24-TA-2753: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumos Nr. 1000 "Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts ir izstrādāts saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 4.panta piekto daļu, kurā noteikts, ka Ministru kabinets izdod noteikumus par normatīvajos aktos noteikto Ceļu satiksmes drošības direkcijas pakalpojumu cenrāža apstiprināšanu, kā arī nosaka to personu loku, kuras ir atbrīvojamas no samaksas par minētajiem pakalpojumiem.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir:
- nodrošināt valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk - CSDD) pakalpojumu un to cenu aktualizāciju;
- precizēt atsevišķu CSDD pakalpojumu nosaukumus;
- papildināt cenrādi ar jauniem pakalpojumiem;
- svītrot neaktuālos pakalpojumus;
- nolūkā atvieglot tiesību akta piemērošanu un mazināt administratīvo slogu, vienkāršot pakalpojumu cenrāža struktūru, apvienojot viena veida (nosaukuma) pakalpojumu pozīcijas, kurās neatšķiras pakalpojuma maksas apmērs.
- nodrošināt valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk - CSDD) pakalpojumu un to cenu aktualizāciju;
- precizēt atsevišķu CSDD pakalpojumu nosaukumus;
- papildināt cenrādi ar jauniem pakalpojumiem;
- svītrot neaktuālos pakalpojumus;
- nolūkā atvieglot tiesību akta piemērošanu un mazināt administratīvo slogu, vienkāršot pakalpojumu cenrāža struktūru, apvienojot viena veida (nosaukuma) pakalpojumu pozīcijas, kurās neatšķiras pakalpojuma maksas apmērs.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz par CSDD normatīvajos aktos paredzētajiem publiskajiem pakalpojumiem cena ir noteikta Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr. 1000 “Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1000).
Atbilstoši 2020.gada 11.augusta Ministru kabineta sēdē (protokols nr.47 89.§) izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Par tehniskās apskates pakalpojuma attīstību 2021.-2030.gadam” plānotajai rīcībai, CSDD atklāta konkursa rezultātā veica iepirkumu par transportlīdzekļu tehniskās kontroles veikšanu tehniskās apskates ietvaros, kas cita starpā paredz tehniskās apskates staciju tīkla paplašināšanu un tehniskās apskates pakalpojuma pieejamības uzlabošanu, iepirkuma rezultātā atverot 4 (četras) jaunas tehniskās apskates stacijas, savukārt, 12 (divpadsmit) reģionu tehniskās apskates stacijās paredzēts paplašināts pakalpojuma pieejamību. Papildus tam, lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību un ekoloģiju, transportlīdzekļu tehniskās kontroles procesā tiek ieviestas jaunas pārbaudes metodes, iekārtas un tehnoloģijas.
Iepirkuma rezultātā CSDD ir noslēgusi iepirkuma līgumus par transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojumu sniegšanu valsts tehniskās apskates ietvaros (turpmāk – līgumi). Pakāpeniski notiek tehniskās apskates staciju akreditācijas process, pēc kura piegādātājs uzsāk tehniskās kontroles pakalpojuma sniegšanu atbilstoši līguma nosacījumiem.
Tādejādi ir nepieciešams aktualizēt pakalpojumu cenu transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates pakalpojumam atbilstoši veiktajam pašizmaksas aprēķinam, kurā ir iekļauta maksa par tehniskās kontroles pakalpojumu, kā arī CSDD deleģēto funkciju nodrošināšanu, uzturot transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru, realizējot komersantu (transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojumus sniedzēju), darbības kontroles pasākumus, uzturot videonovērošanas sistēmas, nodrošinot tehniskās kontroles inspektoru apmācību un atestāciju, u.c. uzraudzības procesus, kā arī veicot tehniskās kontroles uz ceļiem saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2014/47/ES par Savienībā izmantotu komerciālo transportlīdzekļu tehniskajām pārbaudēm uz ceļiem un par Direktīvas 2000/30/EK atcelšanu prasībām.
Uzskaites tehnisko datu noteikšana, pārbaude un ievadīšana transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā Latvijā pirmo reizi reģistrējamam transportlīdzeklim (t.sk. kuģošanas līdzeklim), ņemot vērā moderno tehnoloģiju attīstību, šobrīd nav salīdzināma ar parastu agregātu numuru salīdzināšanu, ko CSDD veic attiecībā uz Latvijā jau reģistrētu transportlīdzekli. Līdz ar to, noteikumu projektā tiek mainīts agregātu numuru salīdzināšanas pakalpojuma nosaukums pirmo reizi reģistrējamam transportlīdzeklim vai kuģošanas līdzeklim, kas precīzāk atbilst tā būtībai, kā arī ir pārrēķināta pakalpojuma cena atbilstoši tā sniegšanas faktiskajām izmaksām (Noteikumu projekta pielikuma 17.2.punkts).
CSDD nodrošina transportlīdzekļu īpašniekiem iespēju izvēlēties transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numurus no CSDD klientu apkalpošanas centros pieejamām numura zīmēm, kā arī izvēlēties numura zīmi CSDD e-pakalpojumos. Pieprasījums pēc valsts reģistrācijas numuriem, kuri satur tikai viena cipara simbolu vai tādu ciparu kombināciju, kur pirmais cipars ir jebkāds skaitlis un visi atlikušie ciparu simboli ir “0”, ir būtiski lielāks par pieejamo minēto numuru skaitu. Šādi numuri tiek izvēlēti un pasūtīti transportlīdzekļu reģistrācijai dažu minūšu laikā pēc to piedāvāšanas CSDD e-pakalpojumos, kas liecina, ka šādu numuru pieprasījums joprojām būtiski pārsniedz piedāvājumu.
CSDD, deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma - piešķirt transportlīdzekļu vadītāja tiesības ietvaros, veic vadīšanas eksāmenu pieņemšanu, kas joprojām ir saistīta ar augstiem koruptīviem riskiem un ir ar lielu ietekmi uz ceļu satiksmes drošību. Minēto risku mazināšanai, vadīšanas eksāmenu vērtēšanā tiek nodarbināti augsti kvalificēti un motivēti darbinieki, kuru piesaiste šim darbam ir ļoti grūta, līdz ar to, ievērojot personāla izmaksu pieaugumu, attiecīgi ir pārrēķinātas vadīšanas eksāmenu pakalpojuma cenas.
CSDD nodrošina transportlīdzekļu vadītāja dokumentu vai atpūtas kuģu vadītāja apliecības noformēšanu un izsniegšanu. Ārpus Eiropas Savienības (ES) izsniegto dokumentu pārbaude un noformēšana prasa ievērojami lielākus administratīvos resursus, salīdzinot ar ES dalībvalstu izsniegtajiem dokumentiem. ES dalībvalstu dokumentu dati ir pieejami un pārbaudāmi ES uzturētajās datu apmaiņas sistēmās, kas nodrošina ātru un efektīvu informācijas apstrādi. Savukārt trešo valstu izsniegto dokumentu autentiskuma un likumības pārbaude bieži vien ir saistīta ar nepieciešamību veikt rakstiskus pieprasījumus attiecīgajām izdevējiestādēm ārpus ES, kā arī iespējamu diplomātisko pārstāvniecību iesaisti. Šie procesi ir laikietilpīgi un prasa būtiskus papildu resursus, kas atspoguļojas arī augstākā pakalpojuma cenā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir sagatavots Noteikumu projekts, kas paredz izmaiņas CSDD sniegto pakalpojumu cenrādī.
Atbilstoši 2020.gada 11.augusta Ministru kabineta sēdē (protokols nr.47 89.§) izskatītajā informatīvajā ziņojumā “Par tehniskās apskates pakalpojuma attīstību 2021.-2030.gadam” plānotajai rīcībai, CSDD atklāta konkursa rezultātā veica iepirkumu par transportlīdzekļu tehniskās kontroles veikšanu tehniskās apskates ietvaros, kas cita starpā paredz tehniskās apskates staciju tīkla paplašināšanu un tehniskās apskates pakalpojuma pieejamības uzlabošanu, iepirkuma rezultātā atverot 4 (četras) jaunas tehniskās apskates stacijas, savukārt, 12 (divpadsmit) reģionu tehniskās apskates stacijās paredzēts paplašināts pakalpojuma pieejamību. Papildus tam, lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību un ekoloģiju, transportlīdzekļu tehniskās kontroles procesā tiek ieviestas jaunas pārbaudes metodes, iekārtas un tehnoloģijas.
Iepirkuma rezultātā CSDD ir noslēgusi iepirkuma līgumus par transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojumu sniegšanu valsts tehniskās apskates ietvaros (turpmāk – līgumi). Pakāpeniski notiek tehniskās apskates staciju akreditācijas process, pēc kura piegādātājs uzsāk tehniskās kontroles pakalpojuma sniegšanu atbilstoši līguma nosacījumiem.
Tādejādi ir nepieciešams aktualizēt pakalpojumu cenu transportlīdzekļu valsts tehniskās apskates pakalpojumam atbilstoši veiktajam pašizmaksas aprēķinam, kurā ir iekļauta maksa par tehniskās kontroles pakalpojumu, kā arī CSDD deleģēto funkciju nodrošināšanu, uzturot transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru, realizējot komersantu (transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojumus sniedzēju), darbības kontroles pasākumus, uzturot videonovērošanas sistēmas, nodrošinot tehniskās kontroles inspektoru apmācību un atestāciju, u.c. uzraudzības procesus, kā arī veicot tehniskās kontroles uz ceļiem saskaņā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2014/47/ES par Savienībā izmantotu komerciālo transportlīdzekļu tehniskajām pārbaudēm uz ceļiem un par Direktīvas 2000/30/EK atcelšanu prasībām.
Uzskaites tehnisko datu noteikšana, pārbaude un ievadīšana transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā Latvijā pirmo reizi reģistrējamam transportlīdzeklim (t.sk. kuģošanas līdzeklim), ņemot vērā moderno tehnoloģiju attīstību, šobrīd nav salīdzināma ar parastu agregātu numuru salīdzināšanu, ko CSDD veic attiecībā uz Latvijā jau reģistrētu transportlīdzekli. Līdz ar to, noteikumu projektā tiek mainīts agregātu numuru salīdzināšanas pakalpojuma nosaukums pirmo reizi reģistrējamam transportlīdzeklim vai kuģošanas līdzeklim, kas precīzāk atbilst tā būtībai, kā arī ir pārrēķināta pakalpojuma cena atbilstoši tā sniegšanas faktiskajām izmaksām (Noteikumu projekta pielikuma 17.2.punkts).
CSDD nodrošina transportlīdzekļu īpašniekiem iespēju izvēlēties transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numurus no CSDD klientu apkalpošanas centros pieejamām numura zīmēm, kā arī izvēlēties numura zīmi CSDD e-pakalpojumos. Pieprasījums pēc valsts reģistrācijas numuriem, kuri satur tikai viena cipara simbolu vai tādu ciparu kombināciju, kur pirmais cipars ir jebkāds skaitlis un visi atlikušie ciparu simboli ir “0”, ir būtiski lielāks par pieejamo minēto numuru skaitu. Šādi numuri tiek izvēlēti un pasūtīti transportlīdzekļu reģistrācijai dažu minūšu laikā pēc to piedāvāšanas CSDD e-pakalpojumos, kas liecina, ka šādu numuru pieprasījums joprojām būtiski pārsniedz piedāvājumu.
CSDD, deleģētā valsts pārvaldes uzdevuma - piešķirt transportlīdzekļu vadītāja tiesības ietvaros, veic vadīšanas eksāmenu pieņemšanu, kas joprojām ir saistīta ar augstiem koruptīviem riskiem un ir ar lielu ietekmi uz ceļu satiksmes drošību. Minēto risku mazināšanai, vadīšanas eksāmenu vērtēšanā tiek nodarbināti augsti kvalificēti un motivēti darbinieki, kuru piesaiste šim darbam ir ļoti grūta, līdz ar to, ievērojot personāla izmaksu pieaugumu, attiecīgi ir pārrēķinātas vadīšanas eksāmenu pakalpojuma cenas.
CSDD nodrošina transportlīdzekļu vadītāja dokumentu vai atpūtas kuģu vadītāja apliecības noformēšanu un izsniegšanu. Ārpus Eiropas Savienības (ES) izsniegto dokumentu pārbaude un noformēšana prasa ievērojami lielākus administratīvos resursus, salīdzinot ar ES dalībvalstu izsniegtajiem dokumentiem. ES dalībvalstu dokumentu dati ir pieejami un pārbaudāmi ES uzturētajās datu apmaiņas sistēmās, kas nodrošina ātru un efektīvu informācijas apstrādi. Savukārt trešo valstu izsniegto dokumentu autentiskuma un likumības pārbaude bieži vien ir saistīta ar nepieciešamību veikt rakstiskus pieprasījumus attiecīgajām izdevējiestādēm ārpus ES, kā arī iespējamu diplomātisko pārstāvniecību iesaisti. Šie procesi ir laikietilpīgi un prasa būtiskus papildu resursus, kas atspoguļojas arī augstākā pakalpojuma cenā.
Ņemot vērā iepriekš minēto, ir sagatavots Noteikumu projekts, kas paredz izmaiņas CSDD sniegto pakalpojumu cenrādī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz atklātā konkursa “Transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojums tehniskās apskates ietvaros” (id. Nr. CSDD 2022/26) rezultātā noslēgtajiem iepirkuma līgumiem, piegādātājs pēc akreditācijas uzsāks tehniskās kontroles pakalpojuma sniegšanu atbilstoši iepirkuma finanšu piedāvājumam. Noteikumi Nr. 1000 nenodrošina tehniskās apskates pakalpojuma cenas atbilstību ar tā sniegšanu saistītajām izmaksām.
Ņemot vērā atsevišķu CSDD pakalpojumu faktiskās izmaksas (aprēķini - pielikumā), Noteikumos Nr. 1000 ir nepieciešams aktualizēt noteiktu CSDD pakalpojumu cenas.
Vienlaicīgi Noteikumos Nr.1000 ietvertā CSDD pakalpojumu cenrāža detalizācija apgrūtina tā pārvaldīšanu un administrēšanu, kā arī ir grūti saprotams klientiem, kas var radīt neapmierinātību un sarežģīt klientu apkalpošanu.
Ņemot vērā atsevišķu CSDD pakalpojumu faktiskās izmaksas (aprēķini - pielikumā), Noteikumos Nr. 1000 ir nepieciešams aktualizēt noteiktu CSDD pakalpojumu cenas.
Vienlaicīgi Noteikumos Nr.1000 ietvertā CSDD pakalpojumu cenrāža detalizācija apgrūtina tā pārvaldīšanu un administrēšanu, kā arī ir grūti saprotams klientiem, kas var radīt neapmierinātību un sarežģīt klientu apkalpošanu.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek aktualizētas CSDD pakalpojumu cenas, atbilstoši pakalpojumu sniegšanas faktiskajām izmaksām, noteikta cena jauniem CSDD pakalpojumiem, precizēti atsevišķu CSDD pakalpojumu nosaukumi un nolūkā atvieglot tiesību akta piemērošanu un mazināt administratīvo slogu, vienkāršota pakalpojumu struktūra, apvienojot viena veida (nosaukuma) pakalpojumu pozīcijas, kurās neatšķiras pakalpojuma maksas apmērs, un svītroti neaktuālie pakalpojumi.
[1] Noteikumu projekts paredz aktualizēt pakalpojumu cenas transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojumiem valsts tehniskās apskates ietvaros, nodalīt agregātu numuru salīdzināšanu Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim no agregātu numuru salīdzināšanas Latvijā pirmo reizi reģistrējamam transportlīdzeklim ar uzskaites tehnisko datu noteikšanu, pārbaudi un ievadīšanu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, cenas atsevišķu kategoriju transportlīdzekļu kvalifikācijas eksāmeniem, mācību vietas (bāzes) apsekošanas pakalpojumam, kvalifikācijas eksāmeniem, elektroskrejriteņa tehnisko datu noteikšanai un reģistrācijai klientu apkalpošanas centrā (tai skaitā reģistrējot īpašnieka maiņu), u.c. pakalpojumiem (aprēķini pielikumos).
Cenas aktualizētas atbilstoši to faktiskajām izmaksām, Noteikumu projekta pielikuma 17.2., 19., 21., 34., 43.-46., 56., 64., 65., 66. un 67. punktā minētajiem CSDD pakalpojumiem.
[2] Lai atvieglotu tiesību akta piemērošanu, mazinot administratīvo slogu, noteikumu projektā ir apvienotas viena veida (nosaukuma) pakalpojumu pozīcijas, kurās neatšķiras pakalpojuma maksas apmērs.
Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 1., 2., 3., 5., 6., 7., 8., 9., 10.punktos atsevišķi izdalīti pakalpojumi, kas saistīti ar transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa reģistrāciju, noņemšanu no uzskaites, pirmreizējo reģistrāciju Latvijā, aizlieguma atzīmes reģistrāciju, pamatojoties īpašnieka iesniegumu un apliecinājuma izsniegšanu par norakstīšanu. Iepriekš minētās darbības tika klasificētas kā atsevišķi pakalpojumi, kaut arī un to izmaksas ir identiskas, tāpēc grozījumi paredz apvienot transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa reģistrācijas pakalpojumus atbilstoši pakalpojuma veidam zem viena pakalpojuma veida nosaukuma, tādējādi vienkāršojot cenrādi un padarot to pārskatāmāku lietotājiem. Šī pieeja samazina administratīvo slogu, novērš dublējošu pakalpojumu nosaukumu un struktūru uzturēšanu, kā arī nodrošina skaidrāku un vieglāk saprotamu pakalpojumu klasifikāciju.
Arī Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 11.punktā (transportlīdzekļa īpašnieka maiņa ar abpusēju iesniegumu), 12.punktā (numurētā agregāta īpašnieka maiņa ar abpusēju iesniegumu) un 36. punktā (kuģošanas līdzekļa īpašnieka maiņa ar abpusēju iesniegumu) ietverto pakalpojumu izmaksas ir identiskas, tāpēc grozījumi paredz apvienot arī šos pakalpojumus atbilstoši pakalpojuma veidam zem viena pakalpojuma veida nosaukuma (Noteikumu projekta pielikuma 7.punkts).
Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 23. un 24.punktā ir noteikti kā divi atšķirīgi pakalpojumi, kurus izmanto patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji, ar kuriem CSDD ir noslēgusi sadarbības līgumus. Noteikumu projektā tie ir apvienoti vienā pakalpojumā par atzīmju izdarīšanu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (Noteikumu projekta pielikuma 18.punkts).
Šī paša iemesla dēļ apvienoti arī Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 67. un 78. punktā ietvertie pakalpojumi (transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanas mācību vietas (bāzes) apsekošana un atpūtas kuģu vadītāju sagatavošanas mācību vietas (bāzes) apsekošana (Noteikumu projekta pielikuma 56.punkts).
Nolūkā atvieglot tiesību akta piemērošanu un vienkāršot pakalpojumu struktūru, Noteikumu projekta pielikuma 44. punktā minētā A kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena cena tiek piemērota arī A1 un A2 kategoriju transportlīdzekļiem, savukārt B kategorijas – arī B1 kategorijas transportlīdzekļiem. 45. punktā minētā C kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena cena tiek piemērota arī C1 kategorijas transportlīdzekļiem, bet D kategorijas – arī D1 kategorijas transportlīdzekļiem. Tāpat šīs cenas tiek piemērotas arī attiecīgo transportlīdzekļu sastāvu ar piekabēm (piem. BE un CE) vadīšanas eksāmeniem.
[3] Lai veicinātu augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru pieejamības samērīgumu ar to pieprasījumu, Noteikumu projekts paredz atsevišķā pakalpojumā izdalīt valsts reģistrācijas numura izvēli mehāniskajam transportlīdzeklim (izņemot mopēdu), ja valsts reģistrācijas numurs ir ar vienu vai vienādu ciparu simbolu kombināciju un noteikt par šiem numuriem augstāku cenu (Noteikumu projekta pielikuma 13.1.apakšpunkts). Atbilstoši precizēts arī Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 18.3.punktā ietvertā pakalpojuma nosaukums (Noteikumu projekta pielikuma 13.3.apakšpunkts).
[1] Noteikumu projekts paredz aktualizēt pakalpojumu cenas transportlīdzekļu tehniskās kontroles pakalpojumiem valsts tehniskās apskates ietvaros, nodalīt agregātu numuru salīdzināšanu Latvijā reģistrētam transportlīdzeklim no agregātu numuru salīdzināšanas Latvijā pirmo reizi reģistrējamam transportlīdzeklim ar uzskaites tehnisko datu noteikšanu, pārbaudi un ievadīšanu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā, cenas atsevišķu kategoriju transportlīdzekļu kvalifikācijas eksāmeniem, mācību vietas (bāzes) apsekošanas pakalpojumam, kvalifikācijas eksāmeniem, elektroskrejriteņa tehnisko datu noteikšanai un reģistrācijai klientu apkalpošanas centrā (tai skaitā reģistrējot īpašnieka maiņu), u.c. pakalpojumiem (aprēķini pielikumos).
Cenas aktualizētas atbilstoši to faktiskajām izmaksām, Noteikumu projekta pielikuma 17.2., 19., 21., 34., 43.-46., 56., 64., 65., 66. un 67. punktā minētajiem CSDD pakalpojumiem.
[2] Lai atvieglotu tiesību akta piemērošanu, mazinot administratīvo slogu, noteikumu projektā ir apvienotas viena veida (nosaukuma) pakalpojumu pozīcijas, kurās neatšķiras pakalpojuma maksas apmērs.
Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 1., 2., 3., 5., 6., 7., 8., 9., 10.punktos atsevišķi izdalīti pakalpojumi, kas saistīti ar transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa reģistrāciju, noņemšanu no uzskaites, pirmreizējo reģistrāciju Latvijā, aizlieguma atzīmes reģistrāciju, pamatojoties īpašnieka iesniegumu un apliecinājuma izsniegšanu par norakstīšanu. Iepriekš minētās darbības tika klasificētas kā atsevišķi pakalpojumi, kaut arī un to izmaksas ir identiskas, tāpēc grozījumi paredz apvienot transportlīdzekļa un kuģošanas līdzekļa reģistrācijas pakalpojumus atbilstoši pakalpojuma veidam zem viena pakalpojuma veida nosaukuma, tādējādi vienkāršojot cenrādi un padarot to pārskatāmāku lietotājiem. Šī pieeja samazina administratīvo slogu, novērš dublējošu pakalpojumu nosaukumu un struktūru uzturēšanu, kā arī nodrošina skaidrāku un vieglāk saprotamu pakalpojumu klasifikāciju.
Arī Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 11.punktā (transportlīdzekļa īpašnieka maiņa ar abpusēju iesniegumu), 12.punktā (numurētā agregāta īpašnieka maiņa ar abpusēju iesniegumu) un 36. punktā (kuģošanas līdzekļa īpašnieka maiņa ar abpusēju iesniegumu) ietverto pakalpojumu izmaksas ir identiskas, tāpēc grozījumi paredz apvienot arī šos pakalpojumus atbilstoši pakalpojuma veidam zem viena pakalpojuma veida nosaukuma (Noteikumu projekta pielikuma 7.punkts).
Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 23. un 24.punktā ir noteikti kā divi atšķirīgi pakalpojumi, kurus izmanto patērētāju kreditēšanas pakalpojumu sniedzēji, ar kuriem CSDD ir noslēgusi sadarbības līgumus. Noteikumu projektā tie ir apvienoti vienā pakalpojumā par atzīmju izdarīšanu transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā (Noteikumu projekta pielikuma 18.punkts).
Šī paša iemesla dēļ apvienoti arī Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 67. un 78. punktā ietvertie pakalpojumi (transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanas mācību vietas (bāzes) apsekošana un atpūtas kuģu vadītāju sagatavošanas mācību vietas (bāzes) apsekošana (Noteikumu projekta pielikuma 56.punkts).
Nolūkā atvieglot tiesību akta piemērošanu un vienkāršot pakalpojumu struktūru, Noteikumu projekta pielikuma 44. punktā minētā A kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena cena tiek piemērota arī A1 un A2 kategoriju transportlīdzekļiem, savukārt B kategorijas – arī B1 kategorijas transportlīdzekļiem. 45. punktā minētā C kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas eksāmena cena tiek piemērota arī C1 kategorijas transportlīdzekļiem, bet D kategorijas – arī D1 kategorijas transportlīdzekļiem. Tāpat šīs cenas tiek piemērotas arī attiecīgo transportlīdzekļu sastāvu ar piekabēm (piem. BE un CE) vadīšanas eksāmeniem.
[3] Lai veicinātu augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru pieejamības samērīgumu ar to pieprasījumu, Noteikumu projekts paredz atsevišķā pakalpojumā izdalīt valsts reģistrācijas numura izvēli mehāniskajam transportlīdzeklim (izņemot mopēdu), ja valsts reģistrācijas numurs ir ar vienu vai vienādu ciparu simbolu kombināciju un noteikt par šiem numuriem augstāku cenu (Noteikumu projekta pielikuma 13.1.apakšpunkts). Atbilstoši precizēts arī Noteikumu Nr.1000 2.pielikuma 18.3.punktā ietvertā pakalpojuma nosaukums (Noteikumu projekta pielikuma 13.3.apakšpunkts).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu īpašnieki (turētāji), un personas, kas vēlas iegūt transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu vadītāja tiesības.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Transportlīdzekļu un kuģošanas līdzekļu īpašnieki (turētāji), kuri izmanto CSDD pakalpojumu un komersanti, kas vēlēsies uzsākt transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"Nevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Transportlīdzekļu valsts tehniskā apskates pakalpojumu izmaksu aprēķins
3. pielikums
Nosaukums
Transportlīdzekļu reģistrācijas pakalpojumu izmaksu aprēķins
