22-TA-2129: Cits plānošanas dokumenta projekts (Tematiskais (teritoriālais) plānojums; investīciju plānošanas dokuments; mērķarhitektūras (projekti); nacionālo interešu objekti)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021.gada 31.maija rīkojumā Nr.358 “Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 60.0 versija)”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts ir sagatavots, lai aktualizētu Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta “Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija” (turpmāk – Projekts) aprakstu atbilstoši aktuālai situācijai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Lai veiksmīgi sasniegtu Projektā izvirzītos mērķus, Projekta īstenošanas laikā ir apzināta nepieciešamība precīzāk definēt sasniedzamās darbības un definēt izstrādājamo funkcionalitāti. Tādējādi ir sagatavots Rīkojuma projekts, kas būtiski nemaina Projekta sasniedzamo mērķi, bet precizē Projektā definēto darbību saturu.
Spēkā stāšanās termiņš
06.07.2022.
Pamatojums
Saskaņā ar ERAF projekta “Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija” īstenošanas grafiku un plānoto laiku projekta ietvaros izstrādājamajai funkcionalitātei tās izstrāde jāuzsāk š.g. jūlijā. Taču ņemot vērā, ka izstrādātajai funkcionalitātei to detalizējot radusies nepieciešamība precizēt izstrādājamo saturu, kas izraisījis grozījumus ne tikai Projekta aprakstā, bet arī Ministru kabineta rīkojumā, un izraisa grozījumus projekta īstenošanas līgumā.
Ņemot vērā ierobežotos laika resursus, ir nepieciešams steidzami apstiprināt Ministru kabinetā aktuālo Projekta aprakstu, lai varētu organizēt līgumu noslēgšanas procesu un uzsāktu tehniskā risinājuma funkcionalitātes izstrādes atbilstoši Projekta laika grafikam, kā arī plānotajam finanšu apguves grafikam. Pretējā gadījumā, pastāv liels risks nepaspēt sasniegt Projekta izvirzītos mērķus un rādītājus un neapgūt paredzēto finansējumu projekta īstenošanas termiņa ietvaros.
Ņemot vērā ierobežotos laika resursus, ir nepieciešams steidzami apstiprināt Ministru kabinetā aktuālo Projekta aprakstu, lai varētu organizēt līgumu noslēgšanas procesu un uzsāktu tehniskā risinājuma funkcionalitātes izstrādes atbilstoši Projekta laika grafikam, kā arī plānotajam finanšu apguves grafikam. Pretējā gadījumā, pastāv liels risks nepaspēt sasniegt Projekta izvirzītos mērķus un rādītājus un neapgūt paredzēto finansējumu projekta īstenošanas termiņa ietvaros.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
[1] Projekta apraksta sadaļas “Darbības projekta mērķu sasniegšanai” 6. punkta e) apakšpunkts
Projekta mērķis ir:
1. veikt enerģētikas politikas administrēšanas procesu digitalizāciju un iekļaut šā procesa tehnisko īstenošanu Būvniecības valsts kontroles biroja informācijas un komunikācijas tehnoloģiju platformā un vienotajā pārvaldībā.
2. veicināt Būvniecības valsts kontroles biroja pamatdarbības procesu izpildes efektivitāti.
3. veicināt informācijas apriti digitālā formātā.
4. mazināt administratīvo slogu komersantiem un valsts tiešās pārvaldes iestādēm.
Lai sasniegtu Projekta mērķus Projekta aprakstā, cita starpā, tika paredzēts, ka tiks pilnveidots Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk – Birojs) e-pakalpojums – informācija par privātīpašumu energoefektivitāti, par pamatu ņemot izmaiņas pamatdarbības procesos (Projekta apraksta sadaļas “Darbības projekta mērķu sasniegšanai” 6. punkta e) apakšpunkts).
[2] Projekta apraksta sadaļa “Projekta rezultāta rādītāji”
Projekta apraksta esošā redakcija paredz šādus Projekta iznākuma rādītājus:
Standartizēti Būvniecības valsts kontroles biroja pamatdarbības procesi;
Elektroenerģijas ražotāju pārbaužu un transporta enerģijas nosacījumu izpildes pārbaužu procesa elektroniska norise;
Elektronizēts paziņojumu iesniegšanas process par privātmājās veiktajiem energoefektivitātes pasākumiem.
[3] Projekta apraksta sadaļa “Projekta iznākumu rādītāji”
Projekta apraksta sadaļā “Projekta iznākumu rādītāji” ir noteikts, ka Projekta īstenošanas laikā tiks pilnveidotas/papildinātas 11 atvērto datu kopas.
[4] Sociālekonomiskie aprēķini
Projekta aprakstā ir noteikti sociālekonomiskie aprēķini atbilstoši spēkā esošajam Projekta apraksta tvērumam.
Projekta mērķis ir:
1. veikt enerģētikas politikas administrēšanas procesu digitalizāciju un iekļaut šā procesa tehnisko īstenošanu Būvniecības valsts kontroles biroja informācijas un komunikācijas tehnoloģiju platformā un vienotajā pārvaldībā.
2. veicināt Būvniecības valsts kontroles biroja pamatdarbības procesu izpildes efektivitāti.
3. veicināt informācijas apriti digitālā formātā.
4. mazināt administratīvo slogu komersantiem un valsts tiešās pārvaldes iestādēm.
Lai sasniegtu Projekta mērķus Projekta aprakstā, cita starpā, tika paredzēts, ka tiks pilnveidots Būvniecības valsts kontroles biroja (turpmāk – Birojs) e-pakalpojums – informācija par privātīpašumu energoefektivitāti, par pamatu ņemot izmaiņas pamatdarbības procesos (Projekta apraksta sadaļas “Darbības projekta mērķu sasniegšanai” 6. punkta e) apakšpunkts).
[2] Projekta apraksta sadaļa “Projekta rezultāta rādītāji”
Projekta apraksta esošā redakcija paredz šādus Projekta iznākuma rādītājus:
Standartizēti Būvniecības valsts kontroles biroja pamatdarbības procesi;
Elektroenerģijas ražotāju pārbaužu un transporta enerģijas nosacījumu izpildes pārbaužu procesa elektroniska norise;
Elektronizēts paziņojumu iesniegšanas process par privātmājās veiktajiem energoefektivitātes pasākumiem.
[3] Projekta apraksta sadaļa “Projekta iznākumu rādītāji”
Projekta apraksta sadaļā “Projekta iznākumu rādītāji” ir noteikts, ka Projekta īstenošanas laikā tiks pilnveidotas/papildinātas 11 atvērto datu kopas.
[4] Sociālekonomiskie aprēķini
Projekta aprakstā ir noteikti sociālekonomiskie aprēķini atbilstoši spēkā esošajam Projekta apraksta tvērumam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
[1] Projekta apraksta sadaļas “Darbības projekta mērķu sasniegšanai” 6. punkta e) apakšpunkts
Ministru kabinets 2022. gada 8. martā apstiprināja grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumos Nr. 103 “Noteikumi par atbalsta programmu viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai”, piešķirot papildu finansējumu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai vai elektroenerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanai.[1]
Minēto privātmāju energoefektivitātes programmu ieviesēji ir Vides investīciju fonds un AS “Attīstības finanšu institūcija Altum”.
Attiecīgi saskaņā ar Energoefektivitātes likuma 15.panta ceturto daļu informāciju par enerģijas ietaupījumiem un finansējumu, kas izlietots šajās programmās Birojam sniegs Vides investīciju fonds un AS “Attīstības finanšu institūcija Altum” kā finansējuma sniedzēji.
Ievērojot to, ka saskaņā ar Energoefektivitātes likumu enerģijas galapatēriņa kumulatīvajā mērķī iegūto enerģijas ietaupījumu drīkst ieskaitīt tikai vienu reizi, tad Biroja e-pakalpojuma – informācija par privātīpašumu energoefektivitāti, pilnveidei nav rodams prakstisks ieguvums, vai lietderīgums.
[2] Projekta apraksta sadaļa “Projekta rezultāta rādītāji”:
[2.1] Projekta īstenošanas laikā attiecībā uz rezultātu “Elektroenerģijas ražotāju un transporta enerģijas nosacījumu izpildes pārbaužu procesa elektroniska norise” ir konstatēts, ka nav identificējama lietderība digitalizēt jebkādus Biroja iekšējos procesus, bet gan tikai tos procesus, kuru rezultātā tiek izveidoti jauni pakalpojumi (e-pakalpojumi), lai samazinātu Biroja klientiem laiku un izmaksas konkrēto darbību veikšanai, kas uzliktas normatīvajos aktos. Līdz ar to, Projektam nepieciešams izvirzīt jaunu rezultatīvo rādītāju.
[2.2] Projekta īstenošanas laikā attiecībā uz rezultātu “Elektronizēts privātmāju energoefektivitātes pasākumu iesniegšanas process” ir apzināts, ka Energoresursu informācijas sistēmas (turpmāk – ERIS) pilnveidošanas procesā netiks veidota funkcionalitāte privātmāju energoefektivitātei lietderīguma trūkuma dēļ. Līdz ar to, Projektam nepieciešams izvirzīt jaunu rezultatīvo rādītāju.
[3] Projekta apraksta sadaļa “Projekta iznākumu rādītāji”
Ņemot vērā Projekta aprakstā ierosinātās izmaiņas pārejai no privātmāju datiem uz pašvaldību datiem, neaktuāls kļūst iepriekš definētais atvērto datu kopu skaits.
[4] Sociālekonomiskie aprēķini
Ņemot vērā to, ka Projektā ir mainītas darbības Projekta mērķu sasniegšanā no pamatdarbības procesa privātīpašumu energoefektivitātes izveides uz pašvaldību energoefektivitātes procesa pārvaldību, noteiktas izmaiņas veidojas sociālekonomiskajos aprēķinos.
[5] Redakcionāli precizējumi
Izvērtējot Projekta aprakstā lietoto redakcionālo izteiksmi, konstatētas atsevišķas redakcionālas nianses, kas neveido pietiekami skaidru un Projektā izstrādājamo biznesa prasību formulējumu.
[1] https://likumi.lv/ta/id/321021-noteikumi-par-atbalsta-programmu-viena-dzivokla-dzivojamo-maju-atjaunosanai-un-energoefektivitates-paaugstinasanai.
Ministru kabinets 2022. gada 8. martā apstiprināja grozījumus Ministru kabineta 2021. gada 11. februāra noteikumos Nr. 103 “Noteikumi par atbalsta programmu viena dzīvokļa dzīvojamo māju un divu dzīvokļu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai”, piešķirot papildu finansējumu dzīvojamo māju atjaunošanai un energoefektivitātes paaugstināšanai vai elektroenerģijas ražošanas iekārtu uzstādīšanai.[1]
Minēto privātmāju energoefektivitātes programmu ieviesēji ir Vides investīciju fonds un AS “Attīstības finanšu institūcija Altum”.
Attiecīgi saskaņā ar Energoefektivitātes likuma 15.panta ceturto daļu informāciju par enerģijas ietaupījumiem un finansējumu, kas izlietots šajās programmās Birojam sniegs Vides investīciju fonds un AS “Attīstības finanšu institūcija Altum” kā finansējuma sniedzēji.
Ievērojot to, ka saskaņā ar Energoefektivitātes likumu enerģijas galapatēriņa kumulatīvajā mērķī iegūto enerģijas ietaupījumu drīkst ieskaitīt tikai vienu reizi, tad Biroja e-pakalpojuma – informācija par privātīpašumu energoefektivitāti, pilnveidei nav rodams prakstisks ieguvums, vai lietderīgums.
[2] Projekta apraksta sadaļa “Projekta rezultāta rādītāji”:
[2.1] Projekta īstenošanas laikā attiecībā uz rezultātu “Elektroenerģijas ražotāju un transporta enerģijas nosacījumu izpildes pārbaužu procesa elektroniska norise” ir konstatēts, ka nav identificējama lietderība digitalizēt jebkādus Biroja iekšējos procesus, bet gan tikai tos procesus, kuru rezultātā tiek izveidoti jauni pakalpojumi (e-pakalpojumi), lai samazinātu Biroja klientiem laiku un izmaksas konkrēto darbību veikšanai, kas uzliktas normatīvajos aktos. Līdz ar to, Projektam nepieciešams izvirzīt jaunu rezultatīvo rādītāju.
