24-TA-325: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Dabas parka "Vecumu meži" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta otrā daļa, 14. panta otrā daļa un 17. panta otrā daļa.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Dabas parka „Vecumu meži” individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāti, lai noteiktu teritorijas aizsardzības, izmantošanas un apsaimniekošanas tiesisko regulējumu, pamatojoties uz dabas parka “Vecumu meži” dabas aizsardzības plānā iekļautajiem priekšlikumiem, kā arī ņemot vērā Ministru kabineta 2010. gada 16. marta noteikumu Nr. 264 “Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi” (turpmāk – vispārējie noteikumi) prasības.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Dabas parks "Vecumu meži" (turpmāk - dabas parks) atrodas Latvijas ziemeļaustrumu daļā, Balvu novada Žīguru un Vecumu pagastos ar kopējo platību 7874 hektāri (turpmāk - ha). Dabas parks dibināts 2004.gadā un iekļauts Eiropas Savienības (turpmāk - ES) nozīmes aizsargājamo dabas teritoriju Natura 2000 sarakstā kā C tipa teritorija (noteikta īpaši aizsargājamo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai). Īpaši aizsargājamās dabas teritorijas (turpmāk - ĪADT) kods LV0304800. Dabas parka izveidošanas mērķis ir apdraudēto putnu sugu, to dzīvotņu un citu dabas vērtību aizsardzība, kā arī teritorijas ilgtspējīga attīstība. Dabas parks ir nozīmīga putnu sugu - mazā ērgļa, melnā stārķa, dzeņu, citu aizsargājamu sugu, kā arī dabisko mežu biotopu (ES nozīmes biotopi Lakstaugiem bagāti egļu meži 9050, Staignāju meži 9080*, Purvaini meži 91D0* un Aluviāli meži (aluviāli krastmalu un palieņu meži) 91E0* aizsardzībai.
Teritorijā sastopami četru veidu aizsargājamie zālāju biotopi 44,43 ha platībā.
Dabas parkam ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas* 2020. gada 16. jūnija rīkojumu Nr.1-2/91 ir apstiprināts dabas aizsardzības plāns 2020. - 2032. gadam.
*saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 3. punktu, ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā.
Teritorijā sastopami četru veidu aizsargājamie zālāju biotopi 44,43 ha platībā.
Dabas parkam ar Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas* 2020. gada 16. jūnija rīkojumu Nr.1-2/91 ir apstiprināts dabas aizsardzības plāns 2020. - 2032. gadam.
*saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju" 3. punktu, ar 2024. gada 1. jūliju Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija un tā ir vadošā valsts pārvaldes iestāde dabas aizsardzības jomā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2005.gada 22.novembra noteikumiem Nr.886 "Dabas parka "Vecumu meži" individuālie aizsardzības un izmantošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 886) tika noteikts dabas parka funkcionālais zonējums un teritorijas izmantošanas nosacījumi. Pēc apstiprināšanas noteikumos Nr. 886 tika veikti grozījumi 2007. un 2012. gadā. Tiek gatavoti jauni noteikumi, jo ir izstrādāts jauns dabas aizsardzības plāns, aktualizēti kartēšanas dati un veikta teritorijas zonējuma pārskatīšana atbilstoši esošajai situācijai, līdz ar to tiek veikta aktualizācija arī teritorijas izmantošanas nosacījumos.
Risinājuma apraksts
Dabas parkā ir noteiktas sekojošas zonas:
* Regulārā režīma zona (RRZ - 1309,161 ha) - izveidota īpaši aizsargājamo sugu, Eiropas Savienības nozīmes biotopu (Veci vai dabiski boreāli meži 9010*, Veci jaukti platlapju meži 9020*, Staignāju meži 9080*, Purvaini meži 91D0*, Aluviāli meži 91E0*, Lakstaugiem bagāti egļu meži 9050*) un dabisko meža biotopu saglabāšanai. Tajā ir aizliegta visa veida saimnieciskā darbība, izņemot atsevišķas individuālajos noteikumos noteiktās darbības, piemēram, kājāmgājēju pārvietošanās, pārvietošanās pa ceļiem un dabā norādītajām izziņas takām, savvaļas sēņu, augu un to produktu ievākšana un iegūšana, ogu ievākšanā aizliegts izmantot speciālas vākšanas palīgierīces. Autoceļu atjaunošana un pārbūve no 16.septembra līdz nākamā gada 29.februārim.
Medības šajā zonā atļautas no 16. augusta līdz 15. aprīlim, izņemot mežacūku medības un gadījumos, ja tiek konstatēti būtiski medījamo dzīvnieku nodarīti postījumi lauksaimniecības zemēm, kā arī lai nepieļautu sevišķi bīstamo slimību (A kategorijas slimību) vai zoonožu izplatīšanos.
Saņemot Dabas aizsardzības pārvaldes atļauju ir iespējama zinātnisko pētījumu veikšana un ekosistēmu, īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai un saglabāšanai nepieciešamo pasākumu īstenošana.
Tāpat šajā zonā ir atļauta sanitārā cirte, ja egļu astoņzobu mizgrauža Ips typographus bojātie koki rada masveidīgas kaitēkļu savairošanās draudus un var izraisīt mežaudžu bojāeju ārpus regulējamā režīma un dabas lieguma zonas un ir saņemts Valsts meža dienesta sanitārais atzinums, kurā noteikts konkrēts apjoms šo bojāto koku izvākšanai, pēc Dabas aizsardzības pārvaldes pozitīva atzinuma saņemšanas. Veicot sanitāro cirti, saglabā visus augtspējīgos kokus;
* Dabas lieguma zona (DLZ- 774,2882 ha) - izveidota, lai saglabātu īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnes un Latvijas un Eiropas Savienības nozīmes biotopus, lai mazinātu mežsaimnieciskās darbības ietekmi uz regulējamā režīma zonu, kā arī lai veidotu vienlaidu mežaudzes ar nozīmīgu bioloģiskās daudzveidības potenciālu.
Šajā dabas parka zonā komersantu ceļu pārbūve atļauta no 16.septembra līdz nākamā gada 29.februārim.
Tajā ir noteiktu sezonāli saimnieciskās darbības aprobežojumi, kā arī, piemēram, galvenās cirtes un rekonstruktīvās cirtes aizliegums, ierīkot nometnes un celt teltis ārpus speciāli norādītām vietām.
Šajā zonā medīt aizliegts no 1. marta līdz 15. augustam, izņemot mežacūku medības kā arī gadījumos, ja ir konstatēti būtiski medījamo dzīvnieku nodarīti postījumi lauksaimniecības zemēm, kā arī lai nepieļautu sevišķi bīstamo slimību (A kategorijas slimību) vai zoonožu izplatīšanos.
Saņemot Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju - organizēt brīvā dabā publiskus pasākumus sporta, piedzīvojumu un citu veidu pasākumus, sacensības un treniņus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku.
Dabas lieguma zonā sanitārā cirte atļauta, ja meža slimību, kaitēkļu dzīvnieku vai citādi bojātie koki rada masveidīgas kaitēkļu savairošanās draudus un var izraisīt mežaudžu bojāeju ārpus dabas lieguma zonas un ir saņemts Valsts meža dienesta sanitārais atzinums, kurā noteikts konkrēts apjoms šo bojāto koku izvākšanai, pēc Dabas aizsardzības pārvaldes pozitīva atzinuma saņemšanas. Veicot cirti, saglabā visus augtspējīgos kokus.
* Dabas parka zona (DPZ- 5661,175 ha)- izveidota, lai veicinātu visu dabas vērtību kompleksu saglabāšanu un nodrošinātu teritorijas ilgtspējīgu attīstību un izmantošanu. Dabas parka zonā ietilpst lielākā daļa (82,57%) no visas teritorijas. Dabas parka zonas saimnieciskā izmantošana ierobežota ievērojami mazāk nekā RRZ un DLZ. Piemēram, dabas parka zonā, saņemot DAP rakstisku atļauju, var veikt galveno cirti, nepārsniedzot noteikto maksimālo kailcirtes platību.
Dabas parka zonā aizliegts kurināt ugunskurus ārpus speciāli ierīkotām vietām, kuras nodrošina uguns tālāku neizplatīšanos, izņemot ugunskurus pagalmos un ugunskurus ciršanas atlieku sadedzināšanai un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai, saglabāšanai un atjaunošanai atbilstoši ugunsdrošību un ugunsdzēsību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Dabas parka zonā aizliegts sanitārajā cirtē cirst augtspējīgos kokus, izņemot egļu audzēs, kurās ir konstatēta masveidīga astoņzobu mizgrauža invāzija un ir atļauta kaitēkļu bojāto koku ciršana sanitārajā cirtē pēc Valsts meža dienesta sanitārā atzinuma saņemšanas, mežaudzes šķērslaukumu nesamazinot zem minimālā šķērslaukuma, un ir saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauja.
Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja jāsaņem, lai organizētu brīvā dabā publiskus pasākumus, sporta, piedzīvojumu un citu veidu pasākumus, sacensības un treniņus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku. Šajā punktā minētās aktivitātes atļauts organizēt ne biežāk kā vienu reizi gadā vienā un tajā pašā teritorijā.
* Neitrālā zona (NZ - 132,2897 ha)- Visā dabas parka teritorijā valsts un pašvaldību autoceļi to zemes nodalījuma joslas platumā ir noteikti kā neitrālā zona. Šajā zonā iekļautas zemes vienības, kas ir nepieciešamas Latvijas valsts robežas joslas uzturēšanai un apsaimniekošanai un tajā nav spēkā visā dabas parkā noteiktie aprobežojumi.
Ir virkne nosacījumu, kas attiecas uz aizsargājamiem kokiem - vietējo un citzemju sugu dižkokiem:
- ja aizsargājamo koku nomāc vai apēno jaunāki koki un krūmi, saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē koku ciršanu meža zemēs vai ārpus tām, atļauta koku un krūmu ciršana aizsargājamā koka vainaga projekcijā un tai piegulošā zonā, atbrīvojot no kokiem brīvu 10 metru platu joslu (mērot no aizsargājamā koka vainaga projekcijas līdz apkārtējo koku vainagu projekcijām);
- Aizsargājamo koku atļauts nocirst (novākt) vai pārstādīt, ja ir saņemts atbilstošs kokkopja (arborista) rakstisks atzinums, kura nepieciešamību nosaka Dabas aizsardzības pārvalde, un ir saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja, šādos gadījumos: ja koks kļuvis bīstams un nav citu iespēju novērts bīstamības situāciju, ja koka augtspēja ir pilnībā zudusi un koks nav dzīvotne īpaši aizsargājamai sugai.
Aizsargājama koka teritorijā aizliegts veikt darbības, kas var negatīvi ietekmēt aizsargājamā koka augšanu un dabisko attīstību. Aizsargājamā koka teritorijā pieļaujama publiski pieejamu dabas tūrisma, izziņas un atpūtas infrastruktūras objektu, transporta, sakaru, enerģētikas, ūdensapgādes un kanalizācijas inženiertīklu izbūve un pārbūve atbilstoši kokkopja (arborista) atzinumam, izmantojot metodes, kuras mazina negatīvo ietekmi uz aizsargājamā koka augtspēju.
Zemes īpašnieku (tiesisko valdītāju) individuāla informēšana tiks veikta likumdošanā noteiktajā kārtībā.
Visi zemes īpašnieki ir informēti (gan dabas aizsardzības plāna, gan šo noteikumu projekta virzības ietvaros) par nekustamo īpašumu atrašanos dabas parkā, dabas datu pārvaldības sistēma "Ozols" ir publiski pieejama.
Zemes īpašnieku individuāla informēšana tiks veikta - par no jauna konstatētām un dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" reģistrētām zālāju biotopu platībām, kas nav konstatētas iepriekš:
- projekta „Priekšnosacījumu izveide labākai bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai Latvijā" jeb Dabas skaitīšanas ietvaros (īpašnieks tika informēts par projekta laikā konstatēto biotopu);
- dabas aizsardzības plāna (turpmāk - plāns) izstrādes laikā (jo par plāna izstrādi tiek informēti visi zemes īpašnieki (tiesiskie valdītāji), kas ir tiesīgi pieprasīt informāciju no plāna izstrādātāja par izstrādes laikā konstatētajām dabas vērtībām, t.sk. biotopiem interesējošajā īpašumā).
Tāpat informēšana netiks attiecināta:
- uz biotopu platību, robežu precizēšanu;
- gadījumos, kad pats zemes īpašnieks (tiesiskais valdītājs) ir pasūtījis biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vērtējumu un kura rezultātā konstatētā biotopa dati tiek reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā;
- īpašuma atsavināšanas gadījumā, kad atsavināšana veikta pēc iepriekšējā zemes īpašnieka (tiesiskā valdītāja) informēšanas par reģistrēto zālāju biotopu (atsavināmā īpašuma īpašniekam (tiesiskajam valdītājam) ir pienākums informēt nākamo zemes īpašnieku par nastām un apgrūtinājumiem, kas gulstas uz atsavināmo zemi).
* Regulārā režīma zona (RRZ - 1309,161 ha) - izveidota īpaši aizsargājamo sugu, Eiropas Savienības nozīmes biotopu (Veci vai dabiski boreāli meži 9010*, Veci jaukti platlapju meži 9020*, Staignāju meži 9080*, Purvaini meži 91D0*, Aluviāli meži 91E0*, Lakstaugiem bagāti egļu meži 9050*) un dabisko meža biotopu saglabāšanai. Tajā ir aizliegta visa veida saimnieciskā darbība, izņemot atsevišķas individuālajos noteikumos noteiktās darbības, piemēram, kājāmgājēju pārvietošanās, pārvietošanās pa ceļiem un dabā norādītajām izziņas takām, savvaļas sēņu, augu un to produktu ievākšana un iegūšana, ogu ievākšanā aizliegts izmantot speciālas vākšanas palīgierīces. Autoceļu atjaunošana un pārbūve no 16.septembra līdz nākamā gada 29.februārim.
Medības šajā zonā atļautas no 16. augusta līdz 15. aprīlim, izņemot mežacūku medības un gadījumos, ja tiek konstatēti būtiski medījamo dzīvnieku nodarīti postījumi lauksaimniecības zemēm, kā arī lai nepieļautu sevišķi bīstamo slimību (A kategorijas slimību) vai zoonožu izplatīšanos.
Saņemot Dabas aizsardzības pārvaldes atļauju ir iespējama zinātnisko pētījumu veikšana un ekosistēmu, īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai un saglabāšanai nepieciešamo pasākumu īstenošana.
Tāpat šajā zonā ir atļauta sanitārā cirte, ja egļu astoņzobu mizgrauža Ips typographus bojātie koki rada masveidīgas kaitēkļu savairošanās draudus un var izraisīt mežaudžu bojāeju ārpus regulējamā režīma un dabas lieguma zonas un ir saņemts Valsts meža dienesta sanitārais atzinums, kurā noteikts konkrēts apjoms šo bojāto koku izvākšanai, pēc Dabas aizsardzības pārvaldes pozitīva atzinuma saņemšanas. Veicot sanitāro cirti, saglabā visus augtspējīgos kokus;
* Dabas lieguma zona (DLZ- 774,2882 ha) - izveidota, lai saglabātu īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnes un Latvijas un Eiropas Savienības nozīmes biotopus, lai mazinātu mežsaimnieciskās darbības ietekmi uz regulējamā režīma zonu, kā arī lai veidotu vienlaidu mežaudzes ar nozīmīgu bioloģiskās daudzveidības potenciālu.
Šajā dabas parka zonā komersantu ceļu pārbūve atļauta no 16.septembra līdz nākamā gada 29.februārim.
Tajā ir noteiktu sezonāli saimnieciskās darbības aprobežojumi, kā arī, piemēram, galvenās cirtes un rekonstruktīvās cirtes aizliegums, ierīkot nometnes un celt teltis ārpus speciāli norādītām vietām.
Šajā zonā medīt aizliegts no 1. marta līdz 15. augustam, izņemot mežacūku medības kā arī gadījumos, ja ir konstatēti būtiski medījamo dzīvnieku nodarīti postījumi lauksaimniecības zemēm, kā arī lai nepieļautu sevišķi bīstamo slimību (A kategorijas slimību) vai zoonožu izplatīšanos.
Saņemot Dabas aizsardzības pārvaldes rakstisku atļauju - organizēt brīvā dabā publiskus pasākumus sporta, piedzīvojumu un citu veidu pasākumus, sacensības un treniņus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku.
Dabas lieguma zonā sanitārā cirte atļauta, ja meža slimību, kaitēkļu dzīvnieku vai citādi bojātie koki rada masveidīgas kaitēkļu savairošanās draudus un var izraisīt mežaudžu bojāeju ārpus dabas lieguma zonas un ir saņemts Valsts meža dienesta sanitārais atzinums, kurā noteikts konkrēts apjoms šo bojāto koku izvākšanai, pēc Dabas aizsardzības pārvaldes pozitīva atzinuma saņemšanas. Veicot cirti, saglabā visus augtspējīgos kokus.
* Dabas parka zona (DPZ- 5661,175 ha)- izveidota, lai veicinātu visu dabas vērtību kompleksu saglabāšanu un nodrošinātu teritorijas ilgtspējīgu attīstību un izmantošanu. Dabas parka zonā ietilpst lielākā daļa (82,57%) no visas teritorijas. Dabas parka zonas saimnieciskā izmantošana ierobežota ievērojami mazāk nekā RRZ un DLZ. Piemēram, dabas parka zonā, saņemot DAP rakstisku atļauju, var veikt galveno cirti, nepārsniedzot noteikto maksimālo kailcirtes platību.
Dabas parka zonā aizliegts kurināt ugunskurus ārpus speciāli ierīkotām vietām, kuras nodrošina uguns tālāku neizplatīšanos, izņemot ugunskurus pagalmos un ugunskurus ciršanas atlieku sadedzināšanai un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzībai, saglabāšanai un atjaunošanai atbilstoši ugunsdrošību un ugunsdzēsību regulējošiem normatīvajiem aktiem.
Dabas parka zonā aizliegts sanitārajā cirtē cirst augtspējīgos kokus, izņemot egļu audzēs, kurās ir konstatēta masveidīga astoņzobu mizgrauža invāzija un ir atļauta kaitēkļu bojāto koku ciršana sanitārajā cirtē pēc Valsts meža dienesta sanitārā atzinuma saņemšanas, mežaudzes šķērslaukumu nesamazinot zem minimālā šķērslaukuma, un ir saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstveida atļauja.
Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja jāsaņem, lai organizētu brīvā dabā publiskus pasākumus, sporta, piedzīvojumu un citu veidu pasākumus, sacensības un treniņus, kuros piedalās vairāk nekā 50 cilvēku. Šajā punktā minētās aktivitātes atļauts organizēt ne biežāk kā vienu reizi gadā vienā un tajā pašā teritorijā.
* Neitrālā zona (NZ - 132,2897 ha)- Visā dabas parka teritorijā valsts un pašvaldību autoceļi to zemes nodalījuma joslas platumā ir noteikti kā neitrālā zona. Šajā zonā iekļautas zemes vienības, kas ir nepieciešamas Latvijas valsts robežas joslas uzturēšanai un apsaimniekošanai un tajā nav spēkā visā dabas parkā noteiktie aprobežojumi.
Ir virkne nosacījumu, kas attiecas uz aizsargājamiem kokiem - vietējo un citzemju sugu dižkokiem:
- ja aizsargājamo koku nomāc vai apēno jaunāki koki un krūmi, saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kas regulē koku ciršanu meža zemēs vai ārpus tām, atļauta koku un krūmu ciršana aizsargājamā koka vainaga projekcijā un tai piegulošā zonā, atbrīvojot no kokiem brīvu 10 metru platu joslu (mērot no aizsargājamā koka vainaga projekcijas līdz apkārtējo koku vainagu projekcijām);
- Aizsargājamo koku atļauts nocirst (novākt) vai pārstādīt, ja ir saņemts atbilstošs kokkopja (arborista) rakstisks atzinums, kura nepieciešamību nosaka Dabas aizsardzības pārvalde, un ir saņemta Dabas aizsardzības pārvaldes rakstiska atļauja, šādos gadījumos: ja koks kļuvis bīstams un nav citu iespēju novērts bīstamības situāciju, ja koka augtspēja ir pilnībā zudusi un koks nav dzīvotne īpaši aizsargājamai sugai.
Aizsargājama koka teritorijā aizliegts veikt darbības, kas var negatīvi ietekmēt aizsargājamā koka augšanu un dabisko attīstību. Aizsargājamā koka teritorijā pieļaujama publiski pieejamu dabas tūrisma, izziņas un atpūtas infrastruktūras objektu, transporta, sakaru, enerģētikas, ūdensapgādes un kanalizācijas inženiertīklu izbūve un pārbūve atbilstoši kokkopja (arborista) atzinumam, izmantojot metodes, kuras mazina negatīvo ietekmi uz aizsargājamā koka augtspēju.
Zemes īpašnieku (tiesisko valdītāju) individuāla informēšana tiks veikta likumdošanā noteiktajā kārtībā.
Visi zemes īpašnieki ir informēti (gan dabas aizsardzības plāna, gan šo noteikumu projekta virzības ietvaros) par nekustamo īpašumu atrašanos dabas parkā, dabas datu pārvaldības sistēma "Ozols" ir publiski pieejama.
Zemes īpašnieku individuāla informēšana tiks veikta - par no jauna konstatētām un dabas datu pārvaldības sistēmā "Ozols" reģistrētām zālāju biotopu platībām, kas nav konstatētas iepriekš:
- projekta „Priekšnosacījumu izveide labākai bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai un ekosistēmu aizsardzībai Latvijā" jeb Dabas skaitīšanas ietvaros (īpašnieks tika informēts par projekta laikā konstatēto biotopu);
- dabas aizsardzības plāna (turpmāk - plāns) izstrādes laikā (jo par plāna izstrādi tiek informēti visi zemes īpašnieki (tiesiskie valdītāji), kas ir tiesīgi pieprasīt informāciju no plāna izstrādātāja par izstrādes laikā konstatētajām dabas vērtībām, t.sk. biotopiem interesējošajā īpašumā).
Tāpat informēšana netiks attiecināta:
- uz biotopu platību, robežu precizēšanu;
- gadījumos, kad pats zemes īpašnieks (tiesiskais valdītājs) ir pasūtījis biotopu aizsardzības jomā sertificēta eksperta vērtējumu un kura rezultātā konstatētā biotopa dati tiek reģistrēti dabas datu pārvaldības sistēmā;
- īpašuma atsavināšanas gadījumā, kad atsavināšana veikta pēc iepriekšējā zemes īpašnieka (tiesiskā valdītāja) informēšanas par reģistrēto zālāju biotopu (atsavināmā īpašuma īpašniekam (tiesiskajam valdītājam) ir pienākums informēt nākamo zemes īpašnieku par nastām un apgrūtinājumiem, kas gulstas uz atsavināmo zemi).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Izvērtējot noteikumu projektā paredzētos ierobežojumus fizisko un juridisko personu nekustamo īpašumu izmantošanā ar īpašnieka tiesībām brīvi rīkoties ar savu īpašumu, secināts, ka šo tiesību ierobežojums noteikts ar mērķi saglabāt ilgtermiņā bioloģisko daudzveidību un īpaši aizsargājamo sugu dzīvotņu un īpaši aizsargājamo biotopu aizsardzību kā to paredz Latvijas Republikas Satversmes 115. pants (valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu), līdz ar to noteikumu projektā noteiktie aprobežojumi uzskatāmi par izsvērtiem un samērīgiem.
Noteikumu projektā iekļautās prasības ir samērīgas un izdiskutētas sabiedrisko apspriešanu laikā sabiedriskajās apspriedēs, noteikumu projekts sagatavots, balstoties uz dabas aizsardzības plāna izstrādes laikā veikto izpēti.
Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka labums, ko iegūs sabiedrība kopumā, ir uzskatāms par lielāku attiecībā pret noteikumu projektā paredzēto prasību negatīvajām sekām.
Noteikumu projektā iekļautās prasības ir samērīgas un izdiskutētas sabiedrisko apspriešanu laikā sabiedriskajās apspriedēs, noteikumu projekts sagatavots, balstoties uz dabas aizsardzības plāna izstrādes laikā veikto izpēti.
Ņemot vērā minēto, uzskatām, ka labums, ko iegūs sabiedrība kopumā, ir uzskatāms par lielāku attiecībā pret noteikumu projektā paredzēto prasību negatīvajām sekām.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz lielāku slogu iedzīvotājiem, fiziskām vai juridiskām personām, vai pašvaldībai, tai pat laikā sniedz detālāku skaidrību par atļautām un aizliegtām prasībām, kuras tika izstrādātas, kā arī publiski apspriestas dabas aizsardzības plāna izstrādes ietvaros. Vienlaikus Dabas aizsardzības pārvalde ir nodrošinājusi to, ka tās tiešsaistes tīmeklī ir iepējams pieteikt atļaujas un/vai saskaņojumu darbībām īpaši aizsagājamās dabas teritorijās: https://www.daba.gov.lv/lv/pakalpojumi/atlaujas-un-saskanojumi/darbibas-dabas-teritorijas, tādējādi nodrošinot veiksmīgu sadarbību ar fiziskām un juridiskām personām.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Zemes īpašnieki, tiesiskie valdītāji un apsaimniekotāji, kuru īpašumā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas dabas parka teritorijā.
Dabas parka apmeklētāji, sabiedrība kopumā.
Dabas parka apmeklētāji, sabiedrība kopumā.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Juridiskās personas, kuru īpašumā, valdījumā vai apsaimniekošanā esošās zemes vienības vai to daļas atrodas dabas parka teritorijā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Var būt lokāla ietekme uz mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, kuriem pieder, veic vai plāno saimniecisko darbību dabas parka zemes vienībās, galvenokārt saistībā ar mežizstrādi.
2.2.5. uz konkurenci:
Nē2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Noteikumu projekts tieši neietekmē valsts un pašvaldību budžetus. Noteikumu projekta ievērošanu un citas normatīvajos aktos noteiktās darbības (piemēram, rakstisku atļauju izsniegšana) dabas parka teritorijā Dabas aizsardzības pārvalde un citas institūcijas veiks esošo budžetu ietvaros.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Dabas aizsardzības pārvaldeNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Pašvaldības un zemes īpašnieku informēšana tika veikta atbilstoši likuma “Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 13. panta ceturtās daļas prasībām, nosūtot katram informatīvu vēstuli, kā arī publicējot oficiālu paziņojumu oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis”.
Sabiedriskās apsiešanas laikā tiesību aktu izstrādes portālā saņemti 36 iebildumi/priekšlikumi no 3 iesniedzējiem. Apkopojums, kādā veidā viedoklis vai iebildums ņemts vērā, vai pamatojums, ja viedoklis nav ņemts vērā, pievienots sadaļā "Sabiedrības līdzdalība".
Papildus VARAM saņemti 3 iesniegumi no privātpersonām ar ierosinājumu mainīt medību termiņus. Noteikumu projekts attiecīgi precizēts un papildināts iesniegtajiem priekšlikumiem.
Sabiedriskās apspriešanas sanāksmē piedalījās 30 personas.
Sabiedriskās apsiešanas laikā tiesību aktu izstrādes portālā saņemti 36 iebildumi/priekšlikumi no 3 iesniedzējiem. Apkopojums, kādā veidā viedoklis vai iebildums ņemts vērā, vai pamatojums, ja viedoklis nav ņemts vērā, pievienots sadaļā "Sabiedrības līdzdalība".
Papildus VARAM saņemti 3 iesniegumi no privātpersonām ar ierosinājumu mainīt medību termiņus. Noteikumu projekts attiecīgi precizēts un papildināts iesniegtajiem priekšlikumiem.
Sabiedriskās apspriešanas sanāksmē piedalījās 30 personas.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar likuma "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" (turpmāk - ĪADT likums) 12.panta ceturto daļu noteikumu projekts atzinuma sniegšanai tika nosūtīts Balvu novada pašvaldībai.
Saskaņā ar ĪADT likuma 13.panta ceturto daļu Dabas aizsardzības pārvalde publicēja paziņojumu Latvijas Vēstnesī (https://www.vestnesis.lv/op/2024/197.DA5) un nodrošināja zemes īpašnieku informēšanu - publicējot informāciju Dabas aizsardzības pārvaldes mājas lapā (https://www.daba.gov.lv/lv/jaunums/notiek-publiska-apspriesana-dabas-parka-vecumu-mezi-individualajiem-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumiem), VARAM mājas lapā (https://www.varam.gov.lv/lv/jaunums/notiek-publiska-apspriesana-dabas-parka-vecumu-mezi-individualajiem-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumiem) vietējā pašvaldības mājas lapā, vietējos laikrakstos, kā arī organizējot publisko apspriešanas sanāksmi 2025.gada 10.jūnijā Viļakas Kultūras namā (Pils iela 13, Viļaka). Lai zemes īpašnieki ērti varētu redzēt plānotās izmaiņas savos īpašumos Dabas aizsardzības pārvalde sagatavoja tiešsaistes karti ar esošajām un plānotajām funkcionālajām zonām(https://ozols.gov.lv/kartes/apps/webappviewer/index.html?id=5f23138dac7743c698545c046c2f4f50).
Saskaņā ar ĪADT likuma 13.panta ceturto daļu Dabas aizsardzības pārvalde publicēja paziņojumu Latvijas Vēstnesī (https://www.vestnesis.lv/op/2024/197.DA5) un nodrošināja zemes īpašnieku informēšanu - publicējot informāciju Dabas aizsardzības pārvaldes mājas lapā (https://www.daba.gov.lv/lv/jaunums/notiek-publiska-apspriesana-dabas-parka-vecumu-mezi-individualajiem-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumiem), VARAM mājas lapā (https://www.varam.gov.lv/lv/jaunums/notiek-publiska-apspriesana-dabas-parka-vecumu-mezi-individualajiem-aizsardzibas-un-izmantosanas-noteikumiem) vietējā pašvaldības mājas lapā, vietējos laikrakstos, kā arī organizējot publisko apspriešanas sanāksmi 2025.gada 10.jūnijā Viļakas Kultūras namā (Pils iela 13, Viļaka). Lai zemes īpašnieki ērti varētu redzēt plānotās izmaiņas savos īpašumos Dabas aizsardzības pārvalde sagatavoja tiešsaistes karti ar esošajām un plānotajām funkcionālajām zonām(https://ozols.gov.lv/kartes/apps/webappviewer/index.html?id=5f23138dac7743c698545c046c2f4f50).
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Dabas aizsardzības pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas projektā minēto īstenos esošā finansējuma ietvaros, jaunas papildprasības/normas netiek uzliktas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiek sabalansētas dabas aizsardzības un teritorijas ekonomiskās attīstības intereses.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ievērojot noteikumu projekta normas un veicot dabas aizsardzības plānā noteiktos apsaimniekošanas pasākumus, paredzama pozitīva ietekme uz vidi (atjaunojot /uzlabojot dabas parkā esošo īpaši aizsargājamo sugu dzīvotnes un biotopus, to kvalitāti).
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
