Anotācija

24-TA-1490: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2026.–2030. gadam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Meža likuma 45.pantā noteikts, ka koku ciršanas maksimālo apjomu hektāros un kubikmetros sadalījumā pa valdošajām koku sugām, ko atļauts nocirst galvenajā cirtē piecos gados, valsts mežiem aprēķina Valsts meža dienests (turpmāk – VMD) un apstiprina Ministru kabinets.
Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr.26 , 53. §, 3. punkts uzdod Zemkopības ministrijai līdz 2024. gada 31. decembrim sagatavot un zemkopības ministram iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2026.–2030. gadam" atbilstoši Meža likuma 45. pantam, ievērojot arī Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnēs 2015.–2020. gadam noteiktos pamatprincipus (24-UZ-374).
VMD 2024.gada 29.jūnija vēstule Nr. VMD1-9/1156.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma noteikšanas mērķis ir regulēt koksnes ražas novākšanu valsts mežos, lai nodrošinātu ilgtspējīgu meža apsaimniekošanu, stabilu un prognozējamu koksnes produktu piegādi, ievērojot esošos dabas aizsardzības un rekreācijas vajadzībām noteiktos meža apsaimniekošanas ierobežojumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojuma Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" darbība attiecas uz laikposmu no 2021. līdz 2025.gadam, tāpēc ir nepieciešams noteikt maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu, ko nākamajos piecos gados atļauts nocirst galvenajā cirtē valsts mežos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu nosaka katram valsts mežu apsaimniekotājam – AS „Latvijas valsts meži”, Dabas aizsardzības pārvaldei, valsts zinātnisko mežu apsaimniekotājam Latvijas Valsts mežzinātnes institūta "Silava" un Latvijas Lauksaimniecības universitātes valsts zinātniskās izpētes mežu apsaimniekošanas aģentūrai "Meža pētīšanas stacija" (turpmāk – “Meža pētīšanas stacija”), valsts bruņotajiem spēkiem un profesionālās izglītības izstādēm – sadalījumā par valdošajām koku sugām hektāros un informatīvi no platības atvasinātos kubikmetros.
Ciršanas apjomu aprēķiniem izmanto aktuālo Meža valsts reģistra informāciju, kas ietver meža īpašnieku sagatavotus un VMD apstiprinātus datus (koku suga un  mežaudzes vecums, augstums, krāja u.c.) par mežaudzēm un normatīvo aktu noteiktos aprobežojumus mežaudžu apsaimniekošanai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr.26  53. §  3.punktam Zemkopības ministrijai ir  līdz 2024. gada 31. decembrim jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projekts "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2026.–2030. gadam" atbilstoši Meža likuma 45. pantam, ievērojot arī "Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnēs 2015.–2020. gadam" noteiktos pamatprincipus.
Atbilstoši Meža likuma 45.pantam un ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 25. jūnija sēdes protokola Nr.26  53. §  3.punktā noteikto, VMD ir aprēķinājis maksimāli pieļaujamo koku ciršanas apjomu valsts mežos galvenajā cirtē 2026.–2030. gadam un ar 2024.gada 29.jūnija vēstuli Nr. VMD1-9/1156 to iesniedzis Zemkopības ministrijā virzīšanai apstiprināšanai.
Risinājuma apraksts
VMD ir veicis aprēķinus veica atbilstoši Meža un saistīto nozaru attīstības pamatnostādnēs 2015.–2020.gadam noteiktajiem maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma noteikšanas pamatprincipiem, pielietojot līdz šim vēsturiski izmantotos aprēķinu vienādojumus, kuri pamatojas uz mežaudžu vecumu, kā arī ievērojot meža apsaimniekošanas ekoloģiskos un sociālos nosacījumus, pieaugušo un pāraugušo mežaudžu platības, CO2 piesaistes dinamiku un to potenciālās izmaiņas.
Aprēķini nodrošina meža resursu izmantošanas ilgtspēju un ciršanas apjomu ilgtermiņā – vairākās nākamajās desmitgadēs, piesardzīgu meža resursu izmantošanu, kā arī ilgtermiņā veicina mežaudžu vecuma struktūras izlīdzināšanu. Rīkojumu projektā ietvertais koku ciršanas maksimālais pieļaujamais apjoms attiecībā uz AS “Latvijas valsts meži” valdījumā esošajiem mežiem atbilst AS “Latvijas valsts meži” speciālistu veiktajiem ilgtermiņa koksnes piegādes apjoma aprēķiniem, kas iegūti modelēšanas ceļā.
Tā kā aprēķinu metodika ir vērsta uz vecumstruktūras izlīdzināšanu, nodrošināta arī aktīvi augošo mežaudžu īpatsvara izlīdzināšana, palielinot mežaudžu spēju aktīvi piesaistīt CO2 no gaisa un uzlabojot meža CO2 piesaistes potenciālu.
Aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms nodrošina arī nodarbinātības līmeņa saglabāšanos līdzšinējā līmenī un rezerves fonda uzkrāšanos visu valsts mežu apsaimniekotāju mežos, tostarp AS “Latvijas valsts meži” apsaimniekotajos mežos.
Maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma pamatrādītājs ir meža platība hektāros, no kura atvasināts iespējamais ciršanas apjoms kubikmetros, platību reizinot ar vidējo attiecīgās koku sugas pieaugušu un pāraugušu mežaudžu krāju. Rīkojuma projekts nosaka, ka VMD administrē ciršanas apjomu nepārsniegšanu pēc platības.
Salīdzinājumā ar iepriekšējo periodu aprēķinātais maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms ir samazinājies par 9,5 % jeb 8591,5 hektāriem. Sadalījumā pa valsts mežu apsaimniekotājiem katram konkrētajam apsaimniekotājam maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma palielinājumu vai samazinājumu izraisa katra apsaimniekotāja apsaimniekošanā esošo mežaudžu platība, vecumstruktūra, pieaugušu un pāraugušu mežaudžu īpatsvars.
Tā kā aprēķinātā krāja kubikmetros ir atvasināts rādītājs, kas iegūts, reizinot platību hektāros ar vidējo attiecīgās koku sugas pieaugušu un pāraugušu mežaudžu krāju, tā pieaugums ir tikai indikatīvs. Vidējās krājas pieaugums uz hektāra nav saistīts ar ciršanas vecumu pārsniegušu mežaudžu uzkrāšanos, bet gan ar to, ka, mežsaimnieciskās darbības un klimata izmaiņu rezultātā ciršanas vecumu sasniedz mežaudzes ar aizvien lielāku vidējo krāju uz hektāra. Koku ciršanas apjomu galvenajā cirtē valsts mežos uzrauga VMD, izsniedzot apliecinājumu (atļauju) koku ciršanai.
Lai valsts mežu apsaimniekotājiem un VMD nodrošinātu maksimāli vienkāršu pāreju no viena plānošanas perioda (2021.–2025.gada) uz nākamo plānošanas periodu (2026.–2030.gadu), kā arī ievērojot to, ka apliecinājums ir derīgs trīs gadus, rīkojuma projektā paredzēts, ka koku ciršanas maksimālajā apjomā 2026.–2030. gadam valsts mežos galvenajā cirtē neieskaita to koku ciršanas apjomu, kam apliecinājums izsniegts atbilstoši maksimāli pieļaujamajam koku ciršanas apjomam 2021.–2025. gadā. Savukārt apliecinājumus 2026.–2030. gada ciršanas apjomam VMD izsniedz, sākot ar 2025. gada 1. novembri. Apliecinājumus izsniedz saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr.953 noteikto kārtību, un tie stājas spēkā Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā. Šāds pārejas periods nepieciešams, lai nodrošinātu netraucētu koksnes produktu ražošanu un piegādi no valsts mežiem, kā arī izlīdzinātu VMD slodzi 2025. gada beigās un 2026. gada sākumā. VMD tehniski nodrošina katras cirsmas atbilstību konkrētajam plānošanas periodam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Rīkojuma projekts ietekmē valsts mežu apsaimniekotājus – AS „Latvijas valsts meži”, Dabas aizsardzības pārvaldi, valsts zinātnisko mežu apsaimniekotāju Meža pētīšanas staciju, valsts bruņotos spēkus un profesionālās izglītības iestādes.
Ietekmes apraksts
Savlaicīga maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma apstiprināšana nodrošina meža nozares kokrūpniecības uzņēmumu darbības nepārtrauktību un netieši ietekmē mežizstrādes veicējus.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares. Tā kā neviens no valsts mežu apsaimniekotājiem iepriekšējos periodos nav nocirtis visu maksimāli pieļaujamo apjomu, precīzu aprēķinātā maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma ietekmi uz valsts mežu apsaimniekotāju ieņēmumiem nav iespējams aprēķināt.
Potenciālie ienākumi varētu atslogot valsts mežus apsaimniekojošo valsts iestāžu budžetu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Savlaicīga maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma apstiprināšana nodrošina meža nozares kokrūpniecības uzņēmumu darbības nepārtrauktību un netieši ietekmē mežizstrādes veicējus.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Savlaicīga maksimāli pieļaujamā koku ciršanas apjoma apstiprināšana nodrošina meža nozares kokrūpniecības uzņēmumu darbības nepārtrauktību un netieši ietekmē mežizstrādes veicējus.
Maksimāli pieļaujamais koku ciršanas apjoms netieši ietekmē mežsaimniecības un ar to saistītās nozares.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts meža dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija


Atbilstoši Meža likuma 45.pantam koku ciršanas maksimālo apjomu hektāros un kubikmetros sadalījumā pa valdošajām koku sugām, ko atļauts nocirst galvenajā cirtē piecos gados, valsts mežiem aprēķina Valsts meža dienests.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts meža dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi