22-TA-972: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru prezidenta 2021. gada 10. maija rezolūcija Nr.12/2021-JUR-82- līdz 2022. gada 1. jūlijam sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā Būvniecības likuma (2021. gada 15. aprīļa likuma "Grozījumi Būvniecības likumā" redakcijā) 14.1 panta ceturtajā daļā minēto tiesību akta projektu
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Veikt citus grozījumus, ko nosaka 2021. gada 15. aprīļa likums "Grozījumi Būvniecības likumā"
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
1) Atbilstoši Būvniecības likuma 14.1 panta ceturtajai daļai noteikt gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu.
2) Atbilstoši Būvniecības likumā noteiktajam vispārīgajos būvnoteikumos noteikt termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektus un izdara atbilstošas atzīmes
3) Būvdarbu gaitā sniegt informāciju par radīto atkritumu apsaimniekošanu, atkritumu veidu un apjomu.
4) Veikti tehniski labojumi, kas izriet no Būvniecības likuma.
2) Atbilstoši Būvniecības likumā noteiktajam vispārīgajos būvnoteikumos noteikt termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektus un izdara atbilstošas atzīmes
3) Būvdarbu gaitā sniegt informāciju par radīto atkritumu apsaimniekošanu, atkritumu veidu un apjomu.
4) Veikti tehniski labojumi, kas izriet no Būvniecības likuma.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2022.
Pamatojums
Lai nodrošinātu vienotu un vienveidīgu normu piemērošanas brīdi, grozījumiem noteikts vienots spēkā stāšanās termiņš - 01.07.2022. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27.punkts.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
1)Būvniecības likuma 14.1 panta ceturtā daļa nosaka, ka Ministru kabinets būvnoteikumos nosaka gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27.punkts nosaka, ka šā likuma papildināšanu ar 14.1 pantu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
2) Būvniecības likumā tika 14.panta 1.3 daļā noteikts, ka būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajos termiņos, vienlaikus svītrojot Būvniecības likuma 12.panta ceturto un piekto daļu. Likuma pārejas noteikumu 27.punkts nosaka, ka šā likuma grozījumi par 12.panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14.panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
3) Šobrīd speciālajos būvnoteikumos ir noteikts, ka ierosinot būvniecību, būvniecības ieceres dokumentos ir jānorāda ziņas par būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu, būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu un būvdarbu laikā radīto atkritumu pārstrādes vai apglabāšanas vietu, bet pabeidzot būvdarbus ir jānorāda atkritumu apsaimniekotāja nosaukums un būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjoms (tonnas).
4) Būvniecības likuma 1.pantā ir skaidrots, kas ir būvniecības procesa dalībnieki
2) Būvniecības likumā tika 14.panta 1.3 daļā noteikts, ka būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajos termiņos, vienlaikus svītrojot Būvniecības likuma 12.panta ceturto un piekto daļu. Likuma pārejas noteikumu 27.punkts nosaka, ka šā likuma grozījumi par 12.panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14.panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
3) Šobrīd speciālajos būvnoteikumos ir noteikts, ka ierosinot būvniecību, būvniecības ieceres dokumentos ir jānorāda ziņas par būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu, būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu un būvdarbu laikā radīto atkritumu pārstrādes vai apglabāšanas vietu, bet pabeidzot būvdarbus ir jānorāda atkritumu apsaimniekotāja nosaukums un būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjoms (tonnas).
4) Būvniecības likuma 1.pantā ir skaidrots, kas ir būvniecības procesa dalībnieki
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Būvniecības likuma 14.1 panta ceturtā daļa nosaka, ka Ministru kabinets būvnoteikumos nosaka gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu. Būvniecības likuma pārejas noteikumu 27.punkts nosaka, ka šā likuma papildināšanu ar 14.1 pantu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā.
Ar grozījumiem Vispārīgajos būvnoteikumos tiks noteikti gadījumi, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu. Būvniecības likuma 14.1 pants nevar sākt darboties bez atbilstošiem grozījumiem.
Ekonomikas ministrija organizēja sanāksmes ar būvniecības nozari, lai uzklausītu nozares viedokli par klusēšanas-piekrišanas regulējuma ieviešanu. Nozare vērsa uzmanību, ka šobrīd ir vairākas valsts un pašvaldību institūcijas, kuras nepamatoti neievēro būvniecības normatīvajos aktos noteiktos termiņus attiecībā uz atļauju, atzīmju un saskaņošanas sniegšanu.
Ar grozījumiem Vispārīgajos būvnoteikumos tiks noteikti gadījumi, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu. Būvniecības likuma 14.1 pants nevar sākt darboties bez atbilstošiem grozījumiem.
Ekonomikas ministrija organizēja sanāksmes ar būvniecības nozari, lai uzklausītu nozares viedokli par klusēšanas-piekrišanas regulējuma ieviešanu. Nozare vērsa uzmanību, ka šobrīd ir vairākas valsts un pašvaldību institūcijas, kuras nepamatoti neievēro būvniecības normatīvajos aktos noteiktos termiņus attiecībā uz atļauju, atzīmju un saskaņošanas sniegšanu.
Risinājuma apraksts
Papildināts Vispārīgo būvnoteikumu izdošanas tiesiskais pamatojums ar Būvniecības likuma 14.1 panta ceturto daļu, līdz ar to papildināts Vispārīgo būvnoteikumu 1.punkts attiecībā uz to, ko šie noteikumi nosaka, papildinot tos ar Būvniecības likuma 14.1 panta ceturtajā daļā noteikto. (noteikt gadījumus, kuros ir piemērojama atļaujas, atzīmes un saskaņojuma izdošana ar noklusējumu).
1. Valsts un pašvaldību institūcijām (12.3 punkts).
Iespējamā piemērošana ir jebkurā būvniecības administratīvajā procesā; attiecībā uz institūcijas lēmumiem (atļaujām). Piemērošanas nosacījums- notecējis lēmuma (atļaujas) izdošanas termiņš un nav izdots negatīvs lēmums. Ekonomikas ministrija, analizējot būvniecības informācijas sistēmā pieejamos datus, ir konstatējusi, ka sistemātiski būvniecības ieceres dokumentācijas (būvprojekta) saskaņojumu normatīvajos aktos noteiktajos termiņos nesniedz Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde. Pie tam neinformē arī būvniecības ierosinātāju, ka izskatīšanas termiņš tiek pagarināts, līdz ar to būvniecības ierosinātājam ir jāsazinās ar šo institūciju, lai saprastu, kāpēc institūcija nepieņem lēmumu - saskaņo projektu vai sniedz pamatotu atteikumu. Regulējums neliedz iestādei noteiktajā termiņā sniegt pamatotu atteikumu (lēmumu) vai pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu, līdz ar to iestādei ir pienākums reaģēt normatīvajos aktos noteiktajā termiņā.
2. Inženiertīkla un autoceļu īpašnieks vai tiesiskais valdītājs (12.4 punkts).
Iespējamā piemērošana ir jebkurā būvniecības administratīvajā procesā, inženiertīkla šķērsošanu vai būvdarbu veikšanu inženiertīkla aizsargjoslā (izņemot pieslēgšanos inženiertīklam atslēgšanos no inženiertīkla); autoceļa šķērsošanu vai būvdarbu veikšanu autoceļa aizsargjoslā (izņemot pieslēgšanos autoceļam vai atslēgšanos no autoceļa).Piemērošanas nosacījums –Vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajā termiņā nav atteicis būvprojekta saskaņošanu.
Būvniecības nozare norādīja, ka noklusējuma principu var ieviest, ja tiek ievēroti savstarpējie attālumi (horizontālie, vertikālie) inženiertīklu izbūvei, atbilstoši Latvijas būvnormatīvā LBN 008-14 "Inženiertīklu izvietojums" noteiktajiem. Noklusējuma princips nav piemērojams atzinumu par gatavību ekspluatācijai sagatavošanā, jo visi objekti tiek apsekoti dabā.
Noklusējuma saskaņojumu varēs piemērot, ja noteiktajā termiņā inženiertīkla vai autoceļa īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nav saskaņojis būvniecības ieceres dokumentāciju (būvprojektu) par ārējo inženiertīklu šķērsojumiem inženiertīklu vai autoceļu aizsargjoslās, ja ir ievēroti būvnormatīvā noteiktie inženiertīklu savstarpējie attālumi (horizontālie, vertikālie) šādām Vispārīgo būvnoteikumu 1.pielikumā minētām pirmās grupas inženierbūvju būvniecības procesā: gāzapgādes ārējie inženiertīkli ar spiedienu līdz 0,4 MPa; elektroapgādes ārējie inženiertīkli ar spriegumu līdz 20 kV; ūdensapgādes ārējie inženiertīkli iekšējo diametru līdz 200 mm (ieskaitot); kanalizācijas ārējie inženiertīkli iekšējo diametru līdz 200 mm (ieskaitot); siltumapgādes ārējie inženiertīkli iekšējo diametru līdz 200 mm (ieskaitot); elektronisko sakaru ārējie inženiertīkli un pašvaldības ielas un ceļi.
Noklusējuma principa piemērošanai Būvniecības informācijas sistēmā būs jāveic pielāgošanas darbi, līdz ar to šo noteikumu izdošanas tiesiskā pamata izteikšanu jaunā redakcijā, ciktāl tas attiecas uz Vispārīgo būvnoteikumu norādes papildināšanu ar Būvniecības likuma 14.1 panta ceturto daļu, 1.8.apakšpunkts, 12.3 un 12.4 punksi stāsies spēkā 2023.gada 1.jūlijā. Noklusējuma princips nav piemērojams būvniecības procesiem, kas noris neizmantojot būvniecības informācijas sistēmu.
1. Valsts un pašvaldību institūcijām (12.3 punkts).
Iespējamā piemērošana ir jebkurā būvniecības administratīvajā procesā; attiecībā uz institūcijas lēmumiem (atļaujām). Piemērošanas nosacījums- notecējis lēmuma (atļaujas) izdošanas termiņš un nav izdots negatīvs lēmums. Ekonomikas ministrija, analizējot būvniecības informācijas sistēmā pieejamos datus, ir konstatējusi, ka sistemātiski būvniecības ieceres dokumentācijas (būvprojekta) saskaņojumu normatīvajos aktos noteiktajos termiņos nesniedz Nacionālā kultūras mantojuma pārvalde. Pie tam neinformē arī būvniecības ierosinātāju, ka izskatīšanas termiņš tiek pagarināts, līdz ar to būvniecības ierosinātājam ir jāsazinās ar šo institūciju, lai saprastu, kāpēc institūcija nepieņem lēmumu - saskaņo projektu vai sniedz pamatotu atteikumu. Regulējums neliedz iestādei noteiktajā termiņā sniegt pamatotu atteikumu (lēmumu) vai pagarināt lēmuma pieņemšanas termiņu, līdz ar to iestādei ir pienākums reaģēt normatīvajos aktos noteiktajā termiņā.
2. Inženiertīkla un autoceļu īpašnieks vai tiesiskais valdītājs (12.4 punkts).
Iespējamā piemērošana ir jebkurā būvniecības administratīvajā procesā, inženiertīkla šķērsošanu vai būvdarbu veikšanu inženiertīkla aizsargjoslā (izņemot pieslēgšanos inženiertīklam atslēgšanos no inženiertīkla); autoceļa šķērsošanu vai būvdarbu veikšanu autoceļa aizsargjoslā (izņemot pieslēgšanos autoceļam vai atslēgšanos no autoceļa).Piemērošanas nosacījums –Vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajā termiņā nav atteicis būvprojekta saskaņošanu.
Būvniecības nozare norādīja, ka noklusējuma principu var ieviest, ja tiek ievēroti savstarpējie attālumi (horizontālie, vertikālie) inženiertīklu izbūvei, atbilstoši Latvijas būvnormatīvā LBN 008-14 "Inženiertīklu izvietojums" noteiktajiem. Noklusējuma princips nav piemērojams atzinumu par gatavību ekspluatācijai sagatavošanā, jo visi objekti tiek apsekoti dabā.
Noklusējuma saskaņojumu varēs piemērot, ja noteiktajā termiņā inženiertīkla vai autoceļa īpašnieks vai tiesiskais valdītājs nav saskaņojis būvniecības ieceres dokumentāciju (būvprojektu) par ārējo inženiertīklu šķērsojumiem inženiertīklu vai autoceļu aizsargjoslās, ja ir ievēroti būvnormatīvā noteiktie inženiertīklu savstarpējie attālumi (horizontālie, vertikālie) šādām Vispārīgo būvnoteikumu 1.pielikumā minētām pirmās grupas inženierbūvju būvniecības procesā: gāzapgādes ārējie inženiertīkli ar spiedienu līdz 0,4 MPa; elektroapgādes ārējie inženiertīkli ar spriegumu līdz 20 kV; ūdensapgādes ārējie inženiertīkli iekšējo diametru līdz 200 mm (ieskaitot); kanalizācijas ārējie inženiertīkli iekšējo diametru līdz 200 mm (ieskaitot); siltumapgādes ārējie inženiertīkli iekšējo diametru līdz 200 mm (ieskaitot); elektronisko sakaru ārējie inženiertīkli un pašvaldības ielas un ceļi.
Noklusējuma principa piemērošanai Būvniecības informācijas sistēmā būs jāveic pielāgošanas darbi, līdz ar to šo noteikumu izdošanas tiesiskā pamata izteikšanu jaunā redakcijā, ciktāl tas attiecas uz Vispārīgo būvnoteikumu norādes papildināšanu ar Būvniecības likuma 14.1 panta ceturto daļu, 1.8.apakšpunkts, 12.3 un 12.4 punksi stāsies spēkā 2023.gada 1.jūlijā. Noklusējuma princips nav piemērojams būvniecības procesiem, kas noris neizmantojot būvniecības informācijas sistēmu.
Problēmas apraksts
Saeimā 2021.gada 15.aprīlī pieņemtajos Grozījumos Būvniecības likumā tika 14.panta 1.3 daļā noteikts, ka būvvalde vai institūcija, kura pilda būvvaldes funkcijas, izskata būvprojektu un izdara atbilstošas atzīmes vispārīgajos būvnoteikumos noteiktajos termiņos, vienlaikus svītrojot Būvniecības likuma 12.panta ceturto un piekto daļu. Likuma pārejas noteikumu 27.punkts nosaka, ka šā likuma grozījumi par 12.panta ceturtās un piektās daļas izslēgšanu un 14.panta papildināšanu ar 1.3 daļu stājas spēkā 2022. gada 1. jūlijā, līdz ar to Vispārīgajos būvnoteikumos ir jānosaka termiņi, kādos būvvalde vai institūcija, kura veic būvvaldes funkcijas, pieņem lēmumus un veic atbilstošas atzīmes.
Risinājuma apraksts
Vispārīgie būvnoteikumi tiek papildināti ar 12.2 punktu, kuros nosaka termiņus, kādos būvvalde vai institūcija, kura veic būvvaldes funkcijas, pieņem lēmumus un veic atbilstošas atzīmes. Ir saglabāti visi Būvniecības likuma 12.panta ceturtajā un piektajā daļā noteiktie lēmuma pieņemšanas termiņi. Lai lēmumu pieņemšanas termiņi visos gadījumos būtu vienādi, Būvniecības likumā noteiktās 14 dienas tiek aizstātas ar 10 darba dienām.
Problēmas apraksts
Šobrīd speciālajos būvnoteikumos ir noteikts, ka ierosinot būvniecību, būvniecības ieceres dokumentos ir jānorāda ziņas par būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanu, būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu un būvdarbu laikā radīto atkritumu pārstrādes vai apglabāšanas vietu, bet pabeidzot būvdarbus ir jānorāda atkritumu apsaimniekotāja nosaukums un būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjoms (tonnas), taču būvdarbu posmā būvdarbu žurnālā nav prasība norādīt būvdarbu laikā radītos atkritumus. Būvniecības dokumentos ir jānorāda kopējais atkritumu apjoms, nenorādot precīzāk šo atkritumu veidu.
Risinājuma apraksts
Eiropas Reģionālā attīstības fonda projekta “Būvniecības procesu un IS attīstība 2.kārta” (Nr.2.2.1.1/19/I/005) 4. laidiena ietvaros sadarbībā ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Valsts vides dienesta un Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs” pārstāvju līdzdalību ir izstrādāta funkcionalitāte, kas nodrošinās būvniecības atkritumu uzskaiti Būvniecības informācijas sistēmā visa būvniecības procesa laikā.
Būvniecības informācijas sistēmā būvdarbu žurnālā būs jānorāda būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu un būvniecības atkritumu veidu atbilstoši atkritumu klasifikatoram (Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” pielikums), kā arī jānorāda atkritumu apsaimniekotājs, kurš atbilstoši vides aizsardzības jomas normatīvajiem aktiem ir saņēmis atbilstošās atļaujas. Ja sākotnējā iecerē nebija norādīts būvniecības atkritumu apjoms, to var veikt arī būvdarbu uzsākšanas nosacījumu iesniegumā. Būvdarbu posmā būs jāveic būvniecības atkritumu plūsmas detalizētu reģistrēšanu, veidojot attiecīgus ierakstus būvdarbu žurnālā (būvniecības atkritumu deklarēšana, atkārtoti izmantojamo materiālu deklarēšana, būvniecības atkritumu izvešana uz rekultivējamu derīgo izrakteņu ieguves vietu, būvniecības atkritumu nodošana reģistrētam atkritumu apsaimniekotājam). Būvniecības atkritumu izvešana uz citu objektu nav atļauta, bet atļauts pārvietot reģenerētus vai atkārtoti izmantojamus materiālus. Vispārīgo būvnoteikumu 100.punktā ir noteikti atbildīgā būvdarbu vadītāja pienākumi būvniecības procesā, tai skaitā pienākums veikt ierakstus būvdarbu laikā. Tiek papildināts 100.7.apakšpunkts ar pienākumu veikt ierakstus būvdarbu žurnālā par būvdarbu laikā radītiem atkritumiem – veids, apjoms un apsaimniekotājs.
Pabeidzot būvdarbus, apliecinājumā par būves vai tās daļas gatavību ekspluatācijai vai būves nojaukšanu dati par būvniecības radīto atkritumu apsaimniekošanu tiks ielasīti no būvdarbu žurnālā veiktajiem ierakstiem atbilstoši atkritumu veidiem. Ja apliecinājumā kādas ziņas par atkritumiem nesaskanēs ar būvnieka informāciju, būvdarbu žurnālā varēs veikt papildus ierakstus par atkritumu apsaimniekošanu. Paredzēts pārejas periods par būvniecības procesā radīto atkritumu norādīšanu būvdarbu žurnālā. Ja līdz 2022.gada 30.jūnijam būvniecības informācijas sistēmā ir veikta atzīme par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, būvniecības atkritumu informāciju var nenorādīt būvdarbu žurnālā. Būvniecības atkritumu informāciju norāda pie būves nodošanas ekspluatācijā attiecīgajos būvnoteikumos noteiktajā kārtībā un apjomā. Savukārt, ja būvniecības process noris, neizmantojot būvniecības informācijas sistēmu, būvdarbu žurnālā nenorāda informāciju par atkritumiem. Būvniecības atkritumu informāciju norāda apliecinājumā par būves vai tās daļas gatavību ekspluatācijai vai būves nojaukšanu, apliecinājuma kartes II daļā, paskaidrojuma raksta II daļā, ierosinot būves nodošanu ekspluatācijā attiecīgajos būvnoteikumos noteiktajā kārtībā.
Būvniecības informācijas sistēmā ir iestrādāta atbilstoša funkcionalitāte un pienākums norādīt būvdarbu žurnālā radītos būvniecības atkritumus stāsies spēkā no 2022.gada 1.jūlija.
Būvniecības informācijas sistēmā būvdarbu žurnālā būs jānorāda būvdarbu laikā radīto būvniecības atkritumu apjomu un būvniecības atkritumu veidu atbilstoši atkritumu klasifikatoram (Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 “Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus” pielikums), kā arī jānorāda atkritumu apsaimniekotājs, kurš atbilstoši vides aizsardzības jomas normatīvajiem aktiem ir saņēmis atbilstošās atļaujas. Ja sākotnējā iecerē nebija norādīts būvniecības atkritumu apjoms, to var veikt arī būvdarbu uzsākšanas nosacījumu iesniegumā. Būvdarbu posmā būs jāveic būvniecības atkritumu plūsmas detalizētu reģistrēšanu, veidojot attiecīgus ierakstus būvdarbu žurnālā (būvniecības atkritumu deklarēšana, atkārtoti izmantojamo materiālu deklarēšana, būvniecības atkritumu izvešana uz rekultivējamu derīgo izrakteņu ieguves vietu, būvniecības atkritumu nodošana reģistrētam atkritumu apsaimniekotājam). Būvniecības atkritumu izvešana uz citu objektu nav atļauta, bet atļauts pārvietot reģenerētus vai atkārtoti izmantojamus materiālus. Vispārīgo būvnoteikumu 100.punktā ir noteikti atbildīgā būvdarbu vadītāja pienākumi būvniecības procesā, tai skaitā pienākums veikt ierakstus būvdarbu laikā. Tiek papildināts 100.7.apakšpunkts ar pienākumu veikt ierakstus būvdarbu žurnālā par būvdarbu laikā radītiem atkritumiem – veids, apjoms un apsaimniekotājs.
Pabeidzot būvdarbus, apliecinājumā par būves vai tās daļas gatavību ekspluatācijai vai būves nojaukšanu dati par būvniecības radīto atkritumu apsaimniekošanu tiks ielasīti no būvdarbu žurnālā veiktajiem ierakstiem atbilstoši atkritumu veidiem. Ja apliecinājumā kādas ziņas par atkritumiem nesaskanēs ar būvnieka informāciju, būvdarbu žurnālā varēs veikt papildus ierakstus par atkritumu apsaimniekošanu. Paredzēts pārejas periods par būvniecības procesā radīto atkritumu norādīšanu būvdarbu žurnālā. Ja līdz 2022.gada 30.jūnijam būvniecības informācijas sistēmā ir veikta atzīme par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, būvniecības atkritumu informāciju var nenorādīt būvdarbu žurnālā. Būvniecības atkritumu informāciju norāda pie būves nodošanas ekspluatācijā attiecīgajos būvnoteikumos noteiktajā kārtībā un apjomā. Savukārt, ja būvniecības process noris, neizmantojot būvniecības informācijas sistēmu, būvdarbu žurnālā nenorāda informāciju par atkritumiem. Būvniecības atkritumu informāciju norāda apliecinājumā par būves vai tās daļas gatavību ekspluatācijai vai būves nojaukšanu, apliecinājuma kartes II daļā, paskaidrojuma raksta II daļā, ierosinot būves nodošanu ekspluatācijā attiecīgajos būvnoteikumos noteiktajā kārtībā.
Būvniecības informācijas sistēmā ir iestrādāta atbilstoša funkcionalitāte un pienākums norādīt būvdarbu žurnālā radītos būvniecības atkritumus stāsies spēkā no 2022.gada 1.jūlija.
Problēmas apraksts
Saeimā 2021.gada 15.aprīlī pieņemtajos Grozījumos Būvniecības likums tika papildināts ar jauniem terminu skaidrojumiem, precizēta Būvniecības valsts kontroles biroja kompetence, kā arī noteikta būvniecības procesa dalībnieku atbildība un pienākumi. Līdz ar to nepieciešams redakcionāli precizēt vispārīgos būvnoteikumus.
Risinājuma apraksts
Būvniecības likumā tika skaidroti termini “būvdarbu veicējs”, “būvprojekta izstrādātājs”, “būvētājs”, līdz ar to Vispārīgajos būvnoteikumos šie terminu skaidrojumi ir svītrojami.
Svītrots tiek arī termins “būves tehniskā apsekošana” un vispārīgo būvnoteikumu 14. un 14.1 punkts, jo gadījumus, kad jāveic būves tehniskā apsekošana un termins ir skaidrots Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumos Nr.384 “Būvju tehniskās apsekošanas būvnormatīvs LBN 405-21”.
Vispārīgo būvnoteikumu 8.punkta pirmais teikums nosaka, ka atkarībā no būves grupas un speciālajos noteikumos noteiktā būvniecības procesa būvvalde pieņem lēmumu par būvniecības ieceri Būvniecības likuma noteiktajā kārtībā un termiņos. Lēmumu pieņemšanas termiņus turpmāk noteiks Vispārīgo būvnoteikumu 12.2 punkts, līdz ar to punkts ir jāprecizē.
Vispārīgo būvnoteikumu 45.punkta pirmais teikums nosaka, ja būvekspertīze ir obligāta vai to pieprasa būvvalde, pamatojot būvekspertīzes nepieciešamību, būvekspertīzes veicēju izvēlas būvniecības ierosinātājs, bet Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 4. punktā noteiktajos gadījumos būvekspertīzi organizē Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – birojs). Būvniecības likuma 6.1.pantā ir precizēta Būvniecības valsts kontroles biroja kompetence un ir svītrots likuma 6.1 panta 4.punkts, līdz ar to ir precizējams vispārīgo būvnoteikumu 45.punkts.
Precizēts 59.punkts, kuros pirmo reizi minēts Būvniecības valsts kontroles birojs, norādot turpmāk lietoto saīsinājumu – birojs.
Precizēts vispārīgo būvnoteikumu 74.punkts un svītrots 75.punkts. Būvniecības likuma 12.pants nosaka būvvaldes kompetenci un nosaka, ko būvvaldes kompetencē ir pārbaudīt un kontrolēt šāda būvniecības principa un šādu tehnisko prasību ievērošanu: 1) arhitektoniskās kvalitātes princips, ciktāl tas attiecas uz būves iekļaušanos ainavā un pilsētvidē; 2) pašvaldības teritorijas plānojumā, lokālplānojumā (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumā (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem) noteiktās prasības; 3) normatīvajos aktos noteiktās būves novietojuma prasības. Būvvalde turpmāk nepārbaudīs normatīvo aktu vai tehnisko noteikumu (būvnormatīvu) prasības, tai skaitā vides pieejamības un insolācijas prasības. Par būvprojektu atbild būvprojekta izstrādātājs.
Precizēts 178.punkts, jo nebija precīzi noteikts, no kura būvniecības procesa posma uzskatāms, ka būves grupa nemainās, lai gan Vispārīgajos būvnoteikumu 1.pielikumā ir mainīts būvju grupu iedalījums (Ministru kabineta 28.01.2021. noteikumi Nr.55, kas stājās spēkā 01.11.2021.). Vispārīgie būvnoteikumi nosaka būvju sadalījumu grupās atkarībā no būvju sarežģītības un iespējamās ietekmes uz cilvēku dzīvību, veselību un vidi. Būves grupai ir izšķiroša nozīme būvniecības ieceres īstenošanai nepieciešamā procesa noteikšanā, trešās grupas būvju būvniecības process paredz virkni papildu procedūru, piemēram būvprojektam ir veicama būvprojekta ekspertīze, trešās grupas ēkas nodošanai ekspluatācijā ir nepieciešami papildus institūciju atzinumi. Līdz ar to būves grupas izmaiņas būtiski maina būves būvniecībai paredzēto administratīvo būvniecības procesu, izmaiņas var skart gan būvniecības ieceres iesnieguma veidus, gan atsevišķus posmus vai prasības viena iesnieguma veida ietvaros. Ņemot vērā būvniecības procesa kompleksumu un būvniecības ieceres īstenošanā noteikto prasību savstarpēju mijiedarbību, kā arī būvniecības procesa dalībnieku un kontrolējošo institūciju atbildību, Ekonomikas ministrija uzskata tiesību normas, kura maina būves grupu, tūlītējs spēks un attiecināšana uz visām būvniecības iecerēm, kas atrodas būvdarbu veikšanas stadijā, nebūtu atbilstošs tiesiskās paļāvības un līdz ar to arī tiesiskās drošības principam, tas nesamērīgi ierobežotu būvatļaujā adresātam piešķirtas tiesības. Ekonomikas ministrijas ieskatā trešās grupas būvei atbilstošs būvdarbu administratīvais process ir piemērojams būvniecības iecerei, ja atzīme būvatļaujā par būvdarbu uzsākšanas nosacījumi izpildi ir veikta pēc tiesību normas, ar kuru tiek mainīta būvju grupa, spēkā stāšanās. Papildus Ekonomikas ministrija uzskata, ka līdzīgi normatīvais regulējums ir piemērojams, nosakot Būvniecības valsts kontroles biroja kompetenci būvdarbu uzraudzībā, proti, BVKB savā kompetencē pārņemt tikai tās ieceres, kurām atzīme par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi ir izdarīta pēc tiesību normas, kas maina būves grupu, spēkā stāšanās.
Svītrots tiek arī termins “būves tehniskā apsekošana” un vispārīgo būvnoteikumu 14. un 14.1 punkts, jo gadījumus, kad jāveic būves tehniskā apsekošana un termins ir skaidrots Ministru kabineta 2021.gada 15.jūnija noteikumos Nr.384 “Būvju tehniskās apsekošanas būvnormatīvs LBN 405-21”.
Vispārīgo būvnoteikumu 8.punkta pirmais teikums nosaka, ka atkarībā no būves grupas un speciālajos noteikumos noteiktā būvniecības procesa būvvalde pieņem lēmumu par būvniecības ieceri Būvniecības likuma noteiktajā kārtībā un termiņos. Lēmumu pieņemšanas termiņus turpmāk noteiks Vispārīgo būvnoteikumu 12.2 punkts, līdz ar to punkts ir jāprecizē.
Vispārīgo būvnoteikumu 45.punkta pirmais teikums nosaka, ja būvekspertīze ir obligāta vai to pieprasa būvvalde, pamatojot būvekspertīzes nepieciešamību, būvekspertīzes veicēju izvēlas būvniecības ierosinātājs, bet Būvniecības likuma 6.1 panta pirmās daļas 4. punktā noteiktajos gadījumos būvekspertīzi organizē Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk – birojs). Būvniecības likuma 6.1.pantā ir precizēta Būvniecības valsts kontroles biroja kompetence un ir svītrots likuma 6.1 panta 4.punkts, līdz ar to ir precizējams vispārīgo būvnoteikumu 45.punkts.
Precizēts 59.punkts, kuros pirmo reizi minēts Būvniecības valsts kontroles birojs, norādot turpmāk lietoto saīsinājumu – birojs.
Precizēts vispārīgo būvnoteikumu 74.punkts un svītrots 75.punkts. Būvniecības likuma 12.pants nosaka būvvaldes kompetenci un nosaka, ko būvvaldes kompetencē ir pārbaudīt un kontrolēt šāda būvniecības principa un šādu tehnisko prasību ievērošanu: 1) arhitektoniskās kvalitātes princips, ciktāl tas attiecas uz būves iekļaušanos ainavā un pilsētvidē; 2) pašvaldības teritorijas plānojumā, lokālplānojumā (ja tāds ir izstrādāts) un detālplānojumā (ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvajiem aktiem) noteiktās prasības; 3) normatīvajos aktos noteiktās būves novietojuma prasības. Būvvalde turpmāk nepārbaudīs normatīvo aktu vai tehnisko noteikumu (būvnormatīvu) prasības, tai skaitā vides pieejamības un insolācijas prasības. Par būvprojektu atbild būvprojekta izstrādātājs.
Precizēts 178.punkts, jo nebija precīzi noteikts, no kura būvniecības procesa posma uzskatāms, ka būves grupa nemainās, lai gan Vispārīgajos būvnoteikumu 1.pielikumā ir mainīts būvju grupu iedalījums (Ministru kabineta 28.01.2021. noteikumi Nr.55, kas stājās spēkā 01.11.2021.). Vispārīgie būvnoteikumi nosaka būvju sadalījumu grupās atkarībā no būvju sarežģītības un iespējamās ietekmes uz cilvēku dzīvību, veselību un vidi. Būves grupai ir izšķiroša nozīme būvniecības ieceres īstenošanai nepieciešamā procesa noteikšanā, trešās grupas būvju būvniecības process paredz virkni papildu procedūru, piemēram būvprojektam ir veicama būvprojekta ekspertīze, trešās grupas ēkas nodošanai ekspluatācijā ir nepieciešami papildus institūciju atzinumi. Līdz ar to būves grupas izmaiņas būtiski maina būves būvniecībai paredzēto administratīvo būvniecības procesu, izmaiņas var skart gan būvniecības ieceres iesnieguma veidus, gan atsevišķus posmus vai prasības viena iesnieguma veida ietvaros. Ņemot vērā būvniecības procesa kompleksumu un būvniecības ieceres īstenošanā noteikto prasību savstarpēju mijiedarbību, kā arī būvniecības procesa dalībnieku un kontrolējošo institūciju atbildību, Ekonomikas ministrija uzskata tiesību normas, kura maina būves grupu, tūlītējs spēks un attiecināšana uz visām būvniecības iecerēm, kas atrodas būvdarbu veikšanas stadijā, nebūtu atbilstošs tiesiskās paļāvības un līdz ar to arī tiesiskās drošības principam, tas nesamērīgi ierobežotu būvatļaujā adresātam piešķirtas tiesības. Ekonomikas ministrijas ieskatā trešās grupas būvei atbilstošs būvdarbu administratīvais process ir piemērojams būvniecības iecerei, ja atzīme būvatļaujā par būvdarbu uzsākšanas nosacījumi izpildi ir veikta pēc tiesību normas, ar kuru tiek mainīta būvju grupa, spēkā stāšanās. Papildus Ekonomikas ministrija uzskata, ka līdzīgi normatīvais regulējums ir piemērojams, nosakot Būvniecības valsts kontroles biroja kompetenci būvdarbu uzraudzībā, proti, BVKB savā kompetencē pārņemt tikai tās ieceres, kurām atzīme par būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi ir izdarīta pēc tiesību normas, kas maina būves grupu, spēkā stāšanās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Būvniecības ierosinātāji
Ietekmes apraksts
Tā kā nav izdalāms viens tipisks gadījums, kas varētu attiekties uz visiem būvniecības ierosinātājiem vai būvdarbu veicējiem, kā arī šīs personas ir dažādas, tad attiecīgās izmaksas nav iespējams novērtēt.
Juridiskās personas
- Būvkomersanti
Ietekmes apraksts
Tā kā nav izdalāms viens tipisks gadījums, kas varētu attiekties uz visiem būvniecības ierosinātājiem vai būvdarbu veicējiem, kā arī šīs personas ir dažādas, tad attiecīgās izmaksas nav iespējams novērtēt.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
77 878
0
71 648
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
77 878
0
71 648
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-77 878
0
-71 648
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-77 878
0
-71 648
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
77 878
0
71 648
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu noteikumu projekta īstenošanu, nepieciešams veikt pielāgošanas darbus Būvniecības informācijas sistēmā. Ņemot vērā līdz šim esošās būvniecības informācijas sistēmas izstrādes un pielāgošanas izmaksas, aprēķināts, ka noteikumu projektā paredzēto grozījumu ieviešanai nepieciešamas 189.3 cilvēkdienas 2022.gadā un 174.156 cilvēkdienas 2023.gadā. Vienas cilvēkdienas izmaksas ir 340 euro (bez PVN), līdz ar to pielāgošanas izmaksas varētu sasniegt 2022.gadā 77 878 euro un 2023.gadā 71 648 euro (ieskaitot PVN).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar
Cita informācija
Būvniecības informācijas sistēmas pielāgošanai nepieciešamais finansējums 149 526 euro apmērā tiks nodrošināts Ekonomikas ministrijas budžeta programmā 20.00.00 "Būvniecība" 2022. gadā piešķirto līdzekļu ietvaros un 2023.gadā plānoto līdzekļu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr.529 "Ēku būvnoteikumi" (22-TA-974)
Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.2. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 633 "Autoceļu un ielu būvnoteikumi" (22-TA-975)
Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.3. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumos Nr. 530 "Dzelzceļa būvnoteikumi" (22-TA-976)
Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.4. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 24. novembra noteikumos Nr. 661 "Ar radiācijas drošību saistīto būvju būvnoteikumi" (22-TA-979)
Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.5. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 19. augusta noteikumos Nr. 501 "Elektronisko sakaru inženierbūvju būvnoteikumi" (22-TA-980)
Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.6. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 "Latvijas Republikas iekšējo jūras ūdeņu, teritoriālās jūras un ekskluzīvās ekonomiskās zonas būvju būvnoteikumi" (22-TA-973)
Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.7. Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 9. maija noteikumos Nr. 253 "Atsevišķu inženierbūvju būvnoteikumi" (22-TA-1009)
Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.1.8. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 16. septembra noteikumos Nr. 550 "Hidrotehnisko un meliorācijas būvju būvnoteikumi" (22-TA-977)
Pamatojums un apraksts
Savstarpēji vienveidīga regulējuma salāgošana (termiņi, būvniecībā radītie atkritumi)
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs, Valsts vides dienests, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/84cf9308-5485-45ff-88fb-2aa909e8f39e
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības ietvaros tika saņemti viedokļi no Latvijas Inženierkonsultantu asociācijas, Transportbūvju inženieru asociācijas, biedrības "Latvijas Būvuzņēmēju partnerība" (ārpus TAP portāla), Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (ārpus TAP portāla), Latvijas Būvinženieru savienības (ārpus TAP portāla). Ar iesniegto viedokļu izvērtējumu var iepazīties sabiedrības iebildumu un priekšlikumu viedokļa pārskatā, kurš pievienots TAP portāla tiesību aktu lietā - https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/58566888-bf66-4e76-b7f9-1697d542c120.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi