Anotācija (ex-ante)

23-TA-2429: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 6. augusta noteikumos Nr. 468 "Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru, valsts aizsardzības dienesta karavīru un zemessargu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2022.gada 3.novembrī spēkā stājās likums "Grozījumi Latvijas Republikas Zemessardzes likumā", papildinot 45. pantu ar septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts izstrādāts, lai precizētu veselības aprūpes izdevumu apmaksas kārtību, kā arī noteiktu veselības aprūpes sniegšanas kartību un apjomu Zemessardzes veterānam, kurš guvis veselības bojājumu, pildot Zemessardzes veterānu uzdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi nosaka aktīvā dienesta karavīru, valsts aizsardzības dienesta karavīru un zemessargu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumus, apmaksājamo pakalpojumu veidus un izdevumu apmaksas kārtību.
2022. gada 3. novembrī stājās spēkā grozījums Latvijas Republikas Zemessardzes likuma 45. pantā, papildinot to ar septīto daļu, kas nosaka tiesības uz apmaksātu veselības aprūpi Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apjomā Zemessardzes veterānam, kurš guvis veselības bojājumu, pildot Zemessardzes veterānu uzdevumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Zemessardzes likuma 45. panta septītās daļas deleģējumam nepieciešams noteikt veselības aprūpes kārtību un apjomu Zemessardzes veterānam, kurš guvis veselības bojājumu, pildot Zemessardzes veterānu uzdevumus.
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu tiek veikti grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 6. augusta noteikumos Nr. 468 "Noteikumi par aktīvā dienesta karavīru, valsts aizsardzības dienesta karavīru un zemessargu veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, apmaksājamo pakalpojumu veidiem un izdevumu apmaksas kārtību", lai apmaksātās veselības aprūpes saņemšanas nosacījumi, apmaksājamo pakalpojumu veidi un apmaksas kārtība, kā arī veselības aprūpes pakalpojumi un neapmaksājamie izdevumi, kādi noteikti zemessargiem, varētu tikt attiecināti arī uz Zemessardzes veterāniem, kuri guvuši veselības bojājumus, pildot Zemessardzes veterānu uzdevumus.
Problēmas apraksts
Lai gan izdevumi par veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem tiek plānoti Nacionālo bruņoto spēku budžetā un Nacionālie bruņotie spēki faktiski sedz šos izdevumus, noteikumu 2.punkts noteic, ka izdevumus par šajos noteikumos minētajiem veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem sedz Aizsardzības ministrija.
Risinājuma apraksts
Precizēts subjekts, kas sedz izdevumus par veselības aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem.
Problēmas apraksts
Izdevumus par šajos noteikumos minētajiem veselības aprūpes pakalpojumiem ir tiesīgs saskaņot, apstiprināt un izvērtēt Nacionālo bruņoto spēku vienības vai Zemessardzes vienības ārsts vai ārsta palīgs.
Risinājuma apraksts
Paplašināts personu loks, kuras tiesīgas apstiprināt, saskaņot un izvērtēt veselības aprūpes pakalpojumu izmaksas, nosakot šādas tiesības visām ārstniecības personām.
 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu 3. punktu izdevumu pamatotību izvērtē pēc medicīniskajā dokumentācijā norādītās informācijas atbilstības maksājuma dokumentā norādītajam ārstniecības vai farmaceitiskajam pakalpojumam. Savukārt atbilstoši 12. punktam, lai saņemtu kompensāciju par samaksātajiem veselības aprūpes pakalpojumiem, karavīrs vai valsts aizsardzības dienesta karavīrs iesniedz Nacionālo bruņoto spēku komandierim iesniegumu par izdevumu atlīdzināšanu, tam pievienojot ģimenes ārsta vai speciālista nosūtījumu pakalpojuma saņemšanai, kā arī par veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanas un tā samaksu apliecinošu veselības aprūpes iestādes (ārsta) izsniegtu dokumentu (piemēram, rēķinu, kvīti, kases čeku).
Gadījumos, kad medicīniskā dokumentācija ir ievietota vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmā, to ir iespējams izvērtēt tiešsaistē, tomēr praksē joprojām ir gadījumi, kad medicīniskā dokumentācija tiek sastādīta papīra formātā. Līdz ar to šobrīd izdevumi tiek atlīdzināti, pamatojoties uz vienotās veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmā pieejamo informāciju vai arī atmaksas iesniegumam pievienotiem dokumentu oriģināliem.
Risinājuma apraksts
Lai veselības aprūpes kompensācijas dokumentācijas iesniegšanu varētu organizēt elektroniski arī gadījumos, kad medicīniskā dokumentācija tiek sastādīta papīra formātā, noteikumu 12. punktā paredzēta iespēja iesniegt ne tikai dokumentu oriģinālus, bet arī  to atvasinājumus.
Problēmas apraksts
Saskaņā ar noteikumu 13.1.apakšpunktu viens no nosacījumiem, kas ņemams vērā, iesniedzot iesniegumu par izdevumu atlīdzināšanu, ir spiedoga esamība uz čeka par medikamentu iegādi. Prasība apstiprināt čeku ar spiedogu neizriet no citiem ārējiem normatīvajiem aktiem
Risinājuma apraksts
Precizēts 13.1. apakšpunkts, atsakoties no prasības pēc spiedoga uz čeka par medikamentu iegādi.
Problēmas apraksts
Noteikumu 15.punkts noteic, ka veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensāciju ieskaita iesniegumā norādītajā kredītiestādes kontā, tādējādi veicot kompensācijas pārskaitījumu, katru reizi jāpārliecinās, kurā kontā to lūgts ieskaitīt.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu, veselības aprūpes pakalpojumu izdevumu kompensāciju turpmāk paredzēts ieskaitīt kredītiestādes kontā, kurā karavīrs, valsts aizsardzības dienesta karavīrs, zemessargs vai Zemessardzes veterāns saņem atlīdzību (darba samaksu un sociālās garantijas).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Karavīri, valsts aizsardzības dienesta karavīri, zemessargi un Zemessardzes veterāni.
Ietekmes apraksts
Precizēta veselības aprūpes izdevumu apmaksas kārtība karavīriem, valsts aizsardzības dienesta karavīriem, zemessargiem un Zemessardzes veterāniem, kā arī noteikta veselības aprūpes sniegšanas kartība un apjoms Zemessardzes veterāniem, kuri guvuši veselības bojājumu, pildot Zemessardzes veterānu uzdevumus.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta izpilde tiks īstenota Aizsardzības ministrijai (Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem) piešķirtā finansējuma ietvaros no budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts ietekmē tikai karavīrus, valsts aizsardzības dienesta karavīrus, zemessargus un Zemessardzes veterānus.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi