24-TA-1586: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Likumprojekts "Grozījums Dzīvokļa īpašuma likumā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts "Grozījums Dzīvokļa īpašuma likumā" (turpmāk- Likumprojekts) izstrādāts, ievērojot Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija sēdes protokollēmuma (prot.Nr. 23, 66. §) "Informatīvais ziņojums "Par pasākumiem administratīvā sloga mazināšanai elektronisko sakaru tīkla attīstībai""(turpmāk – Ministru kabineta sēdes protokols Nr. 23) 9. punktā Satiksmes ministrijai noteikto uzdevumu: aktualizēt un satiksmes ministram normatīvajos aktos noteiktā kārtībā līdz 2024. gada 30. decembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā likumprojektu "Grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai izpildītu Ministru kabineta sēdes protokola Nr. 23 9. punktā doto uzdevumu, tādējādi veicinot elektronisko sakaru tīklu attīstību, samazinot elektronisko sakaru komersantiem un potenciālajiem galalietotājiem administratīvo slogu. Likumprojekts paredz, ka par elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu, būvniecību vai pārvietošanu dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu var organizēt pats elektronisko sakaru komersants aptaujas veidā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Administratīvā sloga samazināšana elektronisko sakaru tīkla attīstībai ir būtisks priekšnosacījums, lai veicinātu Elektronisko sakaru nozares attīstības plānā 2021.-2027. gadam noteiktos mērķus, kā arī Eiropas stratēģiskajos dokumentos - Savienojamības paziņojumā[1] un Eiropas Parlamenta un Padomes 2022. gada 14. decembra lēmumā (ES) 2022/2481, ar ko izveido politikas programmu “Digitālās desmitgades ceļš" 2030. gadam (turpmāk - Lēmums Nr.2022/2481)[2] noteikto Eiropas Savienības stratēģisko mērķu elektronisko sakaru attīstībai sasniegšanu.
Uzsverams, ka Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij ir jānodrošina Lēmuma 2022/2481 izpilde, kur viens no digitālajiem mērķrādītājiem ir droša, noturīga, veiktspējīga un ilgtspējīga digitālā infrastruktūra, proti, visi galalietotāji noteiktā atrašanās vietā ir aptverti ar gigabitu tīklu līdz tīkla pieslēgumpunktam, un visas apdzīvotās teritorijas ir aptvertas ar nākamās paaudzes ātrdarbīgiem bezvadu tīkliem ar vismaz 5G līdzvērtīgu veiktspēju saskaņā ar tehnoloģiju neitralitātes principu. Saskaņā ar Lēmuma Nr.2022/2481 5.pantu Eiropas Komisija stingri uzraudzīs Savienības sasniegto progresu attiecībā uz vispārīgajiem mērķiem un digitālajiem mērķrādītājiem.
Atzīmējams, ka, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 16. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr.25, 16. §) 2. punktā doto uzdevumu, Satiksmes ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un pašvaldību būvvaldēm jau izstrādāja grozījumus Dzīvokļa īpašuma likumā, lai samazinātu administratīvo slogu, vienkāršojot dzīvokļu īpašnieku lēmuma pieņemšanas procedūru, paredzot, ka elektronisko sakaru komersanti aptaujas veidā noskaidro dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu par elektronisko sakaru tīklu būvniecību vai ierīkošanu. Likumprojekts “Grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā” (Nr.190/Lp13) tika atbalstīts Ministru kabineta 2018. gada 18 .decembra sēdē (prot. Nr.60 32. §) un iesniegts Saeimā 2019. gadā, bet netika atbalstīts Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā tālākai virzībai.
Ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 11. novembra rīkojuma Nr. 826 “Par Elektronisko sakaru nozares attīstības plānu 2021.-2027. gadam” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 826) 3. punktā doto uzdevumu, Satiksmes ministrija sadarbībā ar nozares asociācijām un citām iesaistītajām pusēm izstrādāja informatīvo ziņojumu "Par pasākumiem administratīvā sloga mazināšanai elektronisko sakaru tīkla attīstībai" (turpmāk - Informatīvais ziņojums). Informatīvā ziņojuma izstrādes gaitā elektronisko sakaru nozare ir norādījusi, ka elektronisko sakaru komersantu iesaiste aptauju veikšanā dzīvokļu kopības lēmuma pieņemšanai joprojām ir aktuāla, tādējādi tika lemts par grozījumu Dzīvokļu īpašuma likumā aktualizēšanu, veicot atbilstošus precizējumus. Informatīvais ziņojums tika apstiprināts Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija sēdē, kurā kā viena no turpmāk veicamajām darbībām ir likumprojekta "Grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā" (Nr.190/Lp13) aktualizēšana un iesniegšana izskatīšanai Ministru kabinetā līdz 2024. gada 30. decembrim.
[1] Eiropas Komisijas 2016.gada 14.septembra paziņojums COM(2016) 587 Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un Sociālo Lietu Komitejai un Reģionu Komitejai "Konkurētspējīga digitālā vienotā tirgus savienojamība. Virzība uz Eiropas Gigabitu sabiedrību:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52016DC0587
[2] EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2022. gada 14. decembra LĒMUMS (ES) 2022/2481, ar ko izveido politikas programmu “Digitālās desmitgades ceļš” 2030. gadam:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022D2481
Uzsverams, ka Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij ir jānodrošina Lēmuma 2022/2481 izpilde, kur viens no digitālajiem mērķrādītājiem ir droša, noturīga, veiktspējīga un ilgtspējīga digitālā infrastruktūra, proti, visi galalietotāji noteiktā atrašanās vietā ir aptverti ar gigabitu tīklu līdz tīkla pieslēgumpunktam, un visas apdzīvotās teritorijas ir aptvertas ar nākamās paaudzes ātrdarbīgiem bezvadu tīkliem ar vismaz 5G līdzvērtīgu veiktspēju saskaņā ar tehnoloģiju neitralitātes principu. Saskaņā ar Lēmuma Nr.2022/2481 5.pantu Eiropas Komisija stingri uzraudzīs Savienības sasniegto progresu attiecībā uz vispārīgajiem mērķiem un digitālajiem mērķrādītājiem.
Atzīmējams, ka, ievērojot Ministru kabineta 2017. gada 16. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr.25, 16. §) 2. punktā doto uzdevumu, Satiksmes ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju un pašvaldību būvvaldēm jau izstrādāja grozījumus Dzīvokļa īpašuma likumā, lai samazinātu administratīvo slogu, vienkāršojot dzīvokļu īpašnieku lēmuma pieņemšanas procedūru, paredzot, ka elektronisko sakaru komersanti aptaujas veidā noskaidro dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu par elektronisko sakaru tīklu būvniecību vai ierīkošanu. Likumprojekts “Grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā” (Nr.190/Lp13) tika atbalstīts Ministru kabineta 2018. gada 18 .decembra sēdē (prot. Nr.60 32. §) un iesniegts Saeimā 2019. gadā, bet netika atbalstīts Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā tālākai virzībai.
Ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 11. novembra rīkojuma Nr. 826 “Par Elektronisko sakaru nozares attīstības plānu 2021.-2027. gadam” (turpmāk – MK rīkojums Nr. 826) 3. punktā doto uzdevumu, Satiksmes ministrija sadarbībā ar nozares asociācijām un citām iesaistītajām pusēm izstrādāja informatīvo ziņojumu "Par pasākumiem administratīvā sloga mazināšanai elektronisko sakaru tīkla attīstībai" (turpmāk - Informatīvais ziņojums). Informatīvā ziņojuma izstrādes gaitā elektronisko sakaru nozare ir norādījusi, ka elektronisko sakaru komersantu iesaiste aptauju veikšanā dzīvokļu kopības lēmuma pieņemšanai joprojām ir aktuāla, tādējādi tika lemts par grozījumu Dzīvokļu īpašuma likumā aktualizēšanu, veicot atbilstošus precizējumus. Informatīvais ziņojums tika apstiprināts Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija sēdē, kurā kā viena no turpmāk veicamajām darbībām ir likumprojekta "Grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā" (Nr.190/Lp13) aktualizēšana un iesniegšana izskatīšanai Ministru kabinetā līdz 2024. gada 30. decembrim.
[1] Eiropas Komisijas 2016.gada 14.septembra paziņojums COM(2016) 587 Eiropas Parlamentam, Padomei, Eiropas Ekonomikas un Sociālo Lietu Komitejai un Reģionu Komitejai "Konkurētspējīga digitālā vienotā tirgus savienojamība. Virzība uz Eiropas Gigabitu sabiedrību:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX%3A52016DC0587
[2] EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES 2022. gada 14. decembra LĒMUMS (ES) 2022/2481, ar ko izveido politikas programmu “Digitālās desmitgades ceļš” 2030. gadam:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022D2481
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Informatīvā ziņojuma izstrādes laikā Satiksmes ministrija aicināja elektronisko sakaru nozares dalībniekus (elektronisko sakaru komersantus, nozares nevalstisko organizācijas un iesaistītās valsts pārvaldes institūcijas) izteikt savu viedokli elektronisko sakaru komersantu dalības aptaujas veikšanā daudzdzīvokļu māju īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanai aktualitāti. Elektronisko sakaru nozare norādīja, ka elektronisko sakaru komersantu dalība aptaujas veikšanā daudzdzīvokļu mājas īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanai joprojām ir aktuāla un likumprojekts “Grozījumi Dzīvokļa īpašuma likumā” ir aktualizējams un precizējams.
Nozare ir norādījusi uz šķēršļiem, kas kavē elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu daudzdzīvokļu mājās. Kā piemēri tika minēti šādi apstākļi:
- pārvaldītāju (dzīvojamās mājas īpašnieki vai pārvaldnieki) pasivitāte lēmuma par elektronisko sakaru tīkla ierīkošanu, būvniecību, pārbūvi un atjaunošanu vai pārvietošanu organizēšanā, jo nereti ir gadījumi, kad dzīvokļu īpašnieku kopsapulce nedefinētu iemeslu dēļ netiek sasaukta (vai netiek organizēta aptaujas veikšana) vispār;
- dzīvokļu īpašnieku nesasniedzamība, tukši dzīvokļi vai izīrēti (tostarp neievērojot normatīvo aktu prasības) u.c. apstākļi, kā rezultātā cieš tie dzīvokļu īpašnieki, kuri vēlas abonēt elektronisko sakaru pakalpojumus, izmantojot jaunās tehnoloģijas, proti, vēlas tos uzlabot, lai būtu iespējams saņemt pakalpojumus elektroniskajā vidē, kā arī nodrošināt iespējas strādāt, mācīties attālināti. Dzīvokļa īpašnieku, dzīvokļu īpašnieku kopības noteikto personu, pārvaldnieku neatsaucība daļēji varētu būt skaidrojama ar faktu, ka elektronisko sakaru ierīkošana saskaņā ar šobrīd spēkā esošo regulējumu (Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 6.panta otrā daļa) nav starp obligāti veicamajām pārvaldīšanas darbībām. Lai gan Elektronisko sakaru likuma 28. panta pirmā daļa paredz elektronisko sakaru komersantiem tiesības ierīkot un būvēt (arī pārbūvēt) elektronisko sakaru tīklus un to infrastruktūras inženierbūves (kabeļu kanalizāciju, kabeļu akas, stabus, mastus, torņus, konteinerus) valsts, pašvaldību un privātā īpašuma teritorijā, iepriekš saskaņojot projektu un darbu veikšanas laiku ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, elektronisko sakaru komersantiem grūti realizēt savas tiesības praksē daudzdzīvokļu mājās pārvaldītāju neatsaucības dēļ.
Atzīmējam, ka Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumu Nr. 1361 “Elektronisko sakaru tīklu, elektrisko tīklu, siltumtīklu, ūdensvadu un kanalizācijas tīklu, gāzes vadu, gāzapgādes iekārtu un būvju, gāzes noliktavu un krātuvju būvniecības saskaņošanas kārtība, ja šo objektu aizsargjosla aizņems zemi, kas ir daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieku kopīpašums” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1361) 4. punktā noteikts, ka projektu saskaņo dzīvojamās mājas īpašnieki likumā “Par dzīvokļa īpašumu” noteiktajā kārtībā vai pārvaldītājs, ja ar viņu ir noslēgts līgums, kurā pārvaldītājs ir pilnvarots attiecīgās dzīvojamās mājas īpašnieku vietā pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma apgrūtinājumiem.
Likums "Par dzīvokļa īpašumu" zaudējis spēku 2011. gada 1. janvārī, stājoties spēkā Dzīvokļa īpašuma likumam. Taču minēto noteikumu normas ir piemērojamas gadījumos, kad pārvaldniekam vēsturiski (līdz spēkā stājās Dzīvokļa īpašuma likums) līgumā piešķirtas tiesības izlemt dzīvokļu kopības kompetencē esošu jautājumu par aprobežojumu saskaņošanu dzīvokļu īpašnieku kopīpašumā esošajā zemesgabalā. Tādējādi vēsturiski Noteikumu Nr. 1361 tiesību normas atsevišķos gadījumos pieļauj iespēju pārvaldniekam saskaņot elektronisko sakaru tīklu būvniecību un aizsargjoslu paplašināšanu zemesgabalā bez dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma.
Vēršam uzmanību, ka elektronisko sakaru tīkls var nodrošināt galalietotājam pakalpojumu tikai tajā gadījumā, ja tas ir savienots ar lietotāja galaiekārtu. Situācijā, kurā elektronisko sakaru komersants veic tīkla izbūvi un saskaņojums attiecībā uz zemes izmantošanu ir panākts, tīkla izbūvi nav lietderīgi turpināt, ja dzīvokļu īpašnieku viedokli nav praktiski iespējams noskaidrot iepriekšminēto iemeslu dēļ. Minētais var nozīmēt ne tikai elektronisko sakaru komersantam zaudējumus, jo jau izbūvētais tīkls nav izmantojams, lai sniegtu konkrētam galalietotājam elektronisko sakaru pakalpojumu, bet atstāt daļu iedzīvotājus bez pieejas ātrdarbīgiem elektronisko sakaru pakalpojumiem.
Ievērojot minēto un lai nodrošinātu galalietotājiem iespēju izmantot elektronisko sakaru pakalpojumus, praksē konstatējams, ka jau šobrīd elektronisko sakaru komersanti reizēm ir spiesti uzņemties daļu iniciatīvas dzīvokļu īpašnieku viedokļa noskaidrošanā, meklējot veidus, kā saskaņot ar dzīvokļu īpašniekiem iekšējo inženiertīklu ierīkošanas un būvniecības projektus. Balsošanas rezultāts tiek noformēts kā aptaujas anketa un tā tiek pievienota elektronisko sakaru tīkla būvniecības, ierīkošanas, pārbūves un atjaunošanas vai pārbūves projektam kopā ar lēmumu, kas tiek glabāts elektronisko sakaru komersanta arhīvā, un pēc pieprasījuma ir pieejams dzīvokļu īpašniekiem.
Diskusijās, kas vairāku gadu garumā ir bijušas par problemātiku, kā veicināt iespēju daudzdzīvokļu mājās elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamību, it īpaši ES prasībām atbilstošā kvalitātē, Rīgas namu pārvaldnieks 2016. gada 8.februāra atzinumā par likumprojektu "Grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma" (VSS-1369) un "Ātrdarbīgu elektronisko sakaru tīklu izvēršanas likums" (VSS-1365) ir norādījis, ka, uzliekot pārvaldniekiem papildu pienākumus, tam rodas papildu izmaksas. Savukārt, ja elektronisko sakaru komersants veiks dzīvokļu kopības lēmuma organizēšanu, pārvaldniekiem papildu administratīvās izmaksas neradīsies un no dzīvokļu īpašniekiem papildu samaksa netiks prasīta, jo elektronisko sakaru komersanti dzīvokļu kopības lēmuma organizēšanu veiks par saviem administratīvajiem un finanšu līdzekļiem.
Likumprojekts ir nepieciešams ne tikai, lai mazinātu elektronisko sakaru komersantiem un potenciālajiem galalietotājiem administratīvo slogu (laikietilpību un izmaksas) elektronisko sakaru tīklu izvēršānā, bet it īpaši tas nepieciešams, lai aizsargātu dzīvokļu īpašnieku tiesības saņemt elektronisko sakaru komersantu sniegtos pakalpojumus. Likumprojekta tiesiskais regulējums nodrošinās operatīvu un objektīvu lēmuma pieņemšanas procesu, tādējādi veicinot elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamību mājsaimniecībām.
Nozare ir norādījusi uz šķēršļiem, kas kavē elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu daudzdzīvokļu mājās. Kā piemēri tika minēti šādi apstākļi:
- pārvaldītāju (dzīvojamās mājas īpašnieki vai pārvaldnieki) pasivitāte lēmuma par elektronisko sakaru tīkla ierīkošanu, būvniecību, pārbūvi un atjaunošanu vai pārvietošanu organizēšanā, jo nereti ir gadījumi, kad dzīvokļu īpašnieku kopsapulce nedefinētu iemeslu dēļ netiek sasaukta (vai netiek organizēta aptaujas veikšana) vispār;
- dzīvokļu īpašnieku nesasniedzamība, tukši dzīvokļi vai izīrēti (tostarp neievērojot normatīvo aktu prasības) u.c. apstākļi, kā rezultātā cieš tie dzīvokļu īpašnieki, kuri vēlas abonēt elektronisko sakaru pakalpojumus, izmantojot jaunās tehnoloģijas, proti, vēlas tos uzlabot, lai būtu iespējams saņemt pakalpojumus elektroniskajā vidē, kā arī nodrošināt iespējas strādāt, mācīties attālināti. Dzīvokļa īpašnieku, dzīvokļu īpašnieku kopības noteikto personu, pārvaldnieku neatsaucība daļēji varētu būt skaidrojama ar faktu, ka elektronisko sakaru ierīkošana saskaņā ar šobrīd spēkā esošo regulējumu (Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 6.panta otrā daļa) nav starp obligāti veicamajām pārvaldīšanas darbībām. Lai gan Elektronisko sakaru likuma 28. panta pirmā daļa paredz elektronisko sakaru komersantiem tiesības ierīkot un būvēt (arī pārbūvēt) elektronisko sakaru tīklus un to infrastruktūras inženierbūves (kabeļu kanalizāciju, kabeļu akas, stabus, mastus, torņus, konteinerus) valsts, pašvaldību un privātā īpašuma teritorijā, iepriekš saskaņojot projektu un darbu veikšanas laiku ar nekustamā īpašuma īpašnieku vai tiesisko valdītāju būvniecību regulējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, elektronisko sakaru komersantiem grūti realizēt savas tiesības praksē daudzdzīvokļu mājās pārvaldītāju neatsaucības dēļ.
Atzīmējam, ka Ministru kabineta 2009. gada 30. novembra noteikumu Nr. 1361 “Elektronisko sakaru tīklu, elektrisko tīklu, siltumtīklu, ūdensvadu un kanalizācijas tīklu, gāzes vadu, gāzapgādes iekārtu un būvju, gāzes noliktavu un krātuvju būvniecības saskaņošanas kārtība, ja šo objektu aizsargjosla aizņems zemi, kas ir daudzdzīvokļu māju dzīvokļu īpašnieku kopīpašums” (turpmāk – Noteikumi Nr. 1361) 4. punktā noteikts, ka projektu saskaņo dzīvojamās mājas īpašnieki likumā “Par dzīvokļa īpašumu” noteiktajā kārtībā vai pārvaldītājs, ja ar viņu ir noslēgts līgums, kurā pārvaldītājs ir pilnvarots attiecīgās dzīvojamās mājas īpašnieku vietā pieņemt lēmumu par nekustamā īpašuma apgrūtinājumiem.
Likums "Par dzīvokļa īpašumu" zaudējis spēku 2011. gada 1. janvārī, stājoties spēkā Dzīvokļa īpašuma likumam. Taču minēto noteikumu normas ir piemērojamas gadījumos, kad pārvaldniekam vēsturiski (līdz spēkā stājās Dzīvokļa īpašuma likums) līgumā piešķirtas tiesības izlemt dzīvokļu kopības kompetencē esošu jautājumu par aprobežojumu saskaņošanu dzīvokļu īpašnieku kopīpašumā esošajā zemesgabalā. Tādējādi vēsturiski Noteikumu Nr. 1361 tiesību normas atsevišķos gadījumos pieļauj iespēju pārvaldniekam saskaņot elektronisko sakaru tīklu būvniecību un aizsargjoslu paplašināšanu zemesgabalā bez dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma.
Vēršam uzmanību, ka elektronisko sakaru tīkls var nodrošināt galalietotājam pakalpojumu tikai tajā gadījumā, ja tas ir savienots ar lietotāja galaiekārtu. Situācijā, kurā elektronisko sakaru komersants veic tīkla izbūvi un saskaņojums attiecībā uz zemes izmantošanu ir panākts, tīkla izbūvi nav lietderīgi turpināt, ja dzīvokļu īpašnieku viedokli nav praktiski iespējams noskaidrot iepriekšminēto iemeslu dēļ. Minētais var nozīmēt ne tikai elektronisko sakaru komersantam zaudējumus, jo jau izbūvētais tīkls nav izmantojams, lai sniegtu konkrētam galalietotājam elektronisko sakaru pakalpojumu, bet atstāt daļu iedzīvotājus bez pieejas ātrdarbīgiem elektronisko sakaru pakalpojumiem.
Ievērojot minēto un lai nodrošinātu galalietotājiem iespēju izmantot elektronisko sakaru pakalpojumus, praksē konstatējams, ka jau šobrīd elektronisko sakaru komersanti reizēm ir spiesti uzņemties daļu iniciatīvas dzīvokļu īpašnieku viedokļa noskaidrošanā, meklējot veidus, kā saskaņot ar dzīvokļu īpašniekiem iekšējo inženiertīklu ierīkošanas un būvniecības projektus. Balsošanas rezultāts tiek noformēts kā aptaujas anketa un tā tiek pievienota elektronisko sakaru tīkla būvniecības, ierīkošanas, pārbūves un atjaunošanas vai pārbūves projektam kopā ar lēmumu, kas tiek glabāts elektronisko sakaru komersanta arhīvā, un pēc pieprasījuma ir pieejams dzīvokļu īpašniekiem.
Diskusijās, kas vairāku gadu garumā ir bijušas par problemātiku, kā veicināt iespēju daudzdzīvokļu mājās elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamību, it īpaši ES prasībām atbilstošā kvalitātē, Rīgas namu pārvaldnieks 2016. gada 8.februāra atzinumā par likumprojektu "Grozījumi Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma" (VSS-1369) un "Ātrdarbīgu elektronisko sakaru tīklu izvēršanas likums" (VSS-1365) ir norādījis, ka, uzliekot pārvaldniekiem papildu pienākumus, tam rodas papildu izmaksas. Savukārt, ja elektronisko sakaru komersants veiks dzīvokļu kopības lēmuma organizēšanu, pārvaldniekiem papildu administratīvās izmaksas neradīsies un no dzīvokļu īpašniekiem papildu samaksa netiks prasīta, jo elektronisko sakaru komersanti dzīvokļu kopības lēmuma organizēšanu veiks par saviem administratīvajiem un finanšu līdzekļiem.
Likumprojekts ir nepieciešams ne tikai, lai mazinātu elektronisko sakaru komersantiem un potenciālajiem galalietotājiem administratīvo slogu (laikietilpību un izmaksas) elektronisko sakaru tīklu izvēršānā, bet it īpaši tas nepieciešams, lai aizsargātu dzīvokļu īpašnieku tiesības saņemt elektronisko sakaru komersantu sniegtos pakalpojumus. Likumprojekta tiesiskais regulējums nodrošinās operatīvu un objektīvu lēmuma pieņemšanas procesu, tādējādi veicinot elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamību mājsaimniecībām.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts papildina Dzīvokļu īpašuma likumu ar 23. pantu.
Likumprojekts papildina dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanas procedūru, paredzot, ka dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu par elektronisko sakaru tīkla ierīkošanu, būvniecību, pārbūvi un atjaunošanu vai pārvietošanu var ierosināt elektronisko sakaru komersants šajā likumā noteiktajā kārtībā, izmantojot Būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitāti vai nosūtot dzīvokļa īpašniekam, dzīvokļu īpašnieku kopības noteiktai personai vai dzīvojamās mājas pārvaldniekam dokumentus, kas saistīti ar lēmuma pieņemšanu, izmantojot šā likuma 20.3 pantā noteiktos saziņas līdzekļus. Dzīvokļa īpašnieks, dzīvokļu īpašnieku kopības noteikta persona vai pārvaldnieks mēneša laikā pēc pieprasījuma saņemšanas šajā likumā noteiktā kārtībā organizē dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu. Ja mēneša laikā dzīvokļa īpašnieks, dzīvokļu īpašnieku kopības noteikta persona vai pārvaldnieks nav organizējis dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu, elektronisko sakaru komersants var organizēt dzīvokļa īpašuma kopības lēmuma pieņemšanu, nesasaucot dzīvokļu īpašnieku kopsapulci, aptaujas veidā šā likuma 20.2 panta pirmās daļas 2., 3., 4.punktā un otrajā, trešajā un ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā, visiem attiecīgās mājas dzīvokļu īpašniekiem, dzīvokļu īpašnieku kopības noteiktai personai vai dzīvojamās mājas pārvaldniekam nosūtot dokumentus, kas saistīti ar lēmuma pieņemšanu, un norāda termiņu, kādā ir jāsniedz atbilde. Termiņš nedrīkst būt īsāks par 14 dienām pēc aptaujas dokumentu nosūtīšanas. Ja dzīvokļa īpašnieks noteiktajā termiņā nav sniedzis rakstveida atbildi, uzskatāms, ka viņš balsojis "par" lēmuma pieņemšanu. Turklāt Likumprojekts paredz, ka elektronisko sakaru komersants var veikt aptauju klātienē. Ja elektronisko sakaru komersants pats organizē dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu saskaņā ar šā panta otro daļu, elektronisko sakaru komersants piecu darbdienu laikā pēc dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanas nosūta kopības lēmumu visiem dzīvokļu īpašniekiem un dzīvokļu īpašnieku kopības noteiktai personai vai pārvaldniekam vai pievieno Būvniecības informācijas sistēmā. Nosūtot lēmumu mājas lietas turētājam – dzīvokļa īpašniekam, dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvarotai personai vai pārvaldniekam vai pievienojot Būvniecības informācijas sistēmā, elektronisko sakaru komersants tam pievieno dzīvokļu īpašnieku balsojumu rezultātus. Elektronisko sakaru komersants dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu un izpildi organizē par saviem finanšu līdzekļiem.
Kā minēts iepriekš, elektronisko sakaru komersanti dzīvokļu kopības lēmuma organizēšanu veiks par saviem administratīvajiem un finanšu līdzekļiem, tostarp noskaidros, vai aptaujas anketas ir aizpildījuši dzīvokļu īpašnieki vai to pilnvarotas personas. Anketas, kuru aizpildītāji nav dzīvokļu īpašnieki vai to pilnvarotas personas, tiks uzskatītas par nederīgām. Elektronisko sakaru komersants datus par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem iegūst Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā, veicot samaksu atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 343 “Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis” pielikumā norādītajam maksas pakalpojumu cenrādim.
Likumprojekts papildina dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanas procedūru, paredzot, ka dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu par elektronisko sakaru tīkla ierīkošanu, būvniecību, pārbūvi un atjaunošanu vai pārvietošanu var ierosināt elektronisko sakaru komersants šajā likumā noteiktajā kārtībā, izmantojot Būvniecības informācijas sistēmas funkcionalitāti vai nosūtot dzīvokļa īpašniekam, dzīvokļu īpašnieku kopības noteiktai personai vai dzīvojamās mājas pārvaldniekam dokumentus, kas saistīti ar lēmuma pieņemšanu, izmantojot šā likuma 20.3 pantā noteiktos saziņas līdzekļus. Dzīvokļa īpašnieks, dzīvokļu īpašnieku kopības noteikta persona vai pārvaldnieks mēneša laikā pēc pieprasījuma saņemšanas šajā likumā noteiktā kārtībā organizē dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu. Ja mēneša laikā dzīvokļa īpašnieks, dzīvokļu īpašnieku kopības noteikta persona vai pārvaldnieks nav organizējis dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu, elektronisko sakaru komersants var organizēt dzīvokļa īpašuma kopības lēmuma pieņemšanu, nesasaucot dzīvokļu īpašnieku kopsapulci, aptaujas veidā šā likuma 20.2 panta pirmās daļas 2., 3., 4.punktā un otrajā, trešajā un ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā, visiem attiecīgās mājas dzīvokļu īpašniekiem, dzīvokļu īpašnieku kopības noteiktai personai vai dzīvojamās mājas pārvaldniekam nosūtot dokumentus, kas saistīti ar lēmuma pieņemšanu, un norāda termiņu, kādā ir jāsniedz atbilde. Termiņš nedrīkst būt īsāks par 14 dienām pēc aptaujas dokumentu nosūtīšanas. Ja dzīvokļa īpašnieks noteiktajā termiņā nav sniedzis rakstveida atbildi, uzskatāms, ka viņš balsojis "par" lēmuma pieņemšanu. Turklāt Likumprojekts paredz, ka elektronisko sakaru komersants var veikt aptauju klātienē. Ja elektronisko sakaru komersants pats organizē dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu saskaņā ar šā panta otro daļu, elektronisko sakaru komersants piecu darbdienu laikā pēc dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanas nosūta kopības lēmumu visiem dzīvokļu īpašniekiem un dzīvokļu īpašnieku kopības noteiktai personai vai pārvaldniekam vai pievieno Būvniecības informācijas sistēmā. Nosūtot lēmumu mājas lietas turētājam – dzīvokļa īpašniekam, dzīvokļu īpašnieku kopības pilnvarotai personai vai pārvaldniekam vai pievienojot Būvniecības informācijas sistēmā, elektronisko sakaru komersants tam pievieno dzīvokļu īpašnieku balsojumu rezultātus. Elektronisko sakaru komersants dzīvokļu īpašnieku kopības lēmuma pieņemšanu un izpildi organizē par saviem finanšu līdzekļiem.
Kā minēts iepriekš, elektronisko sakaru komersanti dzīvokļu kopības lēmuma organizēšanu veiks par saviem administratīvajiem un finanšu līdzekļiem, tostarp noskaidros, vai aptaujas anketas ir aizpildījuši dzīvokļu īpašnieki vai to pilnvarotas personas. Anketas, kuru aizpildītāji nav dzīvokļu īpašnieki vai to pilnvarotas personas, tiks uzskatītas par nederīgām. Elektronisko sakaru komersants datus par daudzdzīvokļu dzīvojamās mājas dzīvokļu īpašniekiem iegūst Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā, veicot samaksu atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 20. jūnija noteikumu Nr. 343 “Tiesu administrācijas maksas pakalpojumu cenrādis” pielikumā norādītajam maksas pakalpojumu cenrādim.
Problēmas apraksts
Elektronisko sakaru nozare ir norādījusi uz iespējamo problemātiku kopības lēmuma pieņemšanā. Dzīvokļu īpašnieku aptaujas organizēšana negarantē rezultātu sasniegšanu, jo praksē lielākā daļa dzīvokļu īpašnieku kopsapulcēs nepiedalās un uz aptaujas jautājumiem neatbild. Līdz ar to aptaujās lielākā daļa dzīvokļu īpašnieku nesniedz atbildi, ja konkrētais jautājums neskar konkrētā dzīvokļa intereses. Savukārt Dzīvokļa īpašuma likuma 20. panta otrā daļa paredz, ka, ja dzīvokļa īpašnieks noteiktajā termiņā nav sniedzis rakstveida atbildi, uzskatāms, ka viņš balsojis „pret” lēmuma pieņemšanu.
Dzīvokļu īpašuma likuma regulējums ir ļoti būtisks dzīvokļu īpašnieku interešu aizsardzības līdzeklis gadījumos, kad dzīvokļu īpašumu kopības lēmums dzīvokļu īpašniekiem uzliek finansiālas saistības. Elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas gadījumā dzīvokļu īpašniekiem nerodas nekādas finansiālās saistības vai riski.
Problēmu ir iespējams atrisināt, iekļaujot normatīvo regulējumu attiecībā elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu vai izbūvi, proti, nosakot dzīvokļa īpašnieku piekrišanas un saskaņojuma iegūšanu elektronisko sakaru tīklu izbūves gadījumā ar noklusējumu.
Dzīvokļu īpašuma likuma regulējums ir ļoti būtisks dzīvokļu īpašnieku interešu aizsardzības līdzeklis gadījumos, kad dzīvokļu īpašumu kopības lēmums dzīvokļu īpašniekiem uzliek finansiālas saistības. Elektronisko sakaru tīklu ierīkošanas gadījumā dzīvokļu īpašniekiem nerodas nekādas finansiālās saistības vai riski.
Problēmu ir iespējams atrisināt, iekļaujot normatīvo regulējumu attiecībā elektronisko sakaru tīklu ierīkošanu vai izbūvi, proti, nosakot dzīvokļa īpašnieku piekrišanas un saskaņojuma iegūšanu elektronisko sakaru tīklu izbūves gadījumā ar noklusējumu.
Risinājuma apraksts
Papildināt Dzīvokļa īpašuma likumu ar 23. panta trešo daļu, norādot, ka ja dzīvokļa īpašnieks noteiktajā termiņā nav sniedzis rakstveida atbildi, uzskatāms, ka viņš balsojis "par" lēmuma pieņemšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Dzīvojamo māju iedzīvotāji
Ietekmes apraksts
Tiks atvieglota iespēja saņemt ES stratēģiskajiem mērķiem atbilstošus elektronisko sakaru pakalpojumus.
Juridiskās personas
- Elektronisko sakaru komersanti
Ietekmes apraksts
Tiks mazināts administratīvais slogs elektronisko sakaru infrastruktūras izvēršanai, tādējādi uzlabojot elektronisko sakaru tīklu attīstību un pakalpojumu sniegšanu galalietotājiem un līdz ar to nodrošinot ES stratēģisko mērķu digitālajā jomā sasniegšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrijaNevalstiskās organizācijas
Latvijas elektronisko komunikāciju asociācija; Latvijas Interneta asociācija; Latvijas informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija, Latvijas telekomunikāciju asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/45af5b4a-c085-4f1d-bd90-a93296198ff6
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tika saņemti iebildumi un priekšlikumi, kas tika izvērtēti. Skaidrojums, kādā veidā iebildumi un priekšlikumi ir ņemti vērā vai ņemti vērā daļēji, vai pamatojums, ja iebildumi vai priekšlikumi nav ņemti vērā, apkopots tabulā "Publiskās apspriešanas laikā 21.11.2024. - 04.12.2024. saņemto viedokļu, priekšlikumu un iebildumu apkopojums par Likumprojektu.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Veicinās elektronisko sakaru pakalpojumu pieejamību galalietotājiem.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Dzīvojamo māju iedzīvotājiem būs iespējas saņemt elektronisko sakaru pakalpojumus, kā rezultātā tiks nodrošinātas iespējas izmantot digitālo vidi gan pakalpojumu saņemšanai, gan darbībām tiešsaistē (darbs, mācības, e-komercija u.c.).
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
