25-TA-544: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 20. augusta sēdes protokollēmuma "Informatīvais ziņojums "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam"" (protokols Nr. 32 61.§) 89. punktā ir dots uzdevums Ekonomikas ministrijai, Zemkopības ministrijai, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai, Veselības ministrijai, Klimata un enerģētikas ministrijai un Finanšu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot Ministru kabineta rīkojuma projektu par apropriācijas pārdali 2025. gadā no Ekonomikas ministrijas, Zemkopības ministrijas, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas, Veselības ministrijas, Klimata un enerģētikas ministrijas budžeta uz Finanšu ministrijas budžetu, lai segtu Valsts kases uzņemtās saistības par pārcelto resoru darbinieku uzkrātajiem atvaļinājumiem par periodu līdz 2025. gada 1. janvārim.
Pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.
Pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta piecpadsmito daļu finanšu ministram ir tiesības veikt apropriācijas pārdali starp ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm, tai skaitā funkciju pārdales vai strukturālo reformu gadījumos, ja ir pieņemts Ministru kabineta lēmums un Saeima ar atsevišķu lēmumu piekritusi šādai pārdalei.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Veikt apropriācijas pārdali, lai segtu Valsts kases uzņemtās saistības par pārcelto resoru darbinieku uzkrātajiem atvaļinājumiem par periodu līdz 2025. gada 1. janvārim
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ar 2025. gada 1. janvāri Valsts kasē ir centralizēta EM, VARAM, KEM, ZM un VM grāmatvedības funkcija un grāmatvedības darbinieki, pārņemot 81 amata vietu no resoriem, lai nodrošinātu lielāku finanšu uzskaites precizitāti un vienotību. Centralizējot grāmatvedības funkciju, tiek nodrošināta vienota grāmatvedības politika un metodoloģija, kas samazina kļūdu iespējamību un nodrošina atbilstību normatīvajiem aktiem. Centralizētā grāmatvedība ļauj arī efektīvāk izmantot tehnoloģiskos risinājumus un automatizētus procesus, tādējādi samazinot manuālo darbu apjomu, izmaksas un kļūdu risku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai nodrošinātu publiskajās institūcijās darba pēctecīgumu un vienotību, vienlaikus ar 81 amata vietu pārcelšanu uz Valsts kasi nepieciešams nodrošināt resoru nesegto saistību par saviem darbiniekiem par periodu līdz 2025.gada 1.janvārim finanšu līdzekļu pārdali. Finansējuma pārdale nodrošinās Valsts kasei finanšu līdzekļus par pārņemto darbinieku nodarbinātības segšanu par periodu līdz 2025.gada 1.janvārim, vienlaikus, darbinieku prombūtņu laikā turpinot nodrošināt Vienotā pakalpojuma centra (turpmāk – VPC) darbu nepārtrauktību un pilnīgu aizvietošanu. Ņemot vērā to, ka precīzs atvaļinājumu periods un to saistību apmērs bija nosakāms tikai faktiskās pārcelšanas brīdī, vienreizējo apropriācijas pārdali iespējams sagatavot tikai 2025. gadā.
Risinājuma apraksts
Sagatavots Ministru kabineta rīkojuma projekts par apropriācijas pārdali 2025. gadā, lai segtu Valsts kases uzņemtās saistības par ZM, VM, VARAM un EM pārcelto resoru darbinieku uzkrātajiem atvaļinājumiem par periodu līdz 2025. gada 1. janvārim. Pārcelto darbinieku uzkrātais atvaļinājuma dienu skaits noteikts atbilstoši resoru sniegtajai informācijai un atbilstoši katra attiecīgā darbinieka vidējās izpeļņas datiem aprēķināts pārdalāmais finansējums.
Izrietoši no uzkrāto atvaļinājuma dienu skaita vidējais pārdalāmais finansējums uz 1 darbinieku svārstās no 1647 euro līdz 5023,83 euro, kas kopumā rada ievērojamu slogu Valsts kases budžetam. Līdz ar minēto nepieciešams veikt apropriācijas pārdali 2025. gadā 149 731 euro apmērā uz Finanšu ministrijas (Valsts kases) budžeta apakšprogrammu 31.01.00 "Budžeta izpilde", lai segtu Valsts kases uzņemtās saistības par pārcelto resoru darbinieku uzkrātajiem atvaļinājumiem par periodu līdz 2025. gada 1. janvārim.
| Resors | Uz VPC pārdalāmas amata vietas | Faktiskais darbinieku skaits, kam tiek aprēķināts uzkrātais atvaļinājums | Vidējais pārdalāmais finansējums uz 1 darbinieku | Pārdalāmais finansējums |
| Kopā: | 81 | 49 | x | 149 731 |
| EM | 11 | 9 | 1 647.00 | 14 823 |
| ZM | 23 | 14 | 3 037.57 | 42 526 |
| VM | 34 | 20 | 3 111.95 | 62 239 |
| VARAM | 10 | 6 | 5 023.83 | 30 143 |
| KEM | 3 | 0 | 0 | 0 |
Izrietoši no uzkrāto atvaļinājuma dienu skaita vidējais pārdalāmais finansējums uz 1 darbinieku svārstās no 1647 euro līdz 5023,83 euro, kas kopumā rada ievērojamu slogu Valsts kases budžetam. Līdz ar minēto nepieciešams veikt apropriācijas pārdali 2025. gadā 149 731 euro apmērā uz Finanšu ministrijas (Valsts kases) budžeta apakšprogrammu 31.01.00 "Budžeta izpilde", lai segtu Valsts kases uzņemtās saistības par pārcelto resoru darbinieku uzkrātajiem atvaļinājumiem par periodu līdz 2025. gada 1. janvārim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finanšu ministrijai (Valsts kasei) nepieciešamais finansējums, lai segtu Valsts kases uzņemtās saistības par ZM, VM, VARAM un EM resoru pārcelto darbinieku uzkrātajiem atvaļinājumiem par periodu līdz 2025. gada 1. janvārim 149 731 euro apmērā, tiks pārdalīts no resoru programmām/ apakšprogrammām:
| Resors | Programma/ apakšprogramma | Pārdalāmais finansējums, euro |
| ZM | ZM kopā: | 42 526 |
| 20.01.00 “Pārtikas nekaitīguma un dzīvnieku veselības valsts uzraudzība un kontrole” | 17 042 | |
| 21.02.00 “Sabiedriskā finansējuma administrēšana un valsts uzraudzība lauksaimniecībā” | 14 968 | |
| 24.01.00 “Meža resursu valsts uzraudzība” | 7 833 | |
| 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” | 2 683 | |
| EM | EM kopā: | 14 823 |
| 24.00.00 “Statistikas informācijas nodrošināšana” | 9 250 | |
| 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” | 3 479 | |
| 28.00.00 “Ārējās ekonomikas politikas ieviešana” | 2 094 | |
| VARAM | 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana”97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” | 30 143 |
| VM | VM kopā: | 62 239 |
| 97.00.00 “Nozaru vadība un politikas plānošana” | 4 695 | |
| 39.04.00 “Neatliekamā medicīniskā palīdzība” | 33 854 | |
| 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana” | 20 781 | |
| 46.01.00 “Uzraudzība un kontrole” | 2 909 | |
| KOPĀ: | 149 731 | |
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Veselības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
