Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-2816: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams precizēt Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai" (turpmāk – noteikumi Nr. 661) noteikto regulējumu atbilstoši atbalstītajiem grozījumiem likumā "Par nodokļiem un nodevām".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 30. oktobra noteikumos Nr. 661 "Kārtība, kādā maksā nodokļus, nodevas, citus valsts noteiktos maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus un novirza tos saistību segšanai"" (turpmāk - projekts) mērķis ir precizēt muitas maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā atbilstoši veiktajiem grozījumiem likuma "Par nodokļiem un nodevām" pārejas noteikumos (likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" (Nr. 45/Lp14)).
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2023.
Pamatojums

 

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktam nodokļu maksātājs vienotajā nodokļu kontā iemaksā Valsts ieņēmumu dienesta administrētos Muitas likuma 1. panta 4. punktā minētos muitas maksājumus un ar tiem saistītos maksājumus (nokavējuma naudas un soda naudas). Saskaņā ar šā likuma pārejas noteikumu 208. punktu šo maksājumu ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā uzsāk no 2023. gada 1. janvāra. Grozījumi minētajā normā (likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (Nr. 45/Lp14)) 2022.gada 8. decembrī pieņemti Saeimā 2.lasījumā (galīgajā)), pagarinot muitas maksājumu vienotajā nodokļu kontā ieskaitīšanas periodu līdz 2025. gada 1. janvārim.
Pašlaik atbilstoši  noteikumu Nr. 661 28. punktam ir paredzēts, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktā noteiktos maksājumus, kuru samaksas termiņš ir iestājies līdz 2022. gada 31. decembrim un kuri nav segti līdz 2022. gada 31. decembrim, saistību rindā iekļauj ar 2023. gada 1. janvāri. Savukārt ar noteikumu Nr. 661 29. punktu noteikts, ka likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktā noteiktos (kārtējos un nokavētos) maksājumus no 2021. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 1. janvārim ieskaita budžetā atbilstoši kārtībai, kāda bija spēkā līdz 2020. gada 31. decembrim. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka 2022. gada 8. decembrī Saeima 2.lasījumā (galīgajā) ir atbalstījusi grozījumu veikšanu likuma "Par nodokļiem un nodevām" pārejas noteikumu 208. punktā, pagarinot muitas maksājumu vienotajā nodokļu kontā ieskaitīšanas periodu līdz 2025. gada 1. janvārim, ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus noteikumu Nr. 661 28. un 29. punktā, iekļaujot attiecīgi arī noteikumu normās atbilstošu regulējumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz pārskatīt likuma "Par nodokļiem un nodevām" 23.1 panta pirmās daļas 5. punktā noteiktajiem maksājumiem, kuru samaksas termiņš ir iestājies līdz 2024. gada 31. decembrim un kuri netiks segti līdz 2024. gada 31. decembrim (ieskaitot), saistību rindā iekļaušanas termiņu, proti, tos iekļaujot saistību rindā ar 2025. gada 1. janvāri. Vienlaikus noteikumu projekts paredz noteikt pārejas periodu un ieskaitīšanas kārtību kārtējiem un nokavētajiem muitas maksājumiem periodā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 31. decembrim (ieskaitot), proti, noteikt, ka tos ieskaita valsts budžetā atbilstoši kārtībai, kāda bija spēkā līdz 2020. gada 31. decembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiek veikti tehniska rakstura grozījumi. 

6.4. Cita informācija

Informācija par projekta izstrādi tika publicēta Finanšu ministrijas tīmekļa vietnē. Turklāt sabiedrības līdzdalības process tika nodrošināts vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP) sadaļā “Sabiedrības līdzdalība”.
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/1ced2fa1-acce-4c0d-8611-90269484e7e5
Iebildumi vai priekšlikumi nav saņemti.
Sabiedrības pārstāvji varēja sniegt viedokļus par projektu (no 24.10.2022. līdz 04.11.2022.) pēc tā novirzīšanas saskaņošanai vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā (TAP).
Savukārt par Ministru kabineta noteikumu pieņemšanu sabiedrība tiks informēta ar publikāciju oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi