Anotācija (ex-ante)

23-TA-2567: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumos Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2023.gada budžeta sagatavošanas procesā tika atbalstīts prioritārais pasākums, kā rezultātā likuma "Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" pavadošo likumu paketē tika virzīts un atbalstīts Saeimā š.g. 8.martā likums “Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā”, kas paredz no 2024.gada 1.janvāra noteikt, ka ārpusģimenes aprūpē esošie bērni un adoptētie, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija, pēc pilngadības sasniegšanas, var saņemt atbalsta pasākumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu grozījumu projekts izstrādāts, lai sniegtu atbalsta pasākumus pēc pilngadības sasniegšanas ārpusģimenes aprūpē bijušajiem bērniem un adoptētajiem bērniem, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Tiesību akta grozījumu projekts izstrādāts atbilstoši 2023.gada budžeta sagatavošanas procesā atbalstītajiem prioritārajiem pasākumiem par piešķirto finansējumu, kā arī ņemot vērā Saeimā pieņemto likumu “Grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā” (turpmāk - SPSPL), kas nosaka, ka tiesiskais regulējums attiecībā uz atbalsta sniegšanu pēc pilngadības sasniegšanas ārpusģimenes aprūpē bijušajiem bērniem un adoptētajiem bērniem, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija, stāsies spēkā 2024.gada 1.janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Bērnu tiesību aizsardzības likuma (turpmāk - BTAL) 27. pants paredz, ka, šķirot bērnu no ģimenes, viņam tiek nodrošināta ārpusģimenes aprūpe pie aizbildņa, audžuģimenē vai bērnu aprūpes iestādē. Primāri bērnam tiek nodrošināta iespēja augt pie aizbildņa vai audžuģimenē, un ārpusģimenes aprūpi bērnu aprūpes iestādē nodrošina, ja konkrētajam bērnam aprūpe pie aizbildņa vai audžuģimenē nav iespējama.
2018.gada 1.jūlijā stājās spēkā Ministru kabineta 2018.gada 26.jūnija noteikumi Nr.355 „Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centra noteikumi” (turpmāk – Atbalsta centra noteikumi), kuri nosaka, ka atbalsta sniegšanu audžuģimenēm un specializētajām audžuģimenēm no 2018.gada 1.jūlija nodrošina atbalsta centri. Savukārt no 2019.gada 1.janvāra  atbalsta centri uzsāka atbalsta sniegšanu arī adoptētājiem, aizbildņiem un viesģimenēm. Atbalsta centru mērķis ir nodrošināt pasākumu kopumu, kas veicina bez vecāku gādības palikušu bērnu labklājību, drošību, patstāvību, kā arī audžuģimeņu, jo īpaši specializēto audžuģimeņu, un adoptētāju, aizbildņu un viesģimeņu skaita pieaugumu. Bez tā, atbalsta centri īstenoto psiholoģiskā atbalsta sniegšanu un atbalsta grupu organizēšanu audžuģimenēm, aizbildņiem, adoptētājiem un viesģimenēm, kā arī izstrādā mācību programmas un organizē mācības audžuģimenēm, specializētajām audžuģimenēm un potenciālajiem adoptētājiem.
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības likuma 42.panta pirmo daļu, ārpusģimenes aprūpi izbeidz, kad bērna vecāku ģimenē tiek nodrošināti labvēlīgi apstākļi bērna attīstībai vai arī viņš ir sasniedzis 18 gadu vecumu. Ilgāka bērna atstāšana aprūpes iestādē, pie aizbildņa vai audžuģimenē pieļaujama līdz mācību gada beigām, ja bērns turpina mācības. Proti, bērnam sasniedzot 18 gadu vecumu, tiek izbeigta ārpusģimenes aprūpe un uzsākta patstāvīga dzīve.
Bērnu, jaunatnes un ģimenes attīstības pamatnostādņu projektā 2022.-2027.gadam norādīts, ka  ir vērtējams jautājums par iespējām bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem un jauniešiem uzturēties ārpusģimenes aprūpē līdz 24 gadu vecumam, ja pats jaunietis, izvērtējot savu sagatavotību un individuālos resursus ir izteicis šādu vēlmi.
Bez tam, saskaņā ar OECD 2022.gada publikāciju “Palīdzība aprūpes atstājējiem”, lielākajā daļā valstu jauniešiem ir iespēja palikt pēcaprūpē un saņemt dažāda veida atbalstu līdz 21, 24.gadu vai pat lielākam vecumam. Piemēram, Latvijai tuvākās valstīs, tādās kā Lietuva, Zviedrija, Apvienotā Karaliste, Austrija jaunieši pēcaprūpē var palikt līdz 21 gada vecumam, bet Somijā, Turcijā, Polijā līdz pat 25.gadu vecumam.
Veicot daudzkārt padziļinātāku ārvalstu, tai skaitā, bet ne tikai, tuvāko kaimiņvalstu – Lietuvas un Igaunijas, pieredzes izpēti par pēcārpusģimenes aprūpes atbalsta nodrošināšanu bērniem pēc pilngadības sasniegšanas, secināts, ka gandrīz visās valstīs tiek īstenota pēcārpusģimenes aprūpe. Bērniem pēc pilngadības sasniegšanas tiek nodrošināta virkne pakalpojumu, tai skaitā dzīvesvieta, lai pēc iespējas vieglāk noritētu jaunieša patstāvīgās dzīves uzsākšana. Iepazīstoties un analizējot vairākus gadus ilgušo ārvalstu pieredzi, secināts, ka lielāka nozīme ir nevis bērna palikšanai konkrētā dzīvesvietā, bet gan atbalstam, kas apmierina bērna individuālās vajadzības, atbalsta personai, kurai jaunietis var uzticēties, kura pavadīs, dos padomus un ieteikumus dažādu sadzīvisku jautājumu risināšanā. Bez tam jaunietim ir svarīgs ne tikai praktiskais un emocionālais atbalsts, bet arī juridiskais atbalsts, socializācija un integrēšanās sabiedrībā, tās procesos.
Valsts kontrole 2019.gada revīzijas ziņojumā “Atņemta bērnība. Ikvienam bērnam ir tiesības izaugt ģimenē”  norāda, ka bērniem, it īpaši tiem, kas ārpusģimenes aprūpi saņēma aprūpes iestādē, bieži vien trūkst prasmju un zināšanu, kā cīnīties par savām tiesībām atbalsta saņemšanai, kas tiem pienākas sociālo garantiju veidā, jo īpaši tas attiecas uz nodrošināšanu ar dzīvojamo platību. Tāpēc normatīvajos aktos paredzētais atbalsts galvenokārt tiek nodrošināts, tikai izmaksājot Ministru kabineta noteikumos paredzētos vienreizējos pabalstus. Bet tādi nozīmīgi atbalsta veidi kā tiesības uz pašvaldības nodrošinātu dzīvojamo platību un psihosociālu atbalstu patstāvīgas dzīves uzsākšanai bieži vien izpaliek. Tāpēc atbalsta trūkuma dēļ bērns bieži vien atgriežas tajā sociālajā vidē, no kuras tika šķirts, tā veicinot nabadzības un sociālās atstumtības riskus.
Tāpat arī Latvijas SOS bērnu ciematu asociācijas izstrādātajās vadlīnijās jauniešu sagatavošanai patstāvīgai dzīvei secināts, ka  jauniešu, kuri agri uzsāk patstāvīgu dzīvi, vidū daudz biežāk novēro augstāku bezdarba līmeni, zemāku izglītības līmeni, zemāku izglītības un apmācības turpināšanas iespēju pieejamību, finansiālu un materiālu trūkumu, bezpajumtniecību, daudz augstākus jaunu cilvēku mirstības rādītājus, sliktāku garīgās veselības un fiziskās labsajūtas stāvokli, grūtniecību pusaudžu vecumā, iesaisti noziedzīgās darbībās vai saskarsmi ar tām.
Saskaņā ar Pašvaldību likuma  4.panta pirmās daļas 11. punktu pašvaldību autonomā funkcija ir īstenot bērnu un aizgādnībā esošo personu tiesību un interešu aizsardzību. Bērnu tiesību aizsardzības likumā ir definēti konkrēti pašvaldību pienākumi bērnu tiesību aizsardzības jomā, kā piemēram 66. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteikts, ka pašvaldība sniedz palīdzību un atbalstu ģimenēm, kurās ir bērni, garantējot ikvienam pašvaldības teritorijā dzīvojošam bērnam pajumti, siltumu, apģērbu un vecumam un veselības stāvoklim atbilstošu uzturu, kā arī nodrošina ārpusģimenes aprūpi tiem bērniem, kuriem uz laiku vai patstāvīgi nav savas ģimenes vai kurus viņu pašu interesēs nedrīkst atstāt šajā ģimenē. Tāpat pašvaldības atbildībā ir nodrošināt bērna tiesības iegūt vispārējo vidējo izglītību un sniegt bērniem palīdzību arodapmācībā. Lai īstenotu pašvaldību kompetenci, pašvaldībām ir tiesības veidot institūcijas un iestādes, ar kuru starpniecību nodrošināt likumos noteikto funkciju izpildi, ievērojot pašvaldības administratīvās teritorijas iedzīvotāju, jo īpaši, bērnu intereses un tiesības. Lai iestādēs esošie bērni pēc pilngadības sasniegšanas netiktu diskriminēti attiecībā uz alternatīvā ārpusģimenes aprūpē esošajiem bērniem, pašvaldībai ir jānodrošina jauniešiem, kuri sasniedz 18 gadu vecumu un izsaka vēlmi turpināt uzturēties iestādē, šāda iespēja.
Latvijā bērna uzturēšanās vecums audžuģimenēs vai pie aizbildņiem ir viens no zemākajiem Eiropā, ko pierāda arī OECD 2022. gadā veiktais pētījums "Assisting Care Leavers: Time for Action”, Diskusijās ar Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru pārstāvjiem jau vairākus gadus izskan aicinājums tik strauji, kā tas notiek šobrīd, nepārtraukt jaunietim atbalstu no uzticamā pieaugušā, lai palīdzētu jaunietim attīstīt prasmes un resursus, kas nepieciešami patstāvīgas dzīves uzsākšanai. Tas ietver palīdzību atbalsta tīkla izveidē, finanšu un budžeta pārvaldības pratības nostiprināšanu, mērķtiecīgu izglītības ieguvi, kas visi kopā ievērojami samazina dažādu risku, t.sk. jauniešu nabadzības risku iestāšanos nākotnē. Balstoties uz sociāli un ekonomiski līdzīgu Eiropas Savienības valstu pieredzi, secināms, ka, lai sasniegtu bērna emocionālo un garīgo briedumu, finansiālo stabilitāti un spēju tikt galā ar ikdienas dzīves pienākumiem, jāturpina ārspusģimenes aprūpē esošo bērnu atbalstīšana arī pēc pilngadības sasniegšanas līdz viņa 21 gadu vecuma sasniegšanai vai līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai, ja jaunietis mācās, un jāveido tāda atbalsta sistēma, kurā jaunietis uzsākot patstāvīgu dzīvi saņem papildus pakalpojumus savas patstāvības nostiprināšanai.
Pilngadība ir juridiski noteikts vecums un saskaņā ar Civillikuma 1408. panta nosacījumiem, sasniedzot pilngadību, jaunietis iegūst rīcībspēju – tiesības un prasmes pieņemt lēmumu, proti, jaunietis var izvēlēties uzsākt patstāvīgu dzīvi vai turpināt atrasties ārpusģimenes aprūpē. Tiesību rašanās gan automātiski neveicina prasmju un spēju attīstību vai brieduma pakāpi, līdz ar to, ja jaunietis ir izteicis pamatotu vēlmi un, saskaņā ar pašvaldības darbinieku veikto izvērtējumu, tas atbilst viņa vislabākajām interesēm, tad ir paredzēts pagarināt uzturēšanos ārpusģimenes aprūpes sistēmā, sniedzot mērķētu atbalstu, kas nodrošinās ātrāku jaunieša sagatavošanu patstāvīgas dzīves uzsākšanai un saudzīgāku pāreju uz patstāvīgu dzīvi.
Lai nodrošinātu to, ka veidojot šo sistēmu tajā tiek paredzēti atbalsta veidi, kuri  ir pamatojami kā bērnu situāciju uzlabojoši, nepieciešams un respektējams pašu jauniešu viedoklis un redzējums. Tamdēļ šobrīd notiek aktīvs darbs pie jauniešu viedokļu noskaidrošanas, kas sevī ietver intervijas ar dažāda vecuma un dažādās ārpusģimenes aprūpes formās esošiem jauniešiem, t.sk. ietverot reģionalitātes principu.  Fokusgrupās jau šobrīd ir noskaidrots, ka pēc pilngadības sasniegšanas bērnu lielākais izaicinājums, neizpratne un nedrošība ir saistīta ar patstāvīgās dzīves uzsākšanu  18 gadu vecumā - vienam. Tas ietver bažas, ka nesaņems finansiālu, praktisku un emocionālu atbalstu, nedrošību palikt pilnīgi vienam, nepiederīgam un nevajadzīgam. Bez iepriekš minētā ir secināts, ka daļa jauniešu par viņa pienākošajām sociālajām garantijām, to saņemšanu uzzina novēloti – 19 - 20.gadu vecumā, kas būtiski samazinājis jauniešu iespējas turpināt mācības vai aktīvāk iesaistīties  darba tirgū uzreiz pēc pilngadības sasniegšanas. Būtiskākā vēlme, ko pauduši jaunieši fokusgrupās ir būt iespējami ilgāk un tuvāk savai aprūpētāju ģimenei vai piesaistes personai, kā arī saņemt lielāku finansiālo atbalstu ikdienas nepieciešamāko izdevumu segšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Saeimas atbalstītajiem grozījumiem SPSPL, izskatot 2023.gada budžetu, 2024.gada 1.janvārī stāsies spēkā grozījumi SPSPL, kas paredz papildināt  12.pantu ar septīto un astoto daļu, kas nosaka, ka persona, kura atradās ārpusģimenes aprūpē līdz pilngadības sasniegšanai vai līdz adopcijas nodibināšanai ir atradusies ārpusģimenes aprūpē un attiecībā uz kuru tiesa ir atcēlusi adopciju, ir paudusi tādu vēlmi, pamatojoties uz pašvaldības sociālā dienesta izvērtējumu, pēc pilngadības var uzturēties pie tā paša vai cita ārpusģimenes aprūpes pakalpojumu sniedzēja līdz 21 gada vecuma sasniegšanai vai, ja mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstākajā izglītības iestādē, tostarp koledžā, — līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai. Savukārt Ministru kabinetam deleģēts uzdevums noteikt sniedzamā atbalsta veidus, apjomu, saturu, kā arī šo pakalpojumu saņemšanas, piešķiršanas, pārtraukšanas un izbeigšanas nosacījumus un kārtību. 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pēc iespējas saudzīgāku pilngadību sasniegušā bērna pāreju uz neatkarīgu un patstāvīgu dzīvi, kā arī laicīgi pārliecinātos par bērna nākotnes vajadzībām, prasmēm un iespējamiem riskiem, no 2024.gada 1.janvāra spēkā stāsies grozījumi Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 12. panta sestajā daļā, kas nosaka, ka pašvaldības sociālajam dienestam pēc tam, kad ārpusģimenes aprūpē esošs bērns sasniedzis 16 gadu vecumu, ir pienākums sadarbībā ar ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju ne retāk kā reizi gadā izvērtēt bērna nākotnes vajadzības un resursus un pēc viņa patstāvīgas dzīves uzsākšanas nodrošināt tam nepieciešamos atbalsta pasākumus. Sasniedzot pilngadību jaunietim ir ārkārtīgi svarīgi saņemt no pašvaldības un valsts atbilstošu  atbalstu un pakalpojumus, kas nodrošina viņam saudzīgu un atbalstošu pāreju uz neatkarīgu dzīvi, kas ir vitāli svarīgs posms jaunieša dzīvē. Noteikumu Nr.857 VI nodaļā  uzskaitīti finansiālie atbalsti, ko saņem ārpusģimes aprūpē esošais bērns sasniedzot pilngadību, taču saņemot tikai vienreizēju finansiālu atbalstu nebūt  netiek nodrošināts bērna praktiskais un emocionālais atbalsts.
Lai sniegtu iespējami lielāku atbalstu ārpusģimenes aprūpē esošam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas, kā arī adoptētajiem, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija, tiek veikti grozījumi noteikumos Nr.857, papildinot tos ar V1 nodaļu - Atbalsts pilngadību sasniegušajam bērnam. Atbalsta pasākumi tiek sniegti pilngadību sasniegušajam bērnam līdz 21 gada vecumam vai, ja mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē, vai studē augstākajā izglītības iestādē, tostarp, koledžā, — līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai.
Grozījumi noteikumos Nr.857 nosaka, ka izvērtējot pilngadību sasniegušā bērna, kā arī bērna, kura adopcija ir atcelta ar tiesas spriedumu (turpmāk abi kopā - pilngadību sasniegušais bērns) nākotnes vajadzības un resursus, pašvaldības sociālais dienests secina, ka pilngadību sasniegušajam bērnam ir nepieciešams atbalsts, kā arī viņš pats izsaka vēlmi saņemt atbalsta pasākumus vai to kopumu, lemj par nepieciešamību piešķirt viņam nepieciešamos atbalsta pasākumus, kas var sastāvēt no vismaz diviem 24.1 punkta apakšpunktos norādītajiem atbalsta pasākumiem, kuru finansējums pašvaldībām dotēts no valsts budžeta, un finansiālā atbalsta apmērs vienam pilngadību sasniegušam bērnam nepārsniedz 100.00 euro mēnesī, mentora pakalpojumi, tiek nodrošināti vienu reizi nedēļā 2 vai 3 stundas. Valsts nodrošinās mentoru mācības, lai pilngadību sasniegušie bērni saņemtu iespējami kvalitatīvāku līdzgaitnieku palīdzību, kā arī piešķirs biheiviorālo pārmaiņu motivātoru, ko izmanto jauniešu motivācijas veicināšanai un tas tiek izvēlēts atbilstoši viņu interesēm un vajadzībām - ēdināšana, kultūras pasākumi, sporta nodarbības u.c. pasākumu apmaksai - 30.00 euro mēnesī. Savukārt, atbalsta grupas prasmju un iemaņu apguvei patstāvīgas dzīves uzsākšanai paredzētas, lai pilngadību sasniegušais bērns apgūtu dažādas dzīves un sadzīves prasmes, socializēšanās prasmes, un tās var organizēt pati pašvaldība vai organizēt ar cita pakalpojumu sniedzēja (piemēram, ārpusģimenes aprūpes atbalsta centros, kuros jau šobrīd tiek organizētas atbalsta grupas audžuģimenēm un adoptētājiem, kas notiek bērniem, iespējams, zināmā vidē) starpniecību. Atbalsta grupas notiek vienu reizi mēnesī un vienā grupā minimālais pilngadību sasniegušo bērnu skaits ir 15 un vienas grupas nodarbībai paredzētie finanšu līdzekļi sastāda 250 euro, ieskaitot materiālus (ēst gatavošanas, mājsaimniecības vai citu dzīves prasmju apguvei). Kopumā valsts dotētās atbalsta pasākumu izmaksas vienam pilngadību sasniegušajam bērnam nepārsniedz 3 921,71 euro.
Lai varētu sekot atbalsta pasākumu piešķiršanai konkrētam pilngadību sasniegušam bērnam, Labklājības ministrija veiks izmaiņas Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas (SOPA) lietojumprogrammā, proti, tā tiks papildināta attiecīgi šo grozījumu prasībām, proti, tiks nodrošināta pašvaldības sociālā dienesta pieņemto lēmumu, attiecībā uz konkrēto pilngadību sasniegušo bērnu par atbalsta pasākumu piešķiršanas, pārtraukšanas vai izbeigšanas datumu, piešķirto atbalsta pasākumu veidu un skaitu, kā arī par pārtraukšanas vai izbeigšanas iemesliem. Laika periodā, līdz informācijas sistēmas funkcionalitātes darbības uzsākšanai atbalsta pasākumu piešķiršanu un uzskaiti par pilngadību sasniegušajiem bērniem, pašvaldības veic manuāli, kā tas noteikts Noslēguma jautājumu 42.punktā.
Noteikumu Nr.857 grozījumu 24.8 - 24.11 punktos atrunāta mērķdotāciju piešķiršanas, izmaksāšanas un kontroles kārtība, kas nosaka, ka reizi ceturksnī pašvaldība izmantojot Valsts kases informācijas sistēmu "Ministriju, centrālo valsts iestāžu un pašvaldību budžeta pārskatu informācijas sistēma", iesniedz pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu par pilngadību sasniegušo bērnu, kurš saņem 24.1 punktā minēto atbalstu, savukārt Labklājības ministrija 10 darbdienu laikā pēc pārskata apstiprināšanas veic maksājumu pašvaldībai. Pašvaldības sociālais dienests pēc lēmuma par atbalsta piešķiršanu, pārtraukšanu vai izbeigšanu, veic atzīmi Pašvaldību sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu administrēšanas lietojumprogrammā, kurā norāda atbalsta piešķiršanas, pārtraukšanas vai izbeigšanas datumu, piešķirto atbalsta pasākumu veidus un skaitu, kā arī atbalsta pasākumu pārtraukšanas vai izbeigšanas iemeslus.
Ja pilngadību sasniegušais bērns ir sasniedzis 21 gada vecumu un neturpina izglītības procesu, izbrauc no Latvijas Republikas uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs, bez attaisnojoša iemesla divus mēnešus nav pieņēmis mentora atbalstu vai nav iesaistījies atbalsta grupu aktivitātēs vai ir iesniedzis iesniegumu par atbalsta izbeigšanu, pašvaldības sociālais dienests lemj par atbalsta izbeigšanu. Turklāt, lai pārliecinātos, vai pilngadību sasniegušajam bērnam ir nepieciešams turpināt atbalsta sniegšanu, reizi pusgadā pašvaldības sociālais dienests veic atkārtotu pilngadību sasniegušā bērna vajadzību un resursu izvērtēšanu, un lemj par nepieciešamību turpināt atbalsta pasākumu kopumu vai tā izbeigšanu. Savukārt, ja pilngadību sasniegušais bērns ir atteicies saņemt atbalsta pasākumus vai pēc to izbeigšanas secina, ka viņam tie tomēr ir nepieciešami un viņš nav sasniedzis 21 gada vecumu vai ir sasniedzis un turpina mācības, viņš var vērsties pašvaldībā ar lūgumu piešķirt viņam atbalsta pasākumus un pašvaldības sociālais dienests izvērtē, kādi atbalsta pasākumi ir nepieciešami konkrētajam pilngadību sasniegušajam bērnam.
Gadījumos, kad pilngadību sasniegušais bērns attaisnojošu iemeslu dēļ ir kavēts saņemt piešķirto atbalstu, pašvaldības sociālais dienests lemj par atbalsta pasākumu pārtraukšanu. Iemesli, kuri tiek uzskatīti par attaisnojošiem un atbalsta pasākumu sniegšana pilngadību sasniegušajam bērnam ir pārtraucama, minēti 24.4 punkta apakšpunktos un ir saistīta ar pilngadību sasniegušā bērna attaisnotu prombūtni, kā piemēram, atrašanos obligātajā aktīvajā militārajā dienestā, ieslodzījuma vietā vai stacionārā, kā arī ievietots ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā, izbrauc no Latvijas Republikas uz ilgāku laiku par vienu mēnesi, vai atrodas bezvēsts prombūtnē. Minētajos gadījumos atbalsta pasākumi pilngadību sasniegušajam bērnam nav izbeidzami, bet pārtraucami, lai saglabātu iespēju pēc 24.4 punkta apakšpunktos minēto iemeslu izbeigšanās, atsākt atbalsta pasākumu nodrošināšanu.

Noteikumu Nr.857 VI nodaļa papildināta ar 30.1 punktu, kas nosaka, ka laika periodā, kamēr pilngadību sasniegušais bērns saņem atbalsta pasākumu kopumu, kamēr tiek sagatavots patstāvīgai dzīvei, viņam netiek izmaksāts vienreizējais pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai un vienreizējais pabalsts sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei sakarā ar patstāvīgas dzīves uzsākšanu. Šie pabalsti tiek izmaksāti pēc tam, kad pašvaldības sociālais dienests lemj par atbalsta pasākumu kopuma izbeigšanu pilngadību sasniegušajam bērnam, tā kā tie ir paredzēti patstāvīgas dzīves uzsākšanai un, lai tiktu izlietoti iespējami mērķētāk, ir izmaksājami tikai tad, kad pilngadību sasniegušais bērns uzsāk patstāvīgu dzīvi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pašvaldību sociālie dienesti, Bāriņtiesas
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība, Ārpusģimenes aprūpes atbalsta centri, Bērnu labklājības tīkls
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Darba grupa/domnīca
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks nodrošināta pēc iespējas saudzīgāka pilngadību sasniegušā ārpusģimenes aprūpē esošā bērna pāreja uz neatkarīgu un patstāvīgu dzīvi. Sasniedzot pilngadību jaunietim būs iespēja saņemt no pašvaldības un valsts atbilstošu  atbalstu un pakalpojumus, kas nodrošina viņam saudzīgu un atbalstošu pāreju uz neatkarīgu dzīvi, kas ir vitāli svarīgs posms jaunieša dzīvē.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tuvojoties pilngadībai, proti no 16 gadu vecuma, ārpusģimenes aprūpē esošais bērns tiks sagatavots tam, ka pēc pilngadības sasniegšanas viņam tiks nodrošināta pēc iespējas saudzīgāka  pāreja uz neatkarīgu un patstāvīgu dzīvi, tiks piedāvāta iespēja saņemt atbalstu un pakalpojumus, kas nodrošinās viņam saudzīgu un atbalstošu pāreju uz neatkarīgu dzīvi. 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi