24-TA-2193: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Farmācijas likuma 5. panta 20. punkts
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumos Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība"" (turpmāk - Noteikumu projekts) izstrādāts, lai palielinātu pacientiem valsts kompensācijas apmēru zāļu un medicīnisko ierīču apmaksai individuālās kompensācijas gadījumos.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts stājas spēkā vispārīgā kārtībā, taču tiek paredzēti pārejas noteikumi Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumu Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība" 100. punktam, paredzot, ka par zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensēšanu ne vairāk par 30 000,00 euro apmērā vienam pacientam 12 mēnešu periodā piemērojams no 2024. gada 1. oktobra
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2006. gada 31. oktobra noteikumu Nr. 899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība"" (turpmāk - Noteikumi Nr.899) 100.punkts nosaka, ka Nacionālais veselības dienests individuālās kompensācijas gadījumos gadījumos kompensē zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumus ne vairāk kā 14 228,72 euro apmērā vienam pacientam 12 mēnešu periodā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 899 ierobežo Nacionālajam veselības dienestam individuālās kompensācijas gadījumos kompensēt zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumus vairāk par 14 228,72 euro vienam pacientam 12 mēnešu periodā.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu Nr.899 100.punkta grozījumiem maksimālā summa, ko NVD individuālās kompensācijas gadījumos varēs kompensēt vienam pacientam 12 mēnešu periodā tiek palielināta no 14 228,72 euro līdz 30 000,00 euro.
Noteikumos Nr.899 noteiktais ierobežojums individuālās kompensācijas gadījumos 14 228,72 euro jeb 10 000,00 lati nav mainīts kopš Noteikumu spēkā stāšanās, tas ir kopš 2006.gada 15.novembra. Noteikumu sākotnējā redakcijas 100.punkts noteica, ka Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra šajā nodaļā paredzētajos gadījumos kompensē zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumus ne vairāk kā 10000 latu apmērā vienam pacientam 12 mēnešu periodā. Kopš tā laika maksimāli pieļaujamā summa individuālās kompensācijas gadījumos nav mainīta, bet inflācija (patēriņa cenu pārmaiņas) laika periodā no 2006.gada novembra līdz 2024.gada augustam ir bijusi 98,4%. (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2006M11-2024M08/0/100) Tātad preces un pakalpojumi ir sadārdzinājušies gandrīz divas reizes. Līdz ar to individuālās kompensācijas gadījumos maksimāli pieļaujamā valsts apmaksājamā summa zāļu un medicīnisko ierīču iegādei 12 mēnešu periodā ir palielināma līdz 30 000,00 euro.
Noteikumu 100.punkts arī papildināts ar normu, kas noteic, ka individuālās kompensācijas apmērs tiek aprēķināts no zāļu vai medicīnisko ierīču cenas, kas atbilst šo noteikumu 30.punkta prasībām, tas ir - kompensējamo zāļu vai medicīnisko ierīču cena nav augstāka par šo zāļu vai medicīnisko ierīču otro zemāko ražotāja realizācijas cenu vai vairumtirdzniecības cenu Čehijā, Dānijā, Polijā, Rumānijā, Slovākijā un Ungārijā un nepārsniedz šo zāļu vai medicīnisko ierīču ražotāja realizācijas cenu vai vairumtirdzniecības cenu Igaunijā un Lietuvā.
Tā kā tiek palielināta maksimāli pieļaujamā valsts apmaksājamā summa zāļu un medicīnisko ierīču iegādei 12 mēnešu periodā līdz 30 000,00 euro, attiecīgi ir jāpalielina Noteikumu Nr.899 99.punktā noteiktais ierobežojums, kas NVD nepieļauj individuālajai kompensācijai izlietot vairāk par diviem procentiem no zāļu iegādes izdevumu kompensācijai piešķirtajiem līdzekļiem. Līdz ar to Noteikumu Nr.899 99.punktā noteiktais ierobežojums ir palielināms no 2 uz 2,2 procentiem.
Noteikumos Nr.899 noteiktais ierobežojums individuālās kompensācijas gadījumos 14 228,72 euro jeb 10 000,00 lati nav mainīts kopš Noteikumu spēkā stāšanās, tas ir kopš 2006.gada 15.novembra. Noteikumu sākotnējā redakcijas 100.punkts noteica, ka Veselības obligātās apdrošināšanas valsts aģentūra šajā nodaļā paredzētajos gadījumos kompensē zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumus ne vairāk kā 10000 latu apmērā vienam pacientam 12 mēnešu periodā. Kopš tā laika maksimāli pieļaujamā summa individuālās kompensācijas gadījumos nav mainīta, bet inflācija (patēriņa cenu pārmaiņas) laika periodā no 2006.gada novembra līdz 2024.gada augustam ir bijusi 98,4%. (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2006M11-2024M08/0/100) Tātad preces un pakalpojumi ir sadārdzinājušies gandrīz divas reizes. Līdz ar to individuālās kompensācijas gadījumos maksimāli pieļaujamā valsts apmaksājamā summa zāļu un medicīnisko ierīču iegādei 12 mēnešu periodā ir palielināma līdz 30 000,00 euro.
Noteikumu 100.punkts arī papildināts ar normu, kas noteic, ka individuālās kompensācijas apmērs tiek aprēķināts no zāļu vai medicīnisko ierīču cenas, kas atbilst šo noteikumu 30.punkta prasībām, tas ir - kompensējamo zāļu vai medicīnisko ierīču cena nav augstāka par šo zāļu vai medicīnisko ierīču otro zemāko ražotāja realizācijas cenu vai vairumtirdzniecības cenu Čehijā, Dānijā, Polijā, Rumānijā, Slovākijā un Ungārijā un nepārsniedz šo zāļu vai medicīnisko ierīču ražotāja realizācijas cenu vai vairumtirdzniecības cenu Igaunijā un Lietuvā.
Tā kā tiek palielināta maksimāli pieļaujamā valsts apmaksājamā summa zāļu un medicīnisko ierīču iegādei 12 mēnešu periodā līdz 30 000,00 euro, attiecīgi ir jāpalielina Noteikumu Nr.899 99.punktā noteiktais ierobežojums, kas NVD nepieļauj individuālajai kompensācijai izlietot vairāk par diviem procentiem no zāļu iegādes izdevumu kompensācijai piešķirtajiem līdzekļiem. Līdz ar to Noteikumu Nr.899 99.punktā noteiktais ierobežojums ir palielināms no 2 uz 2,2 procentiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
275 946 606
0
214 107 951
1 888 314
214 107 951
1 888 314
1 888 314
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
275 946 606
0
214 107 951
1 888 314
214 107 951
1 888 314
1 888 314
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
275 946 606
393 368
214 107 951
1 888 314
214 107 951
1 888 314
1 888 314
2.1. valsts pamatbudžets
275 946 606
393 368
214 107 951
1 888 314
214 107 951
1 888 314
1 888 314
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-393 368
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-393 368
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
393 368
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Finansējums 2024. - 2026. gadam atbilstoši likumam “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” un Finanšu ministrijas rīkojumiem Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta programmas 33.00.00 “Veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” noteikumu projektā minēto pasākumu īstenošanai:
2024. gadam
Resursi izdevumu segšanai - 275 946 606 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem - 268 924 552 euro
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 7 022 054 euro
Izdevumi - 275 946 606 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas - 275 946 606 euro.
2025. gadam
Resursi izdevumu segšanai - 214 107 951 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem - 214 085 897 euro
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 22 054 euro
Izdevumi - 214 107 951 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas - 214 107 951 euro.
2026. gadam
Resursi izdevumu segšanai - 214 104 400 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem - 214 082 346 euro
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 22 054 euro
Izdevumi - 214 104 400 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas - 214 104 400 euro.
Noteikumos Nr.899 noteiktais individuālās kompensācijas maksimālais apmērs - 14 228,72 euro nav mainīts kopš Noteikumu Nr.899 spēkā stāšanās, tas ir kopš 2006.gada 15.novembra, ņemot vērā inflāciju un zāļu cenu pieaugumu, Noteikumu projekts paredz zāļu individuālās kompensācijas apmēru palielināt līdz 30 000 euro.
Lai no 2024. gada 1. oktobra nodrošinātu zāļu individuālās kompensācijas apmēra palielināšanu līdz 30 000 euro, papildu nepieciešamais finansējums Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” 2024.gadā - 393 368 euro un 2025. gadā un turpmāk ik gadu - 1 888 314 euro apmērā. (Skatīt anotācijas Pielikumu Nr.2)
Finansējuma avoti iepriekš minētā pasākuma nodrošināšanai:
1. 2024. gadam - budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” veselības aprūpes pakalpojumas un kvalitātes uzlabošanai rezervētais finansējums;
2. 2025. gadam un turpmāk ik gadu - Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, pārdalot no citiem pasākumiem, kam tiek prognozēta neizpilde.
1. Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma 2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu, un tiek paredzēts, ka finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala Veselības ministrijai atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Kā arī likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' (pieņemts Saeimā 2.lasījumā 2023.gada 9.decembrī) 72. pants nosaka, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” noteikto apropriāciju 275 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Līdz ar to, lai nodrošinātu zāļu individuālās kompensācijas apmēra palielināšanu, nepieciešams pārdalīt finansējumu 2024. gadam 393 368 euro apmērā no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana”.
2. 2025. gadā un turpmāk ik gadu noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošana tiks veikta Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, pārdalot no citiem pasākumiem, kam tiek prognozēta neizpilde.
2.1. Ņemot vērā Latvijas iedzīvotāju skaita samazinājumu, tai skaitā dzimstības samazinājumu, izlietoto vakcīnu skaits samazinās, līdz ar to tiek prognozēts, ka 2025. gadā un turpmāk faktiski nepieciešamais vakcīnu skaits būs mazāks, nekā šobrīd tiek plānots atbilstoši šim mērķim pieejamajam finansējumam valsts budžetā, kas radītu indikatīvu finansējuma neizpildi 2025. gadā un turpmāk ik gadu 600 012 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" (skatīt anotācijas Pielikumu Nr.4).
2.2. Nacionālais veselības dienests meklē risinājumu esošo vadlīniju implementācijai valsts apmaksātu datortomogrāfijas izmeklējumu indikāciju definēšanā, kas saistošs visiem aprūpes pakalpojumu sniedzējiem. Sadarbībā ar asociācijām no 2025.gada tiks veikti datortomogrāfijas apmaksas nosacījumu ierobežojumi, līdz ar to tiek prognozēts, ka tas radītu finansējuma neizpildi 2025. gadā un turpmāk ik gadu 699 202 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" (skatīt anotācijas Pielikumu Nr.5).
2.3. Sadarbībā ar asociācijām no 2025.gada tiks veikti reto slimību piemaksas manipulācijas (01022) apmaksas nosacījumu ierobežojumi (padarot šo piemaksu maksimāli specifisku, kas būtu norādāma tikai retās slimības simptomu vai komplikācijas dēļ), līdz ar to tiek prognozēts, ka tas radītu finansējuma neizpildi 2025. gadā un turpmāk ik gadu 589 100 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" (skatīt anotācjas pielikumu Nr.6).
Līdz ar to, lai nodrošinātu zāļu individuālās kompensācijas apmēra palielināšanu, Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sniegs Finanšu ministrijai priekšlikumus par finansējumu 1 888 314 euro apmērā:
1. 2025. gadā apropriācijas pārdalei uz valsts budžeta apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana", tai skaitā 600 012 euro no valsts budžeta apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" un 1 288 302 euro no valsts budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
2. 2026. gadam un turpmāk izmaiņām budžeta bāzes izdevumos, paredzot pārdali no valsts budžeta apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 600 012 euro apmērā un no valsts budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 1 288 302 euro apmērā uz valsts budžeta apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana".
2024. gadam
Resursi izdevumu segšanai - 275 946 606 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem - 268 924 552 euro
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 7 022 054 euro
Izdevumi - 275 946 606 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas - 275 946 606 euro.
2025. gadam
Resursi izdevumu segšanai - 214 107 951 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem - 214 085 897 euro
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 22 054 euro
Izdevumi - 214 107 951 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas - 214 107 951 euro.
2026. gadam
Resursi izdevumu segšanai - 214 104 400 euro, tai skaitā:
Dotācija no vispārējiem ieņēmumiem - 214 082 346 euro
Ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi - 22 054 euro
Izdevumi - 214 104 400 euro, tai skaitā:
Subsīdijas un dotācijas - 214 104 400 euro.
Noteikumos Nr.899 noteiktais individuālās kompensācijas maksimālais apmērs - 14 228,72 euro nav mainīts kopš Noteikumu Nr.899 spēkā stāšanās, tas ir kopš 2006.gada 15.novembra, ņemot vērā inflāciju un zāļu cenu pieaugumu, Noteikumu projekts paredz zāļu individuālās kompensācijas apmēru palielināt līdz 30 000 euro.
Lai no 2024. gada 1. oktobra nodrošinātu zāļu individuālās kompensācijas apmēra palielināšanu līdz 30 000 euro, papildu nepieciešamais finansējums Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžeta apakšprogrammā 33.03.00 “Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana” 2024.gadā - 393 368 euro un 2025. gadā un turpmāk ik gadu - 1 888 314 euro apmērā. (Skatīt anotācijas Pielikumu Nr.2)
Finansējuma avoti iepriekš minētā pasākuma nodrošināšanai:
1. 2024. gadam - budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” veselības aprūpes pakalpojumas un kvalitātes uzlabošanai rezervētais finansējums;
2. 2025. gadam un turpmāk ik gadu - Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, pārdalot no citiem pasākumiem, kam tiek prognozēta neizpilde.
1. Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē (protokola Nr.47 43.§) tika atbalstīts Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024.gadam un budžeta ietvaram 2024.-2026.gadam”, kur atbilstoši protokollēmuma 2. un 7.punktam veselības aprūpes pakalpojumu pieejamības un kvalitātes uzlabošanai budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” tika rezervēts finansējums 275 000 000 euro apmērā 2024.gadam un turpmāk ik gadu, un tiek paredzēts, ka finanšu ministrs tajā plānoto apropriāciju pārdala Veselības ministrijai atbilstoši Ministru kabineta lēmumam, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Kā arī likuma ''Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam'' (pieņemts Saeimā 2.lasījumā 2023.gada 9.decembrī) 72. pants nosaka, ka budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana” noteikto apropriāciju 275 000 000 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Līdz ar to, lai nodrošinātu zāļu individuālās kompensācijas apmēra palielināšanu, nepieciešams pārdalīt finansējumu 2024. gadam 393 368 euro apmērā no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 20.00.00 “Veselības aprūpes pasākumu īstenošana”.
2. 2025. gadā un turpmāk ik gadu noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošana tiks veikta Veselības ministrijai (Nacionālajam veselības dienestam) piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros, pārdalot no citiem pasākumiem, kam tiek prognozēta neizpilde.
2.1. Ņemot vērā Latvijas iedzīvotāju skaita samazinājumu, tai skaitā dzimstības samazinājumu, izlietoto vakcīnu skaits samazinās, līdz ar to tiek prognozēts, ka 2025. gadā un turpmāk faktiski nepieciešamais vakcīnu skaits būs mazāks, nekā šobrīd tiek plānots atbilstoši šim mērķim pieejamajam finansējumam valsts budžetā, kas radītu indikatīvu finansējuma neizpildi 2025. gadā un turpmāk ik gadu 600 012 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" (skatīt anotācijas Pielikumu Nr.4).
2.2. Nacionālais veselības dienests meklē risinājumu esošo vadlīniju implementācijai valsts apmaksātu datortomogrāfijas izmeklējumu indikāciju definēšanā, kas saistošs visiem aprūpes pakalpojumu sniedzējiem. Sadarbībā ar asociācijām no 2025.gada tiks veikti datortomogrāfijas apmaksas nosacījumu ierobežojumi, līdz ar to tiek prognozēts, ka tas radītu finansējuma neizpildi 2025. gadā un turpmāk ik gadu 699 202 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" (skatīt anotācijas Pielikumu Nr.5).
2.3. Sadarbībā ar asociācijām no 2025.gada tiks veikti reto slimību piemaksas manipulācijas (01022) apmaksas nosacījumu ierobežojumi (padarot šo piemaksu maksimāli specifisku, kas būtu norādāma tikai retās slimības simptomu vai komplikācijas dēļ), līdz ar to tiek prognozēts, ka tas radītu finansējuma neizpildi 2025. gadā un turpmāk ik gadu 589 100 euro apmērā budžeta apakšprogrammā 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" (skatīt anotācjas pielikumu Nr.6).
Līdz ar to, lai nodrošinātu zāļu individuālās kompensācijas apmēra palielināšanu, Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktā kārtībā sniegs Finanšu ministrijai priekšlikumus par finansējumu 1 888 314 euro apmērā:
1. 2025. gadā apropriācijas pārdalei uz valsts budžeta apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana", tai skaitā 600 012 euro no valsts budžeta apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" un 1 288 302 euro no valsts budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana";
2. 2026. gadam un turpmāk izmaiņām budžeta bāzes izdevumos, paredzot pārdali no valsts budžeta apakšprogrammas 33.04.00 "Centralizēta medikamentu un materiālu iegāde" 600 012 euro apmērā un no valsts budžeta apakšprogrammas 33.16.00 "Pārējo ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšana" 1 288 302 euro apmērā uz valsts budžeta apakšprogrammu 33.03.00 "Kompensējamo medikamentu un materiālu apmaksāšana".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
Par izstrādāto noteikumu projektu sabiedriskā apspriede netiek organizēta,jo ir notikusi skaidrojoša sanāksme ar pacientu organizācijām, kuras būtībā atbalsta limita palielināšanu, kā arī priekšlikums palielināt individuālās kompensācijas limitu ir izskanējis arī iepriekš grozot Noteikumus Nr.899. Noteikumu projekts neparedz būtiskas izmaiņas, kas ietekmētu nozares intereses. Izvērtējot samērīguma, izmaksu un ieguvumu samērojamības principus, ar Noteikumu projektu tiek sniegts pozitīvs ieguvums pacientiem individuālās kompensācijai valsts finansiālo iespēju palielinājuma robežās.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Lai nodrošinātu dzīvībai svarīgu zāļu pieejamību individuālās kompensācijas gadījumos, palielināta maksimāli pieļaujamā valsts apmaksājamā summa zāļu un medicīnisko ierīču iegādei 12 mēnešu periodā līdz 30 000,00 euro, kā arī attiecīgi ir palielināts Noteikumu Nr.899 99.punktā noteiktais ierobežojums uz 2,2 procentiem.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi