22-TA-1568: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 30. augusta noteikumos Nr. 675 "Kārtība, kādā Savienības pilsoņi un viņu ģimenes locekļi ieceļo un uzturas Latvijas Republikā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
1) Ministru prezidenta 2020.gada 1.jūlija uzdevums Nr. 2020-UZD-1169;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija Regula 2019/1157/ES par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ).
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija Regula 2019/1157/ES par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts, lai saskaņotu tiesību aktu ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20.jūnija regulas 2019/1157/ES par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ) prasībām, paredzētu atsevišķas izmaiņas Savienības pilsoņu un viņu ģimenes locekļu uzturēšanās pieteikumu iesniegšanas kārtībā, kā arī, lai precizētu regulējumu saistībā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreizējais regulējums, kas iekļauts tiesību aktā, jāprecizē, lai nodrošinātu tā atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20.jūnija regulas 2019/1157/ES par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ) prasībām, jāsaskaņo ar Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.pantā noteikto, kā arī jāprecizē atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā norādītajai klasifikācijai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) pašlaik spēkā esošajā tiesību akta redakcijā nav iekļautas atsauces uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 20.jūnija regulu 2019/1157/ES par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ);
2) pašlaik spēkā esošā tiesību akta normas paredz tikai personīgu uzturēšanās dokumentu pieprasīšanu, personām ierodoties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē. Atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.pantā noteiktajam līdz 2022.gada 30.jūnijam personas pieteikumus var iesniegt pa pastu, tādējādi samazinot klātienes apmeklējumu skaitu. Ievērojot to, ka šāda pieteikumu iesniegšanas kārtība ir spēkā jau divus gadus - no 2020.gada jūnija un samazina administratīvo slogu uzturēšanās tiesību pieprasītājiem, kā arī iestādei, turklāt Covid-19 infekcijas izplatības apstākļos veicina epidemioloģisko drošību, būtu lietderīgi to saglabāt arī turpmāk;
3) tiesību akta pielikumā esošajā uzturēšanās tiesību pieprasīšanas pieteikumā norādītā dzīvesvietas klasifikācija neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā norādītajai klasifikācijai.
2) pašlaik spēkā esošā tiesību akta normas paredz tikai personīgu uzturēšanās dokumentu pieprasīšanu, personām ierodoties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē. Atbilstoši Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 32.pantā noteiktajam līdz 2022.gada 30.jūnijam personas pieteikumus var iesniegt pa pastu, tādējādi samazinot klātienes apmeklējumu skaitu. Ievērojot to, ka šāda pieteikumu iesniegšanas kārtība ir spēkā jau divus gadus - no 2020.gada jūnija un samazina administratīvo slogu uzturēšanās tiesību pieprasītājiem, kā arī iestādei, turklāt Covid-19 infekcijas izplatības apstākļos veicina epidemioloģisko drošību, būtu lietderīgi to saglabāt arī turpmāk;
3) tiesību akta pielikumā esošajā uzturēšanās tiesību pieprasīšanas pieteikumā norādītā dzīvesvietas klasifikācija neatbilst Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā norādītajai klasifikācijai.
Risinājuma apraksts
Projektā:
1) izslēgtas normas, kas noteica Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem izsniedzamo uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu saturu, aizstājot tās ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija Regulu 2019/1157/ES par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ). Projektā minētie dokumenti definēti kā Savienības pilsoņu dokumenti (reģistrācijas apliecības un uzturēšanās atļaujas), izmantojot Imigrācijas likuma 1.panta pirmās daļas 12.punktā un Personu apliecinošu dokumentu likuma 5.panta pirmās daļas 3.punktā lietoto saīsinājumu "Savienības pilsonis", kas attiecas gan uz Eiropas Savienības dalībvalstu, gan Eiropas Ekonomikas zonas valstu, gan Šveices Konfederācijas pilsoņiem;
2) paredzēta iespēja Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem pieteikumus uzturēšanās dokumentu saņemšanai atsūtīt pa pastu vai elektroniski. Lai personām, kuras vēlētos iesniegt pieteikumu, izmantojot elektronisko adresi, atvieglotu pieteikuma iesniegšanas procedūru, paredzēts izstrādāt elektronisko pieteikuma anketas veidlapu, kas pieejama e-adresē. Projektā paredzēta arī iespēja pieteikties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sagatavotā lēmuma saņemšanai uz elektroniskā pasta adresi, parakstītu ar drošu elektronisko parakstu. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde sagatavoto lēmumu saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta 1. daļu prioritāri paziņos e-adresē, ja personai tāda būs izveidota;
3) ievērojot to, ka dokumentu iesniegšana paredzēta attālināti - pa pastu vai elektroniski, atcelta prasība uzrādīt ceļošanas dokumenta oriģinālu, bet iesniegt tā kopiju. Dokumenta oriģināla pārbaude tiks veikta, personai ierodoties saņemt uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu. Ceļošanas dokumenta kopiju paredzēts iesniegt arī pastāvīgās uzturēšanās tiesību pieprasīšanas gadījumā, jo personas rīcībā var nebūt tā ceļošanas dokumenta, kas iesniegts, pieprasot reģistrācijas apliecību, bet Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde nevar saņemt informāciju par ārvalstī izsniegtu dokumentu, ja vien persona pati neinformē par to;
4) veikti precizējumi atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam (turpmāk – likums), kas stājās spēkā 2020.gada 23.jūnijā un kas Latvijas Republiku iedala valstspilsētu un novadu pašvaldību teritorijās. Likums nosaka, ka Latvijas Republikā apdzīvotas vietas ir pilsētas, ciemi, mazciemi un viensētas. Attiecīgi pilsētas iedala valstspilsētās un novadu pilsētās. Ar likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums (pieņemts 2008.gada 18.decembrī), kas kā vienu no Latvijas Republikas administratīvi teritoriālajām vienībām noteica republikas pilsētu un neparedzēja mazciemu kā apdzīvotu vietu. Projekts paredz saskaņot uzturēšanās tiesību pieteikuma veidlapā noteikto personas dzīvesvietas adreses iedalījumu ar likumā noteikto administratīvi teritoriālo iedalījumu. Veidlapā noteiktais dzīvesvietas adreses iedalījums atbilst tam, kādu izmanto, ievadot datus par dzīvesvietu Fizisko personu reģistrā, līdz ar to šāda iedalījuma nepieciešamība ir objektīva. Ņemot vērā to, ka praktiski visiem ārzemniekiem ir uzaicinātāji, kas var sniegt palīdzību veidlapas aizpildīšanā, būtiskām problēmām saistībā ar šo iedalījumu nevajadzētu rasties, turklāt katra datu lauka aizpildīšana nav obligāta - ārzemnieks var norādīt to informāciju, kas viņam ir zināma, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes amatpersona, iekļaujot datus Fizisko personu reģistrā, precizēs šos datus atbilstoši aktuālajām administratīvi teritoriālajām vienībām.
1) izslēgtas normas, kas noteica Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem izsniedzamo uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu saturu, aizstājot tās ar atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija Regulu 2019/1157/ES par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu (Dokuments attiecas uz EEZ). Projektā minētie dokumenti definēti kā Savienības pilsoņu dokumenti (reģistrācijas apliecības un uzturēšanās atļaujas), izmantojot Imigrācijas likuma 1.panta pirmās daļas 12.punktā un Personu apliecinošu dokumentu likuma 5.panta pirmās daļas 3.punktā lietoto saīsinājumu "Savienības pilsonis", kas attiecas gan uz Eiropas Savienības dalībvalstu, gan Eiropas Ekonomikas zonas valstu, gan Šveices Konfederācijas pilsoņiem;
2) paredzēta iespēja Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem pieteikumus uzturēšanās dokumentu saņemšanai atsūtīt pa pastu vai elektroniski. Lai personām, kuras vēlētos iesniegt pieteikumu, izmantojot elektronisko adresi, atvieglotu pieteikuma iesniegšanas procedūru, paredzēts izstrādāt elektronisko pieteikuma anketas veidlapu, kas pieejama e-adresē. Projektā paredzēta arī iespēja pieteikties Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes sagatavotā lēmuma saņemšanai uz elektroniskā pasta adresi, parakstītu ar drošu elektronisko parakstu. Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde sagatavoto lēmumu saskaņā ar Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta 1. daļu prioritāri paziņos e-adresē, ja personai tāda būs izveidota;
3) ievērojot to, ka dokumentu iesniegšana paredzēta attālināti - pa pastu vai elektroniski, atcelta prasība uzrādīt ceļošanas dokumenta oriģinālu, bet iesniegt tā kopiju. Dokumenta oriģināla pārbaude tiks veikta, personai ierodoties saņemt uzturēšanās tiesības apliecinošo dokumentu. Ceļošanas dokumenta kopiju paredzēts iesniegt arī pastāvīgās uzturēšanās tiesību pieprasīšanas gadījumā, jo personas rīcībā var nebūt tā ceļošanas dokumenta, kas iesniegts, pieprasot reģistrācijas apliecību, bet Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde nevar saņemt informāciju par ārvalstī izsniegtu dokumentu, ja vien persona pati neinformē par to;
4) veikti precizējumi atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam (turpmāk – likums), kas stājās spēkā 2020.gada 23.jūnijā un kas Latvijas Republiku iedala valstspilsētu un novadu pašvaldību teritorijās. Likums nosaka, ka Latvijas Republikā apdzīvotas vietas ir pilsētas, ciemi, mazciemi un viensētas. Attiecīgi pilsētas iedala valstspilsētās un novadu pilsētās. Ar likuma spēkā stāšanos spēku zaudēja Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likums (pieņemts 2008.gada 18.decembrī), kas kā vienu no Latvijas Republikas administratīvi teritoriālajām vienībām noteica republikas pilsētu un neparedzēja mazciemu kā apdzīvotu vietu. Projekts paredz saskaņot uzturēšanās tiesību pieteikuma veidlapā noteikto personas dzīvesvietas adreses iedalījumu ar likumā noteikto administratīvi teritoriālo iedalījumu. Veidlapā noteiktais dzīvesvietas adreses iedalījums atbilst tam, kādu izmanto, ievadot datus par dzīvesvietu Fizisko personu reģistrā, līdz ar to šāda iedalījuma nepieciešamība ir objektīva. Ņemot vērā to, ka praktiski visiem ārzemniekiem ir uzaicinātāji, kas var sniegt palīdzību veidlapas aizpildīšanā, būtiskām problēmām saistībā ar šo iedalījumu nevajadzētu rasties, turklāt katra datu lauka aizpildīšana nav obligāta - ārzemnieks var norādīt to informāciju, kas viņam ir zināma, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes amatpersona, iekļaujot datus Fizisko personu reģistrā, precizēs šos datus atbilstoši aktuālajām administratīvi teritoriālajām vienībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Savienības pilsoņi un viņu ģimenes locekļi
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
-23 550,00
Savienības pilsoņi un viņu ģimenes locekļi
samazinās
Vērtības nozīme:
7,85
Vidējā stundas likme privātajā sektorā atbilstoši CSB publicētajai informācijai par 2021.gadu
1,50
Viens Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes apmeklējums pieteikuma iesniegšanai
2 000
Vidējais vienā gadā Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem izsniedzamo dokumentu skaits
1
Projektā paredzēts atteikties no viena klātienes apmeklējuma gadā - pieprasot uzturēšanās dokumentu
-23 550,00
Administratīvo izmaksu samazinājums veidojas, samazinoties nepieciešamajam Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes klātienes apmeklējumu skaitam
Kopā
-23 550,00
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R1157
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2019. gada 20. jūnija EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2019/1157 par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu
(Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Regula paredz Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem izsniedzamo uzturēšanās dokumentu drošības pazīmes un dokumentos iekļaujamo informāciju.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
2019. gada 20. jūnija EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES REGULA (ES) 2019/1157 par Savienības pilsoņu personas apliecību un Savienības pilsoņiem un viņu ģimenes locekļiem, kuri izmanto tiesības brīvi pārvietoties, izsniegto uzturēšanās dokumentu drošības uzlabošanu
(Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
6.pants
2.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
7.pants
4. un 5.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Nav attiecināms
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
Pārējās regulas normas ir tieši piemērojamas.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.iem.gov.lv/lv/ministru-kabineta-noteikumu-projekts-grozijumi-ministru-kabineta-2011gada-30augusta-noteikumos-nr675-kartiba-kada-savienibas-pilsoni-un-vinu-gimenes-locekli-iecelo-un-uzturas-latvijas-republika
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Komentāri nav saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Projekts paredz samazināt klātienes apmeklējumu skaitu iestādē, saņemot Savienības pilsoņa reģistrācijas apliecību vai pastāvīgās uzturēšanās atļauju, vai Savienības pilsoņa ģimenes locekļa uzturēšanās atļauju.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi