Anotācija (ex-ante)

23-TA-469: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra noteikumos Nr. 619 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5. i investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 4. oktobra noteikumos Nr. 619 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5.i investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – noteikumu projekts) sagatavots saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 19.3 panta otro daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir grozīt (pagarināt) termiņu kādā novadu pašvaldību domēm ir jāpieņem lēmumi par vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, lai piedalītos Atveseļošanas fonda 3.1.1.5.i investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" projektu iesniedzēju priekšatlasē.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plānā (turpmāk – Atveseļošanās fonds) attiecībā uz 3. komponentes "Nevienlīdzības mazināšana" 3.1. reformu un investīciju virziena "Reģionālā politika" 3.1.1. reformas "Administratīvi teritoriālā reforma" 3.1.1.5. investīciju "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" (turpmāk – 3.1.1.5. investīcija) ir noteikts, ka tā ietvaros tiks sniegts atbalsts pašvaldībām vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanai, prioritāri stiprinot izglītojamo skaita ziņā ilgtspējīgas pamatskolas, kas izveidotas visaptveroša pašvaldību izglītības iestāžu tīkla kārtošanas rezultātā. Atbalsts plānots 20 vispārējās izglītības iestādēm ārpus pašvaldību (kas izveidotas pēc 2021.gada administratīvi teritoriālās reformas) administratīvajiem centriem, lai sekmētu ilgtspējīgu vispārējās vidējās izglītības tīkla izveidi un stiprinātu pamatizglītības apguvi reģionos. 

To pamato arī MK 2021. gada 21. decembra sēdē pieņemtais konceptuālais ziņojums "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei" un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumi Nr. 376 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs, kas paredz turpmākas izmaiņas valsts finansējuma aprēķina maiņai vispārējās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai”, ar 2022. gada 1. septembri valsts finansējumu pašvaldībām pedagogu darba samaksai nosakot atbilstoši izglītojamo skaitam pašvaldībā, tādējādi pašvaldības kā izglītības iestāžu dibinātājas motivējot veidot optimālu skolu tīklu, pielāgojot to esošajai situācijai.

2022.gada 8.oktobrī stājoties spēkā Ministru kabineta noteikumu Nr. 619 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 3.1.1.5. investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" īstenošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi Nr. 619) tika uzsākta 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlase, kas paredz novadu pašvaldību domju lēmumu pieņemšanu līdz 2023. gada 28.februārim par vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu atbilstoši noteikumu Nr. 619  11. punktā minētajiem kritērijiem.  Tie paredz ārpus novada pašvaldības administratīvā centra esošu vidusskolu reorganizāciju, izņemot šādos gadījumos:
1. saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem uz 2022. gada 1. septembri vispārējās vidējās izglītības iestādē 10.–12. klašu grupā ir vismaz 60 izglītojamie;
2. izglītojamo skaita attiecība vispārējās vidējās izglītības iestādē pret vienu skolotāju ir 11 vai lielāka;
3. pašvaldība sniedz pierādījumos balstītu apliecinājumu, ka vispārējās vidējās izglītības iestādes atbilstība 1. un 2. punktā minētajiem nosacījumiem tiks nodrošināta līdz 2025. gada 1. septembrim, tostarp veicot citu izglītības iestāžu reorganizāciju.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Neskatoties uz Izglītības un zinātnes ministrijas pastāvīgi vestajām sarunām ar pašvaldībām un pašvaldību pārstāvošajām organizācijām par vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, Izglītības un zinātnes ministriju par plānoto ieceri piedalīties 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlasē ir informējušas 10 pašvaldības (tai skaitā sešas pašvaldības plānojušas virzīt papildus izglītības iestādi, ievērojot noteikumu Nr. 619 15. punktā noteikto kārtību – ja novadu pašvaldību skaits 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlasē kopumā ir mazāks par 20, tad novadu pašvaldības var izvirzīt arī citu atbilstoši minētajiem noteikumiem reorganizētu vispārējās izglītības iestādi). Tādejādi kopumā Atveseļošanās fonda finansējuma saņemšanai tiktu virzītas 16 izglītības iestādes, kas ir mazāk kā noteikts 3.1.1.5. investīcijas mērķa rādītājā – līdz 2026. gada 31. maijam pilnveidota un aprīkota infrastruktūra 20 pašvaldību dibinātās vispārējās izglītības iestādēs.

Pašvaldības, kas sniegušas informāciju par nepiedalīšanos 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlasē, to skaidro ar salīdzinoši īso laiku vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanai paredzētu lēmumu pieņemšanai, tostarp atsevišķām pašvaldībām turpinās pašvaldības izglītības attīstības stratēģijas izstrāde. Savukārt atsevišķas pašvaldības, kas pieņēmušas par vismaz vienas vispārējās vidējās izglītības iestādes reorganizāciju, un ir informējušas Izglītības un zinātnes ministriju par dalību 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlasē, apsver citas iestādes reorganizāciju, to papildus virzot 3.1.1.5. investīcijas atbalstam.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekšminēto minēto, kā arī Izglītības un zinātnes ministrijai izvērtējot riskus 3.1.1.5. investīcijas projektu pabeigšanai noteikumu Nr. 619 noteiktajā termiņā – 2026. gada 30. jūnijs, lai veicinātu mērķa rādītāja sasniegšanu, ir izstrādājusi noteikumu projektu, paredzot grozīt (pagarināt līdz 2023. gada 30. jūnijam) termiņu kādā novadu pašvaldību domēm ir jāpieņem lēmumi par vispārējās vidējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, lai piedalītos Atveseļošanas fonda 3.1.1.5.i investīcijas "Izglītības iestāžu infrastruktūras pilnveide un aprīkošana" projektu iesniedzēju priekšatlasē.

Termiņa pagarinājumu pamato arī 2022. gada 14. decembrī apstiprinātā Deklarācija par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru Kabineta iecerēto darbību (turpmāk – Deklarācija), kur 62. punktā ir noteikts, ka tiks nodrošināta virzība uz sabalansētu skolu tīklu atbilstoši demogrāfiskajai situācijai, nodrošinot mācību kvalitāti un izglītības pieejamību. Atbilstoši Deklarācija minētajam, kā arī Valdības rīcības plāna projektā iekļautajiem pasākumiem, Izglītības un zinātnes ministrija ir uzsākusi sarunas ar pašvaldībām par galvenajiem izaicinājumiem, nepieciešamo atbalstu un labās prakses piemērus, veidojot bērncentrētu un cilvēkresursu efektīvu skolu tīklu pašvaldībā, tostarp reģionāli spēcīgu pamatskolu izveidi ārpus novada pašvaldības administratīvā centra. Vienlaikus, pakāpeniski un atbilstoši sarunu rezultātiem, Izglītības un zinātnes ministrija ir uzsākusi darbu pie normatīvā regulējuma izstrādes, kas paredzētu minimālo izglītojamo skaitu noteikšanu dažādās vispārējās izglītības pakāpēs, kā arī kvalitātes kritērijus vidējās izglītības pakāpē, kas balstīta vispusīgā datu analīzē.

Šāds normatīvais regulējums veicinātu izglītības iestāžu tīkla sakārtošanu, tā rezultātā piedāvājot līdzvērtīgas iespējas izglītības programmu apguvei un efektīvu skolu infrastruktūras un cilvēkkapitāla resursu izmantošanai. Tas sasaucas ar Eiropas Padomes 2019. gada 5. maija ieteikumos „Par Latvijas 2019. gada valsts reformu programmu un ar ko sniedz Padomes atzinumu par Latvijas 2019. gada stabilitātes programmu” izteikto atziņu, ka izglītības sistēma saskaras ar problēmu apvienot resursus, vienlaikus uzlabojot kvalitāti un efektivitāti.
Tiek plānots, ka  normatīvais regulējums kā noteikumi Ministru kabinetā tiks apstiprināti 2023.gada maijā. Šāda normatīvā regulējuma noteikšana un 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlases termiņa pagarināšana, rada pašvaldībām vispārējās izglītības iestāžu tīkla sakārtošanā rezultātā modernizēt mācību vidi vairāk izglītības iestādēs, tādejādi stiprinot pamatizglītības programmas mācību priekšmetu apguvi.

Ņemot vērā, ka noteikumu projekta spēkā stāšanas nav iespējam līdz noteikumu Nr. 619 11. punktā noteiktajam termiņam, 3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlasē tiks ņemti vērā arī lēmumi, ja tie pieņemti pārejas periodā līdz noteikumu projekta spēkā stāšanas brīdim.

Vienlaikus noteikumu projekts paredz grozīt noteikumu Nr. 619 12. punktā noteikto sākuma termiņu (no 2020. gada 1. janvāra uz 2020. gada 1. februāri) kādā tiek ņemti vērā pašvaldību domju pieņemtie izglītības iestāžu reorganizācija lēmumi. Termiņš tiek saskaņots ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulas Nr. 2021/241 (2021. gada 12. februāris), ar ko izveido Atveseļošanas un noturības mehānismu, 17. panta 2. punktā noteikto Atveseļošanās fonda projekta izmaksas attiecināmības periodu – sākot no 2020. gada 1. februāra. 

Laika periodā 2020. gada 1. janvāris - 2020. gada 1. februāris ir pieņemts viens lēmums par vispārējās vidējās izglītības iestādes reorganizāciju – Misas vidusskola reorganizēta par Misas pamatskolu. Ņemot vērā noteikumu Nr. 619 11.2. apakšpunktā noteiktās prasības Misas pamatskola nav uzskatāma par iespējami atbalstāmo izglītības iestādi 3.1.1.5. investīcijas ietvaros.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skolēni
  • Modernizēto izglītības iestāžu pedagogi.
Ietekmes apraksts
3.1.1.5. investīcijas projektu iesniedzēju priekšatlases termiņa pagarināšana rada pašvaldībām iespēju modernizēt mācību vidi vairāk izglītības iestādes iestādēm.
Juridiskās personas
  • Pašvaldības kā izglītības iestāžu dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekta tiesiskais regulējums nemaina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ņemot vērā projektu iesniedzēju priekšatlases termiņa pagarināšanu, un attiecīgi projektu iensiegumu atlases uzsākšanu vēlāk kā tas sākotnēji tika plānots, ir paredzamas izmaiņas Atveseļošanās fonda finansējuma apguvē, pieņemot, ka tikai atsevišķu 3.1.1.5. investīcijas projektu īstenošana tiks uzsākta 2023. gadā. Attiecīgi aktualizētais Atveseļošanas fonda finansējums pa gadiem ir šāds:
2023. gads: 690 000 euro;
2024. gads: 10 000 000 euro;
2025. gads: 10 000 000 euro;
2026. gads: 10 000 000 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi