Anotācija

25-TA-82: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumos Nr. 276 "Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc ministrijas iniciatīvas, pamatā kā tehniski grozījumi pielāgojot Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumus aktuālajām izmaiņām normatīvajos aktos vai citām izmaiņām procesos.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” (turpmāk – VIIS noteikumi) atbilstību spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un faktiskai situācijai, nodrošināt institūciju sniedzamās informācijas pieejamību un kvalitāti Valsts izglītības informācijas sistēmā konkrētu valsts pārvaldes uzdevumu efektīvai izpildei.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas. Noteikumu projekta apakšpunkts, kas attiecināms uz atbilstošās profesionālās kvalifikācijas līmeņa norādīšanu profesionālo izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošajos dokumentos, kā arī noteikumu projekta punkts, kas nosaka izmaksu segšanu sistēmas papildinājumu vai jaunu datu apmaiņas metožu izstrādei, ja šie papildinājumi nepieciešami citai informācijas sistēmai, stāsies spēkā 2025. gada 1. septembrī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Skatīt katras problēmas (situācijas) aprakstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS noteikumu 4.2., 8.13. un 8.14.  apakšpunktos noteikta izglītības programmu akreditācijas informācijas uzkrāšana.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Izglītības likuma 1. panta 7.2 punktam un 33. panta trešās daļas grozījumiem, kas ir spēkā no 2022. gada 11. augusta, izglītības iestādes akreditācija ir regulāra izglītības iestādes darbības kvalitātes izvērtēšana un tiesību piešķiršana izglītības iestādei izsniegt valsts atzītu izglītības dokumentu par konkrētai izglītības programmai atbilstošas izglītības ieguvi. Akreditējot izglītības iestādi, tiek aptveroši izvērtēta tās darbības, tai skaitā izglītības programmu īstenošanas, kvalitāte (institucionālā akreditācija). Profesionālās izglītības likuma 30.1 panta trešajā daļā ietverts akreditācijas regulējums profesionālajā izglītībā, kas kopsakarā ar šī likuma pārejas noteikumu 38. punktu noteic no 2024. gada 1. janvāra profesionālās izglītības iestāžu akreditāciju (institucionālo akreditāciju). Ievērojot minēto, ir atcelta vispārējās un profesionālās izglītības programmu akreditācija un izglītības iestāžu akreditācija izglītības programmas īstenošanā.
No VIIS noteikumu 4.2. apakšpunkta svītroti vārdi "un akreditētām", kā arī izslēgti 8.13. un 8.14. apakšpunkti.
Problēmas apraksts
VIIS noteikumu 8.9. apakšpunkts nosaka informāciju, kāda VIIS tiek iekļauta par profesionālās izglītības programmām, bet šeit nav minēta informācija par profesionālās kvalifikācijas daļām.
Risinājuma apraksts
Profesionālās izglītības likuma 6. panta 11. daļa noteic, ka par profesionālās kvalifikācijas daļas apgūšanu tiek izsniegta apliecība par profesionālās kvalifikācijas daļas apguvi izglītojamam, kurš apguvis sasniedzamo mācīšanās rezultātu vienību kopumu, kas veido attiecīgās profesionālās kvalifikācijas daļu.
VIIS noteikumu 8.9.8. apakšpunkts papildināts ar vārdiem "un profesionālās kvalifikācijas daļa (ja attiecināms)".
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumi Nr.695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē" kārtību, kādā izglītojamām personām ar invaliditāti (turpmāk – izglītojamā persona) pirmsskolas izglītības, vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādē (izņemot speciālās izglītības iestādi, kas saņem uzturēšanas izdevumus no valsts budžeta) piešķir no valsts budžeta apmaksātu asistenta pakalpojumu pārvietošanās atbalstam un pašaprūpes veikšanai. Tāpat šie noteikumi paredz, ka lai saņemtu asistenta pakalpojumu, izglītojamā persona vai tās likumiskais pārstāvis iesniedz izglītības iestādē iesniegumu par asistenta pakalpojuma piešķiršanu, norādot darbības, kuru veikšanai nepieciešams asistenta pakalpojums. Iesniegumā var norādīt asistenta pakalpojuma sniedzēju. Izglītības iestāde izskata iesniegumu, pārbauda sniegtās informācijas patiesumu, ja nepieciešams, pieprasa papildu informāciju no citām institūcijām, tai skaitā no Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas (turpmāk – valsts komisija) un pašvaldības sociālā dienesta, kā arī pieņem lēmumu par asistenta pakalpojuma piešķiršanu un informē par to izglītojamo personu un tās likumisko pārstāvi. 
Lai izglītības iestādes varētu proaktīvi piedāvāt asistenta pakalpojumus un uzrunāt vecākus aicinot iesniegt iesniegumu VIIS būtu nepieciešams saņemt ziņas par to, ka personai ir noteikta invaliditāte. Ņemot vērā, ka šīs pazīmes attiecas uz visām izglītības iestādēm, tad noteikumu projektā paredzēts, ka Valsts izglītības informācijas sistēmā tiks apstrādāta informācija par starptautisko skolu izglītojamo invaliditāti (pazīme, ka personai piešķirta invaliditāte). 
Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr.818 "Noteikumi par stipendijām" paredz, ka ja diviem vai vairākiem izglītojamiem, kuri pretendē uz šo stipendiju, ir līdzvērtīgi sekmju un zinātniskās darbības rādītāji, augstākās izglītības iestādes stipendiju piešķiršanas komisija stipendiju vispirms piešķir personai ar invaliditāti (noteikumu 15.1. un 43.1. apakšpunkts). Tāpat noteikts, ka sociālo stipendiju "Studētgods" var saņemt izglītojamais, kurš studē (..) un saskaņā ar noteikumu 46.3. apakšpunktu atbilst kādam no kritērijiem, kuru starpā ir arī kritērijs "izglītojamais ir persona ar I vai II invaliditātes grupu". Ņemot vērā minēto VIIS ir nepieciešams apstrādāt datus arī par studējošo invaliditāti. Šie dati sistēmā tiks apstrādāti līdz termiņam, kas ir divus gadus pēc studējošā statusa beigām. Šāds termiņš nepieciešams, lai veiktu kontroles pasākumus par finanšu līdzekļu izvietojumu piešķirot stipendijas. 
Risinājuma apraksts
Tiek paredzēta invaliditātes datu apstrādes Valsts izglītības informācijas sistēmā, papildus iekļaujot 11.110.1 un 12.12. apakšpunktus, saņemot pazīmi par to, ka personai ir noteikta invaliditāte un studējošajiem arī pazīmi, ka personai ir noteikta I vai II ivaliditātes grupa. 
Problēmas apraksts
VIIS noteikumu 11.16. apakšpunktā noteikta informācija, kas VIIS tiek iekļauta par profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādes izglītojamā mācību treniņu grupu rezultativitātes kritēriju sportā un nosacījumu attiecībā uz audzēkņu skaitu un vecumu izpildi iepriekšējā mācību gadā attiecīgajā grupā, tomēr atbilstoši ārējam normatīvajam regulējumam nebija noteikta šīs informācijas saskaņošanas kartība.
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar MK 2021.gada 21.decembra noteikumi Nr. 885 “Kārtība, kādā valsts finansē profesionālās ievirzes sporta izglītības programmas” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 885) noteikta iesnieguma iesniegšanas un saskaņošanas kārtība akreditētajās profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēs akreditētu izglītības programmu īstenošanā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts budžeta. 
Saskaņā ar MK noteikumu Nr .885 4.punktu -  lai saņemtu dotāciju nākamajā budžeta gadā, izglītības iestāde līdz kārtējā gada 15. oktobrim VIIS ievada un apstiprina iesniegumā (2. pielikums) norādīto informāciju par grupu skaitu. Ja iesniegumu iesniedz izglītības iestāde, kurai ir pastarpinātās valsts pārvaldes iestādes statuss, iesniegumu sistēmā saskaņo ar izglītības iestādes dibinātāju. Saskaņošanu veic dibinātāja lietotājs, kuram šim mērķim piešķirtas VIIS lietotāja tiesības.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 885 5.punktu iesniegumam pievienoto informāciju par kritēriju un nosacījumu izpildi sporta meistarības pilnveidošanas un augstākās sporta meistarības grupās sistēmā saskaņo ar Sporta likumā noteiktajā kārtībā atzīto attiecīgā sporta veida federāciju. Saskaņošanu veic attiecīgā sporta veida sporta federācijas lietotājs, kuram šim mērķim piešķirtas VIIS lietotāja tiesības.
Precizēts VIIS noteikumu 11.16. apakšpunkts un pievienots 11.16.1 apakšpunkts, kuros noteikta informācijas saskaņošanas kārtība.
Problēmas apraksts
VIIS noteikumu 11.18. apakšpunkts nosaka informācijas uzkrāšanu par izglītojamajam izsniegtajiem izglītību apliecinošajiem dokumentiem, šajā formulējumā neiekļaujot profesionālo kvalifikāciju apliecinošos dokumentus, informācija par kuriem arī tiek uzkrāta VIIS.
Risinājuma apraksts
Redakcionāli precizēts VIIS noteikumu 11.18. apakšpunkts atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 6.punktā noteiktajam.
Problēmas apraksts
Šobrīd VIIS tiek norādīti visos profesionālās izglītības dokumentos (izņemot profesionālo tālākizglītību un profesionālo pilnveidi) iekļautie vērtējumi, savukārt VIIS noteikumu 11.27. apakšpunktā tas izteikts diezgan sarežģītā redakcijā. Tāpat plānots vērtējumus, kas iekļauti šajā sadaļā izmantot izglītojamo uzņemšanai profesionālās izglītības iestādēs, tādējādi precizēts, ka jāievada visu mācību priekšmetu galīgie vērtējumi, kas iegūti beidzot attiecīgo izglītības posmu. 
Risinājuma apraksts
Redakcionāli precizēts VIIS noteikumu 11.27. apakšpunkts. Šobrīd VIIS funkcionalitātē visi moduļi tie norādīti kā priekšmeti (VIIS ir tikai viens klasifikators – priekšmeti), tādējādi galīgos vērtējumus profesionālās izglītības kompetenču moduļos, profesionālos mācību priekšmetos vai mūžizglītības kompetenču moduļos ievada kā vērtējumus attiecīga nosaukuma mācību priekšmetā. Precizētā punkta redakcija arī nozīmē, ka VIIS jāievada visu mācību priekšmetu galīgie vērtējumi, kas iegūti beidzot attiecīgo izglītības posmu, tai skaitā, arī gadījumā ja mācību posms pabeigs nesaņemot valsts atzītu izglītības dokumentu, t.i., nav nokārtoti mācību posma beigās paredzētie valsts pārbaudījumi. 
Problēmas apraksts
Lai visos noteikumos lietotu vienveidīgu un standartizētu terminoloģiju, bija nepieciešams papildināt VIIS noteikumu 11.30. apakšpunktu ar vārdu "profesionālās".
Risinājuma apraksts
Redakcionāli precizēts VIIS noteikumu 11.30. apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Izglītības iestādēm ir nepieciešams identificēt un mazināt izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskus un īstenot atbalsta pasākumus izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku mazināšanai, kā arī nodrošināt īstenoto atbalsta pasākumu izglītojamā sociālās atstumtības un vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai sniedzējus. Lai mazinātu administratīvo slogu, novērstu informācijas dublēšanos, kā arī efektīvāk īstenotu Izglītības likuma 3. pantā noteikto iekļaujošas izglītības principu, ir nepieciešams nodrošināt minēto risku un atbalsta pasākumu uzskaiti VIIS, jo saskaņā ar VIIS noteikumu 2. punktā noteikto VIIS ir valsts informācijas sistēma, kuras darbības mērķis ir nodrošināt valsts, pašvaldību un izglītības iestāžu funkciju īstenošanu izglītības jomā, kā arī nodrošinātu Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumos Nr. 483 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākuma "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi" noteikto mērķu sasniegšanu (turpmāk - projekta īstenošanas MK noteikumi). 
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumi papildināti ar 11.37. apakšpunktu, kas nosaka, ka VIIS tiek iekļauta informācija par izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskiem un īstenotajiem atbalsta pasākumiem izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai, kā arī par īstenoto atbalsta pasākumu izglītojamā sociālās atstumtības un vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai sniedzējiem.
Šobrīd izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku identificēšana, īstenotie atbalsta pasākumi izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai, kā arī īstenoto atbalsta pasākumu izglītojamā sociālās atstumtības un vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai sniedzēji (pedagogi) pamatā tiek atbalstīti paredzēta Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākumu "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" (turpmāk – Projekts) īstenošanas ietvaros.
Projekta mērķa grupa ir vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 12. klasei, kā arī profesionālās izglītības iestāžu un profesionālās izglītības programmas īstenojošo vispārējās izglītības iestāžu izglītojamie no 1. līdz 4. kursam (turpmāk – mērķa grupa). Mērķa grupā neietilpst profesionālās ievirzes, profesionālās pilnveides, profesionālās tālākizglītības un profesionālās augstākās izglītības programmu izglītojamie.
Izglītojamā atbilstība mērķa grupai ir obligāts priekšnoteikums Projektā paredzētā atbalsta saņemšanai. Lai pārliecinātos par personas atbilstību Projekta mērķa grupai, Projekta finansējuma saņēmējs, kas ir Valsts izglītības attīstības aģentūra, un Projekta sadarbības partneri (pašvaldības un valsts un valsts augstskolu dibinātās profesionālās izglītības iestādes) izmantos VIIS jau esošos datus par Projekta mērķa grupas izglītojamiem: vārds, uzvārds; personas identifikators; dzimums; dzimšanas datums; izglītības iestāde un izglītības programma, kurā izglītojamais mācās. Papildus šiem datiem, lai izglītojamais varētu saņemt Projektā paredzēto individualizēto atbalstu, tiks uzkrāti dati par izglītojamam identificēto sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas risku atbilstoši projekta “Skola-kopienā” darbību īstenošanas vadlīnijām sadarbības partneriem. 
Atbalsta pasākumus izglītojamajiem Projektā nodrošinās izglītības iestādēs nodarbinātie pedagogi.
Dati par mērķa grupas izglītojamiem tiks uzkrāti, lai nodrošinātu viņiem projektā paredzētā atbalsta sniegšanu un saņemšanu. Uzkrātie dati par mērķa grupas izglītojamiem tiks uzglabāti tādu laika periodu, kādu nosaka finansējuma saņēmēja un sadarbības iestādes noslēgtā vienošanās par projekta īstenošanu. Iestājoties vienošanās par projekta īstenošanu noteiktajam datu uzglabāšanas termiņam, dati tiks dzēsti.
Finansējuma saņēmējs uzkrās informāciju par mērķa grupas izglītojamajiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību, atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē un saņem projekta īstnošanas MK noteikumu 23.3. apakšpunktā minēto individualizēto atbalstu, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam. 

Dati par pedagogiem tiks uzkrāti, lai nodrošinātu viņu iesaisti projektā, sniedzot izglītojamajiem paredzēto atbalstu. Tiks uzkrāti vismaz šādi personas dati: vārds, uzvārds; personas identifikators; pārstāvētā iestāde un amats; pedagoga atlīdzības apmērs.
Lai nodrošinātu izglītojamo mentoru sagatavošanu un nodrošinātu mentora atbalstu izglītojamiem 4.2.3.1. pasākuma ietvaros, finansējuma saņēmējs uzkrās datus par personām, kuras apguvušas noteikumu 23.4. apakšpunktā minēto izglītojamo mentora izglītības programmu, kā arī lai noteikumu 23.3.2. apakšpunkta ietvaros nodrošinātu izglītojamo mentora atbalsta pieejamību mērķa grupas izglītojamiem (jauniešiem no 13 gadu vecuma). Par personām, kuras apguvušas noteikumu 23.4. apakšpunktā minēto izglītojamo mentora izglītības programmu, tiks uzkrāti vismaz šādi dati: vārds, uzvārds; personas identifikators; personas kods; dzimums; programmas apguves laiks; izdotās apliecības numurs; tālrunis; e-pasts; darbības reģions, kuros plānots īstenot mentoringu. Papildus šiem datiem izglītojamo mentoru atlasei atbalsta nodrošināšanai izglītojamiem tiks uzkrāti šādi personas dati: izglītība; pašreizējā darba vieta un amats; kā arī personas kods tiks izmantots, lai atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likuma 72. pantā noteiktajam būtu iespējams veikt pārbaudi par personas sodāmību Sodu reģistrā. Lai nodrošinātu personu dalību pasākumos (semināros, konferencēs u. c.), kas tiks rīkoti 4.2.3.1. pasākuma ietvaros, tiks uzkrāti vismaz šādi personas dati: vārds, uzvārds; pārstāvētā organizācija vai iestāde; tālrunis; e-pasts. Lai nodrošinātu personu (supervizējamo) dalību supervīzijās, kas tiks rīkotas 4.2.3.1. pasākuma ietvaros, tiks uzkrāti vismaz šādi personas dati: vārds, uzvārds; personas identifikators; pārstāvētā organizācija vai iestāde; amats; tālrunis; e-pasts.
4.2.3.1. pasākumā tiks apstrādāti izglītojamo vecāku (personu, kas realizē aizgādību) un citu izglītojamo ģimenes locekļu dati, lai nodrošinātu izglītojamā vecāku (personu, kas realizē aizgādību) un citu izglītojamā ģimenes locekļu dalību pasākumos (izglītības iestāžu partnerības projektos, iniciatīvu projektos, sadarbības partneru organizētos mērķsadarbības un izglītojošos pasākumos vecākiem (personām, kas realizē aizgādību)), kas tiks rīkoti 4.2.3.1. pasākuma ietvaros, uzkrājot par viņiem vismaz šos datus: dalībnieka vārds, uzvārds, tālrunis, e-pasts.  
Lai nodrošinātu grupu supervīziju īstenošanu, kuras plānots organizēt 4.2.3.1. pasākuma ietvaros, tiks uzkrāti vismaz šādi personas dati par supervizoriem: vārds, uzvārds; personas identifikators; iegūtā izglītība; sertifikāta derīguma termiņš; tālrunis; e-pasts.

Ievērojot uzkrātos datus, tiks veidota projekta statistika, tiks nodrošināta atbilstoša atbalstāmo darbību norise, pilnveidoti procedūru apraksti noteikumu 23.1. apakšpunktā minētās atbalstāmās darbības ietvaros, gatavoti izvērtējumi un pārskati projekta un nozares politikas vajadzībām, kā arī sabiedrības informēšanai par sociālo atstumtību un priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, tās riskiem, tendencēm un īstenoto prevencijas un intervences pasākumu efektivitāti.

Projekta finansējuma saņēmējs un Projekta sadarbības partneri arī uzkrās informāciju par izglītojamajiem, kuri par vispārējās pamatizglītības programmas apguvi ir saņēmuši tikai liecību, atkārtoti mācās 9. klasē vai ir uzņemti profesionālās izglītības iestādē un saņem Projektā individualizēto atbalstu, atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013, I pielikumam un Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumu Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 1. pielikumam.
Problēmas apraksts
Atbilstoši 2024. gada 30. jūlija Ministru kabineta rīkojumam Nr. 635 “Par Valsts izglītības attīstības aģentūras pārveidošanu un Valsts izglītības satura centra un Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras likvidāciju” 1.1. apakšpunktam, Valsts izglītības satura centra funkcijas un uzdevumi nodoti Valsts izglītības attīstības aģentūrai.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumos veikti tehniski grozījumi, 14., 29. un 62. punktos aizstājot vārdus “Valsts izglītības satura centrs” ar vārdiem “Valsts izglītības attīstības aģentūra” (atbilstošā locījumā). Vienlaikus precizēta 14. punktam pakārtoto apakšpunktu numerācija.
Problēmas apraksts
Šobrīd saskaramies ar situāciju, ka vairākām iestādēm un organizācijām ir nepieciešams saņemt datus no VIIS, kas rada nepieciešamību veikt izstrādi VIIS, izveidojot metodi datu nodošanu un tādējādi rada izmaksas IZM kā sistēmas pārzinim. Maksa netiks piemērota gadījumos, ja dati tiks izplatīti caur Datu izplatīšanas un pārvaldības platformu (turpmāk - DAGR). Šāda prasība attiecas uz metodēm, kurās nepieciešams izstrādāt  vai mainīt tiešās sistēma uz sistēma datu apmaiņas metodes.
Risinājuma apraksts
Lai būtu skaidra kārtībā, kādā veidā izmaksas par VIIS datu apmaiņām tiek segtas, noteikumos iekļauts punkts, ka izmaksas sedz datu saņēmējs. Gadījumā, ja dati tiek izplatīti caur DAGR, un secināts, ka saņēmējam nepieciešamie dati nav DAGR pieejami, tad puses (sistēmu pārziņi) vienojas par izmaksu segšanu. Papildus norādām, ka praktiski visi VIIS dati būs pieejami DAGR sākot ar 2026. gada 1.jūniju. Informācija par DAGR pieejamajām datu kopām pieejama publiski: https://www.vdaa.gov.lv/lv/datu-izplatisanas-un-parvaldibas-platforma-pieejamas-datu-kopas 
Problēmas apraksts
Attiecībā uz Izglītības kvalitātes dienesta sistēmā ievadāmo informāciju, VIIS noteikumos nebija noteikta atbildība par informācijas par izglītības iestādes vadītāja atbilstību amatam reģistrēšanu.
Risinājuma apraksts
Izglītības likuma 30. panta 41. daļa noteic, ka izglītības iestāžu (izņemot augstskolas un koledžas) vadītāju profesionālo darbību novērtē Izglītības kvalitātes valsts dienests Ministru kabineta noteiktajā kārtībā ne retāk kā reizi sešos gados. Izglītības iestādes vadītāju, kurš stājies amatā pirmo reizi, novērtē divu gadu laikā, bet ne agrāk kā sešus mēnešus pēc amatā stāšanās dienas.
Ministru kabineta 2024. gada 4. jūnija noteikumu Nr. 325 “Vispārējās izglītības un profesionālās izglītības iestāžu akreditācijas un to vadītāju profesionālās darbības novērtēšanas kārtība” 41. punktā noteikts, ka informāciju par izglītības iestādes akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja atbilstību amatam Izglītības kvalitātes valsts dienests ievada VIIS. Izglītības iestāde no VIIS saņem elektronisku paziņojumu par izglītības iestādes akreditāciju vai izglītības iestādes vadītāja atbilstību amatam.
VIIS noteikumu projekts papildināts ar 30.9. apakšpunktu.
Problēmas apraksts
Papildinot VIIS noteikumus ar jaunu apakšpunktu 11.37. par informācijas uzkrāšanu, bija nepieciešams noteikt atbildīgo par šīs informācijas ievadi.
Risinājuma apraksts
VIIS noteikumu projekts papildināts ar 32.8. apakšpunktu, nosakot izglītības iestādes kā atbildīgos par informācijas par izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskiem un īstenotajiem atbalsta pasākumiem izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riska mazināšanai.
Problēmas apraksts
Līdzšinējā VIIS noteikumu 41. punkta redakcija radīja dažādas interpretācijas par datu ievades termiņiem, tādēļ bija nepieciešams normu precizēt.
Risinājuma apraksts
Veicot izmaiņas 41. punktā, salāgoti datu ievades termiņi attiecībā uz studējošo datiem atbilstoši VIIS noteikumu 39. punktā noteiktajam.
Problēmas apraksts
Pamatojoties uz Vispārīgās datu aizsardzības regulas 5. panta 1.punktā norādīto glabāšanas ierobežojuma principu un pārredzamības principu, noteikumu projekts papildināts ar normu, nosakot noteikumu projekta 11.37. apakšpunktā minētās informācijas dzēšanu no sistēmas pēc projekta “Skola –  kopienā” īstenošanas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā ir ietverts 57.12. apakšpunkts, paredzot 11.37. apakšpunktā noteiktās informācijas dzēšanu no sistēmas pēc projekta “Skola – kopienā” īstenošanas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • studenti
  • skolēni
  • izglītības iestāžu darbinieki
Ietekmes apraksts
VIIS tiks apstrādāta noteikumu projektā paredzētā informācija par izglītojamajiem - skolēniem un studējošajiem.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izmaiņas Valsts izglītības informācijas sistēmas funkcionalitātē tiks nodrošinātas esošā finansējuma ietvaros, sedzot to izmaksas no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta programmas 07.00.00 "Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju uzturēšana un attīstība"
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības viedoklis nav saņemts. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta prasības ir izrietošas no Izglītības likuma, institūcijām šādu datu apstrāde jāveic jau tagad un informācija ievade sistēmā uzskatāma tikai par formas maiņu jau šobrīd esošam procesam, līdz ar ko tas faktiski nemaina administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Tiks pilnveidota datu apstrāde Valsts izglītības informācijas sistēmā.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ministru kabineta 2012. gada 9. oktobra noteikumi Nr.695 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu izglītības iestādē" un Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr.818 "Noteikumi par stipendijām" paredz noteiktas priekšrocības vai iespējas (skatīt anotācijas 1.3. sadaļu) personām, kurām ir piešķirta invaliditāte attiecībā uz asistenta pakalpojumu saņemšanu un stipendiju saņemšanu. 
Lai nodrošinātu vienlīdzīgas iespējas un ļautu personām ar invaliditāti izmantot tām paredzētās iespējas noteikumu projekts paredz paplašināt invaliditātes datu apstrādi Valsts izglītības informācijas sistēmā. 

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts precizē tiesisko regulējumu attiecībā uz izglītojamo starptautiskajās skolās un studējošo, kas piesakās stipendijai "Studētgods", invaliditātes datu apstrādi. Informācija nepieciešama, lai studējošajiem piešķirtu stipendijas saskaņā ar normatīvo regulējumu par stipendijām un nodrošinātu atbalstu starptautisko skolu izglītojamajiem ar invaliditāti (sīkāk skatīt anotācijas 1.3. sadaļu). 

Personas datu apstrāde par izglītojamā sociālās atstumtības vai priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riskiem un to mazināšanu izreit no Ministru kabineta 2024. gada 16. jūlija noteikumiem Nr. 483 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.3. specifiskā atbalsta mērķa "Sekmēt to, lai – jo īpaši nelabvēlīgā situācijā esošām grupām – būtu vienlīdzīga piekļuve kvalitatīvai un iekļaujošai izglītībai un mācībām un iespēja to iegūt, sākot ar pirmsskolas izglītību un aprūpi un vispārējās izglītības un profesionālās izglītības un mācību gaitā līdz pat augstākajai izglītībai un pieaugušo izglītībai un mācībām, tostarp veicināt mācību mobilitāti visiem un atvieglot piekļūstamības iespējas personām ar invaliditāti" 4.2.3.1. pasākuma "Integrēta "skola-kopiena" sadarbības programma atstumtības riska mazināšanai izglītības iestādēs" īstenošanas noteikumi" un personu datu apstrādes jautājumi attiecībā uz minēto kategoriju datiem sīkāk ir aprakstīti anotācijas 1.3. sadaļā. 

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi