Anotācija (ex-ante)

23-TA-2402: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumos Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi"" (turpmāk - projekts) izstrādāts, lai precizētu stacionāru iekārtu pieņemšanas ekspluatācijā praktiskās procedūras.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir precizēt dzelzceļa stacionāru iekārtu pieņemšanas ekspluatācijā praktiskās procedūras, nodrošinātu pieteikuma iesniedzēja efektīvu darbību un procesu atbilstību visā stacionāro iekārtu ekspluatācijas atļaujas saņemšanas procesā, kā arī samazinātu riskus stacionāras iekārtas izveides, modernizācijas vai atjaunošanas laikā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" VI nodaļu šobrīd ir pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā vispārējas prasības, kas nosaka stacionāro iekārtu pašu nodošanu ekspluatācijā. Šī nodaļa nosaka prasības attiecībā uz to, kādus dokumentus jāgatavo pasūtītājam, lai nodotu ekspluatācijā stacionāro iekārtu, gadījumus un procedūru, kad nepieciešams īpašs Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūras apstiprinājums, kā arī  Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas (turpmāk - inspekcija) funkcijas stacionāras iekārtas nodošanas ekspluatācijā procesā un uzraudzības procesā pēc stacionāras iekārtas nodošanas ekspluatācijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā praktisko pieredzi, it īpaši īstenojot Rail Baltica projektu, kā arī esošās infrastruktūras modernizācijas projektus, inspekcija konstatē virkni gadījumu, kad pasūtītājs stacionārās iekārtas izveides vai modernizācijas sākuma stadijā nav ņēmis vērā prasības, kuras nepieciešams ievērot, lai stacionāro iekārtu nodotu ekspluatācijā. Lai nodotu ekspluatācija stacionāro iekārtu, daudzas procedūras un procesus pasūtītājam jādetalizē un jāizpilda jau projekta idejas un īstenošanas stadijā. Šobrīd prasības nepieciešamiem procesiem un procedūrām normativajoas aktos nav detalizēti noteiktas.
Risinājuma apraksts
Projekts nosaka, kādas prasības nepieciešams izpildīt pasūtītajam un kādos posmos, lai saņemtu atļauju nodot ekspluatācija stacionāro iekārtu. Projektā tiek precizēti pasūtītāja pienākumi visos stacionāras iekārtas būves vai atjaunošanas, vai modernizācijas posmos, it īpaši pasūtītāja rīcība no brīža, kad radās iecere būvēt, atjaunot vai modernizēt stacionāro iekārtu, pirms reāla stacionāras iekārtas būvēšanas, modernizācijas vai atjaunošanas procesa uzsākšanas.
Projekts nosaka, ka pirms jaunas stacionārās iekārtas būves vai ekspluatācijā esošas stacionāras iekārtas atjaunošanas vai modernizācijas pasūtītājs plāno stacionārās iekārtas jaunbūves, modernizācijas vai atjaunošanas stratēģiju, nosaka atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu tvērumu (stacionāras iekārtas vai to daļas apraksts, uz kuru attiecināma atļauja to nodot ekspluatācijā) un plānotos būves, modernizācijas vai atjaunošanas darbus, kā arī iesniedz dokumentāciju inspekcijā, lai noskaidrotu vai plānotajam projektam ir nepieciešama ekspluatācijas atļauja. Inspekcija lēmumā par atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu procesu piemērošanu norāda plānotās atļaujas tvērumu un pasūtītāja pienākumu izstrādāt un īstenot atļaujas nodot ekspluatācijā stacionāro iekārtu procesu piemērošanas īstenošanas plānu (turpmāk – īstenošanas plāns).
Projekts paredz, ka pasūtītājs īstenošanas plānā iekļauj stacionārajai iekārtai piemērojamo prasību apzināšanu, stacionārās iekārtas atbilstības novērtēšanas un riska novērtēšanas plānošanu, riska pārvaldības plānošanu, veicot stacionāras iekārtas testēšanu un pirmsekspluatācijas izmantošanu, Būvniecības likuma prasību izpildes plānošanu attiecībā uz plānotajām būvatļaujām un paskaidrojuma rakstiem, kā arī darbību īstenošanas laika grafiku, tostarp tos grafika atskaites punktus, kādos pasūtītājs informēs inspekciju par konkrētu īstenošanas plāna uzdevumu izpildi. Ja īstenošanas plāns atbilst piemērojamajām prasībām, inspekcija akceptē īstenošanas plānu, un pasūtītājs savās turpmākajās darbībās nodrošina īstenošanas plāna izpildi.
Projekts nosaka Valsts dzelzceļa tehniskās inspekcijas sadarbību ar pieteikuma iesniedzēju visā stacionāro iekārtu būvēšanas, atjaunošanas vai modernizācijas atļaujas procesā, lai pēc procesu pabeigšanas veiksmīgi saņemtu ekspluatācijas atļauju. 
Projekts paredz svītrot Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" 100.109. un 110.punktu. Šajos punktos bija pārņemtas atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā prasības, kuras projekta sistēmiska izklāsta dēļ tiek pārvietotas uz jaunajiem punktiem.
Problēmas apraksts
Labojums Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvā (ES) 2016/797  par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā (OV L 458, 22.12.2021., 539./539. lpp.) novērš tulkojuma kļūdu energoapgādes apakšsistēmas aprakstā.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz izlabot šo tehnisko kļūdu arī Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" 2.pielikuma 2. punktā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki (dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji, dzelzceļa infrastruktūras objektu būvnieki, citas personas).
Ietekmes apraksts
Tiek precizētas prasības stacionāru iekārtu nodošanas ekspluatācijas procesam.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Dzelzceļa sistēmas dalībnieki (dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāji, dzelzceļa infrastruktūras objektu būvnieki, citas personas).
Ietekmes apraksts
Tiek precizētas prasības stacionāru iekārtu nodošanas ekspluatācijas procesam.
Nozare
Transports un uzglabāšana
Nozaru ietekmes apraksts
Tiek precizētas prasības stacionāru iekārtu nodošanas ekspluatācijas procesam.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiek precizētas prasības stacionāru iekārtu nodošanas ekspluatācijas procesam.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Tiek precizētas prasības stacionāru iekārtu nodošanas ekspluatācijas procesam.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2014.gada 2.septembra noteikumi Nr.530 ,,Dzelzceļa būvnoteikumi".

Pamatojums un apraksts
Nepieciešami grozījumi, lai precizētu procesus un šķērsatsauces uz Ministru kabineta 2020.gada 9.jūnija noteikumiem Nr.374 ,,Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi".
Atbildīgā institūcija
Ekonomikas ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32016L0797
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā
Apraksts
Direktīvas prasību 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīva (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
18.panta 6.punkts
Projekta 3., 4. un 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
II pielikuma 2.2.apakšpunkts
Projekta 12.punktā iekļautā 2.pielikuma 2.punkts
Pārņemtas pilnībā
neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Projekts paredz svītrot Ministru kabineta 2020. gada 9. jūnija noteikumu Nr. 374 "Dzelzceļa savstarpējās izmantojamības noteikumi" 100.109. un 110.punktu. Šajos punktos bija pārņemtas atsevišķas Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas (ES) 2016/797 par dzelzceļa sistēmas savstarpēju izmantojamību Eiropas Savienībā prasības, kuras projekta sistēmiska izklāsta dēļ tiek pārvietotas uz jaunajiem punktiem.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/7cd71843-e88f-4832-bcda-e74edb744311/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi