieminekļu izpētei, popularizēšanai un citiem ar kultūras pieminekļu saglabāšanu saistītiem pasākumiem. Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde sagatavo kultūras pieminekļu konservācijas un restaurācijas programmas projektu un iesniedz to kultūras ministram apstiprināšanai. Pēc kultūras pieminekļu konservācijas un restaurācijas programmas apstiprināšanas Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde atklāta konkursa kārtībā piešķir līdzekļus to valsts un reģiona nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. No pašvaldību budžetiem piešķir līdzekļus to reģiona un vietējās nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. Pašvaldībām to saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā ir tiesības no pašvaldības budžeta piešķirt līdzekļus tādu valsts nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. Kultūras pieminekļiem, kuru konservācijas un restaurācijas darbiem saņemts valsts finansējums, publiskā pieejamība saglabājama ne mazāk kā 25 gadus, izņemot citos likumos noteiktos gadījumus.
Saskaņā ar likumā “Par kultūras pieminekļu aizsardzību” 24.panta otro daļu pēc Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes ierosinājuma no valsts budžeta iedala līdzekļus kultūras vērtību apzināšanai, kultūras pieminekļu izpētei, popularizēšanai un citiem ar kultūras pieminekļu saglabāšanu saistītiem pasākumiem. Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde sagatavo kultūras pieminekļu konservācijas un restaurācijas programmas projektu un iesniedz to kultūras ministram apstiprināšanai. Pēc kultūras pieminekļu konservācijas un restaurācijas programmas apstiprināšanas Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde atklāta konkursa kārtībā piešķir līdzekļus to valsts un reģiona nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. No pašvaldību budžetiem piešķir līdzekļus to reģiona un vietējās nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. Pašvaldībām to saistošajos noteikumos noteiktajā kārtībā ir tiesības no pašvaldības budžeta piešķirt līdzekļus tādu valsts nozīmes kultūras pieminekļu konservācijai un restaurācijai, kuri ir pieejami sabiedrības apskatei. Kultūras pieminekļiem, kuru konservācijas un restaurācijas darbiem saņemts valsts finansējums, publiskā pieejamība saglabājama ne mazāk kā 25 gadus, izņemot citos likumos noteiktos gadījumus.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Rīgas pašvaldības aģentūra "Rīgas pieminekļu aģentūra"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
Padome 2022.gada 1.jūnija sēdē nolēma apstiprināt Apsaimniekošanas programmu 2022.gadam, kā arī nolēma aicināt Aģentūru līdz 2022.gada 10.jūnijam sagatavot Apsaimniekošanas programmu 2023.gadam kā prioritāro pasākumu pieteikumu valsts budžetam 2023.gadam Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanai, uzturēšanai, atjaunošanai un sagatavot Apsaimniekošanas programmu 2024. un 2025.gadam.
Padome 2022.gada 15.jūnija sēdē nolēma atbalstīt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas un atjaunošanas prioritāro pasākumu pieteikumu valsts budžetam 2023.gadam.
Padome 2022.gada 15.jūnija sēdē nolēma atbalstīt Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu saglabāšanas, uzturēšanas un atjaunošanas prioritāro pasākumu pieteikumu valsts budžetam 2023.gadam.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu padome
- Rīgas pašvaldības aģentūra "Rīgas pieminekļu aģentūra"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Jā
Aģentūrā 2022.gada sākumā tika izveidota atsevišķa nodaļa – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu nodaļa, kura nodarbojas tikai ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu objektiem.
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Aģentūrā 2022.gada sākumā tika izveidota atsevišķa nodaļa – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu nodaļa, kura nodarbojas tikai ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu objektiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Aģentūrai deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu apsaimniekošana – pildīšanā ir iesaistīta liela daļa no Aģentūras darbiniekiem. Aģentūrā 2022.gada sākumā tika izveidota atsevišķa nodaļa – Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu nodaļa, kura nodarbojas tikai ar Brīvības pieminekļa un Rīgas Brāļu kapu objektiem.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi