Anotācija (ex-ante)

22-TA-2699: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra sēdes protokollēmums, Aizsardzības ministrijas informatīvais ziņojums “Par nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām” (prot. Nr. 84, 111. §, TA-2364-IP).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, lai atļautu Aizsardzības ministrijai atsavināt sabiedrības vajadzībām fiziskai personai piederošu nekustamo īpašumu Bauskas novadā, nodrošinot Nacionālo bruņoto spēku objektu attīstību atbilstoši militārajiem standartiem un prasībām, Zemessardzes 53. bataljona izvietošanai un bāzes infrastruktūras izveidei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2020. gada 17. decembra sēdē (prot. Nr. 84, 111. §, TA-2364-IP) ir pieņēmis konceptuālu lēmumu atbalstīt Zemessardzes bāzes infrastruktūras izveidi un atļaut nekustamā īpašuma Bauskā atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Valsts aizsardzības koncepcijas, kas apstiprināta Saeimā 2020. gada 24. septembrī, 3. sadaļas 3.1.1.7. punktu pakāpeniski ir jāuzlabo Zemessardzes bataljonu infrastruktūra, kas veicina decentralizētu uzdevumu izpildi un apgādi.

Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānā 2020.–2032. gadam (apstiprināts ar 2020. gada 14. decembra MK rīkojumu Nr. 773 “Par Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānu 2020.–2032. gadam”) viena no noteiktajām ilgtermiņa attīstības prioritātēm ir Zemessardzes bāzu un militārās infrastruktūras attīstība.
Risinājuma apraksts
Valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai nepieciešams atsavināt fiziskai personai piederošu nekustamo īpašumu, lai īstenotu Deklarācijā par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 204. un 205. punktā noteiktās valsts aizsardzības prioritātes – valsts pašaizsardzības spēju nostiprināšanai veikt ilgtermiņa ieguldījumus NBS kaujas spēju attīstībā – spēju attīstības, personālsastāva un moderna materiāltehniskā nodrošinājuma jomā; veikt investīcijas Zemessardzes nodrošinājumā un savietojamībā ar citiem spēku veidiem, uzlabot Zemessardzes brigāžu kaujas gatavību.

Balstoties uz augstākminēto, par atbilstošu vietu Zemessardzes bataljona bāzes infrastruktūras un operacionālajām vajadzībām (zemes platība, būvju piemērotība, teritorijas iežogojums, atrašanās vieta, piemērojamība aizsardzības uzdevumu veikšanai, piekļuve) tika izraudzīta iežogota teritorija Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4001 005 0265).

Tādējādi saskaņā ar Likuma 2. pantu valsts aizsardzības vajadzībām – Zemessardzes bataljonu infrastruktūras uzlabošanai – ir nepieciešams atsavināt nekustamo īpašumu Biržu ielā 13C, Bauskā,  Bauskas novadā un atsavināšana ir vienīgais veids, lai sasniegtu šo mērķi.

Nekustamais īpašums Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4001 005 0265) ir ierakstīts zemesgrāmatā un īpašuma tiesības nostiprinātas uz fiziskas persona vārda Zemgales rajona tiesas Bauskas pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 642.

Saskaņā ar Zemgales rajona tiesas Bauskas pilsētas zemesgrāmatas nodalījuma Nr. 642 ierakstiem nekustamais īpašums  Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4001 005 0265) sastāv no zemes vienības 0,8568 ha platībā (kadastra apzīmējums 4001 005 0265) un uz tās esošām sešām būvēm (kadastra apzīmējumi 4001 005 0265 001, 4001 005 0265 003,  4001 005 0265 004, 4001 005 0265 005, 4001 005 0265 006, 4001 005 0265 007).
Zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 642 ir nostiprināta ķīlas tiesība – hipotēka attiecībā uz nekustamo īpašumu Biržu ielā 13C, Bauskā (kadastra Nr. 4001 005 0265) un ierakstīta atzīme - noteikts aizliegums bez AS "HANSABANKA", nodokļu maksātāja kods 40003074764, rakstiskas piekrišanas nekustamu īpašumu atsavināt, dāvināt, sadalīt un apgrūtināt ar lietu tiesībām.

Saskaņā ar Likuma 7.1 pantā noteikto, atsavinot nekustamo īpašumu sabiedrības vajadzībām, ievēro arī tās personas intereses, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Nekustamā īpašuma atsavināšana sabiedrības vajadzībām pati par sevi nevar būt par pamatu, lai prasītu saistību pirmstermiņa izpildi, kuras nodrošinātas ar attiecīgo nekustamo īpašumu, vai lai uzskatītu, ka minētās saistības ir pārkāptas.

Aizsardzības ministrija kreditora intereses nodrošinās Likuma 11. un 12.pantā noteiktajā kārtībā. 

 Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – NĪVKIS) reģistrētajiem datiem nekustamajam īpašumam reģistrēts apgrūtinājums -  aizsargjoslas teritorija gar elektrisko tīklu gaisvadu līniju ārpus pilsētām un ciemiem, kā arī pilsētu lauku teritorijās - 0,0312 ha un 0,0012 ha platībā.

Saskaņā ar Likuma 18. pantu un MK 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Noteikumi) 13. punktu 2021. gada 12. jūlijā īpašniekam tika nosūtīts paziņojums par nekustamā īpašuma atsavināšanas nepieciešamību.
2021. gada 14. jūlijā tika nosūtīts paziņojums kreditoram par nekustamā īpašuma Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4001 005 0265) atsavināšanu.

Taisnīgas atlīdzības noteikšanas komisija (turpmāk – Komisija) 2022. gada 26. jūlija sēdē (protokols Nr. 2) izvērtēja sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Vestabalt” novērtējumu par nekustamo īpašumu Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4001 005 0265) un konstatēja, ka īpašuma tirgus vērtība uz apsekošanas dienu (2022. gada 21. jūniju) ir noteikta 220 000 euro un kompensējamie zaudējumi nav identificēti. Komisija secināja, ka nekustamais īpašums ir novērtēts un vērtējums sagatavots atbilstoši Komisijas apstiprinātajam darba uzdevumam. Komisija, izskatot tās rīcībā esošos dokumentus par iespējamo zaudējumu kompensēšanu, secināja, ka īpašnieks nav iesniedzis informāciju par iespējamiem zaudējumiem saistībā ar atsavināšanu. Zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā Komisija nekonstatēja. Komisija 2022. gada 26. jūlija sēdē aprēķināja atlīdzību, pamatojoties uz sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Vestabalt” veikto novērtējumu, nosakot to 220 000 euro apmērā, kas sastāv no nekustamā īpašuma Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4001 005 0265) tirgus vērtības.

Par atlīdzības apmēru Komisija informējusi īpašnieku un aicinājusi izteikt savu viedokli par aprēķināto atlīdzību. 2022. gada 5. augustā tika saņemts nekustamā īpašuma īpašnieka pilnvarotās pārstāves parakstīts iesniegums, kurā norādīts, ka īpašnieks aprēķinātajai atlīdzībai piekrīt, atlīdzības izvērtēšanas sēdē piedalīsies, sēdē par atlīdzības izvērtēšanu nav nepieciešama vērtētāja piedalīšanās un savu vērtējumu neiesniegs.

Komisija 2022. gada 29. augusta slēgtajā sēdes daļā ir pieņēmusi lēmumu apstiprināt atlīdzību par nekustamo īpašumu Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā (kadastra Nr. 4001 005 0265) atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam 220 000 euro. Zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, Komisija nekonstatē.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, Aizsardzības ministrija ar 2022. gada 21. oktobra lēmumu Nr. 1/1-24.2/278 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu Biržu iela 13C, Bauskā, Bauskas novadā, kadastra numurs 4001 005 0265” ir apstiprinājusi Komisijas aprēķināto taisnīgas atlīdzības apmēru.

Aizsardzības ministrija (institūcija) pēc Likuma 9.panta pirmajā daļā minētā MK lēmuma pieņemšanas, Likuma 11.panta pirmās daļas noteiktajā kārtībā nekavējoties nosūtīs nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no dienas, kad tas saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par nekustamā īpašuma  labprātīgu atsavināšanu.
Saskaņā ar Likuma 11.panta otro prim daļu par nekustamā īpašuma  īpašniekam nosūtīto paziņojumu tiks informēta persona, šajā gadījumā AS "Swedbank", kuram par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Saskaņā ar Likuma 11.panta ceturtajā un sestajā daļā noteikto nekustamā īpašuma īpašnieks un persona, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, var vienoties par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali un līdz pirkuma līguma noslēgšanai iesniegt institūcijai paziņojumu par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali. Paziņojumā norāda, kāda summa no institūcijas noteiktās atlīdzības izmaksājama nekustamā īpašuma īpašniekam un personai, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, norādot bankas kontu, uz kuru izmaksājamas norādītās summas.
Ja institūcijai tiks iesniegts paziņojums par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali, līgumā par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu tiks paredzēta atlīdzības kompensācijas kārtība atbilstoši paziņojumā noteiktajam.
Ja netiks saņemts paziņojums par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali, institūcija atlīdzības izmaksu veiks Likuma 29.2 pantā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Likuma 12.1 pantu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizliegumu atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu nostiprināta ķīlas tiesība.

Atbilstoši Noteikumu 2. punktam ar nekustamā īpašuma atsavināšanu bijušajam īpašniekam nodarītie kompensējamie zaudējumi (notariālie izdevumi, valsts nodevas, kancelejas nodevas, citi izdevumi), kas var rasties pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, tiks kompensēti to faktiskajā apmērā, pamatojoties uz atsavinātā nekustamā īpašuma bijušā īpašnieka iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas apliecina zaudējumu apmēru.

Nekustamā īpašuma īpašniekam saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto ir tiesības apstrīdēt tiesā Aizsardzības ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.

Aizsardzības ministrija īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda Aizsardzības ministrijas personā.

Ņemot vērā iepriekšminēto, Aizsardzības ministrija ir izstrādājusi Ministru kabineta rīkojuma projektu “ Par nekustamā īpašuma Biržu ielā 13C, Bauskā, Bauskas novadā pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām”.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums ir izvēlēts atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 4. pantā noteiktajai kārtībai un 6., 6.1 , pantā noteikto uzdevumu un uzdevumu īstenošanas pasākumu nodrošināšanai.
Minētais nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts aizsardzības vajadzībām - Zemessardzes 53. bataljona izvietošanai un bāzes infrastruktūras izveidei un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus. Datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uzdevumu, ko AM veic sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu MK rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, izvērtētu nekustamā īpašuma atsavināšanas tiesisko pamatu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības.

Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Atsavināmā nekustamā īpašuma īpašnieks
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektu - fizisku personu, kura zaudē īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu pret taisnīgu atlīdzību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts tiks īstenots (nekustamo īpašumu atsavināšana sabiedrības vajadzībām, īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā, nekustamo īpašumu bijušajiem īpašniekiem nodarīto kompensējamo zaudējumu segšana) no AM piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmai 33.00.00 “Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi