24-TA-2965: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma "Meži" Baldones pagastā, Ķekavas novadā, daļas pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 43. pants, Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa un Ķekavas novada domes 2024. gada 7. novembra lēmums Nr. 4 (prot. Nr. 24) “Par pašvaldības nekustamā īpašuma “Meži”, kadastra numurs 8025 002 0163, daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma daļu, kas nepieciešama projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 “Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu”.
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības “RB Latvija” izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstamas Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma “Meži” Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0163) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0691) 0,67 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0692) 0,07 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0693) 0,08 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0394 daļas) (turpmāk arī – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa).
Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tā ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai, izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, un atbilstoši Civillikuma 1104. pantam un Zemes pārvaldības likuma 15. un 16. panta nosacījumiem, upes gultnes izveidei (novirzīšanai), kā arī Meža likuma 3. un 4. panta nosacījumiem, meža infrastruktūras objekta – meža ceļa izveidei, kas nepieciešams, lai nodrošinātu valsts meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 7. novembra lēmumu Nr. 4 (prot. Nr. 24) “Par pašvaldības nekustamā īpašuma “Meži”, kadastra numurs 8025 002 0163, daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 “Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica” noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības “RB Latvija” izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstamas Ķekavas novada pašvaldībai piederošā nekustamā īpašuma “Meži” Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0163) (turpmāk – Nekustamais īpašums) sastāvā esošā zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0691) 0,67 ha platībā, zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0692) 0,07 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0693) 0,08 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0394 daļas) (turpmāk arī – Zemes vienības vai Nekustamā īpašuma daļa).
Nekustamā īpašuma daļu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tā ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši Dzelzceļa likuma 6. panta pirmajai daļai un 15. panta pirmajai daļai, izmantojot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, un atbilstoši Civillikuma 1104. pantam un Zemes pārvaldības likuma 15. un 16. panta nosacījumiem, upes gultnes izveidei (novirzīšanai), kā arī Meža likuma 3. un 4. panta nosacījumiem, meža infrastruktūras objekta – meža ceļa izveidei, kas nepieciešams, lai nodrošinātu valsts meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 7. novembra lēmumu Nr. 4 (prot. Nr. 24) “Par pašvaldības nekustamā īpašuma “Meži”, kadastra numurs 8025 002 0163, daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai”.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums “Meži” Baldones pagastā, Ķekavas novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8025 002 0163) (turpmāk – Nekustamais īpašums) ir ierakstīts Baldones pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000007374. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas Ķekavas novada pašvaldībai. Zemes vienības ir Nekustamā īpašuma sastāvā. Nekustamajam īpašumam zemesgrāmatas nodalījumā nav reģistrētas ķīlas tiesības vai hipotēkas, piedziņas atzīmes, nomas un apbūves tiesības.
Zemesgrāmatas nodalījuma I daļas 1. iedaļas 2.1. ierakstā norādīts, ka īpašumam nostiprināts reālservitūts – braucamā ceļa servitūts. Kalpojošs nekustamais īpašums: “Kalnarāji”, Baldones pag., Baldones nov. (Baldones pagasta zemesgrāmata nodalījuma Nr. 100000427280). Pamats: 2013. gada 26. jūnija reālservitūta līgums (zemesgrāmatas tiesneša lēmuma datums 2013. gada 10. oktobris). Norādāms, ka tas attiecas uz Nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 003 0079 un neskar atsavināmās Zemes vienības.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) (dati skatīti 2024. gada 11. novembrī) Zemes vienībām reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0691:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,67 ha;
- applūstošā (10 % applūduma varbūtība) teritorija – 0,63 ha;
- drošības aizsargjoslas teritorija ap gāzesvadu, gāzes regulēšanas staciju un gāzes mērīšanas staciju ar gāzesvada diametru no 600 līdz 800 milimetriem – 0,59 ha;
- tauvas joslas teritorija gar upi – 0,27 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,27 ha.
2) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,07 ha;
- applūstošā (10 % applūduma varbūtība) teritorija – 0,07 ha;
- drošības aizsargjoslas teritorija ap gāzesvadu, gāzes regulēšanas staciju un gāzes mērīšanas staciju ar gāzesvada diametru no 600 līdz 800 milimetriem – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha.
3) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0693:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,08 ha;
- applūstošā (10 % applūduma varbūtība) teritorija – 0,08 ha;
- drošības aizsargjoslas teritorija ap gāzesvadu, gāzes regulēšanas staciju un gāzes mērīšanas staciju ar gāzesvada diametru no 600 līdz 800 milimetriem – 0,002 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,04 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0691 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,67 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,65 ha, ūdens objektu zeme – 0,02 ha;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,07 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,06 ha, ūdens objektu zeme – 0,01 ha;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0693 lietošanas mērķis ir "Publiskie ūdeņi" (kods 0301), platība 0,08 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,07 ha, ūdens objektu zeme – 0,01 ha.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0691 nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692 nepieciešama meža ceļa, kas tiks izbūvēts kā valstij Zemkopības ministrijas personā piederošs autoceļš, izbūvei un tā turpmākajai ekspluatācijai, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0693 nepieciešama upes gultnes izveidei (pārvirzīšanai).
Rail Baltica projekta ietvaros pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692 0,07 ha platībā iegūšanas valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā tiks risināts jautājums par tās nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā, lai nodrošinātu Zemkopības ministrijas valdījumā esošas valsts meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0698), ņemot vērā, ka uz tās tiks izbūvēts Zemkopības ministrijas valdījumā esošs meža infrastruktūras objekts – meža ceļš. Saskaņā ar Zemkopības ministrijas un AS "Latvijas valsts meži" kopīgi pausto viedokli zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692, kurā plānota meža infrastruktūras objekta – meža ceļa posma izbūve, tiks pārņemta Zemkopības ministrijas valdījumā kopā ar uz tās izbūvēto infrastruktūras objektu pēc tā izbūves un nodošanas ekspluatācijā, tādējādi nodrošinot Civillikuma 968. pantā noteikto zemes un būves nedalāmības principu.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Zemes vienības ir apgrūtinātas ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībām noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, kas cita starpā nosaka, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu. Rīkojuma projektā paredzētais valsts īpašuma tiesību aprobežojums izriet no Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrās daļas jēgas un būtības, neskatoties uz to vai pašvaldība to ir norādījusi savā lēmumā vai nē.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemtā Nekustamā īpašuma daļu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas, nostiprinot īpašuma tiesības uz Zemes vienībām uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, tām tiks izveidots jauns nekustamais īpašums un aktualizēti kadastra dati par nekustamo īpašumu “Meži”, kadastra Nr. 8025 002 0163.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Satiksmes ministrija pēc būvdarbu veikšanas zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0693 saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 15. panta otro daļu risinās jautājumu par zemes vienības zem publiskā ūdens valdījuma tiesību nodošanu kompetentajai personai (institūcijai).
Ķekavas novada domes 2024. gada 7. novembra lēmuma Nr. 4 (prot. Nr. 24) “Par pašvaldības nekustamā īpašuma “Meži”, kadastra numurs 8025 002 0163, daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai” 2. punktā noteikts, ka mežaudzes, kas atrodas uz Zemes vienībām, paliek Ķekavas novada pašvaldība īpašumā, lai tās realizētu un iegūtos finanšu resursus izmantotu Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības funkciju nodrošināšanai. Pašvaldību likuma 4. pants nosaka pašvaldības autonomās funkcijas. Pašvaldību likuma 73. panta pirmajā daļā noteikts, ka pašvaldības manta izmantojama pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs. Tāpēc pašvaldība nozāģētos kokmateriālus no pašvaldības īpašuma "Meži" vēlas izmantot likumā noteikto funkciju realizācijai. Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības skaidrojumam, pašvaldībai šobrīd nav tiesiska pamata pašai veikt kailcirti, jo koki nav vēl sasnieguši ciršanas vecumu vai atrodas upes aizsargjoslas teritorijā. Savukārt Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros atbilstoši būvniecības ieceres dokumentācijai Zemes vienībās paredzēta koku ciršana, nodrošinot plānotās Rail Baltica dzelzceļa līnijas un ar to saistītās infrastruktūras posmu izbūvi Zemes vienībās. Saskaņā ar Meža likuma 41.panta pirmo daļu, meža platību atmežo, ja tas nepieciešams būvniecībai un, ja personai ir izdots kompetentas institūcijas administratīvais akts, kas tai piešķir tiesības veikt minētās darbības. Rail Baltica īstenošanas ietvaros koku ciršana tiks īstenota būvdarbu laikā pēc normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saņemta ciršanas apliecinājuma, kas apliecina konkrētās plānotās darbības likumību. Savukārt ciršanas apliecinājuma pieprasīšana tiks veikta, kad atbilstoši Būvniecības likuma 17. panta pirmajā daļā noteiktajam Rail Baltica būvprojektā tiks izdarīta atzīme par projektēšanas un būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, izsniegta būvatļauja un tā būs kļuvusi neapstrīdama. Būvprojekta realizācijas ietvaros nocērtamo koku vecums un to atrašanās aizsargjoslu teritorijās nav šķērslis normatīvajos aktos noteiktā kārtībā saskaņota būvprojekta īstenošanai.
Zemesgrāmatas nodalījuma I daļas 1. iedaļas 2.1. ierakstā norādīts, ka īpašumam nostiprināts reālservitūts – braucamā ceļa servitūts. Kalpojošs nekustamais īpašums: “Kalnarāji”, Baldones pag., Baldones nov. (Baldones pagasta zemesgrāmata nodalījuma Nr. 100000427280). Pamats: 2013. gada 26. jūnija reālservitūta līgums (zemesgrāmatas tiesneša lēmuma datums 2013. gada 10. oktobris). Norādāms, ka tas attiecas uz Nekustamā īpašuma sastāvā esošo zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8025 003 0079 un neskar atsavināmās Zemes vienības.
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) (dati skatīti 2024. gada 11. novembrī) Zemes vienībām reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
1) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0691:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,67 ha;
- applūstošā (10 % applūduma varbūtība) teritorija – 0,63 ha;
- drošības aizsargjoslas teritorija ap gāzesvadu, gāzes regulēšanas staciju un gāzes mērīšanas staciju ar gāzesvada diametru no 600 līdz 800 milimetriem – 0,59 ha;
- tauvas joslas teritorija gar upi – 0,27 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,27 ha.
2) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,07 ha;
- applūstošā (10 % applūduma varbūtība) teritorija – 0,07 ha;
- drošības aizsargjoslas teritorija ap gāzesvadu, gāzes regulēšanas staciju un gāzes mērīšanas staciju ar gāzesvada diametru no 600 līdz 800 milimetriem – 0,02 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,02 ha.
3) zemes vienībai ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0693:
- vairāk par 100 kilometriem garas dabiskas ūdensteces vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslas teritorija lauku apvidos – 0,08 ha;
- applūstošā (10 % applūduma varbūtība) teritorija – 0,08 ha;
- drošības aizsargjoslas teritorija ap gāzesvadu, gāzes regulēšanas staciju un gāzes mērīšanas staciju ar gāzesvada diametru no 600 līdz 800 milimetriem – 0,002 ha;
- ūdensnotekas (ūdensteču regulēta posma un speciāli raktas gultnes), kā arī uz tās esošas hidrotehniskas būves un ierīces ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija meža zemēs – 0,04 ha.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0691 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,67 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,65 ha, ūdens objektu zeme – 0,02 ha;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692 lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,07 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,06 ha, ūdens objektu zeme – 0,01 ha;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0693 lietošanas mērķis ir "Publiskie ūdeņi" (kods 0301), platība 0,08 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: mežu platība – 0,07 ha, ūdens objektu zeme – 0,01 ha.
Nekustamā īpašuma sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0691 nepieciešama valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692 nepieciešama meža ceļa, kas tiks izbūvēts kā valstij Zemkopības ministrijas personā piederošs autoceļš, izbūvei un tā turpmākajai ekspluatācijai, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0693 nepieciešama upes gultnes izveidei (pārvirzīšanai).
Rail Baltica projekta ietvaros pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692 0,07 ha platībā iegūšanas valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā tiks risināts jautājums par tās nodošanu Zemkopības ministrijas valdījumā, lai nodrošinātu Zemkopības ministrijas valdījumā esošas valsts meža zemes apsaimniekošanu un aizsardzību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8025 011 0698), ņemot vērā, ka uz tās tiks izbūvēts Zemkopības ministrijas valdījumā esošs meža infrastruktūras objekts – meža ceļš. Saskaņā ar Zemkopības ministrijas un AS "Latvijas valsts meži" kopīgi pausto viedokli zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0692, kurā plānota meža infrastruktūras objekta – meža ceļa posma izbūve, tiks pārņemta Zemkopības ministrijas valdījumā kopā ar uz tās izbūvēto infrastruktūras objektu pēc tā izbūves un nodošanas ekspluatācijā, tādējādi nodrošinot Civillikuma 968. pantā noteikto zemes un būves nedalāmības principu.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas attiecībā uz tā turpmāko izmantošanu būs ievērojami normatīvajos aktos, tai skaitā, kas attiecas uz vides un dabas resursu aizsardzību, noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Ņemot vērā, ka Zemes vienības ir apgrūtinātas ar vides un dabas resursu aizsardzības aizsargjoslām, saskaņā ar Aizsargjoslu likuma normām par darbības ierobežojumiem būvdarbi šāda veida teritorijās nav aizliegti, bet to veikšanai ir nepieciešams saņemt saskaņojumu no atbildīgās valsts iestādes vai arī no aizsargjoslas izveidotāja – attiecīgā objekta īpašnieka vai valdītāja.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībām noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otro daļu, kas cita starpā nosaka, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi, Rīkojuma projekts paredz, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamā īpašuma daļu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamā īpašuma daļu. Rīkojuma projektā paredzētais valsts īpašuma tiesību aprobežojums izriet no Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrās daļas jēgas un būtības, neskatoties uz to vai pašvaldība to ir norādījusi savā lēmumā vai nē.
Rīkojuma projekts paredz pienākumu Satiksmes ministrijai pārņemtā Nekustamā īpašuma daļu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai.
Pēc Ministru kabineta rīkojuma pieņemšanas, nostiprinot īpašuma tiesības uz Zemes vienībām uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, tām tiks izveidots jauns nekustamais īpašums un aktualizēti kadastra dati par nekustamo īpašumu “Meži”, kadastra Nr. 8025 002 0163.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Satiksmes ministrija pēc būvdarbu veikšanas zemes vienībā ar kadastra apzīmējumu 8025 011 0693 saskaņā ar Zemes pārvaldības likuma 15. panta otro daļu risinās jautājumu par zemes vienības zem publiskā ūdens valdījuma tiesību nodošanu kompetentajai personai (institūcijai).
Ķekavas novada domes 2024. gada 7. novembra lēmuma Nr. 4 (prot. Nr. 24) “Par pašvaldības nekustamā īpašuma “Meži”, kadastra numurs 8025 002 0163, daļu nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai” 2. punktā noteikts, ka mežaudzes, kas atrodas uz Zemes vienībām, paliek Ķekavas novada pašvaldība īpašumā, lai tās realizētu un iegūtos finanšu resursus izmantotu Pašvaldību likumā noteikto pašvaldības funkciju nodrošināšanai. Pašvaldību likuma 4. pants nosaka pašvaldības autonomās funkcijas. Pašvaldību likuma 73. panta pirmajā daļā noteikts, ka pašvaldības manta izmantojama pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs. Tāpēc pašvaldība nozāģētos kokmateriālus no pašvaldības īpašuma "Meži" vēlas izmantot likumā noteikto funkciju realizācijai. Atbilstoši Ķekavas novada pašvaldības skaidrojumam, pašvaldībai šobrīd nav tiesiska pamata pašai veikt kailcirti, jo koki nav vēl sasnieguši ciršanas vecumu vai atrodas upes aizsargjoslas teritorijā. Savukārt Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros atbilstoši būvniecības ieceres dokumentācijai Zemes vienībās paredzēta koku ciršana, nodrošinot plānotās Rail Baltica dzelzceļa līnijas un ar to saistītās infrastruktūras posmu izbūvi Zemes vienībās. Saskaņā ar Meža likuma 41.panta pirmo daļu, meža platību atmežo, ja tas nepieciešams būvniecībai un, ja personai ir izdots kompetentas institūcijas administratīvais akts, kas tai piešķir tiesības veikt minētās darbības. Rail Baltica īstenošanas ietvaros koku ciršana tiks īstenota būvdarbu laikā pēc normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saņemta ciršanas apliecinājuma, kas apliecina konkrētās plānotās darbības likumību. Savukārt ciršanas apliecinājuma pieprasīšana tiks veikta, kad atbilstoši Būvniecības likuma 17. panta pirmajā daļā noteiktajam Rail Baltica būvprojektā tiks izdarīta atzīme par projektēšanas un būvdarbu uzsākšanas nosacījumu izpildi, izsniegta būvatļauja un tā būs kļuvusi neapstrīdama. Būvprojekta realizācijas ietvaros nocērtamo koku vecums un to atrašanās aizsargjoslu teritorijās nav šķērslis normatīvajos aktos noteiktā kārtībā saskaņota būvprojekta īstenošanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldībai piederošā Nekustamā īpašuma daļu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamā īpašuma daļu valsts īpašumā bez atlīdzības.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma daļas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2020. gada 16. novembrī starp RB Rail AS un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas", Ķekavas novada pašvaldība.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas", Ķekavas novada pašvaldība.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
- Ķekavas novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