[2.2] Projekta īstenošanas laikā attiecībā uz rezultātu “Elektronizēts privātmāju energoefektivitātes pasākumu iesniegšanas process” ir apzināts, ka Energoresursu informācijas sistēmas (turpmāk – ERIS) pilnveidošanas procesā netiks veidota funkcionalitāte privātmāju energoefektivitātei lietderīguma trūkuma dēļ. Līdz ar to, Projektam nepieciešams izvirzīt jaunu rezultatīvo rādītāju.
[3] Projekta apraksta sadaļa “Projekta iznākumu rādītāji”
Ņemot vērā Projekta aprakstā ierosinātās izmaiņas pārejai no privātmāju datiem uz pašvaldību datiem, neaktuāls kļūst iepriekš definētais atvērto datu kopu skaits.
[4] Sociālekonomiskie aprēķini
Ņemot vērā to, ka Projektā ir mainītas darbības Projekta mērķu sasniegšanā no pamatdarbības procesa privātīpašumu energoefektivitātes izveides uz pašvaldību energoefektivitātes procesa pārvaldību, noteiktas izmaiņas veidojas sociālekonomiskajos aprēķinos.
[5] Redakcionāli precizējumi
Izvērtējot Projekta aprakstā lietoto redakcionālo izteiksmi, konstatētas atsevišķas redakcionālas nianses, kas neveido pietiekami skaidru un Projektā izstrādājamo biznesa prasību formulējumu.
[1] https://likumi.lv/ta/id/321021-noteikumi-par-atbalsta-programmu-viena-dzivokla-dzivojamo-maju-atjaunosanai-un-energoefektivitates-paaugstinasanai.
Risinājuma apraksts
[1] Projekta apraksta sadaļas “Darbības projekta mērķu sasniegšanai” 6. punkta e) apakšpunkts
Ņemot vērā aprakstīto situāciju un problēmas aprakstu attiecībā uz Projekta apraksta sadaļas “Darbības projekta mērķu sasniegšanai” 6. punkta e) apakšpunktu attiecīgi šāda veida funkcionalitāte tiek izņemta no Projekta mērķu sasniegšanai īstenojamām darbībām.Bet tā vietā Projekta ietvaros paredzēts izveidot risinājumu, kas nodrošinātu darba vietas / kartiņas izveidi pašvaldībām (šobrīd 41 pašvaldība), kurā pašvaldības sniedz informāciju par pasākumiem saistībā ar pašvaldības enerģijas patēriņu un tā ietaupījumiem, nodrošinot sniegtās informācijas rezultātu pieejamību vairākos griezumos.
[2] Projekta apraksta sadaļa “Projekta rezultāta rādītāji”
Veiktas izmaiņas Projekta apraksta sadaļā “Projekta rezultāta rādītāji” minētie projektu rezultātu rādītāji, tostarp:
[2.1] veikta rezultāta “Elektroenerģijas ražotāju un transporta enerģijas nosacījumu izpildes pārbaužu procesa elektroniska norise” un rādītāja nomaiņa uz “Paaugstināts pakalpojumu elektronizācijas līmenis (e-pakalpojumi)” ir nomainīti, lai precizētu sasniedzamos rādītājus.
[2.2] Rezultāts “Elektronizēts privātmāju energoefektivitātes pasākumu iesniegšanas process” un rādītājs ir nomainīts pret “Biznesa informācijas (BI) rīka izveidotās atskaites”.
[3] Projekta apraksta sadaļa “Projekta iznākumu rādītāji”
Veiktas izmaiņas Projekta apraksta sadaļas “Projekta iznākumu rādītāji” pilnveidojamo/papildināto atvērto datu kopu skaitā, kas skar Projekta aprakstā ierosinātās izmaiņas pārejai no privātmāju datiem uz pašvaldību datiem atbilstoši aktuālajam Projekta tvērumam.
[4] Sociālekonomiskie aprēķini
Aktualizēti sociālekonomiskie aprēķini atbilstoši aktuālajam Projekta tvērumam.
[5] Redakcionāli precizējumi
Veikti atsevišķi redakcionāli precizējumi, kas nemaina jautājuma būtību, bet veido skaidrāku un Projektā izstrādājamo biznesa prasību atbilstošāku formulējumu.
Ņemot vērā aprakstīto situāciju un problēmas aprakstu attiecībā uz Projekta apraksta sadaļas “Darbības projekta mērķu sasniegšanai” 6. punkta e) apakšpunktu attiecīgi šāda veida funkcionalitāte tiek izņemta no Projekta mērķu sasniegšanai īstenojamām darbībām.Bet tā vietā Projekta ietvaros paredzēts izveidot risinājumu, kas nodrošinātu darba vietas / kartiņas izveidi pašvaldībām (šobrīd 41 pašvaldība), kurā pašvaldības sniedz informāciju par pasākumiem saistībā ar pašvaldības enerģijas patēriņu un tā ietaupījumiem, nodrošinot sniegtās informācijas rezultātu pieejamību vairākos griezumos.
[2] Projekta apraksta sadaļa “Projekta rezultāta rādītāji”
Veiktas izmaiņas Projekta apraksta sadaļā “Projekta rezultāta rādītāji” minētie projektu rezultātu rādītāji, tostarp:
[2.1] veikta rezultāta “Elektroenerģijas ražotāju un transporta enerģijas nosacījumu izpildes pārbaužu procesa elektroniska norise” un rādītāja nomaiņa uz “Paaugstināts pakalpojumu elektronizācijas līmenis (e-pakalpojumi)” ir nomainīti, lai precizētu sasniedzamos rādītājus.
[2.2] Rezultāts “Elektronizēts privātmāju energoefektivitātes pasākumu iesniegšanas process” un rādītājs ir nomainīts pret “Biznesa informācijas (BI) rīka izveidotās atskaites”.
[3] Projekta apraksta sadaļa “Projekta iznākumu rādītāji”
Veiktas izmaiņas Projekta apraksta sadaļas “Projekta iznākumu rādītāji” pilnveidojamo/papildināto atvērto datu kopu skaitā, kas skar Projekta aprakstā ierosinātās izmaiņas pārejai no privātmāju datiem uz pašvaldību datiem atbilstoši aktuālajam Projekta tvērumam.
[4] Sociālekonomiskie aprēķini
Aktualizēti sociālekonomiskie aprēķini atbilstoši aktuālajam Projekta tvērumam.
[5] Redakcionāli precizējumi
Veikti atsevišķi redakcionāli precizējumi, kas nemaina jautājuma būtību, bet veido skaidrāku un Projektā izstrādājamo biznesa prasību atbilstošāku formulējumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Veikti sociālekonomiskie aprēķini, kas atspoguļoti Projekta aprakstā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
-
Apraksts
Lai identificētu esošās problēmas un iespējamos risinājumus, Būvniecības valsts kontroles birojs 2020. gadā veica izpēti, gan analizējot darbu iekšējās darba grupās, gan intervējot nozares pārstāvjus, un secināja, ka lietderīgākais veids, kā efektīvi nodrošināt enerģētikas politikas ieviešanas uzraudzību un operatīvu informācijas apmaiņu starp Ekonomikas ministrijas resora iestādēm un citām valsts pārvaldes iestādēm, ir, izmantojot Būvniecības valsts kontroles biroja informācijas un komunikācijas tehnoloģiju platformu un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārvaldības risinājumus, izveidot Energoresursu informācijas sistēmu kā Būvniecības informācijas sistēmas moduli, kur atbilstoši biznesa procesiem un normatīvo aktu prasībām tiktu nodrošināti nepieciešamie e-pakalpojumi.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Jā
Skaidrojums
Saskaņā ar ERAF īstenošanas līgumu.
Kas veiks ex-post novērtējumu?
Projekta īstenotājs
Ietekmes pēcpārbaudes veikšanas termiņš
29.12.2028.
Rezultāti/rādītāji, pēc kā tiek vērtēta tiesību akta (vai kādas tā daļas) mērķa sasniegšana
-1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
