Anotācija (ex-ante)

23-TA-904: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 347 "Izlīguma procesa noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījums Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 347 "Izlīguma procesa noteikumi"" (turpmāk - noteikumu projekts) izstrādāts pēc Valsts probācijas dienesta (turpmāk - Dienests) iniciatīvas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 347 "Izlīguma procesa noteikumi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 347) Dienesta izmaksājamās kompensācijas apmēru cietušajam, cietušā likumiskajam pārstāvim vai cietušās juridiskās personas pilnvarotajam pārstāvim saistībā ar degvielas cenu kāpumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MK noteikumi Nr. 347 ir pieņemti 2018. gada 19. jūnijā. MK noteikumos Nr. 347 iekļautais regulējums par kompensācijas apmēru nav aktualizēts no to pieņemšanas brīža. Dienesta ieskatā minēto regulējumu nepieciešams aktualizēt atbilstoši ekonomiskajai situācijai Latvijā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Latvijā notiekošos ekonomiskos procesus pēdējā gada laikā, tai skaitā palielinoties inflācijai, MK noteikumu Nr. 347 iekļauto regulējumu nepieciešams aktualizēt atbilstoši faktiskajai situācijai Latvijā. Noteikumu projekts paredz MK noteikumu Nr. 347 grozījumu, paaugstinot Dienesta izmaksājamās degvielas izdevumu kompensācijas apjomu cietušajam, cietušā likumiskajam pārstāvim vai cietušās juridiskās personas pilnvarotajam pārstāvim ierodoties uz izlīguma sēdi, ja tā notiek ieslodzījuma vietā un cietušais, cietušā likumiskais pārstāvis vai cietušās juridiskās personas pilnvarotais pārstāvis atrodas citā administratīvajā teritorijā.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 347 50. punkts paredz, ka degvielas izdevumus cietušajam, cietušā likumiskajam pārstāvim vai cietušās juridiskās personas pilnvarotajam pārstāvim atlīdzina 0,11 euro apmērā par katru nobraukto kilometru. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes informācijas par patēriņa cenu pārmaiņām laika periodā no 2018. gada jūnija līdz 2023. gada februārim secināms, ka inflācijas līmenis šajā laika periodā sastāda 34,1%, līdz ar to degvielas izdevumu kompensācijas apmērs sastādītu 0,1475 euro, kas noapaļojot ir 0,15 euro apmērā par katru nobraukto kilometru. Ievērojot minēto, noteikumu projektā precizēts 50. punkts, paredzot, ka degvielas izdevumu kompensācija ir 0,15 euro apmērā par katru nobraukto kilometru.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Cietušie, cietušā likumiskie pārstāvji, kuriem radušies izdevumi izlīguma procesā.
Ietekmes apraksts
Palielināsies kompensējamo izdevumu apmērs par degvielas patēriņu.
Juridiskās personas
  • Juridiskā persona, kurai radušies izdevumi izlīguma procesā.
Ietekmes apraksts
Palielināsies kompensējamo izdevumu apmērs par degvielas patēriņu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta TAP portālā atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumiem Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija


Noteikumu projekta izpildi Dienests nodrošinās piešķirtā budžeta ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi