25-TA-181: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 5. marta rīkojumā Nr. 168 "Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekta izstrāde ir balstīta uz Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2024. gada 5. marta rīkojumu Nr. 168 “Par 2.1.3.1.i. investīcijas projekta "Vēlēšanu procesa digitalizācija un automatizācija" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu” (turpmāk – MK rīkojums Nr.168) un informatīvo ziņojumu "Informatīvais ziņojums par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" projektu progresu", kur ar MK 2024.gada 30.aprīļa sēdes protokollēmumu (protokols Nr.18/ 47.§) noteikta nepieciešamība realizēt projektu "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionalitātes pilnveide". Līdz ar minēto MK 2024.gada 30.aprīļa lēmumu ir radusies nepieciešamību precizēt MK rīkojumu Nr.168, lai ieviestu skaidru demarkāciju starp 2024. gada 26. jūlija rīkojumu Nr. 627 “Par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" investīcijas 2.1.2.1.i. "Centralizētās platformas un sistēmas" nolūka "Pašvaldību pakalpojumu digitālā transformācija un pašvaldību atbalsta procesu modernizācija un centralizācija" programmas "Pašvaldību koplietošanas platformas" projekta "Pašvaldību vēlēšanu un referendumu IS funkcionalitātes pilnveide" pases, centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu” (turpmāk – MK rīkojums Nr.627).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Grozījumi MK rīkojumā Nr. 168 tiek veikti ar mērķi ieviest skaidru demarkāciju starp MK rīkojumu Nr.627 un MK rīkojumu Nr.168.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši 2024.gada 30.janvāra informatīvajam ziņojumam “Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju” (turpmāk – Informatīvais ziņojums) vēlēšanu platforma tiek attīstīta pa posmiem, kur pirmajos divos posmos, katram no posmiem paredzēti divi finansējuma avoti. Viens no finansējuma avotiem noteikts MK rīkojumā Nr.168, savukārt otrs MK rīkojumā Nr.627.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Informatīvajā ziņojumā jau sākotnēji identificētu finanšu līdzekļu nepietiekamību no viena finanšu avota Vēlēšanu platformas pilnveidošanas vajadzībām, tas jau sākotnēji saturēja augstu risku, ka uzsākot slēgt izstrādes līgumus var nākties pārskatīt MK rīkojumā Nr.168 noteikto un MK rīkojumā Nr.627 sākotnēji plānoto projekta apjomu un finansējumu. Grozījumi starp rīkojumiem nepieciešami, lai nepārprotami noteiktu Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra pilnveides tvērumu. Vēršam uzmanību, ka Elektroniskā vēlētāju reģistra pārzinis līdz 2024.gada 1.septembrim bija Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, bet no 2024.gada 1.septembra Elektroniskā vēlētāju reģistra pārzinis ir Valsts digitālās attīstības aģentūra, kā arī Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes pārziņā esošā vēlētāju reģistra pilnveides darbus nesamazinot kopējo projekta finansējumu. Līdz ar grozījumiem MK rīkojumā Nr.168 tiek precizēti darbu apgabali, kas tiks realizēti MK rīkojumā Nr.168, lai neradītu bažas par dubultā finansējuma izlietojuma riska esamību starp abiem projektiem.
No projekta sadarbības partneru saraksta izkļauts CERT pēc abpusējas vienošanās, tomēr CERT turpina sniegt atbalstu projekta laikā uz ārpus projekta noslēgtas vienošanās pamata starp CERT un Valsts digitālās attīstības aģentūru.
No projekta sadarbības partneru saraksta izkļauts CERT pēc abpusējas vienošanās, tomēr CERT turpina sniegt atbalstu projekta laikā uz ārpus projekta noslēgtas vienošanās pamata starp CERT un Valsts digitālās attīstības aģentūru.
Risinājuma apraksts
Veicot grozījumus rīkojumā Nr.168 tiek noteikta skaidra demarkācija starp MK rīkojumu Nr.168 un MK rīkojumu Nr.627. Līdz ar projekta grozījumiem tiks veikti nebūtiski grozījumi vienošanās par investīciju projekta īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Apliecinām, ka sadarbības partneri projekta ietvaros iegādātās vērtības un izveidoto programmatūru izmantos tikai un vienīgi projektā paredzētajiem mērķiem, savukārt valsts akciju sabiedrība “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” nodrošinās projektā sasniedzamo rezultātu uzturēšanu un sistēmu tehnisko darbību, tas ir ar izveidotajām vērtībām netiks veikta saimnieciskā darbība. Projekta ietvaros modernizētie tehnoloģiskie risinājumi nebūs tiešā veidā pieejami komersantiem un investīciju projekta īstenošanas rezultātā komersanti nevarēs gūt labumu vai priekšrocības attiecībā pret citiem ES komersantiem. Vienlaikus, Valsts digitālās attīstības aģentūra (turpmāk – VDAA) kā finansējuma saņēmējam sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
VDAA atbilst finansējuma saņēmēja statusam Projektā atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 19. jūlija noteikumu Nr. 435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes “Digitālā transformācija” 2.1. reformu un investīciju virziena “Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija” 11. un 12. punktiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Visas Latvijas Republikas/Eiropas Savienības/Pašvaldību vēlēttiesīgās personas.
Ietekmes apraksts
Latvijas Republikas pilsoņi un Eiropas Savienības pilsoņi, kuriem saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvo regulējumu ir tiesības vēlēt un balsot Latvijas Republikā.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Projekta realizācijas laikā ir plānots pārskatīt visus vēlēšanu procesu regulējošus tiesību aktus, sagatavojot priekšlikumus tiesību aktu grozījumiem.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Rīkojuma projekts paredz apstiprināt projektu, kura saturs jau ir noteikts Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr.435 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi” un, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktā noteikto, sabiedrības līdzdalība nav attiecināma, jo rīkojuma projekts neatbilst šajā punktā minētajiem kritērijiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Tiesu administrācija
- Centrālā vēlēšanu komisija
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
- VAS "Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Risinājuma platforma aptvers parakstu vākšanas sistēmas izveidi pašvaldības referenduma ierosināšanai klātienē un elektroniski (pilnveidojot portālā Latvija.lv izvietoto e-pakalpojumu EP177 - “Parakstīšanās par vēlētāju iniciatīvām”) un interneta balsošanas sistēmas izveidi pašvaldības referendumu nodrošināšanai elektroniski pilna cikla apjomā atbilstoši Vietējo pašvaldību referendumu likumam.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekta ietvarā tiks attīstīta digitālo pakalpojumu koplietošanas platforma un šādas platformā ietilpstošas valsts informācijas sistēmas:
• Izveidots vēlēšanu platformas pamats, kā arī ar pašvaldību referendumiem saistītais vismaz viens e-pakalpojums, kas ļaus nodrošināt vismaz vietējus referendumus, kā arī pašvaldību vēlēšanas 2025.gadā.
• Ir nodots atsevišķi izpildkods un izejas kods, kā arī ir nodotas mantiskās tiesības uz kodu vai kods ir pieejams VDAA, CVK un partneriem. Projekta rezultāti virzīti un šo sistēmu lietojamības un pieejamības uzlabošanu, kā arī uz risinājumu modernizāciju atbilstoši mūsdienu tehnoloģiskajām prasībām.
• Izstrādāts jauns datu apmaiņas risinājums ar Tiesu administrācijas Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu un Centrālās vēlēšanu komisijas (ar sadarbības partneriem) nodots risinājums (izpildkods, izejas kods, kā arī koda autora mantiskās tiesības)
Informācijas sistēmu un to komponenšu attīstīšana vai izstrāde tiks veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citu IKT nozari reglamentējošu normatīvo aktu prasībām.
• Izveidots vēlēšanu platformas pamats, kā arī ar pašvaldību referendumiem saistītais vismaz viens e-pakalpojums, kas ļaus nodrošināt vismaz vietējus referendumus, kā arī pašvaldību vēlēšanas 2025.gadā.
• Ir nodots atsevišķi izpildkods un izejas kods, kā arī ir nodotas mantiskās tiesības uz kodu vai kods ir pieejams VDAA, CVK un partneriem. Projekta rezultāti virzīti un šo sistēmu lietojamības un pieejamības uzlabošanu, kā arī uz risinājumu modernizāciju atbilstoši mūsdienu tehnoloģiskajām prasībām.
• Izstrādāts jauns datu apmaiņas risinājums ar Tiesu administrācijas Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu un Centrālās vēlēšanu komisijas (ar sadarbības partneriem) nodots risinājums (izpildkods, izejas kods, kā arī koda autora mantiskās tiesības)
Informācijas sistēmu un to komponenšu attīstīšana vai izstrāde tiks veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. jūlija rīkojumu Nr. 490 “Par Digitālās transformācijas pamatnostādnēm 2021.–2027. gadam” un citu IKT nozari reglamentējošu normatīvo aktu prasībām.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
E-pakalpojumi un vēlēšanu digitālā platforma nodrošina un veicina iespēju visiem iekļauties elektroniskās vides nodrošinātajās iespējās.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
E-pakalpojumi un vēlēšanu digitālā platforma nodrošina iespēju personām ar kustību traucējumiem, bez došanās uz vietas, piedalīties pilsoniskajās aktivitātēs.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts arī paredz izveidot vienotus, drošus un mūsdienīgus vēlēšanu digitālas platformas pamatus, kas izveidot mūsdienīgu un pilnvērtīgu risinājumu platformu e-vidē Latvijas un Eiropas Savienības pilsoņiem demokrātijas īstenošanai un līdzdalības veicināšanai, aktīvākai iedzīvotāju iesaistei suverēnās varas realizācijai.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Datu aizsardzība tiks nodrošināta atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, projektā ir iesaistīts datu aizsardzības speciālists. Datu fizisko drošību nodrošinās infrastruktūras turētājs atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un attiecīgo drošības iestāžu rekomendācijām.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nodrošinātas plašākas iespējas piedalīties pilsoniskajās aktivitātēs.
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
