23-TA-3132: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 22. marta noteikumos Nr. 193 "Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ostu likuma 7. panta otrā daļa noteic, ka ostu pārvaldes, nodrošinot ostu pārvaldīšanu, veic valsts pārvaldes funkcijas, tostarp organizē kuģu radīto atkritumu un piesārņoto ūdeņu pieņemšanu, kā arī izstrādā kuģu radīto atkritumu apsaimniekošanas plānu ostās.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 22. marta noteikumiem Nr. 193 “Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība” (turpmāk – noteikumi) pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa Direktīva (ES) 2019/883 par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtām kuģu atkritumu nodošanai un ar ko groza Direktīvu 2010/65/ES un atceļ Direktīvu 2000/59/EK (turpmāk – direktīva). Direktīvas 7. panta 3. punktā noteiktās prasības par kuģa atkritumu nodošanas ziņošanu izpildei tiek izmantota Starptautisko kravu loģistikas un ostu informācijas sistēma (turpmāk – SKLOIS), kurā kuģa aģents, bet, ja tāds nav, kuģošanas kompānija vai kuģa kapteinis, elektroniski paziņo atkritumu nodošanas kvītī iekļauto informāciju. SKLOIS nodrošina turpmāko ziņošanu Eiropas Savienības kuģošanas informācijas un apmaiņas sistēmai (SafeSeaNet).
Lai novērstu nepieciešamību atkārtoti ievadīt datus, nodrošinātu efektīvu kontroli un datu apmaiņu ostām un citiem iesaistītiem dienestiem par atkritumu pieņemšanu, bija paredzēts, ka pēc 2024. gada 1. janvāra atkritumu apsaimniekotājiem būs pieejama elektroniska atkritumu nodošanas kvīts informācijas ievade Valsts vides dienesta (turpmāk – VVD) pārziņā esošā informācijas sistēmā ”Kuģu atkritumu pieņemšanas uzskaites sistēma” (turpmāk – KAUPS). Šī sistēma nodrošinātu automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu SKLOIS.
Atbilstoši MK 22.03.2022. sēdes protokollēmumam (protokols Nr. 17, 21. §) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (Valsts vides dienestam) Kuģu atkritumu pieņemšanas uzskaites sistēmas (KAUPS) uzturēšanai nepieciešamo papildu finansējumu bija plānots izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem likumprojekta "Par valsts budžetu" sagatavošanas un izskatīšanas procesā. Valsts vides dienests ir atradis iespēju nodrošināt KAUPS integrāciju APUS sistēmā, izmantojot Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējumu (2023. gada 6. jūnija Ministru kabineta rīkojums Nr. 343 (prot. Nr. 30 35. §) "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "VVD APUS – Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas transformācija par kompleksu atkritumu aprites uzskaites un kontroles informācijas sistēmu" pases apstiprināšanu), tādējādi papildu valsts budžeta līdzekļi KAUPS uzturēšanai nebūs nepieciešami.
Ņemot vērā, ka VVD pieņēmis lēmumu veikt KAUPS integrāciju Atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmā (turpmāk – APUS) 2024. gada laikā, nepieciešams pārcelt termiņu prasības par atkritumu nodošanas elektronisku ziņošanu no 2024. gada 1. janvāra uz 2025. gada 1. janvāri.
Ar Ministru kabineta 2022. gada 22. marta noteikumiem Nr. 193 “Kuģu atkritumu pieņemšanas kārtība un kuģu atkritumu apsaimniekošanas plānu izstrādes kārtība” (turpmāk – noteikumi) pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa Direktīva (ES) 2019/883 par ostas atkritumu pieņemšanas iekārtām kuģu atkritumu nodošanai un ar ko groza Direktīvu 2010/65/ES un atceļ Direktīvu 2000/59/EK (turpmāk – direktīva). Direktīvas 7. panta 3. punktā noteiktās prasības par kuģa atkritumu nodošanas ziņošanu izpildei tiek izmantota Starptautisko kravu loģistikas un ostu informācijas sistēma (turpmāk – SKLOIS), kurā kuģa aģents, bet, ja tāds nav, kuģošanas kompānija vai kuģa kapteinis, elektroniski paziņo atkritumu nodošanas kvītī iekļauto informāciju. SKLOIS nodrošina turpmāko ziņošanu Eiropas Savienības kuģošanas informācijas un apmaiņas sistēmai (SafeSeaNet).
Lai novērstu nepieciešamību atkārtoti ievadīt datus, nodrošinātu efektīvu kontroli un datu apmaiņu ostām un citiem iesaistītiem dienestiem par atkritumu pieņemšanu, bija paredzēts, ka pēc 2024. gada 1. janvāra atkritumu apsaimniekotājiem būs pieejama elektroniska atkritumu nodošanas kvīts informācijas ievade Valsts vides dienesta (turpmāk – VVD) pārziņā esošā informācijas sistēmā ”Kuģu atkritumu pieņemšanas uzskaites sistēma” (turpmāk – KAUPS). Šī sistēma nodrošinātu automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu SKLOIS.
Atbilstoši MK 22.03.2022. sēdes protokollēmumam (protokols Nr. 17, 21. §) Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (Valsts vides dienestam) Kuģu atkritumu pieņemšanas uzskaites sistēmas (KAUPS) uzturēšanai nepieciešamo papildu finansējumu bija plānots izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem likumprojekta "Par valsts budžetu" sagatavošanas un izskatīšanas procesā. Valsts vides dienests ir atradis iespēju nodrošināt KAUPS integrāciju APUS sistēmā, izmantojot Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējumu (2023. gada 6. jūnija Ministru kabineta rīkojums Nr. 343 (prot. Nr. 30 35. §) "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "VVD APUS – Atkritumu pārvadājumu uzskaites sistēmas transformācija par kompleksu atkritumu aprites uzskaites un kontroles informācijas sistēmu" pases apstiprināšanu), tādējādi papildu valsts budžeta līdzekļi KAUPS uzturēšanai nebūs nepieciešami.
Ņemot vērā, ka VVD pieņēmis lēmumu veikt KAUPS integrāciju Atkritumu pārvadājumu uzskaites valsts informācijas sistēmā (turpmāk – APUS) 2024. gada laikā, nepieciešams pārcelt termiņu prasības par atkritumu nodošanas elektronisku ziņošanu no 2024. gada 1. janvāra uz 2025. gada 1. janvāri.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai nodrošinātu noteikumu 51. punktā noteikto, ka kvīts par kuģu atkritumu nodošanu tiek izsniegta elektroniski, izmantojot KAUPS, un 52. punktā noteikto, ka šīs kvīts informācija tiek iesniegta SKLOIS, salāgošanu ar VVD lēmumu par KAUPS integrāciju APUS šīs sistēmas attīstības plānā paredzēto līdzekļu ietvaros 2024. gada laikā, nepieciešams pārcelt noteikumu 82. punktā noteikto termiņu par 51.punkta stāšanos spēkā no 2024. gada 1. janvāra uz 2025. gada 1. janvāri. Līdz 2025. gada 1. janvārim spēkā būtu līdzšinējā kuģa atkritumu nodošanas paziņošanas kārtība.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu 50. punkts paredz, ka, pieņemot kuģu atkritumus, pārvietojamo un stacionāro atkritumu pieņemšanas iekārtu operators vai kuģu atkritumu apsaimniekotājs, vai tās ostas pārvalde, kurā atkritumi ir nodoti, izsniedz kuģa kapteinim atkritumu nodošanas kvīti. Lai novērstu datu ievadi divās valsts informācijas sistēmās, proti SKLOIS un APUS, nodrošinātu efektīvu kontroli un datu apmaiņu, kā arī tiešsaistes informācijas par atkritumu pieņemšanu pieejamību ostām un citiem iesaistītiem dienestiem, šo noteikumu 51. punkts nosaka, ka pārvietojamo un stacionāro atkritumu pieņemšanas iekārtu operators vai kuģu atkritumu apsaimniekotājs, vai tās ostas pārvalde, kurā atkritumi ir nodoti, atkritumu nodošanas kvīts informāciju ievada VVD pārziņā esošajā KAUPS, un, ja attiecīgā kuģa kapteinis tam piekrīt, atkritumu nodošanas kvīts izsniegšanu kuģa kapteinim var veikt kuģu atkritumu pieņemšanas elektroniskajā sistēmā. Savukārt 52. punkts nosaka – ja uz kuģi attiecas normatīvajos aktos par ostu formalitātēm noteiktais pienākums iesniegt iepriekšēju paziņojumu, kuģa aģents vai, ja tāda nav, kuģošanas kompānija vai kuģa kapteinis, pirms kuģis atstāj ostu vai tiklīdz ir saņemta atkritumu nodošanas kvīts, iesniedz SKLOIS sistēmā atkritumu nodošanas kvīts informāciju.
KAUPS uzdevums – nodrošināt automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu no KAUPS uz SKLOIS un novērst atkārtotu datu ievadi divās valsts informācijas sistēmās, tādējādi samazinot birokrātisko slogu saistībā ar Direktīvas ieviešanu.
Noteikumi paredz, ka ziņošanas un informācijas apmaiņa pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā tiek nodrošināta pakāpeniski divos posmos. 1. posmā, līdz 2024.gada janvārim, kuģa aģents, bet, ja tāda nav, kuģošanas kompānija vai kuģa kapteinis veiks iepriekšējā paziņojuma par atkritumu nodošanu un atkritumu nodošanas kvīts informācijas manuālu ievadu SKLOIS ar SKLOIS sistēmā pieejamajiem līdzekļiem. SKLOIS nodrošinās turpmāko ziņošanu SafeSeaNet. 2. posmā, pēc 2024.gada 1.janvāra papildus 1.posmā nodrošinātajai iespējai, atkritumu apsaimniekotājiem būs pieejama elektroniska atkritumu nodošanas kvīts informācijas ievade jaunā VVD pārziņā esošā informācijas sistēmā KAUPS. Savukārt KAUPS un SKLOIS integrācija šajā posmā nodrošinās automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu no KAUPS uz SKLOIS.
KAUPS uzdevums – nodrošināt automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu no KAUPS uz SKLOIS un novērst atkārtotu datu ievadi divās valsts informācijas sistēmās, tādējādi samazinot birokrātisko slogu saistībā ar Direktīvas ieviešanu.
Noteikumi paredz, ka ziņošanas un informācijas apmaiņa pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā tiek nodrošināta pakāpeniski divos posmos. 1. posmā, līdz 2024.gada janvārim, kuģa aģents, bet, ja tāda nav, kuģošanas kompānija vai kuģa kapteinis veiks iepriekšējā paziņojuma par atkritumu nodošanu un atkritumu nodošanas kvīts informācijas manuālu ievadu SKLOIS ar SKLOIS sistēmā pieejamajiem līdzekļiem. SKLOIS nodrošinās turpmāko ziņošanu SafeSeaNet. 2. posmā, pēc 2024.gada 1.janvāra papildus 1.posmā nodrošinātajai iespējai, atkritumu apsaimniekotājiem būs pieejama elektroniska atkritumu nodošanas kvīts informācijas ievade jaunā VVD pārziņā esošā informācijas sistēmā KAUPS. Savukārt KAUPS un SKLOIS integrācija šajā posmā nodrošinās automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu no KAUPS uz SKLOIS.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašreiz spēkā esošās noteikumu redakcijas 82. un 83. punkts noteic, ka noteikumu 51. un 52. punkta prasības stājas spēkā ar 2024. gada 1. janvāri, jo noteikumu izstrādes un saskaņošanas laikā KAUPS un SKLOIS savietojamības izveidi bija plānots pabeigt līdz minētajam datumam.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā VVD plānu veikt KAUPS integrāciju APUS un nodrošināt to savietojamība ar SKLOIS 2024. gada laikā, noteikumu grozījumu projektā paredzēts 82. punktā noteikto termiņu, ar kuru stājas spēkā noteikumu 51. punkts, pārcelt no 2024. gada 1. janvāra uz 2025. gada 1. janvāri. Līdz šim datumam spēkā būtu līdzšinējā paziņošanas kārtība par kuģa atkritumu nodošanu. SKLOIS sistēmā kopš 2024.gada janvāra ir iespējams iesniegt un nodot SafeSeaNet atkritumu nodošanas kvīts informāciju. Līdz ar to, nav nepieciešama noteikumu 52.punkta spēkā stāšanās termiņa pagarināšana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Ostu pārvaldes; atkritumu pieņemšanas iekārtu operatori; komersanti, kas apsaimnieko kuģu atkritumus; kuģu aģenti, kuģošanas kompānijas – SKLOIS lietotāji; kuģu aģenti, kuriem ir tiesības ievadīt SKLOIS paziņojumu par atkritumu nodošanu.
Ietekmes apraksts
Atliekot KAUPS ieviešanu uz 2025. gada 1. janvāri, spēkā būs līdzšinējā paziņošanas kārtība par kuģa atkritumu nodošanu, tādējādi atkārtota datu ievdīšanas nepieciešamība būs spēkā vēl vienu gadu. Pēc 2025. gada 1. janvāra samazināsies administratīvais slogs, jo datus par kuģu atkritumu nodošanu būs nepieciešams ievadīt tikai vienā sistēmā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
VVD pieņēmis lēmumu veikt KAUPS integrāciju APUS, tādējādi novērsta nepieciešamība veikt ikgadējus finanšu ieguldījumus sistēmas uzturēšanā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/c301c7df-7bc8-4316-bad1-e8292c5f97fb
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Pēc publiskās apspriešanas noslēgšanās saņemtie iebildumi un priekšlikumi tiks apkopoti viedokļu pārskatā.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
KAUPS uzdevums – nodrošināt automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu un novērst atkārtotu datu ievadi divās valsts informācijas sistēmās. Tiks nodrošināta datu apmaiņas efektivitāte, tiešsaistes informācijas pieejamība ostām un citiem iesaistītiem dienestiem par atkritumu pieņemšanu, kā arī efektīva kontrole.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
KAUPS uzdevums – nodrošināt automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu un novērst atkārtotu datu ievadi divās valsts informācijas sistēmās. Tiks nodrošināta datu apmaiņas efektivitāte, tiešsaistes informācijas pieejamība ostām un citiem iesaistītiem dienestiem par atkritumu pieņemšanu, kā arī efektīva kontrole.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
KAUPS uzdevums – nodrošināt automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu un novērst atkārtotu datu ievadi divās valsts informācijas sistēmās. Tiks nodrošināta datu apmaiņas efektivitāte, tiešsaistes informācijas pieejamība ostām un citiem iesaistītiem dienestiem par atkritumu pieņemšanu, kā arī efektīva kontrole.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
KAUPS uzdevums – nodrošināt automātisku atkritumu nodošanas kvīts datu nodošanu un novērst atkārtotu datu ievadi divās valsts informācijas sistēmās. Tiks nodrošināta datu apmaiņas efektivitāte, tiešsaistes informācijas pieejamība ostām un citiem iesaistītiem dienestiem par atkritumu pieņemšanu, kā arī efektīva kontrole.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks nodrošināta datu apmaiņas efektivitāte un efektīva valsts vides kontrole kuģu atkritumu apsaimniekošanas jomā.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi